EV auto's (elektrische)
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Re: EV auto's (elektrische)
Maar wil je zo'n oudere Model3? 18k/20k nog steeds geld, met een hoop km's, of blijven ze qua restwaarde nu stabiel? Een Model3 bestaat sinds 2019 toch? Dus we weten idd niet wat een 10 jaar oude doet en hoe hij technisch is.
-
Ik zou altijd voor een 2020+ model gaan. Een jaar aan verbeteringen is toch wel lekker.. kmstand van 100k zou ik me niet druk om maken. Dat is niets voor deze auto's.
Dan was 26k voor mijn 'oude' 2019 M3P met 75k een koopje
Dan was 26k voor mijn 'oude' 2019 M3P met 75k een koopje

- Wout309t
- Auto: V70 III 270PS/Passat GTE
Voor ons zou het de 2e auto worden, daarbij heb ik me nooit druk gemaakt om de restwaarde. Mijn vrouw rijdt nl. rustig 8 jaar in dezelfde auto en dat haalt zo'n m3 echt wel.
-
En dat beleid snap ik al sinds de Outlander PHEV niet. Geef al die subsidie auto's minimaal 10 jaar export verbod. Dan komen ze na 5 jaar uit de lease en kan de NL particulier er wat aan hebben. Nu gaat alles direct de grens over idd.
-
OnlineLuco
- Arthur
- Auto: Nr.51
Niet dringen!
- Knot
Die had ik ook al bekeken en opgeslagen Luco, wel fraaie wielen de 19inch, trekhaak, wit pas me wel alleen liever nog net wat minder km en liefst ook een 2020 model maar totaal geen haast.
Heb net een 3jr contract waar nog 2,5jr van over is, dan moet ik panelen bij gaan leggen om dat ding te laden maar is allemaal een beetje lood om oud ijzer met investering en voordelig rijden nog, echt dikke winst zit er niet in als we straks voor terugleveren moeten gaan betalen, dan moet ik een laadpaal nemen die precies in de auto stopt wat er op dat moment van het dak komt en dan met de scooter naar werk.
Heb net een 3jr contract waar nog 2,5jr van over is, dan moet ik panelen bij gaan leggen om dat ding te laden maar is allemaal een beetje lood om oud ijzer met investering en voordelig rijden nog, echt dikke winst zit er niet in als we straks voor terugleveren moeten gaan betalen, dan moet ik een laadpaal nemen die precies in de auto stopt wat er op dat moment van het dak komt en dan met de scooter naar werk.
- Arthur
Het gaat toch niet om de financiën? Toch om het klimaat, energie en global warming verhaal?

-
OnlineLuco
Die slimme laadpalen zijn er al, ach het blijft centenwerk met genoeg panelen, voorlopig hou ik het bij deze laadpaal, mocht ik na deze periode weer een ev nemen voor het werk kijk ik wel voor een slimme paal, maar als diesel of benzine goedkoper is wordt het dat.
Of misschien de Alpine op de zaak tegen dagwaarde
Of misschien de Alpine op de zaak tegen dagwaarde

-
Ja, ik heb ook zo'n slimme besteld. Dat levert nog wat voordeel op links en rechts, maar uiteindelijk heb ik ook weer geen zin dat m'n auto half vol voor de deur staat ipv vol. Maar eens kijken hoe dat allemaal precies werkt en hoe slim ze uiteindelijk nou zijn.Luco schreef: 13 aug 2024, 22:42 Die slimme laadpalen zijn er al, ach het blijft centenwerk met genoeg panelen, voorlopig hou ik het bij deze laadpaal, mocht ik na deze periode weer een ev nemen voor het werk kijk ik wel voor een slimme paal, maar als diesel of benzine goedkoper is wordt het dat.
Of misschien de Alpine op de zaak tegen dagwaarde![]()
Over het algemeen interesseer ik me helemaal niet voor al die gadgets, zonnepanelen kwam ik laatst achter dat ik de app al anderhalf jaar niet geopend had. Dus ook geen zin om mee 'bezig' te zijn wat dat betreft. Net als die Ipad dash, daar heb ik eigenlijk ook nog niet zo heel veel zin in, maar ja. Ik denk dat dat binnen een paar weken wel went.
-
ondertussen
https://www.ad.nl/auto/paniek-over-geva ... ~af050aaa/
Paniek over gevaar elektrische auto’s na verwoestende brand in parkeergarage in Zuid-Korea
..
drong de regering er deze week bij autofabrikanten al op aan om publiekelijk bekend te maken welke accu’s, van welk merk, er in hun auto’s zitten. Dat is informatie waar autofabrikanten doorgaans niet graag mee te koop lopen. Het kan schadelijk zijn voor het merkimago...
https://www.ad.nl/auto/paniek-over-geva ... ~af050aaa/
Paniek over gevaar elektrische auto’s na verwoestende brand in parkeergarage in Zuid-Korea
..
drong de regering er deze week bij autofabrikanten al op aan om publiekelijk bekend te maken welke accu’s, van welk merk, er in hun auto’s zitten. Dat is informatie waar autofabrikanten doorgaans niet graag mee te koop lopen. Het kan schadelijk zijn voor het merkimago...
- Knot
Net waar je interesse ligt he... ik zit de hele dag op de apps van de panelen van huis en garagedak. Vind het ook een sport om dat terugleveren en weer gebruiken straks zo efficient mogenlijk te benutten.
Tesla zou ik deels ook nemen voor de gadgets, niet omdat het echt veel goedkoper is met die 1x tanken per maand van de Audi.
Tesla zou ik deels ook nemen voor de gadgets, niet omdat het echt veel goedkoper is met die 1x tanken per maand van de Audi.
- Arthur
Klopt. Ik heb bv helemaal geen interesse daarin. Heb geen panelen, wil geen EV, en vooralsnog lukt het prima. Maar ja, ook hier is de diepte van de zakken ook ooit eens bereikt, en dan zal ik er ook aan moeten. Maar of ik dan de hele dag op die app zit?? Denk het niet.
Iets off-topic; zelfde als met aandelen. Interesse ligt er niet en kan er geen geduld voor opbrengen om te bestuderen/bekijken. Kan nl best wat opleveren. Ben daar te laks in, net zoals bij de panelen en EV.
Iets off-topic; zelfde als met aandelen. Interesse ligt er niet en kan er geen geduld voor opbrengen om te bestuderen/bekijken. Kan nl best wat opleveren. Ben daar te laks in, net zoals bij de panelen en EV.
- Philipoo
Als je nou een airco installeert, kan je gratis koelen als die panelen het goed doen!Knot schreef: 14 aug 2024, 08:53 Net waar je interesse ligt he... ik zit de hele dag op de apps van de panelen van huis en garagedak. Vind het ook een sport om dat terugleveren en weer gebruiken straks zo efficient mogenlijk te benutten.

- Sabberjoch
- Auto: 981C S
En die besparing kan Knot weer goed besteden, hij zei zelf namelijk al "er moet ooit nog wel een 6cyl burnout mobiel komen voor alles EV is"Philipoo schreef: 14 aug 2024, 09:36Als je nou een airco installeert, kan je gratis koelen als die panelen het goed doen!Knot schreef: 14 aug 2024, 08:53 Net waar je interesse ligt he... ik zit de hele dag op de apps van de panelen van huis en garagedak. Vind het ook een sport om dat terugleveren en weer gebruiken straks zo efficient mogenlijk te benutten.
Tesla zou ik deels ook nemen voor de gadgets, niet omdat het echt veel goedkoper is met die 1x tanken per maand van de Audi.![]()
hint hint

- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Knot
Je zag maandag wel duidelijk dat de panelen minder presteerden bij iets hogere buitentemperatuur, maargoed, alsnog een fraaie grafiek en koelen natuurlijk leuk voor de wetenschap maar totaal niet nodig.
Burnout mobiel, tsja... soms denk ik daaraan maar als ik de audi of bmw een keer doorhaal bij een stoplicht heb ik daarna alweer spijt als ik naar het gemiddelde verbruik kijk.... tijden veranderen.
Zelfde met een EV, leuk dat vermogen en koppel vanaf 0 maar heel je range gaat naar de knoppen als je het aanspreekt.
Burnout mobiel, tsja... soms denk ik daaraan maar als ik de audi of bmw een keer doorhaal bij een stoplicht heb ik daarna alweer spijt als ik naar het gemiddelde verbruik kijk.... tijden veranderen.
Zelfde met een EV, leuk dat vermogen en koppel vanaf 0 maar heel je range gaat naar de knoppen als je het aanspreekt.
- Arthur
D’r zijn ook EV’s met minder vermogen, neem je die. Een Nissan Leaf ofzo.
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Ja of haal zo'n Fred Flinstone auto. Lekker bewust en meteen een beetje training naar je werk. Win win situatie hoor.
-
Ik heb een rondje gereden met een i5 40, en het viel mij juist super mee.Knot schreef: 14 aug 2024, 10:20 Je zag maandag wel duidelijk dat de panelen minder presteerden bij iets hogere buitentemperatuur, maargoed, alsnog een fraaie grafiek en koelen natuurlijk leuk voor de wetenschap maar totaal niet nodig.
Bij VW & Audi geef je gas? Dan zie je hem zakken. Bij BMW kwam de range heel snel terug en bij een rondje rijden zoals ik dat altijd doe, inclusief wat extra trappen ivm proefrit.... Bleef de range zelfs behoorlijk op peil. Rondje van zo'n 40km koste me 35k range bij terugkomst.
eigenlijk dus nog net iets 'zuiniger' dan degene die er normaal mee rijdt. ik rijd tegenwoordig evengoed als een zoutzak, want echt leuk hard rijden is er niet meer bij in Nederland.
- Knot
Ga in de zomer al vaak met de fiets naar kantoor, is maar 28km enkele reis, uurtje ben je er. Moest vanochtend even kijken hoe autorijden ook alweer moestBram schreef: 14 aug 2024, 10:36 Ja of haal zo'n Fred Flinstone auto. Lekker bewust en meteen een beetje training naar je werk. Win win situatie hoor.

- Arthur
Dan compenseer ik dat weer met m’n 6 cil op woon-werk. Moeten wel in evenwicht blijven hè, iets wat uit evenwicht is gaat vaak niet goed 

- Booooh
- Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Nou MdV is ook aan de hybride (Evoque, met een elektrisch bereik van wel 58 km
... Wil nu gaan kijken voor een laadpaal aan de gevel, hoeft niet super snel te zijn want lees dat je ongeveer 20km per uur kan laden met een 1 fase paal, zal even overleggen met de elektriciën of we niet beter direct naar 3 fasen kunnen voor het geval dat ook dochterlief switcht naar een hybride.
Ben via dit topic op zoek naar wat advies voor de paal, nemen sinds 2021 stroom af bij de ANWB (variabel contract), voor zover dat er toe doet, bedankt alvast voor de reacties ...

Ben via dit topic op zoek naar wat advies voor de paal, nemen sinds 2021 stroom af bij de ANWB (variabel contract), voor zover dat er toe doet, bedankt alvast voor de reacties ...
- Wout309t
- Auto: V70 III 270PS/Passat GTE
Is gewoon via stopcontact voorlopig geen optie? Kan je gewoon op het gemakje 's nachts laden op 10A ofzo.
Gaat hier ook al 4 jaar prima.
Als je ANWB hebt (is het niet toevallig dynamisch ipv variabel?) kan het qua laadtiming wel beter zijn om een intelligente paal te nemen.
Aan de andere kant, het gaat waarschijnlijk om een accu van ~15Kwh, zo spannend hoeft het allemaal niet te zijn.
Gaat hier ook al 4 jaar prima.
Als je ANWB hebt (is het niet toevallig dynamisch ipv variabel?) kan het qua laadtiming wel beter zijn om een intelligente paal te nemen.
Aan de andere kant, het gaat waarschijnlijk om een accu van ~15Kwh, zo spannend hoeft het allemaal niet te zijn.
- Knot
Ik zou een plugin met kleine accu (niet de nieuwe met bijna 20kwh onderhand) van 10/15 gewoon aan de stekker doen idd.
Volledige EV schiet niet op en ook teveel belasting op een stopcontact/kabels over de jaren heen.
Volledige EV schiet niet op en ook teveel belasting op een stopcontact/kabels over de jaren heen.