Arthur schreef: ↑14 jan 2021, 11:16
Helpt dat met starten?
Ik heb geen BMW maar wel een af-fabriek standkachel. Lijkt bij mij een ‘stand alone’ systeem. Auto is ontdooit en warm maar ik heb niet het idee dat de motor al warm is. Die komt al rijdende op temperatuur, zag ik. Of het moet al sneller gaan dan normaal, dat weet ik niet eigenlijk.
Interieur warmte krijg je door warmte uit koelsysteem van motorblok in de auto te pompen, neem aan dat een standkachel dat systeem verwarmd. Nu zal het niet zo zijn dat je koelwater gelijk 80 graden is maar toch een stuk warmer dan zonder.
Bij Mercedes is het optiecode 228 en daar is het een standkachel en tevens op hulp bij diesel motoren om het koelwater op te warmen om zo sneller het motorblok op bedrijfstemperatuur te krijgen.
Martijn_bmw schreef: ↑14 jan 2021, 13:23
JdBn schreef: ↑14 jan 2021, 12:01
Doet de standkachel niet alvast het koelsysteem en blok voorverwarmen icm elektrische waterpomp? Zo niet dan zal het niet veel uitmaken, als ie dat wel doet dan zal het een hoop schelen dat je blok niet steenkoud is.
oudere standkachels werken idd op die manier, tegenwoordig in nieuwere auto's is het ook meer en meer gewoon een elektrische verwarming puur voor het interieur.
Ik kan voor BMW eigenlijk niet zo snel vinden wat het precies doet, enkel een koelwater circuit voor interieur verwarmen of dat het ook het koelwater systeem opwarmt. Bij de diesel en benzine versies is het nog steeds een brandstof aangedreven unit. Bij de nieuwe plugin hybrides zal er wel met een warmtepomp gewerkt worden die de energie uit de batterij of stroomnet vandaan pakt.