Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
RVV

Re: Wereldwijde recessie op komst, of niet?

Bericht door RVV » 09 okt 2008, 11:22

Arthur, ik kan er niet om lachen, het is feitelijk in en in triest.. maar het is ook EEN CATAGORIE mensen die dat altijd overkomt.. Ik pik ze er feilloos uit.. bij mij zich een uur laten voorlichten en voor 2 tientjes minder, maar ook geen service en fatsoenlijk advies een matras elder kopen... en dan zie je ze na een paar maand op de stoep staan.. doen alsof hun neus bloed, maar wel opnieuw zich laten voorlichten omdat de vorige aankoop zo beroerd was..

Hetzelfde typje.. gaat ook voor 4 euro besparing per maand zijn hele energie huishouden omswitchen naar een onbekende marktpartij.. maar ojee wat een gezeik met dubbele incasso's ed..

Hetzelfde typje.. gaat een vakantie boeken in Turkije voor prijzen waarvoor je hier nog niet met de trein tussen Zwolle en Amsterdam kunt reizen... maar ojee.. wat was het eten slecht, de bedden smerig en het hotel ver van het strand... en het vliegtuig storte ook nog bijna neer..

Hetzelfde typje rijd 30 km om naar een benzinepomp om 3 euro te besparen op ene tank benzine.. maar ojee.. rekenen wat een auto per kilometer kost doen ze niet..

Hetzelfde typje.. staat op de vlees afdeling te azen totdat de slagerijverkoopster weer een paar plakjes boterham worst neer plempt.. en ze staan zichzelf weer vol te sransen.... Om daarna koffie te gaan zuipen die toch gratis is en wat kan het verdommen dat die lunchroom verderop kapot gaat omdat ze te beroerd zijn om daar koffie te drinken..

Maar ojee... wat als ze zelf ene keer flink op hun bek gaan...

Dat hele Icesave gebeuren is 1 grote zeperd,.mensen doen maar wat, laten zich helemaal verleiden door 1 dingetje.. en dat is gewoon,, net even wat meer kunnen pakken... dat ze daar risico's bij nemen.. ala.. denken ze niet over na..Vanochtend in de krant een ondernemer die zijn toko verkocht heeft en 250000 euro op een Icesave rekening zet :? Zijn leven lang zal die hoogstwaarschijnlijk gewoon zaken hebben gedaan met een NL bank...maar die was nu te min vanwege 1 procent minder rente.. GTFO denk ik dan..

Ik gun niemand die ellende, heb geen leedvermaak... maar het is eigenlijk alleen maar aan die mensen zelf te danken... wie boekt zijn zuurverdiende poen nou over naar een bedrijf dat je niet eens kent ????? OP BASIS VAN EEN WEBSITE ?????? Ja DNB vond het allemaal wel oke..nou dan is het goed...

En we sussen onszelf weer verder in slaap..

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 09 okt 2008, 11:48

Nu moet ik wel even een kleine kanttekening plaatsen Rico.

In het geval van mijn zus (wat spaarcenten bij Icesave) had ze gewoon wat centen over die even ergens gestald moesten worden. Zij heeft toen (logischerwijs) gewoon de hoogste rente opgezocht. Het mooie aan ons banksysteem is (was) dat je overal je geld veilig neer kon zetten omdat ons controlesysteem ok is. Zij heeft dus gewoon de hoogste rente gezocht en daar haar geld geparkeerd.

Waarom zouden we alles dat niet Nederlands is niet mogen vertrouwen? RBS? Fortis? Icesave? Deutsche Bank? Allemaal slecht ineens?

En mijn zus valt zeker niet onder jouw 'type' mensen, integendeel.

RobS

Bericht door RobS » 09 okt 2008, 11:49

Afbeelding

Luco

Bericht door Luco » 09 okt 2008, 11:50

Nou Rico, ik heb een accountant die is een ongelooflijke zeurpiet en zeer correct.
Is vaak te voorzichtig.
Zoekt alles goed uit.

Maar die had dus ook zijn spaargeld (bijna 100.000) bij icesave staan.
Ik blij dat ik bij de bank zit die nu van de staat is.
Veiliger kan je niet zitten :clap: :clap:

RVV

Bericht door RVV » 09 okt 2008, 11:51

Zit me net af te vragen, als die Icesave oplichters.. nou GEEN Nederlandse site hadden gehad.. en alleen maar een IJslandse site.. wie kan er IJslands ?

http://nl.wikipedia.org/wiki/IJslands" onclick="window.open(this.href);return false;

Zou er ook maar iemand een haar op zijn hoofd laten overwegen om daar dan de poen te parkeren ???

Nederlands LIJKT wel heel betrouwbaar.. :bag:

RobS

Bericht door RobS » 09 okt 2008, 11:54

Rico schreef:Zit me net af te vragen, als die Icesave oplichters.. nou GEEN Nederlandse site hadden gehad.. en alleen maar een IJslandse site.. wie kan er IJslands ?

http://nl.wikipedia.org/wiki/IJslands" onclick="window.open(this.href);return false;

Zou er ook maar iemand een haar op zijn hoofd laten overwegen om daar dan de poen te parkeren ???

Als het een wazige bank in een apenland was geweest, zonder toezicht van de DNB en zonder NL deposito regeling dan had ik er nooit een rekening geopend. Door deze 2 dingen heeft NL valse hoop gegeven dat het allemaal wel goed zat.

Waar moet je als Nederlander nog op vertrouwen?

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 09 okt 2008, 11:55

Vind het ook wat te kort door de bocht, Rico.
Ik "ken" jouw typetjes wel, weet wat je bedoelt.
Maar d'r gaan er zoveel naar de knoppen puur door onbetrouwbare types en dan doel ik meer op dat Palm invest en weet ik veel wat voor "spelletjes" nog meer :?
Bij banken ligt dat wellicht ietsie anders.
Ik heb m'n geld ook op i-net spaarrekeningen puur voor de hogere rente.
Wel op een NL bank, dat wel. Dus gaat 'ie naar de knoppen dan krijg ik (nu iig) m'n ton terug :mrgreen:

Luco

Bericht door Luco » 09 okt 2008, 11:57

anders heb ik nog wel een "ton" voor je hoor :mrgreen:

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 09 okt 2008, 12:01

+1 @ Rico....

Tuurlijk zet hij het wat ongenuanceerd neer, er zitten altijd mensen tussen die niet voldoen aan het door Rico geschetste beeld, maar ik denk wel dat het opgaat voor het gros van de mensen.

Vooralsnog merk ik persoonlijk ook erg weinig van een recessie.

Het gros van de mensen dat nu zit te janken, is inderdaad het slag mensen dat alleen maar geinteresseerd was in hoge rendementen.
Het risico dat daar aan gekoppeld was werd genegeerd, de economie draaide immers als een dolle......
Wat kon er nou gebeuren......

Nou......dit dus......

RVV

Bericht door RVV » 09 okt 2008, 12:02

Tja ieder zijn keuze..

Icesave met alle respect.. vind ik ook een apebank..(is dus ook gebleken, want dat ze op springen stonden wisten ze al toen ze met dit soort renteverhalen zieltjes gingen winnen) en hoeveel mensen zetten hun poen nu nog steeds op allerlei vage... Turkse en Russische banken..

GOH allemaal te vertrouwen WANT.. vallen ook onder de regels van DNB... en Wouter Bos heeft zelf gezegd....

Je moet vooral jezelf vertrouwen en niet iemand die zegt dat je ze wel kunt vertrouwen..

RutgerK

Bericht door RutgerK » 09 okt 2008, 12:02

Rico, ik snap de vergelijking niet helemaal. Aan IceSave was weinig dubieus en op de rekeningtegoeden bij Icesave zijn de IJslandse en Nederlandse depositogarantiestelsels van toepassing.
Ik vind het dan ook niet verwijtbaar als mensen tot € 38.000,- (€ 20.000 pls 90% van € 20.0000) bij Icesave neer hebben gezet. Daarboven kan je twisten of je je risico's goed gespreid hebt.

Dus niets voor een dubbeltje op de eerste rij zitten maar een nationale overheid die nog even niet thuis wil geven. Stel dat IJsland zou besluiten dat zij hun depositogarantiestelsel niet na komen dan is dat de doodsteek voor de gehele IJslandse banksector. Als dat signaal nu wordt afgegeven dat zou ik zelfs als inwoner van IJsland mijn spaartegoed direct naar het buitenland verplaatsen waar mijn spaartegoeden dmv een depositogarantiestelsel wel zijn gewaarborgd.

Nogmaals het geboden rentepercentage is zeker niet uitzonderlijk, maar vooral de vrije opneembaarheid was bij Icesave een groot voordeel.

IJsland heeft gelukkig een eigen munteenheid en zal heel wat Kronen moeten gaan bijdrukken. :wink:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 09 okt 2008, 12:04

Rico schreef:Zit me net af te vragen, als die Icesave oplichters.. nou GEEN Nederlandse site hadden gehad.. en alleen maar een IJslandse site.. wie kan er IJslands ?

Rico, informeer je even. DE DNB stelt wat voorwaarden voordat je uberhaupt als bank op de Nederlandse markt mag treden. Icesave heeft niet alleen een Nederlandse site maar ook een Nederlands kantoor.

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 09 okt 2008, 12:10

Rico schreef:Tja ieder zijn keuze..

Icesave met alle respect.. vind ik ook een apebank..(is dus ook gebleken, want dat ze op springen stonden wisten ze al toen ze met dit soort renteverhalen zieltjes gingen winnen) en hoeveel mensen zetten hun poen nu nog steeds op allerlei vage... Turkse en Russische banken..

GOH allemaal te vertrouwen WANT.. vallen ook onder de regels van DNB... en Wouter Bos heeft zelf gezegd....

Je moet vooral jezelf vertrouwen en niet iemand die zegt dat je ze wel kunt vertrouwen..
Met alle respect, maar ik vind je nu wel heel erg achteraf praten. Jij verklaart mensen die dus een hoge rente opgezocht hebben ineens voor gek omdat achteraf bleek dat de bank het niet redde. Enig idee hoeveel mensen je hieronder schaart?

Onder andere de Lehmann Brothers, en Fortis en ABN werden ook 'gered'. Zonder ingrijpen van de staat waren die dus blijkbaar ook omgegaan. Waren de mensen met een rekening bij de ABN of Fortis (zelfde garantievoorwaarden) dan ook zo gek geweest om hun geld op een 'apenbank' te zetten?

RVV

Bericht door RVV » 09 okt 2008, 12:12

yep... 3 etages in een kantorenflat in ergens in Amstdam Z.O... die nu leeg staan...

Een bedrijf voeren in NL... is nog makkelijker dan een brood kopen bij de supermarkt..

Natuurlijk heeft die Icesave oplichtersbende er voor gezorgd dat alles in kruiken en kannen was.. toen ze DNB om toestemming vroegen... oplichters zorgen er altijd voor dat alles piekfijn voor mekaar is.. dat is de basis van oplichten..

Dat die oplichters een zogenaamd mooie IJslandse bank met dito zwarte pakken achter zich had staan doet daar niks aan af..

Een prooi zochten ze....

En nogmaals een Nationale overheid,,, er wonen op Schiermonnikoog (bij wijze van spreke) nog meer mensen dan op IJsland..

Eric H

Bericht door Eric H » 09 okt 2008, 12:12

Ik moet tegenwoordig steeds terugdenken aan een voorvalletje bij ons thuis.

Kwam een vent van een bankinstelling met een mooi verhaal.
We konden met de overwaarde van ons huis de beurs opgaan.
Met het rendement konden we dan onze hypotheeklasten weer betalen, en er zelfs nog geld aan overhouden ook !!!

Te mooi om waar te zijn toch......
Ben blij dat ik er niet ingetrapt ben.

Al ben ik bang dat er veel anderen wel ingetrapt zijn......zullen de komende tijd wel aardig wat huisjes te koop komen te staan.
Hierdoor zal de gemiddelde huizenprijs wel weer gaan afnemen naar een wat normaler niveau....

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 okt 2008, 12:13

Rico schetst 't wat zwart-wit, maar zo is het wel ja. Niet voor iedereen (duh), maar veel mensen zijn gewoon vreselijk dom of kortzichtig. Zelf let ik ook op de kleintjes, ik tank ook liever bij een pomp met korting, dat scheelt gewoon veel geld op jaarbasis. Ik denk soms ook een paar keer na over een aankoop en dan heb ik de keuze: bij die vent met 't beste advies, of bij slome pietje die meer korting geeft, of ik koop 't toch maar niet, want echt nodig is het niet. De ene keer kies je voor 't advies, de andere keer zeg je, mooi verhaal, maar je bent toch te duur. That's life. Ik heb bij dat hele IceSave nooit een goed gevoel gehad, maar snap wel dat mensen daar hun geld neerzetten. Of eigenlijk, ik snap dat niet, want spaarders kiezen imho voor zekerheid, maar ze laten zich de (schijn)zekerheid graag aanpraten door reclame en goede ervaringen van bekenden. Daarnaast snap ik wel dat je in zo'n marketingverhaal kunt geloven, simpelweg omdat veel mensen anti-NL zijn geworden en je dus denkt 'há, ik ga mooi naar een buitenlandse bank en profiteer daar van, stelletje suffe NL bankiers!'. :) Hier op DF ook, veel mensen zijn zwaar anti Nederland, anti overheid en anti alles lijkt 't wel. Juist die mensen zie ik in staat om te kiezen voor een niet-Nederlandse bank of hypotheekverstrekker (Bank of Schotland deed t afgelopen jaren erg goed hier).

Arthur

Bericht door Arthur » 09 okt 2008, 12:15

EHA schreef:Ik moet tegenwoordig steeds terugdenken aan een voorvalletje bij ons thuis.

Met het rendement konden we dan onze hypotheeklasten weer betalen, en er zelfs nog geld aan overhouden ook !!!

Al ben ik bang dat er veel anderen wel ingetrapt zijn......zullen de komende tijd wel aardig wat huisjes te koop komen te staan.
Hierdoor zal de gemiddelde huizenprijs wel weer gaan afnemen naar een wat normaler niveau....
Of je daar nu blij mee moet zijn... :roll:
Jij hebt geen eigen huis?

RVV

Bericht door RVV » 09 okt 2008, 12:16

Jurjen van Rhee schreef:
Met alle respect, maar ik vind je nu wel heel erg achteraf praten. Jij verklaart mensen die dus een hoge rente opgezocht hebben ineens voor gek omdat achteraf bleek dat de bank het niet redde. Enig idee hoeveel mensen je hieronder schaart?

Onder andere de Lehmann Brothers, en Fortis en ABN werden ook 'gered'. Zonder ingrijpen van de staat waren die dus blijkbaar ook omgegaan. Waren de mensen met een rekening bij de ABN of Fortis (zelfde garantievoorwaarden) dan ook zo gek geweest om hun geld op een 'apenbank' te zetten?
Nee ik verklaar niemand voor gek.. maar mensen moeten niet altijd voor het "hoogst" bereikbare willen gaan, omdat daarbij de mooiste verhalen worden verkocht..

Gisteren op TV.. iemand die 150 euro extra rente wilde pakken... pleurde al zijn poen op Icesave.. kort maar krachtig..

Nu alles kwijt..

Voor 150 euro ???

het word de mensen ook allemaal veel te makkelijk gemaakt... met al die internet mogelijkheden.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 okt 2008, 12:18

EHA schreef:Ik moet tegenwoordig steeds terugdenken aan een voorvalletje bij ons thuis.

Mijn ouders zijn daar 10 jaar geleden wel ingestonken. Mijn pa is financiele man, die stonk er in, maar die had het zijn accountant én bij de belastingdienst laten checken. En daardoor had 'ie een dossier, wat er uiteindelijk voor heeft gezorgd dat hij bij die gasten persoonlijk beslag heeft weten te leggen op huizen, S-klasses (ze kwamen eerst in Hyunday's...) en uiteindelijk heeft dat iets gescheeld. Veel mensen durfden die lui niet aan te pakken, die zijn dus echt alles kwijt. Ondanks dat proces wat mijn ouders gewonnen hebben, is er toch een financiele klap uitgedeeld. Want in al hun documenten hadden die gasten iets verdraaid waardoor je uiteindelijk toch in de problemen kwam. Dat had niemand voorzien, de accountant niet, de belastingdienst niet en mijn pa al helemaal niet. Dat soort lui zijn oplichters. Maar hoe onderscheid je die nu? Die gasten hadden de SNS bank achter zich staan. Ook daar zijn mensen erin gestonken (of hebben bewust meegedaan, dat is niet te bewijzen). Feit was dat het belegde geld van de overwaarde in een fonds (van SNS) werd gestopt wat al voor de internetbubble instortte, terwijl alle koersen nog aan het stijgen waren). Dat was een vies goor spelletje. Ik heb er zelf bij gezeten, maar het verhaal zat waterdicht in elkaar. Tja, hoe weet je of iemand liegt of niet? Wijze les: Dossier vormen kan nuttig zijn.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 09 okt 2008, 12:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Arthur

Bericht door Arthur » 09 okt 2008, 12:19

Rico schreef:het word de mensen ook allemaal veel te makkelijk gemaakt... met al die internet mogelijkheden.
Op dit moment hebben wij geen aanbiedingen.
En klikt de site weer dicht :mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 09 okt 2008, 12:21

LOL...

Eric H

Bericht door Eric H » 09 okt 2008, 12:31

Arthur schreef: Of je daar nu blij mee moet zijn... :roll:
Jij hebt geen eigen huis?
Ik heb wel degelijk een eigen huis, maar wil je zeggen dat de ontwikkeling op de huizenmarkt een normale is geweest......
Tuurlijk is het leuk om te zien dat de waarde van je huis stijgt, maar wat moet je daar nou mee.....

Als je gaat verhuizen is het huis wat je gaat kopen waarschijnlijk ook duurder geworden.
En volgens mij kun je van een huis dat meer waard is geworden ook geen dakpan afhalen om een brood mee te betalen.

Ik hoor om mij heen altijd van die grote verhalen......
"ik kocht mijn huis voor € 100.000 en nu is het wel € 180.000 waard...."
Nou boeie dan.......

Vindt het ook niet toevallig dat de gehele crisis zowat zijn oorsprong heeft in vastgoed..........

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 09 okt 2008, 12:34

Begrijp Rico's verhaal wel, ben het er ook zeker grotendeels mee eens maar het is tevens ook iets te kort door de bocht. Uiteindelijk is elke bank kwetsbaar, zo is wel gebleken. Wie had er een half jaar terug gedacht dat Fortis genationaliseerd zou worden omdat ze op het randje van de afgrond stonden? Toch wel een gerenommeerde partij. En als de Nederlansche Bank eea. goedkeurt wat ze doen, dan begrijp ik best dat mensen daar enig vertrouwen uit putten.

Ik ben ook niet zo van het switchen vanwege een klein voordeeltje, komt vooral ook omdat ik helemaal geen zin heb in administratieve rompslomp en gedoe. Ben er denk ik gewoon te lui voor :), dat komt nu mooi uit.

Maar zoals romo ook al eens postte hier, eigenlijk is de hele bankwereld één groot piramidespel. Kan men wel zeggen dat de Rabobank, of de ABN, of ING stabiele partijen zijn.... maar als 1 op de 5 spaarders z'n tegoed opeist liggen ze ook om. Is dat dan 'stabiel'?

Maar goed, gaat dit ook mis, dan krijgen we van mijn naamgenoot in ieder geval een ton terug. :)

Afbeelding

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 okt 2008, 12:38

Je draait het precies om. De mensen die een huis met overwaarde hebben, daar is niets mis mee. Het gaat om de mensen die in de US en UK huizen moeten verkopen op last van de bank, gedwongen dus op een executieveilig voor 30-60% van de taxatiewaarde (alleen handelaren kopen daar...). Dát is een foute denk- en werkwijze van banken. Als die mensen allemaal een overwaarde zouden krijgen, dan was er niets aan de hand!
In NL loopt 't nog niet zo hard, maar als de hele boel instort, zal dat niet lang op zich laten wachten. De vraag is of de banken hier ook mensen gaan dwingen om huizen te veilen. Dat is niet goed voor de huizenprijzen én het slingert de kredietcrisis hier ter plekke nog eens extra hard aan.

Eric H

Bericht door Eric H » 09 okt 2008, 12:39

Dennis Cavallino schreef:Mijn ouders zijn daar 10 jaar geleden wel ingestonken. Mijn pa is financiele man, die stonk er in, maar die had het zijn accountant én bij de belastingdienst laten checken. En daardoor had 'ie een dossier, wat er uiteindelijk voor heeft gezorgd dat hij bij die gasten persoonlijk beslag heeft weten te leggen op huizen, S-klasses (ze kwamen eerst in Hyunday's...) en uiteindelijk heeft dat iets gescheeld. Veel mensen durfden die lui niet aan te pakken, die zijn dus echt alles kwijt. Ondanks dat proces wat mijn ouders gewonnen hebben, is er toch een financiele klap uitgedeeld. Want in al hun documenten hadden die gasten iets verdraaid waardoor je uiteindelijk toch in de problemen kwam. Dat had niemand voorzien, de accountant niet, de belastingdienst niet en mijn pa al helemaal niet. Dat soort lui zijn oplichters. Maar hoe onderscheid je die nu? Die gasten hadden de SNS bank achter zich staan. Ook daar zijn mensen erin gestonken (of hebben bewust meegedaan, dat is niet te bewijzen). Feit was dat het belegde geld van de overwaarde in een fonds (van SNS) werd gestopt wat al voor de internetbubble instortte, terwijl alle koersen nog aan het stijgen waren). Dat was een vies goor spelletje. Ik heb er zelf bij gezeten, maar het verhaal zat waterdicht in elkaar. Tja, hoe weet je of iemand liegt of niet? Wijze les: Dossier vormen kan nuttig zijn.
En weet je waarom ik het niet heb gedaan.

Eigenlijk is het heel simpel....
Als mensen naar JOU toe komen met een mooi verhaal waar JIJ geld mee kan verdienen, realiseer jezelf dan één ding.....
ZIJ verdienen er waarschijnlijk meer aan dan JIJ, en JIJ loopt de risico's....
Het is immers JOUW geld waar ze mee gaan beleggen en niet HUN geld......

Dus als het misgaat, dan komt de hypotheek verstrekker bij JOU het geld halen en niet bij HUN !!!

Wijze les van mijn moeder trouwens in dit geval, zal binnenkort ff een bloemetje voor haar halen als dank !!

Plaats reactie