Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Alles over de Nürburgring, van Touristenfahrten en ideale lijnen tot de grootste schnitzels van de omgeving.
Plaats reactie
KW

Re: Nürburgring: alle foto's en filmpjes en verhalen !

Bericht door KW » 26 jul 2013, 00:33

MParallel schreef:Huh? Het is geen idioot e-diff die het sneller draaiende wiel afremt om ze op gelijke snelheid te brengen.

Een platensper accelereert juist het langzame wiel(!)
Niet perse, een platensper probeert beide uitgaande assen vast te houden, met een dezelfde kracht voor beide uitgaande assen. De kracht wordt dus niet specifiek naar een sneller of langzamer draaiende as geleid.

yorick schreef:Ik heb Bert wel een zien schrijven dat platensperren een acceleratie en decelleratie sper percentage hebben. Deze kun je aanpassen.
Dit verdient wat nuance. Er zijn veel verschillende sperren, en daarvan weer meerdere soorten platensperren. Er is idd een soort die heeft wat jij beschrijft, maar er zijn ook (meeste gebruikte zover ik weet) die ongeacht 'load' een vast sperpercentage hebben (zoals m'n eigen lsd).

TLRS

Bericht door TLRS » 26 jul 2013, 02:06

Op de website van Hardemanmotorsport:

Stoomcursus differentiëlen

...voor mensen die snel op vlieghoogte willen raken of even willen weten hoe het ook alweer zat.

Er wordt in de voorbeelden uitgegaan van een achterwielaangedreven voertuig en sportieve toepassing.

Wat doet een differentieel eigenlijk?
De aandrijvende kracht van de motor loopt via de versnellingsbak en het differentieel naar de wielen. Omdat het soms nodig is dat de wielen op ongelijke snelheid draaien, zorgt het differentieel dat dit mogelijk is. Stel je voor dat je auto 10 meter breed zou zijn en een kort bochtje moet maken. Het buitenste wiel zou dan een veel grotere afstand moeten afleggen dan het binnenste wiel. Zo werkt het ook bij een auto van normale afmetingen, alleen dan is het verschil uiteraard wat minder groot. Een vaste as met een tandwiel voor aandrijving (zoals bij karts) zou bij iedere bocht het binnenste wiel laten wringen, met als resultaat banden slijtage en op hogere snelheid een slechte handelbaarheid. (dit is tevens een reden dat karts zo snel achterstevoren staan). Het differentieel verdeelt dus aandrijvende kracht over de wielen, terwijl deze ongelijk kunnen draaien.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=F40ZBDAG ... r_embedded[/youtube]

En een sperdifferentieel dan?
Goed, mooi concept zo’n differentieel alleen is het niet ideaal. De manier waarop een differentieel werkt zorgt er namelijk voor dat 1 wiel stil kan staan en het andere wiel kan draaien. Als je de auto op de brug zet en de auto in zijn versnelling laat draaien kun je daarom ook met de hand gemakkelijk 1 wiel tegenhouden.

Als je een auto niet alleen als vervoermiddel gebruikt, maar ook om zo snel mogelijk mee te rijden dan is dit een groot nadeel. Stel voor dat je aan de start staat en het licht springt op groen. Je probeert zo snel mogelijk op te trekken maar 1 wiel staat in een plasje water of olie. Dit wiel zal dan enorm spinnen, terwijl het andere wiel (nagenoeg) stil op het goede wegdek blijft staan. Ook als je een scherpe bocht neemt en de auto helt over zal het binnenste wiel minder hard op de weg drukken of zelfs van de grond komen. Zeker als het binnenste wiel in de lucht hangt kan het vrij spinnen, waardoor het andere wiel niet meer aangedreven wordt. Op onderstaande foto is goed te zien hoe de wielen los kunnen komen.

Afbeelding

Het komt er dus op neer dat een differentieel ervoor zorgt dat de aandrijvende kracht van de motor de weg van de minste weerstand zoekt, dus het wiel wat het makkelijkst draait ofwel het wiel met het minste grip.

Afbeelding

Wat je nodig hebt om dit te ondervangen is een sperdifferentieel. De sperwerking zorgt ervoor dat het differentieel zijn werk kan doen, maar alleen tot een bepaalde grens. Het gunstige effect hiervan is dat er altijd twee wielen zullen draaien, ook als één van de wielen op een gladde ondergrond staat of in de lucht hangt. Er kan dus nog steeds wel een verschil in draaisnelheid zijn, maar niet meer dan een bepaald percentage.

Afbeelding

Wie gebruikt dan een sperdifferentieel?
Eigenlijk alle sportwagens, maar ook terreinwagens en vrachtwagens bijvoorbeeld. Behalve de snelheid is dus ook de grip in slecht terrein een reden om voor een sperdifferentieel te kiezen.

Zijn er veel verschillende sperdifferentiëlen?
Ja, grofweg zijn deze te verdelen in drie groepen; viscositeit, platen en helical (zoals een Quaife). We zullen ons beperken tot het type met platen aangezien deze het meest gebruikt wordt voor sportieve toepassingen met achterwielaangedreven voertuigen.

Platen?
Het principe van dit type sperdifferentieel is dat de sperwerking wordt bewerkstelligt door de wrijving van plaatjes. Deze zitten in zogenaamde clutchpacks bij elkaar. Door de hoeveelheid clutches en de spanning aan te passen kan men instellen hoeveel sperwerking het differentieel heeft. Dit wordt uitgedrukt in een percentage zoals 25% wat bij de meeste sportwagens voor de straat standaard is. Voor sportiever rijgedrag kiest men vaak 40%, maar ook 75% wordt wel gebruikt tijdens rally’s.

That’s it?
Nee, want een platensper is op veel verschillende manieren in te stellen wat de eigenschappen bepaalt. Hieronder de meest voorkomende.

2-way; sperwerking zowel met acceleratie als met deceleratie

1.5-way; sperwerking zowel met acceleratie als met deceleratie, echter de helft minder bij deceleratie

1-way; alleen sperwerking met acceleratie

Progressive; geleidelijk aangrijpende sperwerking

Non-progressive; diff spert wel of spert niet

Van bovenstaande eigenschappen zijn ook combinaties mogelijk, zoals bijvoorbeeld een 1.2-way progressive sperdifferentieel.

Wat heb ik nodig?
Dat hangt er vanaf wat je met de auto van plan bent. De meeste klanten willen een sportieve auto waarmee zowel op het circuit als de openbare weg gereden kan worden. In dat geval is een 2-way 40% non-progressive differentieel een goede keuze. Mensen die (semi-)professioneel racen kiezen vaak voor progressive 1.5-way differentiëlen, deze zijn duurder om te bouwen. Zij geven ook vaak aanvullende wensen zoals 80% sper met acceleratie en 20% met deceleratie.

Wat is daar het voordeel van?
Lichte sperwerking bij deceleratie is een voordeel omdat je hierdoor beter kunt afremmen op de motor. Maar als het teveel sperwerking wordt krijg je de auto moeilijker de bocht in doordat de achterkant minder makkelijk mee wil. Dit resulteert dan in onderstuur. Voor acceleratie kan 85% progressive sperwerking op het circuit nog goed zijn, maar voor deceleratie is het veel te veel. Door dit zo af te stellen dat je meer sperwerking met acceleratie dan met deceleratie hebt bereik je een ideale middenweg.

En wat heeft BMW origineel?
De platen sperdifferentiëlen van BMW tot 1994 zijn 2-way non-progressive 25%. Later heeft BMW ook de visco differentiëlen in m-modellen geintroduceerd, deze zijn echter minder geschikt voor het circuit.

En de visco-sperdifferentiëlen op de E30?
Deze werden niet gebruikt voor sportieve toepassing maar voor 4wd modellen.

Ik heb een elektronisch sperdifferentieel, wat houdt dat in?
Een elektronisch sper is niet écht een sperdifferentieel, omdat het sperren niet door het differentieel zelf gedaan wordt. Bij dit type sper zit er onder de auto eigenlijk een open differentieel, echter met een elektronische waakhond. Op het moment dat een van de wielen een te hoge snelheid meet -ten opzichte van het andere wiel- zal het systeem dit wiel afremmen.

Stel je komt de bocht uit en geeft gas, omdat de auto op het buitenste wiel leunt heeft het binnenste wiel minder grip en het begint te spinnen. Door het concept van het open differentieel gaat er geen vermogen meer naar het buitenste wiel, terwijl dit juist wel het meeste grip heeft. Het elektronische systeem grijpt in door het binnenste wiel af te remmen. Doordat er nu (door het remmen) weerstand is op het binnenste wiel zal er weer vermogen gaan naar het buitenste wiel.

Dit is een veilig systeem, zeker in combinatie met tractiecontrole en ESP. Maar zoals je wel kunt voorstellen is remmen tijdens het accelereren niet de meest efficiënte en snelle manier om je auto voort te stuwen. En voor driften is het helemaal geen optie.

Een goed mechanisch sperdifferentieel -in plaats van het open differentieel- zal altijd ingrijpen en grip geven voordat de elektronica zich er mee kan bemoeien, dit maakt de auto efficiënter en een stuk sneller zonder de elektronische hulpsystemen in de weg te zitten of tegen te werken.

Met deze elektronische veiligheidsystemen uitgeschakeld zal het ook nog eens een stuk leuker rijden zijn.

Klik hier om onze differentiëlen te bekijken!

Misschien beter in een eigen topic frommelen?

EmielS60

Bericht door EmielS60 » 27 jul 2013, 20:28

Gisteravond 1 ronde kunnen rijden. Bij aankomst ging de baan net dicht (civic op z'n dak) en dat duurde wel even voordat ie open ging, vangrail moest gerepareerd worden. Kwart over 7 baan weer open, snel kaartje gehaald en echt een hele fijne ronde kunnen rijden. Weinig verkeer. Sinds vorig jaar doen we af en toe eens een avondsessie omdat we de weekenden te druk vinden, prima zo.
Maar ronde liep dus wel lekker, onderstel lekker, remmen super. Katloos rijden doet toch een hoop goed, kesselchen omhoog gewoon door blijven leuren, geen last van inkakkend vermogen halverwege de ronde. Wilde net een rondje er aan vast plakken maar toen was de baan weer dicht, kwam bij breidscheid een skoda de baan af ietwat stoffig.
Vriend was mee met zijn S60R maar die bleek achteraf een koordlaagbreuk te hebben in een band. Band was zo goed als plat bij het verlaten van de baan. Gelukkig had ie door dat er iets niet klopte. Band liep ook steeds sneller leeg, onderweg naar huis (na currywurst mit pommes beim Hannes) langs de 1 een keer opgepompt, om even later het thuiskomertje (max80kmh) eronder te zetten. En een thuiskomertje ziet er niet uit op een R.
Bij Oberhausen nog lekker in de file gestaan, door een oliespoor van 2 rijbanen...om kwart over 1 thuis.

Binnenkort weer die kant op, dan gaat de mtb mee.

Mnrk
Auto: R53 tracktool

Bericht door Mnrk » 28 jul 2013, 18:33

EmielS60 schreef:Gisteravond 1 ronde kunnen rijden. Bij aankomst ging de baan net dicht (civic op z'n dak) en dat duurde wel even voordat ie open ging, vangrail moest gerepareerd worden. Kwart over 7 baan weer open, snel kaartje gehaald en echt een hele fijne ronde kunnen rijden. Weinig verkeer. Sinds vorig jaar doen we af en toe eens een avondsessie omdat we de weekenden te druk vinden, prima zo.
Maar ronde liep dus wel lekker, onderstel lekker, remmen super. Katloos rijden doet toch een hoop goed, kesselchen omhoog gewoon door blijven leuren, geen last van inkakkend vermogen halverwege de ronde. Wilde net een rondje er aan vast plakken maar toen was de baan weer dicht, kwam bij breidscheid een skoda de baan af ietwat stoffig.
Vriend was mee met zijn S60R maar die bleek achteraf een koordlaagbreuk te hebben in een band. Band was zo goed als plat bij het verlaten van de baan. Gelukkig had ie door dat er iets niet klopte. Band liep ook steeds sneller leeg, onderweg naar huis (na currywurst mit pommes beim Hannes) langs de 1 een keer opgepompt, om even later het thuiskomertje (max80kmh) eronder te zetten. En een thuiskomertje ziet er niet uit op een R.
Bij Oberhausen nog lekker in de file gestaan, door een oliespoor van 2 rijbanen...om kwart over 1 thuis.

Binnenkort weer die kant op, dan gaat de mtb mee.
Wil ook nog eens een keertje met de mtb een rondje doen...is het niet vervelend druk tijdens de TF? Je rijdt toch de helft van het circuit over dezelfde paden als de voetgangers?

EmielS60

Bericht door EmielS60 » 28 jul 2013, 19:58

Valt heel erg mee. Vanaf Hohe Acht naar Brünnchen en bij Planzgarten is het wel drukker, maar niet hinderlijk. De rest van de route is gewoon prima te fietsen, maar een snelle rondetijd kan je vergeten, teveel te zien onderweg.

stefan740

Bericht door stefan740 » 04 aug 2013, 22:40

Flink wat bekende auto's gezien vandaag am Ring. Zelf twee rondjes gedaan en dat was toch wel weer leuk na een jaartje pauze. Lekker een rondje achter een 458 aan knallen en glijden geeft je een grote glimlach op je gezicht :df:

Knot

Bericht door Knot » 04 aug 2013, 23:55

Deze 458?

Afbeelding

stefan740

Bericht door stefan740 » 05 aug 2013, 00:38

Na even foto's te hebben gekeken zie ik twee 458's, ik had het over de duitse met gouden accenten en niet deze belg.

Nu het toegestaan is ook maar even de GoPro tevoorschijn gehaald:
(natuurlijk alleen bij het eerste rondje aan gedacht)

Knot

Bericht door Knot » 05 aug 2013, 08:02

Trekt lekker door in de toeren!

Goeie positie van de gopro... hoe heb je m vast, aan het dak? aan de kooi?

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 05 aug 2013, 09:33

Eergister was het zwarte zaterdag in Frankrijk, maar gisteren was het volgens mij zwarte zondag op de Ring. Met een aantal MX-5-jes heerlijk binnendoor richting de Ring gereden. Iets voorbij het middaguur aangekomen waarna het ritme was: 10 minuten open, uur dicht. Vervolgens weer 15 minuten en dan weer een uur dicht... zo ging het maar door :(. Er kwam ook nog een motorrijder over het asfalt voorbij schuiven toen ik bij de ingang Breidscheid stond te kijken. Hij stopte met schuiven precies voor mijn neus en had het medisch personeel binnen 5 seconden aan zijn zijde dus op zich deed hij dat wel goed :)

Verder dus maar gezellig op het terras gezeten in Breidscheid met oa. Steve, Marius, Tom, Friso etc. En die gekke NL-ers weer hoor.. ... Hebben ze er geen caravan achter hangen dan hebben ze wel een fietsdrager op hun GT3 zitten :)

Opvallendste gister was echter wel het "sabotage-nieuws". In de nacht van vr op za is er bij Brünnchen een ijzeren staaf op de baan gelegd die gelukkig door de stresi verwijderd is voordat er ongelukken gebeurden. Verder zijn er plastic zakjes met daarin olie (een soort van oliebommen) onderschept in de buurt van de Fuchsrohre. Het fijne weet ik er ook niet van, maar ik kwam e.e.a. tegen op het Duitse forum. Toch wel zorgwekkend dat er mensen zijn die dit soort acties uithalen :devil:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Paskal op 05 aug 2013, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 05 aug 2013, 09:44

ik bedacht me laatst nog zoiets bij het zien van sommige video's (niet dat ik er zoveel kijk)
waar het ergens heel glad was en iemand stond te filmen....als iemand spectakel filmpjes wil maken kan ie zo de boel saboteren en ergens vloeistof plaatsen...very scary dat er dat soort mensen zijn die dat doen :shock:

Knot

Bericht door Knot » 05 aug 2013, 09:53

Bizar nieuws.....

Vooral olie lijkt me ernstig... nog minder drang om ooit eens een rondje met de motor te doen :(

stefan740

Bericht door stefan740 » 05 aug 2013, 13:30

Ik heb hem met zuignap ondersteboven aan mijn panoramadak zitten. Hij kan nog wat meer in het midden en iets rechter de volgende keer haha.

GT3 met de fietsendrager ook gezien ja haha

Afbeelding

Paskal

Bericht door Paskal » 05 aug 2013, 14:01

Olie is inderdaad ernstig, maar een ijzeren staat lijkt me ook geen pretje. Paar jaar geleden is er ook al zo'n voorval geweest toen ze 's nachts ergens een paar liter olie op de baan hebben gekiept. Gelukkig is ook dat voor de opening geconstateerd. Fietsendrager-persoon is ook een DF-member maar dat zul je wel weten :)

Rupie

Bericht door Rupie » 05 aug 2013, 15:18

Dat is natuurlijk ook de verantwoordelijkheid van die Stasi of hoe ze ook heten. Maar het blijft ziek.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 05 aug 2013, 15:22

Dat zijn echt praktijken van activisten die de NS gesloten willen hebben.
Dit vind ik echt poging tot doodslag. Als de baanmarshals dat niet constateren kan dat echt gevolgen hebben met dodelijke afloop.

GTRene

Bericht door GTRene » 05 aug 2013, 15:25

idd Frank, zoiets mag dus ook zwaar bestraft worden en de gevolgen van dat soort geplande acties onder ogen zien.

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 05 aug 2013, 15:39

Ik schrik wel enorm, nee extreem van dit nieuws zeg.

Ik mag toch hopen dat dit broodjes aap zijn, zo niet dan vind ik dit zéér ernstig.

Dat gaat echt nergens over. Echt helemaal nergens over.

De lol daar te rijden is er wel af, in elk geval in het weekend.

Ik zit er straks weer twee weken. Ik zal vooral de weekdagen pakken, de afgelopen 2 jaar is het al zoals je zegt, alleen meer 15 minuten open 3 uur dicht... :?

Paskal

Bericht door Paskal » 05 aug 2013, 17:59

Mpara, nee dit zijn geen broodjes aap anders zou ik het hier niet posten. En zoals ik al zei: het is niet de eerste keer dat dit gebeurd. Zie het Duitse forum of de poltieberichten van die regio.....

Hielke

Bericht door Hielke » 05 aug 2013, 18:43

Je bent behoorlijk ziek als je zoiets uithaalt.

Rickstah

Bericht door Rickstah » 05 aug 2013, 18:48

Nog mensen die komend weekend gaan? Wij zijn er op vrijdag en zaterdag (voornamelijk voor de AvD Oldtimer GP) met de M5.

daNpy

Bericht door daNpy » 05 aug 2013, 21:18

Paskal schreef:Mpara, nee dit zijn geen broodjes aap anders zou ik het hier niet posten. En zoals ik al zei: het is niet de eerste keer dat dit gebeurd. Zie het Duitse forum of de poltieberichten van die regio.....
[s]Net even opgezocht, iemand heeft zijn carter open gereten aan de staaf die 10cm uit de grond stak en toen kwam het aan het licht :dood:[/s]

Edit: toch niet, oliespoor was al eerder als de stang zat.
Wel een foto van de uitstekende stang gevonden.

Knot

Bericht door Knot » 05 aug 2013, 21:40

Zet je wel even extra aan het denken als je als eerste aan de slagboom wil staan voor je vroege vrij ronde volle pijp zeg....

KW

Bericht door KW » 06 aug 2013, 00:07

Ongelofelijk wat een zieke acties. Wat mij betreft idd poging tot doodslag en mag ook als zodanig veroordeeld worden. En dan mag ik hopen dat het bekend wordt dat het iemand van een bepaalde milieu-activistengroep is, zodat er weer mooi bewijs is dat die activisten zelf juist zorgwekkender zijn dan hetgeen waar ze tegen strijden.

MartijnS

Bericht door MartijnS » 18 aug 2013, 16:51

Gisteren met Joost en een paar vrienden naar de Ring geweest!
Was leuk :) Ooit een paar jaar terug een dagje bij Scuderia Hanseat geweest, nu voor het eerst bij gewone TF.
Twee flinke baansluitingen, eentje van anderhalf uur en toen nog een van een uur denk ik en toen we om half 5 weggingen was er weer één.
Verder leuke dag gehad, lekker weer. Tijdje op de parking geweest toen Joost en een vriend op z'n motor hun rondjes maakten.
Ook nog een rondje met Joost meegereden, gaaf om eindelijk een keer over de Ring te rijden :)

Daarna bij T13 geweest, waar we ook konden genieten van het geluid en af en toe een schim van de DTM op het GP Circuit.
Toen er een baansluiting was richting Brunchen gegaan, ook een mooi punt om te kijken!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog wat andere foto's op http://www.rallymedia.nl/images/2013/ri ... g1708.html ! :)

Plaats reactie