Het grote MX-5 topic op DF

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Metchu

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Metchu » 04 sep 2014, 17:57

yes!! go Mazda! hopen op laag gewicht en lage prijs :swinging:

GTRene

Bericht door GTRene » 04 sep 2014, 18:37

gewicht schijnt goed te worden, ook afmetingen van zo'n ding is mooi, mooi binnen de 4 meter.
Helaas verschaft Mazda nog weinig specificaties van de nieuwe MX-5. Wel weten we dat de roadster 3,92 meter lang is en dat de breedte en de hoogte respectievelijk 1,73 en 1,24 meter bedragen.
De wielbasis meet 2,32 meter. Verder heeft de nieuwe MX-5 een stoffen kap, is hij 100 kilogram lichter dan het huidige model en er wordt uiteraard gebruik gemaakt van SkyActiv-technologie. Onder de kap komen we SkyActiv-G benzinemotoren tegen, die zijn gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak.

http://www.nu.nl/auto/3868795/nieuwe-ma ... thuld.html" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 04 sep 2014, 18:40

vanuit de UK, schijnt prijs zelfde als uitgaande, dus netjes gezien deze kar, korter en breder en lager en lichter, mooi dik voor zijn klasse.
The MX-5 will go on sale in the UK early in 2015 at a starting price expected to be in the region of £20,000, that's similar to the outgoing car.

Read more: http://www.autoexpress.co.uk/mazda/mx-5 ... z3CMjvTrCz" onclick="window.open(this.href);return false;
The latest iteration of the MX-5 bucks the trend of new models gaining ever-increasing proportions. In comparison to the past three generations, this latest MX-5 has the smallest footprint of the lot, measuring in at 105mm shorter, 20mm lower but 10mm wider than the outgoing model. The wheelbase has also been reduced by 15mm as well as front and rear overhangs cut by 90mm.

Read more: http://www.autoexpress.co.uk/mazda/mx-5 ... z3CMjp2nqu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autoexpress.co.uk/mazda/mx-5 ... -the-facts" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 05 sep 2014, 17:01

Apropos Leichtgewicht: Über 100 kg Ersparnis holten die Techniker im Vergleich zum Vorgänger heraus, was das Grundgewicht auf unter 1.000 Kilogramm fallen lässt. Das weckt Vorfreude auf jede Menge Querdynamik. Darüber hinaus veränderten sie den Schwerpunkt, indem das Triebwerk tiefer und weiter Richtung Fahrgastzelle gerückt ist. Außerdem ist der Roadster bei minimal geschrumpftem Radstand (1,5 cm) deutlich kürzer mit minus zehn Zentimetern; dafür gibt es einen Zentimeter mehr Breite, und bei der Höhe knapsten die Verantwortlichen einen Zentimeter ab.
Ein kleines bisschen Geduld müssen die Fans aber dann doch noch mitbringen, denn Marktstart ist erst im dritten Quartal 2015. Dann wird der neue MX-5 zu Preisen ab knapp über 24.000 Euro beim Händler stehen.
http://ww2.autoscout24.de/info/magazine ... utm_term=5" onclick="window.open(this.href);return false;

de cijfers klinken goed, natuurlijk in NL zal het wat duurder worden (vanaf prijs)

Hielke

Bericht door Hielke » 05 sep 2014, 18:46

180 pk bij 1000 kg voor iets van 35k.

Pak maar in Toyota met je GT86.

ErikS

Bericht door ErikS » 05 sep 2014, 18:48

Hielke schreef:180 pk bij 1000 kg voor iets van 35k.

Nog een cabrio ook! :df:

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 06 sep 2014, 00:05

Hielke schreef:180 pk bij 1000 kg voor iets van 35k.

Indd!

De 140 pk in mijn 1000 kg wegende MX-5 is net even iets te weinig om echt lol mee te kunnen hebben.

2000USA

Bericht door 2000USA » 08 sep 2014, 15:42

ik ben qua uiterlijk juist een beetje teleurgesteld....

als dit je verwachting is:

Afbeelding

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 09 sep 2014, 14:36

Hielke schreef:Laurens,

ik neem aan dat alle rijders in de Max5 cup Poly-bussen in de draagarmen gebruiken?
L@urens schreef:
Oscar29 schreef:Niet iedereen gebruikt ze.
Ik gok de top 15 wel.
Sorry dat ik er even een hele oude post bij haal :)
Net even gesproken met Ton van Il motorsport omdat ik op het punt stond om daar poly's te bestellen. Dit werd mij door hem afgeraden, in plaats daarvan kon ik beter hun verstevigde rubberen set nemen. Volgens hem werd deze ook gebruikt door bijna alle max-5 rijders en ik zie ook in het reglement staan dat men alleen deze rubbers mag gebruiken of originele (wat zou verklaren dat men niet voor poly's kiest, echter dit wordt weer tegengesproken door Laurens' bovenstaande post). Nu hebben wij met Jenna's mx-5 natuurlijk sowieso niets met reglementen te maken.
De poly-bushes die ze bij il verkopen zouden volgens hem van mindere kwaliteit zijn dan powerflex (wij van wc-eend adviseren glorix, dat zeg wat!), dus twijfel nu nog tussen powerflex zwart of de verzwaarde rubbers van il. Wat is wijsheid? Auto wordt alleen op ring/trackdays gebruikt.

MX5T

Bericht door MX5T » 10 sep 2014, 13:52

Op de Ringmazda zitten Powerflex bussen. Nadeel; Die moeten af en toe wel eens ingevet worden.
De harder rubbers van IL Mspt lijken me ook geen slechte keuze, voordeel geen onderhoud maar na een aantal jaren verliezen ze wel wat van hun hardheid.
Als er met deze bussen in de MAX5-cup onder de 2.08 kan worden gereden op CPZ dan is de vervorming van de rubbers met bijbehorende wielstandwijziging geen probleem dus om die reden ook een goede keuze.

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 10 sep 2014, 16:48

MX5T schreef:Op de Ringmazda zitten Powerflex bussen. Nadeel; Die moeten af en toe wel eens ingevet worden.
De harder rubbers van IL Mspt lijken me ook geen slechte keuze, voordeel geen onderhoud maar na een aantal jaren verliezen ze wel wat van hun hardheid.
Als er met deze bussen in de MAX5-cup onder de 2.08 kan worden gereden op CPZ dan is de vervorming van de rubbers met bijbehorende wielstandwijziging geen probleem dus om die reden ook een goede keuze.
Bedankt voor de tip Ton! Inmiddels ook vanuit max5 kringen vernomen dat GAZ (wat ze nu heeft) en harde IL rubbers een beproefde combinatie zijn. Het lijkt me dat de werking van harde rubbers ten opzichte van poly tegengesteld is, met harde rubbers is er veel draaiweerstand aan de arm terwijl poly juist als een lager werkt en voor een hele lage weerstand zorgt en het onderstel meer zijn werk laat doen. In dat opzicht neeg ik meer naar powerflex....

creon

Bericht door creon » 19 sep 2014, 16:02

sinds kort ook een mx5 NA aangeschaft
en hij voelt een beetje zweverig aan
ik ga bij IL nieuwe rubbers bestellen en ik zit ook na te denken over een setje coilovers
het is wel gewoon mijn daily maar ik ben wel van plan om er wat circuit dagen mee te maken

nu lees ik dat de gaz gold een goede keus is
maar op andere forums lees ik ook veel over koni (3 hoogte verstelbaar ipv traploos)

wat zouden jullie aanbevelen
ik zie door de bomen het bos niet meer

MX5T

Bericht door MX5T » 19 sep 2014, 17:19

creon schreef:sinds kort ook een mx5 NA aangeschaft
en hij voelt een beetje zweverig aan
Dat is wel erg weinig informatie

Hoeveel km
Zien de onderstelcomponenten er goed/slecht uit (rubbers, veren, schodempers)
geen speling op fuseekogels, wiellagers, stuurstangkogels
bandenspanning goed
banden niet scheef afgesleten
uitlijning volgens fabrieksspec

Als je genoeg budget hebt hoef je naar bovenstaande niet te kijken en bestel je een AST, KW, Intrax, Bilstein, Gaz, FatCatMotorsport en nog tig andere merken onderstel of wat op de divers fora het best onderbouwd geadviseerd wordt (en daar zitten best hele goede experts tussen maar hoe kun je controleren dat dat ook zo is)
Nieuwe bussen eronder en alle kogels en wiellagers vervangen en dan breng je de auto weg voor uitlijnen en uitwegen.
Dan ben je een paar euro verder (waarschijnlijk meer dan de auto gekost heeft) maar dan heb je ook wat voor die enkele trackday

Geinmodus af:

Met 115 pk daily zou ik zorgen dat de auto technisch ok is en een paar goede banden erop (geen banden met overdreven veel grip maar veel grip bij nat daar heb je voor dagelijks het meeste aan) en dan lekker scheuren en glijden met dat ding. Kost het minste en levert bij dat vermogen uiteindelijk de meeste Driving Fun maar dat is mijn persoonlijke mening.

Hielke

Bericht door Hielke » 19 sep 2014, 17:23

En anders heb ik ook nog wel wat tips om ook geen geld te hoeven uitgeven :tooth:

Serieus: net wat hierboven gezegd wordt, meestal zit het in de banden. Vervolgens kun je naar de schokbrekers kijken. Gaz Gold is hard. Persoonlijk ging ik voor de koni's. Rubbers zitten er onder de MX-5 bijna 20. Je moet wel heel zeker weten dat die aan vervanging toe zijn.
Laatst gewijzigd door Hielke op 19 sep 2014, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.

creon

Bericht door creon » 19 sep 2014, 17:30

De wagen heeft nu 150.000 op de teller staan en voor zover ik kan zien is alles nog origineel
Ik wil de wagen ook graag wat verlagen, maar aangezien ook ik mijn geld maar 1x uit kan geven
Koop ik liever meteen de eerste keer wat goeds butget zal ergens rond de 650 zweven

Dus combi zweverige wagen, af en toe trackdagen, verlagen, oud spul vervangen

En het gaat om een 1.8 dus hopelijk zijn er iets meer dan 115pk over gebleven na die 20 jaar :)

MX5T

Bericht door MX5T » 19 sep 2014, 18:55

creon schreef:De wagen heeft nu 150.000 op de teller staan en voor zover ik kan zien is alles nog origineel
Mooi dat je ook kan zien dat de uitlijning origineel is. Origineel wil dat ook zeggen dat alles nog 100% functioneel is ??

Nog even over je budget, als je daarmee rubbers en veren/dempers bedoelt zul je nog even door moeten sparen.
Setje onderstelrubbers bij IL Mspt 321,- Setje Vmaxx Coilover Suspension Kit 407,- Als je de montage niet zelf doet dan kost dat ook nog wat knaken + uitlijnen en hoogteafstelling en dan hebben we het ook nog niet over banden gehad.

Succes maar ik heb het gevoel dat je geen idee hebt waar je aan wil beginnen.

De tips van Hielke
setje Koni Geel bij IL Mspt 711,-. Setje 35 mm verlagingsveren H&R 218,-, Eibach 156,-. Moet het er nog even onder.
En het gaat om een 1.8 dus hopelijk zijn er iets meer dan 115pk over gebleven na die 20 jaar
De meeste 1.8 komen niet verder dan 120 -125 pk (de mijne had 121 pk (113k km))

creon

Bericht door creon » 19 sep 2014, 19:10

Montage en uitlijning ga ik zelf doen budget is voor de veren en dempers
Setje verse rubbers bussen kan nooit geen kwaad en die van il schijnen echt goed te zijn

Hielke

Bericht door Hielke » 19 sep 2014, 19:34

creon schreef:Montage en uitlijning ga ik zelf doen budget is voor de veren en dempers
Setje verse rubbers bussen kan nooit geen kwaad en die van il schijnen echt goed te zijn
Je hebt natuurlijk gelijk als je zegt dat een set nieuwe rubbers geen kwaad kan. Het is alleen dat het geen pietluttig klusje is. 150.000 km lijkt me ook vrij vroeg om van ernstige slijtage te kunnen spreken. Maar wil je je onderstel 100% voor elkaar hebben, dan is het natuurlijk een verstandige keus.

vester86

Bericht door vester86 » 26 sep 2014, 16:01

En ook hier maar even komen zwaaien. Lees al een tijdje mee en besloten om me maar eens aan te melden/registreren op DF. Rij nu al zo'n 1,5 jaar een mx5 NB-FL en sommigen van jullie kennen me wellicht ook van het Owners forum.

Ik ben dus joris, 28, woon in de regio arnhem/nijmegen
Afbeelding

matthyssie

Bericht door matthyssie » 26 sep 2014, 16:48

Welkom hier Vester ;-)

Gisae

Bericht door Gisae » 28 sep 2014, 18:27

Vorige week mijn Seat Ibiza 1.4 met gasbom verkocht, en deze er voor terug gekocht;

Afbeelding
Minder leuk bij de pomp, maar des te leuker tijdens het rijden. (2.0 exec)

GTRene

Bericht door GTRene » 28 sep 2014, 19:57

nice :thumbup:
al kan die nog wel iets omlaag zo te zien.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 28 sep 2014, 20:32

Zo'n NC 2.0 lijkt mij ook wel wat. Paar jaar standaard in rijden en dan laten tunen tot 200pk in Engeland. Maar wel als 3e auto. Dat avontuur met de S2000 heeft mij wel geleerd dat een sportwagen voor elke dag gewoon niet ideaal is en het leuke aan zo'n auto snel doet vergeten.

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 28 sep 2014, 21:36

Precies Tom.

Wel geen 200 pk nog, maar ik ben dan ook gezwicht voor de verleiding, en bezit als derde auto nu dan ook een MX5.
Geen aspiraties mee, gewoon weer lekker cabrio rijden zo nu en dan. Vandaag natuurlijk prachtig weer, dus lekker langs de Waal richting het oosten gereden om mijn Touring op te halen. MdV achter het stuur vindt het ook een prachtig autootje, is er heel tevreden mee, en gaat ook zeker deze auto pakken als ik met de PHEV weg ben...

Stapt ze van de MX5 in de 328 Touring, belt ze me op, zegt ze: "wat een ouwe lullenbak zeg, die BMW" :lollerdelol: :duh:
En ik ben al voor haar van een 528 naar een 328 gegaan...

Overigens gisteren ook al even op Weeze geprobeerd om te driften met zo'n 1.6 NA, en warempel, na wat gestoei toch voor elkaar gekregen om de asfalt bochten dwars rond te gaan. Op het beton nog wat lastiger.

matthyssie

Bericht door matthyssie » 28 sep 2014, 22:35

Leuk he. Mijne heeft als kers op de taart dan ook nog een sperretje. Als het een beetje nat is, kan ik mijn geluk niet op. :mrgreen: :df:

Plaats reactie