Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Martijn_bmw

Re: Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Bericht door Martijn_bmw » 02 nov 2012, 11:48

http://www.telegraaf.nl/overgeld/zorgve ... uro__.html

en het verschil wordt nog groter...

12 x 480 + 600 = 6.360

VS

12 x 20 + 180 = 420

verschil bijna fucking 6k EUR per jaar voor precies dezelfde zorg :devil: :devil:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 02 nov 2012, 11:51

Eens met Luco.

Het is gewoon een hellend vlak waarop je je begeeft, als je premies gaat differentiëren op gedrag. Het begint met roken, dan komt fastfood...... drank....drugs.... ziektes die in de familie voorkomen...sporten die je beoefent..... rijgedrag en snelheid, straks nog blackboxes in de auto op last van de verzekeraar om je snelheid te meten.... waar eindigt het dan?

Het punt is dat ons zorgstelsel en ziektekostenverzekering een solidair stelsel is (en ook moet zijn). Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik gezond ben en nagenoeg nooit zorg nodig heb. Ik betaal graag mijn premies, zeker als ik weet dat anderen daarmee geholpen zijn. Mensen die wel ziek zijn.

Enige prijsdifferentiatie accepteer ik ook nog wel. Ik vind het niet erg om anderhalf of twee keer zoveel premie te betalen dan een bijstandsmoeder. Ik kan dat best betalen. Dat is nu ook al zo. Zij krijgen zorgtoeslag, ik niet. Geeft allemaal niet.

Maar de geplande verschillen voor 2014 zijn zo bizar dat het bijna lachwekkend wordt. De één betaalt straks 20 euro per maand, de ander 480 euro per maand. Vier-en-twintig keer zoveel!

Dan ondermijn je ook de solidariteit, de hele basis van ons zorgstelsel. Dan krijg je, zoals al eerder genoemd in dit topic, ook situaties dat iemand die 480 euro betaalt niet in een ziekenhuis naast iemand wil liggen die voor 2 tientjes klaar is terwijl die laatste persoon een werkloze alcoholische kettingroker is die een puinhoop van zijn gezondheid maakt. Daar wil jij niet voor betalen.....

Heel dom dit.
Laatst gewijzigd door Wouter81 op 02 nov 2012, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.

///Joost

Bericht door ///Joost » 02 nov 2012, 11:51

Luco schreef:je vergelijk gaat dus mis, want een roker kost minder dan iemand die gezond leeft :blink:
Wat heeft dat verder met accijnzen te maken? Hogere tax op tabak is meer geld in het laatje, of een roker nou merr of minder kost doet niet ter zake.

@ Wouter: Je kunt het inderdaad zo gek maken als je wilt. Daarom is een jaarlijkse of tweejaarlijkse check up bij de dokter nog niet eens zo gek. Daar haal je zo degenen uit die roken, aan de drank zijn of overgewicht hebben.
Laatst gewijzigd door ///Joost op 02 nov 2012, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 02 nov 2012, 11:52

Het is wel apart dat de VVD de verkiezingen wint maar alleen de PVDA kiezers erop vooruitgaan. Zij zijn tevreden. Beetje lullen dat het zo zielig is dat ontwikkelingssamenwerking wordt teruggebracht. En ondertussen voldaan toezien hoe de hardwerkende, veel verdienende VVD stemmer hard moet bloeden. Hoezo nivelleren? Dat is nergens voor nodig. Iedereen kan in dit land schatrijk worden! En als je te lui bent om hard te werken dan kun je je hele leven achterover leunen en zorgt de overheid dat je iedere avond een hap vreten in je mond kunt proppen. Ben je een onfortuinlijke persoon die geen raket wetenschapper kan worden omdat je intelligentie niet toereikend is kun je nog steeds een goede boterham verdienen en hoef je je geen zorgen te maken. Dat kan nu en dat kon 10 of 20 jaar geleden ook. Deze nivelleringsoperatie is nergens voor nodig.

wjn

Bericht door wjn » 02 nov 2012, 12:00

Wouter81 schreef:
wjn schreef:Af en toe is er ook goed nieuws te vinden in Europa.

In het land waar ik werk (geen Euro's, maar wel Europa) zijn de benzineprijzen met bijna 3% naar beneden gegaan. Super 98 bij een premium station kost € 1,38/liter. En daar zit de wegenbelasting al in :)
Vast geen EU lid, dat land. :)
Jawel, sinds 2004.

Robin_NL

Bericht door Robin_NL » 02 nov 2012, 12:15

///Joost schreef:
Dikke bak rijden die veel zuipt: meer betalen
Asociaal hard rijden: meer betalen, salaris gerelateerd
Ongezond leven: meer betalen

Ik zeg doen.
Vaak rijdt die dikke bak veel minder km/jaar dus ik ben eerder voor km heffing en natuurlijk is 'n 1.0 dieseltje zuiniger dan 'n 3.8 benzine. Maar in de basis vind ik punt één oneerlijk in NL.
Punt 2: Never. Zie je al het 18 jarige bouvakkertje 200 rijden in z'n ouwe GTI/GSI en zie je al de zakenman 150 rijden met z'n S65 AMG? Bouvakkertje krijgt 1000 euro boete bijvoorbeeld en de zakenman 4 mille ofzo?
Het zal dan in Finland wel zo werken, maar dat zijn landen met weinig inwoners....

Ongezond leven:100% mee eens.

///Joost

Bericht door ///Joost » 02 nov 2012, 12:18

Robin_NL schreef:
///Joost schreef:

Ik zeg doen.
Vaak rijdt die dikke bak veel minder km/jaar dus ik ben eerder voor km heffing en natuurlijk is 'n 1.0 dieseltje zuiniger dan 'n 3.8 benzine. Maar in de basis vind ik punt één oneerlijk in NL.
Punt 2: Never. Zie je al het 18 jarige bouvakkertje 200 rijden in z'n ouwe GTI/GSI en zie je al de zakenman 150 rijden met z'n S65 AMG? Bouvakkertje krijgt 1000 euro boete bijvoorbeeld en de zakenman 4 mille ofzo?
Het zal dan in Finland wel zo werken, maar dat zijn landen met weinig inwoners....

Ik weet het, ik zou een behoorlijk controversiele president zijn. :lol:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 02 nov 2012, 16:23

Waarom de zorgpremie wel inkomensafhankelijk en niet de andere verzekeringspremies ? Waarom niet bij Albert Heijn inkomensafhankelijk winkelen; gewoon je sofinummer op de bonuskaart ? Technisch allemaal mogelijk. Nee ! niks moet inkomensafhankelijk zijn alleen de LB, IB en de Bijstand.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... oren.dhtml

PD power

Bericht door PD power » 02 nov 2012, 18:00

Robin_NL schreef:
///Joost schreef:

Ik zeg doen.

"Bouvakkertje" ..........ik weet niet op welke planeet je leeft, maar dit komt nogal denigrerend over, ben overigens geen bouwvakker, maar vind een dergelijke toon niet thuis horen in een serieuze discussie.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 02 nov 2012, 18:18

PD power schreef:"Bouvakkertje" ..........ik weet niet op welke planeet je leeft, maar dit komt nogal denigrerend over, ben overigens geen bouwvakker, maar vind een dergelijke toon niet thuis horen in een serieuze discussie.
Zou ik niet zo wakker om liggen :) Men noemt mensen zoals mij ook maar gewoon directeurtjes die op hun luie gat zitten en hun zakken vullen over de rug van de werknemers. Gelukkig weet ik zelf en de mensen om mij heen wel beter, dus ik denk niet dat de opmerking van Robin zo'n probleem zou moeten zijn.

Los van dat verhaal krijg ik steeds meer het gevoel dat er nu zoveel discussie is over de zorgpremies (en inkomensafhankelijke bijdrage), dat het plan ongetwijfeld nog wel bijgeschaaft zal worden. Persoonlijk had dat van mij niet zo gehoeven, omdat iemand in de 52% categorie straks 3% minder belasting gaan betalen. De 42% categorie gaat nog eens 4% minder betalen. Met name die besparing in de 52% categorie hoor je weinig kranten over, waardoor de zorgpremies vraag scheef worden berekend.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 02 nov 2012, 18:52

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/11704/Ka ... ruit.dhtml

Daaruit;

In 2011 verdienden 394 duizend Nederlanders meer dan 100 duizend euro bruto per jaar, blijkt uit cijfers van het CBS.

Wat gaat het voor velen kosten;

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/11704/Ka ... emie.dhtml

dvh

Bericht door dvh » 02 nov 2012, 19:10

Allemaal vreemde berichtgeving ( in dit geval de volkskrant ) want zie je Rutte op TV dan beweerd ie bij hoog en laag dat dit niet klopt en dat het uiteindelijk veel lager komt te liggen.

romo

Bericht door romo » 02 nov 2012, 21:04

FWIW

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1314 ... nt___.html

Total anarchy....................

dvh

Bericht door dvh » 02 nov 2012, 21:07

Mja.
De regeling is klote tot op heden.
Maar het is nog geen 2014 en waarschijnlijk veranderd er nog een hoop.
Het komt op dit moment niet eens door de eerste kamer.
Dit soort sensatieberichten ( telegraaf, rtl , staat sbs6 er ook bij ? ) kan ik missen als kiespijn en neem ik niet serieus.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 02 nov 2012, 21:18

Op deze manier haalt dit hele kabinet 2014 niet eens. Wat zeg ik: 2013 halen ze zo niet eens. :)

romo

Bericht door romo » 02 nov 2012, 21:24

dvh schreef:Mja.
Dit soort sensatieberichten ( telegraaf, rtl , staat sbs6 er ook bij ? ) kan ik missen als kiespijn en neem ik niet serieus.

De Telebaron is vaak sensatie belust (eufemisme :D ) Maar DFT staat bekend om haar inhoudelijk goede info

Dit staat er ook in;
Gepensioneerden gaan er tot 25 procent op achteruit en een deel van de mensen met een uitkering moet het zelfs met 30 procent minder koopkracht doen, blijkt volgens bronnen van RTL Nieuws ook uit stukken van het Centraal Planbureau (CPB), die niet worden vrijgegeven.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 02 nov 2012, 21:25

Ha, censuur. Wordt steeds gekker in kabinet Marx Rutte II. :beer:

dvh

Bericht door dvh » 02 nov 2012, 21:31

Welnee, ik geloof daar allemaal weinig tot niks van.
Je moet je ook afvragen, wat heeft Nederland eraan dit zichzelf aan te doen ?
Dan loopt de staat alleen maar meer inkomsten mis.

http://www.nu.nl/politiek/2949439/rutte ... remie.html
Rutte stelde ook dat de effecten van het plan om de premie afhankelijk te maken van het inkomen ''simpelweg nog niet te berekenen" zijn, omdat deze nog vormgegeven moeten worden.
Dit.. Misschien wel de meest zinnige opmerking.
Misschien moet RTL maar in ons kabinet. Die weten het allemaal al.. blijkbaar..
Maar volgens mij zijn er grote groepen ambtenaren druk bezig met een totaaloverzicht te creeën wat dit nu eigenlijk precies gaat inhouden, en wanneer er duidelijkheid over is zullen de partijen zich hierover buigen en zo nodig nog aanpas werk gaan verrichten.
Bron:
http://www.nu.nl/nieuws/2949256/gevolge ... deren.html
De VVD zal bij de vormgeving van de plannen ''kijken wat dat betekent voor groepen mensen''
VVD-leider Mark Rutte beloofde vrijdag maatvoering bij de invoering van de inkomensafhankelijke zorgpremie.
http://www.nu.nl/geldzaken/2949440/koop ... cent-.html
Als je morgen je baan verliest, daalt je koopkracht nog wel harder.

Weet je wat het is. Ik baal ontzettend hard van de inkomstafhankelijke zorgpremie.
Maar waar ik misschien nog wel meer van baal is de rommelige berichtgeving rondom dit verhaal.
En waar ik helemaal van gruwelijk is die vervelende sensatiemedia die het woord crisis weer een nieuw leven inblazen enkel voor eigen gewin.

Bah..
Cencuus.. ik stem ervoor. Maar dan wel voor mediacencuur.

romo

Bericht door romo » 02 nov 2012, 21:35

Welnu NOS Teletekst neemt het ook over..........

105 Teletekst vr 02 nov
Rutte spreekt koopkrachtval tegen

` Premier Rutte spreekt tegen dat
groepen Nederlanders de komende jaren
tientallen procenten inleveren.Volgens
hem is er niets dat daarop wijst.

RTL Nieuws meldde vanavond dat experts
hebben becijferd dat alle maatregelen
van de twee kabinetten-Rutte dramatisch
koopkrachtverlies voor grote groepen
Nederlanders opleveren.

Uitkeringsgerechtigen zouden tot 30
procent inleveren,gepensioneerden tot
25 procent en alleenverdieners 10 tot
20 procent.Volgens RTL worden deze
cijfers,die niet nader zijn uitgewerkt,
bevestigd in stukken van het CPB die
niet worden vrijgegeven.

En wat rest Rutte anders dan het ten stelligste te ontkennen?

Rommelig en onoverzichtelijk of niet, die persmuskieten moeten doen waarvoor ze zijn ingehuurd;

KRITISCH kijken en onderzoeken..............

dvh

Bericht door dvh » 02 nov 2012, 21:41

Robert, ik heb liever dat ik Rutte en Samson hoor zeggen dat het niet waar is en de cijfers niet kloppen omdat de boel nog bepaald en berekend moet worden. Dan andersom , dat de kranten zeggen dat het niet waar is en dat Rutte en Samson roepen dat het wel waar is maar de kranten de juiste cijfers niet weer durven geven..

Ik bedoel maar.
Heb vertrouwen.. :kikker:

Nogmaals.. ik baal ook.. 1 dag.. 2 dagen.. en dan is het over en ga ik nadenken.
Wat heeft Nederland eraan. Wat wint Nederland ermee door koopkracht weg te nemen. Dat begrijpen zelfs de dommeriken in Den Haag nog wel dat dat niet de bedoeling kan en moet zijn. Als dat toch zou blijken, dan vertrouw ik erop dat het simpelweg gewijzigd gaat worden naar een passend plaatje.

Nu de mist bij mij weer wat is opgetrokken geloof ik er weer in.. ( een beetje )

romo

Bericht door romo » 02 nov 2012, 21:46

Kijk dat het anders gaat worden is duidelijk, maar hoe meer heisa er nu is, des te hoger de politieke druk om ook daadwerkelijk water bij de wijn te doen.

Onderstaande poste ik vanmiddag bij de buren, ook daar werd gesproken over de waarschijnlijkheid van het niet doorgaan van die hele inkomensafhankelijke zorg premie.
Het gaat wel door, maar niet met de genoemde kwantiteit......das de strategie er achter. Bewust erg hoog in zetten, wetende dat de boel zowat ontploft, dan "herberekenen" en "herijken" ....dan een kwart, een derde laten vallen, iedereen tevreden want het is toch een stuk beter dan origineel, gaat het vervolgens alsnog fluitend door de senaat. Heeft de regering exact wat ze wil.

dvh

Bericht door dvh » 02 nov 2012, 21:48

Ik denk dat het onbedoeld zo zou kunnen gaan. Geloof niet dat dit strategisch uitgestippeld wordt het zo te doen.
Maar geloven is een discussie an sich op DF... Dus ik ga van mijn vrijdagavond genieten :beer:

romo

Bericht door romo » 02 nov 2012, 21:50

dvh schreef:Ik denk dat het onbedoeld zo zou kunnen gaan. Geloof niet dat dit strategisch uitgestippeld wordt het zo te doen.
Maar geloven is een discussie an sich op DF... Dus ik ga van mijn vrijdagavond genieten :beer:

Niets is onbedoeld in de politiek, dit is hogere strategische krijgskunst...............exact zoals ik hierboven reeds schreef.

Vul voor "herberekenen" en "herijken" nu in; "aan de knoppen draaien" en "maatvoering"..........................nou als we maar niet naar de knoppen gaan dan................. :kikker:

romo

Bericht door romo » 02 nov 2012, 22:01

Kijk hoe we weer heerlijk "gemasseerd" worden;

http://www.nrc.nl/verkiezingen/2012/11/ ... -bekijken/

Ja, laten we het "bestuderen", de "gevolgen bekijken" en "rare uitschieters" niet wenselijk achten..........

Volgens Schippers is het daarom noodzaak dat er een "goede regeling" voor de complexe zorgpremie komt en dat burgers voldoende moeten worden "ingelicht" over de mogelijke consequenties van de maatregel.

Nee, die cijfers zijn allang doorgerekend, en de rest is eufemistisch gezwets..................

romo

Bericht door romo » 03 nov 2012, 08:29

dvh schreef:Mja.

105 Teletekst za 03 nov
CPB:forse val koopkracht mogelijk

` Het CPB bevestigt berichten van RTL
Nieuws dat de koopkracht van groepen
Nederlanders tientallen procenten kan
dalen.Vooral mensen met een uitkering
(tot -30%),alleenverdieners (tot -20%)
en gepensioneerden (tot -25%) worden de
komende vijf jaar getroffen,meldt RTL.

Dat zou ook staan in stukken van het
CPB die niet worden vrijgegeven,zegt
RTL.Het planbureau laat weten dat de
RTL-koopkrachtcijfers inderdaad
mogelijk zijn,maar spreekt tegen dat er
'geheime documenten' zijn.

Premier Rutte zei gisteren dat het
inkomensverlies hooguit in een enkel
geval dramatisch kan zijn.

David..............kom der maar in..........

Plaats reactie