Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Luco

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Luco » 04 jul 2012, 13:24

smiley schreef:
dvh schreef:Afbeelding

Daarom..
Dus eigenlijk hetzelfde megalomanische gedrag als waarmee scholen van die mastodonten zijn gaan bouwen, woningbouwverenigingen rare projecten gingen doen, semi overheid bij exotiche banken ging beleggen en ngo's die inmiddels van alles doen behalve waar ze 30 jaar geleden voor zijn opgericht.

We hebben een middellaag van management op allerlei plekken die zo blind geworden is van het graaien, en waarvan het fatsoen blijkbaar zo ver overboord gezet is dat dit pas gaat stoppen als de boel goed klapt.

Beetje onzin natuurlijk om een gebouw daarvan de schuld te geven.
Dit ziekenhuis zakte bijna in elkaar van ellende en verspreid over vele lokaties.

Nu is alles samengevoegd tot 1 gebouw.

Ook al zou een ziekenhuis niet commercieel zijn, moet het wel aan alle wettelijke eisen voldoen.
Daar voldeden de oude lokaties zeker niet aan en als je gaat rekenen kan het ook wel eens zijn dat onderhoud van een oud gebouw, met oude infrastructuur en te weinig voorzieningen wat betreft de eisen, duurder is dan nieuwbouw.

Er wordt dus gewoon weer even makkelijk geroeptoeterd.
Een gebouw heb je gewoon nodig, en de getoonde glasgevel is waarschijnlijk 10 keer goedkoper dan een gemetselde gevel :lol:
De kosten zitten in het inefficiënt gebruik van de mensen en voorzieningen, maar niet in het gebouw zelf.

dvh

Bericht door dvh » 04 jul 2012, 13:50

Het is o.a.

De verzekeraars
De procedures
De middelen
De verplichting
De bureaucratie
De commercie
De werkwijze
De aangrenzende partijen
En nog vele andere zaken.

Ben geen expert. Maar ben ervan overtuigd dat er theoretisch qua kosten op de zorg giga kan worden bezuinigd.
Maar er zijn veel partijen die ontzettend veel belang hebben bij de huidige structuur en deze zitten zo verweven in het zorgsysteem dat de praktische haalbaarheid van bezuinigen hier vrijwel onmogelijk is.

Maar dat de zorg niet voorop staat, is mij al lang duidelijk.
En dat zou toch de essensie van een ziekenhuis moeten zijn. Altijd de best mogelijke zorg geven.
Maar wanneer je iets " zo best mogelijk " van geld afhankelijk maakt, ga je mank.

Luco

Bericht door Luco » 04 jul 2012, 13:59

Dat ben ik dus met je eens, maar je deed net of het aan het gebouw ligt.
Daar zitten echt de kosten niet in.

Maar in het verlengde van deze zorg, jij verkoopt brillen, ook via verzekeraars, daar verdien je toch ook gewoon op? Dus mag wat mij betreft een chirurg ook geld verdienen aan een ingreep.
Van mij mag iedereen een gezonde boterham verdienen, maar er is bijna geen concurrentie.

Als k een bril ga halen, kan ik op mijn gemakje rondkijken waar dat het beste kan.

Als ik met me schedel open op straat lig, heb ik die tijd niet, daar wordt dus misbruik van gemaakt.

Invoeren maximum tarieven, en dan wel op zon manier dat deze echt scherp zijn.
Daarbij basiszorg van een bepaalde kwaliteit, wil je meer moet je dokken.
Dan heb je iig een keuze.

alt

Bericht door alt » 04 jul 2012, 14:20

Dit gaat even niet over zorg, maar over medicijnen en dan homeopatie.

Een jaar of vijftien geleden was bij mij een vertegenwoordiger op bezoek die Farmacuetische grondstoffen verkocht.

De man vertelde mij dat hijhad een partij kruidenextrcten verkocht aan MSD voor de somma van fl. 900,00.
Hij vroeg mij of ik een een idee had wat deze kruidenextracten vermengd met een vulstof, verpakking, transport en marketing op zou brengen?
Ik dacht, farmaceutische industrie maken een leuke winst, dus zeg, misschien wel een fl. 10.000,00.
Fl. 1.200.000,00 brengt deze partij op, wij zitten in de verkeerde branch, zei de vertegenwoordiger.

Ander voorbeeld.
Mijn zoon werkt in de it, zijn eerste baan was bij een it-bedrijf met 3 vestigingen en werkten voor de zorg.
Alle drie vestigingsmanagers werden gereden een een chauffeur.

De marktwerking van de zorg in Nederland is erger dan menig communist dit zou hebben kunnen bedenken.
Eigenlijk zouden recht hebben vanwege de bijdrage die wij allen moeten doen, om aandelen in de zorg te krijgen, maar wat zouden dezen dat over 5 jaar waard zijn ?

dvh

Bericht door dvh » 04 jul 2012, 15:17

Nou ik verkoop geen brillen via de verzekering.
Ik verkoop brillen. Mensen hebben soms een aanvulling voor brillen op hun zorgverzekering.
En ik bemiddel daartussen.

En stel je krijgt 100,- vergoed. Dan gaat het er al naar toe dat de zorgverzekeraar bepaald waar jij die 100,- moet besteden. Mits je er gebruik van wil maken.

En als je dan braaf gestuurd wordt, zal er ook voor je beslist gaan worden welk type glas je moet nemen.
Niet omdat het beter is. Niet omdat iemand die ervoor gestudeerd heeft het je aanbeveeld. Nee omdat je het anders niet vergoed krijgt.

Ook moeten je ogen boven een bepaalde sterkte zijn. Anders krijg je het ook niet vergoed.
Dat je elke dag hoofdpijn hebt en de oogarts aangeeft dat je een bril nodig hebt. Doet allemaal niet ter zaken. Dan betaal je hem zelf maar, want de zorgverzekeraar vergoed hem niet.

En dan hebben we het nog maar over een bril.
Laat staan dat je ziek bent en je behandeling wordt niet vergoed of behandeld door het ziekenhuis , omdat > centenkwestie.

Luco

Bericht door Luco » 04 jul 2012, 16:29

In principe dus hetzelfde, de verzekering vergoed ook niet elk ziekenhuis bij elke dokter, de verzekering bepaalt waar je naartoe gaat uiteindelijk, ze laten je een beperkte keuze.

uiteindelijk wil iedereen wat verdienen aan de behoefte van mensen, of dat nu brood, bril, of kunstheup is.
Erg moeilijk dus om ergens een grens te leggen, want ook jij verdient aan die zorg/verzekering.
Want anders zou je het niet doen, hetzelfde geld voor al die anderen in de zorg, ze willen wat verdienen.

Op zich ook niks mis mee, maar het loopt uit de hand en de tijd komt eraan dat niet iedereen meer geholpen gaat worden.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 04 jul 2012, 17:27

Beetje een gechargeerde cartoon maar ergens heeft de maker wel gelijk:

Afbeelding

De medische wetenschap word al beter, ze kunnen steeds meer zaken genezen en steeds meer rekken. Daar hangt dus wel een prijskaartje aan, het is dus niet gek dat de algehele medische zorg duurder word.

WJ

Bericht door WJ » 06 jul 2012, 10:37

Rupie

Bericht door Rupie » 06 jul 2012, 11:23

Interessant discussie mbt zorg, kosten en wat nodig is.

Ik denk zolang we niet inzien dat iedereen in principe zou moeten bijdragen aan de maatschappij in de mate waartoe hij of zij in staat is en dit grotendeels los te zien van beloning we al een heel eind op weg zijn. Zodra je roept dat je meer waard bent dan een ander gaan andere dingen meespelen dan de daadwerkelijke zorg voor elkaar op welk gebied dan ook.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 06 jul 2012, 11:34

Die cartoon van Bert inderdaad......
Ruben schreef:Interessant discussie mbt zorg, kosten en wat nodig is.

Ik denk zolang we niet inzien dat iedereen in principe zou moeten bijdragen aan de maatschappij in de mate waartoe hij of zij in staat is en dit grotendeels los te zien van beloning we al een heel eind op weg zijn. Zodra je roept dat je meer waard bent dan een ander gaan andere dingen meespelen dan de daadwerkelijke zorg voor elkaar op welk gebied dan ook.

Tja in de Westerse wereld is een chirurg, een burgemeester, een ingenieur, een notaris, een rockster of 'n profvoetballer ook :ongeveer als: meer waard :ongeveer als: dan de man/vrouw in de straat. Dat verander je niet.....

dvh

Bericht door dvh » 06 jul 2012, 11:40

Dat deed Noach ook al.
Van het beste mocht een paar mee. De rest kon verzuipen :kikker:

In de naam van God uiteraard.

GTRene

Bericht door GTRene » 06 jul 2012, 11:48

deze leek mij vrij realistisch, kijk/luister ook de video "Dirk Bezemer in gesprek met Hans de Geus", vond ik wel interessant en veel van mee eens.

video komt niet echt op gang...wordt denk nog wel herhaald vandaga op RTL 7

http://www.rtl.nl/components/financien/ ... etaald.xml

stukje uit de geschreven tekst
Tijd voor nieuw denken
Het gekke is dat we blijven luisteren naar het type denken dat ons in de problemen bracht, en door onjuiste analyse over de kern van de crisis steeds vérder in de problemen brengt. Zo blijven we stug de banken redden, terwijl daar nou juist de bulk van de speculatieve schuld zit. Juist om krediet aan de echte economie gaande te houden moet er een massale afschrijving van speculatieve schulden komen. Dat geeft overheden, particulieren en bedrijven weer lucht om normaal aan het werk te gaan met productieve activiteiten. Banken zullen daarbij failliet gaan, dat is onvermijdelijk; de goede delen van banken worden genationaliseerd en met nieuwe reserves gekapitaliseerd. De slechte delen gaan teniet, dat is ook de bedoeling.

Maar daarvoor is wel een compleet andere manier van denken nodig bij beleidsmakers en centrale bankiers. Gaan we op tijd naar mensen als Bezemer luisteren, en lossen we de schuldencrisis op een ordentelijke manier op? Of laten we de boel op zijn beloop, met waarschijnlijk chaos tot gevolg.

Bezemer is duidelijk: “Schuld die niet kan worden terugbetaald, wórdt ook niet terugbetaald”….

Luco

Bericht door Luco » 06 jul 2012, 13:10

Ruben schreef:Interessant discussie mbt zorg, kosten en wat nodig is.

Ja, leuke gedachte , maar wel onrealistisch.
Ga jij de bankdirecteur even vertellen dat de metselaar net zoveel bijdraagt aan de maatschappij en dat dus zjn salaris van 50k per maand terug moet naar 1600 euro :tooth:

Wat betreft de ziektekosten.
Door alle nieuwe technologieën, machtspositie van de farmaceutische industrie en steeds ouder wordende mensen, zullen de kosten dramatisch blijven stijgen.
Misschien moet er ergens eens een streep getrokken worden met het rekken van het leven?
Hoe hard het ook klinkt.

dvh

Bericht door dvh » 06 jul 2012, 13:47

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... taal.dhtml

Triest..

Doet me denken aan:
Gisteren zal mijn vriendin 'bonje met de buren' te kijken,
Ik luisterde wat mee van een afstand.
Maar was wel een redelijke 'omg'.

Ik wil het je eigenlijk niet aandoen, maar kijk zelf:
http://www.rtl.nl/xl/#/u/10f93894-132e- ... 54959d82b/
Laatst gewijzigd door dvh op 06 jul 2012, 13:51, 2 keer totaal gewijzigd.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 06 jul 2012, 13:47

Luco schreef:Misschien moet er ergens eens een streep getrokken worden met het rekken van het leven?
Hoe hard het ook klinkt.
Mooi.
De alpine voor mij alstublieft.

Luco

Bericht door Luco » 06 jul 2012, 13:52

smiley schreef:
Luco schreef:Misschien moet er ergens eens een streep getrokken worden met het rekken van het leven?
Hoe hard het ook klinkt.
Mooi.
De alpine voor mij alstublieft.
Die is al vergeven :blink:

PD power

Bericht door PD power » 06 jul 2012, 14:53

dvh schreef:http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... taal.dhtml

Triest..

Doet me denken aan:
Gisteren zal mijn vriendin 'bonje met de buren' te kijken,
Ik luisterde wat mee van een afstand.
Maar was wel een redelijke 'omg'.

Ik wil het je eigenlijk niet aandoen, maar kijk zelf:
http://www.rtl.nl/xl/#/u/10f93894-132e- ... 54959d82b/
Is gewoon primitief gedrag, niet kunnen communiceren, en jaloezie, helaas zijn er mensen die een ander het geluk niet gunnen, het ergste vind ik nog mensen, die iets doen in het geniep.

HansD

Bericht door HansD » 06 jul 2012, 17:09

En dan de namen van dat NL gezin :D . Als je het zou verzinnen zou niemand het geloven.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 06 jul 2012, 17:14

LOL Hans eerste wat ik ook dacht :lol:

GTRene

Bericht door GTRene » 06 jul 2012, 19:11

zouden dat de echte namen zijn of gefingeerde om een vinger naar de PVV te wijzen met hun Henk en Ingrid :hmmm:

Ik kan die video trouwens niet zien van Bonje bij de buren...4 x geprobeerd en 4 x de Renault Megane reclame :hot: en dan het bericht dat de video niet kan worden weergegeven.

HansD

Bericht door HansD » 06 jul 2012, 19:48

Die namen zijn echt, dat is nu juist de humor.

WJ

Bericht door WJ » 07 jul 2012, 10:35

Shakes

Bericht door Shakes » 07 jul 2012, 10:59

Integere tv.

hahahahaha ha ha

dvh

Bericht door dvh » 28 jul 2012, 00:08

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 28 jul 2012, 09:40

Kon ook in 't recessiedraadje. Helemaal met de man eens trouwens.
http://www.nujij.nl/algemeen/winkelier- ... z21tu2GsXG

Plaats reactie