Ford Focus MK3 Zetec S - jaartje verder

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43158
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW 330e M - nu al schade

Bericht door Arthur » 22 nov 2016, 12:13

Alleen als het echt koud is. En dan ook tot m'n kont en rug warm zijn. Langer vind ik niet prettig. Heb ik ook met airco, staat alleen aan als echt warm is.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: BMW 330e M - nu al schade

Bericht door Macboy » 22 nov 2016, 22:05

Mooie verhalen heren ! Vandaag voor het eerst in eco pro gereden. Zie nu pas dat je sterren kan verdienen met accelereren en vooruitzien. Prima gedaan, want stimuleert het zuinige rijden. Zou leuk zijn als je er routes mee kan verdienen of zo. Soort punten en bonussen vrijspelen :)

Maar snap dat zuinig rijden heel goed. Misschien van de week ook maar even keertje meten wat ie dan doet. Maar goed hoe leuk het ook is: op gegeven moment moet er gewoon geknald worden. En het mooie aan die techniek is dat het niet alleen zuinig is, maar ook gewoon echt bloedsnel.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4895
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: BMW 330e M - nu al schade

Bericht door sitechris » 23 nov 2016, 09:09

Ik twijfel wel aan de houdbaarheid van de techniek. Je zeilt weer even elektrisch, de olietemperatuur daalt en opeens geef je plankgas en loeit de motor richting de 7.000 RPM. Of andersom, je hebt flink zitten trappen en bij gaslos schakelt de motor meteen in elektrische modus. Je gloeiend hete turbo kan dan niet afkoelen.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: BMW 330e M - nu al schade

Bericht door allen » 23 nov 2016, 09:13

Dat boeit niet voor iemand die maximaal 5 jaar least.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4895
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: BMW 330e M - nu al schade

Bericht door sitechris » 23 nov 2016, 09:18

Daar denk je anders over als je aan de kant van de weg stilstaat in de stromende regen.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6747
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: BMW 330e M - nu al schade

Bericht door EvdP » 23 nov 2016, 09:20

Het gaat niet om de koeling van de turbo maar om de smering. Maar ik kan me niet voorstellen dat BMW daar niet over na heeft gedacht.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43158
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW 330e M - nu al schade

Bericht door Arthur » 23 nov 2016, 10:03

Dan mss wel. Maar nu? Weet niet wat de meerprijs van een 330e tov een vergelijkbare 3-er. Maar wss doe je er dan echt jaaaaren over om dat verschil terug te halen.
Martijn_bmw schreef: als de overheid nou ook eens wat stimulerends verzind voor de particulier op elek/phev misschien een leuke optie voor mij als er wat uit de lease lopen over een paar jaar :-)

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW 330e M - nu al schade

Bericht door Tristan » 23 nov 2016, 10:05

330e is iets duurder maar voordeel is dat een 330e standaard meer opties heeft en een automaat. Dus verschil is nihil.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28617
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW 330e M - nu al schade

Bericht door Martijn_bmw » 23 nov 2016, 10:05

@arthur Klopt heeft nu totaal geen zin als particulier . Daarom worden ze ook alleen maar zakelijk gekocht.

Dat is voor de leasemaatschappijen ook wel een probleem waar laat je straks die dingen... waarschijnlijk straks net zoveel waard als een 320d/i dus extra kosten c.q. Afschrijven tenzij de overheid in de tussentijd een voordeel regel voor particulieren verzint

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43158
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW 330e M - nu al schade

Bericht door Arthur » 23 nov 2016, 10:10

Waar vergelijk je hem dan mee, Tristan? 320i?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW 330e M - nu al schade

Bericht door Tristan » 23 nov 2016, 10:11

Arthur schreef:Waar vergelijk je hem dan mee, Tristan? 320i?
Vergelijkbare auto, dus een 330i.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: BMW 330e M - nu al schade

Bericht door allen » 23 nov 2016, 10:25

Chris, ik heb nergens kunnen lezen dat er veel mensen zijn met problemen. Die 5 jaar en 150.000(?) km zal alles best voor gebouwd zijn.
Wat het daarna doet? Ik denk dat dat een leaserijder gewoon niet boeit. Die zit dan al in de volgende auto.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43158
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW 330e M - nu al schade

Bericht door Arthur » 23 nov 2016, 10:33

Valt idd mee. 5k met een 320i en 330i is zelfs 1k duurder.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW 330e M - nu al schade

Bericht door Tristan » 23 nov 2016, 10:34

Begreep dat BMW de 330e al een jaar eerder op de markt had willen brengen maar toen nog niet tevreden was met de techniek en samenwerking tussen de elektro en benzinemotor. En moet zeggen dat de samenwerking beter is als bv in een GTE.

Van de andere kant kan je ook zeggen dat de benzinemotor misschien vaker in koude vorm z'n werk doet maar ook veel minder stress heeft omdat de elektromotor altijd mee helpt. En percentage dat de motor draait per km is ook veel lager (indien je regelmatig oplaad). Dus die extra slijtage geloof ik niet zo in.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43158
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW 330e M - nu al schade

Bericht door Arthur » 23 nov 2016, 10:36

En hoe lang gaat dat electrische mee?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW 330e M - nu al schade

Bericht door Tristan » 23 nov 2016, 10:38

Arthur schreef:En hoe lang gaat dat electrische mee?
Geen idee. Als het maar heel blijft tot Dec 2020. :wink:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43158
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW 330e M - nu al schade

Bericht door Arthur » 23 nov 2016, 10:39

LOL! Dat wordt nu net hierboven bedoeld.

vester86
Berichten: 2899
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: Mazda 3

Re: BMW 330e M - nu al schade

Bericht door vester86 » 23 nov 2016, 13:17

zitten dingen als oliepomp nog steeds vast aan de verbrandingsmotor? of is dat een electrische pomp geworden? daar voorkom je al een hoop (turbo) ellende mee.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 2030
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: BMW 330e M - nu al schade

Bericht door veejay » 23 nov 2016, 15:16

EvdP schreef:Het gaat niet om de koeling van de turbo maar om de smering. Maar ik kan me niet voorstellen dat BMW daar niet over na heeft gedacht.
Zelfs bij loeihete turbo schakelt de 328i vrolijk uit bij de stoplicht met start stop aan. De dealer/monteurs van BMW Amsterdam kunnen mij niet garanderen dat de olie blijft doorlopen.. Ze denken van niet en adviseren mij start stop uit te zetten als ik nog lang met mijn prive auto wil doen...

Wat betreft prive kopen: leuk een 330E dat ie 1 op 30 doet maar juist omdat ik weinig kilometers maak tegenwoordig boeit het verbruik niet zo. Wellicht als de 0-100 tijd beter wordt zou ik electrisch overwegen. Zijn de tussenaccelleraties 80-120 of 100-200 beter vanwege electro ondersteuning?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43158
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW 330e M - nu al schade

Bericht door Arthur » 23 nov 2016, 18:12

Scheelt drietiende van een seconde in het voordeel van een 330i; 6,1 om 5,8. Daar hoef je het niet om te laten, lijkt mij?

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4895
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: BMW 330e M - nu al schade

Bericht door sitechris » 23 nov 2016, 19:01

allen schreef:Chris, ik heb nergens kunnen lezen dat er veel mensen zijn met problemen. Die 5 jaar en 150.000(?) km zal alles best voor gebouwd zijn.
Wat het daarna doet? Ik denk dat dat een leaserijder gewoon niet boeit. Die zit dan al in de volgende auto.
Bij BMW heb ik het nog niet gelezen, bij VAG zijn er legio motorische problemen met de Golf en Passat GTE (bron: JD Engineering). Het kan zijn dat VW de GTE te snel op de markt heeft gebracht en dat BMW wel de kwaliteit goed gecheckt heeft. Ik heb deze vraag overigens een keer aan de BMW dealer gesteld, maar het antwoord (door BMW NL) was dermate vaag en nietszeggend dat ze het volgens mij zelf ook niet wisten. We gaan zien wat de toekomst ons brengt op dit gebied.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: BMW 330e M - nu al schade

Bericht door Reind » 24 nov 2016, 10:19

Ik ga ervan uit dat BMW hier goed over heeft nagedacht.

Maar ergens voelt het wel vreemd. In mijn geval gaat de benzinemotor pas voor het eerst aan als ik op een snelweg rij. Daar mag je dus 130km/h. Nu ben ik een echte warmrijder en ga dan eerst even rechts rijden en absoluut niet harder an 120km/h. Ik kan mij echter voorstellen dat de gemiddelde leaserijden gewoon direct 140km/h of harder gaat rijden en zich niets van een koude motor aantrekt. Of dat zo goed is voor de motor betwijfel ik.

Vanmorgen weer een nieuw verbruiksrecord. 1:25,8.

vester86
Berichten: 2899
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: Mazda 3

Re: BMW 330e M - nu al schade

Bericht door vester86 » 24 nov 2016, 10:34

Verschil tussen 120 en 140 is ook weer niet zo groot. En snelweg (constante snelheid) is geen hoge last voor een motor. Volgas optrekken is dan vele malen slechter, ook al kom je niet boven de 3500 toeren...
Ik snap je punt heel goed hoor, ik ben ook enorm van het warm rijden en ik zou me er zeker ook niet goed bij voelen dat de motor pas op snelwegtempo gaat draaien.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: BMW 330e M - nu al schade

Bericht door Macboy » 24 nov 2016, 10:43

Als ik met de M135i 60min op topsnelheid had gereden in Duitsland en in Nederland ging tanken sloeg hij ook gewoon af. Volgens de traditionele inzichten zou dat niet moeten mogen. Volgens de moderne inzichten is het warm rijden van de motor niet meer nodig, afkoelen dus ook niet. Allemaal die nieuwe olietechnieken en smeringen.

Als er hier techneuten zijn die beweren dat dit niet klopt, dan heeft BMW er inderdaad niet over nagedacht, althans nemen ze de risicos op de koop toe. Ik weet het echt niet. Maar past allemaal in het rijtje dat olie temp meter volgens BMW ook niet meer belangrijk is. Dat zegt toch wel wat.

Maar warmrijden Reind dat is echt jaren 90 gedachte. Moderne motoren zijn gewoon snel warm of hebben lagere temperaturen nodig. Tegen de tijd dat je de snelweg opdraait is 140 natuurlijk geen enkel probleem.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43158
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW 330e M - nu al schade

Bericht door Arthur » 24 nov 2016, 11:00

Waar(mee) staaf jij die mening, Macboy? Of zijn dit aannames?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: A110_Bleu_Sierra, Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Bokkepoot, EvdP, Godspeed, SvB en 3 gasten