Roadtrips / Op vakantie met de auto
-
Re: Op vakantie met de auto
Lang in een E39 mogen rijden. Fantastische wagen op de trage steptronic na. Daar ben ik nooit vrienden mee geworden.
- Tim N
Mooie 530d bij verwacht op premiumclassics
-
Met de zomer voor de deur dit topic maar eens nieuw leven inblazen. Ik zoek tips voor leuke routes om af te zakken naar de Italiaanse Rivièra. Het idee is om in 2 á 2,5 dag ergens in de buurt van Cinque Terre uit te komen (in de buurt van La Spezia). Het vervoer? E46 M3 cabrio
De route (heenweg) voert bij voorkeur ten oosten van Zwitserland. Vanaf ergens in Duitsland wil ik vooral binnendoor gaan rijden. In Zuid-Duitsland ken ik eigenlijk alleen maar de snelwegen. Wegen in Zwitserland ken ik al wel vrij goed dus ik wil graag eens wat nieuws doen. Ook wil ik niet in Zwitserland overnachten i.v.m. de dure Frank. Heeft iemand tips voor routes? Even in stukken geknipt de volgende "dilemma's":
- Eifel is mooi maar hier al binnendoor rijden schiet niet erg op
- Schwarzwald staat wel op het verlanglijstje maar is misschien te westelijk (eventueel iets voor de terugweg?)
- Einde dag 1 misschien ergens rond de Zugspitze uitkomen (omgeving Garmisch of Oberstdorf)
- Dag 2 naar beneden zakken langs Imst / Sölden en via de Timmelsjoch Italie in. Daarna ten westen van Bolzano blijven en langs een meer (Garda / Idro / Iseo?) afzakken naar het zuiden. Het Stelvio hoekje lijkt me om, de Stelvio zelf heb ik al eens gereden en vind ik (met de auto) niet zo spannend. Maakt het ten zuiden van de lijn Brescia/Verona nog wat uit welke route je kiest?
Eenmaal bij de kust in Italië gaan we westwaarts en dan maken we op de terugweg de ronde met de klok mee af. Zoals je ziet is het allemaal nog redelijk globaal. Hebben ook geen accommodatie geboekt. We hebben in totaal maar een dag of 8 dus echt alleen maar in de auto zitten is nu ook weer niet de bedoeling. Als iemand tips heeft voor goede websites, routes of "must-drive" wegen/passen dan hoor ik het graag.

De route (heenweg) voert bij voorkeur ten oosten van Zwitserland. Vanaf ergens in Duitsland wil ik vooral binnendoor gaan rijden. In Zuid-Duitsland ken ik eigenlijk alleen maar de snelwegen. Wegen in Zwitserland ken ik al wel vrij goed dus ik wil graag eens wat nieuws doen. Ook wil ik niet in Zwitserland overnachten i.v.m. de dure Frank. Heeft iemand tips voor routes? Even in stukken geknipt de volgende "dilemma's":
- Eifel is mooi maar hier al binnendoor rijden schiet niet erg op
- Schwarzwald staat wel op het verlanglijstje maar is misschien te westelijk (eventueel iets voor de terugweg?)
- Einde dag 1 misschien ergens rond de Zugspitze uitkomen (omgeving Garmisch of Oberstdorf)
- Dag 2 naar beneden zakken langs Imst / Sölden en via de Timmelsjoch Italie in. Daarna ten westen van Bolzano blijven en langs een meer (Garda / Idro / Iseo?) afzakken naar het zuiden. Het Stelvio hoekje lijkt me om, de Stelvio zelf heb ik al eens gereden en vind ik (met de auto) niet zo spannend. Maakt het ten zuiden van de lijn Brescia/Verona nog wat uit welke route je kiest?
Eenmaal bij de kust in Italië gaan we westwaarts en dan maken we op de terugweg de ronde met de klok mee af. Zoals je ziet is het allemaal nog redelijk globaal. Hebben ook geen accommodatie geboekt. We hebben in totaal maar een dag of 8 dus echt alleen maar in de auto zitten is nu ook weer niet de bedoeling. Als iemand tips heeft voor goede websites, routes of "must-drive" wegen/passen dan hoor ik het graag.

- sitechris
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
http://driveaholic.nl/great-drives-ross ... e-beieren/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit blijft mijn favoriete bergweg, zij het dat hij vrij kort is. Daarn kun je ook de Grossglockner meepakken en via Linz zo richting Dolomieten steken. Kan in 1 dag als je vroeg start.
Dit blijft mijn favoriete bergweg, zij het dat hij vrij kort is. Daarn kun je ook de Grossglockner meepakken en via Linz zo richting Dolomieten steken. Kan in 1 dag als je vroeg start.
- martll
Ik heb een soortgelijke route in gedachten gehad 2 jaar terug. Echter om in de Eifel, Zwarte woud al helemaal binnendoor rijden was voor ons geen optie. Maakt de reis veel te lang. Wij zijn toen vanaf NL in een ruk naar Basel gereden, daar overnacht op een camping en daarna wat passen in Zwitserland gepakt om vervolgens te eindigen in Idro. Campings etc. hadden wij niet geboekt omdat wij in de maand juni gingen en er overal plek zat was, dit was in juli/augustus wel anders.
Ik wil evt. dit jaar voor het eerst zonder kampeerspullen op vakantie (past simpelweg niet in de auto
), ben benieuwd hoe jij dat doet; gewoon rijden en in de avond aankloppen om te vragen of er nog een kamer/appartement vrij is?
Ik wil evt. dit jaar voor het eerst zonder kampeerspullen op vakantie (past simpelweg niet in de auto

- Arthur
- Auto: Nr.51
Dat kan prima hoor, ligt ook een beetje aan wanneer je gaat. In de bouwvak zal het iets lastiger zijn.
-
Booking.com appje downloaden en die zoekt voor je de B&B's in de buurt die een kamer vrij hebben.martll schreef:Ik heb een soortgelijke route in gedachten gehad 2 jaar terug. Echter om in de Eifel, Zwarte woud al helemaal binnendoor rijden was voor ons geen optie. Maakt de reis veel te lang. Wij zijn toen vanaf NL in een ruk naar Basel gereden, daar overnacht op een camping en daarna wat passen in Zwitserland gepakt om vervolgens te eindigen in Idro. Campings etc. hadden wij niet geboekt omdat wij in de maand juni gingen en er overal plek zat was, dit was in juli/augustus wel anders.
Ik wil evt. dit jaar voor het eerst zonder kampeerspullen op vakantie (past simpelweg niet in de auto), ben benieuwd hoe jij dat doet; gewoon rijden en in de avond aankloppen om te vragen of er nog een kamer/appartement vrij is?
- frankie
Ik heb afgelopen mei op weg naar de Mille Miglia de Penser Joch gepakt, erg de moeite waard, niet druk, geen fietsers en vlak voor Bolzano nog een toetje in de vorm van 20 tunnelsBeros schreef: - Dag 2 naar beneden zakken langs Imst / Sölden en via de Timmelsjoch Italie in. Daarna ten westen van Bolzano blijven en langs een meer (Garda / Idro / Iseo?) afzakken naar het zuiden.

Bij Bolzano zou je er nog voor kunnen kiezen het Westen aan te houden en over de Mendelpas te gaan en vanuit daar naar beneden naar Riva del Garda.
- Joop
Gisteravond de knoop (lees: locatie) doorgehakt voor een 'kleine' roadtrip met twee vrienden...
...na een roadtrip door Zwitserland vanuit Davos, 3 jr terug en vorig jaar door de Dolomieten vanuit Bolzano zijn we nu van plan vanuit Villach (Oostenrijk) een paar rondes te maken.
Heeft iemand nog tips voor Slovenië en dan vooral vanuit Villach naar het zuiden en oosten (onder Wörtersee)?
Ik heb nu al wel twee routes opgezet voor de uitlopers van de Dolomieten aan de Oostkant en een route rondom het Triglavski Narodni Park met de Vršič-pas, maar misschien zijn er nog andere 'must-do-roads' in die hoek.
...na een roadtrip door Zwitserland vanuit Davos, 3 jr terug en vorig jaar door de Dolomieten vanuit Bolzano zijn we nu van plan vanuit Villach (Oostenrijk) een paar rondes te maken.
Heeft iemand nog tips voor Slovenië en dan vooral vanuit Villach naar het zuiden en oosten (onder Wörtersee)?
Ik heb nu al wel twee routes opgezet voor de uitlopers van de Dolomieten aan de Oostkant en een route rondom het Triglavski Narodni Park met de Vršič-pas, maar misschien zijn er nog andere 'must-do-roads' in die hoek.
- MartijnGizmo
Volgens mij stond er recent in de EVO een route in die regio, met een Bentley GTC op zoek naar een oud stratencircuit oid!
- sitechris
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
http://driveaholic.nl/de-10-driveaholic ... antiereis/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Dit jaar eens heel wat anders qua vakantie hier. Heb de camper van m'n ouders voor de deur staan, morgen op naar Rotterdam om de nachtboot naar Hull te nemen. Daarna Engeland en Wales verkennen is het idee, beetje rondtrekken. Daarna (is het plan, nog niets geboekt) met de boot over naar Normandie en zo weer terug.
Nog nooit met een camper op vakantie geweest dus ben erg benieuwd. Weinig DF natuurlijk maar het rondtrekken lijkt me wel erg leuk. Verder is Engeland weer eens wat anders, we waren meestal toch op de standaard landen (Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk etc.) gefocust de afgelopen jaren.
Nog nooit met een camper op vakantie geweest dus ben erg benieuwd. Weinig DF natuurlijk maar het rondtrekken lijkt me wel erg leuk. Verder is Engeland weer eens wat anders, we waren meestal toch op de standaard landen (Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk etc.) gefocust de afgelopen jaren.
- FreudeamFahren
Mijn sarcasme meter is misschien stuk dus ik vraag het even: is het grappig bedoeld...?sitechris schreef:http://driveaholic.nl/de-10-driveaholic ... antiereis/
-
Als je nog niets gepland hebt, ga via Engeland naar Wales. pak Lake District en Schotland. Isle of Skye is prachtig! Kun je daarna van New Castle weer naar IJmuiden. Ook in UK kan het in juli warm zijn. Laatste paar jaar letterlijk weggeschroeid daar!Wouter81 schreef:Dit jaar eens heel wat anders qua vakantie hier. Heb de camper van m'n ouders voor de deur staan, morgen op naar Rotterdam om de nachtboot naar Hull te nemen. Daarna Engeland en Wales verkennen is het idee, beetje rondtrekken. Daarna (is het plan, nog niets geboekt) met de boot over naar Normandie en zo weer terug.
Frankrijk kan volgend jaar ook nog.

Hoop zelf tegen het einde van de week er een paar dagen tussenuit te kunnen met m'n zoontje. Mannenroadtrip. Trage auto, slapen in een tentje of de laadbak ipv luxe hotels, blijven we dichtbij huis of geraken we een paar duizend kilometer verder. Geen idee. Destination unknown.
- Petrolhead Tom
Vrijdagavond vertrokken met de up! richting Sicilie. Via de oostkust van Italie naar het zuiden gereden en via Tarente naar Villa San Giovanni. Eergisteren aangekomen. Wat een vette trip en wat een vet eiland!
Verslagjes na de klik:
http://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f ... &start=460
Verslagjes na de klik:
http://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f ... &start=460
-
Het voornemen was dit jaar geen vrij meer te nemen voor een vakantie. Het draadje van Metin zorgde er alleen voor dat ik toch weer heel graag de auto in wilde springen.
Toch kwam het er maar niet van in verband met werk en wat andere verplichtingen.
Uiteindelijk zondagochtend gewoon een tentje, wat stoelen en m'n kratjes met rommel in de wagen gegooid, de stoel van Lucas voorin gezet en 'mama' uitgezwaaid.
Waar we naartoe moesten? Geen idee. Hersenen op nul en rijden maar!
Net België ingereden de snelweg afgegaan en een supermarkt gezocht. Gelukkig maar ook, want we stonden nog geen 2 minuten buiten de zaak ging sluiten. De koelkast hadden we gelukkig kunnen vullen.
En waar gaan we dan heen nu?
Navi opgestart, even gekeken wat bergachtig leek en gewoon die richting op gereden en al snel werd het mooier. Lees armoedige half ingestorte huisjes in mooie landschappen.
Na een paar uur landwegen draaiden we rond Namur een grote T-splitsing op en in een oud vervallen gebouw met grote ramen zat een vrouw. Deze dame, schaars gekleed in lingerie met een panterprintje stond direct op en liet even zien hoe lenig ze was. "Rare vrouw" wist Lucas schaterlachend te vertellen.
Rond de avond zaten we net over de grens in Frankrijk. Dichtstbijzijnde camping bleek alleen weer in België te zitten, dus dat is waar we dag 1 dan maar door moesten brengen.
De volgende dagen zijn we willekeurig door Frankrijk gereden. Niet zuidelijker dan Reims geweest (de oude pitstraat kon de kleine niet interesseren). De heuvellandschappen en de daarbij behorende wegen vond hij dan weer prachtig.

- by Tookaphotoof, on Flickr

De reis was deels om even te ontspannen en deels om weer een en ander te kunnen testen.
We hebben 2 dagen in de auto zelf geslapen en 1 dag in een tentje. In beide gevallen is het nog niet mogelijk binnen 10 minuten alles 'netjes' opgeruimd te hebben voor vertrek. Daar moet ik dus nog even flink over brainstormen.
Ook blijkt diefstal nog wel een punt van aandacht. Dag 2 hebben we hooguit 25 minuten de auto verlaten om eten in te slaan. Aangekomen bij de camping bleek de huif open te staan en was alles in de bak overhoop gehaald.

Woensdagochtend besloot ik in eerste instantie ergens rond Spa een camping te zoeken, maar na een half uurtje rijden veranderde ik van gedachten. We zijn omhoog tot voorbij Charleroi binnendoor gereden. Hebben daar ergens in de buurt een plek gevonden voor de lunch en daarna via de snelweg op huis gereden.
MdV was blij verrast!

Een roadtrip zonder dat je weet waar je heen gaat, hoeveel kilometers je gaat rijden en wanneer je weer thuis bent. Zo had ik het nog nooit eerder gedaan. Zowel vader als zoon vonden het een geslaagde vakantie.
De totale kosten vielen fors lager uit dan het geld dat ik vandaag bij de dierenarts heb afgetikt voor de entingen van de honden en onderzoek voor het ondergewicht van 1 ervan...

Toch kwam het er maar niet van in verband met werk en wat andere verplichtingen.
Uiteindelijk zondagochtend gewoon een tentje, wat stoelen en m'n kratjes met rommel in de wagen gegooid, de stoel van Lucas voorin gezet en 'mama' uitgezwaaid.
Waar we naartoe moesten? Geen idee. Hersenen op nul en rijden maar!
Net België ingereden de snelweg afgegaan en een supermarkt gezocht. Gelukkig maar ook, want we stonden nog geen 2 minuten buiten de zaak ging sluiten. De koelkast hadden we gelukkig kunnen vullen.
En waar gaan we dan heen nu?
Navi opgestart, even gekeken wat bergachtig leek en gewoon die richting op gereden en al snel werd het mooier. Lees armoedige half ingestorte huisjes in mooie landschappen.
Na een paar uur landwegen draaiden we rond Namur een grote T-splitsing op en in een oud vervallen gebouw met grote ramen zat een vrouw. Deze dame, schaars gekleed in lingerie met een panterprintje stond direct op en liet even zien hoe lenig ze was. "Rare vrouw" wist Lucas schaterlachend te vertellen.
Rond de avond zaten we net over de grens in Frankrijk. Dichtstbijzijnde camping bleek alleen weer in België te zitten, dus dat is waar we dag 1 dan maar door moesten brengen.
De volgende dagen zijn we willekeurig door Frankrijk gereden. Niet zuidelijker dan Reims geweest (de oude pitstraat kon de kleine niet interesseren). De heuvellandschappen en de daarbij behorende wegen vond hij dan weer prachtig.

De reis was deels om even te ontspannen en deels om weer een en ander te kunnen testen.
We hebben 2 dagen in de auto zelf geslapen en 1 dag in een tentje. In beide gevallen is het nog niet mogelijk binnen 10 minuten alles 'netjes' opgeruimd te hebben voor vertrek. Daar moet ik dus nog even flink over brainstormen.
Ook blijkt diefstal nog wel een punt van aandacht. Dag 2 hebben we hooguit 25 minuten de auto verlaten om eten in te slaan. Aangekomen bij de camping bleek de huif open te staan en was alles in de bak overhoop gehaald.

Woensdagochtend besloot ik in eerste instantie ergens rond Spa een camping te zoeken, maar na een half uurtje rijden veranderde ik van gedachten. We zijn omhoog tot voorbij Charleroi binnendoor gereden. Hebben daar ergens in de buurt een plek gevonden voor de lunch en daarna via de snelweg op huis gereden.
MdV was blij verrast!

Een roadtrip zonder dat je weet waar je heen gaat, hoeveel kilometers je gaat rijden en wanneer je weer thuis bent. Zo had ik het nog nooit eerder gedaan. Zowel vader als zoon vonden het een geslaagde vakantie.
De totale kosten vielen fors lager uit dan het geld dat ik vandaag bij de dierenarts heb afgetikt voor de entingen van de honden en onderzoek voor het ondergewicht van 1 ervan...

-
Gaaf allen!! En een eer dat ik je gemotiveerd heb
mooi aandenken met je zoontje, kan hij met trots op terug kijken 

- Martin van der Zwaard
Dat zijn leuke spontane acties!
-
OnlineMartijn_bmw
zeker heel leuk!! en mooie foto's 

- Petrolhead Tom
Super tripje Allen! Wat blijft zo'n 130 toch ook een fantastisch ding om te zien! 

-
Thanks heren.
De 130 is verder niet alleen fantastisch om te zien maar ook om in te rijden.
En als alles nu eindelijk volgens plan gaat moet er binnenkort nog een roadtripje gemaakt worden. Maar dan met fors meer vermogen!
De 130 is verder niet alleen fantastisch om te zien maar ook om in te rijden.
En als alles nu eindelijk volgens plan gaat moet er binnenkort nog een roadtripje gemaakt worden. Maar dan met fors meer vermogen!

- Petrolhead Tom
Is Lewinsky eindelijk klaar?
-
Motor draait inmiddels. 

- Ferdi
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
Mooi tripje Allen!
Hier gaan we de eerste week september een week naar het Beierse Woud.
Konden in eerste instantie niet weg, ook weinig behoefte aan gehad maar kijken er nu wel flink naar uit.
Hier gaan we de eerste week september een week naar het Beierse Woud.
Konden in eerste instantie niet weg, ook weinig behoefte aan gehad maar kijken er nu wel flink naar uit.
-
Nog bedankt voor deze tipsfrankie schreef:Ik heb afgelopen mei op weg naar de Mille Miglia de Penser Joch gepakt, erg de moeite waard, niet druk, geen fietsers en vlak voor Bolzano nog een toetje in de vorm van 20 tunnelsBeros schreef: - Dag 2 naar beneden zakken langs Imst / Sölden en via de Timmelsjoch Italie in. Daarna ten westen van Bolzano blijven en langs een meer (Garda / Idro / Iseo?) afzakken naar het zuiden.. Het was eerst de bedoeling ook de Timmelsjoch te doen, maar die zat nog dicht. Vanaf de Timmelsjoch kun je de Jaufenpass pakken en vervolgens de Penser Joch. Wel iets om maar de moeite waard.
Bij Bolzano zou je er nog voor kunnen kiezen het Westen aan te houden en over de Mendelpas te gaan en vanuit daar naar beneden naar Riva del Garda.

Omdat de weersverwachting in de Alpen (Oostenrijk en Italie) erg slecht was, hadden we op de dag van vertrek besloten andersom te rijden, via Frankrijk. De eerste dag eindigden we in Annecy, vanaf dag twee kon het (dakloze) feest beginnen! Overzicht van de route en cols:
Land <> Naam <> Vanuit
F <> Col De Tamié <> Faverges
I <> Col de l'Échelle <> Bardonnecchia
F <> Col d'Izoard <> Briancon
F <> Col de Vars <> Guillestre
F <> Col de Bonnette <> Jausiers
F <> Col de la Couillole <> St. Saveur-sur-Tinee
F <> Col de Valberg <> Beuil
F <> Noordzijde Gorges du Verdon <> Castellane
F <> Route des Cretes <> La Palud-sur-Verdon
F <> Zuidzijde Gorges du Verdon <> Aiguines
F <> Col de Val Ferrière <> Séranon
F/I <> Nice - Monte Carlo - Ligurië tot La Spezia <>
I <> Westkant Gardameer tot Sarche <> Brescia
I <> Bolbeno - Madonna di Campiglio - Cles <>
I <> Passo Palade <> Fondo
I <> Timmelsjoch <> Moos
I <> Fernpass <> Imst
Zeer veel hoogtepunten qua rijden, het trio Izoard - Vars - Bonnette was puur genieten en ook het stuk vanaf het Gardameer tot bovenop de Timmelsjoch (die trouwens dicht is na 20u waardoor we ons hotel in Sölden niet meer konden bereiken, gelukkig was er bij de slagboom een sympathiek Gasthof). De kustwegen langs de Riviera konden hierbij niet in de schaduw staan.
Route op de kaart: