EV auto's (elektrische)
-
Re: EV auto's (elektrische)
Leuke wagen. Zou ie minder gaan kosten dan een IONIQ 5N?
-
Lijkt wel een karikatuur met die putdeksels eronder.
-
-
- Auto: Fun Damn Mentally
OK.....^^^^
Edit, daaruit:
Dan deze. De politiek is de steen des aanstoots geweest, nu mag de consument beslissen, over de 'lijken' van de autoindustrie(?)
https://www.ad.nl/auto/elektrische-auto ... ~aea3f724/
DISCLAIMER:
Ik 'wil' best wel een EV als 'daily', mocht er 'n laadpaal in de parking komt onder mijn appartementencomplex komen. Dat lijkt nog niet 't geval. Met de rekenmachine erbij leek het dan niet onaardig. maarja de praktijk ligt anders.
En dan houd ik me toch maar wijselijk stil over dat die Sigrid begint over 't klimaat.....
Geef mij trouwens die bovenste Turbo 1 maar.
Edit, daaruit:
Zoals ik 't lees: Staat deze dame überhaupt wel aan de kant van de auto-industrie of is dit een infiltrant. Wat een nonsense.Wat schort eraan?
„De consumentenvraag blijft achter. We wisten altijd al wel dat er een groot verschil zou zijn in acceptatie tussen verschillende landen. Nederland en de Scandinavische landen doen het goed, in Spanje en Italië gaat het wat langzamer en Midden- en Oost-Europa blijven achter. Maar de zogeheten early adaptors hebben we wel binnen. Het gaat er nu om de massa over de streep te trekken. Dat kan alleen als er zekerheid is dat je overal kan laden, dat er helderheid is over betaalbare laadtarieven en zekerheid over subsidies en belastingen. Dat is er niet en loopt in heel Europa uiteen.”
Dus pleit u als auto-industrie voor het loslaten van de doelstelling voor 2025?
„Nee, wij staan nog steeds achter die doelstelling van decarbonisatie en ook nog steeds de doelstelling van 25%-aandeel van elektrische auto’s in de nieuwverkoop in 2025. Wij zien ook die overstromingen in Valencia en dat er dus hard gewerkt moet worden aan een beter klimaat. En ook qua investeringen is er helemaal geen weg terug, dat is geen optie. Wij willen alleen af van het boetebeleid, omdat fabrikanten het geld van een boete niet extra kunnen investeren in elektrische auto’s.”

Dan deze. De politiek is de steen des aanstoots geweest, nu mag de consument beslissen, over de 'lijken' van de autoindustrie(?)
https://www.ad.nl/auto/elektrische-auto ... ~aea3f724/
DISCLAIMER:
Ik 'wil' best wel een EV als 'daily', mocht er 'n laadpaal in de parking komt onder mijn appartementencomplex komen. Dat lijkt nog niet 't geval. Met de rekenmachine erbij leek het dan niet onaardig. maarja de praktijk ligt anders.
En dan houd ik me toch maar wijselijk stil over dat die Sigrid begint over 't klimaat.....
Geef mij trouwens die bovenste Turbo 1 maar.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Ook lekker makkelijk om Valencia erbij te halen als gevolg. Nu is elk extreem weertype het gevolg van?
En dat 2e stuk over dat benzine auto's nu goedkoper zijn dan EV's. Roep dat maar lekker hard zo in de media. Binnen de kortste keren wordt er weer iets duurder om je maar uit je brandstofauto te krijgen.

En dat 2e stuk over dat benzine auto's nu goedkoper zijn dan EV's. Roep dat maar lekker hard zo in de media. Binnen de kortste keren wordt er weer iets duurder om je maar uit je brandstofauto te krijgen.

-
Stuiptrekkingen van de naïeve Europese auto industrie ... Hopen dat de nog bijdraaien anders is het vlot over.
-
Als wat Wimo zegt bewaarheid wordt(...) en we dan toch gaan vingerwijzen: EU is de boosdoener. Period.
-
Het massaal frauderen met uitstoot data, dieselgate en tal van andere 'tegenslagen' helpt nou ook niet echt mee he..
-
Kip & Ei. In de praktijk totaal onhaalbare resultaten, bedacht door 'experts' 'deskundigen' en 'wereldverbeteraars' in dienst van/verbonden met de politici van de EU.Wimo schreef: 17 dec 2024, 09:05 Het massaal frauderen met uitstoot data, dieselgate en tal van andere 'tegenslagen' helpt nou ook niet echt mee he..
KOFFIE?
-
Nee, het was goedkoper om te frauderen dan de software en hardware te maken die de emissie wel haalde. En dat heeft achteraf veel celstraf en boetes opgeleverd. En boze klanten die ineens pk's inleveren omdat hun auto's voorheen teveel uitstoot genereerde.
Het was overigens de USA die het startsein gaf om er daadwerkelijk wat aan te doen en de vw groep aan te klagen.
Het was overigens de USA die het startsein gaf om er daadwerkelijk wat aan te doen en de vw groep aan te klagen.
-
Ik las 't net even anders dan jij en recht(spraak) is heel heel vaak krom, vooral als 't de politiek/EU aanverwante betreft , dan verlies 'je' altijd(VW)Wimo schreef: 17 dec 2024, 10:03 Nee, het was goedkoper om te frauderen dan de software en hardware te maken die de emissie wel haalde. En dat heeft achteraf veel celstraf en boetes opgeleverd. En boze klanten die ineens pk's inleveren omdat hun auto's voorheen teveel uitstoot genereerde.
Probleem was de EU en is de EU en de USA onder een democraat natuurlijk:)
-
Maar goed, de consument koopt(of niet) en bepaalt dus of 't product levensvatbaarheid heeft. Niet de politiek, wat dus zo eerst wel leek.
Da's dus een probleem, en fixerend op vooral de rijkere Europese landen(Scandinavië , CH en NL bijvoorbeeld) vergeten we dat Europa en de wereld nog wat groter is.
Da's dus een probleem, en fixerend op vooral de rijkere Europese landen(Scandinavië , CH en NL bijvoorbeeld) vergeten we dat Europa en de wereld nog wat groter is.
-
https://www.ad.nl/auto/elektrisch-rijde ... ~aea3f724/
Had 'm vanochtend al gepost, maar weer even beter onder de aandacht, wel 'n dingetje hoor:
Had 'm vanochtend al gepost, maar weer even beter onder de aandacht, wel 'n dingetje hoor:
Elektrisch rijden fors duurder dan rijden op benzine
Elektrisch rijden is niet langer goedkoper dan rijden in een benzineauto. De torenhoge afschrijving en de motorrijtuigenbelasting, die in 2025 ook voor elektrische auto’s geldt, maken groen rijden flink duurder.
Dat blijkt uit berekeningen van de ANWB in de nieuwste Elektrisch Rijden Monitor. Het verschil is aanzienlijk. Een kilometer in een elektrische auto kost bijna 76 cent, 9 cent méér dan in een auto op benzine. De ANWB rekende met auto’s van 46.000 euro - zoveel kost een gemiddeld elektrisch voertuig (ev) - waarmee vier jaar lang 15.000 kilometer per jaar wordt gereden. Afschrijving, verzekering, onderhoud, laden of tanken, banden en de motorrijtuigenbelasting werden meegenomen.
Mensen zijn onzeker over de kosten van een elektrische auto en houden de hand op de knip
Jarenlang was elektrisch rijden goedkoper, maar dat is gekanteld.
Directeur Marga de Jager van de ANWB constateert dat door de gestegen kosten het aantal mensen dat een elektrische auto wil kopen niet meer toeneemt. ,,Dat heeft met name te maken met het feit dat elektrische auto’s harder afschrijven dan oorspronkelijk was verwacht en zeker harder afschrijven dan een benzineauto. En dat in combinatie met de motorrijtuigenbelasting. De tarieven voor de komende tijd maakt dat mensen onzeker zijn over de verwachte kosten van een elektrische auto en dat ze daarmee dus de hand op de knip houden.’’ De verduurzaming op de weg stokt daardoor, vreest de ANWB.
Tot op heden blijft het nog wel redelijk gaan met de verkoop. Dit jaar werden er tot dusver 115.000 ev’s verkocht; één op de drie auto’s is volledig elektrisch en in totaal rijden er nu 571.000 rond in Nederland. Maar het marktaandeel is dit jaar slechts 3 procent gegroeid.
Kentering
Een kentering ligt op de loer nu de kosten stijgen, om te beginnen met de motorrijtuigenbelasting. Die is dit jaar nog nul euro voor ev’s. Vanaf januari gaan ev-rijders een kwart van het tarief betalen en vanaf 2026 al 75 procent. Over vijf jaar is er geen enkele korting meer.
Dat gaan de elektrische rijders in de portemonnee voelen. De hoogte van de motorrijtuigenbelasting is namelijk deels afhankelijk van het gewicht van je auto en een elektrische auto is al snel minimaal 400 kilo zwaarder door de batterijen. Autobrancheorganisatie Bovag becijferde eerder dat de wegenbelasting voor een elektrische Volkswagen ID.3 per kwartaal 60 euro hoger wordt dan voor een VW Golf op benzine.
Die getallen helpen de verkoper in de showroom niet.
De aanschafsubsidie voor nieuwe ev’s wordt volgend jaar ook nog eens geschrapt. ‘De snelheid waarmee stimuleringsmaatregelen, met name de korting op de motorrijtuigenbelasting, worden afgebouwd is te snel in verhouding tot de grote investering die Nederlanders nog steeds moeten doen bij de aankoop van een elektrische auto’, constateren de onderzoekers van ANWB.
De Jager: ,,Wij hebben voor korting op de wegenbelasting gepleit om het gewicht van een zwaardere elektrische auto te compenseren. Maar dan maakt de regering toch weer andere keuzes waar de mobiliteitsbranche de dupe van gaat worden. Dat helpt de verduurzaming niet. En juist de overheid wil de CO2-uitstoot reduceren. Nou, dan moet je ook zorgen dat elektrisch rijden aantrekkelijk blijft in plaats van dat je mensen demotiveert, of dat je mensen extra op kosten jaagt.’’
De afschrijving is een andere grote kostenpost. Een elektrische Fiat 500 die drie jaar geleden bijna 40 mille kostte, is bij inruil nu nog maar 17 mille waard. De populaire Tesla Model 3 die vier jaar geleden 51 mille was, is nu te koop voor nog geen 20.000 euro. ,,De technologie van elektrische auto’s ontwikkelt zich zo gigantisch snel. De actieradius en ook de laadsnelheid nemen enorm toe. Dat maakt ook dat mensen liever een nieuwere elektrische auto kiezen dan een iets oudere auto die verouderde technologie heeft. In de transitie betalen de koplopers de rekening voor de doorontwikkeling van de technologie’’, aldus De Jager. Het is hetzelfde als vroeger met laptops en smartphones; over een jaar koop je een betere voor hetzelfde geld of minder.
Lichtpuntjes
Er zijn ook lichtpuntjes. Niet iedereen rijdt duurder met een ev. Wie zonnepanelen heeft en thuis kan opladen is nog steeds spekkoper. En de echt betaalbare elektrische auto’s komen eraan. Vorig jaar waren er zeven modellen goedkoper dan 35 mille, nu valt er al te kiezen uit zestien modellen. Ook dat stuwt de afschrijving op. Voor het gros van de autokopers waren en zijn elektrische auto’s veel te duur. Voor een nieuwe ev wil de gemiddelde Nederlander niet meer dan 34.500 euro uitgeven, terwijl de gemiddelde prijs 46.000 euro is. Dat verschil is afgelopen jaar wel gedaald met bijna 2600 euro.
En de randvoorwaarden voor elektrisch rijden zijn meer dan goed, constateert de ANWB. Het barst van de laadpalen in Nederland en jongeren blijken in het ANWB-onderzoek heel geïnteresseerd in elektrisch rijden, ook al hebben ze er nu nog het geld niet voor.
- JP
Wegrijden tijdens een noodsituatie terwijl je ingeplugd bent. Soms zijn er oplossingen voor problemen waarvan je niet wist dat die er waren 

https://evject.comEVject is the only EV charging connector that allows you to safely disconnect and drive away in an emergency situation - without ever leaving your vehicle. Our patented breakaway technology works with your electric vehicle's charging systems, giving you the peace of mind to charge anywhere, anytime.
-
-
Ik dacht ik zal JP een dienst bewijzen en in de kerstvakantie even mijn Q4 voorstellen.
Maar helaas, afgelopen woensdag bij de dealer geleverd maar wordt pas 17 januari afgeleverd

- Arthur
Gelukkig 

- Arthur
Mooi, gemak van tanken en de instant power van een EV.
- JP
Tenminste iemand die zich er niet voor schaamt, en dat hoeft ook niet. Zie de foto's graag verschijnen, mag ook op de app……

-
OnlineMartijn_bmw
Toch al redelijk snel ook! Ik heb hem vandaag opgehaald. (Audi Amsterdam)
-
Uiteindelijk 3 maanden tussen bestellen en levering, dus dat is heel netjes vind ik.
Mooi dat je hem hebt nu, durf je er iets over te posten?
Mooi dat je hem hebt nu, durf je er iets over te posten?

-
OnlineMartijn_bmw
Dat is zeker netjes, toen de Q4 net op de markt kwam liep de levertijd op tot 18mnd
destijds de reden waarom MDV voor een Cupra Born ipv Q4 is gegaan, geen zin om 18mnd op een auto te moeten wachten.
Bij mij was het een maand of 4 ook prima dus.
Iets erover posten… ik zal nog even laten bezinken of ik het risico wil nemen om volledig verketterd te worden op DF

Iets erover posten… ik zal nog even laten bezinken of ik het risico wil nemen om volledig verketterd te worden op DF

- Luco
Martijn_bmw schreef: 21 dec 2024, 07:21 Dat is zeker netjes, toen de Q4 net op de markt kwam liep de levertijd op tot 18mnddestijds de reden waarom MDV voor een Cupra Born ipv Q4 is gegaan, geen zin om 18mnd op een auto te moeten wachten.
Iets erover posten… ik zal nog even laten bezinken of ik het risico wil nemen om volledig verketterd te worden op DF![]()
![]()

Dan is de vraag:
Omdat het een audi is?
Omdat het een EV is?
Of beiden?
- Arthur
Omdat het Martijn is?
Grapje, Martijn

Grapje, Martijn