Ik heb heerlijk genoten van de posts van de afgelopen 6 pagina's. Het is duidelijk dat Hielke het debat ruimschoots heeft gewonnen
Waar ik zelf echter bang voor ben, is dat de gemiddelde Nederlander niet doorheeft dat het oplossen van het Moslim-probleem feitelijk niets verandert aan hun individueel bestaan. Er zijn weinig mensen die letterlijk last van Moslims hebben. Er wordt veelal met de stroom mee gepraat.
Hielke schreef:Nine Eleven en de moord op Van Gogh speelden zich in een tijd af dat de anti islam gevoelens nog in een vroeg stadium van ontwikkeling waren. Deze twee gebeurtenissen waren DE kans voor allochtone moslims in Nederland om zich tegen het geweld in hun religie af te zetten. Die kans hebben ze laten schieten. De regie in Nederland is nu in handen van Wilders.
Het gevaar daarin is dat het uiteindelijk tot onmenselijke vormen van haatzaaien jegens Moslims zal kunnen leiden, waardoor we moeten vrezen dat met Moslims niet hetzelfde zal gaan gebeuren als de Joden in Duitsland. Dat is mijn ware angst.
En dit sluipt zo makkelijk in een samenleving, dat je het niet doorhebt. Mensen idealiseren Wilders. Dat is met Hitler destijds ook gebeurd. Er zijn legio studies over maatschappelijke gevaarlijke situaties die kunnen ontstaan bij verkeerde percepties. Weliswaar volledig uitvergroot, maar ik vind dat we hiervoor nu al moeten waken.
Dit is het zogenaamde Stanford-gevangenisexperiment.
Aangezien de deelnemers aan het experiment geselecteerd waren op hun psychologische stabiliteit, toont het aan dat ieder mens in staat is om vrij snel in een sadist te veranderen op het moment dat deze enerzijds denkt dat hij/zij overal straffeloos mee wegkomt en anderzijds onder druk staat van een groep. Daarnaast is waarschijnlijk ieder mens geneigd in apathie te vervallen wanneer men in een onderdanige rol wordt gedwongen. Veel mensen vinden het moeilijk om assertiviteit op te brengen tegenover iemand die invloed op hen wil uitoefenen. Het experiment van Zimbardo toont aan dat we steeds waakzaam moeten zijn tegenover de valkuilen van de beïnvloeding die we dagelijks meemaken.
Als dit in Nederland zo doorgaat, moeten we hiervoor echt bang zijn. En ik lieg niet, ik kan je nu al een handvol DF-ers noemen die hiervoor zo in aanmerking komen terwijl het experiment nog niet eens is begonnen
Ik zie zo voor me dat Wilders echt volledig aan de macht komt, Moslims verboden wordt op straat te leven en op elke hoek van de straat een grote poster van Wilders tevoorschijn komt. Niet dat ik denk dat dit gaat gebeuren, maar laten we aub wel bewust zijn van ons verleden !
En dan komen we weer terug bij mijn eerste punt, namelijk dat het Moslim probleem niet het grootste maatschappelijke probleem is. Er zijn veel meer politieke problemen in Nederland waren Nederlanders al jaren last van hebben. De PvdA, CDA en VVD hebben dit nooit kunnen oplossen. Er valt ook niet veel op te lossen, maar in elk geval leven onder de mensen het gevoel dat politiek maar niets voor ze doet.
En nu is er dan eindelijk een frisse wind in ons politieke landje - dat is nu net de reden waarom ik het juist geweldig vind dat Wilders aan de macht komt - en concentreert hij zich alleen maar op Moslims. Althans, dat lijkt het geval te zijn. Maar waarom concentreert de PVV zich niet meer op alle andere maatschappelijke problemen ?
Ik heb nu sterk het gevoel dat na 4 jaar regeren er heel weinig zal veranderen, behalve op Moslim-gebied.
Dus wat voor oplossingen brengt dit de gemiddelde Nederlander dan ? Agenten op straat, zorg, onderwijs, werkloosheid etc etc ? Dat was een van de redenen waarom ik Pim Fortuijn graag aan de macht had willen zien, om de mensen die er minder verstand van hebben te bewijzen dat een frisse wind in de politiek geen wezenlijke veranderingen kan brengen. Politiek is niet beïnvloedbaar. Het is aan verandering onderhevig, maar zal de maatschappelijke issues nooit kunnen beïnvloeden. Dat kunnen alleen mensen zelf.
Michel P schreef:Dat fragment van Teeuwen moet gewoon in elke inburgeringscursus, gaan de mensen stuiteren, dan zijn ze gezakt...........
Geweldige opmerking. Kan ik me helemaal in vinden.
Een radicale verandering op een aantal essentiële punten is puur noodzakelijk. Daar ben ik het met Hielke en vele anderen mee eens. Ik denk alleen niet dat de huidige koers de juiste koers is, tenzij we met gezond verstand blijven denken en in ons achterhoofd houden dat de geschiedenis zich niet mag herhalen. Alleen dan kan mijn angst worden weggenomen.
Verder ben ik voorstander van radicale oplossingen met betrekking tot mensen met een uitkering, mensen die zich aantoonbaar distantiëren van de Nederlandse samenleving. Daaronder valt ook het aanpakken van radicale jongeren die zich tegen de samenleving afkeren. Pak dan de problemen per punt aan, maar benoem ze niet onnodig onder de grote Moslim-noemer.
Ik denk echter dat de vele andere politieke partijen ook hun programma's wel goed hebben aangepast hierop, maar ik ben het met de protest stemmers eens dat hier misschien onvoldoende tegen is gedaan. Maar dit berust ook deels op onwetendheid. Zo is de aanscherping van regels voor gezinshereniging niet een Wilders of PVV aangelegenheid, maar een Paarse ontwikkeling. Alleen duurt het vaak jaren voordat het zover komt, waardoor niemand meer weet welke partijen hier achter zitten. Das natuurlijk ook wel wat jammer.
Dit geldt ook voor het verlaagde aantal asielzoekers in Nederland. Het is het Paarse kabinet die met de invoering van de nieuwe Vreemdelingenwet op 1 april 2001 hierin is geslaagd. Om een enigszins geloofwaardige verandering teweeg te brengen betekende dit wel de invoering van het Generaal Pardon. Dat ging echter om maar 26.000 mensen verspreid over de afgelopen 15 (!) jaar, terwijl er alleen jaarlijks al 45.000 binnenkomen op grond van migratie. Dat zijn meer dan een half miljoen mensen over 15 jaar, dus die 26.000 is echt peanuts. Ook dit heeft met onwetendheid te maken. En Wilders maakt daar graag gebruik van. Jullie slikken en geloven het allemaal wel
Bovendien heeft de Nederlandse overheid nooit een geloofwaardig uitzettingsbeleid gehad, dus begin daar dan ook eerst mee. Ik snap nog steeds niet dat de overheid onvoldoende aan uitzettingen doet van uitgeprocedeerde asielzoekers. Let wel: Irak heeft hier natuurlijk niks mee te maken. In Irak is het op dit moment alles behalve veilig dus logisch dat je die personen nu niet kan uitzetten, maar dat betekent natuurlijk niet dat die mensen ook een verblijfsvergunning krijgen ! Nogmaals, we moeten politieke vluchtelingen niet verwarren met mensen die een burgeroorlog ontvluchten. Die mensen krijgen hier tijdelijk bescherming. En moeten zodra de situatie herstelt weer terug, tenzij het natuurlijk niet hersteld en 5 jaren voorbij zijn gegaan.
Dat veel van die mensen mobieltjes hebben Tom is niet zo raar. We praten hier niet over economische vluchtelingen (mensen zonder geld die hun heil in het rijke Westen zoeken) want die hebben natuurlijk geen enkele rechten op verblijf.
Concluderend kan ik stellen dat er nu min of meer blind wordt gevaren op een ingezette Moslim-koers, iets wat ik zelf meer als een briesje beschouw van de tornado aan problemen die ons land heeft. En dan vraag ik me oprecht af: als dat briesje voorbij gewaaid is, wat blijft er dan over na de wervelstorm die ons land inmiddels heeft gepasseerd ?