Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
dvh

Re: Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Bericht door dvh » 14 jul 2013, 22:45

:bag:

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... nder.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 15 jul 2013, 09:06

:kotsen:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 15 jul 2013, 09:34

Ja die 80 euro netto verschil zal het hem wel doen :lol:

dvh

Bericht door dvh » 15 jul 2013, 09:54

Nederlandse economische vluchtelingen :lol:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5273/Wer ... nder.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 15 jul 2013, 10:17

Toch is het idee an sich niet slecht als je in de grensregio woont.

IB is volgens mij sowieso lager in Duitsland, zou je voor de gein eens moeten kijken wat het qua premies etc scheelt.

dvh

Bericht door dvh » 15 jul 2013, 10:21

Scheelt erg veel.
Collega van me heeft een winkel in Doetinchem. En woont in Duitsland. Die lacht de ballen uit z'n broek.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 15 jul 2013, 10:33

Dan heb je een Nederlands bedrijf en woon je in Duitsland? Dan lijkt me sowieso dat je met de NL belsatingdienst te maken hebt? Sociale premies gaat dan weer wel via Duitsland idd.

Je kan ook in Nederland wonen en Duitsland werken, dan betaal je belasting en premies in Duitsland maar woon je in Nederland. Je betaald hier dan alleen nog een beetje zaken zoals OZB. Maar het ligt er aan wat er allemaal gedekt is qua premies in Duitsland, of elk ander land waar je werkt for that matter. Ik heb met een Noors salaris bijvoorbeeld overal vrijstelling van, ik hoef geen premies voor zorg etc te betalen hoewel ik in Nederland gewoon verzekerd ben. Heb gewoon een pasje van CZ welke ik als ieder ander gebruiken kan.

Er is 1 hele grote maar en dat is als je in NL een koophuis hebt, dan is een buitenlands salaris heel erg nadelig omdat je dan geen HRA meer hebt. Dat heb je in sommige landen wel, maar vaak niet op de hoogte welke je in NL ontvangt. Woon je in een huurhuis of appartement dan heb je daar geen last mee. Nederland zit echter vrij hoog met zijn top schaal, 52%. In Duitsland is dat iets van 42%. Verdien je dus genoeg dan maak je dat gebrek aan HRA ruimschoots goed door het verschil in IB.

dvh

Bericht door dvh » 15 jul 2013, 20:26

Ja ondernemers .. Jullie doen wel stoer.. Maar ondertussen.. Huilen !
CORINE VAN DEN HOUTEN: 15-07-2013 10:00 UUR
TAGS: mark rutte, mkb, Regeldruk
Wat vond ik u een leuke vent, Minister President Rutte. Of mag ik gewoon Mark zeggen? Vast wel. Mark, wat vond ik jou een leuke vent. Nog wel eigenlijk, als ik je zie praten, zie lachen, zie fietsen; leuke vent. Maar het gaat om de inhoud hè, niet om de verpakking, noch de uitstraling. Het is daarom dat ik je inmiddels niet meer los kan koppelen van de frustratie die mij bijkans dagelijks overvalt. Als ondernemer en werkgever. Kleine werkgever welteverstaan. MKB’er. en dan de ‘K’. Want Mark, waarom maak je het ons zo moeilijk? Het is dikke crisis, kan niemand ontkennen. Wie houdt de boel overeind, Mark? Wie zorgt dat de economie nog blijft draaien? Ondernemers. Laten we eerlijk zijn.

Het gros van die ondernemers heeft geen bedrijf dat Shell of Unilever heet. Maar Schildersbedrijf Van Leeuwen, of De Vries Accountancy, loonbedrijf de Vrijheid, misschien; MKB’ers. Ik meen dat ongeveer 90 procent van alle bedrijven in Nederland uit MKB’ers bestaat. En het water staat aan onze lippen. Nog voorbij die sterke schouders inderdaad. We doen wel stoer, en eerlijk is eerlijk; we zijn het ook, maar zelfs bij ons is er een grens. En die lijkt bereikt. We zijn de regelzucht zat en de belastingdruk al helemaal: we worden kapot belast.

Volgens mij – maar ik ben maar een simpele ondernemer natuurlijk – is het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen werk hebben, Mark. Ja, toch? Zodat ze niet in een uitkering belanden. Dat werk moet gecreëerd worden; doen wij. Graag gedaan, Mark. Maar mogen we dan misschien een heel klein beetje lucht? En mogelijk ook het gevoel hebben dat al dat risico dat we nemen – want dat doen we Mark, dat weet je best – ook lonend mag zijn? Dat wanneer je je nek uit steekt, je er wellicht nog iets aan over mag houden, anders dan een nare smaak in je mond en kapot belastte beurs? Want weet je, Mark, we worden er een beetje moe van. Van al die plichten zonder rechten. Van het eindeloos afdragen en betalen zonder ergens zelf aanspraak op te mogen maken, mocht het misgaan.

Baangarantie is een schijnveiligheid
Belasting op arbeid is bijvoorbeeld echt veel te hoog. En het feit dat je als je de ballen hebt – excusez le mot, Mark – om je eigen broek op te houden en die van een aantal anderen erbij, je daar niet voor beloond wordt, motiveert niet. Ik probeer het door onze strot geduwde nivelleringsfeestjesmatra al maanden uit mijn hoofd te krijgen, lukt moeilijk. Nivelleren we ook het risico en de verantwoordelijkheden dan? Tof. Dan zijn er nog het ontslagrecht en de Flexwet. Allen bedoeld om de werknemer te beschermen. Schijnveiligheid, als je het mij vraagt. Ik ken geen enkele MKB’er die graag afscheid van zijn mensen neemt. Alleen als het echt niet anders kan en alles al uit het eigen vlees gesneden is. En mensen die eruit moeten gaan er dan echt wel uit. Kost alleen een godsvermogen. Belangrijker nog; we nemen niemand meer aan. Omdat we er – zelfs bij aantoonbaar falen – zo moeilijk weer vanaf komen. In elk geval niet schappelijk, qua kosten.

De nieuwe regelgeving is alleen prettig voor voornoemde Shells en Unilevers, hebben ze knap gedaan. En die Flexwet zorgt er alleen voor dat wij creatiever worden. Niet dat de werknemer baangarantie heeft, uiteindelijk. Als het aan mij ligt wordt iedereen gewoon 65 bij mij. Of 75, dat hoor ik tegen die tijd wel. Maar dring het me niet op, Mark. En trouwens, leg me dan meteen even uit waarom ik twee (2!) jaar moet doorbetalen voor een zieke medewerker. Enig idee hoe dat op een klein bedrijf drukt? Ja, ja: verzekeringen, best kostbaar ook. Ik ken ondernemers die er bijkans failliet aan gingen. Extra naar is het wanneer die uitval – hoe lang of kort het ook duurt – door eigen schuld van de medewerker is ontstaan. Zaalvoetbal, zwarte pistes, of gewoon een hele ongezonde levensstijl. Moeten ze zelf weten hoor, maar waarom betalen wij dat dan, Mark? Wat is er tegen het zelf verzekeren van een medewerker, in het kader van meer eigen verantwoordelijkheid en zo? Of het recht eisen – die ook juridisch stand houden – te stellen, als werkgever?

We zetten graag de ‘sterke schouders’ er onder
En weet je Mark: zo heb ik ook nog een mening over het beleid rondom (het innen van) BTW, de ellendig lange lijsten van het CBS die je op straffe van een fikse boete telkens maar moet invullen, de complexiteit van wet- en regelgeving, het inkoop- en betalingsgedrag van de overheid en het ondernemersklimaat in het algemeen. En dan beperk ik me nog tot onderwerpen rondom het ondernemerschap.

Misschien is het gek hoor, maar ik ben gewoon een beetje moe, Mark. Kan ook komen omdat ik het weekend min of meer doorwerkte. Crisis en zo. Die ‘sterke schouders’ zet ik er graag onder, en velen met mij. Dat we daarbij niet geholpen worden, ach: dat zijn we wel gewend ondertussen. Maar het zou zo prettig zijn als we niet verder werden tegengewerkt. Gewoon, in het belang van de economie. In het belang van Nederland, van onze concurrentiepositie ten opzichte van het buitenland; ik noem maar wat.

En door MKB Nederland voelt geen enkele zichzelf respecterende MKB’er zich vertegenwoordigd. Dus Mark: volgens mij moeten we praten. Koffie?
http://biz.thepostonline.nl/2013/07/15/ ... ndernemer/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 jul 2013, 21:16

Ik was een dag met een Duitse topmanager op pad die mij vertelde dat ze in Duitsland nu geen crisis meer hebben op de woningmarkt. 5 - 10 jaar terug wel (toen ja, voor de crisis). Inmiddels is grond schaars, steken mensen liever (spaar!)geld in vastgoed, dan in banken (want die vertrouwen ze niet, stenen wel) en is er slechts in enkele steden sprake van een bubble (zoals in Berlijn, want veel mensen hebben daar huizen gekocht die er zelf niet wonen en werken, net zoals in Dubai, en de echte locals maken steeds oude/arme/goedkope wijken hip, waardoor dure wijken te kampen hebben met leegstand).

Omdat Duitsers nooit met 100-130% gefinancierd hebben en altijd zijn blijven vasthouden aan aflossen (ivm hun pensioen o.a.), en tegenwoordig makkelijk 30-40% zelf ophoesten, zullen de Duitse woningprijzen gestaag blijven groeien. Ik kan me zo voorstellen dat je als Nederlander hier je verlies neemt en daar een nieuw bestaan op gaat bouwen. Of inderdaad, gewoon hier blijven wonen en heen en weer pendelen. Ik reed afgelopen jaren regelmatig voor iemand die zijn kantoor 400 km van zijn huis had. In de auto werken gaat dan ook prima, thuiswerken maakt 't draaglijk en projecten die in NL plaatsvinden inkoppertjes. Dan hoef je dus niet eens bij de grens te wonen. Duitsers die bij landelijk opererende bedrijven werken zelf zijn ook gewend om afstanden te rijden die groter zijn dan de noord- en zuidas die ons kikkerlandje doorkruisen.

Er zijn voldoende bedrijven waar je als Nederlander terechtkunt. En ik verwacht ook zeker dat Nederlandse bedrijven wel meer die kant op gaan groeien, of zelfs volledig verhuizen naar Duitsland. Onze Nederlandse bedrijfscultuur en mentaliteit wordt daar door personeel, klanten etc. erg gewaardeerd. Dus daar liggen wel enorme kansen, meer dan het 'lukraak' verkopen aan Duitsers/Duitse bedrijven (waar wij ook goed in zijn, maar dat groeit minder rap).

Dus allemaal weer rap naamvallen oefenen deze zomer! :gek:

HansD

Bericht door HansD » 15 jul 2013, 21:46

http://www.retailactueel.com/index.php/ ... -verkopen/

Ja het is op het moment niet makkelijk, veel regeringsmaatregelen en het chronisch pessimisme van een hoop NL'ers, maar een hoop retailers/MKB'ers zouden eens moeten kijken maar het upgraden van hun toko naar de veranderde klantwensen.

Je redt het niet meer met het neerzetten van een beperkt assortiment -vaak zeer weinig onderscheidende-producten en dan maar wachten en hopen de klanten komen op een moment dat het jou uitkomt (beperkte openingstijden tijdens uren dat een groot gedeelte van de klanten zelf aan het werk is).
Creëer een meerwaarde voor je klantendoelgroep waardoor ze -blijven- komen.

RVV

Bericht door RVV » 15 jul 2013, 23:52

Daarom wil ik dus geen personeel.

dvh

Bericht door dvh » 16 jul 2013, 00:03

Paskamer
Ik zal een paar voorbeelden geven. Ik was met mijn vrouw en dochter bij de Zara. Laatste inkopen voor de zomer. Met een arm vol kleding lopen we op de kinderafdeling naar de paskamer. Worden we tegengehouden door een dame die stelt dat we teveel meenemen naar de paskamer en dat de jurk die mijn vrouw heeft uitgezocht niet mee de paskamer in mag, want dameskleding mag niet gepast worden op de kinderafdeling. Als ik de prijskaartjes van de hele stapel optel heb ik het over een aardige omzet. Maar de dame in kwestie was niet te vermurwen. Of de helft terug leggen, of helemaal niet de paskamers in. Wil Zara verkopen of niet?
Laat het toevallig zo zijn dat Zara een van de betere lopende kledingwinkels van het moment is.
Inditex, het moederbedrijf van formules als Zara, Bershka en Massimo Dutti, heeft in de eerste helft van 2013 een nettowinststijging van 32 procent gerapporteerd. In totaal kwam de winst uit op 944 miljoen euro. Hoewel het Spaanse modeconcern veel profijt heeft van opkomende markten, heeft Inditex ook veel geïnvesteerd in de thuismarkt.
De netto-omzet van Inditex steeg het afgelopen half jaar ook: met 17 procent tot 7,2 miljard euro. Zara brengt net als een jaar geleden het meeste geld in het laatje: 4,8 miljard euro. In Europa, met uitzondering van thuisland Spanje, steeg de omzet met 44 procent.
Kijk, daar zit 't hem ook een beetje.
Stukje hierboven klopt wel. Echter. Deze bedrijven zijn wereldwijd zo groot. Fuck Nederland. Gewoon wat marktaandeel en handig voor de boekhouding om je winst wat te drukken.
.
Ik ben in Londen in winkels geweest die per maand zo'n 700-800 duizend pond omzet genereren.
700k pond.. wtf.. En dat gewoon in één winkel. Waar er nog 1000 van zijn in heel de UK.

En die gekke Nederlanders maar denken dat ze belangrijk zijn.. Met d'r geurtjes en muziekjes in de winkels.
Om ons heen gaat het gewoon veel en veel beter. Het is in elke detailhandelmarkt een kwestie van tijd voordat er een grote jongen voorbij komt met een geweldig concept, een grote zak geld en gewoon marktleiderschap opeist en de concurrentie verdrukt.

HansD

Bericht door HansD » 16 jul 2013, 08:01

http://www.z24.nl/ondernemen/ah-boodsch ... t-vakantie

Appie snapt het. Inspelen op koopmomenten en gemak voor de consument.
Deze bedrijven zijn wereldwijd zo groot. Fuck Nederland.
Dat vlekje op de wereldkaart dat NL heet is best aardig (met name belastingtechnisch) maar stelt qua markt verder idd niet veel voor.
En die gekke Nederlanders maar denken dat ze belangrijk zijn.. Met d'r geurtjes en muziekjes in de winkels.
Om ons heen gaat het gewoon veel en veel beter.
Een hele hoop van de NL'ers praten zichzelf ook een depressie aan. Als je de -commentaren op- telegraaf, elsevier ed websites leest zou je er bijna zelf depressief van worden. Niks is goed en het deugt niet, ook opvallend dat de fout altijd bij een ander ligt.

Luco

Bericht door Luco » 16 jul 2013, 08:56

Die laatste zin Hans, das typisch Nederlands :bag:
Creëer een meerwaarde voor je klantendoelgroep waardoor ze -blijven- komen.
Hier ook wel mee eens, maar feit is ook dat steeds meer klanten minder te besteden hebben, dan kan je een geweldig concept hebben, maar als mensen niks of weinig te besteden hebben houdt het toch een keer op.

Ik merk het ook gewoon aan mezelf, twee, drie jaar geleden maakte het me allemaal niet uit, als de service goed was (ook al was het duurder) werd het daar ook gekocht.
Nu is mijn enigste prioriteit de vaste lasten betalen en vreten op tafel, voor de rest wordt er gewoon nagenoeg niks uitgegeven of het moet strikt noodzakelijk zijn, en dan kijk ik nu gewoon naar de goedkoopste prijs voor hetzelfde merk.
En ik zal vast niet de enige zijn.

RVV

Bericht door RVV » 16 jul 2013, 10:33

Een hele hoop van de NL'ers praten zichzelf ook een depressie aan. Als je de -commentaren op- telegraaf, elsevier ed websites leest zou je er bijna zelf depressief van worden. Niks is goed en het deugt niet, ook opvallend dat de fout altijd bij een ander ligt.
Mee eens.

WJ

Bericht door WJ » 16 jul 2013, 12:04

Ik word ook een beetje moe van die rating nieuwsberichten.... AA zus zo dit dat blabla.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 18 jul 2013, 12:07

Ik snap in beginsel ook wel dat een diplomaat meer kan en mag dan een burger, maar met dit soort bedragen ga je je toch dingen afvragen of het wel helemaal 'diplomatiek' geregeld is onderling.

Waarom niet gewoon boetes niet onder de noemer onschendbaarheid?
Dit is een vraag en niet een afkapverhaal, dus graag ideeen waarom dat dat niet kan of wel kan aub?

http://www.nu.nl/binnenland/3526786/hel ... taald.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Luco

Bericht door Luco » 18 jul 2013, 12:23

Tja :tooth:

RVV

Bericht door RVV » 18 jul 2013, 15:44

Robin schreef:Ik snap in beginsel ook wel dat een diplomaat meer kan en mag dan een burger, maar met dit soort bedragen ga je je toch dingen afvragen of het wel helemaal 'diplomatiek' geregeld is onderling.

Waarom niet gewoon boetes niet onder de noemer onschendbaarheid?
Dit is een vraag en niet een afkapverhaal, dus graag ideeen waarom dat dat niet kan of wel kan aub?

http://www.nu.nl/binnenland/3526786/hel ... taald.html" onclick="window.open(this.href);return false;

1M inruilen, gaat het gewoon goedkomen :D http://en.wikipedia.org/wiki/Opel_Diplomat" onclick="window.open(this.href);return false;

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 18 jul 2013, 21:42

Langzaam maar zeker zie je de EU verbrokkelen, het nationalisme en protectionisme steekt weer de kop op..........

http://www.z24.nl/ondernemen/frankrijk- ... ircomiddel" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 18 jul 2013, 23:58

ik dacht gister bij dat nieuws lezen ook al zoiets, echt triest...
met hun eigen industrie loopt het in de EU niet zo best dus dan maar Mercedes wat tegenwerken oid.

Luco

Bericht door Luco » 19 jul 2013, 00:19

Je kan het ook omdraaien, niemand mag meer ra134 gebruiken, waarom mercedes dan wel?

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 19 jul 2013, 10:30

Luco schreef:Je kan het ook omdraaien, niemand mag meer ra134 gebruiken, waarom mercedes dan wel?
+1

Luco

Bericht door Luco » 19 jul 2013, 10:40

Plus dat Duitsland natuurlijk net zo chauvinistisch is dan Frankrijk, want ze doen moeilijk over nieuwe milieunormen (even buiten beschouwing gelaten wat je van die normen vind) want dat zou de Duitse autoindustrie harder treffen, hoezo harder? Alle fabrikanten moeten aan dezelfde regels voldoen.
Dus proberen ze ook om er voor hun een ander resultaat uit te halen.

Was Nederland maar wat chauvinistischer, maar nee liever de hielen likken van de Europese unie en elke keer het beste jongetje van de klas willen zijn en daarmee de economie nog meer om zeep helpen in eigen land.

Klein voorbeeldje:
Er zijn weer eens nieuwe arboregels, jawel om het makkelijker te maken.
Tot voor kort was een stenenklem voor de metselaar zo gemaakt dat je er met een handbeweging 8 stenen mee kon oppakken, de opperman gebruikt diezelfde klem om 80 stenen op een steenwagen te zetten en ze bij de metselaar weer neer te zetten.

Nieuwe regel, 8 stenen met een handbeweging mag niet meer, nee nu moeten er klemmen komen die maximaal 5 stenen kunnen pakken en met twee handen bediend moet worden, ook mogen er nog maar 40 stenen op een stenenwagen. Ook mag de metselaar niet meer boven zijn schouder metselen.

Gevolg, de opperman kan de metselaar niet meer bijhouden met de stenenaanvoer waardoor de metselaar minder productie kan draaien, ook kan de metselaar geen volledig slag van een steiger meer metselen en moet elke keer het steiger aangepast worden.

Nee we zijn weer lekker bezig hier :bag:

Peric

Bericht door Peric » 19 jul 2013, 10:48

Pennenlikkers die wel effe uitmaken hoe werklui moeten werken..
Tsja.. Stel je voor dat het uitkomt dat ze eigenlijk overbodig zijn..
Eigenlijk moet je als eurocommisaris heel creatief zijn om aan het werk te blijven. :P

Plaats reactie