Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Alles over de Nürburgring, van Touristenfahrten en ideale lijnen tot de grootste schnitzels van de omgeving.
Plaats reactie
KW

Re: Nürburgring: alle foto's en filmpjes en verhalen !

Bericht door KW » 23 apr 2013, 01:51

a90 schreef:Net terug van een dag Nürburgring. De eerste keer dat ik er was en ik had mijn BMW 125i cabrio mee.

Met een instructeur vanaf 13:00 uur naar de ring gereden om daar 3 ronden te rijden vanaf half 6 Voor mij als absolute leek was het even schrikken hoe hard het ging. De instructeur gaf de 125 flink de sporen en reed een ronde voor. Daarna heb ik 3 ronden gereden telkens met een pauze zodat ik eea aan feedback kon krijgen en verwerken.

Om heel eerlijk te zijn ging het mij te hard :shock: Ik hield de auto prima op de baan en geen gekke dingen maar ik ben hier denk ik niet goed in. Ik zie te veel gevaar en wil eigenlijk langzamer maar ja, dat is geen racen.

Ik denk dat ik het maar op de openbare weg moet houden :oops:

(even afwachten of ik er morgen nog zo over denk)
Je moet zo hard rijden als je zelf prettig vind. Als dat langzamer is dan je nu gedaan hebt dan moet je dat gewoon doen. Je zegt het dan geen racen meer is, maar dat is het met Touristenfahrten zowiezo al niet. Het belangrijkste is dat je er een leuke tijd hebt, lekker sturen, genieten van de geluiden, omgeving en gehele ervaring, proberen te beseffen hoe de grote namen dat tig jaar geleden meemaakten (de eigenlijke reden van de touristenfahrten) :)
De openbare weg is geen race-terrein, en hoewel je vaak prima wat kan doorrijden is de ervaring totaal zo anders en niet vergelijkbaar...

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 23 apr 2013, 06:50

Wie was je instructeur trouwens?

FrankS

Bericht door FrankS » 23 apr 2013, 08:47

Je bent er ook niet om te racen.

Macboy

Bericht door Macboy » 23 apr 2013, 09:22

a90 schreef:Om heel eerlijk te zijn ging het mij te hard :shock: Ik hield de auto prima op de baan en geen gekke dingen maar ik ben hier denk ik niet goed in. Ik zie te veel gevaar en wil eigenlijk langzamer maar ja, dat is geen racen.

Oh mijn god :shock:

Ik zou zeggen ga je flink schamen en nog eens goed nadenken waar je in godsnaam mee bezig bent geweest. Heb je enig idee hoe ernstig dit is ? Je bent heus niet de enige met deze volstrekt verkeerde instelling maar omdat jij het nu typt reageer ik op jou.

De Ring is een openbare weg. Het is geen race. Natuurlijk ziet het er niet uit als een openbare weg. En is het niet bedoeld om rustig te rijden. Maar het is Touristenfahrt. De wegenverkeerswet is er ook geldig. Heb je dat bord op de Ring wel helemaal gelezen ? En wie was in godsnaam je instructeur ?

Sorry dat ik zo uitval maar mensen zoals jij zijn precies de reden waarom het steeds enger wordt om op de Ring een leuk rondje te rijden.

En de reden dat jij het kennelijk zo eng vond waren waarschijnlijk andere gekken die er ook rijden alsof het een race is dus zo bezien kan ik jou als nieuweling ook weer niets verwijten. Maar ik verwijt je wel dat je niet vooraf wat meer in verdiept hebt.

Mocht je het allemaal anders bedoeld hebben dan excuus maar dan is het aan je eigen niet volledige en mogelijk onduidelijke post te wijten (dat het dus niet zondag was maar wel een afgesloten deel of op de Nurburgring en niet de Nordschleife).

a90

Bericht door a90 » 23 apr 2013, 09:54

Macboy schreef:
a90 schreef:Om heel eerlijk te zijn ging het mij te hard :shock: Ik hield de auto prima op de baan en geen gekke dingen maar ik ben hier denk ik niet goed in. Ik zie te veel gevaar en wil eigenlijk langzamer maar ja, dat is geen racen.

Oh mijn god :shock:

Ik zou zeggen ga je flink schamen en nog eens goed nadenken waar je in godsnaam mee bezig bent geweest. Heb je enig idee hoe ernstig dit is ? Je bent heus niet de enige met deze volstrekt verkeerde instelling maar omdat jij het nu typt reageer ik op jou.

De Ring is een openbare weg. Het is geen race. Natuurlijk ziet het er niet uit als een openbare weg. En is het niet bedoeld om rustig te rijden. Maar het is Touristenfahrt. De wegenverkeerswet is er ook geldig. Heb je dat bord op de Ring wel helemaal gelezen ? En wie was in godsnaam je instructeur ?

Sorry dat ik zo uitval maar mensen zoals jij zijn precies de reden waarom het steeds enger wordt om op de Ring een leuk rondje te rijden.

En de reden dat jij het kennelijk zo eng vond waren waarschijnlijk andere gekken die er ook rijden alsof het een race is dus zo bezien kan ik jou als nieuweling ook weer niets verwijten. Maar ik verwijt je wel dat je niet vooraf wat meer in verdiept hebt.

Mocht je het allemaal anders bedoeld hebben dan excuus maar dan is het aan je eigen niet volledige en mogelijk onduidelijke post te wijten (dat het dus niet zondag was maar wel een afgesloten deel of op de Nurburgring en niet de Nordschleife).
Dank voor de feedback allemaal, mijn post was inderdaad niet volledig maar misschien stelt het jullie gerust dat ik alsnog de aller langzaamste deelnemer was die er rondreed. :whistle:

Zowel de geprepareerde GT-R's, de 911 turbo's kwamen mij voorbij maar ook de Suzuki Swifts, Renault Clio's en Ford Fiesta's. Het merendeel van de ronde was ik bezig met spiegelen wie me voorbij kwam blaffen en de achteropkomers de ruimte te geven door met de richtingaawijzer aan te geven dat ik aan de kant ging.

Desondanks vond ik het hard gaan en was ik voor mijn gevoel aan het 'racen' (stevig doorrijden voor anderen). Ik denk echter dat racen een relatief begrip is en het voor jullie een rustig rondje zou zijn geweest. :)

Macboy

Bericht door Macboy » 23 apr 2013, 10:03

Sorry voor mijn misschien wat oververhitte post.

Hopelijk zie en begrijp je mijn goede bedoeling erachter. Ik kan jou zoals ik zeg als nieuweling ook niets verwijten als daar ook allemaal idioten rondrijden. Dat was altijd ook wel zo. Maar mensen moeten wel allemaal weten dat het geen race is en dat er ook zondagsrijders komen.

Juist door die instelling komen die zondagsrijders niet meer. Een kwalijke zaak. Deze discussie ook al vaker hier gevoerd dus eigenlijk zinloos allemaal.

Het lijkt nu alleen wel zo alsof ik jou nu de schuld van dit alles in de schoenen schuif. Dat is uiteraard niet mijn bedoeling maar hopelijk ga je er wel iets mee doen.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 23 apr 2013, 10:12

Aan de andere kant, je moet toch ergens beginnen? Niet iedereen heeft Schumacher genen en kan gelijk volle polle zonder onder de indruk te zijn.

Ik was de eerste keer ook onder de indruk van de hoogteverschillen, van alle gave snelle en blinde bochten die elkaar opvolgen. En mijn tempo? Tja, was tijdens de eerste DF day met instructie. De eerste ronde ging ook op stevig tempo en had van mij misschien ook wel wat langzamer gemogen, maar wat was het gaaf! Een paar ronden later hielden we de gehele tijd max 120 aan, stuk saaier maar wel veel beter voor het leren van de lijnen.

Ik vind dat a90 het juist goed heeft aangepakt door niet zelf de baan op te gaan en maar wat te doen, maar dat te doen met behulp van een instructeur.
Laat je niet van de wijs brengen en ga het op een rustige dag nog eens lekker over doen zou ik zeggen! :thumbup:

GTRene

Bericht door GTRene » 23 apr 2013, 10:13

het ligt er natuurlijk ook nog aan op een TF dag of een trackday aldaar.

Zo de eerste paar keer komt er ook wel heel veel op je af met al die verhalen in je hoofd en snelle auto's om je heen en al die bochten enz :D

beter veilig dan je op laten jutten dus oke a90 :thumbup:

a90

Bericht door a90 » 23 apr 2013, 10:19

Macboy schreef:maar hopelijk ga je er wel iets mee doen.
Ik zal er niet snel naartoe teruggaan. Het was leuk voor een keer maar mocht ik serieus verder willen dan zie ik mijzelf toch eerst een flinke basistraining opdoen gewoon hier in Nederland. Ik heb domweg nog veel te weinig theoretische en praktische kennis om me daar te begeven.

Te hard rijden is gevaarlijk maar te langzaam en zonder kennis net zo. In dit geval was het de instructeur die mij er doorheen loodste en ervoor zorgde dat er geen issues kwamen of zijn geweest (de man heeft zelf daar honderden ronden gereden daar en wist feilloos wat wel en niet kon).

Zelfstandig rijden daar zou ik niet in mijn hoofd halen.

Knot

Bericht door Knot » 23 apr 2013, 11:21

Een beetje sportieve rijervaring (dat kan prima op straat als het rustig is) helpt je wel op weg natuurlijk.

FrankS

Bericht door FrankS » 23 apr 2013, 12:04

En anders kun je ook altijd nog SKRD vragen.

Maar ik heb mijn eerste rondje in volgens mij een minuut of 18 á 20 gedaan. Who cares, het is openbare weg, er rijden ook campers en touringcars. Ik was al zo onder de indruk.

Ik heb toevallig al wel naast vrienden gezeten die hun eerste rondje doen. Ik geef dan geen aanwijzingen qua tempo, hoogstens tips qua insturen (en ik ben nog maar een groentje natuurlijk).

Maargoed :-)

Knot

Bericht door Knot » 23 apr 2013, 12:29

Mijn eerste rondje heb ik nog een video van.... krijgt niemand te zien hierzo :D

Astra 2.0dti 100pk/230nm en was 12 min nogwat.

KW

Bericht door KW » 23 apr 2013, 12:53

FrankS schreef:En anders kun je ook altijd nog SKRD vragen.

Maar ik heb mijn eerste rondje in volgens mij een minuut of 18 á 20 gedaan. Who cares, het is openbare weg, er rijden ook campers en touringcars. Ik was al zo onder de indruk.

Ik heb toevallig al wel naast vrienden gezeten die hun eerste rondje doen. Ik geef dan geen aanwijzingen qua tempo, hoogstens tips qua insturen (en ik ben nog maar een groentje natuurlijk).

Maargoed :-)
Leuk dat je over SKRD begint. Zijn eerste 2 rondjes ben ik ook als gids meegeweest, ik had er immers al een paar tiental gereden en kan het verloop van de baan dromen. Ben er zelf ook nog lang niet volleerd in maar ken het goed genoeg om een nieuweling te kunnen loodsen. Leek me wel verstandig met zin insteek :mrgreen:

Mijn eerste rondje in 2003 duurde ook tussen de 15 en 20 minuten, zonder gids, en bijna geen baankennis (had vooraf alleen wat onboardfilmpjes gezien om een indruk te krijgen). Gewoon rustig aan doen. En dat was maar goed ook omdat op de helling omlaag naar Breidscheid de remmen al begonnen te faden :P

a90 schreef:Ik zal er niet snel naartoe teruggaan. Het was leuk voor een keer maar mocht ik serieus verder willen dan zie ik mijzelf toch eerst een flinke basistraining opdoen gewoon hier in Nederland. Ik heb domweg nog veel te weinig theoretische en praktische kennis om me daar te begeven.

Te hard rijden is gevaarlijk maar te langzaam en zonder kennis net zo. In dit geval was het de instructeur die mij er doorheen loodste en ervoor zorgde dat er geen issues kwamen of zijn geweest (de man heeft zelf daar honderden ronden gereden daar en wist feilloos wat wel en niet kon).

Zelfstandig rijden daar zou ik niet in mijn hoofd halen.
Waar in Nederland kun je baankennis van de Nurburgring opdoen? Of wat wil je hier in NL leren eigenlijk? Als je meer dan een jaar je rijbewijs hebt en op de openbare weg weet wat doorrijden is, dan mag de Ring met 0 baankennis al geen probleem voor je zijn.

Dat het nu blijkt voor jouw gevoel heel hard ging maar alsnog iedereen je voorbij vlamde klinkt al beter, maar dat zegt op zich nog steeds niks. Ik heb zoals ik zei al aardig wat ervaring en hoewel ik voor mijn gevoel soms al aardig richting de limiet (van zowel auto als mezelf) ga wordt ik ook nog steeds voorbij gevlamd alsof ik stil sta, ook door andere kleine koekblikken.

Beste tip die ik je kan geven: ga op een rustig moment (niet in een weekend), en niet als de baan nat is, en ga dan op het tempo dat voor jezelf prettig voelt rijden. Neem iemand mee die minstens het verloop van de baan (rempunten, blinde bochten, etc) goed kent. En ga vooral niet achter iemand aanrijden die harder rijdt dan jij prettig vindt.

GTRene

Bericht door GTRene » 23 apr 2013, 13:46

ik kom er zelden, laatste keer is al wat jaren terug :D

eerste keer ervaring Ring zat ik 1 ronde bij een getunede Seat in, dat ging aardig snel weet ik nog, maja nieuw en bochten en weet ik wat.

denk een jaar later weer daar en toen 1ste keer zelf gereden achter Kees aan, ja hij eerst achter mij aan maar hij zat elke keer zo in men spiegel dat ik hem er maar langs liet, wilde op eigen tempo daar rijden want kende het niet verder dan 1 ronde als bijrijder een jaar ofzo daarvoor.

maar ging wel in een hoog tempo verder.

een jaar later daar men 2de rondje gedaan en gereden zover ik kon zien, kan al die bochten toch niet onthouden :mrgreen: en omdat ik wel benieuwd was naar een tijd, die ronde getimed, verder time ik
eigenlijk nooit, het gaat om het rijden/gevoel wat je krijgt er valt niks te winnen :df:

dacht ik zit wel in de 8min :TV kijken: :rolling:
kwam tot een schamele (vond ik toen) van 9.20 (met 2x gele vlag stukje ergens) voor de rest aardig vrij baan toen.

magoed, voor een 2de eigen rondje ooit en toen ook totaal 2x een rondje bij iemand ingezeten.
(die dag namelijk 1 ronde bij een nwe snelle vette in gezeten destijds van/met David Yu ofzo)
valt die tijd schijnbaar nog mee :ongeveer als:

hanske

Bericht door hanske » 27 apr 2013, 11:44

Heb al vele filmpjes van de Ring gezien maar deze kende ik nog niet. Leuk stukje historie en voor de oplettende kijkertjes vele herkenbare lokaties.

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 30 apr 2013, 11:03

Net terug van een weekendje ring. Was erg leuk, gave auto's gezien. :)

Wilde zondagavond nog even de Ring op, maar hij ging voor mijn neus dicht. :(

Oh, en dit kan ook alleen bij de Ring; ik rij net weg, komt er een E39 M5 aan. Ik denk, he mooie auto, toen keek ik naar het kenteken; bleek het de oude M5 van mijn vader te zijn geweest. Hoezo, toeval bestaat niet?

////Maikel

Bericht door ////Maikel » 30 apr 2013, 15:13

Was inderdaad een geslaagd weekend. Drukte op zondag viel me ook alles mee.

Erg veel fotografen langs de baan.

Afbeelding

Afbeelding

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 30 apr 2013, 18:55

Wel een kooi, geen helm. Is dat niet link?

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 30 apr 2013, 19:15

Petrolhead Tom schreef:Wel een kooi, geen helm. Is dat niet link?
Nee, dat is dom.........

////Maikel

Bericht door ////Maikel » 30 apr 2013, 19:16

Tempo erop aangepast... ik rij ook met de auto naar de ring, heb ik ook geen helm op.

PD power

Bericht door PD power » 30 apr 2013, 20:10

Neem aan een halve kooi.

Hele kooi zonder helm is idd heel dom, heb daar al eens foto's van gezien, wordt je niet knapper van....

////Maikel

Bericht door ////Maikel » 30 apr 2013, 20:33

Mee eens hoor, racen in een auto met kooi, inderdaad dan is een helm wel aan te raden. Wellicht nog beter om altijd een helm te dragen in een auto met kooi maar dan hoor je zo verrekte weinig.

Maar goed dit zijn touristenfahrten en ikzelf reed dan ook als toerist. Volgens mij is het eerder al een topic besproken, wel/niet racen tijdens touristenfahrten. Voor de duidelijkheid, ik was in de dit geval de toerist met een passagier en het tempo van een toerist... niet de racer bezig met een zo snel mogelijke ronde.

RVV

Bericht door RVV » 30 apr 2013, 21:39

Zit 2 weekjes in de Eifel op 30 km afstand van de ring. Vandaag leek het mij een mooie dag om mijn drie kiddos een ringdoop te geven. Om 17:15 aangekomen bij de ring met de e90 325i eerst eten rondgelopen en ons vergaapt aan de prachtige auto's die er stonden. Volgens mij was er een Grant Turismo event gezien de bekende stickers op alle snelle wagens. Toch een zooi exoten gezien die je op een normale ringdag niet zo snel tegenkom. Ik ben geen spottertje dus foto's maken maar achterwege gelaten. Tegen 17:30 drie kaartjes gekocht. Zat er niet echt meer in de losse ronde prijzen maar van 26 euro per rondje schrok ik wel redelijk. Maar goed drie kiddos dus drie rondjes. Eerst mijn zoontje voorin in het kinderstoeltje gesnoerd. Nou die is fucked for life. Zo leuk vond hij het. Tempo was lekker vlot. Automaat in handschakel modus gast prima. Vind de 325i sowieso wel een lekkere auto op de ring. Erg vertrouwwekkend aanvoelende auto. Veel van die rent à racecars op de baan. Heel lastig om in te schatten wat de rijkwaliteiten van die bestuurders zijn. Al die wagens zien er snel uit. In het begin liet ik ze ook maar passeren totdat ik er vrij snel "last" van had. Gelukkig waren de bestuurders van die huur auto's vriendelijk genoeg om mij de ruimte te geven zodat ik ze snel achter me kon laten. De 2 meiden gingen daarna om de beurt en zij vonden het ook erg leuk. Wederom ook 2 vlotte ritjes. Nagenoeg niet ingehaald. 2 keer door een local. Maar verder op een witte NL Porsche 911 GTS na niet. De Porsche eigenlijk voorbij laten gaan omdat ik dacht dat die veel sneller was, maar zat me na Breidscheid me eigenlijk min of meer in de weg. Al met al drie hele leuke rondjes. Gezien het feit dat we er zo dicht bij waren moesten ze het een keer meemaken. En prachtig vonden ze het.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 30 apr 2013, 21:50

Mooi verhaal Rico! :thumbup:

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 30 apr 2013, 22:10

Maikel,
Geloof uiteraard dat je TF-tempo reed, maar ik ken iemand die op wandeltempo op een oliespoor van de baan gleed tegen de vangrail. Passagier klapt met helm op tegen de kooi, maar heeft wel een nacht in het ziekenhuis gelegen met een zware hersenschudding. Moet je na gaan wat er was gebeurd als hij geen geen helm op had. Je moet je eens voorstellen hoe hard het aankomt als ik met 30 km/u een ijzeren balk tegen je hoofd sla. Volgens mij doet dat best pijn :) En weinig horen is klets. Met een open face kun je prima met elkaar praten.

Ieder zijn keuze maar ik zou er nog eens over nadenken.

Plaats reactie