Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Luco

Re: Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Bericht door Luco » 23 apr 2013, 18:48

Dan zal er niet veel uitgegeven worden.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 23 apr 2013, 18:51

RVV schreef:Is het ook niet een stuk(je) schuld van de technologie? Iedereen loopt vandaag de dag 24 uur met een smartphone letterlijk onder handbereik. Kort negatief nieuws in oneliners vreet men alsof het fastfood is. Poltici roepen maar wat, en de media springt er op, met een linaerecta vertaling naar je smartphone toe.

Slechte berichten over de crisis/economie vallen ook gewoon niet meer te ontlopen. We zijn nieuwsjunken, stillen onze honger met de laatste nieuwsfeiten.. we vinden het bijna altijd waarheid. De waarheid? Wie zal het zeggen. Mensen vinden het ook niet meer leuk om iets te kopen. Alleen wat moet en niet anders kan..

Ik zit toch nog steeds grotendeels op de lijn van dvh.. de crisis zijn we zelf. Ons welbevinden.. dat bepaald de crisis. En we doen er zelf allemaal hard aan mee. Ook ik. Ook jij ineens gaan we op dingen letten waar we ons eigenlijk niet druk om hoeven te maken. Maargoed we hebben de indruk dat we ons er wel druk om moeten maken.Want dat is wat men zegt.. maak je vooral overal druk om.

Je maakt deze crisis nog steeds te simplistisch door te stellen dat de media en onze nieuwsgierigheid de crisis verergeren. Dat is wel waar, maar raakt niet de kern. Deze crisis is wereldwijd. Alle algoritmen van 20 a 30 jaar geleden hadden we overboord moeten gooien, maar dat hebben we niet gedaan. We (= de kapitalistische mens) hebben economie, politiek en handel gedreven zoals we altijd deden en dat is fout geweest. Terwijl de wereld aan het veranderen was, maakten wij ons in Nederland druk over onzindingen (hoofddoekjes, Koningslied en racisme binnen Ajax).

We hebben met z'n allen (volk van Europa) niet ingezien dat we automatisch meespeelden aan een systeem waartegen we ons enkel wilden verzetten, in plaats van met het machtige systeem mee te veren en het te vormen zoals wij dat (omdat we nu eenmaal die weg zijn ingeslagen) zouden willen. De ellende is dat we altijd naar het hier, nu en gisteren kijken. We kijken niet naar morgen, overmorgen of de dag erna. Carpe diem is ons goed recht, maar dan moeten we ook niet zeiken. Zeiken kunnen we daarentegen erg goed.

En ja, het klopt dat we alles al hebben dat ons hartje begeert. Waar je voorheen om de 2 maanden een nieuwe iPhone moest hebben, doe je nu met gemak meer dan 2 jaar met zo'n ding (of Samsung, whatever).

En LCD tv's kunnen ook nog prima 10 jaar mee.
Auto's eigenlijk ook wel.

Kortom, die trend (lees: grafiekjes) is al ver voor de crisis ingezet. Ons uitgavenpatroon is in 60 jaar sky high gestegen, vooral de laatste 20 jaar. Onze salarissen daarentegen zijn niet zo hard gestegen... een paar procent per jaar gemiddeld. Het CBS heeft zitten slapen. De overheid heeft zitten slapen. En als Nederland wapper je dan met de wind mee, zolang het goed gaat. Want dat is onze instelling geweest. We denken dat we geen invloed hebben op de wereldhandel, dus maken ons geen zorgen zolang het goed gaat. Dat snap ik zelf niet goed. Een appeltje voor de dorst moesten we hebben. Dat appeltje was gebaseerd op de inkomens van vorige generaties. Baby boomers met erfenissen van hun ouders, huizen met flinke overwaarden, goedgevulde pensioenen etc. etc. De rest zou wel meeliften, dacht men. uh uh... Dat kon iedereen toch zien aankomen, dat dat niet langer zou gaan werken?

De bankencrisis heeft het aan het licht laten komen. We hadden onze schulden moeten laten weginflateren. Daar zijn we veels te laat mee begonnen, als het al was gelukt. De bankencrisis heeft ons dat doen beseffen. Eerder dan anders was gebeurd. Wat niemand lijkt te begrijpen (lees: of ik snap het niet), is dat dat een vorm is van deflatie. Als je stopt met continu dingen kopen (die je als mensheid amper nodig hebt), dan neemt de snelheid waarmee een economie (wereldwijd) groeit in rap tempo af. Vervolgens verschuiven die groeispurten. Van Amerika en Europa, naar Rusland, India, China, Brazilië en een stel Arabische oliestaten (uiteraard vergeet ik een hoop andere landen).

Doordat men in enkele van die landen een compleet andere mindset heeft dan hier en omdat ze niet zo zijn gehersenspoeld met ons systeem zoals onze generaties afgelopen decennia, hebben ze een andere kijk op de wereld.

Zo willen Arabieren niet in een zandbak wonen. Chinezen willen helemaal geen communisme. Afrikanen willen helemaal geen geld van Giro 555.

Al die zaken kun je de media en de nieuwsgierigen onder ons niet kwalijk nemen. Terwijl de wereld verandert hebben wij een volk gekweekt dat lui is. Je werd in ons land beloond als je een vast contract had. Je kon niet of nauwelijks worden ontslagen. De jeugd stond op voorhand buitenspel. En tegen de tijd dat ze tot het middenkader of hogere management waren doorgedrongen, waren ze niet meer jeugdig en dachten ze niet meer in het belang van het grotere geheel, maar enkel aan hun eigen huisje-boompje-pensioentje.

Wij hebben in NL verzaakt om stappen voorwaarts te maken. We hebben extra regels opgesteld. We hebben vrijheid beperkt. We hebben onszelf en onze economie niet op tijd onderhouden. Daar zijn echt niet alleen de banken debet aan. En het volk stemt op politici met de leukste babbel en grappen. De enige visionair waarop wij hadden willen stemmen, die is dood. We zijn vergeten wat hij écht te vertellen had. We hebben ons door de media van de oude stempel laten wijsmaken dat zijn verhaal enkel draaide om allochtonen. Maar goed, dat is verleden tijd. We kunnen de tijd niet terugdraaien. Moeten we ook niet willen.

Wat we wel moeten willen is:
- rekening houden met het feit dat wij hier zomaar enkele tientallen jaren geen grote economische groei zullen meemaken.
- proberen lief te doen tegen onze mede Buurtbewoners en daar bedoel ik zelfs Europeanen op 3000 km afstand mee. Wij zullen ze nodig hebben en zij ons. Gaat het niet om geld, dan gaat het wel om eventuele kwade geesten ver bij ons vandaan te houden. Maar goed, voorlopig draait alles nog om geld. Dus dat moeten we accepteren.
- Dat we fouten maken. Keer op keer. De komende jaren zeker. We zullen op de verkeerde politici stemmen. We krijgen kabinetten die ons land niet verder helpen. We gaan ons met man en macht verzetten tegen hervormingen die ons juist uit deze crisis kunnen helpen. Puur op basis van emotie en onderbuikgevoel, aangewakkerd door praatgrage politici, presentatoren en andere wijzen.

Kortom, we zullen moeten accepteren dat het gaat zoals het gaat. Wil je iets veranderen? Dan zul je als eerste stap, anders moeten gaan leren denken. En dat kun je bereiken door anders naar de wereld gaan kijken dan zoals jij de wereld nu kent. Je kijkt niet meer tot aan de horizon, je kijkt overal. Jouw huis+grond, jouw straat, jouw dorp/stad, jouw provincie, jouw land, natie of jouw werelddeel. Niets is van jou. We denken dat wel, maar het is niet zo. We hebben collectief geaccepteerd dat we in een schijnwereld wonen waarvan niets van jezelf is en een ander alles van je af kan pakken. We hadden dat nodig om tot innovaties te komen die ons veel mooie dingen hebben gebracht, zoals wereldwijde communicatiemiddelen. Als je van daaruit redeneert, dan word je echt niet meteen een communist, maar wel een realist. Dan kun je je patriottisme, trots en schaamte laten varen. Of het nu gaat om je nationaliteit, je geloof of de geschiedenis van je voetbalclub. Het doet in dit verhaal niet ter zake. Wees blij dat je vandaag nog kunt pinnen, want daarover kun je je maar beter druk gaan maken. Hoe ga je verder als alles verandert? Blijf je bij je bank? Blijf je doorwerken op een zinkend schip? En wat ga je doen als je mooie kansen ziet? Ga je geld lenen? Of ga je in kleine stapjes te proberen om je doelen te realiseren, onafhankelijk en wel? Misschien kun je beter gaan samenwerken en kwaliteiten delen. Dat wordt nu al makkelijker gemaakt door de nieuwe BV-vorm, waarmee je start-ups kunt realiseren zoals ze in Silicon Valley doen. Je bent met z'n allen eigenaar. Samen bouw je iets op. Je deelt de buit. Je zit met z'n allen op de blaren als het mislukt. Die flow zou belangrijker moeten zijn dan 't geld.

Die flow missen wij in NL. En dus, missen we de cashflow ook! We hadden het voor Nina Brink even te pakken. En onze Nederlandse DJ's en Gamesindustrie lijken het nog wel in zich te hebben, maar dat zijn hele kleine spelers. En bingo, dát is onze kracht. Doe iets op wereldwijde schaal, maar blijf klein, professioneel en flexibel! In Nederland leek alles de afgelopen 40 jaar te draaien om het optuigen van zo'n grootst mogelijke overhead. Stom, stommer, stomst. Dát is een fout die we nu uitbetalen in dalende prijzen voor onroerend goed, het missen van onze kansen op de internationale handelsmarkt en de weerbaarheid van werkgelegenheid. Daar had de overheid veel eerder op moeten acteren. Maar ja, diezelfde overheid is net zo log & lui, dus die kijken niet verder dan hun neus lang is. Daarom zagen ze de crisis ook niet aankomen. Want iedereen daar had een baan. Ontslagen worden? Whoeha, daar dacht je niet over na!

Nu die angst heeft toegeslagen beginnen we ons te realiseren dat we een stelletje nietsnutten zijn. Dat zijn we niet, maar zo lijkt het nu wel even. Wij Nederlanders kunnen als geen ander een belangrijke rol gaan spelen in de veranderende wereld. Dat hebben wij altijd al gedaan. Zelfs al heeft onze maatschappij op een hoop zaken verzaakt, we kunnen als geen ander partijen bij elkaar brengen, de win-win zoeken, langdurige vriendschappen sluiten, handelen. We hebben geen flauw benul of we dan ooit nog met pensioen kunnen, maar who cares. De pasgeborenen van nu die worden straks 150 jaar oud. Die zouden ons met terugwerkende kracht voor de kop slaan als wíj ons nu druk maken over werken tot ons 65, of 67e. Discussies over dat soort 'verworvenheden' hebben ons land doen stilstaan. Terwijl we ons klaar hadden moeten maken voor een langdurige strijd tegen de stroom in.

Ik ben misschien een vreemd denkende kwibus als ik mijn verhaal de vrije loop laat in dit soort posts, en ik heb niet alle wijsheid in pacht, maar ik krijg wel enorme jeuk als ik mensen lacherig hoor doen over mijn visie, zonder dat ze zelf ook maar één vezel van zichzelf zouden willen veranderen. Leren doe je iedere dag. Verder vooruit kijken is een kwestie van oefenen. Gelijk krijgen is voor mij absoluut niet belangrijk (al streelt het de ego als het wel zo is), maar ik ga een volgende generatie recht in de ogen aankijken als ik de pijp uit ga. Ik heb meegewerkt aan het systeem door buiten de bestaande paden te kijken. Te waarschuwen voor slecht weer, maar door ook positief te blijven kijken. Daar word ik zelf tot op heden niet rijk van, maar als mens wel. Ik durf mijn mening bij te stellen als daar aanleiding toe is en naar mensen te luisteren die ik voor gek zou willen verklaren. Dat zouden meer mensen moeten doen. Dan zou een financiële crisis al een stuk minder belangrijk zijn dan het nu is.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 23 apr 2013, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 23 apr 2013, 18:57

Geld uitgeven kan alleen als er een zeker vertrouwen tav de spelregels is, die regels worden momenteel, bij herhaling, tijdens het spel gewijzigd, dat kan je 1 keer doen, wellicht nog een keer, maar dan snappen de meeste consumenten wel hoe de vlag er bij staat.

Vervolgens worden alle lasten verhoogd; BTW, accijnzen, belastingen op zowel gemeentelijk, provinciaal als `s Rijks niveau.

Vervolgens stijgt de werkloosheid met een kleine 3000 mensen per week

Tja, wat wil je dan??

Het is IMO volstrekt duidelijk dat de huidige "schulden economie" niet houdbaar is, de houdbaarheid datum op het pak komt akelig dichterbij. De consumptie aanwakkeren ten koste van nog meer schulden zullen die datum alleen maar naar voren halen.

Kortom; er is maar 1 oplossing, een totaal ander economisch stelsel, niet gebaseerd op het maken van schulden die vervolgens ook nog beloond worden als het totaal fout gaat. Daar zit in essentie de angel.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 23 apr 2013, 19:00

Helemaal mee eens Romo.

RVV

Bericht door RVV » 23 apr 2013, 19:16

Mooi verhaal maar nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Wat moeten we doen geld uitgeven of niet? En dan heb ik het over eigen geld, niet over geleend geld.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 23 apr 2013, 19:33

Uitgeven. Linksom of rechtsom. Investeren, consumeren, gewoon genieten. Doe je ding. Spreid je kansen.

Er zijn twee mogelijkheden: Of er komt jarenlange deflatie. Dan ben je blij dat je net nog even wat nieuwe spullen hebt gekocht die daarna simpelweg niet meer gemaakt worden, omdat ze niet worden verkocht.

Of er komt torenhoge inflatie. Dan wil je nu eigenlijk alleen maar schulden, want die worden dan uiteindelijk spotgoedkoop. Je geld op de spaarrekening wordt dan niets waard. Had je 't beter uit kunnen geven.

:ongeveer als: :lol:

Het kan ook nog zijn dat deflatie en inflatie zich afwisselen. Die kans is groot zelfs.

Geef het geld uit bij jezelf in de buurt. Ga uit eten bij jezelf in 't dorp. Koop lokale producten. Bankier bij een regionale bank. Zoek tussenpersonen, toeleveranciers en anderen ook allemaal in de buurt. Dan zorg je dat bij jezelf in de buurt het geld blijft rollen. Geef geen geld aan Giro 555, maar sponsor met je bedrijf een jeugdelftal ofzo. Tank ook bij een pomphouder die zelf een stuk in zijn zak mag steken. Doe minder zaken met grote keten. Ik zeg niet dat terug naar de kruideniersmentaliteit het beste is, maar door je ervan bewust te zijn dat je je eigen steentje bijdraagt aan je lokale en regionale economie kun je ervoor zorgen dat anderen daar ook bewust van worden. Dan kunnen we de grote overheadkosten in ons land gaan reduceren en daar profiteren we allemaal van. Klinkt misschien tegenstrijdig... Maar dan blijft er weer geld over voor leuke dingen.

328Ti

Bericht door 328Ti » 23 apr 2013, 23:00

Dennis Cavallino schreef:Wil je daarmee zeggen dat je je bezit ook opgeeft en je huis vanaf nu deelt met de gemeenschap?

Moeten we je vanaf nu Kameraad noemen? :D

Dat mag altijd Dennis :lol:

328Ti

Bericht door 328Ti » 23 apr 2013, 23:15

RVV schreef:Poltici roepen maar wat, en de media springt er op, met een linaerecta vertaling naar je smartphone toe.
Slechte berichten over de crisis/economie vallen ook gewoon niet meer te ontlopen. We zijn nieuwsjunken, .
Kuch*

Prikkeljunkies: velen willen snel en vaak geprikkeld worden en is het gevolg van telecommunicatie/games/internet/computers. Focus en structuur wordt daardoor erg moeilijk. Causaal verband > In het politiek debat van de laatste jaren wordt de inhoud nog maar nauwelijks geraakt. Puur omdat men met zijn/haar ego en profilering bezighoudt (negatieve/positieve intrinsieke prikkels) en niet met de publieke zaak!

Ik zat dat Dijsselbloem verhaal te lezen en te kijken naar die enorme internationale vergadertafel. Ik geloof gewoon niet dat daar inhoudelijke zaken op een effectieve manier besproken kunnen worden. Niveau notuleren / voorzitterschap/actiepunten hebben ze het qua proces al druk genoeg mee.

Tja.... ik neem nog een biertje... :hungry:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 24 apr 2013, 08:17

Best goed verhaal Dennis! Maar wat Rico zich ook afvroeg, kopen of niet? Je zegt zelf dat door teveel 'kopen' we hier in de penarie zijn gekomen. Zit wat in(understatement)

Verder: Koop bij de Lidl ipv de Albert Heijn. Ik weet dat die laatste een NL bedrijf is. Maar 't scheelt ons 4 persoons gezin > 50,- in de week ruwweg. Dat gaat natuurlijk op aan andere dingen, maar wél leuke dingen.

De 'ziener' die dood is , dan hebben we 't over Pim denk ik?

Volgens mij vond hij NL alleen maar erg vol:)
Maar misschien heb je oneliners en quotes waarbij hij 't in <2002 al zag?

Verder is vorige week (het weekend daarvoor) de goud/zilverprijs sterk gedaald. Hier 'n gerucht waardoor/waarom. Think about it:

Waarom is de goud en zilverkoers zo gedaald? Er zijn een aantal redenen te noemen waardoor de goud en zilverprijs is gedaald. Zo is er van Goldman Sachs een advies uitgegaan om goud en zilver te verkopen, wat door de media direct werd opgepakt. Goldman Sachs heeft in het verleden al valse adviezen gegeven in de vastgoed sector om er zelf veel aan te verdienen. De dagen hierna doken de eerste verhalen op over mogelijke goudverkoop door Cyprus houder van 12 ton goud. Dit is echter maar een klein deel van het verschuldigde bedrag (bailout) dat ze nog moeten betalen. Verder doken er geruchten op dat de FED, de centrale bank van Amerika, dit jaar waarschijnlijk nog ging stoppen met hun QE-programma, het bij drukken van geld. Deze geruchten worden aan de andere kant ook weer tegen gesproken.

Luco

Bericht door Luco » 24 apr 2013, 08:23

Dennis Cavallino schreef:
dvh schreef:+1

En eerste 2 zijn de veroorzakers van het probleem.
Degene die het op blijft rekken is nr3, de media.

Want zonder de (constante) media(aandacht). Hoe erg zou de situatie dan zijn geweest.
Hypothetisch.

Uiteraard hebben de media een rol, maar de kern van het probleem zit daar helemaal niet. Als je dat zegt, dan geef je in feite het volk de schuld dat ze zichzelf een crisis hebben laten aanpraten. Het probleem van deze crisis zit veel dieper. Onze wereld is aan het veranderen. Waar je voorheen ongeveer tot aan de horizon hoefde te kijken om te zien hoe je ervoor stond, heb je nu een globaal of zelfs universeel 'momentum' dat je iedere dag opnieuw kunt ervaren.

Dat momentum drukt oude waarden opzij, zoals landsgrenzen, nationaliteiten en veel van ons aangeleerde wijs- en waarheden. De op stapel staande generaties zien de wereld heel anders dan wij hebben gedaan. Wij zijn de transitie-generatie die nog mee gaan maken dat je ook in een kapitalistisch stelsel kunt delen, zonder dat je overal maar je slaatje uit moet zien te slaan.

Wij zullen nog zien dat globaal en lokaal naast elkaar kunnen worden toegepast op in feite alles. Wij zullen nog zien dat de toekomstige generaties elkaar als één geheel gaan zien. Dat zal niet zonder slag of stoot gaan en ook niet van vandaag op morgen, maar in een wereld waarin iedereen langzaam aan door het huidige momentum de juiste kant op wordt geduwd (hoop ik), zullen we ons verzetten tegen de onnatuurlijke verdeling van onze aardkloot.

We zullen geen enkel nut meer zien in het vasthouden aan landsgrenzen, tradities en talen die door slechts een paar aardbewoners worden gesproken. We gaan straks all the way en dat is een natuurlijk proces, want we hebben al bereikt dat we in feite heel de wereld kunnen overzien, in plaats van alleen je eigen horizon. We hebben elkaar en iedere cm3 nodig van de aarde en alles eromheen. Dat zijn we ons meer en meer aan het beseffen. In plaats van elkaar overhoop schieten, is het veel constructiever om elkaar te vriend te houden. Niet dat je het met iedereen eens moet zijn, ieder mens is tenslotte anders imho, maar je moet dat gewoon tegen elkaar kunnen zeggen zonder dat ego's gaan botsen. Ik heb vandaag ook een ruzie bijgelegd met vriend. We hebben afgesproken dat we elkaar nog één keer een klap verkopen en daarna bier gaan drinken. Zo zou men voortaan moeten knokken. Het doel moet zijn dat je met z'n allen vooruit gaat, ipv stil blijft staan of terugzakt in een ver verleden toen alles zogenaamd beter was. Voor nostalgie is plaats, maar die emotie past niet binnen een maatschappelijke ontwikkeling. Die emotie moeten we leren opzij te schuiven.

De komende jaren staan in het teken hoe ieder ander de wereld ziet vanuit zijn/haar perspectief en dat zal niet altijd meteen begrepen worden (hence Al Qaida vs Amerika of Noord vs Zuid-Koreanen), maar er zijn al succesvolle initiatieven die soms al enkele honderden jaren op kleine schaal bestaan waarmee we kunnen verbroederen. En vanuit die initiatieven zullen de oplossingen ons worden aangereikt. Jan met de Pet zal eraan meedoen, want hij kan straks niet anders. En dan hebben we ons doel als mensheid bereikt: saamhorigheid, vrede en liefde.

De predikant. :bag: :lollerdelol:
@Dennis, nieuws nog gezien hoe ze 200 km zuidelijker op het homohuwelijk reageren, veel succes met je idee.

Robin

Bericht door Robin » 24 apr 2013, 08:40

Tja daar heeft Luco 'n punt.

Ik las de quote van Dennis in Luco's post nog even en mij bekruipt 't gevoel dat Dennis soms schrijft vanuit z'n eigen 'veilige' Nederlandse relatief kleinere wereldje. Tuurlijk is 't zo dat 'verbeter de wereld, begin bij jezelf', maar dit is te groot, al die verschillende (sub)culturen en religies....

Luco

Bericht door Luco » 24 apr 2013, 08:47

Ze krijgen 1 europa al niet voor elkaar

paar voorbeeeldjes

Nederland: daar heeft friesland al een eigen taal
Italie: het noorden wil financieel niet op blijven draaien voor het zuiden en zich afscheiden, en dan heb je san marino nog, een staat binnen een land
Frankrijk: ook een staat binnen een land
Zwitserland: daar heb je een gebied waar ze een heel andere taal spreken(retro-romaans) dan in de rest van zwitserland waar overigens ook al drie talen gesproken worden.

Dat is allemaal binnen een dag reizen hiervandaan, en dat is al lastig, laat staan wereldwijd, leuke gedachte, maar een utopie en dus niet realistisch.

RVV

Bericht door RVV » 24 apr 2013, 08:52

België waar Nederlands, Frans en Duits wordt gesproken.

Dennis heeft best een goeie insteek (soms) maar ook deels wereldvreemd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 apr 2013, 09:13

Die wereldvreemdheid, zoals jullie het noemen, die is nodig om de trend te doorbreken. En het zal gebeuren. Niet vandaag of morgen, maar wel in de toekomst.

Even heel wat anders, dit filmpje is een must see: http://youtu.be/t3A_ULGlUtw" onclick="window.open(this.href);return false;
Zoals deze vent 'zijn' Amerikaanse maatschappij omschrijft, zo zou ik het niet willen. Ik ben bang dat als we blijven denken in wij-zij, dat wij ook hier in dat soort ellende terechtkomen. Er hoeft maar één malloot naar de macht te grijpen hier en het is zo geregeld.

De gemiddelde reactie na een inbraak is altijd: 'huillie huillie ze zijn in mijn huis geweest, ze hebben aan mijn onderbroekjes gezeten huillie huillie', nou ga er maar aanstaan als straks het halve politiekorps je voordeur eruit ramt en je huis overhoop haalt. Willen we ons dat soort taferelen besparen, dan zullen we anders moeten gaan leren kijken naar de wereld. Volgens mij kunnen we dat wel. Dat noem ik allesbehalve wereldvreemd. Je hebt alleen iemand nodig die de kar trekt en de kudde de juiste kant op duwt. Hopelijk is dat iemand zonder kleine snorretje </stokpaardje>.

Relschoppers houd je altijd. In dit draadje zie ik er ook een paar. :protest: :roflol:

Zijn verhaal over Boston haalt ook nog maar eens de economische malaise aan. Ook spijker op de kop als 't gaat om de reden waarom je Goud zou kopen. Niet inflatie, maar deflatie. Stuff to think about. Je moet het alleen willen zien en ik betwijfel vaak of ik het nou verkeerd zie, of al die anderen. Niet om arrogant te doen overigens, maar als ik het nieuws volg, met de kennis die ik heb als amateur, dan breekt het angstzweet mij soms uit, terwijl ik tegelijk moet schaterlachen om de onzin die wordt uitgekraamd. Sommige stappen die worden genomen zijn trouwens wel goed, maar men moe(s)t niet denken dat deze crisis in een kwartaal voorbij zou kunnen zijn. Een kwart eeuw is realistischer. Dus daar moet je dan rekening mee houden. En ons wordt vaak voorgeschoteld dat het zo erg allemaal niet is. Ook dat is de media!

Hierboven wordt precies gezegd wat er fout is. We wonen op 1 continent en de verschillen onderling zijn veels te groot. Terwijl we allemaal verdomd veel op elkaar lijken en één en hetzelfde belang hebben: concurreren met de rest van de wereld, want we missen de fucking boot. En wat doen we, we maken nu alvast ruzie over wie er in de reddingsboten mag, maar dan wel allemaal in onze eigen taal, vingerwijzend naar elkaar. History will repeat itself. Niet nodig imho, maar kennelijk wíl men dat gewoon laten gebeuren. Kansloos, maar waar.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 24 apr 2013, 09:25, 2 keer totaal gewijzigd.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 24 apr 2013, 09:16

Dennis zijn visie is geniaal maar onrealiseerbaar. Om zijn visie uit te voeren zou de hele wereld ineens afstand moeten doen van de eigen denkbeelden en afstand moeten doen van de zekerheden die het huidige systeem hen nu biedt. Als dat gebeurt kun je denk ik in korte tijd de hele boel weer aan het draaien krijgen maar dat zal niet gebeuren omdat je er unaniem voor moet gaan en dat gaat never nooit niet gebeuren in Europa.

Robin

Bericht door Robin » 24 apr 2013, 09:26

En Dennis krijgt de Godwin Award voor 24 april 2013. Nog net vóór de koffie:)

Revolutiejaar 1848 in Europa eindigde ook niet met oorlogen direct.

We zaten zondag in Versailles, was ik 15 jaar niet geweest.

Jemig, pracht en praal door Lois XIV de Zonnekoning opgezet(eigenlijk pa XIII) en door/voortgezet door XV en XVI en Marie Antionette. Met 10000(!) man personeel daaro onder XIV kun je al voorstellen dat één zo'n dictatortje het er zelf naar maakte qua grootheidswaanzin/dominantie/arrogantie en zelfingenomenheid.

En zie----> 14 juillet 1789 was 't begin van het begin. De Franse Revolutie. Logisch.

Frankrijk heeft 'n hoop rotzooi, maar politiek in de basis zijn zij de kern geweest van een nieuwe wereld op die datum imho.
Kerk en staat gescheiden. Liberté Egalité en Fraternité en geen Kopje Thee!

Gewoon lekker homohuwelijk doorzetten daar!

Ben meer van Sarkozy dan Hollande.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 apr 2013, 09:28

Waarom is het onrealiseerbaar?

Nú is het onrealiseerbaar. Maar er hoeft maar één persoon op te staan en ons Europese systeem te veranderen in positieve zin, waardoor we van die ellendige bureaucratie af kunnen raken. Maar zo'n persoon zal worden tegengewerkt, of worden doodgeschoten, omdat hij (of zij) ons richting het onbekende zal sturen en dat vinden zittende machtshebbers eng. Tot nu toe staat het Europese volk net zo achter Brussel als wij achter het Koningslied. Ieder ding dat erover wordt gezegd wekt argwaan en aversie op. Dat komt door de manier waarop de EU is opgetuigd. Dat is verre van democratisch en er is ook niemand geweest die het in één keer aan heel het volk uit kon leggen. Het systeem wat wij nu hebben is kennelijk de enige manier geweest om uberhaupt die kant op te geraken. Nu moet men doorpakken, maar dan moeten wij er als volk wel achter gaan staan. Dat zie ik vandaag nog niet gebeuren inderdaad.

Ik ben ooit begonnen met mijn boek over de eerste gekozen Europese President. Dat is gewoon een grappig verhaal over een jongen die door toeval bekend wordt en erachter komt dat hij de wereld kan veranderen. Hij zorgt voor de juiste flow. Misschien moet ik het eens afmaken om de ogen te openen.

RVV

Bericht door RVV » 24 apr 2013, 09:41

Nú is het onrealiseerbaar. Maar er hoeft maar één persoon op te staan en ons Europese systeem te veranderen in positieve zin, waardoor we van die ellendige bureaucratie af kunnen raken. Maar zo'n persoon zal worden tegengewerkt, of worden doodgeschoten, omdat hij (of zij) ons richting het onbekende zal sturen en dat vinden zittende machtshebbers eng.
Dennis er staan nooit personen op om met als hoofddoel alles in positieve zin te veranderen. Personen staan op omdat ze de een of andere vorm van macht willen uitoefenen. In eerste instantie hebben ze altijd een positieve insteek voor de massa. Want macht krijg je alleen als je de massa mee weet te krijgen met je ideeën dus moet je de massa iets toezeggen. Dat het op de een of andere manier beter met hun zal gaan. Het zal altijd om eigen belang draaien zo zit de mens nu eenmaal in elkaar. Het enige hogere belang is hun eigen nageslacht maar niemand maakt zich druk om de voortplanting van andermans genen. It's all About nature. Met andere worden de mens is zo geprogrammeerd dat hij vooral wil dat het met hem goed gaat en zijn nageslacht. Jouw gedachtengangen zeggen eigenlijk dat de mens als soort zijn genetische basis moet veranderen. Nou dat kan simpelweg niet. Omdat we een product zijn van het overleven van onze voorouders, Ten koste van andere mensen. Vroeger pakte we een mammoet van de buren af, nu het geld. Daarmee bedoel ik ook mee dat de macht van een land, bevolking geld afpakt van zijn onderdanen. De macht wil altijd blijven overleven ten koste van het individu.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 apr 2013, 09:57

Ik ga voor een groot deel met je mee hoor Rico, want ik heb ook een hekel aan de graaicultuur en die heerst er absoluut. Op grote en kleine schaal. Maar ik geloof ook in de goede bedoelingen van velen die soms wegkwijnen in het drijfzand van de werkomgeving waarin ze opereren. Veel mensen die wel een visie hebben, zijn ook gewoon lui. Hence de wachtgelden e.d. die betaald worden/werden aan vertrekkende kamerleden en andere lullo's. Maar juist die pijnpunten is men aan het veranderen. Stap voor stap. De crisis helpt daarbij, want nu draait het opeens om het begrotingstekort, dat nooit eerder een echt issue leek te zijn de afgelopen 25 jaar. Het is niet allemaal kolder in de polder.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 apr 2013, 10:21

Ik lees net twee dingen:
- Ons onderwijs blinkt uit in middelmatigheid
- Huizenbezitters lossen flink meer af

Dat aflossen hadden we tijdens hoogconjunctuur moeten doen, maar toen was het voor iedereen interessanter om zoveel mogelijk te lenen. Nu zouden we juist niet moeten aflossen. Klinkt tegenstrijdig, is 't niet? Het zorgt voor een tendens die zichzelf blijft herhalen de komende 10 a 20 jaar. Groot probleem voor structurele groei en structurele hervormingen.

Ons onderwijs is inderdaad middelmatig. Dat was het al een tijdje, maar zolang ze iedere enthousiaste nieuwe docent(e) belasten met een extreme werkdruk tegen een salaris van uiensnippers blijft het karig. Dit zeg ik uiteraard ook een beetje vanuit eigenbelang met vrouwlief in 't middelbaar onderwijs die én steeds meer uren moet werken (vooral buiten schooluren) en daarvoor nooit meer betaald krijgt, laat staan dat er rekening gehouden wordt met de lange termijn (burnout, wisseling van baan, etc.). Vroeger had ze nog tijd om haar eigen lessen te verbeteren e.d., maar nu lukt dat niet meer. Teveel overleggen. Te vaak ouderavonden. Te vaak schoolfeesten waarbij ze moet surveilleren. En het vaak waarvoor ze ooit heeft gesolliciteerd wordt wegbezuinigd, of die wordt overgenomen door een docent van de oude stempel (met 4 keer zo hoog salaris) die simpelweg niet ontslagen kan/mag worden, dus een vak gaat geven waarin ze al 30 jaar geen ervaring meer heeft, met een mentaliteit die ver onder het middelmatige ligt. Kortom, weg met die duurbetaalde nietsnutten, maak plaats voor een jonge generatie docenten die vakbekwaam, gemotiveerd en gek genoeg zijn om het onderwijs naar een hoger plan te tillen.

Luco

Bericht door Luco » 24 apr 2013, 10:23

Relschoppers houd je altijd. In dit draadje zie ik er ook een paar. :protest: :roflol:
.
Met deze instelling is natuurlijk een discussie zinloos, als je mensen die het niet met je eens zijn of het onrealiseerbaar vinden, weg te zetten als relschopper.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 apr 2013, 10:51

Ga er vooral serieus op in als je je aangesproken voelt. :lol:

Je snapt 't punt niet. In Parijs waren er gisteravond 3500 man ter been (dat is op zich niet veel in zo'n grote stad en in zo'n enorm land). Van die 3500 bleven er na het demonsteren een paar honderd over om te rellen. Dat gebeurt. Het zijn er tienduizenden minder dan de rellen van een paar jaar terug, die echt nergens over gingen.

Hier op DF wordt ook weleens een relletje gepleegd. Soms lollig, soms schofterig. Dat gebeurt. Dat hou je dus niet altijd tegen. Maar om daarom je idealen of goede bedoelingen opzij te schuiven....? Overigens kunnen we de relschoppers hier gewoon aanwijzen, dus laten we elkaar geen mietje noemen. En inderdaad, het gaat om de inhoudelijke discussie. Sorry als 't lijkt alsof ik je een hakje wilde geven. Dat was absoluut niet de bedoeling.

GTRene

Bericht door GTRene » 24 apr 2013, 10:54

Dennis Cavallino schreef: Kortom, weg met die duurbetaalde nietsnutten, maak plaats voor een jonge generatie docenten die vakbekwaam, gemotiveerd en gek genoeg zijn om het onderwijs naar een hoger plan te tillen.
:clap: zo is dat.

Luco

Bericht door Luco » 24 apr 2013, 12:25

Je snapt 't punt niet.
Je hebt gelijk hoor, ik snap er helemaal niks van.
Ik ben dat ook blij dat jij een realistischer beeld van de wereld hebt.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 24 apr 2013, 16:54

Goed nieuws voor DF-ers!

http://www.rtl.nl/components/financien/ ... crisis.xml" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie