Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door romo » 20 mar 2013, 20:06

Robin schreef:
RVV schreef:Tussen het klimaat en griep is geen relatie. Tussen dicht bij elkaar zitten in slecht of minder goed geventileerde ruimtes die ook relatief vochtig zijn en griep is wel een relatie.
Dat snap ik en weet ik. Maar de weersomslag en temperatuursverschillen doen wel wat met de fysiek van een persoon etc.

NL heeft de natste/vochtigste gronden van Europa. Vertel mij maar eens dat dat 'goed voor een mens is'....

Mensen met bepaalde aandoeningen wordt ook wel eens geadviseerd dit klimaat vaarwel te zeggen als 't even kan....

Daar kan ik , egh kuch, wel het eea over melden;

Er is uitvoerig wetenschappelijk onderzoek over hoe RA (Reumatoïde Arthritis) voor leken, de bekende reuma met vergroeiing van handen/vingers, voeten/tenen, the works zeg maar, beleefd wordt in de koel/vochtige contreien vs de warme/droge contreien.

Dan kan je dat nog splitsen voor hoe het de lokale bevolking met RA die klachten ter plaatse beleeft, of de Nederlander die op vakantie gaat naar het zonnige Zuiden en daar een zekere klachten beleving heeft.

De uitkomst zal u allen tegen vallen;

1 In Nederland, vochtig/koud/nat is de prevalentie/incidentie ( het voorkomen in totaal en op jaar basis van een pathologie) niet meer / minder dan in het warme Zuiden !!

2 De klachten beleving (mentaal) op lokaal niveau, maar ook de klinische verschijnselen als pijn, zwelling, functieverlies/vermindering en roodheid (fysiek) zijn zowel voor het koude als het warme klimaat niet anders.

3 De Nederlander met RA die kortdurend, zeg 2-4 weken op vakantie gaat naar het warme zuiden, ervaart in 1e instantie wel minder fysiek klachten, maar blijf je overwinteren dan zijn de klachten van gelijk niveau als je hier met kerst rond de open haard zou vertoeven!

De verklaring hiervoor wordt gevonden in het meer ontspannen zijn tijdens een korte vakantie waardoor er zowel minder fysieke als mentale klachtenbeleving wordt gemeten, ook is er in die korte periode minder behoefte aan medicatie, maar na enige tijd is dat effect dus niet meer aanwezig en is het weer het oude patroon.

dvh

Bericht door dvh » 20 mar 2013, 20:08

Je kan nu voor een figuurlijk prikkie een nieuwe verblijfplaats kopen in Spanje... :swinging:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 20 mar 2013, 20:10

dvh schreef:Je kan nu voor een figuurlijk prikkie een nieuwe verblijfplaats kopen in Spanje... :swinging:

Yep, voor minder geld, dezelfde pijn.............

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 20 mar 2013, 20:17

Tom schreef:
Bram schreef:Kortom, het zit vooral in de cultuur en daar kun je volgens mij helemaal geen kwalificatie aanhangen. Dat is overal (gelukkig!) anders :)
+1
In India en wat andere landen is boeren laten juist een teken dat het lekker is en gesmaakt heeft... is dat nu ook een asociaal volk omdat het in onze cultuur not done is?
Robin schreef: We zijn gewoon n stelletje gierigaards maar we houden de schijn van tolerantie en gastvrijheid hoog . Dit stukje was maar n deel van min post. Dat zag je:)
Wij vinden het normaal dat je de hoeveelheid eten koopt die je nodig denkt te hebben. Als je op bezoek bent bij anderen is de verwachting er ook niet dat ze teveel eten inkopen zodat je probleemloos kunt mee eten, je koopt immers (net als vrijwel heel Nederland) de hoeveelheid die je nodig denkt te hebben.
In Amerika is het normaal om fooi te geven (is de cultuur daar). Hier doe je dat een stuk minder, daar zijn de lonen ook op afgestemd. Dan kun je toch ook niet zeggen dat het gierig is als iemand hier in de snackbar geen fooi geeft voor z'n frikandel? Andersom is het wel asociaal/gierig, wel weten dat het normaal en vanzelfsprekend is en het niet doen.
Fooi geven gaat in de USA niet zo veel anders als hier is mijn ervaring. Althans, je geeft eigenlijk op dezelfde plaatsen fooien maar de horeca is daar meer service gericht als hier.

Ga je naar de mac of naar een snackbar die geef je echt geen fooi. Anders gaat het als je bijvoorbeeld bij Hooters zit wat bier drinken en wat kipsnacks eet, leuke serveerster met een mooi decolette ja die krijgt meestal wel wat fooi :lol: Of als je ergens aan de bar wat zit te drinken, geef wat wisselgeld oid. Muv restaurants moet je in de meeste Nederlandse horecagelegenheden zelf lopen om je drinken te halen, logisch dat dat qua fooien ook tegenvalt.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 20 mar 2013, 20:27

romo schreef:
Robin schreef:
RVV schreef:Tussen het klimaat en griep is geen relatie. Tussen dicht bij elkaar zitten in slecht of minder goed geventileerde ruimtes die ook relatief vochtig zijn en griep is wel een relatie.
Dat snap ik en weet ik. Maar de weersomslag en temperatuursverschillen doen wel wat met de fysiek van een persoon etc.

NL heeft de natste/vochtigste gronden van Europa. Vertel mij maar eens dat dat 'goed voor een mens is'....

Mensen met bepaalde aandoeningen wordt ook wel eens geadviseerd dit klimaat vaarwel te zeggen als 't even kan....

Daar kan ik , egh kuch, wel het eea over melden;

Er is uitvoerig wetenschappelijk onderzoek over hoe RA (Reumatoïde Arthritis) voor leken, de bekende reuma met vergroeiing van handen/vingers, voeten/tenen, the works zeg maar, beleefd wordt in de koel/vochtige contreien vs de warme/droge contreien.

Dan kan je dat nog splitsen voor hoe het de lokale bevolking met RA die klachten ter plaatse beleeft, of de Nederlander die op vakantie gaat naar het zonnige Zuiden en daar een zekere klachten beleving heeft.

De uitkomst zal u allen tegen vallen;

1 In Nederland, vochtig/koud/nat is de prevalentie/incidentie ( het voorkomen in totaal en op jaar basis van een pathologie) niet meer / minder dan in het warme Zuiden !!

2 De klachten beleving (mentaal) op lokaal niveau, maar ook de klinische verschijnselen als pijn, zwelling, functieverlies/vermindering en roodheid (fysiek) zijn zowel voor het koude als het warme klimaat niet anders.

3 De Nederlander met RA die kortdurend, zeg 2-4 weken op vakantie gaat naar het warme zuiden, ervaart in 1e instantie wel minder fysiek klachten, maar blijf je overwinteren dan zijn de klachten van gelijk niveau als je hier met kerst rond de open haard zou vertoeven!

De verklaring hiervoor wordt gevonden in het meer ontspannen zijn tijdens een korte vakantie waardoor er zowel minder fysieke als mentale klachtenbeleving wordt gemeten, ook is er in die korte periode minder behoefte aan medicatie, maar na enige tijd is dat effect dus niet meer aanwezig en is het weer het oude patroon.
Romo, hoe zit het dan met slijtage aan bijvoorbeeld gewrichten etc?

Geen idee of er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is. Maar bij ons in de offshore branche heb ik altijd het idee dat het personeel in koudere klimaten altijd veel meer last heeft van allerlei kwalen, versleten knieën, slechte rug etc noem het allemaal maar op. Bijvoorbeeld Noorwegen, veelal werk op onbeschutte plaatsen, temperaturen beneden nul en hoge windsnelheden. Ik heb altijd gedacht dat je spieren en gewrichten simpelweg flexibeler zijn bij hogere temperaturen. Beetje hetzelfde idee als een sporter die eerst zijn spieren opwarmt voordat ie gaat sporten zeg maar.

Tom

Bericht door Tom » 20 mar 2013, 20:28

Het is maar even een voorbeeld Bert :)

RVV

Bericht door RVV » 20 mar 2013, 20:30

Robin schreef:

Ik snap je punt wel, maar toch ligt het een en ander genuanceerder. Ons klimaat is eigenlijk een van de beste klimaten voor de mens als soort. Als je kijkt hoe de mens zich afgelopen tientallen eeuwen heeft ontwikkeld in de lage landen, juist optimaal aangepast aan het gematigde zeeklimaat waar zijn voedsel in de vorm van fruit/groenten/granen, vee/vis beschikbaar is heeft ons gemaakt tot wat we zijn. Een gezond levende Nederlander (met de nadruk op gezond) behoort tot sterkste volk ter wereld. Maar helaas leven heel veel mensen in Nederland (on)bewust niet gezond. Sinds enkele tientallen jaren nemen we veel te veel geraffineerd en bewerkt voedsel tot ons. Voedsel waar weinig kostbare voedingsstoffen in zitten. Juist daardoor verlagen we onze natuurlijke weerstand. Met als resultaat allerlei vormen van ontsteking reacties in ons lichaam. Het advies om dan naar "warmere" landen toe te gaan is eigenlijk alleen maar symptoom bestrijding. Omdat warmte pijnverlichting geeft.

Dat er mensen zijn die relatief op jonge allerlei zware gezondheidsklachten krijgen komt grotendeels doordat wordt blootgesteld aan de verkeerde invloeden van buitenaf. Denk aan blootstelling aan allerlei chemicaliën in en rondom ons. Vele vormen van luchtvervuilingen zoals rook en ook de relatief hoge bevolkingsdichtheid waardoor het overbrengen van virussen en bacteriën waar ons lichaam zich tegen moet verweren. Als we ons lichaam ook nog eens in onbalans brengen door na te laten om allerlei essentiële mineralen, vitamines en voedingsvezels en gezonde vetten tot ons te nemen. Dan krijgt ons lichaam het wel heel erg zwaar.

En juist mensen die leven in het mediterrane klimaat hebben hier niet tot nauwelijks last van. Want behalve in de grote steden leven er heel weinig mensen heel dicht op elkaar. Volkeren zijn zoals wij meer dan 50 jaar geleden aangewezen op het beschikbare voedsel in hun directe omgeving. De keuze voor onbewerkte en voedzame voedingsmiddelen is een veel logischere keuze. Daarom worden mensen in die streken ook ouder en ook nog zonder de klachten die onze westerse consumptie cultuur kent.

Maar je hebt als je hier woont/leeft ook een grote invloed op. Bewust zijn van wat je in je mond stopt. En bewust zijn van je leefomgeving en van slechte gewoontes zoals overmatige alcohol consumptie en blootstelling aan rook en chemicaliën. Niet dat alles vermijdbaar is of dat je alles maar moet vermijden. Maar je hebt meer invloed op de gezondheid dan de meeste mensen veronderstellen. Want het is niet vanzelfsprekend dat je alles maar zomaar overkomt.

romo

Bericht door romo » 20 mar 2013, 20:33

Romo, hoe zit het dan met slijtage aan bijvoorbeeld gewrichten etc?

Geen idee of er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is. Maar bij ons in de offshore branche heb ik altijd het idee dat het personeel in koudere klimaten altijd veel meer last heeft van allerlei kwalen, versleten knieën, slechte rug etc noem het allemaal maar op. Bijvoorbeeld Noorwegen, veelal werk op onbeschutte plaatsen, temperaturen beneden nul en hoge windsnelheden. Ik heb altijd gedacht dat je spieren en gewrichten simpelweg flexibeler zijn bij hogere temperaturen. Beetje hetzelfde idee als een sporter die eerst zijn spieren opwarmt voordat ie gaat sporten zeg maar.

Arthrose ("slijtage") komt over de hele wereld in gelijke mate voor..........naar huidige inzichten wordt het meer bepaald door nature( genetische aanleg) dan door nurture (omgevings invloeden)

Het is natuurlijk wel zo dat warmte meer souplesse geeft voor spieren en gewrichten, maar de boel slijt in Spanje net zo veel en hard als in Alaska.

romo

Bericht door romo » 20 mar 2013, 20:39

Niet geheel mee eens Rico, zie mijn stuk boven aan draadje.

De huidige inzichten geven heel duidelijk aan dat omgevings invloeden minder van belang zijn dan de genetische blauwdruk, onweerlegbaar aangetoond met 1 eiig tweeling onderzoek.

Niet dat je ze kan wegstrepen, zeker niet, het feit dat de mens gemiddeld nog steeds ouder wordt ( das een lineaire lijn tot nog toe !!!) kun je voornamelijk toeschrijven aan omgevingsfactoren, maar als die omgevingsfactoren gelijk zijn, wint de mens met de sterkste genen.

Zie daarvoor ook het "eeuwige leven draadje" daar heb ik ook eea toegelicht.

RVV

Bericht door RVV » 20 mar 2013, 21:00

Onze genen zijn het product van eeuwenlange voortplanting van onze sterkste soort. Met andere woorden alle slappelingen hebben het in het verleden al afgelegd. Een gezond levend specie zal er alles aan proberen te doen om zijn genen door te geven aan een volgende generatie. Alleen zo blijf de sterkste in zijn soort een waarborg voor het voortbestaan van soort ansich. We moeten het idee eens los laten dat wij als mens een soort uber specie zijn. Juist dan komen de omgevingsfactoren om de hoek kijken. Overigens zijn we als soort natuurlijk biologisch gezien klaar als we een zooi nakomelingen op de wereld hebben gezet. Na de opvoeding is er biologisch gezien geen reden om langer te leven. Maar goed we gaan inderdaad wel wat off topic. Overigens was ik vandaag in het ziekenhuis op bezoek bij schoonvader (longontsteking) als je dan om je heen kijkt en ziet hoe onzuinig de mensen op hun lichaam zijn geweest die daar zwak ziek en misselijk liggen. :duh:

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 20 mar 2013, 21:11

RVV schreef:Onze genen zijn het product van eeuwenlange voortplanting van onze sterkste soort. Met andere woorden alle slappelingen hebben het in het verleden al afgelegd. Een gezond levend specie zal er alles aan proberen te doen om zijn genen door te geven aan een volgende generatie. Alleen zo blijf de sterkste in zijn soort een waarborg voor het voortbestaan van soort ansich. We moeten het idee eens los laten dat wij als mens een soort uber specie zijn. Juist dan komen de omgevingsfactoren om de hoek kijken. Overigens zijn we als soort natuurlijk biologisch gezien klaar als we een zooi nakomelingen op de wereld hebben gezet. Na de opvoeding is er biologisch gezien geen reden om langer te leven. Maar goed we gaan inderdaad wel wat off topic. Overigens was ik vandaag in het ziekenhuis op bezoek bij schoonvader (longontsteking) als je dan om je heen kijkt en ziet hoe onzuinig de mensen op hun lichaam zijn geweest die daar zwak ziek en misselijk liggen. :duh:
Hehehe, de Rico van 4 jaar geleden had dat ook niet gepost. ;)

Zoals ik laatst zei, respect hoe je nu bezig bent. :thumbup:

romo

Bericht door romo » 20 mar 2013, 21:14

RVV schreef:Onze genen zijn het product van eeuwenlange voortplanting van onze sterkste soort. Met andere woorden alle slappelingen hebben het in het verleden al afgelegd. Een gezond levend specie zal er alles aan proberen te doen om zijn genen door te geven aan een volgende generatie. Alleen zo blijf de sterkste in zijn soort een waarborg voor het voortbestaan van soort ansich. We moeten het idee eens los laten dat wij als mens een soort uber specie zijn. Juist dan komen de omgevingsfactoren om de hoek kijken. Overigens zijn we als soort natuurlijk biologisch gezien klaar als we een zooi nakomelingen op de wereld hebben gezet. Na de opvoeding is er biologisch gezien geen reden om langer te leven. Maar goed we gaan inderdaad wel wat off topic. Overigens was ik vandaag in het ziekenhuis op bezoek bij schoonvader (longontsteking) als je dan om je heen kijkt en ziet hoe onzuinig de mensen op hun lichaam zijn geweest die daar zwak ziek en misselijk liggen. :duh:

Wat opmerkingen;

Slappelingen werden vroeger door "survival of the fittest" idd uitgefilterd. Heden ten dage juist niet meer, de zwakkere wordt in stand gehouden.

Über species zijn we gentisch wel degelijk, een Oeran Oeang en de mens verschilt maar 2% genetisch van elkaar, das zeg maar het verschil om met 300 over de Deutsche Autobahn te knallen en aan een poot van boom tot boom te slingeren.

Laat onverlet dat velen geen benul van het lijf hebben en hoe ze er mee mee om zouden moeten gaan..........

RVV

Bericht door RVV » 20 mar 2013, 21:44

Wouter mee eens met dien verstande dat de mensen die ik dan vandaag heb gezien overwegend 50 plussers zijn, een zwaar doorleefd uiterlijk hebben waarin onmiskenbaar de kenmerken van zwaar roken en veel drinken in terug komen dat gekoppeld aan een bepaald overgewicht waarbij de factor overgewicht relatief de minste invloed heeft. Overigens heb ik zelf nooit gerookt en op een paar weekend uitstapjes toen ik 18/19 was na ook nooit gedronken laat staan dronken te zijn geweest. Kijk iedereen heeft de mogelijkheid om op een bepaald moment in zijn leven een omkeer te maken. Ik denk dat als ik al die zwak ziek en misselijken vandaag had gevraagd; zou je met de wetenschap en klachten van nu 20/30 jaar geleden (ook was het een totaal andere tijd) gezonder zijn gaan leven zodat je nu niet die gerelateerde klachten zou hebben. Bijna iedereen graag die keuze zou hebben gemaakt.

alt

Bericht door alt » 20 mar 2013, 22:39

Even over ons zeeklimaat, bacteriën en virussen.

Jaren geleden vertelde mij een oude Vollendammer visserman mij: als de wind uit het noordwesten kwam en wij op de Zuiderzee visten met onze zeilboten, was de vis bedorven voor wij de haven hadden bereikt.
Dat wil volgens mij zeggen dat de noordwesten wind een paar duizend kilometers over water, dus extra vocht opnemend.

Vocht is het transportmiddel in de lucht voor bacteriën.
Dan denk ik een zeeklimaat een hoger bacterie gehalte in de lucht heeft dan een droog landklimaat.
Temperatuur heeft ook invloed op de hoeveelheid bacteriën.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 22 mar 2013, 12:56

Schop. Dat idee deel ik met je alt.

Verder is 't hier een graad of 1 boven nul.

dus ik surfen naar http://www.WTH.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

En die bestaan echt en doen ook nog wat goeds voor je in deze barre tijden:)

Verder:

Afbeelding

En:
Afbeelding

Nou people go your gang:)

:coffee:

Luco

Bericht door Luco » 22 mar 2013, 13:02

Wouter mee eens met dien verstande dat de mensen die ik dan vandaag heb gezien overwegend 50 plussers zijn, een zwaar doorleefd uiterlijk hebben waarin onmiskenbaar de kenmerken van zwaar roken en veel drinken in terug komen
Knap dat jij dat zomaar kan zien aan mensen die in een ziekenhuis liggen.
Je doet nu net voorkomen alsof alleen mensen die naar jouw mening ongezond leven in een ziekenhuis terecht komen.

RVV

Bericht door RVV » 22 mar 2013, 13:33

Jij geeft er weer een eigen draai aan. Ik heb geen waardeoordeel over mensen die ongezond leven en mede daardoor in het ziekenhuis komen. Maar oorzaak en gevolg en/of relatie is in -tig onderzoeken en studies vaak genoeg aangetoond. Wat ik bedoel is dat mensen een keuze kunnen maken in hun leven. Wel of niet ongezond leven. Wel of niet roken, wel of niet veel drinken. wel of niet je luie kadaver een schop geven etc. maar vaak word er niet over zo'n keuze nagedacht en leeft men zoals men denkt (goed) te leven. Of men denkt er niet eens over na dat men slecht/ongezond leeft. Totdat ze de confrontatie meemaken. Dan is het meestal te laat om het een en ander nog terug te draaien of de levenstijl aan te passen. Nu roepen ze vaak, ach ik leef nu, laat mij nu mijn vruchten plukken, en ach het valt allemaal wel mee, ik verwacht toch niet dat mij iets overkomt.

Luco

Bericht door Luco » 22 mar 2013, 13:46

Ik geef er geen draai aan, ik maak dat op uit jouw woorden.
Vind ik overigens zeker uit jouw mond heel kort door de bocht.

GTRene

Bericht door GTRene » 22 mar 2013, 14:11

Robin schreef:
Afbeelding

En:
Afbeelding

Nou people go your gang:)

:coffee:
whahah, geweldig en treffend. :clap:

Jussi

Bericht door Jussi » 22 mar 2013, 14:28

Voor zij die de heisa in Cyprus een beetje beter willen begrijpen. Mijn lector die werkzaam is bij de Nationale Bank van België heeft uit de doeken gedaan wat er nu net aan de hand is:

Totaal op de balans van de Cypriotische banken is 60 miljard (ongeveer dubbele van Argenta of 1/5e van KBC) en stelt niet veel voor qua bedreiging voor de rest van de wereld.

Balans Cypriotische banken voor de crisis
Passiva
Wie financiert het eigen vermogen? De Russen en de Britten die er graag op reis gaan.

Eigen Vermogen= 6 miljard = 10% leverage ratio, Tier 1 = 20%

Hoe financieren ze zich nog?
Via deposito's = 50 miljard en waarschijnlijk ook via financiële markten
(wholesale) = 4 miljard

Actief
10 miljard KT leningen
40 miljard LT leningen
10 miljard obligaties

Financieren een deel van Griekse economie, financieren deel van 'pet projects' Russen, en beleggen een deel in obligaties.

Nu wordt er gesteld dat die banken een liquiditeitsprobleem hebben. Hoe komt dat? Wie kan er zijn geld komen vragen? Het EV zit vast in de onderneming dus kan je er niet zo maar uithalen. 'Wholesale' is vaak very short term funding dus dat vliegt er overnight uit. Tot vorige week (13 maart '13) waren deposito's 1 van de meest stabiele middelen van financiering. Spaarders zijn lui en er was ook een staatsgarantie dus geen incentives om geld van de bank te halen. Als de deposito's niet zouden weglopen dan zit het 'probleem' voornamelijk bij wholesale funding.
Ze hebben 10 miljard KT leningen dus je geeft minder leningen uit en KT leningen gaat naar 6 miljard, wholesale van 4 naar 0. Absoluut geen probleem en zijn erg liquide. Ze zijn nog meer liquide door alle obligaties die ze hebben. Waarom zijn ze dat?
Als spaarders hun geld vandaag vragen en je hebt een obligatie van 10 jaar? Ze zijn liquide omdat ze repo's zijn: je gaat een lening aan en dit wordt gegeven als onderpand. Je gaat die 4 miljard wholesale dan financieren door een secured repo door een deel van die 10 miljard obligaties als onderpand te geven. Dus aan de passivakant zeer stabiele funding, aan de activa kant genoeg cash en genoeg middelen als onderpand (= mogelijkheden om liquiditeit te genereren).

Vergeleken met illiquide Dexia balans: 600 miljard.
Passief
EV= 6 miljard
Deposito's=100 milard
Wholesale= 494 miljard

Actief
100 miljard KT
400 miljard LT
100 miljard obligaties

Dus waarom hebben Cypriotische banken dan een liquiditeitsprobleem?

Fase 1: Griekse Crisis
Passief
EV= 6 miljard
Deposito's= 50 milard
Wholesale= 4 miljard

Actief
KT lening= 10 miljard
LT lening= 40 miljad
Obligaties = 10 miljard

Veel Russen zijn leningen gaan halen bij Cypriotische banken en die banken hebben ook waarschijnlijk wel wat obligaties gehaald bij Griekenland omdat die voor de crisis als veilig werden aanschouwd. Stel dat ze 5 miljard Griekse obligaties hadden=> alle landen hebben daar een 75% 'hair cut' op moeten nemen dus het totaal obligaties is nog maar 6,5 miljard. Waar wordt dat vanaf getrokken? Van het Eigen Vermogen dus je leverage ratio ziet er al een stuk slechter uit.
Wat zal er dan nog gebeurd zijn? Een deel van de leningen zal niet worden terugbetaald -> stel 1,5 miljard wordt niet terug betaald. Je gaat daar provisies op nemen dus wordt weeral van Eigen Vermogen afgetrokken. Uw leverage ratio wordt onderhand 1 op 60.
Tier 1 ratio: EV/RWA (risk weighted assets) = 20% in 1e voorbeeld. We hebben nu geen 60 miljard meer van maar 55 miljard. Wordt aan 100% gewogen wegens allemaal riskante leningen dus 55 miljard RWA en leverage ratio is nu 1/55. Voor de crisis was dat totaal ondenkbaar en na de crisis een serieus solvabiliteitsprobleem bij de Cypriotische banken. Een goed gekapitaliseerde bank wordt dus door problemen in Griekenland een slecht gekapitaliseerde bank.

Als je goed overheidspapier in je zak hebt steken, kan je veel geld lenen. Als je waardeloos papier hebt, kan je niks gaan lenen. Bij de crisis ziet dat Grieks papier er helemaal niet goed meer uit en de andere 5 miljard zullen wel Italiaans papier zijn. Dus terwijl ze met 10 miljard obligaties nog 9 miljard voor de crisis konden lenen, konden ze na de crisis nog maar 1 miljard lenen. Dat betekent dat ze een heel stuk van hun liquiditeit zijn kwijtgespeeld maar toch nog aanvaardbaar. Dat is ook de reden waarom we nu pas met dat Cypriotisch probleem geconfronteerd worden na 5 jaar in de crisis.

Fase 2:
Passief
EV= 1 miljard
Deposito's= 50 milard
Wholesale= 4 miljard

Actief
KT lening= 10 miljard
LT lening= 38,5 miljad
Obligaties = 6,5 miljard

Wat waarschijnlijk nu de trigger is geweest, is dat mensen waarschijnlijk wantrouwig werden. Iedereen in Europa doet nu 'asset calls' dus kijken of de activa nog voldoende zijn. => mensen betrouwden het zaakje niet meer en trokken hun geld weg. Banken trokken aan de alarmbel. Er wordt dan gekeken volgens IAS/IFRS regels naar 'expected' en 'incurred losses' en wordt besloten dat die 38,5 LT leningen waarschijnlijk 30 zullen worden, obligaties 6,5->5, KT leningen 10->5 Totaal= 40 miljard als je echt gaat kijken naar de kwaliteit van die activa.
Aan de passiva kant krijg je dan 0 miljard Eigen Vermogen. Je moet 15 miljard vinden. Hoe werkt het in een normaal bedrijf? Wie krijgt zijn geld terug? Je verkoopt al je activa en gaat dan de schuld betalen aan degene die er het eerst recht op heeft. 10 miljard voor de depositohouders over maar staatsgarantie zegt dat elke rekeninghouder tot 100.000 is beschermd dus dat wordt gedragen door zij die meer dan 100.000 op hun rekeningen hebben staan en dat wordt gedragen door de rekeningen van die rijke Russen.

8 miljard > 100.000 en 2 miljard/42 miljard -> 2,5% verlies voor de kleine depositohouder. Dit zou realistisch zijn maar zo gaat het natuurlijk niet.

Natuurlijk gaat het dat niet. Ze proberen de markten geen schrik aan te jagen dus die wholesale moet ook nog gedekt worden -> 10 miljard voor die depositohouders wordt 14 miljard.

De banken werden ondertussen gesloten om een run on the bank te vermijden.

Fase 3:
Passief
EV= 1 miljard
Deposito's= 50 milard
Wholesale= 4 miljard

Actief
KT lening= 10 miljard
LT lening= 38,5 miljard
Obligaties = 6,5 miljard

Volgende week gaan die banken terug open en wat gaat er gebeuren? Run on the bank dus deposito's verdwijnen 50 ->10 miljard. Wholesale 4 -> 0 dus nog 11 miljard in kans en je moet 55 langs actief kant financieren. Je gaat op maandag 44 miljard moeten vinden. Dat ga je niet dekken met die 6,5 miljard obligaties. Stel dat je er nog 1 miljard repo's mee kan vinden. Je kan nog 10 miljard halen uit de KT leningen dus ze moeten nog 33 miljard vinden. Dat is een onmogelijke opgave maar toch is er een manier om die LT leningen gebruiken als onderpand.
Je gaat ze niet kwijt kunnen geraken in de markt maar bij de ECB is er een noodprocedure ELA (Emergency Liquidity Assistance) zoals we ook wel kennen in België van Dexia. Alles wat je hebt geef je in onderpand en de ECB zal je wat geld gooien. Het gaat geen 33 miljard zijn maar pak dat je 15 miljard krijgt. De ECB doet dat al richting Cypriotische banken maar dreigen daar nu mee te stoppen als ze hun zaakjes niet op orde krijgen. Als de depositohouders niet willen delen in het verlies dan stopt de financiering bij de ECB gewoon.
Ofwel ga je die schulden nu betalen door een deel van de deposito's af te geven (slimme zet) ofwel ga je dat generaties lang via verhoogde belastingen betalen. De deal die ze nu krijgen was een stuk interessanter want een heel groot deel van die deposito's was toch van buitenlanders.
Die 6% bij de kleine spaarders halen was echter 'not done' in Europa. De markten reageren heel slecht want wisten niet wat het ging betekenen voor andere banken. Nu is het plan om de kleine spaarder ontzeggen tot de 20.000. Tussen de 20.000 en 100.000 ging er 6% af en boven de 100.000 ging er 9,9% geheven worden (wegens politieke redenen niet boven de 10%).
Dat wordt afgekeurd tijdens de parlementaire stemming en bij de ECB zijn ze op hun teen getrapt want tenslotte hebben de Cyprioten hulp nodig.
Nu is het idee van een investeringsfonds waar de Cypriotische Kerk al zijn geld gaat insteken. Dat gaat niet gebruikt worden om de schuld af te betalen maar nieuwe leningen mee aan te gaan. Waar ze nu mee afkomen is dat ze niks van die 16 miljard vandaag gaan betalen maar gaan alles lenen. Hun BBP gaat daardoor enorm stijgen dus hun schuldratio richting de 200% en dat gaat generaties lang meeslepen. Het probleem wordt doorgeschoven.

Het afromen van deposito's was voor de financiële markten pijnlijk maar goed voor de spaarders. Wat ze nu doen is hun land richting de afgrond duwen zoals Griekenland.

GTRene

Bericht door GTRene » 22 mar 2013, 14:44

euh ooh wat? ben het ff kwijt :gek:

:mrgreen:

maareuh, ik dacht van... huppetee weg ermee en dat Cyprus uit de EU immers altijd al een raar iets met dat Turkije ingenomen deel.
aan de andere kant wellicht een strategisch punt aldaar met dus die Turken en Russen e.d. daar allemaal...
doch wel een warboel en een rovershol...en zal veel kosten wil je daar wat 'controle' behouden op de strategische basis aldaar...
de 'goede' normale Cyprioten zullen waarschijnlijk onder de gebruikers moeten lijden...zo gaat dat meestal.

GTRene

Beatrix gebruikt regeringstoestel intensief voor prive vluch

Bericht door GTRene » 23 mar 2013, 23:51

http://www.quotenet.nl/Nieuws/Beatrix-g ... hten-67682" onclick="window.open(this.href);return false;
BEATRIX GEBRUIKT REGERINGSTOESTEL INTENSIEF VOOR PRIVÉVLUCHTEN

Koningin Beatrix heeft het officiële regeringsvliegtuig nog nooit zo intensief gebruikt als in het afgelopen jaar. Zeker 42 keer vloog zij met de Fokker 70 en vrijwel in alle gevallen ging dat om privévluchten. De helft van die vluchten betrof retourtjes naar Londen, om prins Friso te bezoeken.
Dat blijkt uit een onderzoek van Quote dat gepubliceerd is in de april-editie, die vanaf vandaag in de winkel ligt. Op basis van de transpondergegevens van de PH-KBX kan nauwkeurig worden vastgesteld welke vluchten het regeringstoestel heeft gemaakt. Terwijl het kabinet het vliegtuig doorgaans links laat liggen - Mark Rutte vloog vorig jaar twee keer naar Berlijn, Uri Rosenthal vloog één keer naar Israël en Jeroen Dijsselbloem vloog eens naar Rome en Parijs -, maakt Beatrix er intensief gebruik van.

Uit een overzicht van officiële buitenlandse bezoeken van ministers en staatssecretarissen blijkt dat zij het afgelopen jaar in elk geval niet naar Londen zijn gevlogen. Het kan dus niet anders dan dat het regeringstoestel, met de registratie PH-KBX (‘koningin Beatrix’), door onze bijna ex-vorstin wordt gebruikt om haar zoon prins Friso te bezoeken. Dat deed ze vorig jaar 21 keer. Ook vloog het toestel bijvoorbeeld drie keer naar Toscane, dicht in de buurt van het vakantiehuis van Beatrix in Tavernelle.

Het regeringsvliegtuig mag alleen ‘zakelijk’ worden benut door leden van het koninklijk huis (Beatrix, Máxima en Willem-Alexander), ministers, staatssecretarissen en ‘aangewezen personen’ (meestal topambtenaren). Volgens een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst mag Koningin Beatrix als staatshoofd het toestel zonder betaling gebruiken, omdat al haar reizen worden geacht ‘in het landsbelang’ te zijn. Welk landsbelang met vakantievluchten wordt gediend is niet helemaal duidelijk, maar de kosten van al haar vluchten, vorig jaar bijna €7 miljoen, zijn in elk geval voor de belastingbetaler.
Crisis? voor wie...

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 24 mar 2013, 09:13

Ach man, gun d'r ook es even 'n verzetje. :kikker:

Shakes

Bericht door Shakes » 24 mar 2013, 09:44

Laten we haar een enkeltje geven.......

GTRene