Robin schreef:Dat snap ik en weet ik. Maar de weersomslag en temperatuursverschillen doen wel wat met de fysiek van een persoon etc.RVV schreef:Tussen het klimaat en griep is geen relatie. Tussen dicht bij elkaar zitten in slecht of minder goed geventileerde ruimtes die ook relatief vochtig zijn en griep is wel een relatie.
NL heeft de natste/vochtigste gronden van Europa. Vertel mij maar eens dat dat 'goed voor een mens is'....
Mensen met bepaalde aandoeningen wordt ook wel eens geadviseerd dit klimaat vaarwel te zeggen als 't even kan....
Daar kan ik , egh kuch, wel het eea over melden;
Er is uitvoerig wetenschappelijk onderzoek over hoe RA (Reumatoïde Arthritis) voor leken, de bekende reuma met vergroeiing van handen/vingers, voeten/tenen, the works zeg maar, beleefd wordt in de koel/vochtige contreien vs de warme/droge contreien.
Dan kan je dat nog splitsen voor hoe het de lokale bevolking met RA die klachten ter plaatse beleeft, of de Nederlander die op vakantie gaat naar het zonnige Zuiden en daar een zekere klachten beleving heeft.
De uitkomst zal u allen tegen vallen;
1 In Nederland, vochtig/koud/nat is de prevalentie/incidentie ( het voorkomen in totaal en op jaar basis van een pathologie) niet meer / minder dan in het warme Zuiden !!
2 De klachten beleving (mentaal) op lokaal niveau, maar ook de klinische verschijnselen als pijn, zwelling, functieverlies/vermindering en roodheid (fysiek) zijn zowel voor het koude als het warme klimaat niet anders.
3 De Nederlander met RA die kortdurend, zeg 2-4 weken op vakantie gaat naar het warme zuiden, ervaart in 1e instantie wel minder fysiek klachten, maar blijf je overwinteren dan zijn de klachten van gelijk niveau als je hier met kerst rond de open haard zou vertoeven!
De verklaring hiervoor wordt gevonden in het meer ontspannen zijn tijdens een korte vakantie waardoor er zowel minder fysieke als mentale klachtenbeleving wordt gemeten, ook is er in die korte periode minder behoefte aan medicatie, maar na enige tijd is dat effect dus niet meer aanwezig en is het weer het oude patroon.