Toyota GT 86 en Subaru BRZ
- Niels
- Auto: Prius+
Re: Toyota GT 86 en Subaru BRZ
Nee hoor 

- Michel P
@Ruben, je voorbeeld past natuurlijk niet, kosten bij een Z4 M coupe zijn natuurlijk veel hoger per kilometer. Blijft verder wel een gave auto!
@Tom, prima post!
Michel
@Tom, prima post!
Michel
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Gaan we weer over kosten beginnen?
Anyway, bij de 1M was de Megane RS wel degelijk 'n concurrent voor de personen die min of meer 'tegen 'de 1M zijn/waren. Een prima stok om mee te slaan.
Nu de Megane/Clio vergeleken wordt met de GT86 zijn voor de ToyoSub liefhebbers de Ringtijden en trackfähigkeit opeens van minder belang.
Valt me gewoon op.

Anyway, bij de 1M was de Megane RS wel degelijk 'n concurrent voor de personen die min of meer 'tegen 'de 1M zijn/waren. Een prima stok om mee te slaan.
Nu de Megane/Clio vergeleken wordt met de GT86 zijn voor de ToyoSub liefhebbers de Ringtijden en trackfähigkeit opeens van minder belang.
Valt me gewoon op.
- Michel P
Voor anti BMW boys misschien Robin, maar 1M met Megane RS vergelijken is het zelfde als Doutze Kroes met Sugar Lee Hooper vergelijke onder het mom dat ze beiden lief zijn..........Robin schreef:Gaan we weer over kosten beginnen?![]()
Valt me gewoon op.

Michel
- Michel P
Waar het om gaat is dat alle auto's die als concurent opgevoerd worden min of meer de opgeleukte burgerbak modellen zijn, snelle motor , beter onderstel, wat looks kralen en marketing en klaar, terwijl de GT86/BRZ van scrats zijn opgebouwd met een vooraf gesteld doel.
Michel
Michel
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Goeie post Tom.
Topic gaat weer de kant op van het 1M topic. Naarmate er langer moet worden gewacht om ermee te kunnen rijden neemt de kritiek toe. Op het laatst (na 33 pagina's aan reacties) is het niks meer aldus de heersende opinie tot de eerste proefritten gemaakt zijn en mensen enthousiast hier gaan posten. Vervolgens rijdt André er ook een stukje mee, post hier een positief verhaal en daarna is het de car-to-have.
Topic gaat weer de kant op van het 1M topic. Naarmate er langer moet worden gewacht om ermee te kunnen rijden neemt de kritiek toe. Op het laatst (na 33 pagina's aan reacties) is het niks meer aldus de heersende opinie tot de eerste proefritten gemaakt zijn en mensen enthousiast hier gaan posten. Vervolgens rijdt André er ook een stukje mee, post hier een positief verhaal en daarna is het de car-to-have.

-
OK, en dan wordt zo'n GT86 vanaf scratch door engineers opgebouwd met 'n superchassis blijkbaar en speciaal dit en speciaal dat, dan zou je denken, wow een 'motorsport' achtig gebeuren, rwd frontmotor layout DAT kan wat worden, kosten(...) noch moeite gespaard, niks uit de schappen getrokken onderdelen. I like it.Michel P schreef:Waar het om gaat is dat alle auto's die als concurent opgevoerd worden min of meer de opgeleukte burgerbak modellen zijn, snelle motor , beter onderstel, wat looks kralen en marketing en klaar, terwijl de GT86/BRZ van scrats zijn opgebouwd met een vooraf gesteld doel.
Michel
En dan hangen ze er 'n atmo 200pk 2 liter in en 'n prijs van 40k. Dus al 'verloren' op de trackdays en irl bij stoplichtsprintjes tov die boodschappenauto's/htk burgerbakken.
Wat is dan het doel met zoveel aandacht voor special engineering from scratch als de kar niet mee kan komen qua prestaties met die burgerbakken? Vertel me dat eens aub.
(Die lilleke burgerbak genaamd GTT was 13 jaar geleden vanalles de baas qua prestaties)
De BMW E90 was er in 320Si uitvoering als WTCC marketing verhaal, maar 't ding stuurde vlijm en vlijmscherp, beter dan welke BMw toendertijd(4/5 jaar terug), maar die motor was lame....
Die kant gaan we met dit ding ook op ben ik bang.
- Arthur
- Auto: Nr.51
En ik meende dat er in dit draadje al ergens gepost is dat het niet een "van scratch af aan" opgebouwde auto is. En daarbij is het ook nog eens een samenwerking tussen 2 fabrikanten. Hoeze kosten besparen?
-
Deze reactie was uiteraard te verwachten! Als je een auto van 40k kan aftikken ga ik er van uit dat je ook wat aan onderhoud kunt besteden. Voor mij niet meer dan logisch. Als je op de laatste centen moet letten dan zullen ze er zeker ook niet het circuit mee op gaan. Driftdagen, alhoewel misschien iets goedkoper zal er dan ook wel niet in zitten. Dan zijn we er toch uit? Deze auto zal niet particulier aangeschaft worden. Dan is de vergelijking met de GTT ook totaal zinloos. Welke vergelijking met wat, voor wat is dan wel aan de orde?Michel P schreef:@Ruben, je voorbeeld past natuurlijk niet, kosten bij een Z4 M coupe zijn natuurlijk veel hoger per kilometer. Blijft verder wel een gave auto!
@Tom, prima post!
Michel
Deze auto moet wel zo goed rijden en daarnaast een paar andere dingen aantikken en dat zie ik niet gebeuren.
Toyota heeft geen premiumbeleving, het uiterlijk is discutabel, vermogen is discutabel, prijs is discutabel. Wow, dat moet toch wel een verdomd goed rijdende auto zijn, want verder valt er op dit moment weinig positiefs over de auto te melden.
- Macboy
Ik blijf me erover verbazen dat er nog steeds mensen bestaan die openlijk op een forum durven te beweren dat auto A niet concurreert met auto B omdat het aandrijfconcept verschilt. Met alle respect maar dan heb je er weinig van begrepen. En als je dan ook nog als sterkste argument hebt dat je een Clio dan ook maar met een Ferrari moet vergelijken ter onderbouwing daarvan is toch duidelijk hoe stupide dat standpunt is ?
Hielke heeft volkomen gelijk Perry: je hebt gewoon 40k op de bank te besteden aan een fun auto. Alles wat daaronder qua DF of rijplezier te koop is zal dan een serieuze kandidaat zijn. Er is geen mens op deze aarde die rondloopt met een zak geld en zegt dat ie een 1200kg 200pk coupe RWD auto zoekt. De marktbeschikbaarheid is daar ook veel te beperkt voor.
Met 40k denk je aan een occassion Z4M die misschien afvalt vanwege running costs, de Megane die misschien afvalt vanwege de looks, de Exige vanwege praktische bruikbaarheid, de Clio RS die misschien afvalt omdat ie te klein is of te goedkoop. Verzin maar iets (domme voorbeelden om punt te maken niet noodzakelijkerwijs mijn mening !). Maar het is altijd een concurrent. Daarnaast is er verschil tussen de Clio RS en de GT86 alleen maar het aandrijfconcept dus dat zijn praktisch tweelingen van elkaar.
En stel dat je wel een levende ziel vindt die alleen RWD coupe ambieert. Andre bijvoorbeeld. Hoe verklaar je dan dat Andre een Honda Civic Type-R heeft gereden met veel plezier ?
Hielke heeft volkomen gelijk Perry: je hebt gewoon 40k op de bank te besteden aan een fun auto. Alles wat daaronder qua DF of rijplezier te koop is zal dan een serieuze kandidaat zijn. Er is geen mens op deze aarde die rondloopt met een zak geld en zegt dat ie een 1200kg 200pk coupe RWD auto zoekt. De marktbeschikbaarheid is daar ook veel te beperkt voor.
Met 40k denk je aan een occassion Z4M die misschien afvalt vanwege running costs, de Megane die misschien afvalt vanwege de looks, de Exige vanwege praktische bruikbaarheid, de Clio RS die misschien afvalt omdat ie te klein is of te goedkoop. Verzin maar iets (domme voorbeelden om punt te maken niet noodzakelijkerwijs mijn mening !). Maar het is altijd een concurrent. Daarnaast is er verschil tussen de Clio RS en de GT86 alleen maar het aandrijfconcept dus dat zijn praktisch tweelingen van elkaar.
En stel dat je wel een levende ziel vindt die alleen RWD coupe ambieert. Andre bijvoorbeeld. Hoe verklaar je dan dat Andre een Honda Civic Type-R heeft gereden met veel plezier ?
- Arthur
Nu wachten op Metin.
"You just got..."
"You just got..."

-
Als ik zo'n Subaru voor 40k koop, dan ga ik er inderdaad vanuit dat ik geen enkel probleem heb om 40-50k per jaar te rijden met bijbehorend onderhoud. Ik gok dat dat voor een tweedehands Z4M wat duurder uit gaat pakken. Als ik nu eens 40k spendeer aan een tweedehands Ferrari 355 gok ik dat ik het financieel niet ga redden. Zeker niet als er wat stuk gaat.Ruben schreef:Deze reactie was uiteraard te verwachten! Als je een auto van 40k kan aftikken ga ik er van uit dat je ook wat aan onderhoud kunt besteden. Voor mij niet meer dan logisch.
Met Ilija ben ik het niet geheel eens. Iemand die het in de Lotus hoek zoekt, zal niet uiteindelijk uitkomen bij een Clio RS of een Volkswagen Transporter (denk even aan onze Hans). Mensen die zoeken naar een hothatch, nemen normaal gesproken ook geen coupé mee in hun overwegingen. Of het moest een mega kortsluiting in hun koppie zijn die dat veroorzaakt. Beetje hetzelfde idee als een hetero man die in een Thaise bar een echte vrouw aan de haak denkt te slaan. Nog niet misschien...
- RVV
Robin schreef:Gaan we weer over kosten beginnen?![]()
Valt me gewoon op.
Zeker wel! Alleen er zijn nog geen ringtijden bekend en er zijn ook nog geen relevante trackervaringen van de ToySu bekend. Als die door de mand valt, ben ik de eerste die hem zal afbranden op dat vlak. Verder ben ik geen liefhebber van de ToySu, ik vind het initiatief gewoon fantastisch. En dat in een tijd waar zo'n beetje elke fabrikant de CO2 eenheidsworst route volgt, alle auto's op elkaar lijken, dezelfde motoren meekrijgen.. er nog maar weinig DF pareltjes zijn..
- RVV
Klopt, maar dit was in 2002 ook het FWD eindstation van Andre.En stel dat je wel een levende ziel vindt die alleen RWD coupe ambieert. Andre bijvoorbeeld. Hoe verklaar je dan dat Andre een Honda Civic Type-R heeft gereden met veel plezier ?
Als Andre op dit moment moest kiezen tussen welke FWD dan ook en deze ToySu RWD.. dan weet ik wel wat zijn keuze is.
Het zijn overwegend ook de de FWD rijders die roepen.. blalbla bij 200pk voel je niet of die auto RWD of FWD heeft.. FWD is allemaal zo goed blalblabla geworden anno 2011.. RWD is een fossiel concept, achterhaald wie wil dat nou nog..liever 50 pk meer in een levenloze 2 liter turbo en dan maar FWD voor lief nemen, in plaats van de enige juiste aandrijving namelijk RWD.
FWD of RWD in een sportieve auto is voor mij zo'n fundementele keuze, dat ik RWD qua belangrijkste bovenaan zet.. dan vermogen.. dan koets/verpakking.. ik geloof best in hele goede FWD auto's maar mijn keuze is het eigenlijk niet. Die snelle sportieve FWD auto's die ik heb gehad hadden allemaal hun bekende FWD manco's.
En weet je wat het is.. door al die turbotroep van afgelopen jaren.. denken mensen alleen nog maar in koppel, grunt en snelle stoplichtsprintjes.. mooie techniek weet men niet meer in het juiste perspectief op waarde te schatten.
- Arthur
OMG! Na de meest recente posts hier kon je wel eens gelijk hebben

Rico, tijd voor een vakantie?allen schreef:Of het moest een mega kortsluiting in hun koppie zijn die dat veroorzaakt. Beetje hetzelfde idee als een hetero man die in een Thaise bar een echte vrouw aan de haak denkt te slaan.

- RVV

Ach misschien is het ook wel een kutding.. We zullen zien tzt.. maar het blijft grappig om te lezen hoe de FWD turbobrigade zich op deze auto stort. Beetje tegengas kan dan geen kwaad

-
Rico, neem ff een bak koffie man.

- Arthur
Rico, het is juist de atmobrigade die er turbo's en/of SC's op wil schroeven en de turbobrigade sleept de atmo Clio erbij. Als je al van brigade's kunt spreken...
Idd, tijd voor een bakkie

Idd, tijd voor een bakkie

-
Nog eentje dan, en ik ben ook rwd man bij uitstek.
Hoe bijzonder is deze auto nu eigenlijk terwijl er al vanaf 1989 een Mazda MX5 Miata te koop is, relatief bestseller/icoontje. Leuk model, lichtgewicht, speels, leuk geevolueerd, leuk aandrijfverhaal, gewoon leuk, ook 'n leuke prijs. Alleen mis je 'n dak. OK....
Dus ik vind 't eigenlijk geen Ei van Colombus deze GT86.
Hoe bijzonder is deze auto nu eigenlijk terwijl er al vanaf 1989 een Mazda MX5 Miata te koop is, relatief bestseller/icoontje. Leuk model, lichtgewicht, speels, leuk geevolueerd, leuk aandrijfverhaal, gewoon leuk, ook 'n leuke prijs. Alleen mis je 'n dak. OK....
Dus ik vind 't eigenlijk geen Ei van Colombus deze GT86.
- Michel P
RVV schreef:Klopt, maar dit was in 2002 ook het FWD eindstation van Andre.En stel dat je wel een levende ziel vindt die alleen RWD coupe ambieert. Andre bijvoorbeeld. Hoe verklaar je dan dat Andre een Honda Civic Type-R heeft gereden met veel plezier ?
Als Andre op dit moment moest kiezen tussen welke FWD dan ook en deze ToySu RWD.. dan weet ik wel wat zijn keuze is.
Het zijn overwegend ook de de FWD rijders die roepen.. blalbla bij 200pk voel je niet of die auto RWD of FWD heeft.. FWD is allemaal zo goed blalblabla geworden anno 2011.. RWD is een fossiel concept, achterhaald wie wil dat nou nog..liever 50 pk meer in een levenloze 2 liter turbo en dan maar FWD voor lief nemen, in plaats van de enige juiste aandrijving namelijk RWD.
FWD of RWD in een sportieve auto is voor mij zo'n fundementele keuze, dat ik RWD qua belangrijkste bovenaan zet.. dan vermogen.. dan koets/verpakking.. ik geloof best in hele goede FWD auto's maar mijn keuze is het eigenlijk niet. Die snelle sportieve FWD auto's die ik heb gehad hadden allemaal hun bekende FWD manco's.
En weet je wat het is.. door al die turbotroep van afgelopen jaren.. denken mensen alleen nog maar in koppel, grunt en snelle stoplichtsprintjes.. mooie techniek weet men niet meer in het juiste perspectief op waarde te schatten.

- Macboy
Lees de post van Rico nog eens wetende dat de enige reden dat hij geen Renault Clio RS heeft gereden geen donder te maken had met het aandrijfconcept maar omdat de dealer hem onvoldoende aandacht gaf.
Sorry Rico maar hier moet je ff op reageren

- Hielke
Subaru HEEFT bodemplaat, ophanging, en grootste deel aandrijflijn uit de Subaru schappen geplukt. Die cardantunnel, noodzakelijk voor RWD, zit gewoon in het Impreza platform. Dat het zwaartepunt zo laag is, is grotendeels het gevolg van de Boxermotor layout. Ook daar is niks nieuws onder de zon.Tom schreef: Als ze uit de Toyota of Subaru rekken moesten shoppen was dit simpelweg nooit mogelijk geweest.
Wat kostte het Toyota destijds extra om de GT naast de FWD Corolla te bouwen? Ook een hele eigen carrosserie? Hooguit een paar duizend gulden voor zover ik me kan herinneren.
- RVV
Macboy schreef:Lees de post van Rico nog eens wetende dat de enige reden dat hij geen Renault Clio RS heeft gereden geen donder te maken had met het aandrijfconcept maar omdat de dealer hem onvoldoende aandacht gaf.
Heej pannenkoek, ik heb in 2008 gereden in de Clio, was er ook vrij enthousiast over. Zoals ik al schreef ik heb de Clio echt hoog zitten. Maar om hem nou de koning onder de trackauto's te bestempelen.. dat slaat natuurlijk nergens op.
RVV schreef:Vanavond even wezen kijken en rijden. De looks zijn echt super van zo'n clio sport. Metallic blauw, 17 ich sportvelgen, dikke diffuser achter die echt lijkt tov de plastic inzet stukken op een M pakket diffuser van een 1/3 serie. Of de diffuser werkt ? Geen idee. Maar mooi lijkt het wel.
De Clio sport is een rijk uitgeruste auto, automatische airco, xenon, instappen en starten zonder sleutel en nog meer toeters en bellen.
Interieur ziet er voor het type auto ook goed uit, niet gelijk de meest aansprekende styling maar wel netjes en ook "aaibare" materialen (zover belangrijk). De Clio is een vrij hoge auto, ook al zie je dat op het oog er niet direct van af. Maar bij instap vallen de hoge portieren op en ook de zit is relatief hoog. Ohoh dacht ik, dat word op de bok zitten, je zithouding is niet optimaal. Het is ook inherent aan het type auto natuurlijk. In deze klasse worden de auto's allemaal wat hoger. De stoelen zitten wel goed, goede zijdelingse steun en goed instelbaar. Daarintegen vind ik stuur te vlak staan. Dan rijden maar, net als BMW een startknop.
Eerst de motor warmrijden.. en binnendoor rijden door de woonwijk, mijn eerste angst was de elektrisch stuurbekrachtiging. Na de ervaring vorig week in de punto was ik wel wat sceptisch over. Maar uiteindelijk viel het allemaal erg mee, op lage snelheid wel wat extra bekrachtiging, maar niet het gevoel dat je aan een hoelahoep zit te draaien. Mooi direct, maar niet zo direct als van een Cooper S van de eerte generatie, bij die heb je het gevoel dat je de voorwielen in je handen hebt. Maar de Clio heeft wel een goede/fijne besturing en daar gaat het om. Bochten combinaties pakt ie vlot op mekaar, en onderstuur is hem zo op het gevoel vreemd, tenminste binnen de grenzen van semi sportief rijden, echt op de grens heb ik uiteraard niet gereden. Maar ik heb wel het gevoel dat die grens ver weg ligt, ik denk niet dat je je snel zult ergeren aan opkomend onderstuur omdat die erg lang uitblijft.
Voor sportief woon werk verkeer zal het sturen uitstekend voldoen. Ze weten wel waar ze mee bezig zijn op de Renault sportafdeling.
Wegligging is gewoon heel erg goed en de vering en demping is mooi in balans.
De motor, een typische sportmotor, deze atmo met 200 pk uit een 2 liter. Het kan wel een klein neefje wezen van de S54 M3 motor. Gasrespons is gretig en de auto klimt lekker in de toeren. Vanaf 5000 toeren is die heel erg goed bij de les, en de snelheidssensatie is overeenkomstig. Is het bij lage toeren dan niks ? Nee alles behalve dat. Ook tussen de 3000 en 5000 toeren voel je de auto erg vlot doortrekken, ook bij half gas. (relatief dan) Onder de 3000 toeren komen de traditionele nadelen van een sportatmo wat naar boven, geen mooie motorloop, smeuigheid ontbreekt. Maar echt horten of stoten blijft wel uit. De motor loopt wel erg lekker door de toeren heen en geeft je ook het gevoel om de powerband volledig te gebruiken. Dit bv in tegenstelling tot een standaard 6 cylinder atmo van BMW die ook echt snel word boven de 4500 toeren, maar je door de smeuigheid van die motor schakel je veel eerder op wat weer ten koste gaat van snelheid.
Maar wat is zo'n atmo toch een veel fijnere motor als van de Punto turbo motor waar ik vorige week in reed. Waarbij je de power als een kaartenhuis in mekaar voelt donderen boven de 5000 toeren. Dit blijft maar trekken tot bijna 7500 toeren.
De absolute snelheid van de Clio is hoog, de snelheidsensatie is helemaal dik in orde. Je hebt niet het idee in een schaap in wolfskleren te rijden. Het uitlaatgeluid is erg sportief getuned. Een heerlijk sportieve brom die vooral bij het dootrekken prominent aanwezig is. Ik heb me er niet aan gestoord, maar bij normaal snelweg verkeer zou het anders uit kunnen pakken. Maarja wat is de keus of average en geluidscomfort, of sportief, maar dan ook in alles zoals het geluid. Geluid maakt tenminste wel een heel belangrijk deel uit van de sportieve beleving bij dit soort auto's.
Om even te gaan schiften een nieuwe Grande punto turbo sport of deze Clio sport.. de Clio anytime anyplace.
De algemene kwaliteitsindruk is redelijk te noemen, geen rammels, of kraakjes. Maar het is niet helemaal zonneschijn, want er is wel wat aan vervangen door de eigenaar, ik wist het al van Dennis van der Schoot, en de verkoper keek er wel van op toen ik precies wist te vertellen wat er al was vervangen in de garantieperiode, tellerbak, voorveren, stoelframe. Maar de verkoper is zelf ex Renault dealer (bedrijf verkocht)en deze auto had die als liefhebbers auto. Dat geeft ook weer vertrouwen in de auto,De eigenaar kent alle in en outs van Renault en in het bijzonder deze Clio.
De kilometerstand is laag met net 21000 km en de staat van de auto is onberispelijk. Auto staat in een hofje altijd apart zodat niemand er met de deuren tegen aan kan slaan.
De eigenaar is sinds kort BMW gaan rijdenEn wel een 120d Een Renault man die nooit van zichzelf had gedacht dat ie BMW zou gaan rijden en een BMW rijder (ik zei de gek) die nooit had gedacht dat die nog een keer Renault zou rijden. Dit betekend overigens niet dat ik de auto al gekocht heb ofzo.
Maar in mijn lijstje met auto's die echt mijn interesse hebben is de Clio Sport met stip gestegen. Zijn belangrijkste alternatief, is de Mini Cooper S. Grootste nadeel van de laatste is dat ze met dezelfde prijs minimaal 2 jaar tot 3 jaar ouder zijn.
Is dat het waard ? Een goede vraag, daar ben ik zelf nog niet over uit.
Ik moet eerst maar eens in een Golf GTI gaan rijden.
- Enrico
Eens als koning maar de Clio RS is de allerbeste track auto in zijn segment.....RVV schreef: ik heb in 2008 gereden in de Clio, was er ook vrij enthousiast over. Zoals ik al schreef ik heb de Clio echt hoog zitten. Maar om hem nou de koning onder de trackauto's te bestempelen.. dat slaat natuurlijk nergens op.
de BRZ / GT-86 is niet het segment van de Clio RS, daar waar het wel te vergelijken is op pk, gewicht, performance en door gerichtheid... goed stuurende snelle auto.
Hielke heeft goed opgelet. BRZ maakt gebruik hier en daar van Impreza onderdelen......... is niet 100% nieuw ontwikkeld... (achter wiel ophanging / remsysteem / delen van de onderstel)
mij verbaast hoe wenig stemmen uitgebracht zijn over welke de mooiste is BRZ of GT-86 ?

-
40k heb je wel RWD
lol:)
lol:)