Zoooo, waar waren we gebleven....?
De C30. Circa 3500 km gereden sinds aanschaf. Prima auto voor het gebruik maar heb er niet zoveel mee. Het ziet er leuk uit, rijdt ok maar geen wow factor zoals de S60 en S80 dat wel hadden. Verbruikt helaas ook flink wat olie, waarschijnlijk olieschraapveren die vast zitten, iets om volgende maand wat verder te gaan onderzoeken. Het is helaas een kwaal bij de duratecs, en deze heeft ook nog lang met een defecte thermostaat gereden, dat zal ook niet bevorderlijk geweest zijn voor de temperatuurhuishouding.
Dynamo is twee weken geleden vervangen wegens laadfout.

- IMG_1298.jpg (129.65 KiB) 2011 keer bekeken
Qua lease...Captur eruit, Ceed erin.

- 9BFFBFC1-5D00-40F6-915C-D485C37B57D5.JPG (143.7 KiB) 2011 keer bekeken
Wat een slechte auto die Captur, 0 comfort, 0 opties, geen ruimte. Dus die via Arval om kunnen ruilen voor een zo goed als full option Kia Ceed. Bizarre is dat het ondanks al die extra opties en zeer nette afwerking dezelfde cataloguswaarde had als de Captur. Zo'n 1.0 turbo is niet snel maar voor de vakantie (en tijdelijk) prima.
Deel 2; Ceed eruit, Kuga PHEV erin;

- IMG_2640.jpg (168.61 KiB) 2011 keer bekeken
Zaterdag opgehaald. Nette auto, je komt niks tekort qua opties. Goede stoelen, open dak, iets van vermogen (245). Helaas alle Europa zooi erop, maar lane assist uitschakelen is 2 seconden werk via het stuur en de snelheidswaarschuwing een goede 5. De Kia moest eerst alles opstarten en eer je het kon uitzetten had je de eerste ingreep al gehad. Leaseauto van m'n vrouw, heb er nog niet veel in mogen rijden.
Volvo eruit, NS erin;

- IMG_2482.jpg (117.66 KiB) 2011 keer bekeken
Na 23 jaar Volvo gestopt. Ik ben 42, dit wilde ik al jaren en bleef knagen. Had er helaas een burnout voor nodig om de stap te durven nemen. Hele andere wereld, van de hele dag rennen en jagen naar een hele relaxte bedrijfscultuur. Ik zit nog in de eerste weken en dat is vooral heel veel theorie om je zo snel mogelijk aan het rijden te krijgen. Het zelf rijden is heel bijzonder. Je perspectief is totaal anders en je krijgt heel veel informatie over je heen van buitenaf maar ook in je cabine tijdens het rijden en geen trein is hetzelfde, van alles digitaal (flirt, sng) naar alles analoog (ICM ook bekend als koploper). Heel apart.
Tussen de twee banen in druk geweest met wat projecten. Zoals jullie hierboven al konden lezen is in januari m'n goede vriend Johann overleden. Bekend in de Volvo scène van zijn gekke projecten; Opel Blitz met een T5, supercharged 850, de N/A race 850 etcetera. Projecten uit de tijd dat je nog geen scanner had om een motorruimte te scannen of een blok er wel in past. Allemaal hand en denkwerk.
Kort na overlijden zijn we als 2 beste vrienden door zijn Johanns hobbyruimte gelopen en vrijwel direct besloten om een aantal projecten nieuw leven in te blazen (iom de familie uiteraard). Eerste patiënt was SDM (SwedeDemon Mjolnir, thor's hamer) de n/a racer die een paar pagina's terug ook besproken is. 233 atmosferische pk's (170 stock), dogbox, Porsche remmerij, heel veel geluid etcetera. Ondanks 3 jaar stilstand starten en....niet mooi lopen. Zoeken zoeken zoeken, uiteindelijk bleek het zoiets simpels te zijn als 3 gaskleppen die niet meededen. Deze auto heeft nog wat liefde nodig oa. de distributieriem, sparco's aanpassen en geheel nalopen, vooral veel puntjes op de i. Hopelijk volgend jaar weer eens een trackday doen.
Patiënt twee was Datto. Een mid 00's brainwave, of brainfart, we zijn er nog niet helemaal over uit.

Datto is een Datsun 180b SSS uit 1977.

- IMG_1274.jpg (96.83 KiB) 2011 keer bekeken
De enige nog rijdende 180b SSS in het land. Dat weer rijdend krijgen viel niet mee. Olie kwam er harder onderuit dan dat je erbij kon gooien, omdat er natuurlijk geen standaard blok in ligt betekende dat het motorblok eruit moest. Veel klein spul wat het niet deed, bussen van de ophanging vergaan, contactslot defect. Gelukkig is de Datsun scene levendig en erg behulpzaam.

- IMG_1276.jpg (127.16 KiB) 2011 keer bekeken
180SX blok erin, een CA18DET voor de kenners. Natuurlijk standalone, V70R turbo erop. Dikke remmen, schroefset...
Het draait op een basismap, doet een ruime 200 pk en dat is echt al eng op een auto gemaakt van conservenblik. Verder tunen zou kunnen ware het niet dat we de juiste laptop met seriële kabel niet kunnen vinden (usb was toen nog niet echt een ding)
En dan hebben we nog een Volvo 850 transporter, ook wel SAM carrier genoemd naar de fabrikant van deze creatie. Basis is een late 850 (96/97) met 170 pk, handbak en enorme ombouw met rijplaten, liftas en luchtvering.
Na een dikke gefaalde apk 2,5 jaar geleden aan de kant gezet. Maar ook met nieuwe accu erin starten en lopen. Een hele waslijst voor de apk en daarnaast een hele waslijst met onderhoud. We hebben een plukauto voorhanden dus dat is prima sleutelen. Volgende maand mag ie voor de apk.
Al met al een bijzondere paar maanden.
