Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Fernando

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Fernando » 12 jun 2010, 07:25

....en net als de eerste keer dat dit in het nieuws kwam, staat nergens vermeld WAAROM zij geen Marokkanen meer wilden aannemen. Het laat zich enigszins raden denk ik....... :roll:

dvh

Bericht door dvh » 12 jun 2010, 07:26

Zit er niet echt op de wachten dat wanneer ik over het marktplein loop, er iemand onthoofd aan een paal bungelt..

Doet wat af aan de sfeer zullen we maar zeggen. :bag:

Michel P

Bericht door Michel P » 12 jun 2010, 07:53

Metchu schreef:je zus Michel, moet je nou overal serieus op in gaan ? :mrgreen:
Daar wil ik niet in :banaan:

Michel

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 12 jun 2010, 09:41

Fernando schreef:....en net als de eerste keer dat dit in het nieuws kwam, staat nergens vermeld WAAROM zij geen Marokkanen meer wilden aannemen. Het laat zich enigszins raden denk ik....... :roll:
Ik denk dat jij beter je suggestieve posts achterwege kan laten. Er zijn andere fora waar je je gal kunt spuien.

Fernando

Bericht door Fernando » 12 jun 2010, 10:16

Ar ik post wat ik wil posten als je daar problemen mee hebt.... so be it.... :thumbup:

Metchu

Bericht door Metchu » 12 jun 2010, 10:18

Fernando, alsof ook maar IETS zulk gedrag kan rechtvaardigen!! sorry, maar dat was echt een kortzichtige opmerking ...

Fernando

Bericht door Fernando » 12 jun 2010, 10:27

Metchu het kan ook niet wat die filiaalmanagers deden. Maar stel nou dat ze in het verleden vaak problemen hebben gehad met marokkaanse medewerkers dan kijk ik er niet van op dat zij daar na maanden/jaren een keer genoeg van hebben....
Dat filiaal in den haag bestaat trouwens voor 90% uit allochtonen....

Maus335i

Bericht door Maus335i » 12 jun 2010, 10:42

Waarom mag een werkgever niet zelf bepalen wie voor hem gaat werken? De werkgever moet immers het salaris betalen.

Dat heeft niks met wel of geen marrokaan te maken, dat heeft te maken met de (in mijn ogen) kromme wetgeving hier in Nederland. Ik mag ook geen sollicitanten weigeren die een hogere leeftijd hebben, terwijl 100% van ons bedrijf jonger is dan 27 jaar. Zou iemand die 52 is goed aarden binnen ons bedrijf? Natuurlijk niet! Maar weigeren om die reden mag ik ook niet. En een vacature plaatsen waarin je expliciet naar jonge lui op zoek bent mag óók niet.

Slaat natuurlijk nergens op. Als een werkgever een bepaalde voorkeur heeft voor een groep werknemers van WHATEVER soort (leeftijdscategorie, afkomst, sexe of wat dan ook) heeft de werkgever dat zelf te bepalen.

RVV

Bericht door RVV » 12 jun 2010, 10:46

Klopt Maurice als werkgever bepaal je dat zelf, maar het is als werkgever ook wel heel erg dom om aan te geven dat je iemand uitsluit omdat hij bijvoorbeeld Marrokaan is. Hou dan de afwijzing gewoon algemeen.

Overigens lijkt me dit een op eigen houtje verhaal, want ik kan me niet voorstellen dat Ahold op deze manier mensen selecteerd.

Michel P

Bericht door Michel P » 12 jun 2010, 10:51

Maar stel nu dat zo'n manager geen inspraak heeft omdat het hoofkantoor personeel aanneemt en de manager gewoon meerdere minder positieve ervaringen heeft, dan mag die dat toch intern communiceren lijkt me. Uiteraard mag dit niet in de advertentie.

@Maurice, idd je mag betalen en de rest bepaald de overheid, dus, bekhouden en door werken.

Michel

Metchu

Bericht door Metchu » 12 jun 2010, 11:06

jullie gaan voorbij het punt dat hij EEN HELE BEVOLKINGSGROEP uitsluit! GEEN mocro's! dat KAN niet!!!!! tuurlijk mag ie zelf kiezen, maar op een eerlijke manier en op juiste gronden! Jullie gaan me niet vertellen dat het selecteren op nationaliteit en/of etniciteit ook maar op een of andere manier TERECHT is! dat KAN niet!!!!! ik weet voor de rest niet wat er van dit verhaal waar is en hoe het zit, maar feit is dat het niet KAN en MAG! je hebt als werkgever of manager ook zoiets als Ethische verplichtingen! Bovendien moet je je gewoon aan de wet houden!

Maus335i

Bericht door Maus335i » 12 jun 2010, 11:35

Metchu, nou en? Als die kerel dat doet moetie toch zelf weten? Dit soort mensen zetten zichzelf buitenspel, want er is vast ergens iemand binnen AH hoofdkantoor die zo'n gast linea recta de laan uit schopt omdat de AH geen imagoproblemen wil krijgen. Dus boontje komt vanzelf om zn loontje....

Daar hoeft m.i. een rechter niet aan te pas te komen. Geen inkomen meer en lastig aan de bak komen lijkt me al een flinke straf.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 12 jun 2010, 11:39

Ik probeer in veel woorden te zeggen dat het me helemaal niks uitmaakt of hij terecht bepaalde bevolkingsgroepen uitsluit of niet. Hij moet helemaal zelf weten wie hij aanneemt en als hij geen marrokanen wil hebben, dan wilie dat niet hebben. Als een turkse shoarmatent geen Nederlanders aan het werk wil hebben moeten ze dat daar helemaal zelf weten. Ik ga niet op hoge poten roepen dat hij verplicht is Nederlanders te overwegen. Het is de eigenaar zijn eigen zuurverdiende geld, zelf weten.

GTRene

Bericht door GTRene » 12 jun 2010, 11:39

eigenlijk is het toch te belachelijk voor woorden dat een baas van een bedrijf bv niet mag bepalen wat hij of zij in dienst wil hebben qua personeel...
maja je mag er niks van zeggen want...
als een bedrijf/baas dat wil heeft ie men zegen, immers die betaalt en levert werk...misschien dat een ander wel bepaalde groepen in dienst wil nemen, ook weer opgelost.
alles wordt je maar in de strot gedrukt in NL en je kan weinig zeggen/doen...althans not in the open :wink:

RVV

Bericht door RVV » 12 jun 2010, 11:46

Ben het er niet mee eens, als baas bepaal je ten alle tijden wie je in dienst neemt of niet, maar dat is op basis van zijn bekwaamheid of bij afwijzing op zijn onbekwaamheid. Niet omdat zijn huidskleurtje iets anders is.

Maar het is ook gewoon extreem dom om mensen uit te sluiten en dat ook nog eens aan te geven omdat ze van een bepaalde afkomst zijn.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 12 jun 2010, 11:51

Rico, als ik een vacature plaats waarin ik meld dat ik op zoek ben naar jonge gasten met een leeftijd tot laten we zeggen 35 jaar, sta ik binnen notime voor de rechter. Beetje raar toch?

Je moet je in allerlei bochten wringen (liegen) om iemand niet aan te hoeven nemen. Datzelfde geld voor ontslag, als je iemand met een vast contract kwijt wil moet je óf reorganiseren of denigrerend werk toewijzen zodat je op basis van werkweigering of verstoorde arbeidsrelatie iemand kwijt kan. Daarmee zet je ook nog eens de arbeidsmarkt op slot, want nieuwe vacatures ontstaan minder snel.

Dat het dom is wat die gast van de AH gezegd heeft staat buiten kijf. Maar ik vind wel dat hij zelf moet kunnen beslissen wie hij aanneemt of afwijst, om welke reden dat ook maar is.
Laatst gewijzigd door Maus335i op 12 jun 2010, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 12 jun 2010, 11:53

Rico schreef:.

Maar het is ook gewoon extreem dom om mensen uit te sluiten en dat ook nog eens aan te geven omdat ze van een bepaalde afkomst zijn.
juist, das ni slim, hooguit mondeling vermelden liever geen? maar op papier e.d. moet je erg uitkijken hoe je het formuleert.

Metchu

Bericht door Metchu » 12 jun 2010, 11:55

WTF!

en jullie vinden het vreemd waarom integratie mislukt!?

best man for the job gaat het om MAurice... Best man for the job kan je niet uitsluiten op NATIONALITEIT OF ETNICITEIT !

what the fuck lees ik hier allemaal?
Laatst gewijzigd door Metchu op 12 jun 2010, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 12 jun 2010, 11:55

Metchu schreef:jullie gaan voorbij het punt dat hij EEN HELE BEVOLKINGSGROEP uitsluit! GEEN mocro's! dat KAN niet!!!!! tuurlijk mag ie zelf kiezen, maar op een eerlijke manier en op juiste gronden! Jullie gaan me niet vertellen dat het selecteren op nationaliteit en/of etniciteit ook maar op een of andere manier TERECHT is! dat KAN niet!!!!! ik weet voor de rest niet wat er van dit verhaal waar is en hoe het zit, maar feit is dat het niet KAN en MAG! je hebt als werkgever of manager ook zoiets als Ethische verplichtingen! Bovendien moet je je gewoon aan de wet houden!
Metchu ik ben het met je eens dat een hele groep uitsluiten kortzichtig is maar de reden zal wel zijn door ervaringen uit het verleden. Even los of ik het goedkeur of niet.

Ik begrijp jou en AR's felle reactie's maar geef nu ook eens toe dat er bepaalde groep is die het juist zo maakt zoals het is, loop eens door een gemiddelde grote stad en kijk eens naar die groep die het verpest en wat mensen ervan vinden en zich erbij voelen *(veiligheid etc) Mensen gaan reageren op die mensen en onterecht de hele bevolkingsgroep.

En......Als het geen probleem zou zijn zouden er minder mensen Wilders stemmen bijvoorbeeld!

Dus voel je niet persoonlijk aangevallen! Omdat Joran wordt opgepakt en ze schreeuwen kut hollander etc voel ik me ook toch niet aangesproken?

Luco

Bericht door Luco » 12 jun 2010, 11:57

Metchu schreef:!Bovendien moet je je gewoon aan de wet houden !
Vertel je dat even aan al die marrokaantjes die zich er niet aan houden, kijken of je dat overleeft :beer:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 12 jun 2010, 12:00

Metchu, dat integratie verhaal heeft in mijn betoog er geen zak mee te maken. Als er had gestaan dat iemand van 60 jaar geweigerd werd had ik exact hetzelfde gezegd. Een werkgever moet ongeacht leeftijd, etniciteit, sexuele voorkeur, geloof, haarkleur helemaal zélf kunnen bepalen wie hij wel of niet wil aannemen. Best man for the job? Natuurlijk! Dom? Natuurlijk! Strafbaar? Belachelijk!

Metchu

Bericht door Metchu » 12 jun 2010, 12:02

Dat ik uberhaupt hierover in discussie moet gaan... ongelofelijk een nieuw dieptepunt

Dus jij wil zeggen, ik heb de perfecte man voor mijn medewerker technische support, maar hij is homo... Ik ben bible belter en homo's zijn verwerpelijk! Ik neem hem niet aan!

een nieuw dieptepunt zeg ik je ...

Maus335i

Bericht door Maus335i » 12 jun 2010, 12:03

Yep, zo is het.

Ik neem persoonlijk iedereen aan die geschikt is voor mijn vacature, maar daar draait het hier niet om. Het is toch een voorbeeld van overheidsbetutteling om te bepalen wie je wel en niet mag laten solliciteren?

Metchu

Bericht door Metchu » 12 jun 2010, 12:04

ik word hier droevig van, ik sluit dit topic af...

Luco

Bericht door Luco » 12 jun 2010, 12:06

Metchu schreef:Dat ik uberhaupt hierover in discussie moet gaan... ongelofelijk een nieuw dieptepunt

Dus jij wil zeggen, ik heb de perfecte man voor mijn medewerker technische support, maar hij is homo... Ik ben bible belter en homo's zijn verwerpelijk! Ik neem hem niet aan!

een nieuw dieptepunt zeg ik je ...

Metchu, voorbeeldje.

Jij begint een eigen zaak en hebt iemand nodig in de winkel.
Er komen 20 sollicitanten.
The best man voor the job is een Nederlandse man van 20 jaar, heeft ervaring en kan alles wat je vraagt.
Hij is gestuurd door het arbeidsbureau en moet verplicht solliciteren anders zetten ze zijn uitkering stop.

Maar hij heeft een hekel aan Turken en laat dat bij elke gelegenheid merken.
Neem je hem dan aan?

Plaats reactie