
EV auto's (elektrische)
-
- Berichten: 2447
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: EV auto's (elektrische)
Review bekeken? Vooral wanneer ie zegt dat de MY een betere afwerking heeft dan veel auto's die 2x zo duur zijn 

-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28401
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: EV auto's (elektrische)
Oh ik had het niet zozeer over de afwerking, die was in de begin jaren rampzalig bij tesla maar ze hebben de laatste jaren enorme stappen gezet in kwaliteit.Wimo schreef: 10 mar 2025, 16:54 Review bekeken? Vooral wanneer ie zegt dat de MY een betere afwerking heeft dan veel auto's die 2x zo duur zijn![]()
Ik bedoelde meer het design niet alleen bij tesla maar veel moderne auto’s. Naar mijn smaak veel te minimalistisch 1 scherm en verder niks ik snap het uit kosten oogpunt maar vind het niet mooi.
Mijn eigen q4 uitzondering op de regel heeft nog wel een mooi dashboard qua design vind ik. En qua design periode vind ik net als Kadett noemde BMW’s uit jaren 2000-2010 erg mooi
- sitechris
- Berichten: 4850
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M2 (G87)
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
Re: EV auto's (elektrische)
Qua design is een Q4 niet verkeerd, maar qua materialen vind ik de q4 voor een premium merk (en dito prijskaartje) echt heel erg budget. Details als een enkeltonige claxon op een auto van 60 mille gaan er bij mij echt niet in. Als voorbeeld he, er zijn meer van dat soort dingen.
- Philipoo
- Berichten: 4941
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: EV auto's (elektrische)
Eens, de claxon klinkt echt zo sneu op dat dingsitechris schreef: 10 mar 2025, 17:56 Qua design is een Q4 niet verkeerd, maar qua materialen vind ik de q4 voor een premium merk (en dito prijskaartje) echt heel erg budget. Details als een enkeltonige claxon op een auto van 60 mille gaan er bij mij echt niet in. Als voorbeeld he, er zijn meer van dat soort dingen.

-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28401
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: EV auto's (elektrische)
klopt idd ik gebruik claxon echt nooit dus dat komt goed uit maar ding klinkt echt nergens naar....Philipoo schreef: 11 mar 2025, 09:28Eens, de claxon klinkt echt zo sneu op dat dingsitechris schreef: 10 mar 2025, 17:56 Qua design is een Q4 niet verkeerd, maar qua materialen vind ik de q4 voor een premium merk (en dito prijskaartje) echt heel erg budget. Details als een enkeltonige claxon op een auto van 60 mille gaan er bij mij echt niet in. Als voorbeeld he, er zijn meer van dat soort dingen.Ook de hoeveelheid hard plastic in het interieur stelt teleur. Verder wel een erg fijn sturende auto, beter dan de meeste EV’s die ik gereden heb, ook beduidend beter dan onze vorige model 3!
En ook het plastic op dash en deuren is erg hard helemaal eens, de bekleding van de S-line stoelen vind ik dan wel weer weer erg mooi. zelfde geld voor alle knoppen en bediening, interface etc. ziet er strak uit en werkt fijn, premium vind ik sws een jeuknaam.
en qua sturen is het een erg goed rijdende auto ja!
- Bram
- Berichten: 16550
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: EV auto's (elektrische)
Schroef er dan gewoon zo'n scheepstoeter in, probleem opgelost.
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
- Locatie: Amsterdam
Re: EV auto's (elektrische)
Ik gebruik de claxon ook nooit dus geen idee, meestal is grootlicht voldoende 
Punt van de afwerking herken ik wel. Ik was van plan zelf een frunk erin te zetten, tot ik erachter kwam dat er geen gasveer inzit.. dat is wel erg armoedig dan..
Dit weekend voor het eerst ermee op wintersport, ben benieuwd naar de laadpaal-file-stress.

Punt van de afwerking herken ik wel. Ik was van plan zelf een frunk erin te zetten, tot ik erachter kwam dat er geen gasveer inzit.. dat is wel erg armoedig dan..
Dit weekend voor het eerst ermee op wintersport, ben benieuwd naar de laadpaal-file-stress.
-
- Berichten: 2447
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: EV auto's (elektrische)
Tesla app + superchargers zoeken?KoenM schreef: 12 mar 2025, 08:40 Ik gebruik de claxon ook nooit dus geen idee, meestal is grootlicht voldoende
Punt van de afwerking herken ik wel. Ik was van plan zelf een frunk erin te zetten, tot ik erachter kwam dat er geen gasveer inzit.. dat is wel erg armoedig dan..
Dit weekend voor het eerst ermee op wintersport, ben benieuwd naar de laadpaal-file-stress.
-
- Berichten: 54799
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: EV auto's (elektrische)
https://www.nu.nl/economie/6348854/zwee ... t-aan.html

And we will all go down together
We said we'd all go down together
Yes, we would all go down together

-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: EV auto's (elektrische)
En dat al bij slechts 7,4 miljoe.., oh wacht, miljard euro schuld

-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
- Locatie: Amsterdam
Re: EV auto's (elektrische)
Ben er ook niet zo bang voor! Gebruik mijn eneco app om de beschikbaarheid te zien. Ionity lijkt vaak een goede optie? En ik neem aan dat niemand de superchargers meer wil gebruiken nu, dus dat is ook nog een optieWimo schreef: 12 mar 2025, 09:10Tesla app + superchargers zoeken?KoenM schreef: 12 mar 2025, 08:40 Ik gebruik de claxon ook nooit dus geen idee, meestal is grootlicht voldoende
Punt van de afwerking herken ik wel. Ik was van plan zelf een frunk erin te zetten, tot ik erachter kwam dat er geen gasveer inzit.. dat is wel erg armoedig dan..
Dit weekend voor het eerst ermee op wintersport, ben benieuwd naar de laadpaal-file-stress.

- De fiscalist
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
- Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
- Locatie: Den Haag
Re: EV auto's (elektrische)
Superchargers kosten 50% van de andere laders, beschikbaarheid is eigenlijk altijd goed… dus die gebruiken we wel 

-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: EV auto's (elektrische)
De nieuwe Renault 5 'Turbo':
Indrukwekkend, net als de prijs...
Indrukwekkend, net als de prijs...
-
- Berichten: 54799
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: EV auto's (elektrische)
4800Nm??? Ja tuurlijk mis je meteen de motorsound, maar wat een stoer ding joh!
Die ratio. Ferrari Testarossa? Was ook breed aan de achterkant.
Ik had zoiets dan écht metéén wél weer AWD gemaakt, 3.5s naar 100 ofzo is niet des Hyper EV's, zo'n ding MOET in 2 naar de 100 toch? 1980 van die dingen is natuurlijk niks. 2/250k hier?
Maar wat weegt ie (ongeveer) met al die exotische materialen dan?
Hier even in het Nederlands:)
https://www.autoblog.nl/nieuws/renault- ... el-7071156
Anyway terug naar de realiteit:
https://archive.is/NL6Be
Die ratio. Ferrari Testarossa? Was ook breed aan de achterkant.
Ik had zoiets dan écht metéén wél weer AWD gemaakt, 3.5s naar 100 ofzo is niet des Hyper EV's, zo'n ding MOET in 2 naar de 100 toch? 1980 van die dingen is natuurlijk niks. 2/250k hier?
Maar wat weegt ie (ongeveer) met al die exotische materialen dan?
Hier even in het Nederlands:)
https://www.autoblog.nl/nieuws/renault- ... el-7071156
Anyway terug naar de realiteit:
https://archive.is/NL6Be
Verkoop elektrische auto's stort in: Bovag pleit voor herinvoering subsidies voor occasions
De verkoop van elektrische auto’s aan particulieren dreigt dit jaar nagenoeg stil te vallen als de overheid niet snel maatregelen neemt om de stekkerauto financieel weer aantrekkelijk te maken. ,,We kunnen nog niet zonder subsidie.’’
Waar begin vorig jaar nog 32 procent van alle aan particulieren verkochte, nieuwe auto's elektrisch was, daalde dat aandeel eind 2024 naar 26 procent. Dat blijkt uit de EV Monitor 2024 van autobrancheorganisatie Bovag. Afgelopen maanden zakte de verkoop van elektrische voertuigen (ev's) steeds verder weg. In februari was slechts 23 procent van de nieuwe auto’s die particulieren kochten een ev.
Consumenten zijn huiverig om een elektrische auto te kopen vanwege de gestegen kosten. Eerder constateerde de ANWB al dat de prijs per kilometer met een elektrische auto inmiddels hoger is dan met een benzineauto. De dalende verkoopcijfers komen door een reeks maatregelen. De aankoopsubsidie is dit jaar bijvoorbeeld afgeschaft en ook voor elektrische auto's moet nu motorrijtuigenbelasting worden betaald.
Consumenten denken bovendien dat elektrische auto’s goedkoper zullen worden en stellen de aankoop uit. De gedachte is: Wie nu een elektrische auto koopt, koopt volgend jaar voor hetzelfde geld of minder een ev met betere specificaties. Volgens Bovag maakt de optelsom consumenten ‘onzeker en afwachtend’.
‘Particulieren willen zekerheid’
,,Particulieren hebben langjarige zekerheid nodig over de dagelijkse kosten van een elektrische auto’’, zegt Bovag-voorzitter Peter Niessink. ,,Dus zekerheid over de motorrijtuigenbelasting, en niet ieder jaar aanpassingen.”
,,En de aankoopsubsidie is te snel afgeschaft”, vervolgt hij. ,,Die moet voor tweedehandsauto’s terugkeren. We zitten nog in de aanloopfase met elektrische auto’s en dan kun je subsidies niet zo snel afbouwen. We zijn nog geen Noorwegen, waar iedereen elektrisch koopt. Bovendien is die Noorse automarkt ook zwaar gesubsidieerd.’’ Bovag vindt daarnaast dat de belasting op elektriciteit omlaag moet zodat het prijsverschil tussen landen, en met tanken, weer groter wordt.
Het sentiment is zo negatief dat elektrische auto's ook op de tweedehandsmarkt blijven staan. Autobedrijven schuiven de gebruikte ev's naar elkaar door, waarna ze ten slotte aan het buitenland worden verkocht. Vorig jaar was Nederland niet langer een importland van elektrische auto’s maar een exportland; in 2023 kwamen er netto nog negenduizend gebruikte ev’s het land binnen, vorig jaar was er een netto-export van zesduizend exemplaren. ,,Dat is voor het eerst en dat wil je echt niet. Dat is echt een teken dat de particuliere markt achterblijft.’’
Uit de exportcijfers blijkt dat de kleintjes worden ingevoerd en de grote ev's worden geëxporteerd. De automarkt is onderverdeeld in segmenten, van klein en goedkoop naar groot en duur. De A zijn auto's zoals de Citroën C1, B zijn de kleintjes zoals een Ford Fiesta. C is de kleine middenklasse zoals Volkswagen Golf, D zijn auto's als de Audi A4, en het E-segment zijn auto's als de Volvo S90 en de BMW 5.
Uit de exportcijfers blijkt dat de kleintjes worden ingevoerd en de grote ev's worden geëxporteerd.
De automarkt is onderverdeeld in segmenten, van klein en goedkoop naar groot en duur. De A zijn auto's zoals de Citroën C1, B zijn de kleintjes zoals een Ford Fiesta. C is de kleine middenklasse zoals Volkswagen Golf, D zijn auto's als de Audi A4, en het E-segment zijn auto's als de Volvo S90 en de BMW 5.
Bovag
Die netto-export is ook een voortvloeisel van het subsidiebeleid van afgelopen jaren, waarbij vooral de zakelijke rijder die voor een grote auto ging financiële steun kreeg. De grote fors gesubsidieerde ev's, zoals de Tesla S, die uit de lease komen gaan de grens over, terwijl Nederlanders kleine gebruikte ev's importeren.
Volgens Bovag is het aanbod van elektrische auto’s inmiddels prima en remt alleen het huidige overheidsbeleid de vergroening van het wagenpark. ,,Ev's zijn kwalitatief zo goed geworden dat je ze met een gerust hart kunt kopen. Of het nu Europese, Koreaanse of Chinese auto’s zijn. Een actieradius van 500 kilometer is normaal. Twijfel over de levensduur van de batterij is er niet meer. Wij komen tot de conclusie dat de batterij de auto gaat overleven.’’
Helft zakelijke auto's wel elektrisch
Op de zakelijke markt gaat het wél goed met elektrische auto’s. Afgelopen jaar was 53 procent van de nieuwe leaseauto’s elektrisch; twee jaar geleden was dat nog 34 procent. Werkgevers stimuleren of verplichten zelfs dat personeel elektrisch rijdt en nemen de lage CO2-uitstoot op in hun duurzaamheidsverslag. ,,Er wordt binnen Europa gesproken om elektrisch rijden te verplichten voor de zakelijke markt, en daar spelen werkgevers nu al op in.’’ Bovendien is de bijtelling voor een elektrische leaseauto ook dit jaar nog lager dan voor een benzine-variant.
Er is nog een punt waar Bovag zich zorgen om maakt. Er zou een gewichtscorrectie komen voor de motorrijtuigenbelasting. Elektrische auto’s zijn vergeleken met de brandstofversie vanwege de batterijen veel zwaarder. Dat leidt ertoe dat de motorrijtuigenbelasting hoger uitvalt. Volgens Bovag worden elektrische rijders ‘gestraft’ voor hun duurzame gedrag als het kabinet-Schoof die hogere motorrijtuigenbelasting niet verlaagd.
-
- Berichten: 2447
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: EV auto's (elektrische)
4800nm kan toch niet kloppen...
- e30touring1990
- Berichten: 2873
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: EV auto's (elektrische)
Dat is natuurlijk een mooi getal waar ze mee kunnen pronken maar ze zullen het hebben over gecombineerd koppel aan de wielen. Met een ICE (of alles met een versnellingsbak + diff) heb je het motorkoppel wat wordt vergroot (vermenigvuldigd) met de versnellingsbakratio's en het diff ratio. Bijv een ZF8 bak heeft een 1e versnelling van 4,7 (afhankelijk welk type bak) en bijv een diff verhouding van 2,93 om maar even een voorbeeld te noemen.
ergo, hierboven vermenigvuldig je dan motorkoppel * gear ratio * diff ratio en dan heb je koppel aan de wielen. Dat loopt zo dus heel rap op
ergo, hierboven vermenigvuldig je dan motorkoppel * gear ratio * diff ratio en dan heb je koppel aan de wielen. Dat loopt zo dus heel rap op
-
- Berichten: 2447
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: EV auto's (elektrische)
maar dat is dus meer dan een rimac... Wut?e30touring1990 schreef: 18 mar 2025, 09:10 Dat is natuurlijk een mooi getal waar ze mee kunnen pronken maar ze zullen het hebben over gecombineerd koppel aan de wielen. Met een ICE (of alles met een versnellingsbak + diff) heb je het motorkoppel wat wordt vergroot (vermenigvuldigd) met de versnellingsbakratio's en het diff ratio. Bijv een ZF8 bak heeft een 1e versnelling van 4,7 (afhankelijk welk type bak) en bijv een diff verhouding van 2,93 om maar even een voorbeeld te noemen.
ergo, hierboven vermenigvuldig je dan motorkoppel * gear ratio * diff ratio en dan heb je koppel aan de wielen. Dat loopt zo dus heel rap op
- e30touring1990
- Berichten: 2873
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: EV auto's (elektrische)
ken die Rimac niet echt eerlijk gezegd, maar even een kleine search leert mij dat daar ook 4 versnellingsbakken in zitten. Het verhaal hierboven gaat erom dat wielkoppel (bij bijv een ICE) ook heel hoog wordt i.c.m. een versnellingsbak + diff. Bij die renault geven ze verder weinig info prijs maar het ding heeft 2 hub motoren en het lijkt erop zonder versnellingsbak. Hier komt dat extreem hoge getal van 4800nm weg.
Pak je bijv een ICE met 500nm motorkoppel, vermenigvuldigd met de 1e versnelling van een ZF8 bak (4,7:1) en nogmaals vermenigvuldigd met een diff ratio van 2,93:1 kom je uit op een koppel aan de wielen van +-6900nm uit.
Pak je bijv een ICE met 500nm motorkoppel, vermenigvuldigd met de 1e versnelling van een ZF8 bak (4,7:1) en nogmaals vermenigvuldigd met een diff ratio van 2,93:1 kom je uit op een koppel aan de wielen van +-6900nm uit.
-
- Berichten: 54799
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: EV auto's (elektrische)
Dit vind ik bijzonder: Eigen situatie: Laadpaal in parking: Dan reed ik nu Tesla denk ik ofzo.
https://www.nu.nl/economie/6350241/stee ... eauto.html
https://www.nu.nl/economie/6350241/stee ... eauto.html
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28401
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: EV auto's (elektrische)
Robin schreef: 24 mar 2025, 09:20 Dit vind ik bijzonder: Eigen situatie: Laadpaal in parking: Dan reed ik nu Tesla denk ik ofzo.
https://www.nu.nl/economie/6350241/stee ... eauto.html
Toch niet zo bijzonder? De meeste auto's worden in NL met de portemonnee gekozen dus als EV duurder wordt dan ICE gaan veel mensen gewoon weer terug net zo goed ze ooit aan EV begonnen omdat het goedkoper was dan ICESamen met de oplopende bijtelling wordt een stekkerauto gemiddeld duurder dan een benzineauto.

Al zal een groot deel van de zakelijke rijders helemaal geen keuze hebben om terug te gaan want bedrijven verplichten leaserijders een EV te kiezen. (Ivm weer verplichte CO2 rapportage en daling voor die bedrijven met 100+ medewerkers moeten doen)
-
- Berichten: 9396
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Re: EV auto's (elektrische)
Klopt Martijn, maar dat laatste zal tzt. ook wel veranderen verwacht ik. Al het gedeug en die woke-houding gaat vanzelf overboord als het om knaken gaat en de politieke wind uiteindelijk gaat veranderen. Bedrijven zijn ook opportunistisch. Als EV's structureel duurder worden en het is qua imago geen zelfmoord meer om daar afscheid van te nemen, dan gaat dat heel snel gebeuren. Dat zie je in Amerika nu ook plaatsvinden. Hier in Europa willen we nog heel erg deugen met die klimaatscam en meer van zulke diep-socialistische gekte maar de wal zal ook hier uiteindelijk het schip gaan keren. Ook hier zal het uiteindelijk een onhoudbaar verhaal blijken te zijn. Een succesvolle maatschappij en economie heeft goedkope energie nodig. Dat is dus fossiel of kernenergie. Alleen als we nu massaal kerncentrales gaan bouwen met spotgoedkope electriciteit, dan zie ik nog een structurele toekomst voor EV's hier. Anders wordt het een waardeloze businesscase en kiest de consument maar ook het bedrijfsleven (zodra de subsidies onvermijdelijk opdrogen) zelf wel voor het goedkoopste alternatief.Martijn_bmw schreef: 24 mar 2025, 10:38Robin schreef: 24 mar 2025, 09:20 Dit vind ik bijzonder: Eigen situatie: Laadpaal in parking: Dan reed ik nu Tesla denk ik ofzo.
https://www.nu.nl/economie/6350241/stee ... eauto.htmlToch niet zo bijzonder? De meeste auto's worden in NL met de portemonnee gekozen dus als EV duurder wordt dan ICE gaan veel mensen gewoon weer terug net zo goed ze ooit aan EV begonnen omdat het goedkoper was dan ICESamen met de oplopende bijtelling wordt een stekkerauto gemiddeld duurder dan een benzineauto.
Al zal een groot deel van de zakelijke rijders helemaal geen keuze hebben om terug te gaan want bedrijven verplichten leaserijders een EV te kiezen. (Ivm weer verplichte CO2 rapportage en daling voor die bedrijven met 100+ medewerkers moeten doen)
-
- Berichten: 2447
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: EV auto's (elektrische)
En dan verhogen we de accijnzen op benzine en diesel met 300%. Opgelost.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28401
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: EV auto's (elektrische)
Ik denk idd eerder dat de overheid deze route kiest; makkelijk uitvoerbaar, past in deug-klimaat-drammen beleid en geeft (tijdelijk) meer inkomsten voor de staatskas.Wimo schreef: 24 mar 2025, 11:47 En dan verhogen we de accijnzen op benzine en diesel met 300%. Opgelost.
- Arthur
- Berichten: 42796
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: EV auto's (elektrische)
Het zal niemand heel erg verbazen.
-
- Berichten: 9396
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Re: EV auto's (elektrische)
En dan neemt de kapitaalvlucht van de rijkere inwoners en succesvollere bedrijven naar het buitenland nog verder toe. Voor hen dan ook weer opgelost.Wimo schreef: 24 mar 2025, 11:47 En dan verhogen we de accijnzen op benzine en diesel met 300%. Opgelost.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten