Tom schreef:Dat verhaal klopt, maar er is meer als BMW natuurlijk. Ik snap je voorliefde, maar kijk dan eens verder of bij andere merken wat ze te bieden hebben. Een sportauto van 1100kg waar vier man inpast met een hoogtoerige 6 cilinder die ook comfortabel te rijden is bestaat niet.
Wat ik (we) niet begrijpen is waarom je de E46 M3 helemaal geweldig vind (anders kocht je em niet, ook niet als deze auto al aan het maximum zit qua gewicht, er zijn geen keiharde grenzen qua gewicht waarop een auto wel/niet lekker stuurt) en de E92 je ineens niets doet.
Feitelijk is het verschil niet groot, terwijl je de E46 M3 geweldig vind en de E92 M3 je al vanaf het begin niets doet. Die tegenstelling is zo groot.
Tom ik hoef ook geen 4 zitter van 1100 kilo, maar ook geen 4 zitter van 1600 kilo. 1350/1450 kilo is prima. Overigens is het RDW gewicht van de e46 M3 1470 kilo. Een Golf R32 of Audi A3 3.2 is zwaarder
Tom 1 van de allersterkste punten van de e46 M3 zijn de looks/uitstraling. Er zijn maar heel weinig mensen, waarschijnlijk zware BMW haters die een e46 M3 niet mooi vinden. De e92 is qua uiterlijk een auto die 2 kampen heeft, mooi of lelijk, dat werkt door in de M3 variant, ik behoor tot het kamp dat hem niet zo mooi vind. Niet dat ik hem bij voorbaat kansloos lelijk vind, maar als ik zo de eerste officiële persfoto's zie zoals de rode in deze draad, dan komen er bij mij nergens warme gevoelens van begeerte los bij deze auto. proportioneel kloppen er bepaalde lijnen niet van deze auto. En dat geld niet alleen voor het uiterlijk maar ook voor het interieur, want ik zie al dat je als M3 koper verplicht bent om het oerlelijke satnav systeem te moeten nemen (2e kamelen bult), want dat zal wel standaard wezen straks.
Verder is het vooral een conceptuele voorkeur, een V8 hoort thuis in supercars of grote limo's, niet in een middenklasser, maar omdat fabrikant A dat vind moet fabrikant B ook mee. Feitelijk word het je dus door de strot gedrukt door diezelfde fabrikanten, wil ik een M3 blijven rijden dan moet ik concept van de fabrikant accepteren en mijn persoonlijke voorkeur opzij zetten. En dat is van oudsher en dan praat ik al over eind jaren 60 de heerlijke straight six.. DAT is voor mij het BMW motor/modelconcept, en niet zoiets als een gecastreerde V10 in een tussenmodel.
Dat de tegenstelling zo groot is komt omdat BMW die tegenstelling zelf veroorzaakt.
Oorspronkelijk zou BMW de e92 coupe reeks ook de 4 serie noemen voor meer aansluiting bij de huidige 5 serie, de neuzen lijken niet voor niets zo op elkaar, alleen de marketing voorzag toch problemen met het wegblijven van klanten die een 3 serie zochten ipv een 4 serie. Ikzelf behoor tot de catagorie die de 3 serie coupe gewoon als een 4 serie coupe is gaan beschouwen.
Nogmaals zoas ik al eerder schreef is het nioet zo dat ik de e92 helemaal niks vind, hij krijgt een eerlijke kans, maar hij moet hard zijn bet doen.
Verder even een kleine opmerking over Hielke en zijn mening over de e46 M3, dat is natuurlijk zijn mening en niet de waarheid hé

De mening is vooral en voornamelijk ingeven door zijn persoonlijke voorkeur voor kleine agile autootjes zoals een Smart roadster, elise achtige dingetjes en 1 keer een ritje in een GT3 op een verlaten industrieterrein. Niks mis mee hoor. Maar ik basser mijn mening liever op mijn eigen ervaring nu 14000 kilometer in de M3 en elke meter trekt die auto me bij de haren bij het rijden en dan heb ik niet over loze snelweg ritjes, 17000 kilometer in de 130i en daarnaast een proefrit in een 335i coupe. Als de M3 CS de zon is dan is de 335i coupe de schaduw. En een 130i is de boom. Heb het over standaard auto's en geen getweaked uitvoeringen zoals de 130i dre editon.
Oja voor de duidelijkheid Hielke vond een M3 CSL ook niks en een EVO vind ie ook niks. Dus tot zover de objectieve mening van Hielke

Hielke even goeie vrienden natuurlijk

maar dat snap je wel

Want een mening mag je hebben, alleen onstaat er soms een beetje een troebel beeld vanwege ooit wat snelle rondjes op lelystad bij sommige mensen
Wat betreft het op de bok zit gevoel in een E46 dat komt niet omdat je werkelijk op de bok zit, want de zitpositie is gewoon erg laag in te stellen en alles behalve op de bok, maar dat komt doordat de 1 serie hele hoge raamkanten heeft waardoor je nog meer het gevoel hebt diep in de auto te zitten. Soort boerenbedrog dus ingegeven door stylingtrucjes. effectief zit je net zo laag in een e46 M3 dan in een 1 serie.