Alles over de 1 serie (part III)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie

BMW Performance:

Een gouden stap !
32
29%
Niet onaardig, kan zeker iets toevoegen
47
43%
BMW Tupperware party
31
28%

Totaal aantal stemmen: 110

Downforce Hans

Re: Alles over de 1 serie (part III)

Bericht door Downforce Hans » 13 feb 2009, 17:29

Ferdinand schreef:Vast staat dat het 1 serie draadje wel het geilste draadje is op het DF .... :banaan:
:hmmm: :nah:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 13 feb 2009, 19:15

Nieuw:
326pk
430nm

Lees verder:

BMW
Medieninformation
3/2009
Seite 73
BMW Performance Power Kit: Vorstoß in eine neue Leistungsregion.
Das Maximum nochmals steigern, Grenzbereiche neu defi nieren – diesen
Herausforderungen haben sich die Entwickler des BMW Performance Power
Kit erfolgreich gestellt. Das Ergebnis ist eine Leistungssteigerung für den
Reihensechszylinder-Motor der Modelle BMW 135i Coupé, BMW 135i Cabrio,
BMW 335i Limousine, BMW 335i Touring, BMW 335i Coupé und BMW 335i
Cabrio. Bei diesen Modellen bewirkt das BMW Performance Power Kit eine
Anhebung der Motorleistung um 15 kW/20 PS auf 240 kW/326 PS. Ebenso
steigt das maximale Drehmoment des Sechszylinders auf bis zu 450 Newtonmeter.
Wichtigstes Resultat dieses Kraftzuwachses ist eine für den Fahrer
deutlich spürbare Optimierung der Beschleunigungs- und Elastizitätswerte
bei allen Modellen.
Bei der Antriebseinheit, für die das BMW Performance Power Kit entwickelt
wurde, handelt es sich um den leistungsstärksten Sechszylinder im Motorenportfolio
von BMW. Das Triebwerk, das in den Topmodellen der BMW 3er und
BMW 1er Reihe zum Einsatz kommt, ist mit einem Twin Turbo Aufl adesystem
und der Benzindirekteinspritzung High Precision Injection ausgestattet. Es
erreicht in seiner Serienkonfi guration für die BMW 3er und BMW 1er Reihe
eine Höchstleistung von 225 kW/306 PS und ein maximales Drehmoment
von 400 Newtonmetern. Mit dem BMW Performance Power Kit stößt diese
Topmotorisierung nun in eine neue Leistungsregion vor. Das BMW Performance
Power Kit besteht aus Software- und Hardwarekomponenten, die in
ihrer Funktionsweise perfekt aufeinander abgestimmt sind. Sie wurden
speziell für den 3,0 Liter großen Reihensechszylinder-Motor entwickelt.
Gezielte Modifi kationen im Bereich der Motorsteuerung wirken sich positiv
auf die Leistungsentfaltung aus. Ein zusätzlicher ausgelagerter Wasserkühler
und die entsprechenden Luftführungen sowie ein besonders leistungsstarker
Lüfter für den Hauptwasserkühler ermöglichen die Anpassung an die
veränderten thermischen Bedingungen.
Neben der einheitlichen Steigerung der Höchstleistung auf 240 kW/326 PS
bewirkt das BMW Performance Power Kit die Erhöhung des maximalen
Drehmoments auf 430 Newtonmeter bei handgeschalteten Fahrzeugen
beziehungsweise 450 Newtonmetern bei Ausstattung mit einem Automatikgetriebe.
Bei den Modellen BMW 335i Coupé und BMW 335i Cabrio kann
das BMW Performance Power Kit auch mit der Siebengang-Sport-Automatic
mit Doppelkupplung kombiniert werden. In allen Fällen nimmt der Fahrer ein
klares Plus an Dynamik wahr, das sich auch durch Messwerte bestätigen
lässt. So beschleunigt beispielsweise der BMW 335i mit BMW Performance
Power Kit in 5,4 Sekunden aus dem Stand auf 100 km/h. Der Standardspurt
BMW
Medieninformation
3/2009
Seite 74
kann damit um 0,2 Sekunden schneller absolviert werden als bei einem
Fahrzeug in Serienausführung. Der Tempozuwachs von 80 auf 120 km/h
erfolgt sogar um 0,5 Sekunden schneller als beim Serienmodell.

Snipe

Bericht door Snipe » 14 feb 2009, 13:11

Samenvattende vertaling met vriendelijke dank aan autoweek.nl:

BMW tunet twinturbo 6-cilinder zelf
BMW komt in het voorjaar met de BMW Performance Power Kit. Daarmee krijgt de 3.0 zescilinder twinturbo benzinemotor er 20 pk bij. De 135i en de 335i worden daarmee nog sneller.

Het vermogen van de zescilinder met twee turbo´s gaat van 306 naar 326 pk, en het koppel stijgt van van 400 naar 430 Nm. Is deze krachtbron aan een automatische transmissie gekoppeld dan bedraagt het maximum koppel zelfs 450 Nm.
Met de BMW Performance Power Kit krijgt de krachtbron een extra radiator, en de gewone radiator krijgt een andere fan. Verder is het motormanagement veranderd en wordt het luchtinlaattraject geoptimaliseerd.
BMW belooft voor de 335i sedan met dit pakket een sprint van 0 naar 100 in 5,4 seconden, dat betekent een winst van 0,2 tel. Versnellen van 80 naar 120 duurt een halve seconde korter.

Ja ja Ferdi, eindelijk wat meer power in die boot van je 8)

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 14 feb 2009, 13:28

Wat een fluttuning...alsof je 20 pk extra op 306 pk merkt... Sterker nog, die 20 pk valt denk ik gewoon binnen de toleranties. Kan best dat een goed ingereden standaard 3 liter twinturbo van zichzelf al 326 pk heeft.

Femme

Bericht door Femme » 14 feb 2009, 13:38

Dat zo'n bak standaard meer levert sluit niet uit dat hij na tuning nog meer gaat leveren. Een halve seconde snellere acceleratie van 80 tot 120km/h lijkt me overigens wel een erg grote verbetering voor 20pk extra, tenzij er werd gemeten in de zesde versnelling.

Voor leaserijders kan dit een leuke optie zijn. BMW kennende zal de prijs wel weer schandalig hoog zijn.

RVV

Bericht door RVV » 14 feb 2009, 14:01

Wouter81 schreef:Wat een fluttuning...alsof je 20 pk extra op 306 pk merkt... Sterker nog, die 20 pk valt denk ik gewoon binnen de toleranties. Kan best dat een goed ingereden standaard 3 liter twinturbo van zichzelf al 326 pk heeft.

Goed punt, maar het is wel redelijk uniek dat BMW nu eigen in house tuning kan leveren.

Als ik in .35i zou hebben gehad of van plan was om één te kopen dan zette ik er wel zo'n kitje op. Gewoon lekker binnen de garantie zonder gezeik als het mis gaat.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 14 feb 2009, 14:11

Wouter81 schreef:Wat een fluttuning...alsof je 20 pk extra op 306 pk merkt... Sterker nog, die 20 pk valt denk ik gewoon binnen de toleranties. Kan best dat een goed ingereden standaard 3 liter twinturbo van zichzelf al 326 pk heeft.
Kan makkelijk beter en meer natuurlijk, maar daarmee ook gevaar voor "hoger" gepositioneerde karren...............en dat is waarschijlijk niet wenselijk........................

De 35i motor doet standaard al 400 paarden, dus downsizing was reeds het toverwoord bij de produktie versie.............

Snipe

Bericht door Snipe » 14 feb 2009, 17:26

Rico schreef:Als ik in .35i zou hebben gehad of van plan was om één te kopen dan zette ik er wel zo'n kitje op. Gewoon lekker binnen de garantie zonder gezeik als het mis gaat.
Dat moment is geweest toch?

RVV

Bericht door RVV » 14 feb 2009, 21:03

Snipe schreef:
Rico schreef:Als ik in .35i zou hebben gehad of van plan was om één te kopen dan zette ik er wel zo'n kitje op. Gewoon lekker binnen de garantie zonder gezeik als het mis gaat.
Dat moment is geweest toch?

Nou het was indertijd een afweging of ik de e46 M3 voor een 135i had willen inruilen. Maar na diverse proefritten in de 135i wist ik dfat het nit mijn type motor was. Aan de andere kant je weet nooit wat in de toekomst op het pad komt, en dat zou zomaar een .35i motorvariant kunnen zijn. Maar ik acht de kans niet erg groot.

Snipe

Bericht door Snipe » 14 feb 2009, 21:28

Gelijk heb je, zescilinder atmo rules.
Gaver dan alle turbo's of diesels of V8's of whatever wat ze maken - vind ik dan.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 14 feb 2009, 22:01

Snipe schreef:Gelijk heb je, zescilinder atmo rules.
Gaver dan alle turbo's of diesels of V8's of whatever wat ze maken - vind ik dan.
Zo is het maar net, onovertroffen qua "laufcultur" .....................................

De M3 V8 is zeker goed, maar resoneert ( bekende kwaal van alle 4 cilinders en een veelvoud daarvan) bij zo`n 2K RPM mn in het 5e verzet ( bij "normaal " rijgedrag toch veel gebruikt verzet vs de snelheid die dan gebruikelijk is) er is reeds een officieel memo van BMW uit waarin wordt aangegeven dat dit normaal is en horende bij de cultuur van het blok.

Mijn voorkeur gaat definitief uit naar een 6 cilinder in lijn................benieuwd naar de opvolgende generatie......................

Snipe

Bericht door Snipe » 14 feb 2009, 22:25

Zou de volgende een turbo worden?

romo

Bericht door romo » 14 feb 2009, 22:32

Snipe schreef:Zou de volgende een turbo worden?
Dat zit er heel dik in..................

Snipe

Bericht door Snipe » 14 feb 2009, 22:52

......en zo wordt alles altijd alleen maar minder.....

Sperdy

Bericht door Sperdy » 15 feb 2009, 13:40

De opgegeven 326 pk zijn natuurlijk weer defensief van BMW. Alle 3ltr.TT blokken meten nu al ergens rond de 320+ pk. Dus dat zal wel richting de 340/350 pk gaan. Hoe het karakter van de tune is weten we niet. Ja, het aantal pk's is wat omhoog gegaan, maar een goede softwaretuning kan meer: gas respons, velheid, bandbreedte vermogens afgifte. We weten het allemaal nog niet.

Downsizing voor de 3ltr. TT? Kan ik ook niet zoveel mee. Ik reed in mijn Works ook met 230 pk (die standaard met 163pk werd afgeleverd). Iets grotere compressordruk en ander intercoolertje: voila: 230 pk. Was de 163 pk versie dan ook gedownsized? Ik geef je op een briefje dat men zo 475pk+ uit dat V8 blok van BMW kunnen halen. Is de 420 pk versie dan gedownsized? Met turbomotoren is dat allemeel helemaal een kwestie van keuzes: hoeveel pk geef ik de motor mee? Het heeft m.i. met downsizing niets te maken, alleen natuurlijk met produktpositionering. Dat geldt dus ook voor de 326pk versie van de 135/335.

BMW levert alle auto's af voor de massa consument (zoals ik :? ) voor omzet volume. Je staat in de showroom, je wilt een 135i/335i. 300+ pk! "Stoer" denk je. Vervolgens zegt de verkoper: 'maar daar staat onze nieuwste 'supersport' met 325 pk!' En mensen gaan overstag. Het is show en marketing. That's it. BMW weet dat hun koper op deze manier handelt en denkt. BMW is in eerste instantie een (te) duur imago merk, en wel goede techniek. Die balans houden ze heel goed in de gaten. Uitgekookt gedaan.

romo

Bericht door romo » 15 feb 2009, 15:10

Ferdinand;

Je zegt wat ik bedoel; productpositionering............................en 400 standaard paarden van een 35i zijn nogal bedreigend voor het M3 produkt :mrgreen: dus downsizing of het nu leuk is of niet, das de wet van productpositionering.......

475 paarden uit een M3 zijn dan weer minder leuk voor het M5 en M6 produkt........................( maar mischien blijft ie ook niet heel, of zuipt ie dan nog meer dan ie nu al doet......................... :mrgreen: )

Anyway, er is over nagedacht, strategisch denken kunnen ze ook in München....................

Het is ook leuker ( lees; kosten efficiënter) om er eens in de zoveel tijd een paar PK bij te pleuren zonder dat je een heel nieuw blok moet ontwerpen.............................

Macboy

Bericht door Macboy » 15 feb 2009, 19:06

Bij Alpina tuning zegt aantal pk's ook niet alles over de verandering van het motorkarakter.

Afbeelding

Gaaf !

Mooie kleur, ook voor de coupe

http://www.1addicts.com/forums/showthread.php?t=231142" onclick="window.open(this.href);return false;

Sperdy

Bericht door Sperdy » 15 feb 2009, 23:16

romo schreef:Ferdinand;

Je zegt wat ik bedoel; productpositionering............................en 400 standaard paarden van een 35i zijn nogal bedreigend voor het M3 produkt :mrgreen: dus downsizing of het nu leuk is of niet, das de wet van productpositionering.......

475 paarden uit een M3 zijn dan weer minder leuk voor het M5 en M6 produkt........................( maar mischien blijft ie ook niet heel, of zuipt ie dan nog meer dan ie nu al doet......................... :mrgreen: )

Anyway, er is over nagedacht, strategisch denken kunnen ze ook in München....................

Het is ook leuker ( lees; kosten efficiënter) om er eens in de zoveel tijd een paar PK bij te pleuren zonder dat je een heel nieuw blok moet ontwerpen.............................
Romo, we zijn het zo waar met elkaar eens!! :beer:

RVV

Bericht door RVV » 15 feb 2009, 23:19

Van die 400pk wat de .35i zogenaamd standaard zou hebben zonder downgrading daarvan heb ik nog nooit iets van BMW AG zelf over gelezen.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 15 feb 2009, 23:42

In de VS rijden ze 'af-en-aan' met 15 psi turbodruk (standaard heeft de .35i 8 psi druk geloof ik, maar ik ben helemaal niet technisch), vet over de 400 pk rond. Of het allemaal kan, weet ik het, maar ze rijden rond en gaan geloof ik (nog) niet stuk. Natuurlijk geen BMW garantie meer.

RVV

Bericht door RVV » 15 feb 2009, 23:54

Ferdinand schreef:In de VS rijden ze 'af-en-aan' met 15 psi turbodruk (standaard heeft de .35i 8 psi druk geloof ik, maar ik ben helemaal niet technisch), vet over de 400 pk rond. Of het allemaal kan, weet ik het, maar ze rijden rond en gaan geloof ik (nog) niet stuk. Natuurlijk geen BMW garantie meer.
Dat zijn natuurlijk de verhalen, gemeten op banken.. waarvan je niet weet met welke tolleranties en onder welke omstandigheden er getest word. Uiteraard wel met de mooiste grafieken... persoonlijk doe ik niks met dat soort verhalen eerlijk gezegd.

Een turboauto op een rollebank is vaak al helemaal een grote gok voor wat betreft de uitkomst. Men compenseerd er ook nog een vrolijk op los.

Enige nut is de before en after meting.. maar dan is dat nog steeds geen betrouwbaar gegeven.

En die Amerikanos die zo ongelovelijk horsepower geil zijn vertrouw ik op voorhand niet :wink:

romo

Bericht door romo » 16 feb 2009, 07:58

Rico schreef:Van die 400pk wat de .35i zogenaamd standaard zou hebben zonder downgrading daarvan heb ik nog nooit iets van BMW AG zelf over gelezen.

Dat verhaal heb ik van een Nederlandse BMW ingenieur werkzaam bij de divisie motoren ontwikkeling.

De eerste standaard versies op de testbank draaiden zonder problemen 400 PK, naar zijn zeggen...........................

Snipe

Bericht door Snipe » 24 feb 2009, 12:29

Even all the way down naar de andere kant van het zonnestelsel.

BMW 116i Corporate Lease en BMW 316i Black & Silver Line.
De meerwaarde van BMW EfficientDynamics:
• BMW 116i Corporate Lease zesde modelvariant in 20% bijtellingregeling
• BMW 116i Corporate Lease voorzien van groen B label

Rijswijk. BMW introduceert twee nieuwe versies waarmee het ook in tijden van kostenbeheersing geweldig rijden is. Dat zijn de BMW 116i Corporate Lease en de BMW 316i Black & Silver Line. Beide zijn voorzien van een extra uitrusting tegen een extra gunstige prijs. Bovendien bewijst Efficient Dynamics opnieuw haar kracht, met groene energielabels A en B en een gunstige bijtelling van 20% voor zakelijke rijders.

De BMW 116i Corporate Lease is voorzien van een 1,6-litermotor met 90 kW/122 pk. Dit is gelijk aan de nieuwe 2,0-liter benzinemotor in de onlangs vernieuwde reguliere BMW 116i. Alleen het koppel is met 160 Nm ongeveer 25 Nm lager. Daarbij is de standaarduitrusting van de uitgebreid. Zo behoren zaken als airconditioning, mistlampen, verwarmbare buitenspiegels, een midden armsteun en een opbergpakket tot de standaarduitrusting. Deze extra’s vertegenwoordigen normaal gesproken een waarde van 1.964 euro. Als optie zijn bovendien lichtmetalen 16-inch dubbelspaakwielen leverbaar voor slechts 499 euro.

De prijslijst van de BMW 116i Corporate Lease start bij 24.950 euro (3-deurs) en dat is 1.250 euro onder de prijs van de reguliere BMW 116i. Dit is bovendien ook aantrekkelijk voor de bijtelling bij zakelijk gebruik. Voor de handgeschakelde versie bedraagt die overigens 20% dankzij de lage CO2-uitstoot van 139 g/km. De nieuwe versie is verkrijgbaar als 3-deurs en 5-deurs, waarmee BMW nu al zes modellen in de categorie van 20 % bijtelling kan aanbieden. Pure winst dankzij standaard Efficient Dynamics, waardoor nu (inclusief de nieuwe BMW 116i Corporate Lease 3- en 5-deurs) in totaal 154 modellen een groen A-, B-, of C-label hebben.

BMW 316i Black & Silver Line
Een andere interessante aanvulling op het leveringsprogramma is de BMW 316i Black & Silver Line. Zoals de typenaam al doet vermoeden, is er keuze uit de kleuren zilvergrijs en zwart metallic. Het betreft een extra rijk uitgeruste versie van de reguliere BMW 316i, die meer uitrusting biedt voor een aangescherpte prijs die 1.000 euro lager ligt. De BMW 316i Black & Silver Line is daarmee leverbaar vanaf 32.325 euro voor de Sedan en 34.520 euro voor de Touring. De BMW 316i Black & Silver Line komt in een gelimiteerde oplage.

Bovenop de complete standaarduitrusting biedt de BMW 316i Black & Silver Line metallic lak, lichtmetalen 16-inchwielen en een regen- en lichtsensor. Opties die normaalgesproken een waarde vertegenwoordigen van 2.593 euro.

Met zijn groene energielabel A staat de auto garant voor een gunstig verbruik (5,9 l/100 km), een lage CO2 uitstoot en uiteindelijk een gunstige kilometerkostprijs. Kortom: de BMW 116i Corporate Lease en de BMW 316i Black & Silver Line bewijzen dat BMW rijden geweldig maakt, ook als de kosten beheersbaar moeten blijven.

(via bmw.nl)

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 24 feb 2009, 12:36

las dit al eerder ergens, geld vast niet voor de 118d, ik denk dat dat handiger is, het meeste zakelijke verkeer rijdt toch vaak diesel

Snipe

Bericht door Snipe » 24 feb 2009, 12:53

Goedkoop 116's en 316's dumpen; zouden de verkopen een beetje acherblijven?

Plaats reactie