BMW E39 M5 [Goede herinneringen...]
- Knot
- Berichten: 39998
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E39 M5 sedan [Vmax begrenzer eraf, waar?]
Frank, moet nog rijden, ff geen tijd voor.
Rene, moet liefst wel origineel zijn, 245/40/18 dus. Even wachten of die maat nog komt.
Rene, moet liefst wel origineel zijn, 245/40/18 dus. Even wachten of die maat nog komt.
- Knot
- Berichten: 39998
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E39 M5 sedan [Vmax begrenzer eraf, waar?]
Net ff rondje gedaan... wat gaan mensen allemaal ubertraag zeg, soms haal je de wettelijke maximumsnelheid niet eens een hele weg lang...
Vergeten de koude spanning te meten, volgende keer ff doen maar denk dat er nog wel 0,1 bij kan voor het gevoel. De wang voelt stevig aan, lange doordraaiers voel ik het onderstel meer dan met de sp9000 dus teken dat de band grip heeft en de wang harder is. Band breekt ook niet zomaar weg, nog niet extreem gegaan omdat het er gistren op gezet is maar voelt vrij strak aan en laat niet zomaar los, denk dat ie niet echt onder gaat doen voor de dunlops die eronder zaten.
Wel wat piepjes de eerste paar keer vlot door de bocht, even de toplaag eraf slijten dat merkte je wel.

Vergeten de koude spanning te meten, volgende keer ff doen maar denk dat er nog wel 0,1 bij kan voor het gevoel. De wang voelt stevig aan, lange doordraaiers voel ik het onderstel meer dan met de sp9000 dus teken dat de band grip heeft en de wang harder is. Band breekt ook niet zomaar weg, nog niet extreem gegaan omdat het er gistren op gezet is maar voelt vrij strak aan en laat niet zomaar los, denk dat ie niet echt onder gaat doen voor de dunlops die eronder zaten.
Wel wat piepjes de eerste paar keer vlot door de bocht, even de toplaag eraf slijten dat merkte je wel.
- Knot
- Berichten: 39998
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E39 M5 sedan [Vmax begrenzer eraf, waar?]
Oh ja.. en ik heb hier die BMW 2010 navi arita dvd liggen en een imation met dezelfde inhoud.. rara welke zit er in de M5, denk The Karate Kid.....prachtig als je er niets op schrijft.. FAIL 2.0 
Bleek later dat het niet uitmaakt of je een Imation +R met The Karate Kid of met BMW navi erin stopt, hij leest die schijfjes sowieso niet. Had met Nero een kopie van de matig werkende Arita gemaakt maar dat is dus niet de truc.

Bleek later dat het niet uitmaakt of je een Imation +R met The Karate Kid of met BMW navi erin stopt, hij leest die schijfjes sowieso niet. Had met Nero een kopie van de matig werkende Arita gemaakt maar dat is dus niet de truc.
Laatst gewijzigd door Knot op 19 aug 2010, 08:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW E39 M5 sedan [Vmax begrenzer eraf, waar?]
grappig is dat de eerste laag van je nwe banden...
mensen moeten ook echt uitkijken dat je niet meteen net zo hard de bocht in stuiterd dan je voordien kon....eerst ff slijtlaagje in veel gevallen...
eerste keer dat ik dat ooit merkte wilde ik meteen vol in de aanval een grote doordraaier door...dacht wtf wat onstabiel haha
wat is er loos...
tig km later no problem en weer lekker erdoor
mensen moeten ook echt uitkijken dat je niet meteen net zo hard de bocht in stuiterd dan je voordien kon....eerst ff slijtlaagje in veel gevallen...
eerste keer dat ik dat ooit merkte wilde ik meteen vol in de aanval een grote doordraaier door...dacht wtf wat onstabiel haha

tig km later no problem en weer lekker erdoor

- frank de jonge
- Berichten: 9945
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: BMW E39 M5 sedan [Vmax begrenzer eraf, waar?]
Met een auto kun je makkelijker knallen met nieuwe slofjes dan met een motor 
Die bandjes moet je rondrijden, auto niet

Die bandjes moet je rondrijden, auto niet

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW E39 M5 sedan [Vmax begrenzer eraf, waar?]
dat lijkt me inderdaad helemaal scary of in elk geval oppassen in het begin...frank de jonge schreef:Met een auto kun je makkelijker knallen met nieuwe slofjes dan met een motor
Die bandjes moet je rondrijden, auto niet
- frank de jonge
- Berichten: 9945
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: BMW E39 M5 sedan [Vmax begrenzer eraf, waar?]
100km inrijden zeggen ze maar met 25 graden is ie bij 50km ook we al vrij van siliconenlaagje en kan je de schaamrandjes dr al netjes afrijden 

- Martijn_bmw
- Berichten: 28432
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW E39 M5 sedan [Vmax begrenzer eraf, waar?]
dat lijkt idd met het jaar erger te wordenKnot schreef:Net ff rondje gedaan... wat gaan mensen allemaal ubertraag zeg, soms haal je de wettelijke maximumsnelheid niet eens een hele weg lang...![]()


-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
Re: BMW E39 M5 sedan [Vmax begrenzer eraf, waar?]
Knot had het dus gewaardeerd als je een baantje naar rechts had doorgeschoven. 8)bmw320i schreef:dat lijkt idd met het jaar erger te wordenKnot schreef:Net ff rondje gedaan... wat gaan mensen allemaal ubertraag zeg, soms haal je de wettelijke maximumsnelheid niet eens een hele weg lang...![]()
![]()
zelfs met mijn 318i komt het maar zelden voor dat ik aan de kant moet voor sneller verkeer...
- Martijn_bmw
- Berichten: 28432
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW E39 M5 sedan [Vmax begrenzer eraf, waar?]
M@rcel schreef:Knot had het dus gewaardeerd als je een baantje naar rechts had doorgeschoven. 8)bmw320i schreef:dat lijkt idd met het jaar erger te wordenKnot schreef:Net ff rondje gedaan... wat gaan mensen allemaal ubertraag zeg, soms haal je de wettelijke maximumsnelheid niet eens een hele weg lang...![]()
![]()
zelfs met mijn 318i komt het maar zelden voor dat ik aan de kant moet voor sneller verkeer...


- Topfuel
- Berichten: 1916
- Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29
Re: BMW E39 M5 sedan [Vmax begrenzer eraf, waar?]
Altijd leuk, banden vergelijken e.d... Ik heb zelf veel geëxperimenteerd met banden en kwam toch ook vaak tot overduidelijke conclusies. FK452 geprobeerd, goed om mee te driften maar niets als echte performance band, grip vond ik matig zowel op nat en droog. Het schijnt wel dat ze een goede slijtvastheid hebben. Wat mij enorm opviel aan de band is de te zachte wang waardoor de auto op het grensgebied eerst vaag aanvoelt en wat begint te rollen, en daarna pas laat weten dat je over de grens bent, spannend dat wel! Beetje het ballonband idee van Nascar en BRL V6 auto's... Voor een 911 lijken ze me bijvoorbeeld niet zo geschikt.
Positievere ervaringen heb ik met de Pzero Nero, band heeft een stevige wang en geeft een goede feedback. Goed is ook de grip op nat, je kunt merkbaar een hogere bochtensnelheid aanhouden. Ik heb wel een beetje het idee dat de band meer geschikt is voor de wat lichtere categorie auto´s. Op het circuit gaat de band op temperatuur redelijk snel smeren (ronde of 5) en komt ongewild onderstuur om de hoek kijken. Echter wel alleen gereden met fwd. Al met al wel een topband, nadeel is de levensduur, of het ontbreken daarvan.
Dan voor mij de topper (tot nu toe): RE050a, echt een hele fijne goed en scherp sturende band met een harde wang die voor zeer direct stuur gedrag zorgt. Grip is bovengemiddeld goed en ook in de regen stelt de band je niet teleur. Ik denk dat voor M5 de Bridgestone een van de betere banden keuze is... Over slijtage kan ik weinig zeggen aangezien de Evo elke band opvrat....
Knot, ben wel erg benieuwd naar die Hankooks btw... De E36 moet binnenkort ook nieuwe schoenen!
Positievere ervaringen heb ik met de Pzero Nero, band heeft een stevige wang en geeft een goede feedback. Goed is ook de grip op nat, je kunt merkbaar een hogere bochtensnelheid aanhouden. Ik heb wel een beetje het idee dat de band meer geschikt is voor de wat lichtere categorie auto´s. Op het circuit gaat de band op temperatuur redelijk snel smeren (ronde of 5) en komt ongewild onderstuur om de hoek kijken. Echter wel alleen gereden met fwd. Al met al wel een topband, nadeel is de levensduur, of het ontbreken daarvan.
Dan voor mij de topper (tot nu toe): RE050a, echt een hele fijne goed en scherp sturende band met een harde wang die voor zeer direct stuur gedrag zorgt. Grip is bovengemiddeld goed en ook in de regen stelt de band je niet teleur. Ik denk dat voor M5 de Bridgestone een van de betere banden keuze is... Over slijtage kan ik weinig zeggen aangezien de Evo elke band opvrat....
Knot, ben wel erg benieuwd naar die Hankooks btw... De E36 moet binnenkort ook nieuwe schoenen!
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW E39 M5 sedan [Vmax begrenzer eraf, waar?]
wat belangrijk is bij banden en soort is ook de hoogte van de wang...dus 19 inch is weer heel anders dan een 17inch met hoge wang...
voor 19inch low profile banden en een stug onderstel vind ik de Falkens FK452 erg goed voor het geld.
maar zoals gezegd, ik ga straks ook een stapje hoger (en wat duurder) de Continental 5 P
iets later remmen en iets hogere bochtsnelheid e.d. op een trackday is mooi meegenomen zonder meteen op semi's te gaan.
voor 19inch low profile banden en een stug onderstel vind ik de Falkens FK452 erg goed voor het geld.
maar zoals gezegd, ik ga straks ook een stapje hoger (en wat duurder) de Continental 5 P
iets later remmen en iets hogere bochtsnelheid e.d. op een trackday is mooi meegenomen zonder meteen op semi's te gaan.
-
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 11 aug 2007, 23:41
Re: BMW E39 M5 sedan [Vmax begrenzer eraf, waar?]
Klopt wel denk ik Rene,
ik heb nu ook 215/35/18 op mijn cabrio liggen en ook de 452's en ben er ook erg te vreden mee
MVG Dennis
ik heb nu ook 215/35/18 op mijn cabrio liggen en ook de 452's en ben er ook erg te vreden mee
MVG Dennis
- Topfuel
- Berichten: 1916
- Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29
Re: BMW E39 M5 sedan [Vmax begrenzer eraf, waar?]
Dit is idd ook een sterk punt, nog niet aan gedacht. Die FK452 had ik in 17'' (235-45-17), wellicht in een grotere maat dat de wang wel voldoende stijf is. Echter het grip niveau was op de Evo echt veel lager, bij het het minste of geringste gooide hij de kont om.GTRene schreef:wat belangrijk is bij banden en soort is ook de hoogte van de wang...dus 19 inch is weer heel anders dan een 17inch met hoge wang...
voor 19inch low profile banden en een stug onderstel vind ik de Falkens FK452 erg goed voor het geld.
maar zoals gezegd, ik ga straks ook een stapje hoger (en wat duurder) de Continental 5 P
iets later remmen en iets hogere bochtsnelheid e.d. op een trackday is mooi meegenomen zonder meteen op semi's te gaan.
- Knot
- Berichten: 39998
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E39 M5 sedan [Haalt ie de 300?]
Vanochtend richting Hoogkarspel gereden, meteen goede test voor de Hankooks in de regen. Moet zeggen, ze laten niet zomaar los, doen niet onder voor de Dunlops! Geef je eenmaal plots een dot gas dan gaat ie sowieso wel maar dat heeft meer met de 500nm te maken denkik.
Bij Henk nogmaals uitlezen en de kap open omdat hij de computer (DME) wilde bekijken. Zat op de plastic cover een sticker DS-Motorsport... dus hij was al eens open geweest. Computer eruit getrokken en de master chip bleek al eens gesoldeerd... en volgens Henk kon dat een stuk netter, veel teveel tin gebruikt. Doordat de auto begin dit jaar de laatste update had gekregen toen ie nog bij Leonard was is die vmax verwijdering weer ongedaan gemaakt met laden van de nieuwste BMW versie.

Henk wilde de chip eraf solderen, programmeren en terugplaatsen... ben ik echter niet zo'n fan van.. zeker niet nadat gister de adapter van mn scheerapparaat (Braun) een halve meter vonken stond te spugen in het stopcontact van het badkamermeubel... heb t niet zo met electronica uit elkaar halen. Zelf vond hij het de meest veilige methode, ging alleen een paar uur duren. In overleg besloten het zo te laten en de boel weer dicht te bouwen.
Totdat Henk een geniale ingeving kreeg om met de tool van nieuwere BMW software te kijken of dezelfde chipset ertussen stond... die stond bij de 3-serie M3... 2x 29F200 bleek hetzelfde. Dus uitgelezen, programmeerlokaal in, deurtje dicht en even laten had hij de software zover dat de vmax er 20% bij had, een 300 echte kilometers dus, dat zou iets van 320 teller zijn, gaat ie never nooit halen, maar ben benieuwd. Tijdens terugflashen zag je inderdaad op dashbord dat ie in "notlaufprogramm" ging, op de backup chip terwijl de master chip geprogrammeerd werd.
We hebben ook meteen de adaptiewaarden gewist wat de auto in het verleden allemaal verkeerd geleerd heeft. Weet niet hoe lang dat terug gaat maar kan wel vertellen dat er aardig koeklap mee gereden is door iemand want met name het 2e deel pedaalslag (half naar vol gas stand) voelt het of er 10% meer koppel in de auto zit. Volgens mij nog niet ideaal in de regen om m dan in te leren maar moest wat. Beetje variabel gereden op de snelweg, tussensprintjes, tunneltjes even opengetrokken etc dus maar hopen dat ie een goede priveles heeft gehad in de regen.
Volgend weekend gaat ie de A31 op en kan ik (legaal) controleren of ie doorloopt.
Dat was de investering voor de M5 voor deze week.
Bij Henk nogmaals uitlezen en de kap open omdat hij de computer (DME) wilde bekijken. Zat op de plastic cover een sticker DS-Motorsport... dus hij was al eens open geweest. Computer eruit getrokken en de master chip bleek al eens gesoldeerd... en volgens Henk kon dat een stuk netter, veel teveel tin gebruikt. Doordat de auto begin dit jaar de laatste update had gekregen toen ie nog bij Leonard was is die vmax verwijdering weer ongedaan gemaakt met laden van de nieuwste BMW versie.
Henk wilde de chip eraf solderen, programmeren en terugplaatsen... ben ik echter niet zo'n fan van.. zeker niet nadat gister de adapter van mn scheerapparaat (Braun) een halve meter vonken stond te spugen in het stopcontact van het badkamermeubel... heb t niet zo met electronica uit elkaar halen. Zelf vond hij het de meest veilige methode, ging alleen een paar uur duren. In overleg besloten het zo te laten en de boel weer dicht te bouwen.
Totdat Henk een geniale ingeving kreeg om met de tool van nieuwere BMW software te kijken of dezelfde chipset ertussen stond... die stond bij de 3-serie M3... 2x 29F200 bleek hetzelfde. Dus uitgelezen, programmeerlokaal in, deurtje dicht en even laten had hij de software zover dat de vmax er 20% bij had, een 300 echte kilometers dus, dat zou iets van 320 teller zijn, gaat ie never nooit halen, maar ben benieuwd. Tijdens terugflashen zag je inderdaad op dashbord dat ie in "notlaufprogramm" ging, op de backup chip terwijl de master chip geprogrammeerd werd.
We hebben ook meteen de adaptiewaarden gewist wat de auto in het verleden allemaal verkeerd geleerd heeft. Weet niet hoe lang dat terug gaat maar kan wel vertellen dat er aardig koeklap mee gereden is door iemand want met name het 2e deel pedaalslag (half naar vol gas stand) voelt het of er 10% meer koppel in de auto zit. Volgens mij nog niet ideaal in de regen om m dan in te leren maar moest wat. Beetje variabel gereden op de snelweg, tussensprintjes, tunneltjes even opengetrokken etc dus maar hopen dat ie een goede priveles heeft gehad in de regen.
Volgend weekend gaat ie de A31 op en kan ik (legaal) controleren of ie doorloopt.
Dat was de investering voor de M5 voor deze week.
Laatst gewijzigd door Knot op 27 aug 2010, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: BMW E39 M5 sedan [Haalt ie de 300?]
Degelijke uptdate knot!
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Re: BMW E39 M5 sedan [Haalt ie de 300?]
Ok, ik ben benieuwd wat je haalt.
Ik heb ik NL de teller op goed 290 gehad, maar er zat nog genoeg potentie in! Dus 300 + op teller moet zeker mogelijk zijn. Ik meende ergens gelezen hebben dat een E39 M5 296km/h rijdt GPS
Ik heb ik NL de teller op goed 290 gehad, maar er zat nog genoeg potentie in! Dus 300 + op teller moet zeker mogelijk zijn. Ik meende ergens gelezen hebben dat een E39 M5 296km/h rijdt GPS
- Knot
- Berichten: 39998
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E39 M5 sedan [Haalt ie de 300?]
Dat lees je idd wel vaker.
Heb jij een kastje in de draadboom onder de motorkap of is jou M5 ook softwarematig geflashed?
Heb zelf alleen twijfels over de stabiliteit van het onderstel, vind m nou niet ZO strak met zn 183.000km ervaring. Is dat bij jou al eens vervangen?
Heb jij een kastje in de draadboom onder de motorkap of is jou M5 ook softwarematig geflashed?
Heb zelf alleen twijfels over de stabiliteit van het onderstel, vind m nou niet ZO strak met zn 183.000km ervaring. Is dat bij jou al eens vervangen?
- Chris van S.
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
- Locatie: Reeuwijk
Re: BMW E39 M5 sedan [Haalt ie de 300?]
Adaptiewaardes resetten voel je inderdaad heel erg als je het net hebt gedaan. Maar over een week of 2 is het gewoon weer zoals het was. Maar dan soort van "ingeleerd" naar jouw rijstijl.
Bij mijn Focus ST trek ik om dezelfde reden eens in de maand de zekering eruit van de ECU. (zeker als ik vaak in de file heb gestaan). Weet niet of dat ook kan bij de M5?
Bij mijn Focus ST trek ik om dezelfde reden eens in de maand de zekering eruit van de ECU. (zeker als ik vaak in de file heb gestaan). Weet niet of dat ook kan bij de M5?
- Knot
- Berichten: 39998
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E39 M5 sedan [Haalt ie de 300?]
Bij normaal gebruik staat de M5 niet in de file... zoals nu moet ik wel in de spits rijden om naar mn afspraak te te gaan maar normaal start ik m alleen tussen 21:00 en 06:00 zodat ie na 10km warmrijden gewoon de benen kan strekken 8)
- Chris van S.
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
- Locatie: Reeuwijk
Re: BMW E39 M5 sedan [Haalt ie de 300?]
Haha, dat is anders als een daily dus
In elk geval rijd de auto nu merkbaar anders omdat je op de fabrieksstandaard rijd.
Ik schat zo in dat je met de auto aardig doorvlamt dus hij gaat zich nu zo "inleren"
Toch is nooit weg om eens in de zoveel tijd het spulletje te resetten.

In elk geval rijd de auto nu merkbaar anders omdat je op de fabrieksstandaard rijd.
Ik schat zo in dat je met de auto aardig doorvlamt dus hij gaat zich nu zo "inleren"

Toch is nooit weg om eens in de zoveel tijd het spulletje te resetten.
- Knot
- Berichten: 39998
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E39 M5 sedan [Haalt ie de 300?]
Als ik een revenge sprint tegen Erik zn E36 3.2 ga doen reset ik m op de startstreep 

- Knot
- Berichten: 39998
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E39 M5 sedan [Haalt ie de 300?]
Heb trouwens de (waarvoor dank voor toesturen per post!) originele Navigatie DVD van 2006 erin gedaan, die navigeerde vandaag prima zonder fouten. Blijkt toch dat de laser van de mk4 hard achteruit gaan bij gebruik van zelf gebrande DVD's!
Alleen als ik nu een 2010 wil kopen zijn er 3 versies, Road Map Europa:
- Professional
- High
- Business
Wat is in godsnaam het verschil dan weer tussen die 3 en wat mag het kosten? MP is meestal 45 euro zoiets.
Alleen als ik nu een 2010 wil kopen zijn er 3 versies, Road Map Europa:
- Professional
- High
- Business
Wat is in godsnaam het verschil dan weer tussen die 3 en wat mag het kosten? MP is meestal 45 euro zoiets.
-
- Berichten: 542
- Lid geworden op: 12 nov 2009, 02:07
Re: BMW E39 M5 sedan [Haalt ie de 300?]
Je hebt de High nodig!
De overige gaan niet werken in jouw systeem.....
Soms zijn originele wel eens in de aanbieding aan het eind van het jaar, meestal komen de nieuwe rond november.....

De overige gaan niet werken in jouw systeem.....
Soms zijn originele wel eens in de aanbieding aan het eind van het jaar, meestal komen de nieuwe rond november.....
- Erik K.
- Berichten: 7205
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: BMW E39 M5 sedan [Haalt ie de 300?]
Waarom niet meteen bij Henk vandaan even getest of hij doorloopt voorbij de 260?
Je zit er zo met de M5
Je zit er zo met de M5

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bjeffindividual, L5S1, Marc42, MvdE en 20 gasten