BMW 120i F20 B48 ZF8
- PeterM
- Berichten: 470
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad
Lekker bezig, mooi stuurtje. Mooie roadtrip ook, grappig om die animatie zo te zien...
- Jules
- Berichten: 1905
- Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
- Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo
Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad
Ziet er uit als een heerlijke trip!Vanreijmersdal schreef: 09 okt 2023, 17:05 Bij de aankondiging van de nieuwe hobby auto had ik aangeven dat het pakken van een bergpas ook tot de mogelijkheden moest behoren.
Dus wat doe je dan als de zomervakantie in aantocht is? Juist; roadtrip!
2,5 week en 5.600 kilometers!
Maar hoe ben je dan gereden?
Zie hieronder in een animatie hoe de reis hoog over verlopen is.
Niet alles, maar iets meer in detail:
- Nordschleife incl een rondje
- MulHouse FR
- Satteleggpass CH
- Sustenpass CH
- Grimselpass CH
- Nufenenpass CH
- Fidenza IT
- Imola Senna monument IT
- Lido Ardiano IT
- Maria ALM AT
- Redbull Ring AT
- Großglocknerpass AT
- Stelviopass IT
- Gaviapass IT
- Modena Enzo Museum IT
- San Marino MotoGP circuit IT
- Tavullia, het geboortedorp van Valentino Rossi IT
- Montefalco
Daar bewijst de Z4 wel een hele fijne reisgenoot te zijn. Ik was nog nooit in de zomer in de alpen op deze manier geweest, maar ik heb enorm genoten. plaatjes zeggen meer dan praatjes...
Hoe vind je de wegligging / gewicht etc. van de Z4? Rondje ring lijk je wel aardig tempo te rijden nog

Furka pas is voor mij qua sturen wel een van de toppers! Prachtig al die passen altijd
- Vanreijmersdal
- Berichten: 947
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad
Ja de trip was top.
Qua wegligging past het wel bij mij en bij het allround karakter. Sportief genoeg voor 16k per seizoen en toch breed inzetbaar. Je kan er lekker mee cruisen en ontspannen rijden, maar als je wilt kan je ook lekker volle bak gaan en de motorrijders de berg op jagen. Naar mate je de laatste 15% van de limiet gaat opzoeken, kan die wat onrustig worden, maar tot die 15% klopt de allround balans wel.
De vorige keer was alweer 20 jaar geleden dat ik op de nordschleife had gereden. maar was gelukkig een rustiger moment, wel een stukje met gele vlaggen, volgens de GoPro ging het rondje in 10 min en 12 sec. Dus een extra rondje zonder gele vlaggen had zeker onder 10 min moeten lukken
Ik heb geen idee wat gemiddelde rondjes daar doen.
Ja furkapass heb ik ook een stukje gereden tot het hotel. Dat stukje is ook al erg mooi.
Qua wegligging past het wel bij mij en bij het allround karakter. Sportief genoeg voor 16k per seizoen en toch breed inzetbaar. Je kan er lekker mee cruisen en ontspannen rijden, maar als je wilt kan je ook lekker volle bak gaan en de motorrijders de berg op jagen. Naar mate je de laatste 15% van de limiet gaat opzoeken, kan die wat onrustig worden, maar tot die 15% klopt de allround balans wel.
De vorige keer was alweer 20 jaar geleden dat ik op de nordschleife had gereden. maar was gelukkig een rustiger moment, wel een stukje met gele vlaggen, volgens de GoPro ging het rondje in 10 min en 12 sec. Dus een extra rondje zonder gele vlaggen had zeker onder 10 min moeten lukken
Ik heb geen idee wat gemiddelde rondjes daar doen.
Ja furkapass heb ik ook een stukje gereden tot het hotel. Dat stukje is ook al erg mooi.
-
- Berichten: 1077
- Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52
Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad
Zo dat is een beste roadtrip! Prachtige stukken gehad. 

- Kasteel
- Berichten: 5440
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad
ziet er top uit!!
- Vanreijmersdal
- Berichten: 947
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad
Op de terugweg vanuit italie ging het volle bak naar huis toe. In Duitsland was het toen ineens even schrikken toen ik met 200+ op de teller fors in de remmen moest en dat de gehele auto ineens heel erg naar rechts trok tijdens het remmen. Als ik dan weer vol op het gas ging, trok de auto juist weer heel erg naar links. Hmmmm, dat werd dus bij de eerste parkeerplaats er even af om te kijken of ik misschien een lekke band had of zoiets, maar er was niks raars te ontdekken en ging het dus in een rustiger tempo verder richting huis.
Ik ging er op een gegeven moment vanuit dat het wel eens door de M3 winter velgen zou kunnen komen (deze set heeft een lagere et waarde) en dat de banden wellicht verkeerd afgesleten waren. Nou ja, ik was al van plan om over te stappen naar een setje 19inch Z4 velgen dus ik heb er verder niet te lang bij stil gestaan, maar de sporing was in iedergeval niet meer oke.
Dus na terugkomst van de roadtrip eigenlijk niet meer oppad geweest met de Z4. Ik heb de nu Z4 zelfs geschorst en staat die lekker binnen.
Auto als hobby is voor mij niet alleen maar rijden, maar ook sleutelen en dan graag upgrades doorvoeren, sleuteljeuk zeg maar.
Maar ja, eigenlijk hoeft er niet echt iets vervangen te worden, maar er was wel sleuteljeuk. Ik had 24 uur voor de roadtrip nog de achter schokbrekers vervangen voor een gereviseerd setje en zelfs zo vlak voor de vakantie vond ik dat niet eens erg.
Dus auto omhoog en maar eens lekker ontspannen wat zaken los halen. Dan kom je er ook achter dat de vooras het zelfde is als de E9X en de achteras het zelfde is als een E46. Dat laatste kwam natuurlijk ook erg bekend voor.
Na 150k kilometers zie bij het los halen dan ook meteen dat er wat dingen minder mooi zijn. Dus wat nieuwe bouten, moeren en beugeltjes werden besteld en de stofplaten bij de remschijf kregen een schoonmaakbeurt en wat zwarte lak als dat nodig was.
Tot dat ik bij het rechter achterwiel kwam. De achter remschijven waren aan vervanging toe en toen ik rechtsachter in mijn handen had, zat er echt veel speling op. Er zat gewoon een dikke mm speling met alleen de hub er op, dat wordt 5 mm speling bij de band! Nu snap ik wel dat de auto niet meer spoorde en alle kanten ging uittrekken.
Nou ja, dus daar moest ook ff een nieuw wiellager in. De sleuteljeuk wordt steeds meer gehoord.
Maar als dat wiellager er al 150k inzit, dan zitten die andere 3 wiellagers er waarschijnlijk ook al 150k in, nou dan nemen we die ook wel ff mee. En die stabilisator stangen zijn ook niet nieuw meer, oke die dan ook maar vervangen.
Maar als we toch moet uitlijnen, kan je beter maar meteen de rubbers van de schommelarm vervangen voor nieuw en uniball.....
Oke, dit loopt een beetje uit de hand, maar is wel leuk.
Ik was gelukkig bekend met de werkzaamheden en had uit de tracktool tijd het juiste gereedschap nog liggen en dan is het echt wel een kleine moeite extra om het gewoon lekker goed te doen.
Dus het is nu op alle hoeken een beetje een kale bedoeling, maar upgrades zijn onderweg.





Ik ging er op een gegeven moment vanuit dat het wel eens door de M3 winter velgen zou kunnen komen (deze set heeft een lagere et waarde) en dat de banden wellicht verkeerd afgesleten waren. Nou ja, ik was al van plan om over te stappen naar een setje 19inch Z4 velgen dus ik heb er verder niet te lang bij stil gestaan, maar de sporing was in iedergeval niet meer oke.
Dus na terugkomst van de roadtrip eigenlijk niet meer oppad geweest met de Z4. Ik heb de nu Z4 zelfs geschorst en staat die lekker binnen.
Auto als hobby is voor mij niet alleen maar rijden, maar ook sleutelen en dan graag upgrades doorvoeren, sleuteljeuk zeg maar.
Maar ja, eigenlijk hoeft er niet echt iets vervangen te worden, maar er was wel sleuteljeuk. Ik had 24 uur voor de roadtrip nog de achter schokbrekers vervangen voor een gereviseerd setje en zelfs zo vlak voor de vakantie vond ik dat niet eens erg.
Dus auto omhoog en maar eens lekker ontspannen wat zaken los halen. Dan kom je er ook achter dat de vooras het zelfde is als de E9X en de achteras het zelfde is als een E46. Dat laatste kwam natuurlijk ook erg bekend voor.
Na 150k kilometers zie bij het los halen dan ook meteen dat er wat dingen minder mooi zijn. Dus wat nieuwe bouten, moeren en beugeltjes werden besteld en de stofplaten bij de remschijf kregen een schoonmaakbeurt en wat zwarte lak als dat nodig was.
Tot dat ik bij het rechter achterwiel kwam. De achter remschijven waren aan vervanging toe en toen ik rechtsachter in mijn handen had, zat er echt veel speling op. Er zat gewoon een dikke mm speling met alleen de hub er op, dat wordt 5 mm speling bij de band! Nu snap ik wel dat de auto niet meer spoorde en alle kanten ging uittrekken.
Nou ja, dus daar moest ook ff een nieuw wiellager in. De sleuteljeuk wordt steeds meer gehoord.
Maar als dat wiellager er al 150k inzit, dan zitten die andere 3 wiellagers er waarschijnlijk ook al 150k in, nou dan nemen we die ook wel ff mee. En die stabilisator stangen zijn ook niet nieuw meer, oke die dan ook maar vervangen.
Maar als we toch moet uitlijnen, kan je beter maar meteen de rubbers van de schommelarm vervangen voor nieuw en uniball.....
Oke, dit loopt een beetje uit de hand, maar is wel leuk.
Ik was gelukkig bekend met de werkzaamheden en had uit de tracktool tijd het juiste gereedschap nog liggen en dan is het echt wel een kleine moeite extra om het gewoon lekker goed te doen.
Dus het is nu op alle hoeken een beetje een kale bedoeling, maar upgrades zijn onderweg.





Laatst gewijzigd door Vanreijmersdal op 05 mar 2024, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- Nivek
- Berichten: 324
- Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
- Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad
Lekker bezig!
Wel gek dat je helemaal niks gehoord hebt aan dat wiellager als er zo veel speling op zit. Het komt niet altijd voor dat je ze hoort maar met deze hoeveelheid verwacht je toch wel iets..
Ik vind dit toch wel de mooiste Z4 (helemaal in GT3 trim
)
Wel gek dat je helemaal niks gehoord hebt aan dat wiellager als er zo veel speling op zit. Het komt niet altijd voor dat je ze hoort maar met deze hoeveelheid verwacht je toch wel iets..
Ik vind dit toch wel de mooiste Z4 (helemaal in GT3 trim

- Vanreijmersdal
- Berichten: 947
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad
Terecht punt. Ik herken ook het gebroom of gezoom bij een versleten wiellager in eerdere auto’s.
Waarom nu niet, heb ik geen verklaring voor.
Waarom nu niet, heb ik geen verklaring voor.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28521
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad
Mooie upgrades weer! Ik vind dit ook de mooiste z4 die er is 

- PeterM
- Berichten: 470
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 11:22
- Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11
- Locatie: Drenthe
Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad
Lekker bezig, onderstel weer grotendeels lekker fris straks!
- Vanreijmersdal
- Berichten: 947
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT - Audi A4 Allroad is GONE!
Laten we met het treurige nieuws beginnen; de Audi Allroad is verkocht.
Enkele weken geleden op de snelweg naar huis begon de auto heel slecht te lopen en het motormanagement als EPC lampjes begonnen te branden en heel ff te knipperen. Gelukkig was de eerste pomp heel dichtbij en kon ik ff kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn. Met het uitlezen kwam een foutcode met een misfire op cilinder 4 naar voren, dus heb ik mij laten afslepen door de ANWB.
Thuis wat internet research gedaan en wat zaken zelf getest, het leek op een lekkende injector.
Natuurlijk alle garages druk en de opvolgende 2 weken geen tijd. Met de beschreven symptomen en zelftesten was het volgens de garage idd aannemelijk dat het een lekkende injector was. Eindelijk na 2 weken de auto afgegeven en na 1,5 uur kwam het belletje. Helemaal geen compressie op cilinder 4. Damm!!
Met de opvolgende onderzoek kosten en mogelijke financiële vervolg scenarios de auto weer opgehaald om eens goed na te denken wat ik hier mee wil. Scenarios als laten maken of zelf maken, dan wel een revisieblok erin zijn zeker voorbij gekomen. Als ik het liet doen of als ik het zou laten doen, moest het wel goed gebeuren en dat betekende voor mij eigenlijk alleen een compleet nieuw revisieblok.
Maar ook het scenario om de auto te verkopen met een defect blok was een gedachte. Dus dat laatste maar eens proberen op 3e kerstdag en binnen een halve dag was de auto verkocht en de volgende dag opgehaald.
Bye bye Audi, we hebben lol gehad, nu is het tijd voor andere dingen.

Dan verder met het goede nieuws, er is voortgang met de Z4.
Alles zit er weer onder en wat een fijn gezicht als er allemaal nieuwe schone spulletjes op zitten.
Binnenkort uitlijnen, nieuwe bandjes er onder en gaan met die banaan.
Oh ja, ik was opzoek naar rode 4 pots performance klauwen met 370mm schijven ter vervanging van de blauwe klauwen met 340mm schijven, echter kon ik die niet vinden, dus werden de standaard Z4 klauwen van zolder gehaald en gemonteerd met Zimmermann schijven en Stoptech blokken.
Ik kon het niet laten om de klauwen rood te spuiten, heel benieuwd hoe ik dit in het echt ga vinden.





Enkele weken geleden op de snelweg naar huis begon de auto heel slecht te lopen en het motormanagement als EPC lampjes begonnen te branden en heel ff te knipperen. Gelukkig was de eerste pomp heel dichtbij en kon ik ff kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn. Met het uitlezen kwam een foutcode met een misfire op cilinder 4 naar voren, dus heb ik mij laten afslepen door de ANWB.
Thuis wat internet research gedaan en wat zaken zelf getest, het leek op een lekkende injector.
Natuurlijk alle garages druk en de opvolgende 2 weken geen tijd. Met de beschreven symptomen en zelftesten was het volgens de garage idd aannemelijk dat het een lekkende injector was. Eindelijk na 2 weken de auto afgegeven en na 1,5 uur kwam het belletje. Helemaal geen compressie op cilinder 4. Damm!!
Met de opvolgende onderzoek kosten en mogelijke financiële vervolg scenarios de auto weer opgehaald om eens goed na te denken wat ik hier mee wil. Scenarios als laten maken of zelf maken, dan wel een revisieblok erin zijn zeker voorbij gekomen. Als ik het liet doen of als ik het zou laten doen, moest het wel goed gebeuren en dat betekende voor mij eigenlijk alleen een compleet nieuw revisieblok.
Maar ook het scenario om de auto te verkopen met een defect blok was een gedachte. Dus dat laatste maar eens proberen op 3e kerstdag en binnen een halve dag was de auto verkocht en de volgende dag opgehaald.
Bye bye Audi, we hebben lol gehad, nu is het tijd voor andere dingen.

Dan verder met het goede nieuws, er is voortgang met de Z4.
Alles zit er weer onder en wat een fijn gezicht als er allemaal nieuwe schone spulletjes op zitten.
Binnenkort uitlijnen, nieuwe bandjes er onder en gaan met die banaan.
Oh ja, ik was opzoek naar rode 4 pots performance klauwen met 370mm schijven ter vervanging van de blauwe klauwen met 340mm schijven, echter kon ik die niet vinden, dus werden de standaard Z4 klauwen van zolder gehaald en gemonteerd met Zimmermann schijven en Stoptech blokken.
Ik kon het niet laten om de klauwen rood te spuiten, heel benieuwd hoe ik dit in het echt ga vinden.





- Arthur
- Berichten: 43036
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad
Zuur van de Audi. Wat heeft 'ie uiteindelijk gelopen dan?
- Vanreijmersdal
- Berichten: 947
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad
De Audi had maar 175k gelopen.
-
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: Mazda 3
Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad
wat heb je met de blauwe 340mm klauwen gedaan? zijn die eventueel ter overname?
- Vanreijmersdal
- Berichten: 947
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad
De blauwe klauwen zijn al een tijdje geleden verkocht.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28521
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT & Audi A4 Allroad
Zonde van de Audi was toch altijd een mooie auto vond ik zo in allroad uitvoering.
- Vanreijmersdal
- Berichten: 947
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT
Vandaag was het dan zover, de Z4 mocht de weg weer op en de route ging naar de bandenboer.
Heen met -4 op RFT banden uit 2010 en terug op nieuwe non RFT MPS 4s, incl uitlijnen en remvloeistof vervanging, dat is best een verschil.
Naast de MPS 4s heb ik ook de Continental contact 7 en de Bridgestone Potenza sport overwogen, toch voor de iets meer allround band gegaan.
Door het steken van de KW V3 suspension is er een subtiele verlaging van 15mm aan de voorzijde en 10mm aan de achterzijde toegepast.
Hieronder het verloop van velgen en verlaging
Style 296
Style 640 M
Style 326 M met standaard schokbrekers
Style 326 M met subtiele verlaging




Heen met -4 op RFT banden uit 2010 en terug op nieuwe non RFT MPS 4s, incl uitlijnen en remvloeistof vervanging, dat is best een verschil.
Naast de MPS 4s heb ik ook de Continental contact 7 en de Bridgestone Potenza sport overwogen, toch voor de iets meer allround band gegaan.
Door het steken van de KW V3 suspension is er een subtiele verlaging van 15mm aan de voorzijde en 10mm aan de achterzijde toegepast.
Hieronder het verloop van velgen en verlaging
Style 296
Style 640 M
Style 326 M met standaard schokbrekers
Style 326 M met subtiele verlaging




- Arthur
- Berichten: 43036
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT
En remklauwen gespoten of nieuwe?
Edit; zie het al
Edit; zie het al

- Vanreijmersdal
- Berichten: 947
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT
De huidige rode klauwen zijn gespoten.
Maar als ik nog eens rode 4 pots klauwen tegen kom, dan sta ik waarschijnlijk niet voor mijzelf in …
Maar als ik nog eens rode 4 pots klauwen tegen kom, dan sta ik waarschijnlijk niet voor mijzelf in …

- Martijn M
- Berichten: 3642
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT
Verlaging staat echt keurig met deze set velgen! Helemaal goed zo
- matthyssie
- Berichten: 6218
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT
F3x performance set past erop toch?Vanreijmersdal schreef: 10 jan 2024, 19:20 De huidige rode klauwen zijn gespoten.
Maar als ik nog eens rode 4 pots klauwen tegen kom, dan sta ik waarschijnlijk niet voor mijzelf in …![]()
- Dimitri
- Berichten: 713
- Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
- Auto: BMW 130i, BMW Z3 Coupe
Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT
Die verlaging (en het zonnetje) doet het hem zeg. Staat er super bij zo!Vanreijmersdal schreef: 10 jan 2024, 19:07 Vandaag was het dan zover, de Z4 mocht de weg weer op en de route ging naar de bandenboer.
Heen met -4 op RFT banden uit 2010 en terug op nieuwe non RFT MPS 4s, incl uitlijnen en remvloeistof vervanging, dat is best een verschil.
Naast de MPS 4s heb ik ook de Continental contact 7 en de Bridgestone Potenza sport overwogen, toch voor de iets meer allround band gegaan.
Door het steken van de KW V3 suspension is er een subtiele verlaging van 15mm aan de voorzijde en 10mm aan de achterzijde toegepast.
Hieronder het verloop van velgen en verlaging
Style 296
Style 640 M
Style 326 M met standaard schokbrekers
Style 326 M met subtiele verlaging
![]()
- MParallel
- Berichten: 8728
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT
Blijft toch wel een mooie model.
- Vanreijmersdal
- Berichten: 947
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT
Thnx mannen, ik ben er ook content mee.
- Vanreijmersdal
- Berichten: 947
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW Z4 35i E89 N54 DCT
Yep! Voorkant van de e89 is het zelfde als een e9x 335i.matthyssie schreef: 11 jan 2024, 09:24F3x performance set past erop toch?Vanreijmersdal schreef: 10 jan 2024, 19:20 De huidige rode klauwen zijn gespoten.
Maar als ik nog eens rode 4 pots klauwen tegen kom, dan sta ik waarschijnlijk niet voor mijzelf in …![]()

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 13 gasten