Ford Focus MK3 Zetec S - jaartje verder
- Arthur
- Auto: Nr.51
Re: BMW 330e M - nu al schade
Alleen als het echt koud is. En dan ook tot m'n kont en rug warm zijn. Langer vind ik niet prettig. Heb ik ook met airco, staat alleen aan als echt warm is.
- Macboy
Mooie verhalen heren ! Vandaag voor het eerst in eco pro gereden. Zie nu pas dat je sterren kan verdienen met accelereren en vooruitzien. Prima gedaan, want stimuleert het zuinige rijden. Zou leuk zijn als je er routes mee kan verdienen of zo. Soort punten en bonussen vrijspelen 
Maar snap dat zuinig rijden heel goed. Misschien van de week ook maar even keertje meten wat ie dan doet. Maar goed hoe leuk het ook is: op gegeven moment moet er gewoon geknald worden. En het mooie aan die techniek is dat het niet alleen zuinig is, maar ook gewoon echt bloedsnel.

Maar snap dat zuinig rijden heel goed. Misschien van de week ook maar even keertje meten wat ie dan doet. Maar goed hoe leuk het ook is: op gegeven moment moet er gewoon geknald worden. En het mooie aan die techniek is dat het niet alleen zuinig is, maar ook gewoon echt bloedsnel.
- sitechris
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Ik twijfel wel aan de houdbaarheid van de techniek. Je zeilt weer even elektrisch, de olietemperatuur daalt en opeens geef je plankgas en loeit de motor richting de 7.000 RPM. Of andersom, je hebt flink zitten trappen en bij gaslos schakelt de motor meteen in elektrische modus. Je gloeiend hete turbo kan dan niet afkoelen.
-
Dat boeit niet voor iemand die maximaal 5 jaar least.
- sitechris
Daar denk je anders over als je aan de kant van de weg stilstaat in de stromende regen.
-
OnlineEvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
Het gaat niet om de koeling van de turbo maar om de smering. Maar ik kan me niet voorstellen dat BMW daar niet over na heeft gedacht.
- Arthur
Dan mss wel. Maar nu? Weet niet wat de meerprijs van een 330e tov een vergelijkbare 3-er. Maar wss doe je er dan echt jaaaaren over om dat verschil terug te halen.
Martijn_bmw schreef: als de overheid nou ook eens wat stimulerends verzind voor de particulier op elek/phev misschien een leuke optie voor mij als er wat uit de lease lopen over een paar jaar
- Tristan
330e is iets duurder maar voordeel is dat een 330e standaard meer opties heeft en een automaat. Dus verschil is nihil.
- Martijn_bmw
@arthur Klopt heeft nu totaal geen zin als particulier . Daarom worden ze ook alleen maar zakelijk gekocht.
Dat is voor de leasemaatschappijen ook wel een probleem waar laat je straks die dingen... waarschijnlijk straks net zoveel waard als een 320d/i dus extra kosten c.q. Afschrijven tenzij de overheid in de tussentijd een voordeel regel voor particulieren verzint
Dat is voor de leasemaatschappijen ook wel een probleem waar laat je straks die dingen... waarschijnlijk straks net zoveel waard als een 320d/i dus extra kosten c.q. Afschrijven tenzij de overheid in de tussentijd een voordeel regel voor particulieren verzint
- Arthur
Waar vergelijk je hem dan mee, Tristan? 320i?
- Tristan
Vergelijkbare auto, dus een 330i.Arthur schreef:Waar vergelijk je hem dan mee, Tristan? 320i?
-
Chris, ik heb nergens kunnen lezen dat er veel mensen zijn met problemen. Die 5 jaar en 150.000(?) km zal alles best voor gebouwd zijn.
Wat het daarna doet? Ik denk dat dat een leaserijder gewoon niet boeit. Die zit dan al in de volgende auto.
Wat het daarna doet? Ik denk dat dat een leaserijder gewoon niet boeit. Die zit dan al in de volgende auto.
- Arthur
Valt idd mee. 5k met een 320i en 330i is zelfs 1k duurder.
- Tristan
Begreep dat BMW de 330e al een jaar eerder op de markt had willen brengen maar toen nog niet tevreden was met de techniek en samenwerking tussen de elektro en benzinemotor. En moet zeggen dat de samenwerking beter is als bv in een GTE.
Van de andere kant kan je ook zeggen dat de benzinemotor misschien vaker in koude vorm z'n werk doet maar ook veel minder stress heeft omdat de elektromotor altijd mee helpt. En percentage dat de motor draait per km is ook veel lager (indien je regelmatig oplaad). Dus die extra slijtage geloof ik niet zo in.
Van de andere kant kan je ook zeggen dat de benzinemotor misschien vaker in koude vorm z'n werk doet maar ook veel minder stress heeft omdat de elektromotor altijd mee helpt. En percentage dat de motor draait per km is ook veel lager (indien je regelmatig oplaad). Dus die extra slijtage geloof ik niet zo in.
- Arthur
En hoe lang gaat dat electrische mee?
- Tristan
Geen idee. Als het maar heel blijft tot Dec 2020.Arthur schreef:En hoe lang gaat dat electrische mee?

- Arthur
LOL! Dat wordt nu net hierboven bedoeld.
-
zitten dingen als oliepomp nog steeds vast aan de verbrandingsmotor? of is dat een electrische pomp geworden? daar voorkom je al een hoop (turbo) ellende mee.
- veejay
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Zelfs bij loeihete turbo schakelt de 328i vrolijk uit bij de stoplicht met start stop aan. De dealer/monteurs van BMW Amsterdam kunnen mij niet garanderen dat de olie blijft doorlopen.. Ze denken van niet en adviseren mij start stop uit te zetten als ik nog lang met mijn prive auto wil doen...EvdP schreef:Het gaat niet om de koeling van de turbo maar om de smering. Maar ik kan me niet voorstellen dat BMW daar niet over na heeft gedacht.
Wat betreft prive kopen: leuk een 330E dat ie 1 op 30 doet maar juist omdat ik weinig kilometers maak tegenwoordig boeit het verbruik niet zo. Wellicht als de 0-100 tijd beter wordt zou ik electrisch overwegen. Zijn de tussenaccelleraties 80-120 of 100-200 beter vanwege electro ondersteuning?
- Arthur
Scheelt drietiende van een seconde in het voordeel van een 330i; 6,1 om 5,8. Daar hoef je het niet om te laten, lijkt mij?
- sitechris
Bij BMW heb ik het nog niet gelezen, bij VAG zijn er legio motorische problemen met de Golf en Passat GTE (bron: JD Engineering). Het kan zijn dat VW de GTE te snel op de markt heeft gebracht en dat BMW wel de kwaliteit goed gecheckt heeft. Ik heb deze vraag overigens een keer aan de BMW dealer gesteld, maar het antwoord (door BMW NL) was dermate vaag en nietszeggend dat ze het volgens mij zelf ook niet wisten. We gaan zien wat de toekomst ons brengt op dit gebied.allen schreef:Chris, ik heb nergens kunnen lezen dat er veel mensen zijn met problemen. Die 5 jaar en 150.000(?) km zal alles best voor gebouwd zijn.
- Reind
Ik ga ervan uit dat BMW hier goed over heeft nagedacht.
Maar ergens voelt het wel vreemd. In mijn geval gaat de benzinemotor pas voor het eerst aan als ik op een snelweg rij. Daar mag je dus 130km/h. Nu ben ik een echte warmrijder en ga dan eerst even rechts rijden en absoluut niet harder an 120km/h. Ik kan mij echter voorstellen dat de gemiddelde leaserijden gewoon direct 140km/h of harder gaat rijden en zich niets van een koude motor aantrekt. Of dat zo goed is voor de motor betwijfel ik.
Vanmorgen weer een nieuw verbruiksrecord. 1:25,8.
Maar ergens voelt het wel vreemd. In mijn geval gaat de benzinemotor pas voor het eerst aan als ik op een snelweg rij. Daar mag je dus 130km/h. Nu ben ik een echte warmrijder en ga dan eerst even rechts rijden en absoluut niet harder an 120km/h. Ik kan mij echter voorstellen dat de gemiddelde leaserijden gewoon direct 140km/h of harder gaat rijden en zich niets van een koude motor aantrekt. Of dat zo goed is voor de motor betwijfel ik.
Vanmorgen weer een nieuw verbruiksrecord. 1:25,8.
-
Verschil tussen 120 en 140 is ook weer niet zo groot. En snelweg (constante snelheid) is geen hoge last voor een motor. Volgas optrekken is dan vele malen slechter, ook al kom je niet boven de 3500 toeren...
Ik snap je punt heel goed hoor, ik ben ook enorm van het warm rijden en ik zou me er zeker ook niet goed bij voelen dat de motor pas op snelwegtempo gaat draaien.
Ik snap je punt heel goed hoor, ik ben ook enorm van het warm rijden en ik zou me er zeker ook niet goed bij voelen dat de motor pas op snelwegtempo gaat draaien.
- Macboy
Als ik met de M135i 60min op topsnelheid had gereden in Duitsland en in Nederland ging tanken sloeg hij ook gewoon af. Volgens de traditionele inzichten zou dat niet moeten mogen. Volgens de moderne inzichten is het warm rijden van de motor niet meer nodig, afkoelen dus ook niet. Allemaal die nieuwe olietechnieken en smeringen.
Als er hier techneuten zijn die beweren dat dit niet klopt, dan heeft BMW er inderdaad niet over nagedacht, althans nemen ze de risicos op de koop toe. Ik weet het echt niet. Maar past allemaal in het rijtje dat olie temp meter volgens BMW ook niet meer belangrijk is. Dat zegt toch wel wat.
Maar warmrijden Reind dat is echt jaren 90 gedachte. Moderne motoren zijn gewoon snel warm of hebben lagere temperaturen nodig. Tegen de tijd dat je de snelweg opdraait is 140 natuurlijk geen enkel probleem.
Als er hier techneuten zijn die beweren dat dit niet klopt, dan heeft BMW er inderdaad niet over nagedacht, althans nemen ze de risicos op de koop toe. Ik weet het echt niet. Maar past allemaal in het rijtje dat olie temp meter volgens BMW ook niet meer belangrijk is. Dat zegt toch wel wat.
Maar warmrijden Reind dat is echt jaren 90 gedachte. Moderne motoren zijn gewoon snel warm of hebben lagere temperaturen nodig. Tegen de tijd dat je de snelweg opdraait is 140 natuurlijk geen enkel probleem.
- Arthur
Waar(mee) staaf jij die mening, Macboy? Of zijn dit aannames?