Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
RVV

Re: Wereldwijde recessie op komst, of niet?

Bericht door RVV » 09 okt 2008, 13:35

romo schreef:

Bij mijn bakker dus :mrgreen:

Jantina... snel.. daar komt die gast in die nieuwe M3 weer aan.. "Jantina pakt.. € 1,99 prijskaartje en net voordat de deur opengaat en de bel DJINGDJONG rinkelt.. drukt ze het prijskaartje over het € 0,99 prijskaartje heen.

Goedenmorgen meneer Romo.. wat is het weer een mooie dag... weer hetzelfde... 5 x wit.. dat is dan...€ 9,95..even pinnen maar..

'Zal hem krijgen met zijn M3... als je dat kunt betalen.. zo pak ik je wel' en de bakker trekt nog een grotere glimlach met zijn mond..

DJINGDJONG.. een fijne dag nog...meneer Romo..

Bakker loopt naar zijn computer.. boekt :forum: 5 euro 'Romo overwaarde' op zijn brood over naar zijn Icesave account... FUCK blocked... :'(

RutgerK

Bericht door RutgerK » 09 okt 2008, 13:37

Rico schreef:
Bakker loopt naar zijn computer.. boekt 5 euro 'Romo overwaarde' op zijn brood over naar zijn Icesave account... FUCK blocked... :'(
Dat zou nog netjes zijn. Erger nog als je nog wel geld kan overmaken naar je Icesave rekening omdat het verhaal langs he heen gegaan is. :lol:

Asief

Bericht door Asief » 09 okt 2008, 13:42

Rico schreef:
romo schreef:

Jantina... snel.. daar komt die gast in die nieuwe M3 weer aan.. "Jantina pakt.. € 1,99 prijskaartje en net voordat de deur opengaat en de bel DJINGDJONG rinkelt.. drukt ze het prijskaartje over het € 0,99 prijskaartje heen.

Goedenmorgen meneer Romo.. wat is het weer een mooie dag... weer hetzelfde... 5 x wit.. dat is dan...€ 9,95..even pinnen maar..

'Zal hem krijgen met zijn M3... als je dat kunt betalen.. zo pak ik je wel' en de bakker trekt nog een grotere glimlach met zijn mond..

Bakker loopt naar zijn computer.. boekt :forum: 5 euro 'Romo overwaarde' op zijn brood over naar zijn Icesave account... FUCK blocked... :'(
Naast slurptax ook vreettax :roflol: :clap:

Dit draadje volg ik al een tijdje. In mijn persoonlijke situatie merk ik nog niks van de kredietcrisis, maar ik ben wel benieuwd naar wat met name de huizenprijzen gaan doen de komende jaren. Dit ivm eventuele koop van een woning.. :hmmm:

Fernando

Bericht door Fernando » 09 okt 2008, 13:53

Asief schreef: In mijn persoonlijke situatie merk ik nog niks van de kredietcrisis, maar ik ben wel benieuwd naar wat met name de huizenprijzen gaan doen de komende jaren. Dit ivm eventuele koop van een woning.. :hmmm:

Ik acht de kans vrij groot dat de huizenprijzen gaan dalen. Maar tegen die tijd zal je ook een lagere hypotheek krijgen dan nu het geval is dus onder de streep maakt het geen drol uit....

RutgerK

Bericht door RutgerK » 09 okt 2008, 13:55

Precies, het verhaal van opwaartse huizenprijzen geldt natuurlijk ook voor neerwaartse prijzen.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 09 okt 2008, 14:00

Rico schreef:
romo schreef:

Ik parkeer uit het zicht................................... :mrgreen:

Ik koop mijn vreten bij de dure bakker en houd daarmee de bakker aan het vreten.................zoiets toch Rico.................................. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door romo op 09 okt 2008, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 okt 2008, 14:01

EHA schreef:
Dennis Cavallino schreef:Mijn ouders zijn daar 10 jaar geleden wel ingestonken. Mijn pa is financiele man, die stonk er in, maar die had het zijn accountant én bij de belastingdienst laten checken. En daardoor had 'ie een dossier, wat er uiteindelijk voor heeft gezorgd dat hij bij die gasten persoonlijk beslag heeft weten te leggen op huizen, S-klasses (ze kwamen eerst in Hyunday's...) en uiteindelijk heeft dat iets gescheeld. Veel mensen durfden die lui niet aan te pakken, die zijn dus echt alles kwijt. Ondanks dat proces wat mijn ouders gewonnen hebben, is er toch een financiele klap uitgedeeld. Want in al hun documenten hadden die gasten iets verdraaid waardoor je uiteindelijk toch in de problemen kwam. Dat had niemand voorzien, de accountant niet, de belastingdienst niet en mijn pa al helemaal niet. Dat soort lui zijn oplichters. Maar hoe onderscheid je die nu? Die gasten hadden de SNS bank achter zich staan. Ook daar zijn mensen erin gestonken (of hebben bewust meegedaan, dat is niet te bewijzen). Feit was dat het belegde geld van de overwaarde in een fonds (van SNS) werd gestopt wat al voor de internetbubble instortte, terwijl alle koersen nog aan het stijgen waren). Dat was een vies goor spelletje. Ik heb er zelf bij gezeten, maar het verhaal zat waterdicht in elkaar. Tja, hoe weet je of iemand liegt of niet? Wijze les: Dossier vormen kan nuttig zijn.
En weet je waarom ik het niet heb gedaan.

Eigenlijk is het heel simpel....
Als mensen naar JOU toe komen met een mooi verhaal waar JIJ geld mee kan verdienen, realiseer jezelf dan één ding.....
ZIJ verdienen er waarschijnlijk meer aan dan JIJ, en JIJ loopt de risico's....
Het is immers JOUW geld waar ze mee gaan beleggen en niet HUN geld......

Dus als het misgaat, dan komt de hypotheek verstrekker bij JOU het geld halen en niet bij HUN !!!

Wijze les van mijn moeder trouwens in dit geval, zal binnenkort ff een bloemetje voor haar halen als dank !!
Ze wonden er geen doekjes dat zij ook geld gingen verdienen. Nogmaals, mijn pa is niet gek en weet waarover hij praat als t om financien gaat. Als je dan ook nog onderzoek doet via je accountant en de belastingdienst en ze daar niets kunnen vinden wat wijst op frauduleuze praktijken, dan denk je op een gegeven moment: ik ben gek als ik 't niet doe. Gelukkig heeft ie alle papieren van accountant en belastingdienst bewaard en alles van die oplichters natuurlijk.

Ik vind je erg kort door de bocht. Maar je hebt wel gelijk dat je normaal gesproken niet in sprookjes moet geloven van mensen die geld komen beloven. Dit leek geen sprookje te zijn. Valsheid in geschrifte etc... het verhaal ligt soms iets genuanceerder dan je denkt. Dat geldt voor veel 'spookverhalen' hier.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 09 okt 2008, 14:06, 2 keer totaal gewijzigd.

Asief

Bericht door Asief » 09 okt 2008, 14:01

Fernando schreef:
Asief schreef: In mijn persoonlijke situatie merk ik nog niks van de kredietcrisis, maar ik ben wel benieuwd naar wat met name de huizenprijzen gaan doen de komende jaren. Dit ivm eventuele koop van een woning.. :hmmm:

Ik acht de kans vrij groot dat de huizenprijzen gaan dalen. Maar tegen die tijd zal je ook een lagere hypotheek krijgen dan nu het geval is dus onder de streep maakt het geen drol uit....
Dat klopt wel, maar per saldo hoef je ook minder af te lossen in de 30 jaren na aankoop en wie weet zakt de rente nog meer de komende tijd...dus lagere maandlasten dan nu het geval zou zijn :nerd:

RVV

Bericht door RVV » 09 okt 2008, 14:03

Nu de hamvraag...

Kun je beter een ton schuld hebben bij springende banken.. of een ton spaargeld :mrgreen:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 09 okt 2008, 14:15

Rico, zijn jouw leveranciers trouwens nog gevoelig voor een recessie? Ik kan mij namelijk voorstellen dat voor winkeliers de risico's van een recessie van twee kanten kan komen, de verkoop maar ook de inkoop.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 09 okt 2008, 14:18

Dennis Cavallino schreef:
Ik vind je erg kort door de bocht. Maar je hebt wel gelijk dat je normaal gesproken niet in sprookjes moet geloven van mensen die geld komen beloven. Dit leek geen sprookje te zijn. Valsheid in geschrifte etc... het verhaal ligt soms iets genuanceerder dan je denkt. Dat geldt voor veel 'spookverhalen' hier.
Dennis, mijn excuses als ik een beetje bot overkom.....niet zo bedoelt.....
Ik denk dat het verhaal met jouw vader net even wat anders in elkaar heeft gezeten, waarschijnlijk ging dat over net een ander product.

Mijn verhaal ging meer over mensen die alleen de gouden bergen zien, en niet het wolkendek dat er over hangt.

Eric H

Bericht door Eric H » 09 okt 2008, 14:19

Rico schreef:Nu de hamvraag...

Kun je beter een ton schuld hebben bij springende banken.. of een ton spaargeld :mrgreen:
Tegen mijn principes, maar je kunt beter schulden hebben......

RVV

Bericht door RVV » 09 okt 2008, 14:23

Rutger,, mijn branche is een beetje apart.. slapen gaat altijd door.. dus ook de verkoop van matrassen.. het ziet er niet naar uit dat er een tijd komt dat mensen geen matrassen meer nodig hebben.

Wat je wel ziet is een verschuiving van bestedingen.. ik zie klanten gaan voor wie ik te duur ben... maar ik zie ook klanten komen die bij een ander te duur uit zijn... Die laatste groep is natuurlijk interessant omdat die best kunnen besteden maar bewust er voor kiezen om minder te besteden zonder nou gelijk rommel te willen kopen. Ik zoek leveranciers die op mijn golflengte zitten.

Daar probeer ik een beetje op in te spelen. een slogan die ik in mijn huidige advertentie heb staan,.. `want juist in deze dure en onzekere tijden moet u goed slapen´..

Slaap gelukkig kunnen we niet zonder.. :wink:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 09 okt 2008, 14:23

EHA schreef:
Dennis Cavallino schreef:
Dennis, mijn excuses als ik een beetje bot overkom.....niet zo bedoelt.....
Ik denk dat het verhaal met jouw vader net even wat anders in elkaar heeft gezeten, waarschijnlijk ging dat over net een ander product.

Mijn verhaal ging meer over mensen die alleen de gouden bergen zien, en niet het wolkendek dat er over hangt.
Afbeelding

Ik zeg het wordt een mooie dag :mrgreen:
Laatst gewijzigd door RutgerK op 09 okt 2008, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 09 okt 2008, 14:30

Rico schreef:Rutger,, mijn branche is een beetje apart.. slapen gaat altijd door.. dus ook de verkoop van matrassen.. het ziet er niet naar uit dat er een tijd komt dat mensen geen matrassen meer nodig hebben.

Wat je wel ziet is een verschuiving van bestedingen.. ik zie klanten gaan voor wie ik te duur ben... maar ik zie ook klanten komen die bij een ander te duur uit zijn... Die laatste groep is natuurlijk interessant omdat die best kunnen besteden maar bewust er voor kiezen om minder te besteden zonder nou gelijk rommel te willen kopen. Ik zoek leveranciers die op mijn golflengte zitten.

Daar probeer ik een beetje op in te spelen. een slogan die ik in mijn huidige advertentie heb staan,.. `want juist in deze dure en onzekere tijden moet u goed slapen´..

Slaap gelukkig kunnen we niet zonder.. :wink:
hahaha, een mooie slogan! Ik herken hem nog niet van een zaak hier in de omgeving.

Ik was benieuwd in hoeverre toeleveranciers bijvoorbeeld door een kredietcrisis getroffen zouden kunnen worden. Met een 'kennis'-product heb je geen keten waar je rekening mee hoeft te houden.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 okt 2008, 14:32

RutgerK schreef:
Rico schreef:
Bakker loopt naar zijn computer.. boekt 5 euro 'Romo overwaarde' op zijn brood over naar zijn Icesave account... FUCK blocked... :'(
Dat zou nog netjes zijn. Erger nog als je nog wel geld kan overmaken naar je Icesave rekening omdat het verhaal langs he heen gegaan is. :lol:
Op gummen was dat altijd de grap met PeterTI. :D

SteV6

Bericht door SteV6 » 09 okt 2008, 14:36

Rico schreef:Nu de hamvraag...

Zolang je je spaargeld maar niet bij dezelfde bank hebt staan als waar je hypotheek/schuld loopt. Het is in de draadje denk ik al een keertje voorbijgekomen, maar voor de zekerheid:

Als een bank failliet gaat dan is het in de depostitogarantieregeling zo geregeld dat je uitstaande schulden en tegoeden met elkaar verrekend worden :!:

Dus als je 2 ton hypotheek hebt en bij dezelfde bank ook nog 35.000 euro spaargeld, dan houd je na het faillisement van de bank een hypotheekschuld van 165.000 over ... en geen spaarcentjes meer, dus geen reserve voor het vervangen van de kapotte wasmachine of groot onderhoud aan je huis ...

Advies: spaargeld bij een andere financiële instelling stallen dan je hypotheekverstrekker.

SteV6

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 okt 2008, 14:40

'Leveranciers' is een breed begrip. Als je (daar kom ik weer) ING Real Estate neemt die geen nieuwe projecten meer opstarten vanaf een maand geleden. Dan weet je als aannemer, onderaannemer, architect, installateur, constructeur, maar ook gemeenten, etc. dat je vanuit die hoek komende jaren geen nieuwe opdrachten hoeft te verwachten. Je moet dan of je bedrijf verkleinen, of op zoek naar nieuwe opdrachtgevers die wel willen blijven bouwen na het afronden van huidige projecten. Ik vraag me af of je zo maar nieuwe opdrachtgevers op die schaal vindt, dat kost je doorgaans jaaaaaaren aan etentjes, golftournooien en het betere ellebogen- en hielenlikkenwerk.

Gisteren sprak ik met een aannemer die om zich heen al ziet dat er een afname is van het aantal opdrachten bij collega's. Waar ze vorig jaar nog met elkaar concurreerden vragen ze elkaar nu al om werk voor over een paar maanden. Ik heb afgelopen jaar een groot aannemersbedrijf meegemaakt die mijns inziens behoorlijk arrogant bezig was (ten aanzien van onze klanten). ik heb de opdrachtenstroom naar die firma on hold gezet. Wie weet komen ze op hangende pootjes terug, maar het zal mij jeuken, er zijn genoeg anderen die wel willen werken, al hebben ze voor de komende 6 maanden nog redelijk veel opdrachten, daarna wordt 't langzamerhand al onzeker.

Eric H

Bericht door Eric H » 09 okt 2008, 14:44

SteV6 schreef:
Dus als je 2 ton hypotheek hebt en bij dezelfde bank ook nog 35.000 euro spaargeld, dan houd je na het faillisement van de bank een hypotheekschuld van 165.000 over ... en geen spaarcentjes meer, dus geen reserve voor het vervangen van de kapotte wasmachine of groot onderhoud aan je huis ...

Advies: spaargeld bij een andere financiële instelling stallen dan je hypotheekverstrekker.

SteV6
Is niet helemaal waar....
Je mag je "verloren" spaargeld nl. toevoegen aan het hypotheek bedrag.
( al uitgezocht door, daar is ze weer, mijn ma :D )

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 okt 2008, 14:47

Laat je moeder eens inloggen :clap:

Fernando

Bericht door Fernando » 09 okt 2008, 14:47

Asief schreef:
Dat klopt wel, maar per saldo hoef je ook minder af te lossen in de 30 jaren na aankoop en wie weet zakt de rente nog meer de komende tijd...dus lagere maandlasten dan nu het geval zou zijn :nerd:
lijkt mij juist dat de rente nog meer stijgt de komende tijd, dus hogere maandlasten dan nu het geval zou zijn..... :nerd:

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 09 okt 2008, 14:48

Geachte Belegger,*
*Wanneer je in januari 2006 voor € 1000,-- aandelen hebt gekocht bij KPN,
heb je vandaag nog € 45,-- over.*

*Wanneer je in januari 2006 voor € 1000,-- aandelen hebt gekocht van Versatel,
heb je vandaag nog € 36,-- over.*

*Wanneer je in januari 2006 voor € 1000,-- aandelen hebt gekocht bij UPC,
heb je vandaag nog € 18,-- over.*

*Wanneer je in januari 2006 voor € 1000,-- aandelen hebt gekocht bij Ahold,
heb je vandaag nog € 100,-- over.*

*Wanneer je echter verleden jaar voor € 1000,-- volle kratten Bier hebt gekocht.
En dus voor € 1000,-- verzopen hebt,
heb je vandaag nog statiegeld ter waarde van € 390,-- over.*

*Dus : de hele dag in je luie stoel naar de TV kijken,
met een flesje bier in je hand levert het meeste op !*

*Holadijee,……………………………proost !!!!*

*Uw Beleggingsadviseur *

:wink:

Eric H

Bericht door Eric H » 09 okt 2008, 14:58

Dennis Cavallino schreef:Laat je moeder eens inloggen :clap:
nee nee, die houd ik lekker voor mezelf.......
Ben al lang blij met zo'n ma !!!!

RVV

Bericht door RVV » 09 okt 2008, 15:04

RutgerK schreef:
Rico schreef:
Ik was benieuwd in hoeverre toeleveranciers bijvoorbeeld door een kredietcrisis getroffen zouden kunnen worden. Met een 'kennis'-product heb je geen keten waar je rekening mee hoeft te houden.
Daar durf ik geen zinnig antwoord op te geven.. wel is het zo dat matrasmaterialen grotendeels op basis van aardolie producten zijn gebaseerd.. De steeds schommelende olieprijzen is de matrasproducenten wel een doorn in het oog. In tegenstelling tot oliemaatschappijen kunnen zij niet steeds de prijs voor de klant aanpassen.

RVV

Bericht door RVV » 09 okt 2008, 15:12

Stapje terug in de tijd... een paar maandjes maar....
do 29 mei 2008, 12:27
IJslandse Landsbanki nieuwe exotische spaarbank.

door Rien Meijer

AMSTERDAM - In de opgelaaide strijd om de Nederlandse spaarders meldt zich vandaag een nieuwe speler. Het IJslandse Landsbanki wil met Icesave - een internetrekening met 5% rente 'zonder voorwaarden' - vooral veertig- en vijftigerers aan zich binden. Over concrete doelstellingen doet directeur Martijn Hohmann geen uitspraken, maar "dat we een substantiële speler willen worden is duidelijk".

Nadat de IJslanders Icesave twee jaar terug al in het Verenigd Koninkrijk introduceerden - en daar inmiddels ruim 220.000 spaarders aan zich wisten te binden - is Nederland het eerste euroland dat kennismaakt met deze pure internetspaarbank. "Nederland is natuurlijke een ontzettend interessant spaarland", zegt de van ABN Amro afkomstige Hohmann (36).

"Om te beginnen zijn we echte spaarders en daarnaast zijn Nederlanders doorgaans goed opgeleid en hebben ze een open blik." Het enige wat ons land in de ogen van de bankier nog mist, is een goed ontwikkelde internetspaarmarkt. "Je hebt natuurlijk de Turkse en Russische spelers, waar soms heel goede banken achter zitten, maar je moet ze wél echt zoeken." Icesave wil de klant juist opzoeken en 'zichtbaar' zijn. De bank mikt niet op de allerrijksten, maar op 40'ers en 50'ers die wéten dat ze meer uit hun geld kunnen halen "alleen nog niet de nodige stappen hebben gezet". De IJslandse wortels kunnen Icesave een voordeeltje bieden ten opzichte van concurrenten uit Rusland of Turkije, erkent Hohmann. "We hebben heel veel marktonderzoek gedaan en daaruit blijkt dat alles wat Scandinavië is - en daar rekenen we IJsland ook maar even toe - enorm hoog scoort op punten als vertrouwen, eerlijk en nuchter."
Daar staat tegenover dat de - kleine - economie en het financiële systeem in het land de laatste tijd niet bepaald positief in het nieuws zijn. Jaren van ongebreidelde economische groei zorgden voor het onwesterse fenomeen van oververhitting. Het land kent momenteel een van de hoogste rentestanden ter wereld (15,5%) om de inflatie van bijna 12% te beteugelen. Daarnaast is de IJslandse kroon dit jaar een kwart in waarde gedaald ten opzichte van de euro. Eerder deze maand moesten de centrale banken van Denemarken, Noorwegen en Zweden zelfs bijspringen met kredietlijnen van € 500 miljoen elk. IJslandse banken kennen dan ook lagere credit ratings dan hun Scandinavische branchegenoten.

Vervelend, erkent Hohmann, maar een 'zeer conservatief gerunde' speler als Landsbanki fietst er volgens hem vrij pijnloos doorheen. De bank heeft in tegenstelling tot veel westerse banken geen belangen in de Amerikaanse subprime-hypotheken en zag de winst in het eerste kwartaal met 27% stijgen ten opzichte van een jaar eerder. "Als je alleen kijkt naar de feiten en de cijfers, zie je een bank met een heel positieve ontwikkeling en gemiddelde afschrijvingen."
De stap naar Nederland - waar de bank overigens al enkele jaren actief is als zakenbank én met het overgenomen Kepler, het vroegere Julius Bär - is volgens hem dan ook niet uit nood geboren om de financiering op peil te brengen. "Al in het voorjaar van 2007 is besloten met Icesave naar Nederland te komen." Van daaruit wordt nu al onderzocht welke ándere landen mogelijk interessant zijn. Wat Icesave, anders dan het vergelijkbare succesnummer ING Direct, níet van plan is, is uitbreiden naar andere producten als hypotheken. "Wij willen een specialist zijn", stelt Hohmann beslist. "Als je allerlei producten gaat toevoegen, ben je voor je 't weet weer een echte bank."
Dit hierboven is dus een knap staaltje marketing.. Nederlanders paaien met vertrouwen dat wij Nederlanders hebben in Scandinaviers.. Dat IJsland, ondanks dat er Scandinavische roots aanwezig zijn helemaal geen Scandinavisch land is, word gemakshalve maar even vergeten. Als we dat maar denken.. meer is niet nodig..

Dan het punt betreffende de bank... in eind mei zogenaamd nog heel gezond.. geen vuiltje aan de lucht en na 4 maanden compleet naar de kloten.. NADAT er een gigantische kapitaalvlucht vanuit Nederland heeft plaatsgevonden...

Oohohoh dit stinkt nog erger dan de smerigste beerput...

inpakken en wegwezen zullen er een paar gedacht hebben..
:bag:

Plaats reactie