^^ eeuwig zonde inderdaad om de Europese autoindustrie zo te zien strubbelen en waarschijnlijk ook deels omvallen.
Maar om de EU de schuld te geven is wel iets te eenzijdig, de grote merken VAG, MB, Porsche en BMW hebben laatste tientallen jaren waanzinnig geleund en gegroeid op hun waanzinnig groei en afzet in China.
Maar in China zelf is een enorme kentering gekomen van ice naar EV en de Chinezen kopen liever hun eigen EV dan een Europese EV… dus de vraag daar en dus omzet is compleet ingestort en dat is het grootste probleem voor alle grote Duitse merken.
Daarnaast helpt het wispelturige beleid en dus vraag binnen de EU niet mee aan de situatie maar het is absoluut niet de belangrijkste of enige reden dat het zo slecht gaat. Komt nu ook Trump nog bij die de vraag van USA in EU auto’s naar de knoppen helpt met enorme importheffingen
https://www.automotive-online.nl/manage ... %20procent.
De wereldwijde verkoop van Mercedes-Benz (inclusief Maybach en Mercedes-AMG) personenauto’s zakte tot onder de 2 miljoen stuks, een daling van 3 procent ten opzichte van 2023. De krimp is vooral te wijten aan de Chinese autoverkoop, waar het aantal registraties daalde met 7 procent.
3% minder auto’s en 66% van de winst van het jaar ervoor… dat komt door de waanzinnige hoge vaste kosten die een autofabrikant heeft met fabrieken, personeel etc. De winst komt echt uit de laatste paar procent verkoop zelfde als bijvoorbeeld een verhuur maatschappij bij 80% verhuur van de vloot draai je net kiet alles erboven levert pas winst op.