Jammer dat mensen niet inzien dat Toyota/Subaru hier een vrij unieke auto neerzetten anno 2011

Aan de techniek zie je dat de engineers een doel hadden, toen op papier hebben gezet hoe ze dat wilde bereiken (formaat, gewicht, zwaartepunt, motorblok, bandenkeuze) en vervolgens pas de auto (evt. met bestaande onderdelen) zijn gaan ontwikkelen (en ongetwijfeld hebben ze ergens concessies op moeten doen om de boel betaalbaar te houden).
Bij de Audi TT is dat in omgekeerde volgorde. Daar zijn ze begonnen vanuit een Golf, mochten de ontwerpers er een leuk uiterlijk en interieur voor maken (moest wel op de Golf bodemplaat passen) en toen is de auto gelanceerd. Bleek ook wel want getest was het ding niet na al die ongelukken voordat er een spoiler opgezet werd bij een massale terugroepactie. En op wat afstelling na rijden ze hetzelfde als een sportievere Golf/A3/Leon (heb ik het even over de eerste generatie TT).
Die Z4 van mij zit er ergens tussenin. De basis (E46 3 serie) was daar al beter voor het type auto en er is wat meer mee gedaan dan alleen wat ander plaatwerk. Motorblok (3.0 6 in lijn) is ook prima basis geweest. Maar 't is geen hoogtoerige M, zou de kers op de taart zijn.
De S2000 vind ik daarom gaver. Was een uniek project... men mocht daar helemaal op los gaan vanwege het 50 jarig bestaan van Honda. En volgens hen was dat de ultieme roadster, relatief licht, rwd (had Honda op de NSX na niet) en prachtige Vtec techniek (zolang het heel bleef). Was die auto fwd of hadden ze bij Honda een normaal Civic 2.0 (dus geen Type R) motorblok erin gelegd dan had ik dat ding waarschijnlijk niet eens overwogen. Beetje wat Lexus met de LFA heeft gedaan, die hadden zich er ook gemakkelijker vanaf kunnen maken door wat sportief plaatwerk met twee deuren op een bestaand model te gooien (wat de boekhouders het liefst willen zien) maar in plaats daarvan hebben ze een rasechte sportauto gemaakt... je ziet aan alles dat daar liefhebbers aan hebben gewerkt.
Ik heb ook ooit een Opel Speedster overwogen, stond al met de zak geld bij de dealer maar na een proefrit was ik daar snel weg. Ja, het reed goed hoor, maar dat motorblok dacht nog dat ie in de Astra caravantrekker zat zo saai hing ie aan het gas (of eigenlijk hing ie helemaal niet aan het gas).
Complete onzin om te zeggen dat dat tussen de oren zit.
En ik zeg niet dat het altijd uniek moet zijn. Lotus met hoogtoerig Toyota motorblok is een prachtige combi. Pagani met AMG V12 lijkt mij perfect. Wiesmann met BMW blokken is geweldig etc. Maar het totaalplaatje moet wel kloppen, houd er wel van als je in een product ziet dat ze een bepaalde perfectie nastreven en niet zo'n lifestyle auto als de Audi TT produceren. Geef nu wat voorbeelden met motoren maar geldt voor de gehele auto. Ga je niet voor die perfectie dan krijg je straks echt eenheidsworst met auto's waarbij op alle vlakken concessies zijn gedaan.