E30 conversies en andere BMW, pre 1991, modellen

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Damir Vukovic

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Damir Vukovic » 01 jan 2011, 15:24

Dikke lol ook richting Rene die 195pk al ontgroeid is. Ouwe Stig. :mrgreen:

Sebring NL

Bericht door Sebring NL » 01 jan 2011, 15:37

Hielke schreef: Een artikeltje van je homies op bimmerpost over een verzameling stilstaande auto's is totaal nietszeggends.
Een artikeltje over een Punto is alleszeggend. Laat me weten als je m ooit op het circuit in de prak rijdt, ik wil de tor wel hebben voor in een E30. De ruitenwissermotor gaat wat traag bij eentje.
Hielke schreef: Nu is het net alsof een speler van het vierde team van korfbalvereniging KV Het Wapperende Rokje aan een eredivisionist basketbalspeler komt vertellen dat er het best onderhands op de ring kan worden geschoten.

Zeg nou eerlijk, met zoveel auto's, zoveel potente motoren, zoveel mooie race onderdelen, moet er toch zeker een moment op film staan dat er een clublid op Zandvoort of Assen onder de 2.10 is gedoken. Zonder dat getoonde niveau is al dat getheoretiseer slechts boekjeswijsheid.

Jij bent degene met boekjeswijsheid. Heb geen zin in moddergegooi. Wat een onzin, snap dat ik de 'new guy' ben , maar probeer je fatsoen te houden zeg. Youtube filmpjes zeggen mij geen zak. Als het heel duidelijk is, zoals Andre die het hele veld lapt in de regen, heb je er wat aan. Maar voor de rest, veeeel te subjectief. Heb wel betere dingen te doen op het circuit dan me druk maken om foto's en filmpjes, wat kan mij dat schelen? Ik rij daar voor mezelf en niet om jou iets te bewijzen.

Jij lult maar net hoe het je uitkomt. Elke keer als je klem komt, een andere smoes.

Heb je WEL of NIET gezegd dat een V10 e30 langzamer is dan een S14 E30 op ZV? WEL

dat is het enige waar ik over praat. Ik geef je voorbeelden van winnende auto's die ook mankementen hadden ( F1 turbo's hadden gewichtsverdeling als LEAST of their trouble)

Hou maar op, want ik heb het al veel te ver laten komen.

Stop met kletsen aan de hand van internet-wijsheid en Youtube filmpjes.
Laatst gewijzigd door Sebring NL op 01 jan 2011, 16:09, 2 keer totaal gewijzigd.

leonard

Bericht door leonard » 01 jan 2011, 16:07

pakt een zak chips.............

GTRene

Bericht door GTRene » 01 jan 2011, 16:16

zo is dat Wout, laat Hielke maar lullen :wink:

bespaar je energie :mrgreen:

ik begrijp wel wat ie wil zeggen maar hij begrijpt ons helaas niet...(Fries :mrgreen: )

Afbeelding :mrgreen:

leonard

Bericht door leonard » 01 jan 2011, 16:17

Jongens wat een discussie weer...

Sebring ik ken jou niet dus er over oordelen wil ik zeker niet, maar Hielke zo aanvallen over een wat voor auto hij rijdt doet hiet volgens mij niet terzake.

Ik denk dat je het hele verhaal, en ook in andere topics kan vangen in 2 richtingen. Er zijn showauto's en racers. Op voorgaande pagina's staan allemaal dikke m3's met nog dikkere motoren> 6 ,8 en soms 10 pitters, het kan niet op!! Voor de show en rechte lijn natuurlijk prima. Die vallen m.i onder de showauto's. niks mis mee natuurlijk maar aan mij ( en ik denk oon hielke) niet zo besteed. Doe mij maar een echte racer. Gewoon zo min mogelijk prullaria en een zo snel mogelijke motor.

Ik ben het met sebring eens dat een M3 met v10 sneller rond zal gaan op cpz maar dat houd hij geen 3 rondjes vol want daarna kom je er met een std m3 fluitend voorbij. M3's met v10 zijn er niet zo veel en allemaal zijn ze aangepast dus een reeél vergelijk zal er nooit gemaakt kunnen worden!! I

@ sebring,

Wat heb jij allemaal voor auto's dan???.

Hielke

Bericht door Hielke » 01 jan 2011, 16:17

Oh god, heb ik weer :oops:

Nou ja, is het nieuwe jaar in ieder geval weer ingewijd :lol:

Neem het aub niet te serieus Sebring, tis maar internet.

En over die uitspraak van mij die je een aantal keren geplaatst hebt. Natuurlijk heb ik dat gezegd. Het staat er immers. Maar ik had 'm liever niet gedaan want het is 100% theoretisch geneuzel omdat het niet gecheckt kan worden. Daarvoor had ik mijn hoop op jullie gesteld. Bouw die auto met 8 cylinder motor en laat op het circuit zien dat je theorie klopt.

Zo'n youtube filmpje hoeft niet hoor. Je kunt ook gewoon je rondetijd met een bepaalde auto vermelden. Geloof ik ook wel.

leonard

Bericht door leonard » 01 jan 2011, 16:18

[quote="leonard"]Jongens wat een discussie weer...

Sebring ik ken jou niet dus er over oordelen wil ik zeker niet, maar Hielke zo aanvallen over een wat voor auto hij rijdt doet hiet volgens mij niet terzake.

quote]

Zie dat je het al verwijderd hebt :? :?

Sebring NL

Bericht door Sebring NL » 01 jan 2011, 16:24

http://www.youtube.com/watch?v=Nj8Z1V9NFX0" onclick="window.open(this.href);return false;

Kijk deze even, als je toch graag filmpjes ziet

En leg even aan al die 130i , 964,996 , 190 EVO (dat rode laatste ding lijkt me een of ander Works ding) etc rijders uit dat ze die lomp zware V8 die ze voorbij dendert op alle plekken (kijk even hoe die handelt in Schumacher-S) gewoon uit moeten remmen en door scherper in te sturen die 500 meter even terug moeten pakken. De vent gaat als een mes door de boter , hij rijdt nog net niet OVER ze heen, is ook filmpje op Spa waar hij nog dikkere shit aan de kant duwt, en 10% daarvan MOET toch wel een redelijke coureur zijn,

Mocht je dit een subjectief filmpje vinden , weet je meteen de reden waarom Youtube mij niks zegt.

@ Leonard

momenteel onze stal,
6x E30 325i (2dr, 4dr, Tourings, kat, zonder kat, Mk1,Mk2, Mtech1, Mtech2
1x E30 325iX
4x E30 320i
2x E30 M3
E30 350i, S62 straatauto in opbouwfase
Alpina C1
E30 325i racer, Alpina spec, Wilwood Superlites, laskooi , rondom McPherson , Eibach, Uniball, Powerflex
Alpina B6 3.5
Alpina B6 3.5s replica , E30 M3 met Alpina B6 3.5 motor
Alpina B7 KAT
E28 M535i
E28 M535i drifter, 1055 kilo, krijgt Hartge 3.5 met triple 48er webers en weinig vliegwiel. En grotere tank dan
E34 B10 3.5
E34 M5 3.6
E38 L7

Alfa GTA replica 1972
SsangYong Korando + Hapert waar weinig aan hapert.
Laatst gewijzigd door Sebring NL op 01 jan 2011, 16:47, 4 keer totaal gewijzigd.

Hielke

Bericht door Hielke » 01 jan 2011, 16:24

Dit is inmiddels wel een historisch draadje geworden besef ik nu.

Ik ben met de Bravo 1.4 op gas bijna vijf jaar uitgelachen op DF en ik heb de Punto nog niet eens in bezit en wat gebeurt er, nu al wordt er om die auto gelachen :?

Sebring, je beseft waarschijnlijk niet dat het om een Punto EVO gaat. Een focking echte EVO!!!

:lol:

GTRene

Bericht door GTRene » 01 jan 2011, 16:39

:lol: je boekt wel vooruitgang Hielke, das een feit...een verse Fiat Evo klinkt stoerder dan die lange naam van je toekomstige ex (eindigend op LPG :D) na een lange duurzame relatie :beer:

Sebring NL

Bericht door Sebring NL » 01 jan 2011, 16:42

http://www.youtube.com/watch?v=bh_TwPI_ ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;

Let even op 2:22, dat lijkt mee een Challenge.

Dat ding vanaf het begin, een of andere Radical of nog erger, een oude LMP2. Zullen vast wel een Suske en Wiske vastgezogen in de restrictor hebben, maar kijk even hoe Besler dat ding vernederd. Over het algemeen geen idioten die in zo;n ding zitten.

GTRene

Bericht door GTRene » 01 jan 2011, 16:50

wat klinkt dat lekker en pakt de motor mooi op met die power/gewicht combo...hij vergeet alleen af en toe terug te schakelen ofzo...net of ie een andere auto heeft waar ie met flippers terug kan schakelen en hier dus niet en vergeet :mrgreen:

ah dit ding dus, heb ik al aardig wat foto's van gezien het en der.

Afbeelding

Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 01 jan 2011, 16:56

hier zit ie ook al met dat terug schakelen...maar gaat wel makkelijk langs anderen :mrgreen:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Nj8Z1V9N ... r_embedded#![/youtube]

Hielke

Bericht door Hielke » 01 jan 2011, 16:58

Holy fuck, die gele E30 met dikke V8 is ook niet een beetje aangepakt.

Even op een cynische toon (ik zou mezelf niet zijn), heeft de poster van het filmpje hier op DF ook naar de rondetijd van dat rocketship gekeken en zo ja hoe verhoudt die rondetijd zich tot goed getunede S14 M3's?

Sebring NL

Bericht door Sebring NL » 01 jan 2011, 17:01

Wat doet een goed getunede E30 M3 tegen die LMP2-achtige denk je?

@ rene idd dat schakelen lijkt wat te laat. Misschien wil hij geen tussengas geven om de auto te laten settelen ofzo. In theorie zou die dus nog harder kunnen.
Laatst gewijzigd door Sebring NL op 01 jan 2011, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 01 jan 2011, 17:02

is ook wel aardig naar achter gezet zo te zien, wel gaaf zo :police:

Afbeelding

meer>>

http://bmwe30cars.blogspot.com/2009/10/ ... 50-hp.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Sebring NL

Bericht door Sebring NL » 01 jan 2011, 17:06

Rene

ligt niet verder naar achteren dan normaal, zie foto's van onze in BMWcar. Besler heeft schutbord gewoon nog.

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 01 jan 2011, 17:28

Bruut ding. Auto is te koop voor 70.000 euro, maar goed dat die V8 erin ligt ipv de S14 anders was ie 15K duurder geweest :mrgreen:
Zag 2min35 voorbij komen als rondetijd op Spa :shock: ..zit serieus vaart in.

Even serieus.. DIT is dus wat je met een E30 moet doen om dat vermogen kwijt te kunnen. Let op de maat achtersloffen, de diffusers, vleugels etc. Hij heeft helemaal niets meer in de neus zitten. Heeft allemaal weinig meer te maken met een E30.
Er zit nog een wereld van verschil tussen dit apparaat en simpel een V8 in een E30 dumpen.

Sebring NL

Bericht door Sebring NL » 01 jan 2011, 17:29

Zucht.

Wout = Out. Ga nog wat oude oliebollen opeten.

Hielke

Bericht door Hielke » 01 jan 2011, 17:47

Damir Vukovic schreef:Bruut ding. Auto is te koop voor 70.000 euro, maar goed dat die V8 erin ligt ipv de S14 anders was ie 15K duurder geweest :mrgreen:
Zag 2min35 voorbij komen als rondetijd op Spa :shock: ..zit serieus vaart in.

Even serieus.. DIT is dus wat je met een E30 moet doen om dat vermogen kwijt te kunnen. Let op de maat achtersloffen, de diffusers, vleugels etc. Hij heeft helemaal niets meer in de neus zitten. Heeft allemaal weinig meer te maken met een E30.
Er zit nog een wereld van verschil tussen dit apparaat en simpel een V8 in een E30 dumpen.
Auto doet op GP strecke Nurburgring een 2.18. Er was wat verkeer, ik trek er 3 seconden vanaf, 2.15. Daarmee zou ie in de GT een SS1 klasse (waar ie quapk/gewicht thuishoort) zo'n beetje laatste zijn. Ook een S14 in racetrim met iets van 270 pk moet vrij eenvoudig onder die tijd kunnen.

Heb je ook voorbeelden waar het wel werkt Sebring?

GTRene

Bericht door GTRene » 01 jan 2011, 17:57

Sebring NL schreef:Rene

ligt niet verder naar achteren dan normaal, zie foto's van onze in BMWcar. Besler heeft schutbord gewoon nog.
dan lijkt het wellicht zo, past in elk geval goed :mrgreen: me like.

kwam nog dit tegen terwijl ik die M3 met die turbine velgen zocht...ik weet al waar ik ook zoiets zag...te koop op een M3 met 3.8 en doe velgen...Mathias iets ofzo, maar auto staat niet meer te koop op mobile helaas.

anyway, kwam dit tegen....wat fraai onder de kap :love:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

maar ook binnen in wow...en dat met een 2002 look basis :mrgreen:
Afbeelding
Marcus brought his 02 over 10 years ago, back then it was a messily 1600 full of rust & only cost a few hundred pounds even with a broken gearbox.
Now here’s the big clue; Marcus used to work for Koenigsegg & wanted to push the boundaries of car building morphing an 02 into this creation you see before you. This in fact is Marcus’s second go at the ultimate conversion of an 02, he now works for BSR Tuning in Malmo, a supplier of performance enhancing parts for a variety of modern cars, Marcus’s plan was to stuff as much technology as humanly possible into his 02.
At the heart of this version No.2 is an S14 (M3 E30 engine to you & me) balanced engine with not one, but two Mitsubishi Heavy Industries (MHT) 15T Turbo-chargers that breath via custom made BSR air filters, with stock 9.5:1 pistons & fabricated alloy sump so that it can be tilted enough to provide clearance.

The head of course is polished, ported & using Kohler camshafts, & all this breathes through a custom made carbon air filter box.
The exhaust system of course is polished stainless steel custom fabricated with twin-turbo manifold then exiting via a non-silenced side exhaust. In order to keep the inlet cool, Marcus cut down a truck intercooler & the radiator from a Volvo T4 unit complete with twin cooling fans, but they don’t fit under this 02’s bonnet. No this had to be redesigned to fit in the only other logical place – the boot with vents cut into the roof feeding cold air via large hoses to the radiator.

Engine management is controlled with a Nira i3 engine management system featuring full data logging, anti-lag & even launch control. It needs two exhaust gas probes & a Motec lambda sensor allowing Marcus to tune his S14 with a closed loop-system. Therefore, effectively mapping itself. When I met Marcus he claimed it had 400Bhp but as of yet this has to be tested on a dyno.
Getting the S14 to fit into the 02 Marcus had to remove the firewall bulkhead, plus completely new suspension setup & brackets. “This meant chopping off most of the inner wings & chassis rails (shriek), then re-fabricating tubular wrap-around space-frame front end. According to Marcus the only original part is the bit under the rear seats, everything else had to be re-engineered completely in a tubular frame. He had to re-fabricate new engine mounts, suspension pick-up points & all the ancillary mountings. The only other problem was how to fit all the body panels.

“The solution was simple”, he laugh’s. The front panels are fitted using aircraft style Dzus fasteners, so in minutes the front is naked. It can even be driven minus the front panels, which is an un-nerving site.
The transmission has to be capable of handling all that horse power, so he opted for a Getrag 262 from the 635Csi, then a modified M5 E28 propshaft to an original Tii LSD rear axle. Alloys are Compomotive split rims connected to E21 half-shafts. Bilstein Shocks all round with custom made springs, alloy adjustable front top mounts which allow for adjustments to the camber & castor.
Steering is a modified Opel Astra steering rack that connects to the repositioned 02 steering column. Wait for it………………………… brakes are standard Tii (gulp) although with beefed-up racing pads, braided hoses & a Wilwood bias pedal box.
The interior is a e46 style with Suede & carbon fibre panels displaying the Nira ECU readout & VDO Gauges.

Two Imola bucket seats keep you firmly in place once inside this pocket rocket, full hardness strap you in nice & tight, with a six-point full roll cage. Lightweight carbon fibre door panels, alloy checker plate floor pan, with fibreglass doors & plexiglass windows keep this 02 nice & light.
Specifications:
Engine:
2320cc four cylinder, 16 valve S14, with balanced bottom end, Kohler camshafts, ported & polished cylinder head with three angle valve seats. Custom alloy sump from 635Csi, twin BSR air filters, twin Mitsubishi 15T Turbochargers running 0.6 bar of boost, 50 mm dump valve. M3 oil cooler, Volvo ignition coil pack, three Bosch fuel pumps (two 044 & one 040), 3” custom made exhaust system with side exit, twin Volvo T4 cooling fans, & boot mounted Volvo T4 modified radiator with quad air feeds from custom NACA ducts.

Exterior:
Modified Rieger MkIII Golf front bumper, Evo-2 bonnet scoops, Zender M3 arches, Modified MkIII Golf side skirts, Malagutti door mirrors, Modified M3 rear bumper, Modified rear wing, E30 single wiper, carbon fibre B-posts, Xenon headlights & resprayed in VW Reflex silver.

Interior:
Cobra Imola bucket seats with 3-point Luke harnesses, modified Suede E46 dashboard, carbon fibre panels throughout, custom 6-point roll cage painted Volvo laser blue, Sparco two-spoke steering wheel, VDO gauges, E30 rear view mirror with map light, aero-spec wiring loom with carbon fibre fuse box, LCD Nira ECU display, Bluetooth data logging system with pocket PC, boot mounted battery & fuel tank.
Afbeelding

Afbeelding

meeste foto's zijn weg? anyway apart ding.

Sebring NL

Bericht door Sebring NL » 01 jan 2011, 18:02

Rene

Die wagen had vroeger een Weber carb VOOR de turbo, op de plek van R voorkoplamp.

Vond m toen ook mooier, of ik moet me vergissen, die spoilers waren minder idioot

Is nog iets heel speciaal aan, maar dat ben ik vergeten.

GTRene

Bericht door GTRene » 01 jan 2011, 18:05

Sebring NL schreef:Rene

Die wagen had vroeger een Weber carb VOOR de turbo, op de plek van R voorkoplamp.

Vond m toen ook mooier, of ik moet me vergissen, die spoilers waren minder idioot

Is nog iets heel speciaal aan, maar dat ben ik vergeten.
vind vooral de motor er mooi uit zien zo, en die bouw met dat buizen spul ook wel gaaf en beter dan roest :lol:
en dan dat interieur..prachtig, is dat een e46 dash?
mooi carbon en alcantara...
een K'gg lange pook (minder qua looks maar zal waarschijnlijk doeltreffend zijn voor snel bij de hand en schakelen?) verder is die ppok wel mooi van materiaal.

Niels v/d burgh
Auto: Zweedse diesel

Bericht door Niels v/d burgh » 01 jan 2011, 18:14

Beetje te opzichtig met al die spoilers, voor een 02, techniek is wel mooi

GTRene

Bericht door GTRene » 01 jan 2011, 18:36

Niels v/d burgh schreef:Beetje te opzichtig met al die spoilers, voor een 02, techniek is wel mooi
dat zeker :mrgreen: zou ook niet allemaal mijn smaak zijn, alhoewel zelfs in die tijd hadden ze van die aangeschroefde delen haha, als je dat heden ten dage ziet zeg je euh....
alhoewel bepaalde type aangeschroefde delen wel weer mooi/ruig uit komen en passend.

voor de rest onder de kap en het chassis de veranderingen en het interieur ziet er fraai uit, ik hou wel van wat modern en klassiek gecombineerd.
alleen een puntgave er voor opofferen is wat zonde, echter 1 die toch al aan wat werk toe is zou me dat niet veel uitmaken dat het wel of niet origineel is.

Plaats reactie