Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie

Wat is onze privacy en individuele vrijheid nog waard ?

Niks, ik ben bereid om mijn mobiele vrijheid op te offeren voor een hoger doel.
3
1%
Zal niet zo'n vaart zal lopen en heb alle vertrouwen in onze overheid.
6
3%
Ik accepeteer het maar, je hebt toch geen keus.
25
12%
Dit gaat veel te ver mijn privacy en mobiele vrijheid is me heel veel waard.
54
26%
Totaal onacceptabel, dit mag nooit doorgaan, mijn privacy KAN ik niet opgeven.
70
34%
Keiharde acties zijn op zijn plaats, ik zal me met hand en tand verzetten.
49
24%

Totaal aantal stemmen: 207

wjn

Re: Stop de KM heffing NU! pag. 16 begint de ellende.

Bericht door wjn » 19 jan 2009, 23:25

Hans schreef:
Big Brother spaart automobilisten

Automobilisten hoeven er niet over in te zitten dat bij de invoering van de kilometerheffing exact bekend zal zijn waar zij op welk moment van de dag rijden. Bedrijven hebben al aangekondigd anonieme zenders voor in de auto te maken, TNO doet er alles aan om zo weinig mogelijk persoonsinformatie kenbaar te maken bij het rekeningrijden.

DEN HAAG - Uit een enquête van de ANWB bleek vorig jaar dat 80 procent van de leden bezorgd is over verlies aan privacy als de kilometerheffing vanaf 2012 van kracht is. Ze vrezen dat 24 uur per dag duidelijk zal zijn waar hun auto staat. Moderne technieken maken het steeds eenvoudiger om zoveel mogelijk informatie tegelijk te vergaren. ANWB-leden zijn bang dat de bedrijven en de overheid daar bij de kilometerheffing maximaal van willen profiteren. Maar dat blijkt mee te vallen.

Bedrijven die zich bezighouden met de ontwikkeling van een handzaam registratie- en betalingssysteem zijn zeer overtuigd van nut en noodzaak van privacy. Siemens en LogicaCMG ontwikkelden al een soort prepaidkaart die autorijders in een kastje in hun auto steken. De kaart geeft alleen het tarief van de weg door, en niet waar de auto zich bevindt.

Bij onderzoeksinstituut TNO zien ze dat de aantasting van de privacy geleidelijk gaat. ,,Op steeds meer plaatsen liggen steeds meer gegevens en die zijn steeds beter te combineren”, zegt onderzoeker Linda Kool in het jongste TNO Magazine. ,,De vraag is: hoe ver je daarmee wilt en kunt gaan. Bij controles hoef je lang niet altijd te weten wie de gecontroleerde is. Vaak is het voldoende om te weten dat de gecontroleerde zich aan de spelregels houdt.”

TNO zoekt voor het rekeningrijden naar een systeem waarbij het niet gaat om de vraag of je op de A1of de A2 reed, maar alleen hoeveel kilometers je moet afrekenen tegen welk tarief. ,,Er zijn systemen die alleen vastleggen hoeveel je hoort te betalen en of je dat doet. Verder niets, geen persoonlijke gegevens”, aldus Jaap-Henk Hoekman van TNO. Met gebruik van codes is te controleren of iemand de regels naleeft zonder persoonsinformatie vrij te geven. ,,Pas als er iets mis lijkt te zijn, zoek je verder en daarvoor heb je dan wel de gegevens. Net als de politie, die pas mag ingrijpen als er aanleiding voor is.”

Het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) in Leeuwarden dingt mee naar het omzetten van de gegevens van de gereden kilometers in acceptgiro’s. Het voordeel van het CJIB is onder meer dat het een overheidsdienst is en niet in de verleiding komt om persoonsgegevens door te verkopen.
Dus, persoonlijke informatie wordt niet opgeslagen, maar als 'er iets mis lijkt te zijn' dan kunnen ze tòch over die informatie beschikken. Knap.
Dat het CJIB zich als "vaderlijke " partij opsteld is natuurlijk om je dood te lachen. "Wij willen, in tegenstelling tot commercielen niks van u." hahahahha...... yeah, right.
hahahahahahhahahahhahahahahahahha

maakt niet uit of je op de A1 of A2 reed, maar er wordt wel een tarief bepaald voor dat stuk weg. Doen ze waarschijnlijk at random.

Eén ding hebben ze wel gelijk in, het CJIB is niet geïnteresseerd in het opslaan van persoonsgegevens. Die hebben ze namelijk toch al .....

:goodnight:

Andre

Bericht door Andre » 20 jan 2009, 00:15

bovenstaande text is een mooi stukje propaganda van alibabba en de 40 rovers.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 20 jan 2009, 06:56

Hans schreef: Dus, persoonlijke informatie wordt niet opgeslagen, maar als 'er iets mis lijkt te zijn' dan kunnen ze tòch over die informatie beschikken. Knap.
Had ik dat al niet uitgelegd?

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 20 jan 2009, 08:35

Geelhoed schreef:
Hans schreef: Dus, persoonlijke informatie wordt niet opgeslagen, maar als 'er iets mis lijkt te zijn' dan kunnen ze tòch over die informatie beschikken. Knap.
Had ik dat al niet uitgelegd?
Ja maar we begrijpen je hersenkronkels nooit, leg het nog eens uit. :)

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 20 jan 2009, 08:45

Heb ik wel vaker last van. Is een bijna onvermijdelijk symptoom als van de ene kant een tekort aan verstand en aan de andere kant een tekort aan inlevingsvermogen bestaat. :nah: :nerd:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 20 jan 2009, 08:47

Geelhoed schreef:Heb ik wel vaker last van. Is een bijna onvermijdelijk symptoom als van de ene kant een tekort aan verstand en aan de andere kant een tekort aan inlevingsvermogen bestaat. :nah: :nerd:
Maakt niet uit, we nemen het je niet kwalijk. Is misschien wel een pilletje voor. :) Welke hersenhelft van je mist het verstand en welke het inlevingsvermogen?

wjn

Bericht door wjn » 20 jan 2009, 09:57

Geelhoed schreef:
jaydee schreef: Hè? Dat moet je even uitleggen... Hoe kan het trajectcontrolesysteem die overtreding überhaupt constateren zonder je kenteken te lezen?
De foto's worden gecorreleerd met elkaar en als ze voldoende matchen wordt het kenteken gelezen als de snelheid te hoog was. Als die overeen komen word er een foto bewaard en prent uitgedeeld.
Dit is idd lastig te begrijpen voor niet zo technisch ingestelde personen. Werkt een beetje hetzelfde als irisscan of vingerafdrukscan. De "kenmerken" van de foto (van het kenteken!) worden opgeslagen. Pas als ditzelfde kenmerk te snel de volgende scan passeert, wordt uit deze foto het kenteken gehaald.

Maar goed, hoe je het ook bekijkt, ergens worden gegevens opgeslagen waar je kenteken later uit te halen is.

Waarom? Omdat het zonder deze gegevens niet mogelijk is eventuele bezwaren te behandelen of technische problemen op te lossen.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 20 jan 2009, 10:02

wjn schreef:
Geelhoed schreef:
jaydee schreef: Hè? Dat moet je even uitleggen... Hoe kan het trajectcontrolesysteem die overtreding überhaupt constateren zonder je kenteken te lezen?
De foto's worden gecorreleerd met elkaar en als ze voldoende matchen wordt het kenteken gelezen als de snelheid te hoog was. Als die overeen komen word er een foto bewaard en prent uitgedeeld.
Dit is idd lastig te begrijpen voor niet zo technisch ingestelde personen. Werkt een beetje hetzelfde als irisscan of vingerafdrukscan. De "kenmerken" van de foto (van het kenteken!) worden opgeslagen. Pas als ditzelfde kenmerk te snel de volgende scan passeert, wordt uit deze foto het kenteken gehaald.

Maar goed, hoe je het ook bekijkt, ergens worden gegevens opgeslagen waar je kenteken later uit te halen is.
Nee, na de match worden de foto's gewist (mits er geen overtreding geconstateerd werd)

GTRene

Bericht door GTRene » 20 jan 2009, 10:08

maar de gegevens niet, als je dat blindelings geloofd ben jij ook een soort meeloper...en kijk of denk je niet diep genoeg na...ze zeggen het zelf al hoe en wat ze doen :mrgreen:
don't believe what they say...think before you do :wink:

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 20 jan 2009, 10:11

Welke gegevens? Er is slechts een correlatiecoefficient (getal tussen -1 en 1) die aangeeft in hoeverre de foto's overeenkomen. Ik zie niet in waarom ik zou moeten twijfelen aan het wissen van de digitale foto's.

wjn

Bericht door wjn » 20 jan 2009, 10:18

Geelhoed schreef:Welke gegevens? Er is slechts een correlatiecoefficient (getal tussen -1 en 1) die aangeeft in hoeverre de foto's overeenkomen. Ik zie niet in waarom ik zou moeten twijfelen aan het wissen van de digitale foto's.
Edit:

Zag later pas je opmerking over (geen overtreding).

Blijft de technische kant staan. Er moeten gegevens zijn om het systeem te kunnen checken / controleren en eventuele fouten te kunnen opsporen**

** Die fouten zijn er 100%, uit eigen ervaring op de A12. Met bepaalde motorvoertuigen krijg je daar geen boete als je te snel rijdt ;)

SteV6

Bericht door SteV6 » 20 jan 2009, 10:51

Mag ik alsjeblieft tolpoortjes ipv een GPS-kastje ...

Stephan

GTRene

Bericht door GTRene » 20 jan 2009, 11:00

Geelhoed schreef:Welke gegevens? Er is slechts een correlatiecoefficient (getal tussen -1 en 1) die aangeeft in hoeverre de foto's overeenkomen. Ik zie niet in waarom ik zou moeten twijfelen aan het wissen van de digitale foto's.
het wissen van de digitale foto zou ook kunnen(terzijne tijd), echter stel je begaat een overtreding dan blijven die gegevens bewaard...en ze zullen waarschijnlijk ook gegevens kunnen koppelen aan...
Niet dat ik iets te vrezen heb, maar zoasl ze het zo mooi/netjes? brengen gaat in de praktijk veelal niet op :wink:

Geef het volk een koekie en het is weer ff rustig, ondertussen gaan wij gewoon door....

Afbeelding

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 20 jan 2009, 11:02

wjn schreef: Blijft de technische kant staan. Er moeten gegevens zijn om het systeem te kunnen checken / controleren en eventuele fouten te kunnen opsporen**

** Die fouten zijn er 100%, uit eigen ervaring op de A12. Met bepaalde motorvoertuigen krijg je daar geen boete als je te snel rijdt ;)
De gegevens (foto's) worden opgeslagen als er een prent wordt uitgeschreven. Dat is toch precies wat nodig is voor controle? Als er geen boete volgt is controle ook niet nodig (en niet toegestaan).

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 20 jan 2009, 11:21

Ik ben benieuwd of ik met mijn 20.000km per jaar energielabel F mobiel nog steeds maar 22 euro per maand belasting hoef te betalen straks... Zal wel tegen vallen.... :?

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 20 jan 2009, 11:23

Reken maar op wat meer. Je maakt immers ook veel meer van de weg gebruik dan gemiddeld.

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 20 jan 2009, 11:31

Ja, echter is het ronduit belachelijk. Ik rij in een klein licht stadsautotje en verbruik er 1 op 14,7 mee met een pittige rijstijl. Omdat het een klein licht autotje is wordt ik dubbel zo hard genaaid, ik had beter de zelfde motor in een grote zware auto kunnen hebben en 1 op 8 er mee kunnen verbruiken, dan was het energielabel al gunstiger uitgevallen... Ik weet niet of dit invloed gaat hebben op het rekeningrijden maar ik durf er donder op te zeggen....

Stelletje paupers...

En 20.000km per jaar, is dat meer dan het gemiddelde? Ik vind het niet veel, dit is enkel wat ik rijd met mijn eigen auto... In andere auto's rijd ik ook nog zeker 10.000 per jaar en dan ben ik nog maar student.

-edit-

Ik woon dus ook niet bepaald in de randstad.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 20 jan 2009, 12:13

Die berekening gaat natuurlijk niet op. bij 1:8 stoot je veel meer co2 uit dan bij 1:14. En dus zal het label ook hoger zijn.

jaarkilometrages: http://statline.cbs.nl/StatWeb/publicat ... 1,G2,G3,G4

Youp

Bericht door Youp » 20 jan 2009, 12:17

Geelhoed schreef:Die berekening gaat natuurlijk niet op. bij 1:8 stoot je veel meer co2 uit dan bij 1:14. En dus zal het label ook hoger zijn.

jaarkilometrages: http://statline.cbs.nl/StatWeb/publicat ... 1,G2,G3,G4

M'n pa zn vorige auto had een 1 op 5 rijdende 4.4 liter V8 en een enorme CO2 uitstoot, deze had een E label, de mijne een F label.

De CO2 uitstoot wordt gerelateerd aan het bodemoppervlak ofzo, in ieder geval is het een kromme regeling.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 20 jan 2009, 12:19

De kromme regeling: http://www.groenopweg.nl/wetgeving.php?id=176&cat=152" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is niet eens het oppervlak.

Youp

Bericht door Youp » 20 jan 2009, 12:24

Geweldig, dus als er een Saxo 3.0 V6 zou zijn geweest met 400gram CO2 per kilometer zou ik lekker met een A labeltje rondrijden. Wat een oplichterij.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 20 jan 2009, 12:27

Als die enorm veel verkocht zou zijn wel.

Nu er zoveel Priussen en civicHybrides worden verkocht gaat de norm ook naar beneden. Volgend jaar zou je A-label BMW 318i best wel eens een B-label kunnen zijn. Het gemiddelde schuift namelijk op.

Youp

Bericht door Youp » 20 jan 2009, 12:30

Geelhoed schreef:Als die enorm veel verkocht zou zijn wel.

Nu er zoveel Priussen en civicHybrides worden verkocht gaat de norm ook naar beneden. Volgend jaar zou je A-label BMW 318i best wel eens een B-label kunnen zijn. Het gemiddelde schuift namelijk op.

Helaas gebruiken ze bij hybrides geen "well to wheel" analyse. Maar daar gaan we niet weer over discussiëren, dat is inmiddels genoeg gebeurd.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 20 jan 2009, 12:32

Toch niet weer de hoax van Hummer is beter dan een Prius?

De CO2 die gebruikt wordt is de CO2 van de NEDC testcyclus. Daarom heeft BMW zoveel groene labels, die neppen de boel tijdens de test.

Youp

Bericht door Youp » 20 jan 2009, 12:42

Geelhoed schreef:Toch niet weer de hoax van Hummer is beter dan een Prius?

De CO2 die gebruikt wordt is de CO2 van de NEDC testcyclus. Daarom heeft BMW zoveel groene labels, die neppen de boel tijdens de test.
Nee niet die "hoax". Die is een beetje overdreven.

Een complete well to wheel analyse wijst uit dat een prius echt niet beter voor het milieu is als een gemiddelde auto in die klasse zonder hybride technologie. Hij is zelfs veel slechter. Maar bij een Hummer zal hij het niet halen nee ;) .

Dat zeggen de docenten bij mij op school ook (HTS autotechniek Arnhem), hybrides zijn een manier van denken, ze bereiden het volk voor op wat komen gaat. Het is absoluut gezien nu nog helemaal geen oplossing, daar is de technologie nog lang niet ver genoeg voor. Maar wel beginnen de mensen al te wennen aan deze manier van denken en leven. In de toekomst zal de techniek wel verder komen en ik weet ook wel zeker dat ze uiteindelijk schoner worden als conventionele auto's. Alleen zijn ze dat nu bij lange na nog niet.

-edit-

Ze krijgen er wel een zware dobber aan als de diesels op Jatropha olie gaan lopen, alleen zit dat nog een beetje in de doofpot. Gelukkig is Go for Dakar (HTS) er mee bezig dit naar buiten te brengen, op een spectaculaire manier.
Laatst gewijzigd door Youp op 20 jan 2009, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie