M135i //Macboy

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]

Bericht door frank de jonge » 07 mei 2013, 11:47

Ligt dichter bij Elim zowat die dealer haha.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]

Bericht door Snipe » 07 mei 2013, 13:34

Mooi verslag, Tom en Ruben ook (en uiteraard Macboy zelf). Ik had afgelopen zondag even een korte reactie geplaatst via de iPhone en aan jullie uitgebreide verslagen heb ik eigenlijk weinig toe te voegen.

Behalve dan op dit punt:
Ruben schreef:Persoonlijk had ik misschien wel een andere keuze gemaakt qua speclist. Ik heb niet gereden met de automaat, helaas, maar ik denk dat die mijn persoonlijke voorkeur zou genieten, ondanks dat wat ik Ilija en Perry daarover heb horen zeggen.
De automaat die BMW gebruikt is erg goed, kijk ook maar naar de enthousiaste verhalen van Tristan bijvoorbeeld over zijn 320d. Maar naar mijn smaak is de M135i met automaat te veel een comfortabele cruiser en is het met handbak meer een hot hatch in de geest van de 130i.
Sowieso geef ik voor een hot hatch de voorkeur aan weinig poespas; geen automaat, geen elektrisch onderstel, maar gewoon een dikke motor met handbak. Nou kun je die automaat ook wel zelf schakelen, maar met 8 versnellingen moet dat zo vaak (en moet je soms zoveel versnellingen terug) dat dat ook niet echt geweldig is.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]

Bericht door Tristan » 07 mei 2013, 13:38

M135i zou ik ook eerder met handbak dan automaat kiezen. Maar aangezien ik mijn 320d 90% van de tijd in de spits rij en tevens automaat beter bij een diesel past. Daarom geen spijt van mijn keuze. Beste automaat op dit moment.

@Mac: Gefeliciteerd. Dijk van een auto! Jammer dat je toch niet het rode porno leer besteld hebt. :)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40166
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]

Bericht door Knot » 07 mei 2013, 13:41

Snipe schreef:Nou kun je die automaat ook wel zelf schakelen, maar met 8 versnellingen moet dat zo vaak (en moet je soms zoveel versnellingen terug) dat dat ook niet echt geweldig is.
Dat is toch geen probleem, paar keer flipperen en genieten van het tussengas....

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]

Bericht door Tristan » 07 mei 2013, 13:43

Tussengas door heel/toe is nog veel leuker. :wink:

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]

Bericht door Rupie » 07 mei 2013, 15:08

Nou, ik weet niet hoe het precies zit, maar volgens mij zit er nog steeds zo'n clutch delay valve oid tussen. Schakelen ging mij niet heel soepel af, maar ik heb zo mijn dagen (dus dat wijt ik niet aan de auto), maar persoonlijk vond ik het die paar keer dat ik het probeerde om met tussengas terug te schakelen niet echt lukken. Maar misschien deed ik het niet lomp genoeg, het blijft tenslotte een BMW he :)

Overigens, dat was ik nog vergeten neer te pennen, ik denk dat ik de soundgenerator intact had gehouden. Ik denk dat Ilija dat puur en alleen vanuit een purisme doet, maar ik denk dat ik het wel zou waarderen..

En over het chassis gesproken, ik zei tegen Ilija dat ik de auto vrij vierkant vond aanvoelen. Als ik het bijvoorbeeld vergelijk met een e90 330i, vind ik die wat puntiger rijden. Ik denk dat het persoonlijk is wat fijner rijdt en ik zou niet perse zelf het een of het ander aanbevelen of perse sportiever willen noemen, maar het zorgt er wel voor dat de m135i een hele stabiele auto is.

E90 330i:

wielbasis 2760 mm
spoorbreedte voor 1500 mm
spoorbreedte achter 1513 mm

M135i:

wielbasis 2690 mm
spoorbreedte voor 1521 mm
spoorbreedte achter 1532 mm

E87 130i:

wielbasis 2660 mm
spoorbreedte voor 1484 mm
spoorbreedte achter 1497 mm

Ik denk dat je dit wel voelt.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]

Bericht door romo » 07 mei 2013, 15:16

CDV zit er idd op, kan er makkelijk af indien gewenst !

Ik heb hem laten zitten, ook mede op advies van Andre.

Hoewel ik vind dat, de koppeling 1M om lichtjaren beter is dan die van de M3, het nog beter kan, dwz een scherper, directer, VROEG, aangrijpingspunt, anders is het zo`n moeras koppeling, zo sompig en gevoelloos als de pest, een anesthesiologen koppeling.......waardeloos...............

Robin
Berichten: 55105
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]

Bericht door Robin » 07 mei 2013, 15:17

CDV zit er tussen Ruben...

Wel wat 'n sta in de weg soms inderdaad.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28539
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]

Bericht door Martijn_bmw » 07 mei 2013, 15:28

ik heb nu de CDV er voor het eerst uitgehaald bij mijn auto verschil is absoluut merkbaar en gevoel wordt beter toch blijf ik koppelen in een BMW altijd lastiger dan in welk ander merk ook :? Geen idee waarom maar ik rij alles altijd zonder na te denken schokvrij en soepel weg maar bij BMW moet ik er echt overna denken / op conctreren om het schokvrij te doen...

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]

Bericht door romo » 07 mei 2013, 15:33

Martijn_bmw schreef:ik heb nu de CDV er voor het eerst uitgehaald bij mijn auto verschil is absoluut merkbaar en gevoel wordt beter toch blijf ik koppelen in een BMW altijd lastiger dan in welk ander merk ook :? Geen idee waarom maar ik rij alles altijd zonder na te denken schokvrij en soepel weg maar bij BMW moet ik er echt overna denken / op conctreren om het schokvrij te doen...


egh............


Probeer eens een Honda Civic uit 1990............

De normale series BMW hebben IMO een doodsaaie, ongevoelige koppeling, daar kan een vrouw met 1 rijles uit Timboektoe nog mee wegrijden..........


Was het maar zo dat ik moest nadenken, dat je echt op gevoel moest,................dan was het tenminste zoals ie moest zijn.

Gebruikersavatar
Tom van H.
Berichten: 1813
Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
Locatie: Wijchen

Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]

Bericht door Tom van H. » 07 mei 2013, 16:33

romo schreef:CDV zit er idd op, kan er makkelijk af indien gewenst !

Ik heb hem laten zitten, ook mede op advies van Andre.
Wat was de gedachte hier achter? Sta namelijk op het punt hem er af te halen bij de 130i (koppelt nu niet naar wens), maar hoor het natuurlijk graag als er een goede reden is dit niet te doen :)

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28539
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]

Bericht door Martijn_bmw » 07 mei 2013, 16:39

romo schreef:
Martijn_bmw schreef:ik heb nu de CDV er voor het eerst uitgehaald bij mijn auto verschil is absoluut merkbaar en gevoel wordt beter toch blijf ik koppelen in een BMW altijd lastiger dan in welk ander merk ook :? Geen idee waarom maar ik rij alles altijd zonder na te denken schokvrij en soepel weg maar bij BMW moet ik er echt overna denken / op conctreren om het schokvrij te doen...


egh............


Probeer eens een Honda Civic uit 1990............

De normale series BMW hebben IMO een doodsaaie, ongevoelige koppeling, daar kan een vrouw met 1 rijles uit Timboektoe nog mee wegrijden..........


Was het maar zo dat ik moest nadenken, dat je echt op gevoel moest,................dan was het tenminste zoals ie moest zijn.
ik bedoel uiteraard alle enigzins nieuwe auto's ;-)

Online
Gebruikersavatar
Rivanov
Berichten: 1440
Lid geworden op: 15 feb 2008, 13:41
Auto: '25 Tesla Model Y Juniper

Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]

Bericht door Rivanov » 07 mei 2013, 17:59

Martijn_bmw schreef:ik heb nu de CDV er voor het eerst uitgehaald bij mijn auto verschil is absoluut merkbaar en gevoel wordt beter toch blijf ik koppelen in een BMW altijd lastiger dan in welk ander merk ook :? Geen idee waarom maar ik rij alles altijd zonder na te denken schokvrij en soepel weg maar bij BMW moet ik er echt overna denken / op conctreren om het schokvrij te doen...
Hier idem dito! Rij in ongeveer iedere auto wel soepel weg, maar als ik in de BMW van m'n schoonpa stap (320d EDE Touring, handgeschakeld) dan gaat dat vooral in het begin niet altijd even soepel. Voornamelijk van z'n 1 naar 2.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10888
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]

Bericht door tomgtr » 07 mei 2013, 21:59

Sorry voor late reactie. Kom net terug van weekje vakantie. Gefeliciteerd Ilja. Geniet er van. Dat doe je al een jaar maar hopp nu nog meer!

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6223
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]

Bericht door matthyssie » 07 mei 2013, 22:03

Hier hetzelfde met de 'zinnige' (ligt ongetwijfeld aan mij :mrgreen: ) koppelingen van BMW. Kwartiertje schakelen doet me dan echter wel weer de goede balans tussen gas en koppeling vinden.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7236
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]

Bericht door Fabian » 07 mei 2013, 22:31

Rivanov schreef:
Martijn_bmw schreef:ik heb nu de CDV er voor het eerst uitgehaald bij mijn auto verschil is absoluut merkbaar en gevoel wordt beter toch blijf ik koppelen in een BMW altijd lastiger dan in welk ander merk ook :? Geen idee waarom maar ik rij alles altijd zonder na te denken schokvrij en soepel weg maar bij BMW moet ik er echt overna denken / op conctreren om het schokvrij te doen...
Hier idem dito! Rij in ongeveer iedere auto wel soepel weg, maar als ik in de BMW van m'n schoonpa stap (320d EDE Touring, handgeschakeld) dan gaat dat vooral in het begin niet altijd even soepel. Voornamelijk van z'n 1 naar 2.
Een 320d ede is wel een geval apart, heeft een speciaal vliegwiel en koppelt inderdaad heel anders. Mag ook niets trekken achter de auto door dat speciale vliegwiel.

Andere bmw's heb ik er nog nooit last van gehad. Koppelt allemaal lekker, met of zonder cdv.

Online
Gebruikersavatar
Rivanov
Berichten: 1440
Lid geworden op: 15 feb 2008, 13:41
Auto: '25 Tesla Model Y Juniper

Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]

Bericht door Rivanov » 07 mei 2013, 22:38

Dat verklaart een hoop. Dit is ook de enige BMW die ik handgeschakeld rij. Alle andere BMW's die ik heb gereden waren allemaal automaten.

Gebruikersavatar
SnakeMind
Berichten: 67
Lid geworden op: 21 apr 2013, 12:51
Locatie: Emmeloord

Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]

Bericht door SnakeMind » 07 mei 2013, 23:51

Gefeliciteerd idd :)
Goed en mooi verhaal ook!

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]

Bericht door indobesar » 07 mei 2013, 23:59

Het ding schijnt ook bijzonder zuinig te zijn, hoor ik via whatsapp :)

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]

Bericht door Macboy » 08 mei 2013, 00:51

Zoals al eerder gezegd: dank voor alle leuke reacties.

Wat een auto. Een beest. Loop nog steeds in de wolken. Heel apart gevoel dat ik elke keer als ik de auto pak dat ik gewoon in een M135i stap. Het voelt dan ook als een droom. Die dan voor 1 dag echt uitkomt. Maar dan elke dag en elke rit weer opnieuw. Zal echt wel behoorlijke tijd duren voordat ik het allemaal echt kan beseffen.

Heb er nu 1480km op zitten met een gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer van 1:9,6. Daadwerkelijk verbruik moet ik nog opmeten maar zal rond 1:10 uitkomen. Een bijzonder nette waarde, zeker gelet op het feit dat ik behoorlijk veel gas heb gegeven. Het paar keer zeer zuinig aan gedaan: ecopro modus en dan de snelweg op. Bij 90km/h verbruikt hij 1:17,5 en bij 120 verbruikt hij 1:13,5. Zeer indrukwekkende waarde.

Aangezien ik diesel liefhebber was vanwege de actieradius en ik er altijd wel een sport van maakte zal ik ook hier een hele tank rustig aan doen om de potentie te zien. Maar voorlopig lukt me dat nog niet want wat een koppel heeft dat ding ! Het is gewoon monsterlijk snel. Iedereen lult maar over die automaat maar je pleurt dat ding in zijn III en je kan elke bocht nemen vanaf 20km/h en moeiteloos doortrekken tot 180km/h.

Echt mensen die de automaat verkiezen boven deze handbak ... ik nie snap. Wat een genot geeft deze combinatie tussen bak en pook. Kan er nog steeds niet over uit. Dat CDV zegt me helemaal niets maar dat koppelen en schakelen ging vanaf de eerste minuut boterzacht. Totale symbiose voor mij. Voelt helemaal geweldig.

Twee kritiek punten: radio volume bediening op het stuur zit rechts ipv links. Dat is voor mij erg jammer en onnatuurlijk want dan kan ik net zo goed de radiounit zelf met rechts bedienen. Gemis aan olietemp meter is ook echt een ramp. Echt klote gasten bij BMW op dat punt.

Verder krijg ik de ambianceverlichting niet aan of zo: in menu kan je helderheid instellen en het type maar het werkt gewoon niet. Iemand een idee ?

Dat ik verder anderen nog niet vol laat rijden is logisch: wil de auto eerst zelf ontdekken voordat ik een ander dat laat doen. Ik geniet van het rustig opbouwen van alles. Zowel qua vermogen als qua wegligging.

@Knot: dat terugschakelen met die automaat is een ramp. Van 8 naar 3 is 5x drukken en vaak weet je in de haast niet waar je zit. Kortom zelf schakelen alleen ideaal als je dat constant doet. Maar ja, dan had je ook geen automaat hoeven nemen denk ik dan...

@Barend: goed plan een toertocht !

@Ar: gepoetst door dealer is altijd minder netjes. Bovendien hier 3 bescherm- en glanslagen opgedaan. En ik vond het ook nog eens leuk om te doen.

@535d: officieel 1000km rustig aan. Dat betekent niet boven de 5500 toeren. Maar alles bij elkaar wel wat onzin hoor. Gewoon warmrijden en gassen zou ik zeggen.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]

Bericht door Rupie » 08 mei 2013, 07:35

Macboy schreef: Twee kritiek punten: radio volume bediening op het stuur zit rechts ipv links. Dat is voor mij erg jammer en onnatuurlijk want dan kan ik net zo goed de radiounit zelf met rechts bedienen. Gemis aan olietemp meter is ook echt een ramp. Echt klote gasten bij BMW op dat punt.
Ik weet niet meer hoe het bij de 130i zat met de knoppen op het stuur, wel weet ik dat op de e46 de knoppen voor de cruisecontrol rechts zitten en links die voor het volume. Een keer raden wat ik prettiger zou vinden...

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6223
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]

Bericht door matthyssie » 08 mei 2013, 07:41

Kan me voorstellen dat je liever die knoppen andersom hebt. Bij de E9x zitten de knoppen voor de radio ook links. (volume althans)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40166
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]

Bericht door Knot » 08 mei 2013, 07:57

Ze moeten bij bmw eens kappen met dat wisselen, E46 cruise op stuur, E90 weer een hendel, nu weer op het stuur...

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28539
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]

Bericht door Martijn_bmw » 08 mei 2013, 08:38

Knot schreef:Ze moeten bij bmw eens kappen met dat wisselen, E46 cruise op stuur, E90 weer een hendel, nu weer op het stuur...
haha +1 ze weten niet wat ze willen...

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]

Bericht door Tristan » 08 mei 2013, 08:56

Macboy schreef:
Verder krijg ik de ambianceverlichting niet aan of zo: in menu kan je helderheid instellen en het type maar het werkt gewoon niet. Iemand een idee ?
Heb je verlichtingspakket genomen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ti-Tourist (Erik) en 15 gasten