Downsizen met Emiel; C30 2.0

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1483
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: Van S60 T5 naar S80 T6.

Bericht door EmielS60 » 27 mei 2024, 15:55

MartijnGizmo schreef: 27 mei 2024, 12:46
EmielS60 schreef: 14 mei 2024, 16:22 Ding stuurt strak, lekker licht in de neus als je een s80 gewend bent. Prima voor nu, prima voor woon/werk….al hebben we wel al wat N/A tuning ideetjes.😂
Als ik het me goed herinner had Tom Westendorp zo'n ding van een Cosworth-inlaat van een eerste generatie Fiesta ST voorzien... :bignews:
IMG_0249.jpeg
IMG_0249.jpeg (85.07 KiB) 3412 keer bekeken
Ik heb er al mee in de handen gestaan. Johann heeft in het verleden een C30 voorzien van 2.3.
Weet alleen niet wat er gebeurd met de variabele inlaat…qua foutmeldingen bedoel ik dan. Moet ik nog met m’n huistuner overleggen binnenkort.

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1483
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: Downsizen met Emiel’s; C30 2.0

Bericht door EmielS60 » 20 jun 2024, 15:08

Nu met de nieuwe wielen erop;
16D75022-633E-46A9-A0B1-C3EF6CDFEC6C.jpeg
16D75022-633E-46A9-A0B1-C3EF6CDFEC6C.jpeg (68.68 KiB) 3134 keer bekeken
IMG_0684.jpeg
IMG_0684.jpeg (87.62 KiB) 3134 keer bekeken
IMG_0685.jpeg
IMG_0685.jpeg (85.73 KiB) 3134 keer bekeken
18”, 8j breed met Dunlop sportmaxx banden. Met een gerust hart weer hoeken, die oude banden waren ver heen. Ik had er ook nog 1 stuk gereden op een iets te krap genomen exit van een rotonde. 😂

Ik heb sinds de introductie van dit platform een zwak voor Iced Aqua, een doorzichtig plastic interieurtrim. Gerookt doorzichtig, wat je dus ziet is alle verstevigingen in het plastic, montageschroeven etc. In de handgreep van de deur kijk je tegen de onderdeelnummers en torxen aan.
IMG_0523.jpeg
IMG_0523.jpeg (88.24 KiB) 3134 keer bekeken
IMG_0525.jpeg
IMG_0525.jpeg (85.21 KiB) 3134 keer bekeken
IMG_0527.jpeg
IMG_0527.jpeg (86.91 KiB) 3134 keer bekeken
Het is haast onmogelijk om de middenconsole te fotograferen vanwege de weerspiegeling, maar het is in het echt heel apart om te zien en zeker niet ieders smaak (hallo C30 fanboys).

Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 638
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: 981C S
Locatie: Ter Apel

Re: Downsizen met Emiel’s; C30 2.0

Bericht door Sabberjoch » 20 jun 2024, 15:20

Nooit van die trim gehoord, doet me heel erg denken aan de doorzichtige nintendo's in de jaren 2000.
Vind het wel wat hebben, anders dan anders!

Blijft ook een mooi model om te zien zo'n c30!

Gebruikersavatar
Wout309t
Berichten: 1270
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: A4 40TFSI

Re: Downsizen met Emiel’s; C30 2.0

Bericht door Wout309t » 20 jun 2024, 15:56

Heel leuke auto zo, interieuraanpassing kan ik wel waarderen. Nog nieuw kunnen kopen?
Het subtiele eerbetoon aan Johann is ook mooi...

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28568
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Downsizen met Emiel’s; C30 2.0

Bericht door Martijn_bmw » 20 jun 2024, 16:39

Wielen staan mooi zo! :D

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1483
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: Downsizen met Emiel’s; C30 2.0

Bericht door EmielS60 » 20 jun 2024, 22:02

Sabberjoch schreef: 20 jun 2024, 15:20 Nooit van die trim gehoord, doet me heel erg denken aan de doorzichtige nintendo's in de jaren 2000.
Vind het wel wat hebben, anders dan anders!

Blijft ook een mooi model om te zien zo'n c30!
Thanks 🙏🏼
Iced Aqua was nou niet bepaald een succes, 1 of 2 jaar leverbaar geweest maar behoorlijk kras gevoelig en erg smaakgevoelig.😅
Wout309t schreef: 20 jun 2024, 15:56 Heel leuke auto zo, interieuraanpassing kan ik wel waarderen. Nog nieuw kunnen kopen?
Het subtiele eerbetoon aan Johann is ook mooi...
Linker deurgreep en ‘waterval’ zijn nieuw via het klassieker magazijn (www.gcp.se) besteld. Rechter greep is niet meer nieuw te koop. Ben nu echt een speld in een hooiberg aan het zoeken. Scandcar in Moergestel had hem op voorraad zeiden ze tot ik een astronomisch hoog bedrag had overgemaakt…niet op voorraad. Waardeloos.
Stickertjes moesten erop, groot gemis. Hopelijk over een week of twee/drie wat moois van die kant.
Martijn_bmw schreef: 20 jun 2024, 16:39 Wielen staan mooi zo! :D
Dank u!

Online
Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 1075
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Downsizen met Emiel’s; C30 2.0

Bericht door Estoque » 21 jun 2024, 07:45

Ik moest ook denken aan m'n oude doorzichtige original Xbox bij het zien van het interieur. Heel gaaf en uniek!

En net wat Wout zegt, eerbetoon aan Johann is cool en subtiel gedaan.
Markante man was het (heb hem een handje vol keren gesproken), zijn er maar weinig van in deze wereld!

"je moet maar een keer komen kijken bij mijn 242, ik heb hem al een tijdje op de brug staan"

Kon ik daar in Haaksbergen mooi even m'n kaak van de vloer oprapen bij wat hij "op de brug had staan".

Gebruikersavatar
Jlijp
Berichten: 242
Lid geworden op: 21 sep 2019, 22:10
Auto: BMW E36 318TI (2x) + e30
Locatie: Ede

Re: Downsizen met Emiel’s; C30 2.0

Bericht door Jlijp » 21 jun 2024, 08:34

Goede keuze de C30!
Mooie combinatie zo met de grotere wielen👌

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1483
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: Downsizen met Emiel’s; C30 2.0

Bericht door EmielS60 » 22 jun 2024, 14:33

Estoque schreef: 21 jun 2024, 07:45 Ik moest ook denken aan m'n oude doorzichtige original Xbox bij het zien van het interieur. Heel gaaf en uniek!

En net wat Wout zegt, eerbetoon aan Johann is cool en subtiel gedaan.
Markante man was het (heb hem een handje vol keren gesproken), zijn er maar weinig van in deze wereld!

"je moet maar een keer komen kijken bij mijn 242, ik heb hem al een tijdje op de brug staan"

Kon ik daar in Haaksbergen mooi even m'n kaak van de vloer oprapen bij wat hij "op de brug had staan".
Hahah ja, die grote ome Garrett die je onder de kap aan staat te staren. Ooit gaat ie rijden, maar die auto staat samen met de 2.3 C30 T5 onderaan het lijstje qua projecten.
We hebben van een aantal auto’s afscheid genomen na haalbaarheidsstudies, yingyang, win/win. Het is voor ons onmogelijk om sommige auto’s af te maken, dan kan je beter iemand anders er blij mee maken.

Eén van zijn projecten, tevens de oudste van de collectie gaat als alles goed is binnen twee weken weer rijden. We kijken er enorm naar uit. 🚙 💨💨
Jlijp schreef: 21 jun 2024, 08:34 Goede keuze de C30!
Mooie combinatie zo met de grotere wielen👌
Thanks J!

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Downsizen met Emiel’s; C30 2.0

Bericht door Spijkerhard » 15 sep 2024, 19:14

Hij is nog steeds niet te missen:
20240915_162544.jpg
20240915_162544.jpg (513.69 KiB) 2473 keer bekeken

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1483
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: Downsizen met Emiel’s; C30 2.0

Bericht door EmielS60 » 16 sep 2024, 20:56

Spijkerhard schreef: 15 sep 2024, 19:14 Hij is nog steeds niet te missen:

20240915_162544.jpg
Wat een auto.

De eigenaar (Mark) is er helemaal leip van, investeert veel in upgrades en zeldzame opties. Mooi om te zien.

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1483
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: Downsizen met Emiel’s; C30 2.0

Bericht door EmielS60 » 01 okt 2024, 21:59

Zoooo, waar waren we gebleven....?

De C30. Circa 3500 km gereden sinds aanschaf. Prima auto voor het gebruik maar heb er niet zoveel mee. Het ziet er leuk uit, rijdt ok maar geen wow factor zoals de S60 en S80 dat wel hadden. Verbruikt helaas ook flink wat olie, waarschijnlijk olieschraapveren die vast zitten, iets om volgende maand wat verder te gaan onderzoeken. Het is helaas een kwaal bij de duratecs, en deze heeft ook nog lang met een defecte thermostaat gereden, dat zal ook niet bevorderlijk geweest zijn voor de temperatuurhuishouding.
Dynamo is twee weken geleden vervangen wegens laadfout.
IMG_1298.jpg
IMG_1298.jpg (129.65 KiB) 2011 keer bekeken
Qua lease...Captur eruit, Ceed erin.
9BFFBFC1-5D00-40F6-915C-D485C37B57D5.JPG
9BFFBFC1-5D00-40F6-915C-D485C37B57D5.JPG (143.7 KiB) 2011 keer bekeken
Wat een slechte auto die Captur, 0 comfort, 0 opties, geen ruimte. Dus die via Arval om kunnen ruilen voor een zo goed als full option Kia Ceed. Bizarre is dat het ondanks al die extra opties en zeer nette afwerking dezelfde cataloguswaarde had als de Captur. Zo'n 1.0 turbo is niet snel maar voor de vakantie (en tijdelijk) prima.

Deel 2; Ceed eruit, Kuga PHEV erin;
IMG_2640.jpg
IMG_2640.jpg (168.61 KiB) 2011 keer bekeken
Zaterdag opgehaald. Nette auto, je komt niks tekort qua opties. Goede stoelen, open dak, iets van vermogen (245). Helaas alle Europa zooi erop, maar lane assist uitschakelen is 2 seconden werk via het stuur en de snelheidswaarschuwing een goede 5. De Kia moest eerst alles opstarten en eer je het kon uitzetten had je de eerste ingreep al gehad. Leaseauto van m'n vrouw, heb er nog niet veel in mogen rijden. :duh:

Volvo eruit, NS erin;
IMG_2482.jpg
IMG_2482.jpg (117.66 KiB) 2011 keer bekeken
Na 23 jaar Volvo gestopt. Ik ben 42, dit wilde ik al jaren en bleef knagen. Had er helaas een burnout voor nodig om de stap te durven nemen. Hele andere wereld, van de hele dag rennen en jagen naar een hele relaxte bedrijfscultuur. Ik zit nog in de eerste weken en dat is vooral heel veel theorie om je zo snel mogelijk aan het rijden te krijgen. Het zelf rijden is heel bijzonder. Je perspectief is totaal anders en je krijgt heel veel informatie over je heen van buitenaf maar ook in je cabine tijdens het rijden en geen trein is hetzelfde, van alles digitaal (flirt, sng) naar alles analoog (ICM ook bekend als koploper). Heel apart.

Tussen de twee banen in druk geweest met wat projecten. Zoals jullie hierboven al konden lezen is in januari m'n goede vriend Johann overleden. Bekend in de Volvo scène van zijn gekke projecten; Opel Blitz met een T5, supercharged 850, de N/A race 850 etcetera. Projecten uit de tijd dat je nog geen scanner had om een motorruimte te scannen of een blok er wel in past. Allemaal hand en denkwerk.
Kort na overlijden zijn we als 2 beste vrienden door zijn Johanns hobbyruimte gelopen en vrijwel direct besloten om een aantal projecten nieuw leven in te blazen (iom de familie uiteraard). Eerste patiënt was SDM (SwedeDemon Mjolnir, thor's hamer) de n/a racer die een paar pagina's terug ook besproken is. 233 atmosferische pk's (170 stock), dogbox, Porsche remmerij, heel veel geluid etcetera. Ondanks 3 jaar stilstand starten en....niet mooi lopen. Zoeken zoeken zoeken, uiteindelijk bleek het zoiets simpels te zijn als 3 gaskleppen die niet meededen. Deze auto heeft nog wat liefde nodig oa. de distributieriem, sparco's aanpassen en geheel nalopen, vooral veel puntjes op de i. Hopelijk volgend jaar weer eens een trackday doen.

Patiënt twee was Datto. Een mid 00's brainwave, of brainfart, we zijn er nog niet helemaal over uit. :wink: Datto is een Datsun 180b SSS uit 1977.
IMG_1274.jpg
IMG_1274.jpg (96.83 KiB) 2011 keer bekeken
De enige nog rijdende 180b SSS in het land. Dat weer rijdend krijgen viel niet mee. Olie kwam er harder onderuit dan dat je erbij kon gooien, omdat er natuurlijk geen standaard blok in ligt betekende dat het motorblok eruit moest. Veel klein spul wat het niet deed, bussen van de ophanging vergaan, contactslot defect. Gelukkig is de Datsun scene levendig en erg behulpzaam.
IMG_1276.jpg
IMG_1276.jpg (127.16 KiB) 2011 keer bekeken
180SX blok erin, een CA18DET voor de kenners. Natuurlijk standalone, V70R turbo erop. Dikke remmen, schroefset...
Het draait op een basismap, doet een ruime 200 pk en dat is echt al eng op een auto gemaakt van conservenblik. Verder tunen zou kunnen ware het niet dat we de juiste laptop met seriële kabel niet kunnen vinden (usb was toen nog niet echt een ding) :mrgreen:

En dan hebben we nog een Volvo 850 transporter, ook wel SAM carrier genoemd naar de fabrikant van deze creatie. Basis is een late 850 (96/97) met 170 pk, handbak en enorme ombouw met rijplaten, liftas en luchtvering.
Na een dikke gefaalde apk 2,5 jaar geleden aan de kant gezet. Maar ook met nieuwe accu erin starten en lopen. Een hele waslijst voor de apk en daarnaast een hele waslijst met onderhoud. We hebben een plukauto voorhanden dus dat is prima sleutelen. Volgende maand mag ie voor de apk.

Al met al een bijzondere paar maanden. :thumbup:

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1483
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: Downsizen met Emiel’s; C30 2.0

Bericht door EmielS60 » 01 okt 2024, 22:00

IMG_2418.jpg
IMG_2418.jpg (145.14 KiB) 2010 keer bekeken
IMG_2417.jpg
IMG_2417.jpg (234.4 KiB) 2010 keer bekeken

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28568
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Downsizen met Emiel’s; C30 2.0

Bericht door Martijn_bmw » 01 okt 2024, 22:09

Gefeliciteerd met de carrière switch! Lijkt me inderdaad een bijzondere gewaarwording zo’n enorme trein besturen,

En mooi om te lezen over de projecten die je hebt beetgenomen. Uiteindelijk doel om ze te verkopen? Of wil je ook iets zelf houden?

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Downsizen met Emiel’s; C30 2.0

Bericht door MartijnGizmo » 02 okt 2024, 12:10

Mooi dat jullie die projecten oppakken, kun je iig in je vrije tijd nog een beetje sturen! ;)

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1483
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: Downsizen met Emiel’s; C30 2.0

Bericht door EmielS60 » 02 okt 2024, 12:45

MartijnGizmo schreef: 02 okt 2024, 12:10 Mooi dat jullie die projecten oppakken, kun je iig in je vrije tijd nog een beetje sturen! ;)


Precies…met een beetje driving fun. :df:
Martijn_bmw schreef: 01 okt 2024, 22:09 Gefeliciteerd met de carrière switch! Lijkt me inderdaad een bijzondere gewaarwording zo’n enorme trein besturen,

En mooi om te lezen over de projecten die je hebt beetgenomen. Uiteindelijk doel om ze te verkopen? Of wil je ook iets zelf houden?
Thanks. Het is bijzonder, had er een andere voorstelling bij, had makkelijker verwacht maar prima!

Geen intentie vanuit de familie om ze te verkopen. De auto’s zitten in een fonds waaruit we werken. De niet rollende projecten (niet hier vermeld) zullen op den duur wel weggaan.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3090
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Downsizen met Emiel’s; C30 2.0

Bericht door Ferdi » 05 okt 2024, 10:44

Hoop werk verzet met de projecten!
Lijkt me voor de familie fantastisch dat dit zo wordt gedaan.

En uiteraard gefeliciteerd met de nieuwe baan!
De burn-out gun je niemand maar je hebt het goede eruit gehaald :)
Lijkt mij ook machtig om met zo'n trein te rijden.

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1483
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: Downsizen met Emiel’s; C30 2.0

Bericht door EmielS60 » 07 okt 2024, 12:49

Thanks Ferdi!

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1477
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet

Re: Downsizen met Emiel’s; C30 2.0

Bericht door JdBn » 14 okt 2024, 09:21

Die 850 transporter blijf ik echt een geniaal dingen vinden! :blink:

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1483
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: Downsizen met Emiel; C30 2.0

Bericht door EmielS60 » 19 mei 2025, 11:32

Half jaarlijkse update dan maar?

Krap 5k gereden met de C30, wel flink wat olie verder maar torretje doet het prima. Na onderzoek blijken de klepseals niet goed te zijn. Cilinders zien er als nieuw uit, wel veel kool op de zuigers (niet gek). Een aantal kleppen zijn nat van de olie. Het verbruikt niet weinig om het maar netjes te zeggen. Lange afstanden op de snelweg prima, maar lokaal verkeer…🫠
Omdat ie weinig gebruikt wordt heb ik er weinig haast mee. Olie peilen, stukje rijden en weer een paar weken weg zetten. Voordeel van een leaseauto en een woon/werk trein.
Ga het wel laten repareren, maar sta ook open voor een 2.3 Duratec.
Sinds ik niet meer in de automotive zit ga ik voor de gekkigheden terug naar m’n eerste Volvo werkgever in Amersfoort. De eigenaar van m’n oude S60 werkt daar en die doet de klusjes die ik niet meer kan. Zoals APK. 🫣
Gebroken achterveer, een kentekenlampje en slechte schokdempers. Viel reuze mee voor een 18 jaar oude auto. Veer was snel geregeld maar die schokdempers bleven mij achtervolgen. Beetje zweten, voor de apk nog goed maar wat ga je doen. Schokdempers met veren, schroefset? Heb ik wel zin schokdempers en veren als de rijhoogte het net niet is, heb ik wel zin in een schroefset op mijn leeftijd 👴🏼?
IMG_4698.jpeg
IMG_4698.jpeg (40.24 KiB) 811 keer bekeken
IMG_4638.jpeg
IMG_4638.jpeg (119.47 KiB) 811 keer bekeken
Setje KW’s dus 😆
Met krik en bokjes op de oprit gemonteerd. Even schakelen als je een volledig uitgeruste werkplaats gewend…was.
Rijdt er leuk, het was al een kart maar nu is het het gooien en smijten en zeg nou zelf, lager is gewoon mooier.

Qua werk gaat het erg goed. Certificaten zijn binnen. Het rijden gaat prima en is erg leuk om te doen. Nu wachten en dagen vullen tot m’n laatste rijexamen, die staat helaas pas gepland in september. Ben al bevoegd machinist railvervoer, alleen doet de NS er nog een sausje overheen voordat je bevoegd NS machinist bent. Op een aantal punten verschilt de regelgeving van de NS met die van het normale railvervoer.

Gebruikersavatar
mauritsklein
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 jan 2015, 19:40

Re: Downsizen met Emiel; C30 2.0

Bericht door mauritsklein » 19 mei 2025, 17:47

Mooie wagen op deze rijhoogte! Ik zeg 2.3 er in en gaaaan. :df:

Online
Kadett
Berichten: 5159
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Downsizen met Emiel; C30 2.0

Bericht door Kadett » 19 mei 2025, 20:14

Past er geen 5 cilinder in?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28568
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Downsizen met Emiel; C30 2.0

Bericht door Martijn_bmw » 19 mei 2025, 20:17

Kadett schreef: 19 mei 2025, 20:14 Past er geen 5 cilinder in?
Jazeker, was origineel leverbaar met 2.4

Leuke update weer! En blijft een mooi model zo’n C30 zeker in deze uitvoering

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1483
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: Downsizen met Emiel; C30 2.0

Bericht door EmielS60 » 19 mei 2025, 21:31

mauritsklein schreef: 19 mei 2025, 17:47 Mooie wagen op deze rijhoogte! Ik zeg 2.3 er in en gaaaan. :df:
Ja heel graag, ik kan ze alleen niet vinden. Zit meestal een auto omheen en daar zit ik weer niet op te wachten.
Kadett schreef: 19 mei 2025, 20:14 Past er geen 5 cilinder in?
Zeker, maar dat wil ik niet. 5 cilinder is zwaar op de neus. Een dag en nacht verschil qua sturen. Atmosferische 5 cilinder is ook verre van snel. Atmosferisch 4 cilinder en >180 pk kan best leuk zijn.😉

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Downsizen met Emiel; C30 2.0

Bericht door MartijnGizmo » 21 mei 2025, 11:42

Of zo'n Amerikaanse 2.5 die ze ook in NC MX5's hangen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten