M135i //Macboy
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]
Ligt dichter bij Elim zowat die dealer haha.
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]
Mooi verslag, Tom en Ruben ook (en uiteraard Macboy zelf). Ik had afgelopen zondag even een korte reactie geplaatst via de iPhone en aan jullie uitgebreide verslagen heb ik eigenlijk weinig toe te voegen.
Behalve dan op dit punt:
Sowieso geef ik voor een hot hatch de voorkeur aan weinig poespas; geen automaat, geen elektrisch onderstel, maar gewoon een dikke motor met handbak. Nou kun je die automaat ook wel zelf schakelen, maar met 8 versnellingen moet dat zo vaak (en moet je soms zoveel versnellingen terug) dat dat ook niet echt geweldig is.
Behalve dan op dit punt:
De automaat die BMW gebruikt is erg goed, kijk ook maar naar de enthousiaste verhalen van Tristan bijvoorbeeld over zijn 320d. Maar naar mijn smaak is de M135i met automaat te veel een comfortabele cruiser en is het met handbak meer een hot hatch in de geest van de 130i.Ruben schreef:Persoonlijk had ik misschien wel een andere keuze gemaakt qua speclist. Ik heb niet gereden met de automaat, helaas, maar ik denk dat die mijn persoonlijke voorkeur zou genieten, ondanks dat wat ik Ilija en Perry daarover heb horen zeggen.
Sowieso geef ik voor een hot hatch de voorkeur aan weinig poespas; geen automaat, geen elektrisch onderstel, maar gewoon een dikke motor met handbak. Nou kun je die automaat ook wel zelf schakelen, maar met 8 versnellingen moet dat zo vaak (en moet je soms zoveel versnellingen terug) dat dat ook niet echt geweldig is.
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]
M135i zou ik ook eerder met handbak dan automaat kiezen. Maar aangezien ik mijn 320d 90% van de tijd in de spits rij en tevens automaat beter bij een diesel past. Daarom geen spijt van mijn keuze. Beste automaat op dit moment.
@Mac: Gefeliciteerd. Dijk van een auto! Jammer dat je toch niet het rode porno leer besteld hebt.
@Mac: Gefeliciteerd. Dijk van een auto! Jammer dat je toch niet het rode porno leer besteld hebt.

- Knot
- Berichten: 40166
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]
Dat is toch geen probleem, paar keer flipperen en genieten van het tussengas....Snipe schreef:Nou kun je die automaat ook wel zelf schakelen, maar met 8 versnellingen moet dat zo vaak (en moet je soms zoveel versnellingen terug) dat dat ook niet echt geweldig is.
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]
Tussengas door heel/toe is nog veel leuker. 

-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]
Nou, ik weet niet hoe het precies zit, maar volgens mij zit er nog steeds zo'n clutch delay valve oid tussen. Schakelen ging mij niet heel soepel af, maar ik heb zo mijn dagen (dus dat wijt ik niet aan de auto), maar persoonlijk vond ik het die paar keer dat ik het probeerde om met tussengas terug te schakelen niet echt lukken. Maar misschien deed ik het niet lomp genoeg, het blijft tenslotte een BMW he 
Overigens, dat was ik nog vergeten neer te pennen, ik denk dat ik de soundgenerator intact had gehouden. Ik denk dat Ilija dat puur en alleen vanuit een purisme doet, maar ik denk dat ik het wel zou waarderen..
En over het chassis gesproken, ik zei tegen Ilija dat ik de auto vrij vierkant vond aanvoelen. Als ik het bijvoorbeeld vergelijk met een e90 330i, vind ik die wat puntiger rijden. Ik denk dat het persoonlijk is wat fijner rijdt en ik zou niet perse zelf het een of het ander aanbevelen of perse sportiever willen noemen, maar het zorgt er wel voor dat de m135i een hele stabiele auto is.
E90 330i:
wielbasis 2760 mm
spoorbreedte voor 1500 mm
spoorbreedte achter 1513 mm
M135i:
wielbasis 2690 mm
spoorbreedte voor 1521 mm
spoorbreedte achter 1532 mm
E87 130i:
wielbasis 2660 mm
spoorbreedte voor 1484 mm
spoorbreedte achter 1497 mm
Ik denk dat je dit wel voelt.

Overigens, dat was ik nog vergeten neer te pennen, ik denk dat ik de soundgenerator intact had gehouden. Ik denk dat Ilija dat puur en alleen vanuit een purisme doet, maar ik denk dat ik het wel zou waarderen..
En over het chassis gesproken, ik zei tegen Ilija dat ik de auto vrij vierkant vond aanvoelen. Als ik het bijvoorbeeld vergelijk met een e90 330i, vind ik die wat puntiger rijden. Ik denk dat het persoonlijk is wat fijner rijdt en ik zou niet perse zelf het een of het ander aanbevelen of perse sportiever willen noemen, maar het zorgt er wel voor dat de m135i een hele stabiele auto is.
E90 330i:
wielbasis 2760 mm
spoorbreedte voor 1500 mm
spoorbreedte achter 1513 mm
M135i:
wielbasis 2690 mm
spoorbreedte voor 1521 mm
spoorbreedte achter 1532 mm
E87 130i:
wielbasis 2660 mm
spoorbreedte voor 1484 mm
spoorbreedte achter 1497 mm
Ik denk dat je dit wel voelt.
- romo
- Berichten: 27061
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]
CDV zit er idd op, kan er makkelijk af indien gewenst !
Ik heb hem laten zitten, ook mede op advies van Andre.
Hoewel ik vind dat, de koppeling 1M om lichtjaren beter is dan die van de M3, het nog beter kan, dwz een scherper, directer, VROEG, aangrijpingspunt, anders is het zo`n moeras koppeling, zo sompig en gevoelloos als de pest, een anesthesiologen koppeling.......waardeloos...............
Ik heb hem laten zitten, ook mede op advies van Andre.
Hoewel ik vind dat, de koppeling 1M om lichtjaren beter is dan die van de M3, het nog beter kan, dwz een scherper, directer, VROEG, aangrijpingspunt, anders is het zo`n moeras koppeling, zo sompig en gevoelloos als de pest, een anesthesiologen koppeling.......waardeloos...............
-
- Berichten: 55105
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]
CDV zit er tussen Ruben...
Wel wat 'n sta in de weg soms inderdaad.
Wel wat 'n sta in de weg soms inderdaad.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28539
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]
ik heb nu de CDV er voor het eerst uitgehaald bij mijn auto verschil is absoluut merkbaar en gevoel wordt beter toch blijf ik koppelen in een BMW altijd lastiger dan in welk ander merk ook
Geen idee waarom maar ik rij alles altijd zonder na te denken schokvrij en soepel weg maar bij BMW moet ik er echt overna denken / op conctreren om het schokvrij te doen...

- romo
- Berichten: 27061
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]
Martijn_bmw schreef:ik heb nu de CDV er voor het eerst uitgehaald bij mijn auto verschil is absoluut merkbaar en gevoel wordt beter toch blijf ik koppelen in een BMW altijd lastiger dan in welk ander merk ookGeen idee waarom maar ik rij alles altijd zonder na te denken schokvrij en soepel weg maar bij BMW moet ik er echt overna denken / op conctreren om het schokvrij te doen...
egh............
Probeer eens een Honda Civic uit 1990............
De normale series BMW hebben IMO een doodsaaie, ongevoelige koppeling, daar kan een vrouw met 1 rijles uit Timboektoe nog mee wegrijden..........
Was het maar zo dat ik moest nadenken, dat je echt op gevoel moest,................dan was het tenminste zoals ie moest zijn.
- Tom van H.
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
- Locatie: Wijchen
Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]
Wat was de gedachte hier achter? Sta namelijk op het punt hem er af te halen bij de 130i (koppelt nu niet naar wens), maar hoor het natuurlijk graag als er een goede reden is dit niet te doenromo schreef:CDV zit er idd op, kan er makkelijk af indien gewenst !
Ik heb hem laten zitten, ook mede op advies van Andre.

- Martijn_bmw
- Berichten: 28539
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]
ik bedoel uiteraard alle enigzins nieuwe auto'sromo schreef:Martijn_bmw schreef:ik heb nu de CDV er voor het eerst uitgehaald bij mijn auto verschil is absoluut merkbaar en gevoel wordt beter toch blijf ik koppelen in een BMW altijd lastiger dan in welk ander merk ookGeen idee waarom maar ik rij alles altijd zonder na te denken schokvrij en soepel weg maar bij BMW moet ik er echt overna denken / op conctreren om het schokvrij te doen...
egh............
Probeer eens een Honda Civic uit 1990............
De normale series BMW hebben IMO een doodsaaie, ongevoelige koppeling, daar kan een vrouw met 1 rijles uit Timboektoe nog mee wegrijden..........
Was het maar zo dat ik moest nadenken, dat je echt op gevoel moest,................dan was het tenminste zoals ie moest zijn.

-
OnlineRivanov
- Berichten: 1440
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 13:41
- Auto: '25 Tesla Model Y Juniper
Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]
Hier idem dito! Rij in ongeveer iedere auto wel soepel weg, maar als ik in de BMW van m'n schoonpa stap (320d EDE Touring, handgeschakeld) dan gaat dat vooral in het begin niet altijd even soepel. Voornamelijk van z'n 1 naar 2.Martijn_bmw schreef:ik heb nu de CDV er voor het eerst uitgehaald bij mijn auto verschil is absoluut merkbaar en gevoel wordt beter toch blijf ik koppelen in een BMW altijd lastiger dan in welk ander merk ookGeen idee waarom maar ik rij alles altijd zonder na te denken schokvrij en soepel weg maar bij BMW moet ik er echt overna denken / op conctreren om het schokvrij te doen...
- tomgtr
- Berichten: 10888
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]
Sorry voor late reactie. Kom net terug van weekje vakantie. Gefeliciteerd Ilja. Geniet er van. Dat doe je al een jaar maar hopp nu nog meer!
- matthyssie
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]
Hier hetzelfde met de 'zinnige' (ligt ongetwijfeld aan mij
) koppelingen van BMW. Kwartiertje schakelen doet me dan echter wel weer de goede balans tussen gas en koppeling vinden.

- Fabian
- Berichten: 7236
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]
Een 320d ede is wel een geval apart, heeft een speciaal vliegwiel en koppelt inderdaad heel anders. Mag ook niets trekken achter de auto door dat speciale vliegwiel.Rivanov schreef:Hier idem dito! Rij in ongeveer iedere auto wel soepel weg, maar als ik in de BMW van m'n schoonpa stap (320d EDE Touring, handgeschakeld) dan gaat dat vooral in het begin niet altijd even soepel. Voornamelijk van z'n 1 naar 2.Martijn_bmw schreef:ik heb nu de CDV er voor het eerst uitgehaald bij mijn auto verschil is absoluut merkbaar en gevoel wordt beter toch blijf ik koppelen in een BMW altijd lastiger dan in welk ander merk ookGeen idee waarom maar ik rij alles altijd zonder na te denken schokvrij en soepel weg maar bij BMW moet ik er echt overna denken / op conctreren om het schokvrij te doen...
Andere bmw's heb ik er nog nooit last van gehad. Koppelt allemaal lekker, met of zonder cdv.
-
OnlineRivanov
- Berichten: 1440
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 13:41
- Auto: '25 Tesla Model Y Juniper
Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]
Dat verklaart een hoop. Dit is ook de enige BMW die ik handgeschakeld rij. Alle andere BMW's die ik heb gereden waren allemaal automaten.
- SnakeMind
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 12:51
- Locatie: Emmeloord
Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]
Gefeliciteerd idd 
Goed en mooi verhaal ook!

Goed en mooi verhaal ook!
-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]
Het ding schijnt ook bijzonder zuinig te zijn, hoor ik via whatsapp 

- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]
Zoals al eerder gezegd: dank voor alle leuke reacties.
Wat een auto. Een beest. Loop nog steeds in de wolken. Heel apart gevoel dat ik elke keer als ik de auto pak dat ik gewoon in een M135i stap. Het voelt dan ook als een droom. Die dan voor 1 dag echt uitkomt. Maar dan elke dag en elke rit weer opnieuw. Zal echt wel behoorlijke tijd duren voordat ik het allemaal echt kan beseffen.
Heb er nu 1480km op zitten met een gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer van 1:9,6. Daadwerkelijk verbruik moet ik nog opmeten maar zal rond 1:10 uitkomen. Een bijzonder nette waarde, zeker gelet op het feit dat ik behoorlijk veel gas heb gegeven. Het paar keer zeer zuinig aan gedaan: ecopro modus en dan de snelweg op. Bij 90km/h verbruikt hij 1:17,5 en bij 120 verbruikt hij 1:13,5. Zeer indrukwekkende waarde.
Aangezien ik diesel liefhebber was vanwege de actieradius en ik er altijd wel een sport van maakte zal ik ook hier een hele tank rustig aan doen om de potentie te zien. Maar voorlopig lukt me dat nog niet want wat een koppel heeft dat ding ! Het is gewoon monsterlijk snel. Iedereen lult maar over die automaat maar je pleurt dat ding in zijn III en je kan elke bocht nemen vanaf 20km/h en moeiteloos doortrekken tot 180km/h.
Echt mensen die de automaat verkiezen boven deze handbak ... ik nie snap. Wat een genot geeft deze combinatie tussen bak en pook. Kan er nog steeds niet over uit. Dat CDV zegt me helemaal niets maar dat koppelen en schakelen ging vanaf de eerste minuut boterzacht. Totale symbiose voor mij. Voelt helemaal geweldig.
Twee kritiek punten: radio volume bediening op het stuur zit rechts ipv links. Dat is voor mij erg jammer en onnatuurlijk want dan kan ik net zo goed de radiounit zelf met rechts bedienen. Gemis aan olietemp meter is ook echt een ramp. Echt klote gasten bij BMW op dat punt.
Verder krijg ik de ambianceverlichting niet aan of zo: in menu kan je helderheid instellen en het type maar het werkt gewoon niet. Iemand een idee ?
Dat ik verder anderen nog niet vol laat rijden is logisch: wil de auto eerst zelf ontdekken voordat ik een ander dat laat doen. Ik geniet van het rustig opbouwen van alles. Zowel qua vermogen als qua wegligging.
@Knot: dat terugschakelen met die automaat is een ramp. Van 8 naar 3 is 5x drukken en vaak weet je in de haast niet waar je zit. Kortom zelf schakelen alleen ideaal als je dat constant doet. Maar ja, dan had je ook geen automaat hoeven nemen denk ik dan...
@Barend: goed plan een toertocht !
@Ar: gepoetst door dealer is altijd minder netjes. Bovendien hier 3 bescherm- en glanslagen opgedaan. En ik vond het ook nog eens leuk om te doen.
@535d: officieel 1000km rustig aan. Dat betekent niet boven de 5500 toeren. Maar alles bij elkaar wel wat onzin hoor. Gewoon warmrijden en gassen zou ik zeggen.
Wat een auto. Een beest. Loop nog steeds in de wolken. Heel apart gevoel dat ik elke keer als ik de auto pak dat ik gewoon in een M135i stap. Het voelt dan ook als een droom. Die dan voor 1 dag echt uitkomt. Maar dan elke dag en elke rit weer opnieuw. Zal echt wel behoorlijke tijd duren voordat ik het allemaal echt kan beseffen.
Heb er nu 1480km op zitten met een gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer van 1:9,6. Daadwerkelijk verbruik moet ik nog opmeten maar zal rond 1:10 uitkomen. Een bijzonder nette waarde, zeker gelet op het feit dat ik behoorlijk veel gas heb gegeven. Het paar keer zeer zuinig aan gedaan: ecopro modus en dan de snelweg op. Bij 90km/h verbruikt hij 1:17,5 en bij 120 verbruikt hij 1:13,5. Zeer indrukwekkende waarde.
Aangezien ik diesel liefhebber was vanwege de actieradius en ik er altijd wel een sport van maakte zal ik ook hier een hele tank rustig aan doen om de potentie te zien. Maar voorlopig lukt me dat nog niet want wat een koppel heeft dat ding ! Het is gewoon monsterlijk snel. Iedereen lult maar over die automaat maar je pleurt dat ding in zijn III en je kan elke bocht nemen vanaf 20km/h en moeiteloos doortrekken tot 180km/h.
Echt mensen die de automaat verkiezen boven deze handbak ... ik nie snap. Wat een genot geeft deze combinatie tussen bak en pook. Kan er nog steeds niet over uit. Dat CDV zegt me helemaal niets maar dat koppelen en schakelen ging vanaf de eerste minuut boterzacht. Totale symbiose voor mij. Voelt helemaal geweldig.
Twee kritiek punten: radio volume bediening op het stuur zit rechts ipv links. Dat is voor mij erg jammer en onnatuurlijk want dan kan ik net zo goed de radiounit zelf met rechts bedienen. Gemis aan olietemp meter is ook echt een ramp. Echt klote gasten bij BMW op dat punt.
Verder krijg ik de ambianceverlichting niet aan of zo: in menu kan je helderheid instellen en het type maar het werkt gewoon niet. Iemand een idee ?
Dat ik verder anderen nog niet vol laat rijden is logisch: wil de auto eerst zelf ontdekken voordat ik een ander dat laat doen. Ik geniet van het rustig opbouwen van alles. Zowel qua vermogen als qua wegligging.
@Knot: dat terugschakelen met die automaat is een ramp. Van 8 naar 3 is 5x drukken en vaak weet je in de haast niet waar je zit. Kortom zelf schakelen alleen ideaal als je dat constant doet. Maar ja, dan had je ook geen automaat hoeven nemen denk ik dan...
@Barend: goed plan een toertocht !
@Ar: gepoetst door dealer is altijd minder netjes. Bovendien hier 3 bescherm- en glanslagen opgedaan. En ik vond het ook nog eens leuk om te doen.
@535d: officieel 1000km rustig aan. Dat betekent niet boven de 5500 toeren. Maar alles bij elkaar wel wat onzin hoor. Gewoon warmrijden en gassen zou ik zeggen.
-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]
Ik weet niet meer hoe het bij de 130i zat met de knoppen op het stuur, wel weet ik dat op de e46 de knoppen voor de cruisecontrol rechts zitten en links die voor het volume. Een keer raden wat ik prettiger zou vinden...Macboy schreef: Twee kritiek punten: radio volume bediening op het stuur zit rechts ipv links. Dat is voor mij erg jammer en onnatuurlijk want dan kan ik net zo goed de radiounit zelf met rechts bedienen. Gemis aan olietemp meter is ook echt een ramp. Echt klote gasten bij BMW op dat punt.
- matthyssie
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]
Kan me voorstellen dat je liever die knoppen andersom hebt. Bij de E9x zitten de knoppen voor de radio ook links. (volume althans)
- Knot
- Berichten: 40166
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]
Ze moeten bij bmw eens kappen met dat wisselen, E46 cruise op stuur, E90 weer een hendel, nu weer op het stuur...
- Martijn_bmw
- Berichten: 28539
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]
haha +1 ze weten niet wat ze willen...Knot schreef:Ze moeten bij bmw eens kappen met dat wisselen, E46 cruise op stuur, E90 weer een hendel, nu weer op het stuur...
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: M135i //Macboy [ UPDATE p.25 ]
Heb je verlichtingspakket genomen?Macboy schreef:
Verder krijg ik de ambianceverlichting niet aan of zo: in menu kan je helderheid instellen en het type maar het werkt gewoon niet. Iemand een idee ?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ti-Tourist (Erik) en 15 gasten