Ford Focus MK3 Zetec S - jaartje verder

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Arthur
Auto: Nr.51

Re: Seat ST FR -> 330e bijna besteld

Bericht door Arthur » 27 sep 2016, 16:29

Dat sommigen geen xenon zien, dat klopt. Het is LED tegenwoordig.
En natuurlijk helpt die camera mee, pakt feilloos alle borden op. Ook de verkeerde op de B-wegen die parallel lopen :tooth:

Mark 320iS

Re: Seat ST FR -> 130.000Km verder

Bericht door Mark 320iS » 27 sep 2016, 21:07

Ik vind het wel een hele dikke uitvoering hoor, erg fraai! Lijkt een beetje op die van mij, behalve dan dat ik een diesel heb, het een touring is en ie zwart is :bag: :)
Bombadil schreef:Dak carbon zwart wrappen lijkt me inderdaad ook fraai maar zakelijk misschien iets te jeugdig?
Reind schreef:Dit moet hem gaan worden.

http://www.bmw.nl/vc/ncc/xhtml/start/st ... ENT_CONFIG

Dikke apparaat, als zeg ik het zelf :D
Mooi ding. Rood of Estoril blauw zijn verfrissende kleuren. Tansanitblau zou ik ook wel eens in het echt willen zien.

De 19`403 M voor zou ik vervangen door 18` 441M en de bespaarde EUR750 persoonlijk zou wat van het volgende aanvinken:
  • elektrisch verwarmde voorstoelen (EUR394) (een must)
    dimmende binnenspiegel (EUR192)
    Real time verkeersinfo (EUR152) (anders schrap de navi en hang er een TomTom in waarbij het gratis is)
    in delen neerklapbare achterbank (EUR321)
    elektrisch bediend zonnescherm (EUR363) (gewoon toffe optie die ik nog steeds mis van mijn E38)
    en misschien de speed limit info (EUR341) (vrij prijzig vind ik)
Hmm, dat zou ik dus niet doen. Die velgen vind ik juist érg mooi. Op mijn vorige had ik de 441m icm estoril blauw en nu een zwarte met 403m en ik vind die laatste configuratie een stuk mooier. 19 inch is ook prima te doen op de F3x. Die opties die je noemt heeft mijn auto allemaal, maar ik vind het maar 'nice to haves', zeker geen 'must haves', muv de neerklapbare achterbank. Enne, je gaat toch geen Tomtom in zo een auto hangen? Navi pro van BMW is echt wel een fijn systeem hoor, ik zou het niet meer willen missen.

Knot

Bericht door Knot » 27 sep 2016, 21:08

Vanmiddag even goed opgelet en idd, navi is leading maar 30km bord bij werkzaamheden pakt ie prima op!

Reind

Bericht door Reind » 27 sep 2016, 21:14

Wat een reacties allemaal weer. Leuk dat iedereen er druk mee is. Een hoop dingen wist ik helemaal niet en leer zo nog allemaal nieuwe dingen over de nieuwste opties. Ik ben iig nog steeds erg blij met de huidige configuratie.

Ik probeer aanstaande donderdag een demo mee te krijgen voor een dag. Kan ik mooi het verbruik testen en uiteraard genieten. Ook heeft deze demo echt alle opties en kan dus kijken of ik niets over het hoofd zie.

Als alles loopt zoals gepland ga ik vrijdag het contract tekenen. Vervolgens 9 weken wachten. Maar dat is geen probleem zolang ik nog in de Seat rij, wat ook nog steeds een heerlijke auto is.

Macboy

Bericht door Macboy » 28 sep 2016, 08:27

We leven gewoon allemaal heerlijk mee Reind :)

Vergeet niet auto vol te tanken en na afloop weer vol te tanken en dan pas het werkelijke verbruik te meten. Niet uitgaan van de BC dus. En probeer eerlijk te rijden, want juist in dat soort gevallen zal je vaak extra rustig rijden om de zuinigheid te proberen. En dat is gevaarlijk, want die turbo motoren zijn dan altijd zuinig. Juist bij (beetje) gasgeven vallen ze door de mand.

Die verwarmde stoelen vind ik ook noodzakelijk. Je hoeft geen leer te hebben om daar van te genieten (wat mensen ten onrechte wel eens denken). Zonnescherm elektrisch is wel stoer. Maar ook niet essentieel natuurlijk er komt een keer een grens. Heb je nou vaak kinderen en hond in auto dan is het wel super.

Die verkeersborden herkenning in de Mini vond ik ook een erg fraaie optie en reageert inderdaad op verkeersborden herkenning van de camera. Erg handig systeem, maar voor mij niet essentieel. Heb er in de Eifel wel plezier van gehad maar daar is het toch bijna overal knallen. Wat dat betreft leuk dat Mini gewoon BMW techniek heeft en dus al deze opties en mogelijkheden ook.

Wimo

Bericht door Wimo » 28 sep 2016, 08:51

Erg fraaie combi die je hebt gemaakt. Verstandige keuze om Navi pro te nemen. De tranen springen me altijd in de ogen als ik een business variant zie. Ik zou me er dagelijks aan irriteren. De Idrive van BMW is gewoon gemaakt voor splitscreen. Gebruik het dagelijks met veel plezier in de 1.

Reind

Bericht door Reind » 28 sep 2016, 11:41

Kan vanmiddag een demo ophalen en morgen eind van de dag weer terugbrengen, super service!!. Ik ben benieuwd.

Arthur

Bericht door Arthur » 28 sep 2016, 12:06

Wat is het nut van dat splitscreen? Krijg je dan de pijlen te zien? Ik heb niet vaak de navi aanstaan en al nooit splitscreen... Ik zal 1 dezer dagen eens kijken :) Maar als dat idd zo is dan is het HUD wel interessant, die projecteert het voor je neus. HUD kun je volgens mij los bestellen en als onderdeel van het innovations pakket? Of is dat alleen bij de 5?

Plaatje (wel wat groter gemaakt/uitgerekt):
Bijlagen
IMG_0865.JPG
IMG_0865.JPG (123.67 KiB) 2070 keer bekeken

allen

Bericht door allen » 28 sep 2016, 12:14

Splitscreen vind ik zelf erg handig. Heb het tijdens de proefrit al direct mogen ervaren. In de V70 had ik de kaart altijd met het noorden naar boven staan omdat die functie daar niet in zat.
Straks de mogelijkheid om het rechterscherm gewoon een overzichtskaart te hebben met het noorden altijd naar boven gericht en het linkerscherm gewoon met de rijrichting naar boven laten staan.

Wimo

Bericht door Wimo » 28 sep 2016, 14:36

Precies, zo gebruik ik het ook. Eeuwig zonde dat de HUD niet leverbaar is voor de 1-serie. In de 3 zou ik het meteen bestellen.. is onderdeel van het innovation pakket dacht ik.

allen

Bericht door allen » 28 sep 2016, 17:58

Op de 5 kun je het los bestellen voor 1.500 euro.
Ik heb HUD getest op een Land Rover, Volvo en Jaguar. Ieder z'n ding, maar dat hele rommeltje aan informatie 'op de weg' word ik knettergek van. :lol:
2 keer navi op het grote scherm, 1 keer navi in de tellerbak en dan ook nog eens navi info door de voorruit. Je zou er spontaan van verdwalen.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 28 sep 2016, 18:06

Echt, vindt het geweldig, kan prima zonder, 911 heft het niet en de M3W err nou ja, die heeft zeg maar geen voorruit. Maar heb het in M4 en X5 en vind het echt geweldig. Niet alleen voor navigatie maar ook bellen, radio etc. Trouwens, bij BMW verdwijnt uit je tellerbak als HUD aan staat. Dat scheelt er alvast 1...

Arthur

Bericht door Arthur » 28 sep 2016, 21:18

Splitscreen ff aan gezet. hoeft voor mij niet. HUD is geen must maar wel prettig als het erop zit.

Macboy

Bericht door Macboy » 28 sep 2016, 23:16

Splitscreen is de beste uitvinding ooit. Links kaart en rechts pijlen. Rechts de media. In mijn geval de boordcomputer. Op vakanties rechts uitzoomen om start en eindpunt te zien voor orientatie en links gewoon navigatie. Ik zou denk ik niet zonder meer kunnen.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 29 sep 2016, 08:25

allen schreef:Op de 5 kun je het los bestellen voor 1.500 euro.
Ik heb HUD getest op een Land Rover, Volvo en Jaguar. Ieder z'n ding, maar dat hele rommeltje aan informatie 'op de weg' word ik knettergek van. :lol:
2 keer navi op het grote scherm, 1 keer navi in de tellerbak en dan ook nog eens navi info door de voorruit. Je zou er spontaan van verdwalen.
Dit.
Ik kijk in de tellerbak en in 'n oogwenk even naar de navi als ik moet navigeren, altijd zo kort mogelijk 25/50m ofzo. Voor wat 't waard is vind ik splitscreen echt helemaal niks. HUD was leuk op de M4, maar gebruik ervan maken? Neen.

Zo zie je maar weer hoe een ieder een andere mening heeft:)

Macboy

Bericht door Macboy » 29 sep 2016, 09:36

HUD is voor mij ook niet nodig. Heb het puur alleen over de splitscreen bij nav. Nav tussen de letters is voor mij beetje jaren '90 style. Daar kijk ik al helemaal niet behalve hoe hard het gaat.

Reind

Bericht door Reind » 29 sep 2016, 12:26

Even een korte update.

Gister auto opgehaald rond 18:00. Ik kreeg een andere mee dan waar ik vorige week mee heb proefgereden. Deze zat iets minder in de opties en behoorlijk vergelijkbaar met die ik heb geconfigureerd. Geen HUD, lendesteun, leer, cruise stop en go. Maar wel M pakket, 19inch, navi pro, HIFI (volgens mij). Voor mijn gevoel kom ik niks te kort dus prima zo. Hij had 17.000km op de teller dus netjes ingereden en prima voor de verbruik test.

Eerste wat ik merkte naar 10 minuten rijden was het thuiskomen gevoel. De geur, het gevoel, de gong, de navi, allemaal heel bekend. De alcantara stoelen zitten super (beter dan leer) en het was alsof ik in mijn vorige e91 stapte maar dan met een veel mooier stuur voor mijn neus.

Elektrisch rijden is een hele prettig ervaring (stil en comfortabel) en je merkt bij rustig rijden in de basis eigenlijk niet veel verschil met de brandstofmotor. Je hebt echt meer dan voldoende vermogen om met het verkeer met te komen. Na het eten even een lekker stukje gaan rijden in alle mogelijke standen. Ga je knallen is het echt een snelle auto. Het koppel van de electromotor zorgt voor de diesel push zonder turbo gat. Vervolgens gaat hij hoger in de toeren lekker janken. Geen mega sportief geluid maar wel 10x beter dan een diesel, kortom heerlijk. Vervolgens alle andere standen uitgeprobeerd en voor elke rijstijl kun je wat kiezen. In de werkelijkheid zal het bij gewoon of eco pro of sport + worden.

Dan het verbruik. Ga je knallen lust hij wel een slok en verbruik je flink wat accu. Een diesel zal een stuk zuiniger zijn. Ik zal vanmiddag de BC even resetten en een stuk flink doorrijden om te kijken wat hij doet. Vanmorgen ben ik relaxt naar kantoor gereden. Dwz 130km/h op snelweg, netjes uitrollen, geen sprintjes etc. Gewoon zoals mijn vrouw zou rijden :D Haal ik toch een verbruik van 1:22,5 op BC en had nog 3 electrische kilometers over. Niet slecht dacht ik zo. Terugweg ga ik een beetje doorrijden om te kijken wat hij dan doet.

Even een kliekje
Afbeelding

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 29 sep 2016, 13:29

dat klinkt goed reind :thumbup:

en idd ik heb nu voor het eerst alcantara maar wat zit dat lekker! beter dan leer :D

Tristan

Bericht door Tristan » 29 sep 2016, 15:08

Ben blij met je rijtest, Reind. Want ik sta op het punt om ook over te stappen naar een 330e. Heb er nog niet mee gereden maar verwacht niet heel veel verschil met de huidige 328i. En heb al regelmatig in een GTE gereden en dat vind ik echt al prima rijden, dus dit kan alleen maar beter worden.

Knot

Bericht door Knot » 29 sep 2016, 16:20

Reind schreef:Geen mega sportief geluid maar wel 10x beter dan een diesel, kortom heerlijk. Vervolgens alle andere standen uitgeprobeerd en voor elke rijstijl kun je wat kiezen. In de werkelijkheid zal het bij gewoon of eco pro of sport + worden.
Bij mij juist comfort of dsc off....

Dat geluid, je kan altijd nog de M3 soundtrack coderen ;)

Arthur

Bericht door Arthur » 29 sep 2016, 22:41

Comfort is prima. Ecopro niet en sport(+) ben je met een diesel ook niet echt nodig. Wie weet is dat in een "e" wel beter. Maar comfort is voor normaal gebruik alert genoeg.

En het is maar hoe je het ervaart maar de HUD zit totaal niet in de weg. Mis het zelfs in andere auto's. Maar ook dat went wel weer snel. Kost wel geld dus bij een nieuwe config liet ik het mss ook wel weg.

Macboy

Bericht door Macboy » 29 sep 2016, 22:54

Goed om te horen Reind :thumbup:

ErikS

Bericht door ErikS » 03 okt 2016, 15:43

Tristan schreef:Ben blij met je rijtest, Reind. Want ik sta op het punt om ook over te stappen naar een 330e. Heb er nog niet mee gereden maar verwacht niet heel veel verschil met de huidige 328i. En heb al regelmatig in een GTE gereden en dat vind ik echt al prima rijden, dus dit kan alleen maar beter worden.
Wat kost de 328? :tooth:

Tristan

Bericht door Tristan » 03 okt 2016, 15:50

ErikS schreef:
Tristan schreef:Ben blij met je rijtest, Reind. Want ik sta op het punt om ook over te stappen naar een 330e. Heb er nog niet mee gereden maar verwacht niet heel veel verschil met de huidige 328i. En heb al regelmatig in een GTE gereden en dat vind ik echt al prima rijden, dus dit kan alleen maar beter worden.
Wat kost de 328? :tooth:
Heb al een bod van dealer @ 41K. Wie meer biedt mag zich uiteraard melden. :wink:

JWdrive
Auto: BMW i4 M50 | GSX-R 750

Bericht door JWdrive » 03 okt 2016, 16:36

Mooie auto, gelijk bestellen!

Zoals je nu zelf ook ondervindt is het of-of en niet en-en t.a.v. prestaties en verbruik. Ja, al die hybrides halen 250 km/h, 0-100 in 6 sec en een verbruik van 1:50.. Maar niet beide. Of je rijdt stevig door en je verbruik wordt ook stevig (nadat de accu leeg is), of je rijdt extreem zuinig (en dus langzaam).

Ik vond de 330e met 15% voor nu iets te duur worden, dus heb nog net een 7% A3 e-tron genomen. Scheelde netto zo'n €320 per maand, dat vond ik het niet waard.
De e-tron haalt 40 km op acculading als je zuinig rijdt (ver uitrollen en 105 op snelweg). Op die manier rijden zorgt voor een brandstof verbruik van 1:20 nádat de accu leeg is (dus reken zelf het gecombineerde verbruik uit afhankelijk van de af te leggen afstand). Anticiperend rijden is het devies. De automaat 'coast' bij gas los, daarmee rij je echt honderden meters uit, dus vroeg gas los.

Het leukt zijn de kortere ritten. Accu is altijd vol bij mij op de oprit en dus gelijk volgas weg. Motor gaat niet aan, dus geen koude motor meer. Op de elektromotor win je elke stoplichtsprint, want instant vermogen.
Gecombineerd elektro + benzinemotor is helemaal snel. Tussensprints gaan bizar snel.

Ik neem aan dat de ingenieurs van Audi, BMW, Volvo, etc. er in het ontwerp rekening mee hebben gehouden van een 'koude' benzinemotor die elke keer bijspringt als je vol vermogen vraagt (door de kickdown heen). Er zit bijvoorbeeld ook geen long-life interval olie in, dus elke 15k een beurt.

In mijn leasecontract zit een bonus/malus op verbruik, op zich heel fair vind ik. Ik kijk het nog een tijdje aan en besluit dan of ik 'zuinig'/saai door blijf rijden of elke maand de volle malus met plezier overmaak...

Plaats reactie