EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
k33z

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door k33z » 05 apr 2024, 15:38

Ik snap de afkeur tegen EVs niet zo goed meer.

Geeft een EV enorm veel driving-fun? Nee, niet direct. Meer luxe allerdaags vervoer.

Maar geeft een gemiddelde 3-serie (M340i en M3 uitgesloten) dan heel veel rijplezier, of een gemiddelde 1-serie, Golf of C-klasse? Net zo weinig als een EV vind ik. Zeker nu deze auto's ook allemaal als automaat geleverd worden, dan is het plezier ook al stukken minder. En laten we zwijgen over het motorgeluid dat door de speakers komt.

Dus voor het echte leuke werk, daar heb je nog een machtige benzineverbrander voor nodig. Maar voor al het andere heeft een EV zeker ook een plek.

Of zie ik dat nu echt verkeerd.
Laatst gewijzigd door k33z op 05 apr 2024, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.

JP

Bericht door JP » 05 apr 2024, 15:40

Privé gekocht of private-lease K33z ? :coffee:

k33z

Bericht door k33z » 05 apr 2024, 15:41

JP schreef: 05 apr 2024, 15:40 Privé gekocht of geleased K33z ? :coffee:
Tesla Model 3 lease, zou ik inderdaad minder snel prive kopen maar puur omdat ik geen nieuwe auto's prive koop. Maar het nieuwe type Model 3 (over aan aantal jaar wanneer deze 2de hands te krijgen zijn) prive kopen voor 25k, dat zou ik zeker overwegen als het nodig was.

We hebben wel prive een Mini Cooper SE, dus ja ook prive een EV gekocht.
Laatst gewijzigd door k33z op 05 apr 2024, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.

k33z

Bericht door k33z » 05 apr 2024, 15:42

En voor het EV tijdperk genoeg leuke auto's gehad. Recent nog een M135i, Megane RS en ander leuk spul. Mis ik het? Op dit moment niet, maar kan altijd nog komen en dan handel ik daar tegen die tijd wel weer naar.

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 05 apr 2024, 15:45

Ik probeer een open mind te houden mbt EV; maar als je die 2 filmpjes (vooral dat gezin wat een vakantie wil plannen) ziet waar mensen hun hele mobiliteit laten afhangen van hun electrische auto en hun app op de telefoon, dan laat ik anderen graag voorgaan voorlopig.

Filmpjes op deze BMW pagina -> https://www.bmw.nl/nl/elektrische-auto/ ... OP20225-.-.

k33z

Bericht door k33z » 05 apr 2024, 16:00

Ik weet niet wat de prijzen doen en de restwaarde, maar puur kijkend naar de auto. Als je mij prive de keuze geeft een BMW 430i of een BMW i4 dan kies ik de i4. Als daily een veel fijnere auto voor wat ik ermee doe (hele lange stukken rij ik toch amper, behalve vakanties).

Een M440i of een i4? Dan de M440i. Om aan te geven dat ik echt wel een petrolhead blijf, maar ben dan wel heel selectief dat het een bijzondere benzinemotor moet zijn. Een 4-cylinder turbo.... nee, dan een EV.

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 05 apr 2024, 16:10

Als het even duur zou zijn dan ging ik voor de 430i, want geen gedoe met het laden/plek vinden en dan auto weer weghalen etc. Alleen al daarom. Ik heb een I4 proefgereden alsook een 330i G-serie en die laatste stuurde best okay.

k33z

Bericht door k33z » 05 apr 2024, 16:13

Wel met 1 kanttekening van mijn zijde, dat is dat ik wel een laadpaal aan huis heb met twee overdekte parkeerplekken. Zonder laadpaal op eigen terrein zou ik geen EV nemen. Laden op de straat is gewoon onpraktisch.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 05 apr 2024, 16:18

@Kees , dat bedoel ik dus, geen laadpaal geen EV...

Van alles is wat te zeggen, maar dat laden is bij mij(naast die range als ik wat ga trappen) toch een dingetje en wat Veejay zegt hierboven.
Ik lees goede verhalen over de Tesla Model 3, die nieuwe die Kees nu heeft, maar toch, ik wuif dat weg. Ik heb geen laadpaal, ook niet in de parking beneden een appartement van mij...komt er ook niet. Dus ieder kijkt naar z'n eigen situatie.

Rijcomfort, in de range C/3er A4 hoef ik qua rijcomfort echt geen EV hoor, een '330d' en je rijdt met in het achterhoofd de long range en 2 minuten tanken plus lekker comfie.

M'n zwagertje heeft een drietal EQA's te rijden , rijdt ie zelf ook mee, prima, maar ook niet meer dan dat. Niks bijzonders zegmaar.
Wil nog wel eens in een i4 rijden, de 'basis' 40(?) Die i4M50 vind ik te zot.

En waar zijn de (sub) middenklasse EV's waar het 'voetvolk' straks mee onderweg moet? De Polo/Fiesta/Corsa EV? Hoe 'comfy' zijn die tov hun ICE broeders en de range/laadtijd?

Elise

Bericht door Elise » 05 apr 2024, 16:21

k33z schreef: 05 apr 2024, 15:38 Ik snap de afkeur tegen EVs niet zo goed meer.
Uit onderzoek Elektrische rijders massaal terug naar benzine

https://www.evrijders.nl/magazine/natio ... -2023.html

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 05 apr 2024, 16:26

Robin schreef: 05 apr 2024, 16:18
En waar zijn de (sub) middenklasse EV's waar het 'voetvolk' straks mee onderweg moet? De Polo/Fiesta/Corsa EV? Hoe 'comfy' zijn die tov hun ICE broeders en de range/laadtijd?
E208 / E-corsa / elek mini / elek Up! etc zijn juist nog veel meer in het voordeel van een EV v.s. ICE als het op rijcomfort aankomt.
ipv een overstuur klinkende 1.0 of kleinere 3 cilinder zonder pit zit je heerlijk stil met plenty power onder je voet in de EV variant.

In de hogere klasse heb je vaak ook wel een dikke benzine brommer in het vooronder wat (ook) een fijne krachtbron is om mee onderweg te zijn.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 05 apr 2024, 16:27

Elise schreef: 05 apr 2024, 16:21
k33z schreef: 05 apr 2024, 15:38 Ik snap de afkeur tegen EVs niet zo goed meer.
Uit onderzoek Elektrische rijders massaal terug naar benzine

https://www.evrijders.nl/magazine/natio ... -2023.html
Geen idee waar de sensatie zoekers hun onderzoekje op doen maar bij ons (en elke LM) is de order intake voor EV's hoger dan ooit dit jaar... en lease/zakelijke aankoop is bijna alle nieuw verkoop.

De particulier die van eigen centen een geheel nieuwe auto koopt is op 1 hand te tellen.

k33z

Bericht door k33z » 05 apr 2024, 16:32

@Robin, ik snap dat ik misschien teveel vanuit mijn perspectief praat. Ik rij niet enorm veel, ik heb een eigen laadpaal, allemaal dingen die wel belangrijk zijn om de onpraktische zaken van een EV niet te ervaren.

Maar het gaat mij er meer om dat de afkeer die vaak nog enorm heerst tov een EV ook lang niet altijd terecht is. Tot een jaar geleden had ik ook een enorme hekel aan een EV, veelal gebaseerd op vooroordelen. Nu ik meer ervaring heb met EVs zijn die vooroordelen bij mij weggevallen en rij nu zelfs 2 EVs, het moet niet gekker worden.

Voor mij is een daily EV met een WLTP range van 500+ meer dan genoeg om nooit range stress te hebben. Die Mini Cooper SE is puur leuk als 2e auto (stadsauto). Die range is natuurlijk veel te weinig als enige auto waarmee je veel wilt gaan rijden. Dus daar gaat jou punt zeker nog op Robin, als je een kleine EV als enige auto wilt.... dat werkt op dit moment voor veel mensen gewoonweg niet.

Een ieder moet het voor zichzelf bepalen en iedere situatie is anders. Feit blijft denk ik wel dat hier veel haat is richting EVs gebaseerd op vooroordelen (daar maakte ik mijzelf ook schuldig aan).

Elise

Bericht door Elise » 05 apr 2024, 16:40

Martijn_bmw schreef: 05 apr 2024, 16:27 Geen idee waar de sensatie zoekers hun onderzoekje op doen
De sensatie zoekers zijn :
Het Nationaal EV- en berijdersonderzoek is een initiatief van de Vereniging Elektrische Rijders (VER) en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Het onderzoek:
De respondenten
Ruim 4.800 EV-rijders hebben dit jaar de vragenlijst ingevuld. We hebben dit jaar alleen respondenten mee laten doen die een volledig batterij-elektrische auto rijden, dus geen plug-in hybride of waterstofauto’s. De verhouding nieuwe en tweedehands rijders komt overeen met de verhouding in de algemene Nederlandse bevolking. Het valt op dat de particuliere EV-rijders sterker vertegenwoordigd zijn in de enquête dan in het nationale wagenpark van volledig elektrische auto’s.

Tom

Bericht door Tom » 05 apr 2024, 20:16

k33z schreef: 05 apr 2024, 16:32 Maar het gaat mij er meer om dat de afkeer die vaak nog enorm heerst tov een EV ook lang niet altijd terecht is.
Andersom zie je hetzelfde, hoeveel leaserijders (en dan specifiek de groep die geen autoliefhebbers zijn en privé weinig uitgeven aan vervoer) die trots als een pauw op hun EV zijn en de nadelen niet willen benoemen. Die hebben er altijd een handje van het elke 2,5 uur stoppen onderweg naar vakantie goed te praten, want de kinderen moeten dan plassen :)

Ik denk ook dat iedereen uit de eigen situatie redeneert. Wel of geen laadpaal op eigen terrein, of je die 50K prive aftikt of alleen de bijtelling, hoeveel kilometers je maakt, regelmatig buitenlandse ritten, heb je al een dikke/leuke ICE op de oprit etc.

Zelf heb ik niet per se iets tegen EV's. Zou het dagelijks vervoersmiddel ook prima kunnen rijden. Voor liefhebberij/fun haak ik echter af, dan altijd een ICE, ben nog geen EV tegengekomen die mij hebberig maakt.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 05 apr 2024, 21:45

Zal ik eens iets bekennen, ik heb nog nooit in een EV (mee)gereden :shock:

k33z

Bericht door k33z » 05 apr 2024, 22:05

@Tom, helemaal eens met wat jij zegt.

De mensen die alleen maar hun eigen situatie goed willen praten, daar kom je er niet mee uit. Ajax of Feyenoord, Apple of Android, EV of ICE. Het leven is niet zwart-wit.

Denk dat hier op DF logischerwijs meer EV haters zitten, vaak op basis van vooroordelen. Maar die EV lovers, zonder enige vorm van auto affiniteit die trots zijn op hun 0-100 acceleraties, daar kan ik ook niets mee :)

Dat er weinig tot geen EVs zijn die een autoliefhebbershart sneller doen kloppen, daar ben ik het mee eens. Misschien die nieuwe Hyundai. Aan de andere kant vind ik dat op ICE niveau ook gelden voor 99% van de aangeboden auto's, die doen mij ook niets. Alleen de onbetaalbare ICEs zijn tegenwoordig nog echt leuk. Als daily is een EV (mits de juiste) echt fantastisch.

Luco

Bericht door Luco » 05 apr 2024, 22:18

En die "juiste" is ook weer voor iedereen anders (ice of ev)

JP

Bericht door JP » 06 apr 2024, 01:39

Zeker is ev de heilige graal, maar wat ik al eerder aanhaalde, maar enigszins ontkracht werd door Martijn EV-EQS, als je een eigen zaak hebt, zzp'er bent of 'via het werk' mag leasen, het zal je financieel echt een voordeel geven, anders deed men het ook niet. Niemand die dit doet vanwege het rijeigenschap of voor een beter milieu. Ja, die in je portemonnee. Extra zonnepanelen moeten leggen om je ev te laden en dan nog die laadpaal op je oprit (als je die al hebt), het zijn allemaal kosten die je extra moet maken, maar die niet meegerekend worden.
Het zijn hier niet de modale Henk en Ingrid'n die dat doen, via een private-lease of die €50-60k privé aftikken. Gebruikt zal de particulier ze ook nog niet durven aankopen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 06 apr 2024, 06:51

@JP financiële voordeel is er zeker wel maar niet meer in fiscaal voordeel voor de leaserijder wat eerder wel zo was met lage bijtelling en de hausse Tesla’s van kwam.

Het zit nu juist op het gebruik per 100km 16-20eur benzine vs 4-6eur stroom. Op een groot wagenpark met veel kilometers gaat dat hard tellen dan daarnaast voor bedrijven nog belangrijker de CO2 uitstoot die verlaagd en daar komt de steeds meer verplichting vandaan dat lease alleen nog maar EV mag zijn.

Voor de particulier moet dat kwartje nog een beetje gaan vallen wbt lage variabele kosten en moeten tweedehands EV’s nog ouder /goedkoper worden zodat ze ook überhaupt te kopen zijn door jan modaal op de gebruikte auto markt.

Verder een met K33z het is niet zwart-wit EV vs ice beide hebben voors en tegens maar ook van de huidige 99% ice gaat mijn petrol hart niet kloppen.

Wout309t
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Bericht door Wout309t » 06 apr 2024, 07:19

Als je zoals ik 's ochtends en 's middags 20km met de spits mee moet sukkelen gaat er m.i. niets boven een EV.
Zoek je puur rijplezier dan vind je dat niet in een EV, maar ook niet meer in veel hedendaagse ICE's.

De fiscalist
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3

Bericht door De fiscalist » 06 apr 2024, 08:37

Ben wel benieuwd hoeveel wegenbelasting we straks mogen gaan betalen voor onze EV. Dat maakt het plaatje wel minder interessant vrees ik.

Luco

Bericht door Luco » 06 apr 2024, 08:52

Bij de EV is het natuurlijk veel meer afhankelijk van je eigen situatie dan bij een ice, vooral het verbruik (benzine en diesel kan je zelf niet opwekken)

Als ik naar mijn eigen situatie kijk dan scheelt het verbruik zoveel dat ik daarvan de zonnepanelen en laadpaal kan betalen en het dan binnen een jaar heb terugverdiend in vergelijk met diesel, want 0 euro aan stroom en ongeveer 6000 euro aan diesel.
panelen voor de ev en laadpaal waren ongeveer dat bedrag.

Dus ja ik ben gek als ik dan voor het werk nog blijf dieselen.
Ook als er wegenbelasting komt is het voor mij een no brainer.

Voor plezier ook een no brainer ICE

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 06 apr 2024, 09:08

Het hangt dus inderdaad van je eigen situatie af.
JP schetste het hierboven héél goed en Tom ook....

Het wordt 'm even(nooit?) niet: een sub middenklasse EV, want MartijnBMW heeft geen valide argumentatie helaas(wist ik ook wel, retorische vraag)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 06 apr 2024, 09:18

Ik ben nog een dinosauriër, denk ik. Ik wil helemaal geen EV. Ik kan dat ook niet helemaal duiden. Stug er tegen zijn, denk ik. Wss verkeer ik in de situatie dat ik een ICE nog gewoon kan betalen en het daardoor wel goed vind. Want centenkestie is een EV voor mij vast voordeliger voor meestal woon-werk verkeer. Komt alleen nog bij dat ik eigenlijk geen enkele EV mooi vind. Ja, de hele dure wel maar liggen buiten bereik of voldoen niet qua ruimte (denk ik, niet naar gekeken). Ik kan niet lyrisch worden over de next Kia EVxx of welke dan ook. Gezien mijn leeftijd kan het maar zo zijn dat ik nog een 5-10 jaar een ICE rijd en dan als suffe pensionado een hoge emotieloze EV aanschaf.

Plaats reactie