Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie

Welke kies jij? Toyota GT86 of de Subaru BRZ

Toyota GT86
71
48%
Subaru BRZ
77
52%

Totaal aantal stemmen: 148

Tom

Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ

Bericht door Tom » 29 dec 2011, 17:01

Hielke schreef:
Tom schreef: Als ze uit de Toyota of Subaru rekken moesten shoppen was dit simpelweg nooit mogelijk geweest.
Subaru HEEFT bodemplaat, ophanging, en grootste deel aandrijflijn uit de Subaru schappen geplukt. Die cardantunnel, noodzakelijk voor RWD, zit gewoon in het Impreza platform. Dat het zwaartepunt zo laag is, is grotendeels het gevolg van de Boxermotor layout. Ook daar is niks nieuws onder de zon.

Wat kostte het Toyota destijds extra om de GT naast de FWD Corolla te bouwen? Ook een hele eigen carrosserie? Hooguit een paar duizend gulden voor zover ik me kan herinneren.
Uiteraard worden er wat onderdelen gebruikt maar er staat hier geen andere auto aan de basis. Het is geen Impreza met ander koetswerk en het is geen Auris in coupevorm.
En er zijn altijd gradaties in. Mijn Z4 deelt ook het nodige met de 3 serie. Maar goed dat is nog altijd beter dan de Golf die de Audi TT onderhuids is, lijkt mij geen vrijwillige keuze bij die Audi mannen :mrgreen:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 29 dec 2011, 17:20

Het goed willen praten neigt naar jezelf voor de gek blijven houden.

Zelfs in 'n Aston Martin vind/vond je Ford onderdelen. Ik ben ook niet zo'n fan van 't VAG principe(helemaal niet eigenlijk, maarja), maar nu wordt 't GT86 verhaal wel 'n beetje overdreven vind ik.

Vroeger waren eigenlijk alle middenklasse auto's gewoon rwd en vanuit dat verhaal begrijp ik de neiging naar nostalgie wel en ik vind 't concept en model ook gelukt en leuk. Dat heb ik nooit ontkend.

En dat ze 't proberen leuk. Maar Mazda heeft z'n MX5, Honda z'n S2000. BMW z'n BMWs , Nissan had z'n 200SX.

Zo uniek vind ik 't allemaal niet.

Alfa komt toch ook met dat rwd dingetje straks?

Hielke

Bericht door Hielke » 29 dec 2011, 17:51

Klopt,

maar die Alfa is gewoon voor 80% de KTM huppeldepup bow.

Onder de streep is het totaal irrelevant of de auto onderdelen met anderen deelt. Of ie goed rijdt, daar gaat het om.

Snipe

Bericht door Snipe » 29 dec 2011, 18:24

Macboy schreef:Ik blijf me erover verbazen dat er nog steeds mensen bestaan die openlijk op een forum durven te beweren dat auto A niet concurreert met auto B omdat het aandrijfconcept verschilt. Met alle respect maar dan heb je er weinig van begrepen. En als je dan ook nog als sterkste argument hebt dat je een Clio dan ook maar met een Ferrari moet vergelijken ter onderbouwing daarvan is toch duidelijk hoe stupide dat standpunt is ?
Dit noem ik meestal "de methode Wilders": een karikatuur schetsen van wat iemand zegt en dan zeggen dat het gelul is.

Als Toyota een concurrent voor de Clio RS had willen maken hadden ze toch wel dikke motor in een iQ of een Yaris gehangen? Een E92 325i (coupé, atmo, 218 pk) kost 47k. Vind je dat dan ook een concurrent van de Clio? Heb je wel eens iemand gesproken die bijvoorbeeld een Hyundai Genesis, Audi TT, Toyota GT 86 en een Renault Clio op z'n shortlist had staan?

Er is niks mis met die Clio, integendeel. Duotest tussen een Clio en die nieuwe Opel Corsa OPC Nürburgring lijkt me ook leuk. Het enige wat ik zei is dat ik zo'n achterwielaangedreven sportcoupé van Toyota of Subaru gewoon niet zie als een hot hatch. Maar dat zal wel aan mij liggen.

dvh

Bericht door dvh » 29 dec 2011, 18:42

Hielke schreef:Klopt,

maar die Alfa is gewoon voor 80% de KTM huppeldepup bow.

Onder de streep is het totaal irrelevant of de auto onderdelen met anderen deelt. Of ie goed rijdt, daar gaat het om.

+1

Ik snap Tom zijn anti vag verhaal. Alleen kan ik me geen automerk bedenken welke unieke materialen gebruikt die enkel en alleen voor het betreffende model gebruikt worden.

Remmen , motorblokken , koppelingen, versnellingsbakken, turbo's , ect. Alles wordt onderling gebruikt.
Bmw maakt echt niet zijn eigen remmen, of zijn eigen turbo's hoor.. Dat komt ook gewoon weer van een fabrikant die ook aan andere automerken levert.

Hoe meer je weet , des te meer //marketing je tegenkomt.

Je praat het gewoon goed voor jezelf door de vergelijking met de golf/TT te trekken. Neemt niet weg dat hetzelfde geintje bij je huidige bolide ook is geflikt.

Uiteindelijk rijdt ie er niet minder prettig door en hoe je er uiteindelijk over denkt zit enkel tussen je oren.
Niet teveel laten aanpraten en gewoon rijden wat je mooi vind en wat goed rijdt.

Robin

Bericht door Robin » 29 dec 2011, 18:48

Snipe schreef: Dit noem ik meestal "de methode Wilders": een karikatuur schetsen van wat iemand zegt en dan zeggen dat het gelul is.
Hoe je de methode ook noemen wil: Hij werkt wél. :D

Ik zie deze kar ook niet als 'n hothatch Perry, wees gerust. Maar alles wordt met alles vergeleken. De hothatch heet opeens boodschappenautootje en de GT86 een (aerdappel-in-de-keel accent) 'sportcoupé' .

We dichten dit ding teveel toe, eerst maar eens waarmaken.Dat gebeurde ook met dat ding uit München, die had ook alles tegen totdat men ermee reed, de prijs was 'n probleem, hier ook 'n beetje.

Wél is 't zo dat -ook al zijn er onderdelen uit de rekken van AG gebruikt- ze daar motorisch 'n krachtpatsertje neer hebben gezet, en ten tweede nogal wat kow-how op 't gebied van frontmotor en rwd hebben.

We zullen zien. Ik slaap er niet minder om of ie nou door de mand valt of King of Track wordt. Ben toch republikein. :tooth:
Laatst gewijzigd door Robin op 29 dec 2011, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 29 dec 2011, 18:48

Afbeelding

Snipe

Bericht door Snipe » 29 dec 2011, 18:53

Robin schreef:We zullen zien. Ik slaap er niet minder om of ie nou door de mand valt of King of Track wordt. Ben toch republikein. :tooth:
Inderdaad. Duurt nog een flinke tijd voor 'ie in NL is, maar ik ben er wel benieuwd naar. En of 'ie dan overrated of overpriced is zien we dan wel weer.

RVV

Bericht door RVV » 29 dec 2011, 19:13

Even een DF correctie op die afbeelding van Wouter..
Bijlagen
bmw is the universe.jpg
bmw is the universe.jpg (171.08 KiB) 1440 keer bekeken

Tom

Bericht door Tom » 29 dec 2011, 23:05

Jammer dat mensen niet inzien dat Toyota/Subaru hier een vrij unieke auto neerzetten anno 2011 :)
Aan de techniek zie je dat de engineers een doel hadden, toen op papier hebben gezet hoe ze dat wilde bereiken (formaat, gewicht, zwaartepunt, motorblok, bandenkeuze) en vervolgens pas de auto (evt. met bestaande onderdelen) zijn gaan ontwikkelen (en ongetwijfeld hebben ze ergens concessies op moeten doen om de boel betaalbaar te houden).

Bij de Audi TT is dat in omgekeerde volgorde. Daar zijn ze begonnen vanuit een Golf, mochten de ontwerpers er een leuk uiterlijk en interieur voor maken (moest wel op de Golf bodemplaat passen) en toen is de auto gelanceerd. Bleek ook wel want getest was het ding niet na al die ongelukken voordat er een spoiler opgezet werd bij een massale terugroepactie. En op wat afstelling na rijden ze hetzelfde als een sportievere Golf/A3/Leon (heb ik het even over de eerste generatie TT).

Die Z4 van mij zit er ergens tussenin. De basis (E46 3 serie) was daar al beter voor het type auto en er is wat meer mee gedaan dan alleen wat ander plaatwerk. Motorblok (3.0 6 in lijn) is ook prima basis geweest. Maar 't is geen hoogtoerige M, zou de kers op de taart zijn.
De S2000 vind ik daarom gaver. Was een uniek project... men mocht daar helemaal op los gaan vanwege het 50 jarig bestaan van Honda. En volgens hen was dat de ultieme roadster, relatief licht, rwd (had Honda op de NSX na niet) en prachtige Vtec techniek (zolang het heel bleef). Was die auto fwd of hadden ze bij Honda een normaal Civic 2.0 (dus geen Type R) motorblok erin gelegd dan had ik dat ding waarschijnlijk niet eens overwogen. Beetje wat Lexus met de LFA heeft gedaan, die hadden zich er ook gemakkelijker vanaf kunnen maken door wat sportief plaatwerk met twee deuren op een bestaand model te gooien (wat de boekhouders het liefst willen zien) maar in plaats daarvan hebben ze een rasechte sportauto gemaakt... je ziet aan alles dat daar liefhebbers aan hebben gewerkt.
Ik heb ook ooit een Opel Speedster overwogen, stond al met de zak geld bij de dealer maar na een proefrit was ik daar snel weg. Ja, het reed goed hoor, maar dat motorblok dacht nog dat ie in de Astra caravantrekker zat zo saai hing ie aan het gas (of eigenlijk hing ie helemaal niet aan het gas).
Complete onzin om te zeggen dat dat tussen de oren zit.

En ik zeg niet dat het altijd uniek moet zijn. Lotus met hoogtoerig Toyota motorblok is een prachtige combi. Pagani met AMG V12 lijkt mij perfect. Wiesmann met BMW blokken is geweldig etc. Maar het totaalplaatje moet wel kloppen, houd er wel van als je in een product ziet dat ze een bepaalde perfectie nastreven en niet zo'n lifestyle auto als de Audi TT produceren. Geef nu wat voorbeelden met motoren maar geldt voor de gehele auto. Ga je niet voor die perfectie dan krijg je straks echt eenheidsworst met auto's waarbij op alle vlakken concessies zijn gedaan.

dvh

Bericht door dvh » 29 dec 2011, 23:22

Complete onzin om te zeggen dat dat tussen de oren zit.
Je z4 rijdt toch prima ? Ondanks gedeelde techniek ?
Dat een ander model/auto minder bevalt. Prima. Maar is de gedeelde techniek daar de oorzaak van ?
Er zijn genoeg fijne rijdersauto's te bedenken die gebruik maken van gedeelde techniek.

Dat was enkel mijn punt. Wanneer je een auto niet neemt enkel om de gedeelde techniek, prima. Maar dat is dan een emotionele , tussen de oren, overweging.

Zo bevalt de 1M blijkbaar uitstekend bij menig tester/owner.
Het is een mormel van een auto wanneer je hem vanuit traditiegetrouw bekijkt..
Als je hem daarom laat staan, of de auto je niks doet om die redenen, allemaal goed.
Neemt niet weg dat het ondanks bovenstaande toch een goede auto is.
Laatst gewijzigd door dvh op 29 dec 2011, 23:34, 2 keer totaal gewijzigd.

Michel P

Bericht door Michel P » 29 dec 2011, 23:24

@Tom :wave: :wave: :wave: :wave:

Tom

Bericht door Tom » 29 dec 2011, 23:53

dvh schreef:
Je z4 rijdt toch prima ? Ondanks gedeelde techniek ?
Dat een ander model/auto minder bevalt. Prima. Maar is de gedeelde techniek daar de oorzaak van ?
Ja, hij bevalt prima. Maar gedeelde techniek is wel een gegeven en eis vanuit de boekhouders of marketingafdeling waar men maar omheen moet werken. Dat E46 platform was ook een eis vanuit BMW (en ook logisch willen ze op prijs kunnen concurreren met de SLK en TT). Maar ongetwijfeld is dat platform niet het meest geschikt voor die auto. Ik weet zeker dat ze bij BMW de kennis in huis hebben om wat beters te bouwen, als ze die vrijheid hadden. Maar nu hebben ze een concessie gedaan. Nu vind ik die Z4 alsnog dikke prima (rwd, motor achter de vooras en zo'n 6-in-lijn passen prima bij het concept!). Snap dat het altijd een tussenweg is maar dat is wel de reden dat ik die GT86 erg kan waarderen... daar zie ik in de gekozen techniek niet terug dat ze half werk af wilde leveren, ondanks dat er ook wel wat onderdelen herbruikt worden. Toyota directie had ook de Auris aan kunnen wijzen als basis maar dan was het niks geworden.

dvh

Bericht door dvh » 30 dec 2011, 00:01

Ja snap ik.
Net als de S2000 zal ook dit een liefhebbersauto worden. Want de prijs maakt het geen allemansvriend.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 30 dec 2011, 09:21

dvh schreef:Ja snap ik.
Net als de S2000 zal ook dit een liefhebbersauto worden. Want de prijs in NL maakt het geen allemansvriend.
In landen zoals US, DE, UK en JP is/wordt de auto 'scherp' geprijsd. Daar zitten ook meer autoliefhebbers dan in NL. Het is jammer dat de importeur niet kiest voor een andere strategie in NL, bijv. minder marge per auto, maar streven naar hogere verkoopaantallen.
Misschien dat Mark Nauta een woordje voor 'ons' kan doen bij Louwman...? :bro:

Robin

Bericht door Robin » 30 dec 2011, 09:36

Ik quote mezelf van gisteren even. Het kijken door die beruchte roze bril is niet voorbehouden aan propellorfanboys zie ik. :D
Robin schreef:Het goed willen praten neigt naar jezelf voor de gek blijven houden.

Zelfs in 'n Aston Martin vind/vond je Ford onderdelen. Ik ben ook niet zo'n fan van 't VAG principe(helemaal niet eigenlijk, maarja), maar nu wordt 't GT86 verhaal wel 'n beetje overdreven vind ik.

Vroeger waren eigenlijk alle middenklasse auto's gewoon rwd en vanuit dat verhaal begrijp ik de neiging naar nostalgie wel en ik vind 't concept en model ook gelukt en leuk. Dat heb ik nooit ontkend.

En dat ze 't proberen leuk. Maar Mazda heeft z'n MX5, Honda z'n S2000. BMW z'n BMWs , Nissan had z'n 200SX.

Zo uniek vind ik 't allemaal niet.

Alfa komt toch ook met dat rwd dingetje straks?
Ik vergat de 350/370Z.

Weet je wat uniek is? Dat m'n oma op d'r 89ste d'r eigen gave gebit nog had.

(Tuurlijk is 'n kunstgebit wat je zelf hebt betaald óók 'n EIGEN gebit LOL)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 30 dec 2011, 11:03

Dennis Cav. :lol:
Snipe schreef: Heb je wel eens iemand gesproken die bijvoorbeeld een Hyundai Genesis, Audi TT, Toyota GT 86 en een Renault Clio op z'n shortlist had staan?

Tom

Bericht door Tom » 30 dec 2011, 12:02

Robin, buiten de Duitsers (Benz/BMW/Porsche) en Lexus heb je weinig keus. En bij die merken moet je voor de leukere modellen meer dan 40K meenemen. De 130i destijds en nu 128i ofzo. Blijft er verder qua rwd nog maar weinig over: MX5, Lotus, 370Z en Genesis.
De S2000, 200SX etc. zijn uit productie.

Robin

Bericht door Robin » 30 dec 2011, 12:08

Tom schreef:Robin, buiten de Duitsers (Benz/BMW/Porsche) en Lexus heb je weinig keus. En bij die merken moet je voor de leukere modellen meer dan 40K meenemen. De 130i destijds en nu 128i ofzo. Blijft er verder qua rwd nog maar weinig over: MX5, Lotus, 370Z en Genesis.
De S2000, 200SX etc. zijn uit productie.
Hèhè, éindelijk snap je 'm. Hij is dus niet uniek. En weer die prijs erbij? IK begon er niet over. :D

:beer:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 30 dec 2011, 12:14

Tom schreef: Maar gedeelde techniek is wel een gegeven en eis vanuit de boekhouders of marketingafdeling waar men maar omheen moet werken. Dat E46 platform was ook een eis vanuit BMW (en ook logisch willen ze op prijs kunnen concurreren met de SLK en TT). Maar ongetwijfeld is dat platform niet het meest geschikt voor die auto.
Je slaat de spijker op z'n kop Tom :thumbup: Het E46 platform is goed, erg goed en meer dan goed genoeg voor 95% van de markt. Vanuit commerciele perspectieven is het natuurlijk belachelijk om voor die overige 5% miljoenen te besteden aan de ontwikkeling van een nieuw platform. Een fabrikant als Audi weet heus dat een RWD veel mooier is voor een TT dan de huidige lay-out maar dat valt gewoon niet rendabel te krijgen. Dat Toyota als FWD producent creatief met Subaru is pleit natuurlijk alleen maar voor ze. Ze nemen het risico om weer een echte RWD coupe te maken voor de "echte" autorijder met alle commerciele risico's van dien.

Robin

Bericht door Robin » 30 dec 2011, 12:20

Niels schreef:
Tom schreef: Maar gedeelde techniek is wel een gegeven en eis vanuit de boekhouders of marketingafdeling waar men maar omheen moet werken. Dat E46 platform was ook een eis vanuit BMW (en ook logisch willen ze op prijs kunnen concurreren met de SLK en TT). Maar ongetwijfeld is dat platform niet het meest geschikt voor die auto.
Je slaat de spijker op z'n kop Tom :thumbup: Het E46 platform is goed, erg goed en meer dan goed genoeg voor 95% van de markt. Vanuit commerciele perspectieven is het natuurlijk belachelijk om voor die overige 5% miljoenen te besteden aan de ontwikkeling van een nieuw platform. Een fabrikant als Audi weet heus dat een RWD veel mooier is voor een TT dan de huidige lay-out maar dat valt gewoon niet rendabel te krijgen. Dat Toyota als FWD producent creatief met Subaru is pleit natuurlijk alleen maar voor ze. Ze nemen het risico om weer een echte RWD coupe te maken voor de "echte" autorijder met alle commerciele risico's van dien.
Dat idee ontken ik niet en ook mee eens, maar als 'n Megane htk basis bak dan in je nek staat te hijgen/voorbij dendert op 'n trackday/irl voor minder centen en praktischer vraag ik me(als RWD fanaat, nog wel fanatieker dan Tom en jij, trust me) waar IK die 'echte' autorijder dan moet zoeken? Want wat ik gisteren al zei, basis prima, hightech know how, prachtig om jelf daarin te storten als ToyoSub engineer, maar het doel ontgaat me, alsof 't geld op was voor 'n ECHTE motor. Om dat ding ECHT tot z'n recht te laten komen. Serieus.

:(

Als ik voor 't blok stond bij de Staatsroverijshow morgenavond en ik 'win' een auto , een GT86 of een 1 serie 118i LOL of 'n Megane RS, keuze uit die drie.

NO DOUBT: Natuurlijk de GT86.

Dat je 't even weet. :D

*gaat googlen op compressor kits*

Enricooooo help me even man. :)

Macboy

Bericht door Macboy » 30 dec 2011, 12:48

Prachtig verwoord Tom vanuit het hart van de liefhebber.

Verder begrijp ook ik niet waarom Toyota winst zou willen maken met zo'n auto. Gewoon quitte spelen en zelf ook van genieten dat ze op de weg rijden. Er zullen er niet veel van worden verkocht dus wat boeit die kleine winst die ze ermee boeken ? Kunnen ze nog niet 2 weken reclame mee betalen met de winst dat de GT86 zal opleveren. Is die directie nou zo dom of waar ligt dat aan? Zitten er helemaal geen liefhebbers voor het merk bij Toyota Nederland ? Geweldige image builder dus knal die prijs naar 33k. Voor dat geld heb je een Scirocco met 200pk. Daar wilde Toyota ook op inzetten toch ? Is dat geen afgang voor de aankondiging vooraf Mark ?

Het enige dat ik kan bedenken is dat ze ons met die 40k op het verkeerde been zetten en dan met een verrassing komen. Al het andere betekent dat de directie van Toyota compleet maar dan ook compleet gestoord is als ze winst in hun hoofd hebben.
Snipe schreef:Maar dat zal wel aan mij liggen.
+1

Snipe

Bericht door Snipe » 30 dec 2011, 12:52

^ LOL

Robin

Bericht door Robin » 30 dec 2011, 13:27

Macboy schreef:Het enige dat ik kan bedenken is dat ze ons met die 40k op het verkeerde been zetten en dan met een verrassing komen.
De Toyota Pearl Harbor Edition. :kikker:

Hielke

Bericht door Hielke » 30 dec 2011, 15:06

Robin schreef:
Macboy schreef:Het enige dat ik kan bedenken is dat ze ons met die 40k op het verkeerde been zetten en dan met een verrassing komen.
De Toyota Pearl Harbor Edition. :kikker:
Je bedoelt dat ze met een zeebodem lage prijs komen die er als een bom inhakt :tooth:

Plaats reactie