De nieuwe 911 (991) stelt zich voor...

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Tim N

Re: De nieuwe 911 (991) stelt zich voor...

Bericht door Tim N » 31 jul 2012, 11:05

Wel iets naar het vulgaire toe maar wat lekker knal, interieur ook geweldig met die gele fapsels en alkutara.
(enkel die hoogglans gele lijsten en tellerringen iets teveel van het goede)

Aerschtuner

Bericht door Aerschtuner » 31 jul 2012, 11:21

Van de week stukje mogen meerijden in dit apparaat. Was heel tof.

Afbeelding

JoostSchouten

Bericht door JoostSchouten » 31 jul 2012, 11:27

Mooi ding!
Hoort die auto daar ook thuis? Heb die Porsche nog niet zien rijden, komt ook wel eens een Aston Martin uit die straat (werk daar vlakbij), zelfde eigenaar?

Aerschtuner

Bericht door Aerschtuner » 31 jul 2012, 11:34

Die DB9 was inderdaad van dezelfde ja. Is inmiddels verkocht. Deze had hij een weekend te leen.
Laatst gewijzigd door Aerschtuner op 31 jul 2012, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

JoostSchouten

Bericht door JoostSchouten » 31 jul 2012, 11:55

Had al zo'n vermoeden ja, zoveel spannends rijdt er hier in de buurt normaal gesproken niet rond. :wink:

Macboy

Bericht door Macboy » 12 aug 2012, 12:58

Dank voor het prachtige verslag van je zo te lezen geweldige rit :thumbup:

Sperdy

Bericht door Sperdy » 12 aug 2012, 17:02

Macboy schreef:Dank voor het prachtige verslag van je zo te lezen geweldige rit :thumbup:
:D

Heb de nieuwe 911 bij bosjes zien rijden in Zuid-Frankrijk afgelopen weken. Ding blijft wat mij betreft té gladjes. Ik vind het vorige model behoorlijk stoerder, met name de achterkant. Het zal wel wennen zijn, maar er was geeneen moment dat ik de 911 zag rijden: hebben, hebben. Kweenie wat het is, het ontbreekt 'm aan presence, 'stance' zeggen de britten toch? Misschien is het dat wel.

m3e30_chris

Bericht door m3e30_chris » 12 aug 2012, 18:01

Mee eens ... geen hebbuh-hebbuh gevoel als ik de nieuwe 911 zie rijden.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 12 aug 2012, 22:22

Ik heb juist weer wel een hebbehebbe gevoel als ik de 991 zie.

Marc R

Bericht door Marc R » 13 aug 2012, 11:03

Ik vind het echt een heel mooi ding...

cooldragon

Bericht door cooldragon » 20 aug 2012, 23:38

Mijn 997 II moest afgelopen vrijdag voor wat kleine dingetjes naar PCG. Had geregeld met Mark dat ik een dagje in de 991 Carrera S kon rijden. Na een rit Alphen a/d Rijn-Heteren kon ik een mooie vergelijking maken tussen de 'oude' en de 'nieuwe' (overigens was ik vrij laat met proefrijden na de introductie omdat ik aan de ene kant bang was om niet meer terug te willen naar m'n eigen karretje, aan de andere kant sceptisch...hoeveel beter kan een modelwisseling zijn?)
Anyways...het betrof hier een exemplaar met sportuitlaat en uitgevoerd in Anthracite brown exterieur en Espresso bruin leder interieur. Moest een beetje wennen(en het zal niet iedereen's smaak zijn), maar wat is dit een leuke kleuren combo! Dit is dus de demo van PCG van een maandje oud met zo'n 9000 km op de klok.

Na het ruilen van de sleutels was het enige wat Mark (Wegh) zei: probeer eens de verschillende instellingen van de sportuitlaat en sport en sport-plus instellingen, waarna hij snel wegliep met een lach die zoiets betekende van: Ik weet toch al dat dit je volgende auto gaat worden. Ik riep nog: moest je nog wat anders over de auto kwijt? Waarna hij antwoordde: Ga gewoon rijden, man! Aldus geschiedde....

Het begon al bij de start: wat is dat voor geluid???totaal overgelijkbaar met het geluid van een 997MKII (met standaard uitlaat) bij de start, maar ook bij wegrijden en halfgas, klinkt het systeem veel dieper dan die van mijn auto, maar ook vergeleken met het sportuitlaatsysteem van de 997MKII. Waar je bij de 997MKII veelal een hoge snerp hoort, is het bij de 991 een zwaardere brom die veel meer richting het geluid van de oude luchtgekoelde boxer gaat dan het hoge 'blikkerigere' geluid van de 997MKII. bij hoge toeren/volgas komt dan wel weer de typische porsche boxer snerp ten gehore. Porsche heeft dus echt werk gemaakt van de akoestiek buiten, maar ook binnen de auto. Blijkbaar is er een soort van akoestisch kunstje geflikt zodat je in het interieur ook veel meer kan genieten van de klanken van de boxer.

Dan het interieur: erg veel stylingelementen overgenomen uit de Panamera en de Cayenne, wat dus wil zeggen: het interieur van de 911 is geupgrade van business class naar first class (nee, nog net geen suite-class). Ook al had de vorige ook al een volledig lederen interieur, dit voelt vele malen degelijker aan en ziet er ook echt veel degelijker uit. Wel een heel oerwoud aan knopjes, trouwens...
De 991 heeft zowaarlijk ook een 'echte' middenconsole/middentunnel gekregen, waar het altijd een klein streepje in het midden was, waar net de versnellingspook, handrem en miniscuul middenarmsteuntje op pasten. Wat ik persoonlijk een beetje een ergonomische misser vindt, is de plaatsing van de (PDK) pook. Waar hij in de vorige 911 meer naar achteren was geplaatst, is hij nu meer richting het dashboard geplaatst, a la 'vrachtauto'. Porsche zal vast z'n redenen hebben gehad, maar feit is nu dat er alleen een paar cm ruimte is om de knoppen die pal achter de pook op het dashboard zitten, te bedienen, je zit dus altijd te pielen om die knoppen tijdens het rijden te bedienen, wat in de vorige minder was. Ook de bediening van de pook zelf had voor mij wat meer naar mn lichaam toe gemogen. Het dashboard en de informatie die rop zichtbaar is, is ook ontzettend verbeterd. Eigenlijk heb je het touchscreen in het midden helemaal niet meer nodig, alles is achter het stuur af te lezen. Het porsche navigatie systeem is (bv in vergelijking met het systeem van Audi)nog steeds onlogisch in gebruik en vrij traag met aanwijzingen.

Het vermogen is slechts 15 pk gestegen t.o.v. de 997 Carrera S MKII, maar de PDK bak is verder verbeterd. Het geeft in combinatie met het prachtige motorgeluid veel meer beleving bij volgas. De PDK doet nu toch net iets meer wat de bestuurder wil (mbt schakelmomenten etc) en de launch control lijkt ook in de nieuwe, iets beter te werken dan in de oude. Overigens is de snelheidsbeleving bij normaal-vlot rijden een stuk minder geworden. De auto is qua onderstel veel comfortabeler geworden, in de sportstand wordt het sportonderstel zelfs nog niet aangepast, maar pas in de sport plus stand en zelfs daarin is de auto minder hard geveerd dan in de vorige 911. Qua PDK is de sportplus stand wel iets teveel van het goede voor dagelijks gebruik, houdt de toeren echt constant hoog en schakelt bijna niet op in de automaat stand, meer geschikt voor een tourrit in de bergen met veel bochten of voor op het circuit (al twijfel ik of veel carrera S'en het circuit zullen gaan zien, hij is veel meer geschikt als daily)

Over het electronische stuurbekrachtigingssysteem is al veel gezegd. Als dagelijkse auto is het een stuk lichter en makkelijker in gebruik dan dat van de 997 MKII, die een veel zwaardere en directere besturing heeft. Bij lage snelheden moet ik in mn eigen auto toch nog best wel werken en aan het stuur trekken, terwijl je in de 991 bij wijze van spreke met je pinkje in en uit kan parkeren. De besturing voelt allemaal iets indirecter aan dan de vorige, maar in de praktijk kan je de auto vrijwel net zo nauwkeurig plaatsen als dat met de vorige kon. Het gevoel is alleen iets anders.
Over plaatsen gesproken, de grens in allerlei bochten is met deze 991 weer een ontzettend stuk opgeschoven. Waar ik in bochtsnelheden met mn eigen auto al wat met de kont opzij ga of lichtjes moet corrigeren, lijkt het alsof deze 991 een quattro onderstel heeft of op rails rijdt. Hij voelt zoveel stabieler aan in de bochten, dat ik echt moet zeggen dat het een veel volwassener auto is geworden, maar mede is deze stabiliteit denk ik ook wel te danken aan de vergrote spoorbreedte en wielbasis.

Ik heb de auto gereden als iemand die best een beetje kan sturen en hier en daar leuk een bochtje neemt, af en toe een klein driftje pakt,en als iemand die van vlot rijden houdt en de auto af en toe als daily gebruikt. Ik heb hem niet tot echt op de limiet gereden met alle veiligheidssystemen uit en als een coureur gereden, maar ik kan zeggen dat de 991 imho een minder 'spannende' auto is geworden, maar wel een betere auto is geworden. Eigenlijk is de 997 helemaal niet meer vergelijkbaar met de 991. In de 997 (waarin de limiet al erg ver ligt) wordt je toch nog eerder gestraft als je jezelf overschat, met de 991 moet je het wel erg bont maken wil je dit laten gebeuren. Ook hoef je minder te 'werken' in de 991 dan in de 997 . Bocht snelheden zijn echt tot krankzinnig snel mogelijk zonder dat de auto een krimp geeft. Mijn wens was eigenlijk om na mijn 997 een 991 turbo te kopen, maar zo goed als deze 991 Carrera S nu is, lijkt dat mij overbodig, ook in acht nemende dat een 991 onbeleefd gezegd meer een 'rechtuitknaller' is dan een Carrera S......

De vraag: zou ik mijn auto inruilen voor deze? Zoals ik de mijne gebruik, zoals eerder beschreven: JA! Het liefst nog eerder gisteren dan vandaag, maar ik moet toch nog even geduld hebben......
Maar hij is veel minder spannend om te rijden op het circuit (waar een 997 Carrera S al veel minder spannend is dan een GT3/RS) dus daarvoor zou ik hem laten staan en wachten op de GT3.
Mijn scepsis was onterecht, Het is gewoon echt een upgrade geworden; een betere auto en ik vind het echt een hele schitterende auto geworden, maar stap voorlopig nog even tevreden in mijn 'oude' elfje......
Laatst gewijzigd door cooldragon op 21 aug 2012, 12:34, 2 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 21 aug 2012, 00:03

leuk omschreven Cooldragon...
we konden zoiets al bijna nagaan na die super tijden die zo'n ding rijd op de Ring...
hij verschuift de grenzen, dus zou je dezelfde kicks willen hebben zeg maar, dan moet je nog harder :shock:

Ik rijd niet zoveel (laatste jaren al helemaal weinig met als dieptepunt de laatste 6 maand slechts 1.000km) :lol:

magoed, wat ik wilde zeggen is, bv net als bij mijn destijds BMW M roadster, dat was een heerlijke kar en voelde als leuke DF kar :df:

doch ik wilde altijd graag de M coupe, maja moest er eerst een aanbieding komen die gunstig geprijsd was.
toen die kwam en ik daar mee reed merkte ik dat die auto stijver/beter aanvoelde wat het volgende meebracht...het viel me op dat ik op dezelfde plekken op de snelweg zeker 20km/u harder reed als ik gewoon ontspannen reed om schijnbaar datzelfde gevoel te krijgen als in de M roadster :lol:

natuurlijk hele ander verhaal als bij de 997 en de 991 vanwege spoorbreedte en wielbasis anders van die 2, magoed, beide DF zullen we maar zeggen.

cooldragon

Bericht door cooldragon » 21 aug 2012, 00:10

GTRene schreef:..het viel me op dat ik op dezelfde plekken op de snelweg zeker 20km/u harder reed als ik gewoon ontspannen reed om schijnbaar datzelfde gevoel te krijgen

natuurlijk hele ander verhaal als bij de 997 en de 991 vanwege spoorbreedte en wielbasis anders van die 2, magoed, beide DF zullen we maar zeggen.
inderdaad herkenbaar rene:P

Rupie

Bericht door Rupie » 21 aug 2012, 08:00

Leuke omschrijving inderdaad. Geeft mijn gevoel weer wat ik al heel snel had bij de 991 zonder er mee gereden te hebben. Echt een grote stap voorwaarts. Heerlijke auto lijkt me en mocht je echt de kers op de taart willen hebben dan gewoon wachten op de GT3(-RS). Qua uiterlijk vind ik de 997 in een klap verouderd nu de 991 er is. Goed gedaan van Porsche.

cooldragon

Bericht door cooldragon » 21 aug 2012, 12:29

GT3(RS) is voor circuitgebruik natuurlijk top, alleen minder als daily......
op zich valt de 997 MKII wel mee, de schnitt van de achterlichten was al een klein beetje een hint naar de nieuwe scherp afgesneden lampen van de 991. voorkant ook van LEDs voorzien dus dat valt wel mee..maar het interieur......... lijkt dan opeens wel uit de vorige eeuw te komen

Sperdy

Bericht door Sperdy » 21 aug 2012, 14:03

Ha Cooldragon,

leuk om te lezen. Ja, de 911 (991) is een geweldige auto.
Paar dingen mij opvielen waren:
- geluid: inderdaad dikker, maar wél beetje kunstmatig, zoals die Aston Martins kunnen zijn. Ik bedoel, in mijn Spyder hoor je het mechanische gehijs, gesjouw, sissen, aanzuigen en krijsen in je nek. Met sportknop gaan de sluizen helemaal open (extreem hoge gil). Veel minder kunstmatig allemaal, gewoon een beetje wat het is.
- sturen: vond ik een achteruitgang. Ik dacht met een Audi te maken. ok, auto stuurde uiteindelijk wel goed.
- ik vond 'm wel achterlijk snel! Eigenlijk maakte dat wél indruk.
- interieur, zal wel. Nieuwe is mooi, ouwe is ook prima.

resumé: de beleving viel mij eerlijk gezegd behoorlijk tegen. Het was een dikke GT. En is dat nu wat je wilt? Ik in ieder geval niet. Beetje ouwe discussie M3V8 versus 1M. Hoeveel puurder is de 1M dan, groooot verschil.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 21 aug 2012, 14:41

Ik hoor het al, nieuwe Porker dus niets voor mij............Cayman, die wil ik wel aan de tand voelen..... :hmmm:

cooldragon

Bericht door cooldragon » 21 aug 2012, 15:04

Ik weet het niet Ferdi, als ik de mijne puur als weekend auto zou gebruiken en voor circuitgebruik, dan zou ik zeker voor een GT3/RS/spyder RS gaan, maar aangezien de mijne ook af en toe als daily gebruikt wordt en er soms zelfs kinders mee op de achterbank gaan, zijn die dan toch weer net ter hardcore. Vandaar ook overweging 911 turbo......

Echter nu de Carrera S wat 'softer' (maar wel beter) is geworden, zou dat dan ook met de GT3 gaan gebeuren?
Indien dat zo is, wordt dat misschien ook een overweging (want de laatste GT3 997 MKII was ECHT heel bruut en begerenswaardig!)

Anyways, heb mezelf voorgenomen om nog minstens een jaar met deze door te rijden, tezijnertijd weer een goede reden om weer wat proefritjes af te spreken.....

Sperdy

Bericht door Sperdy » 21 aug 2012, 17:52

Ja, dat begrijp ik Cooldragon. De 991 is wél een fantatisch apparaat, vind 'm alleen een beetje afstandelijk (nog).. En ja, comfortabeler.

@Romo (kostbare) Tip :)
Stuur maar een keertje in een willekeurige Porsche. Een gewone 911 is al leuk genoeg. 997 versie ook goed. Het gaat je geld kosten. Absoluut gezien geven die auto's je een beleving, die is ongekend. Heus, geloof me, hoe leuk een 1M ook is - de leukste BMW op moment - maar het blijft een BMW 1 serie. Een middenklasser. Die Porsies nemen je mee naar een nieuwe wereld: kwaliteit, stijfheid carroserie, bouw, gillende 3.4 boxster atmo 6cil, geluid, zitpositie, stuurgevoel, schakelen, laag zwaartepunt, etc. etc.. dat is uniek! , je bent zo verkocht :)
:shakeit:

RVV

Bericht door RVV » 21 aug 2012, 19:05

maar aangezien de mijne ook af en toe als daily gebruikt wordt en er soms zelfs kinders mee op de achterbank gaan
Maak eens een foto met kinderen op de achterbank! Ben altijd al eens benieuwd naar hoeveel ruimte ze nou hebben.

dvh

Bericht door dvh » 21 aug 2012, 20:50

Om nou te zeggen dat ik ze regelmatig zie rijden, nee. Maar Porsches met kinder(zitjes)en op de achterbank heb ik toch vaker dan eens gezien !

http://www.flickr.com/photos/undergroun ... otostream/

http://78.47.139.25/showthread.php?t=15245

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 21 aug 2012, 21:09

SpyderFerdi schreef:Ja, dat begrijp ik Cooldragon. De 991 is wél een fantatisch apparaat, vind 'm alleen een beetje afstandelijk (nog).. En ja, comfortabeler.

@Romo (kostbare) Tip :)
Stuur maar een keertje in een willekeurige Porsche. Een gewone 911 is al leuk genoeg. 997 versie ook goed. Het gaat je geld kosten. Absoluut gezien geven die auto's je een beleving, die is ongekend. Heus, geloof me, hoe leuk een 1M ook is - de leukste BMW op moment - maar het blijft een BMW 1 serie. Een middenklasser. Die Porsies nemen je mee naar een nieuwe wereld: kwaliteit, stijfheid carroserie, bouw, gillende 3.4 boxster atmo 6cil, geluid, zitpositie, stuurgevoel, schakelen, laag zwaartepunt, etc. etc.. dat is uniek! , je bent zo verkocht :)
:shakeit:

Met dank voor de tip ! :D

Zoals vermeld; ik wil een keer met een nieuwe Cayman rijden...........

Voor het te laat is......................... :hmmm: :whistle:

dvh

Bericht door dvh » 21 aug 2012, 21:37

Vind de Cayman sowieso een van de mooie Porsches op dit moment.
Oogt slanker en kleiner dan een 911 , en dat vind ik dan weer een plus punt.

GTRene

Bericht door GTRene » 21 aug 2012, 22:21

ik zou wel even wachten met aanschaf nu de nwe in aantocht is...
dat moet een echt toppertje worden.

doch kun je wel vast ff proeven in bv de huidige Cayman R :df:

kunnen wel eens afspreken bij Porsche centrum twente Enter, hebben ze soms leuk spul als ze geen beurs ofzo hebben.

http://www.porschecentrumtwente.nl/

Macboy

Bericht door Macboy » 21 aug 2012, 23:30

Prachtig verslag Cooldragon !

Alleen ben nu wel heel nieuwsgierig naar die bruin/bruine combo want dat lijkt me echt iets voor mij ! Ergens fotos van te vinden ?

Plaats reactie