Corona in Nederland.....

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 28006
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Luco » 17 aug 2020, 21:08

Riceaux schreef: 17 aug 2020, 20:53

Ik ben echter niet iemand die zomaar dingen klakkeloos aanneemt, of het nou mainstream of ‘alternatief’ nieuws is. Maar als je met je eigen ogen gezien hebt hoe dodelijk (en dan vooral de manier waarop) het virus kan zijn, dan denk je wel even na voordat je stopt met je aan de maatregelen houden. En dat is het probleem wat ik wel een beetje heb met de ‘alternatieve’ hoek, ze kennen niemand die het virus gehad hebben, of alleen mensen die er milde symptomen van gehad hebben en denken daardoor dat het niks voorstelt.
Ergens is dat wel logisch natuurlijk, perspectief is heel anders.
Ik ken ook niemand die er ziek van is geworden, dus dan is je perspectief heel anders dan dat je mensen kent die er aan overleden zijn.


Verder sta ik er ook zo in, vind de maatregelen eigenlijk overdreven, maar ik hou me er wel aan.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31488
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door JP » 17 aug 2020, 21:46

Het is voor de tegenstanders gewoon te makkelijk om te schoppen tegen foute of minder slimme beslissingen van de overheid e.d. Achteraf is het makkelijk lullen. Ik heb ook niets met deze mannen in Den Haag, maar wie denkt dat die het beter kan ? Het is niet dat we kunnen teruggrijpen naar een vergelijkbare situatie in de afgelopen 20-30 jaar.

"we" als Nederland hebben het wat anders aangepakt, met minder strenge regels dan onze omringende landen en toch relatief snel deze pandemie kunnen onderdrukken. Dat we nu meer besmettingen 'vinden' is omdat er op dagelijkse basis veel meer getest wordt. De mens moet alleen niet zo stronteigenwijs zijn om te denken dat het "mij niet overkomt". Die mensen die nu op de IC's liggen, dat qua leeftijd diverser dan voorheen. Dus niet alleen dood-hout.

Robin
Berichten: 51577
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Robin » 18 aug 2020, 05:47

Rico. Ik denk dat ik 't helemaal met jou eens ben. . Vooral de eerste alinea. En de derde.


En ook ik vind/zie /lees natuurlijk dat in een risicogroep(ik schaarde mijn zwager met corona onder de risicogroup, want te dik, maar dat viel 100% mee, want nog maar 40) het leed enorm is. Dat heb ik nooit beweerd dat dat niet zo is.

Ik zie natuurlijk een noodzaak in het gezondheidsverhaal. Ik zie ook dat >7 miljard mensen niet door overheden getemd kunnen worden. Oplossingen?

Niemand heeft ze tot nu toe. Maar in de eerste alinea HCQ is een werkzaam middel mits vroegtijdig toegediend.
The Lancet heeft z'n kulverhaal dat het gevaarlijk zou zijn gerectificeerd. Maar ja Trump was voor HCQ. En dan zijn er opeens nogal wat tegen....
Ja toen gingen bij mij de alarmbellen rinkelen dat het misschien meer is dan 'zorgen dat de burger veilig en gezond blijft' en dat het dus gewoon een politiek moddergooien is in vele gevallen.

Nog steeds.





Zo nu koffie en aan de kantlijn staan.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10462
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door tomgtr » 18 aug 2020, 07:18

Inderdaad staat politieke onwil/haat plus de veelal intens slechte medicijnfabrikanten de beteugeling en oplossing voor dit probleem behoorlijk in de weg. Dat levert veel desinformatie op en werkelijk niemand weet nog wie er gelijk heeft of het dichtst bij de waarheid zit.. dan moet je een beetje je boerenverstand gebruiken en hopen dat de personen die jij redelijk vindt daadwerkelijk gelijk hebben. Ik heb dat met Gommers. Van dag 1 dat hij een autoriteit werd op TV geloofde ik elk woord wat hij zei. Maar ik heb niet de medische kennis om te weten hoeveel van wat hij zei waar is.

Robin
Berichten: 51577
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Robin » 18 aug 2020, 08:01

Dit ook.
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/08/17/be ... n-a4008996

Stop met het lezen van dit artikel. Nu meteen. Tenzij u dit nuttigt op uw vaste moment voor mediaconsumptie. Waarvan u er ééntje per dag mag hebben. Hooguit twee.

Althans, dat adviseert de Vlaamse neuropsychiater Theo Compernolle. „Onze breinen worden al overbelast door de omwenteling die corona van ons vraagt”, zegt hij aan de telefoon vanuit Brussel. „De hele dag het nieuws volgen en versnipperd informatie opnemen maakt dat nog erger.”

Bescherm uw brein. Voor de virusuitbraak was dat al het motto van de 74-jarige Compernolle. Nu des te meer. Het brein kent volgens hem grofweg drie activiteiten om ons handelen te sturen: reageren, concentreren en archiveren. In onrustige situaties wordt de reflexmodus constant geactiveerd. „Reageren wint het dan van concentreren en onthouden”, zegt Compernolle, auteur van meerdere bestsellers, waaronder Ontketen je brein en Zo haal je meer uit je brein.


Mensen zijn eigenlijk net schichtige gazellen op de savanne, legt hij uit. Alert bij het geringste geritsel. „Op zich is dat heel goed. Het hielp ons in de oertijd snel te reageren op gevaren”, zegt de neuropsychiater, die zijn kennis ook inzet als coach en consultant. „Maar in de jungle van de 21ste eeuw is denkkracht en geheugen minstens zo belangrijk.”

Harde cijfers heeft hij niet, maar onder zijn cliënten ziet Compernolle een toename van aandachts- en geheugenproblemen sinds het begin van de pandemie.

De remedie is simpel – op papier tenminste. „Scherm je zoveel mogelijk af van prikkels. Zodat die gevoelige reflexmodus niet constant geactiveerd wordt”, zegt Compernolle. „De andere activiteiten van de hersenen krijgen dan meer ruimte.”

Vandaar uw advies om één of twee keer per dag nieuws tot je te nemen?

„Onheil werkt verlammend en vernauwend voor het menselijk brein. Daarom is het zo funest om telkens tussendoor het nieuws te checken. Zeker nu. Meestal zijn het geen opbeurende berichten. Als je denkt dat de wereld vergaat, is het moeilijk je aandacht te houden bij het rapport dat je moet lezen voor de volgende vergadering.”

Maar mensen moeten toch op de hoogte blijven?

„Dat kan ook prima met één of twee momenten per dag. Lees bijvoorbeeld ’s ochtends de krant en kijk ’s avonds het televisiejournaal voor de laatste ontwikkelingen. Dat is voldoende om te weten wat er gebeurt in de wereld.

„Mensen die het nieuws volgen op hun mobieltje, zullen merken dat het veel moeilijker is om zich ervan te bevrijden. Algoritmes lokken je van het ene bericht naar het andere. Het beste zet je gedurende delen van de dag het internet op je telefoon uit.”

Met meer rust in je hoofd als gevolg?

„Precies. Onze aandacht wordt in deze tijd al voldoende verstoord door onze eigen zorgen. Misschien over kwetsbare mensen in onze omgeving, of de vrees dat we ons werk verliezen.

„Je ziet dat ook bij mensen die een scheiding doormaken, of het verlies van een geliefde. In zo’n verwerkingsfase is het heel normaal dat de gedachten constant afdwalen. Dat is een gezond mechanisme van het brein om een emotionele gebeurtenis te verwerken. Maar stop daar alsjeblieft niet nog meer onrust bij.”

Technologie helpt toch ook contact te houden met vrienden, familie, collega’s?

„De technologie op zichzelf vind ik prachtig. Maar mensen gaan er verkeerd mee om. Ze laten zich constant afleiden door bliepjes en piepjes. Reageren direct op ieder bericht. Ze zijn meer slaaf dan baas van hun mobiel. Daardoor zijn de aandachtsproblemen nu ernstiger dan tien jaar geleden. Dat is ook nadelig tijdens het thuiswerken.”

In ieder geval zitten we niet meer met z’n allen in de kantoortuin. Ook iets waar u kritisch over bent.

„Was het maar zo eenvoudig. Mensen hebben het afgelopen decennium brokkelbreinen gekregen, door de constante onderbrekingen door mails, nieuws en sociale media. Aandacht is een spier die je moet trainen. Dat is niet direct hersteld als je thuiswerkt. Zeker niet als je ook daar altijd je mail en je Facebook open hebt staan.”


Lees ook het interview met neuropsycholoog Mark Tigchelaar:We maken onszelf letterlijk dom door telkens onze aandacht te verplaatsen
Hoe kunnen mensen hun aandacht versterken?

„Door in blokken te werken waarin ze zich op één ding concentreren. Voor de echte brokkelbreinen kan tien minuten al een uitdaging zijn. Begin daarom kort en maak de blokken steeds iets langer.

„Tijdens zo’n blok zet je alle afleidingen uit. Mail, sociale media, alle bliepjes en piepjes. Vertel iedereen in je omgeving op welke tijden ze je niet mogen storen. Het is niet gemakkelijk met jonge kinderen thuis, zeker als je geen partner hebt, maar probeer het toch zo goed mogelijk. Een bonus is dat je kinderen zo van je leren hoe belangrijk ongestoord werken is.”

Als er een vraag tussendoor komt, zeg je toch dat het nu niet uitkomt?

„Het kwaad is dan al geschied. Na iedere onderbreking kan het tot wel twintig tot dertig minuten duren voordat je concentratie terug is op het niveau waar het was. Dat weten we dankzij onderzoek bij computerprogrammeurs. Via hun schermen werd gevolgd hoe snel ze code schreven en hoe vaak ze fouten maakten.

„Opzettelijk werden de programmeurs gestoord door een telefoontje van een paar minuten. Het duurde tot een half uur voordat ze op hun oorspronkelijke tempo en kwaliteit terug waren.”

In veel banen is het belangrijk om bereikbaar te zijn.

„Het is een kwestie van kiezen. Je kan niet én goed denkwerk doen én constant onderbroken worden. Altijd bereikbaar moeten zijn blijkt bijna altijd een slap excuus voor mensen die aan hun telefoontje verslaafd zijn en hun werk slecht organiseren.

„Tenzij je op de klantenservice of zoiets werkt, zijn zaken zelden zo urgent dat ze geen tien minuten kunnen wachten. Of een uur. Laat je collega’s of klanten ondertussen via je voicemail en je out of office reply weten wanneer je weer helemaal tot hun beschikking staat.”




„Ongestoord werken is al de eerste stap. De tweede is het brein vaker en langer rust te gunnen. Wissel diep denkwerk af met pauzes. Even op niks concentreren en op niets reageren. Dat geeft de hersenen ruimte om inzichten en informatie te gaan archiveren. Ideaal gezien ga je even naar buiten. Of ruim je thuiskantoor op, dat is ook een beweging. In elk geval: weg van je schermpjes.

„Eet ondertussen wat fruit of groente. Want ons brein verbruikt veel energie. Je zult merken dat je na zo’n pauze opeens scherper denkt en creatiever bent. Voor een goede nachtrust geldt hetzelfde.”

Waarom is dat zo belangrijk?

„In je slaap werken je hersenen net zo hard als overdag. Maar dan met archiveren, in plaats van met reageren en concentreren. Het brein gaat zaken opbergen, opzoeken, weggooien. Zo kan het dat je ’s ochtends soms wakker wordt met de oplossing voor een probleem waar je de dag daarvoor nog in vastliep.”

Voor het interview mailde u dat u zich zorgen maakt over de cognitieve problemen van een deel van de mensen die Covid-19 hebben gehad.

„Ook voor het brein blijkt het belangrijk te voorkomen dat je dit gemene virusje oploopt – ook voor jonge mensen die niet tot een risicogroep behoren en thuis uitzieken. Een deel van hen heeft weken en maanden later nog last van chronische vermoeidheid, spierzwakte, en andere lichamelijke en mentale problemen.

„Ik ken een jonge professor die zich na Covid-19 niet meer kan concentreren. Ook zijn geheugen werkt niet meer goed. Hij onthoudt nauwelijks nog wat hij leest. Deze mentale mist blijft al maanden hangen. Een andere collega heeft moeite om zijn woorden te vinden en heeft angstaanvallen.”

Wat kunnen mensen met dit soort klachten doen?

„De adviezen die ik eerder gaf, gaan dubbel en dwars voor deze mensen op. Maak je cognitieve problemen niet nog erger door jezelf bloot te stellen aan een teveel aan prikkels en door je hoofd te weinig rust te gunnen. En laat je vooral niet wijsmaken dat je problemen psychisch zijn: het heeft een lichamelijke oorzaak.

„Verder is niets forceren en veel geduld hebben met jezelf goed. Dat is verschrikkelijk natuurlijk, als je voor Covid-19 volop actief was in je werk en je sociale leven. Terwijl je nu na het halen van een paar boodschappen als een oud besje moet bijkomen.”

Forza
Berichten: 1009
Lid geworden op: 04 nov 2014, 21:02

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Forza » 18 aug 2020, 08:06

Ondertussen is er in Wuhan niks meer aan de hand: https://www.ed.nl/buitenland/opmerkelij ... 81DHRUneXk

Afbeelding

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26877
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Martijn_bmw » 18 aug 2020, 08:25

Forza schreef: 18 aug 2020, 08:06 Ondertussen is er in Wuhan niks meer aan de hand: https://www.ed.nl/buitenland/opmerkelij ... 81DHRUneXk

Afbeelding
die zag ik ook voorbij komen, bizar he... :shock:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26924
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door romo » 18 aug 2020, 08:55

^Communisme is ook ernstig aan inflatie onderhevig :tooth:

Robin
Berichten: 51577
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Robin » 18 aug 2020, 09:36

Dat in Wuhan laat zien wat ik dus bedoel. En wij hier voorzichtig doen(met reden!)...

Hou toch op:)

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26877
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Martijn_bmw » 18 aug 2020, 09:49

Vergeet niet dat ze daar in Wuhan ook een hele tijd lockdown hebben gehad en op een iets minder gezellige manier dan hier in NL niks vrijwillig niks privacy.

Daar hebben ze het virus al een tijdje compleet uitgebannen (op dit moment)


Evengoed lijkt mij zo’n feestje nu nog niet zo verstandig... er zal er maar 1 tussen zitten die het virus wel onder de leden heeft

Robin
Berichten: 51577
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Robin » 18 aug 2020, 10:01

Martijn dit virus ban je niet uit. Niet op deze manier. Laten we gewoon logisch nadenken.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 28006
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Luco » 18 aug 2020, 10:02

Martijn_bmw schreef: 18 aug 2020, 09:49 Vergeet niet dat ze daar in Wuhan ook een hele tijd lockdown hebben gehad en op een iets minder gezellige manier dan hier in NL niks vrijwillig niks privacy.

Daar hebben ze het virus al een tijdje compleet uitgebannen (op dit moment)


Evengoed lijkt mij zo’n feestje nu nog niet zo verstandig... er zal er maar 1 tussen zitten die het virus wel onder de leden heeft
Dan wordt het weer feest😁

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 28006
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Luco » 18 aug 2020, 10:02

Robin schreef: 18 aug 2020, 10:01 Martijn dit virus ban je niet uit. Niet op deze manier. Laten we gewoon logisch nadenken.
tot zover Robin aan de zijlijn🤣🤣😇

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31488
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door JP » 18 aug 2020, 10:07

Oh, maar zij houden zich niet aan de regels, waarom wij dan wel ? Omdat het je lokale economie aan het infuus houdt misschien ?

Afbeelding

Robin
Berichten: 51577
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Robin » 18 aug 2020, 10:09

Luco :)

Is toch zo?

Hier in Nederland vingerwijzen we naar elkaar en in Wuhan een enorm feest.

Ik roep het al in andere politiek/ maatschappelijk zo vaak: We zitten in Nederland niet onder een kaasstolp.


@JP. Nee. Wij houden ons aan de regels en ik doe mee. Wuhan niet. Richt je pijlen op een ander aub.

Tom
Berichten: 21795
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Tom » 18 aug 2020, 10:28

Even je chinees bijspijkeren en daar een zaak openen Robin :tooth:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31488
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door JP » 18 aug 2020, 10:39

"the Clockdown Wuhan" :tooth:

Vanavond weer naar het praatje kijken. De teugels moeten strakker, zeggen ze.
Onduidelijk is nog of eerdere versoepelingen worden teruggedraaid. Het kabinet maakt zich vooral zorgen over besmettingen in de privésfeer, dus bij mensen thuis, onder vrienden en bij bijvoorbeeld huwelijken. Veel mensen lijken in dat soort omstandigheden de regels niet in acht te nemen.

Een ander punt is mogelijk of het aantal toegestane bezoekers bij feesten en dergelijke weer naar beneden moet. Bij bijeenkomsten zonder reservering of gezondheidscheck mogen maximaal 250 mensen bijeenkomen, mits ze 1,5 meter afstand kunnen houden. Het kabinet hoopt verder dat burgemeesters bereid zijn nieuwe lokale maatregelen te nemen, zeggen bronnen in Den Haag.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Peric » 18 aug 2020, 13:30

:tooth:

Het gevreesde gesprek tussen mij en mijn kleinkinderen later...🙈😅

Nou jongens, gaan jullie nog iets leuks doen dit weekend?

Jan (20): Ik ga dit weekend online daten.

Piet (18): nou ik niet hoor! Ik wil nog niet trouwen en chatten kan ik ook wel met mijn vrienden. Dat ga ik dan vanavond ook doen, online chatten. Met een biertje er bij natuurlijk, want dat mag ik nu eindelijk hebben.

Truus (16): Ik ga dansen en dan het filmpje op tiktok zetten.

Ik: goh.. toen ik jong was gingen we met zijn allen op stap, dan kon je al die dingen tegelijk doen...

Op stap Oma? Hoe ging dat dan?

Nou, dan ging je naar een bar dancing met je vrienden om een biertje te drinken en/of te dansen en als je geluk had dan kwam je iemand tegen die je leuk vond.

Dansen? Binnen? Maar kon je elkaar wel verstaan dan met de muziek aan?

Ik: nou dat was wel eens moeilijk, je moest dan heel dicht bij elkaar staan en soms moest je zelfs schreeuwen om elkaar te verstaan.

Schreeuwen Oma? Mocht dat zomaar? En hoefde je dan geen 1.5 meter afstand te houden?

Ik: Nee dat hoefde toen nog niet.

We stonden, zaten, zongen en dansten heel dicht bij elkaar.

Zingen? Met zijn allen? Mocht dat ook?

Ik: Jazeker! Er werden toen zelfs hele festivals gehouden waar duizenden mensen samen kwamen om te zingen en dansen.

Werd dan niet iedereen ziek?

Ik: Och, iedereen was wel eens verkouden, maar dan ging je gewoon aan het werk.

Jan: Aan het werk, terwijl je verkouden was😱???

Ja hoor, alleen de aanstellers bleven thuis.

Er werd toen ook gewoon nog gezoend.

Truus: Gezoend??? Ieuw!!😣 Met mensen van buiten je eigen huishouden oma?

Ja hoor, dat deden mensen vroeger als ze gingen daten. Het was zelfs zo dat mensen elkaar vaak begroetten met 3 kussen op de wangen. Zo feliciteerde je mensen ook, met een hand en 3 zoenen.

Met oud en nieuw gaven veel mensen zelfs iederéén een hand en 3 zoenen.

Truus: Jakkes, wat smerig! 😨

Had iedereen dan wel alcohol bij zich om zijn/haar handen te desinfecteren?

Ik: Ja, we hadden met oud en nieuw meestal wel alcohol bij ons, maar dat smeerden we niet op onze handen hoor, dat dronken we lekker op! 😁

Piet: Er was toen ook nog overal vuurwerk toch Oma?

Ik: Ja dat klopt! Iedereen mocht dat gewoon nog afsteken.. en je had op sommige plekken vuurtjes en feesten.

Jan: Ging iedereen dan naar die feesten?

Nou, niet iedereen natuurlijk, sommige mensen stonden gewoon in groepjes op straat.

Jan: In groepjes? Meer dan 3 mensen?

Ja hoor, dat mocht toen gewoon.

Als het koud werd, mocht je zelfs met zijn allen naar binnen gaan.

Echt? Met zijn allen in 1 huis? Kwam dan de politie niet?

Nee joh, dat was toen heel normaal. Zo lang de buren er maar geen last van hadden..

Truus: vertel nog eens iets meer oma, wat er vroeger was en nu niet meer..

Ik: Toen oma klein was, hadden we Sinterklaas en zwarte Piet.

Wat was dat voor feest dan Oma?

Dat was een feest waarbij kinderen chocola, pepernoten en cadeautjes kregen. Er is toen nog een heel gedoe om geweest omdat sommige mensen vonden dat zwarte piet racistisch was en andere mensen wilden zwarte piet houden omdat ze vonden dat het bij de Nederlandsche cultuur hoorde.

Enorme rellen zijn er om geweest!

Hoe is dat afgelopen Oma?

Och, na het eerste corona virus mochten er niet meer zo veel mensen naar de intocht komen en trakteren op scholen mocht ook al niet meer.

Uiteindelijk hebben ze het hele feest maar afgeschaft. Een hoop gedoe om niks...

Wat is trakteren?

Dat mochten kinderen vroeger op school als ze jarig waren.

Dan namen ze voor alle kinderen uit de klas iets lekkers mee en nadat er voor ze gezongen was, deelden ze dat uit.

Pakten alle kinderen dan iets uit dezelfde bak?

Ja hoor, ook dat was vroeger heel normaal.

In sommige culturen aten mensen zelfs van dezelfde borden, of uit dezelfde pan!

Oma?

Ja lieverd?

Wat is cultuur?

Oh, dat is iets van vroeger...

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26877
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Martijn_bmw » 18 aug 2020, 14:28

^^ hij is leuk :tooth: :tooth:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26924
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door romo » 18 aug 2020, 21:21

romo schreef: 26 jul 2020, 21:04 Het gaat om de trend, die is niet goed.

Dat gekoppeld aan gevierde teugels qua regels, vervolgens die regels verminderd opvolgen.

We gaan het zien.
^ Bovenstaande 26-07-2020 gepost

Nu net 3 weken later zien we het idd, aanscherping dus.


Ik vind dat Rutte wel erg veel vertrouwen blijft houden in het "gezonde verstand" van de Nederlander. Afgelopen zomer is toch wel gebleken dat dit wishful thinking is.

Rutte, als liberaal, wil niets afdwingen, zijn liberale principes niet verloochenen.

Liberalisme neemt verantwoordelijkheid met zich mee, als die eigen- en gegeven verantwoordelijkheid in de samenleving (juist nu) niet kan worden waargemaakt, dan is daar de grens van een liberale maatschappij bereikt.

De tijd dat regels ter discussie worden gesteld is en moet dan voorbij zijn, het is tijd voor autoriteit (das een onbekend woord voor velen want opgevoed in de ja, alles moet maar kunnen maatschappij) als verantwoordelijkheid gegeven en gevraagd, vervolgens niet wordt geleverd, dan is gezag en autoriteit afdwingen de enige juiste vervolg stap.


Rutte had boven zich uit kunnen stijgen, een echte staatsman kunnen zijn, als hij over de schaduw van zijn liberale principe was gestapt, met duidelijke regels, aanscherping en handhaving, dan had ie een plek in de geschiedenisboeken verdiend.

Leiding geven = Leiding nemen

Het is allemaal nog steeds te makkelijk, te vrijblijvend, te veel een beroep doen op mensen die niet in staat zijn verantwoordelijkheid te nemen, te duiden. Van die groep (mogelijk niet groot, hou me ten goede) zal een hele maatschappij wellicht nogmaals de zure vruchten gaan plukken.

Het is als altijd; de goeden moeten weer onder de kwaden lijden.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26877
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Martijn_bmw » 18 aug 2020, 21:34

Eens Romo, viel mij ook op en viel mij ook tegen.
Ik denk juiste keuze om vooral aan te spreken op privé gedrag in privé omgeving maar ipv advies had ik graag een verbod gezien op groepen groter dan 6 gasten.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31488
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door JP » 18 aug 2020, 22:18

Het volk laat zich niet meer temmen. Dan krijg je alleen nog maar meer protesten van, zeker als er dan ook nog op gehandhaafd moet worden. Diegene kijken niet naar de lange termijn, helaas.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8064
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door MParallel » 19 aug 2020, 03:26

Rutte kijkt wel uit met de verkiezingen ‘om de hoek’.

Robin
Berichten: 51577
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door Robin » 19 aug 2020, 06:58

Romo, betr Rutte, dat riekt in mijn ogen naar een beetje dictatoriaal gedrag als dat zou gebeuren. Zo'n land is dit niet.


JP schreef: 18 aug 2020, 22:18 Het volk laat zich niet meer temmen. Dan krijg je alleen nog maar meer protesten van, zeker als er dan ook nog op gehandhaafd moet worden. Diegene kijken niet naar de lange termijn, helaas.
Dat zeg ik dus ook de hele tijd en geheel met de totale alinea eens. Ik neem ook maatregelen en houd me aan de regels.
Ik ben er net zo klaar me als jullie.

Wel heb ik het idee dat 'overheden' er nu bepaalde voor de privacy van de burger ongunstige wetten etc er makkelijker doorheen kunnen jassen omdat ze angst zaaien. Ook het 'niet meer contant mogen/kunnen betalen' was zoiets.

In mijn ogen.

Maarja.

:coffee:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26924
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Corona in Nederland.....

Bericht door romo » 19 aug 2020, 07:17

Eens dat er risico is om er bijzondere maatregelen door te drukken, maar daarvoor hebben we een parlement.

Maar bijzondere omstandigheden vragen om bijzondere maatregelen, wel passend in die parlementaire democratie IMO.

Das verre van dictatoriaal gedrag, maar als de overheidsregels aangescherpt worden, mens en maatschappij zich er niet aan houden, dan rest alleen strakker optreden.

Het probleem hierbij is dat er een hele generatie die "regelloos" is opgevoed, die weten niet wat autoriteit en gezag in houdt, die mensen laten zich idd niet zo maar de wet op leggen. Die gaan het met harde hand en terugwerkende kracht alsnog leren.

Mogelijk komt daarbij, mocht de situatie verder verslechteren en deze groep zich van niets en niemand wat aantrekkend, dat dit niet alleen politiek, maar ook maatschappelijk niet meer wordt gepikt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 14 gasten