Saxo VTS 16v - p27 hoe nu verder? Hulp gevraagd

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Saxo VTS 16v + Ibiza TDI "Cupra" GT-Sport

Bericht door Youp » 10 apr 2011, 11:31

Gisteren wat gespeeld met Racechrono en m'n ELM327 in de Saxo. Het is me nog niet helemaal gelukt om gaskleppositie en toerental te loggen, maar wel heb ik gebruik kunnen maken van de OBD snelheids input.

Even snel wat testjes gedaan, 0-100 kwam (met veel wielspin) op een zeer respectabele 6,4 seconden en de 400 meter sprint kwam op 15,6 seconden @150km/h uit. Dit met een slechte start (6,7 sec 0-100) en te vroeg overschakelen naar de 4. Er zou dus nog wel een seconde te winnen moeten zijn. :D

Ik ben tot nu toe vrij content met de prestaties van m'n boodschappenkarretje. :thumbup:

-edit-

6,2s 0-100 en 15,2s @ 155km/h @ 400m, nog steeds niet onder ideale omstandigheden :mrgreen:

Rupie

Bericht door Rupie » 11 apr 2011, 12:23

Huh, dat zijn serieuze tijden! Moet ik nu je hele topic doorlopen of kan ik er van uitgaan dat je motorisch flink heb uitgepakt? :D

Stefan van Elst

Bericht door Stefan van Elst » 11 apr 2011, 12:51

Met de MR2 (20V, 6-bak, 165pk, 162Nm, ~1030kg rijklaar) deed ik 6,7s naar de 100 zonder keihard te launchen (2x schakelen, want haal de 100 pas in z'n 3) en 14,9 op de 1/4 mile @ 156km/u met de (zo goed mogelijk gecalibreerde) G-Tech RR.

Ik weet dat de Saxo lichter is, maar om mij snot te rijden heb je wel iets meer power nodig dan de standaard 120pk lijkt me?
Wat heb je er allemaal aan gemod??

ErikS

Bericht door ErikS » 11 apr 2011, 12:52

Standaard 16v doet al snel 135 pk bij die 106jes en saxo's.

En daarbij komt: 850/900 kg houd het wel op... Volgens mij ook maar 1x schakelen!

Stefan van Elst

Bericht door Stefan van Elst » 11 apr 2011, 13:10

Dat zou een hoop verklaren :)

Mnrk
Auto: R53 tracktool

Bericht door Mnrk » 11 apr 2011, 13:38

Maar dan nog vind ik 6,4 seconden ook érg rap...

ErikS

Bericht door ErikS » 11 apr 2011, 14:42

-Menrik- schreef:Maar dan nog vind ik 6,4 seconden ook érg rap...
Die dingen zijn ook onderschat snel.

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 11 apr 2011, 14:54

Het blok is nagenoeg origineel op een CitroënSport Groep A airbox en een complete CitroënSport Groep A 63mm uitlaatlijn na (130-140pk), allemaal fabrieksspul. Verder weegt het hok ongeveer 850kg.

Het zit hem inderdaad in de 100+ km/h@ teller in de 2e versnelling. Dit is dus een OBD meting, een GPS meting komt net ff wat minder uit, omdat hij dan "maar" 98,6km/h in de 2e versnelling haalt tegen 103,3 @ OBD. :D

Gisteren heb ik nog een meting gedaan en op het OBD log kwam ik aan 6,2 sec 0-100. GPS log is 7 sec 0-100.
De 0-60mph is leuker, want die haal ik sowieso in de 2e versnelling (96km/h). 5,9 sec voor OBD log en 6,5 voor GPS log.

Nu is de vraag, wat is de correcte manier? In de folder staan meestal OBD meetgegevens, maar ook niet altijd.
Jeremy Clarkson kwam destijds met een standaard Saxo Phase 1 aan 7,1 seconde 0-60mph. Ik gok (of weet bijna wel zeker) dat dat ook OBD snelheid was. Nu weeg ik een stuk minder als JC, weegt mijn auto een stuk minder als het exemplaar dat JC getest heeft, heb ik wellicht betere banden en ook wat meer vermogen. Dat betekend dat ik daarmee 0,9 seconde er vanaf gesnoept heb.
Citroën geeft 7,9 seconden op voor de 0-100 sprint, dat lijkt al meer op een gecorrigeerde meting. Als ik daar een GPS meting naast leg wordt het 7 seconden, dus ook daar 0,9 er vanaf.

Maargoed, op de teller dus 6,2 sec 0-100 en gecorrigeerd 7. :)

Youp

Bericht door Youp » 02 mei 2011, 21:55

Weer een mini update.

Het zit me al een tijd niet lekker dat de Cobra's te hoog staan in de auto. Ik wilde ze dus omlaag hebben. Echter na het doen van wat research kwam ik er achter dat het haast onmogelijk is om een behoorlijk stoelframe in de auto te lassen en dan de stoel lager er op te schroeven, tenzij je een stoel hebt die inclusief sidemounts maximaal 40cm breed is ofzo. Anders kom je gewoon uit het midden te zitten. :(

Aangezien het dan om een hoop geplaar gaat om de stoel maximaal 3cm lager te krijgen met als gevolg dat hij uit met midden staat ben ik maar eens begonnen met het aanpassen van m'n sidemounts. Stom ook dat ik niet eerder op het idee gekomen ben.... :bag:

Na wat ouderwetse verspanende bewerkingen staat de eerste stoel 2,5cm lager. Als ik er in ga zitten kijk ik tegen de bovenkant van het stuurwiel aan, dus ik zit in feite laag genoeg. Lager zou kunnen maar dan zit het stuurwiel echt in de weg. Daarbij komt dat er nog een stuurnaaf verlenger van 50mm in bestelling staat, waardoor het stuur automatisch ook nog iets hoger staat. Dus zonder verlaging van de stuurstang zie je dan geen drol meer. Al met al, ben ik nu even tevreden.

Praatje bij het plaatje;

Afbeelding

Afbeelding

Veel lager kan niet zeg maar.... :)
Afbeelding

Tot zo ver de mini update.... Binnenkort komt er een major update, er is namelijk een offerte aangevraagd voor wat ingrijpende veranderingen...... Maar verder zeg ik even lekker niks! :wink:

Youp

Bericht door Youp » 09 nov 2011, 19:54

Long time no hear....

Seatje -na 22kkm trouwe dienst- zojuist verkocht en dat terwijl hij slechts 24u te koop heeft gestaan. :cool:
Tijd voor een daily die wat meer in mijn straatje past. :D

Mnrk
Auto: R53 tracktool

Bericht door Mnrk » 09 nov 2011, 20:04

Youp schreef:Long time no hear....

Seatje -na 22kkm trouwe dienst- zojuist verkocht en dat terwijl hij slechts 24u te koop heeft gestaan. :cool:
Tijd voor een daily die wat meer in mijn straatje past. :D
Wat mogen we ons daarbij voorstellen?
Ik zou willen dat mijn Ford zo snel verkocht zou zijn, damn! :)

DF-user-4179

Re: Saxo VTS 16v

Bericht door DF-user-4179 » 11 nov 2011, 13:44

ik heb nog wel een leuke "sport"station :P

Zoals je het nu hebt met je stoelen is inderdaad de enige oplossing... zeker als je een brede stoel hebt

sammie

Bericht door sammie » 11 nov 2011, 19:17

Youp schreef:Zie paar post hier boven.......
Tot zo ver de mini update.... Binnenkort komt er een major update, er is namelijk een offerte aangevraagd voor wat ingrijpende veranderingen...... Maar verder zeg ik even lekker niks! :wink:
Hier is nooit een post op gevolgd Youp maar ben wel benieuwd wat deze verandering eventueel zou zijn want heb zelf een 106 s1 rallye en heb je topic altijd met veel intresse gevolgd.
Met namen van wegen de goed uitgedachte verbeteringen die je telkens op je saxo uit voerde.

Youp

Bericht door Youp » 11 nov 2011, 19:32

arnold naber schreef:ik heb nog wel een leuke "sport"station :P

Zoals je het nu hebt met je stoelen is inderdaad de enige oplossing... zeker als je een brede stoel hebt
Nah, ik hoef geen praktisch inzetbare daily... :mrgreen:
sammie schreef:
Youp schreef:Zie paar post hier boven.......
Hier is nooit een post op gevolgd Youp maar ben wel benieuwd wat deze verandering eventueel zou zijn want heb zelf een 106 s1 rallye en heb je topic altijd met veel intresse gevolgd.
Met namen van wegen de goed uitgedachte verbeteringen die je telkens op je saxo uit voerde.
Klopt, er is sindsdien ook een en ander gebeurd... Zo is mijn relatie stuk gelopen, ben ik weer bij mijn ouders gaan wonen, heeft mijn moeder me aangezet tot het aanschaffen van een nieuwe motorfiets, die inmiddels in de kreukels ligt: ( http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 27&t=22473" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; ) en door dat alles is de Saxo even op een laag pitje komen te staan.

Op dit moment ben ik bezig met de aankoop van een huis voor mezelf, met een werkplaats er bij. Dan kan ik weer op m'n gemakje aan de slag. Maar de Saxo blijft vooralsnog even rustig in een hoekje staan, ik wil namelijk competitie gaan rijden met wat anders... Maar die plannen ben ik nog rustigjes aan vorm aan het geven en de wens blijft bestaan om ooit mijn eigen "supersaxo" te bouwen... :wink:

En wat betreft de daily... Ik rij 20k km woon-werk per jaar en dat wordt waarschijnlijk nog wat minder. Dus te weinig voor een dikke dieselstoker en te veel voor een dikke benzineverbrander.. Dus een licht dieseltje of een zuinige benzineauto... Sounds like no fun... :? Or does it...? ;)

Ik ga binnenkort proefrijden in een MR2 ZZW30 vanaf 2003. :D 965kg, 6-bak, sperdiff, middenmotor, achterwielaandrijving, 140pk 1ZZ-FE met potentie, etc. :wink: Ohja.. Het opgegeven verbruik ligt op 1:17 op de buitenwegen... Laat ik nu net iedere dag een paar tergend lange N-wegen rijden waar je niet boven de 90 uit komt, al zou je het willen... :tooth:

THE MUD

Bericht door THE MUD » 10 mei 2012, 16:49

Hoi Youp,

Daar ik dit Topic gisteren geheel doorgelezen heb ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe de Saxo er nu bij staat. Het is al een tijdje wat stiller gezien de laatste post's dus ben wat nieuwsgierig geworden :mrgreen:

Youp

Bericht door Youp » 10 mei 2012, 21:19

THE MUD schreef:Hoi Youp,

Daar ik dit Topic gisteren geheel doorgelezen heb ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe de Saxo er nu bij staat. Het is al een tijdje wat stiller gezien de laatste post's dus ben wat nieuwsgierig geworden :mrgreen:
In een notdendop....

De MR2 is gekomen ( http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =3&t=24212 ) en de Seat is gegaan. De Buell is kort :bag: en ik ben sinds kort eigenaar van onderstaand, 200 jaar oud, bouwval...

Afbeelding

Downside: helemaal opknappen (bijna tot aan de grond toe afbreken).... :bag:
Upside: >90m² hobbyruimte. :D

Volgend jaar zomer moet het leefbaar zijn en dan kan ik weer eens thuis gaan hobbyen. :D De Saxo staat tot die tijd sowieso geschorst in een hoekje... De Buell krijgt deze zomer misschien wel nog een opvolger, om me -buiten al het hobbyen voor PS Autosport- zoet te houden. ;)

Saxotje heeft nog steeds even pauze dus. :)

THE MUD

Bericht door THE MUD » 11 mei 2012, 00:38

Mooie ruimte, zou me ideaal lijken om een deel om te bouwen tot een schitterende woonruimte en het andere deel tot een mooie hobby/opslag/knutselruimte gelijk aan huis.

Je bent de Saxo dus nog niet beu in ieder geval :wink:

Youp

Bericht door Youp » 11 mei 2012, 09:13

THE MUD schreef:Mooie ruimte, zou me ideaal lijken om een deel om te bouwen tot een schitterende woonruimte en het andere deel tot een mooie hobby/opslag/knutselruimte gelijk aan huis.

Je bent de Saxo dus nog niet beu in ieder geval :wink:
Nouja de hobbyruimte (garage/schuur) op zichzelf wordt dus al 90m². :D Daarbij 65m² leefruimte beneden en het zelfde boven (één slaapkamer, grote badkamer en berging), maar de ruimte boven is niet volledig benutbaar in verband met het schuine dak. Ik geloof dat ik daar met behulp van dakkapellen zo'n 40m² volledig kan gebruiken. De rest wordt berging. Op dat moment heb ik echter nog geen bovenverdieping boven de hobbyruimte en het is ook de bedoeling daar t.z.t. uit te breiden. :D

En wat betreft de Saxo, ik ben er nog steeds een goede bestemming voor aan het zoeken, maar weg doe ik hem niet. Krijg er geen donder voor terug, zit veel geld in en ik heb toch wel een beetje een binding met het karretje. :)

vanblokland

Bericht door vanblokland » 11 mei 2012, 09:40

Youp schreef:

In een notdendop....

De MR2 is gekomen ( http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =3&t=24212 ) en de Seat is gegaan. De Buell is kort :bag: en ik ben sinds kort eigenaar van onderstaand, 200 jaar oud, bouwval...

Afbeelding

Volgend jaar zomer moet het leefbaar zijn en dan kan ik weer eens thuis gaan hobbyen. :D De Saxo staat tot die tijd sowieso geschorst in een hoekje... De Buell krijgt deze zomer misschien wel nog een opvolger, om me -buiten al het hobbyen voor PS Autosport- zoet te houden. ;)

Mooi projectje zo te zien, nog meer foto's van het huis?

Xave30

Bericht door Xave30 » 11 mei 2012, 10:42

Proficiaat met je eigen hobbyruimte/man cave Youp. :wave:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 11 mei 2012, 10:57

Daar kun je wat moois van maken Youp! 90m2 hobby ruimte en 130m2 leefruimte is een prima verhouding :mrgreen:

Youp

Bericht door Youp » 12 mei 2012, 17:12

Thanks mannen! :D
vanblokland schreef:
Youp schreef:

In een notdendop....

Afbeelding

Mooi projectje zo te zien, nog meer foto's van het huis?
Jawel hoor... Het zijn voornamelijk wat kleine plaatjes die de aannemer voor zichzelf geschoten heeft, maar ze dekken de lading.... ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een conceptschets van de architekt, deze heeft hij verder uitgewerkt voor de welstand...
http://members.home.nl/youpclaessen/lin ... 075504.pdf

Lang verhaal kort: puinhoop. :mrgreen:

Wat er gebeuren gaat, de kopgevel (uit 1800) gaat om en wordt met de zelfde stenen op de zelfde manier, dus ook met vlechtverband, weer opnieuw opgebouwd, zonder voordeur. De voordeur verhuist naar de straatkant, het laatste raam voor de poort wordt daar voor ingeruild.
Binnen gaat alles er uit, alle muren in het woongedeelte, een gedeelte van de muur tussen stal en woonruimte, de plafonds gaan er uit, de vloeren gaan er uit en er wordt een compleet nieuw huis in gebouwd... Zo worden er spouwmuren binnen de bestaande muren gezet die dragend worden voor de nieuwe bovenverdieping. Alles wordt dus goed geïsoleerd, voorzien van vloerverwarming en in moderne staat gebracht.

De begane grond zal voornamelijk bestaan uit hal, woonkamer en keuken, waarvan de laatste zullen worden gescheiden door een "muur" voorzien van tunnelhaard (hout) met links en rechts flink loopruimte. De hal zal van de keuken gescheiden worden middels een mooie dubbele glasdeur. Tevens is het idee om in de hal een klein raampje te maken, vlak bij de grond, zodat je bij binnenkomst de mooie gewelfde kelder (tevens uit 1800) in kan kijken, die dan verlicht wordt, bijvoorbeeld middels wat spotjes. Of dat laatste lukt is nog even de vraag, maar het zou wel mooi zijn.
In de stal en schuur gaat al het houtwerk er uit en komen moderne spanten. Verder doet de aannemer daar niet veel meer aan, buiten voorbereidingen treffen voor uitbreiding van de bovenverdieping. Het is aan mij om daar een prettig werkklimaat te realiseren... ;)

De bovenverdieping gaat in eerste instantie bestaan uit een stukje vide, één grote slaapkamer, één grote badkamer en een berg/washok. De bovenverdieping wordt tevens voorzien van vloerverwarming en de badkamer zal een ligbad, douche, toilet en wastafels accomoderen. Ter zijner tijd zal de bovenverdieping boven de werkplaats uitgebreid gaan worden, maar dan wordt het schuurtje achter het huis ook doorgetrokken en verhoogd, zodat daar ook een mooi zadeldak op kan. Dat gaat er op neerkomen dat de bovenverdieping met pak hem beet 150% kan groeien. Maar ook dat is nog even toekomstmuziek.

Al met al een flinke bult werk, zoals het er nu naar uit ziet en als de vergunningaanvraag vlot verloopt, moet het volgende zomer ergens leefbaar zijn... :headbang:

Misschien moet ik hier ook maar een projecttopic voor aanmaken.... :mrgreen:

Youp

Bericht door Youp » 12 mei 2012, 17:19

Nog een paar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:)

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 13 mei 2012, 23:07

Gaaf! Huizen met fatsoenlijke hobby-ruimte's zijn een schaars goed, zeker voor de prijsklasse waar je (schat ik zo'n beetje) in hebt zitten kijken. Ik zie dat voor mezelf ook altijd als groot struikelblok, bv. 2 ton ergens op stuk slaan waar je nog niet eens fatsoenlijk je rollende meuk kwijt kunt :kikker: . Nou ben ik ook wel verwend opgegroeid in dat opzicht, maar toch, ik zou prima in een loods met een klein - net - woonhoekje kunnen bivakkeren.

dvh

Bericht door dvh » 14 mei 2012, 09:12

Je moet er maar zin in hebben Youp :kikker:

Zelf woon ik ook in een huis uit begin 1800. Mooi allemaal hoor. En gelukkig is mijn huis al redelijk gemoderniseerd. Maar de volgende keer wordt het gewoon een lekkere saaie nieuwbouwwoning.

Lekker makkelijk en vereist veel minder onderhoud.
Je kan natuurlijk een oud huis tot het bot slopen dat enkel de muren nog staan en dan weer opbouwen. Maar dan is het vaak geen koopje meer ( of je moet tijd hebben en zelf 3 rechterhanden hebben )..

In ieder geval veel succes ! :tooth:

Plaats reactie