Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
dvh

Re: Wereldwijde recessie + bestuurscrisis NL/EU vanaf pagina

Bericht door dvh » 13 jun 2012, 19:34

HansD schreef:Afbeelding
Afbeelding

ErikS

Bericht door ErikS » 13 jun 2012, 19:41

Luco schreef:
ErikS schreef:@ luco, je gedraagt je lekke representatief voor een werkzoekende...... :thumbup:

Ja sorry, zal me inhouden, maar wordt een beetje naar van dat schijnheilige gedoe.
Verstandig!

Rupie

Bericht door Rupie » 13 jun 2012, 19:57

HansD schreef:Afbeelding
Er zijn wel grotere bitchfights geweest op DF. Luco en René trekken meer aan wat neusharen. :mrgreen:

Maar goed, terug naar de Beier :strong:

Luco

Bericht door Luco » 13 jun 2012, 20:00

Heb vanmiddag litertje olie besteld, ze zouden het klaar zetten in de showroom :angel:
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Morgen even bellen dat het te ver rijden is :nana:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 jun 2012, 10:19

Meer politieke integratie in Europa is onvermijdelijk om de huidige crisis te kunnen bestrijden. Dat zei de Duitse bondskanselier Angela Merkel donderdag in een toespraak in het Duitse parlement.
,,Het is onze taak om te doen wat niet is gedaan bij de oprichting van de euro'', zei Merkel over de noodzaak om te werken aan een politieke unie. ,,Ik weet dat het pijnlijk is, maar het is onvermijdelijk.''

Europa moet daarom ,,stap voor stap'' werken aan een politieke unie, stelde Merkel. Een snelle en eenvoudige oplossing voor de crisis bestaat niet, benadrukte ze.
+1 !!

Eindelijk worden er weer eens zinnige dingen gezegd. Of je het er nu mee eens bent of niet, hierover praten en denken aan de mogelijkheden/kansen, is noodzakelijk.

Citaat is van Angela Merkel. Die afgelopen weken luid en duidelijk laat weten voor een Europese natie te zijn in de toekomst.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 14 jun 2012, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 14 jun 2012, 10:38

Dennis Copypastellino schreef:
Meer politieke integratie in Europa is onvermijdelijk om de huidige crisis te kunnen bestrijden. Dat zei de Duitse bondskanselier Angela Merkel donderdag in een toespraak in het Duitse parlement.
,,Het is onze taak om te doen wat niet is gedaan bij de oprichting van de euro'', zei Merkel over de noodzaak om te werken aan een politieke unie. ,,Ik weet dat het pijnlijk is, maar het is onvermijdelijk.''

Europa moet daarom ,,stap voor stap'' werken aan een politieke unie, stelde Merkel. Een snelle en eenvoudige oplossing voor de crisis bestaat niet, benadrukte ze.
+1 !!

Eindelijk worden er weer eens zinnige dingen gezegd. Of je het er nu mee eens bent of niet, hierover praten en denken aan de mogelijkheden/kansen, is noodzakelijk.

Van wie is dat citaat Dennis? :D

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 jun 2012, 10:38

Nog meer zinnige berichten. Zoals jullie weten ben ik fel gekant tegen ons pensioenstelsel, vooral vanwege de overheadskosten en ondoorzichtigheid voor de eindgebruiker, zeker als er wat kinken in de kabel zitten. Aan dat laatste wordt nu veel aandacht besteed, ivm 'slecht nieuws'.

Toch is ons pensioensysteem gewoon niet heilig. Sterker nog, we kunnen er beter vandaag mee stoppen dan morgen, zodat mensen zelf de keuze kunnen maken, waar hoe en hoeveel ze met hun geld omgaan voor hun oudedagsvoorzieningen.

Als mensen er dan vervolgens voor kiezen om hun geld aan een pensioenfonds over te laten is dat prima, want er zitten ook hele goede pensioenfondsen tussen, maar de verplichting zoals er nu is voor velen, is een situatie waarvan de uiterste houdbaarheidsdatum is verstreken.
Hans de Geus: schaf pensioenen af
http://www.rtl.nl/components/financien/ ... nen-af.xml

Het huidige pensioensysteem moet anders, sterker nog: we moeten de pensioenfondsen afschaffen. Stoppen met sparen en het geld teruggegeven aan de mensen.

Daarvoor pleit beurscommentator Hans de Geus. Hij betoogt dat het huidige pensioenstelsel zijn beste tijd heeft gehad. “Die 900 miljard euro aan bezit klotst nu rond op de financiële markten, maar waarom? Dit alles gaat ten koste van de echte economie; sterker nog, de wereldwijd rond klotsende besparingen leiden tot misinvesteringen, dure voedselprijzen, dure huizenprijzen, teveel kantoren, in een ziekelijk zoeken naar rendement wat er niet is leidt tot speculatie en bubbles.” De besparing zijn als Ying en Yang, vervolgt De Geus. “Tegenover elke schuld staan evenveel besparingen. Excessief verplicht sparen, wat dit pensioensysteem doet, heeft dus mede tot de kredietbubbel geleid waarin we nu zitten.”

Schaf pensioensysteem af
Daarom is er maar een manier. “Schaf het pensioensysteem af; zet de pot geld in voor het (deels) aflossen van de staatschuld, het ombouwen van de economie in een toekomstbestendig groen model, en deel het geld uit aan de mensen, want met zijn allen sparen we nu veel te veel. ‘En mijn pensioen dan?’, denkt u. We hebben altijd nog de eerste pijler, de AOW. Die zou je uit kunnen breiden en wellicht deels inkomensafhankelijk kunnen maken; mensen die meer belasting betaald hebben, krijgen wat meer AOW. Voor de rest kan iedereen voor zichzelf extra sparen.”

Nuttige dingen doen
Het heeft nog meer voordelen, concludeert de econoom tenslotte. “Bovendien is het hele circus van peperdure pensioenadviseurs, consultants, vermogensbeheerders, accountants en verzekeraars in een klap overbodig. Die mensen kunnen dan wat nuttigs gaan doen zoals het ophogen van de dijken, verzorgen van ouderen of in elkaar schroeven van windmolens.”

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 jun 2012, 10:41

Robin schreef:Van wie is dat citaat Dennis? :D
Van dat lekkere ding, Merkel!

GTRene

Bericht door GTRene » 14 jun 2012, 10:47

Nuttige dingen doen
Het heeft nog meer voordelen, concludeert de econoom tenslotte. “Bovendien is het hele circus van peperdure pensioenadviseurs, consultants, vermogensbeheerders, accountants en verzekeraars in een klap overbodig.
die kosten met elkaar idd veel geld...doch denk ik dat die zogenaamde pensioen bazen en gezelschap die luxe baantjes niet zomaar opgeven.

Robin

Bericht door Robin » 14 jun 2012, 10:49

@Dennis: had jij dat haar niet ingefluisterd?

Anyway dat met die pensioenen. Analyse: Mee eens. Maar om dat 'terug te geven' en de adviseurswereld die er omheen hangt 'nuttige' dingen te laten doen vind ik in dit verhaal er een beetje makkelijk vanaf maken van De Geus.

Ik wil ook wel veel minder bureaucratie door 50% van de ambtenaren 'weg te halen'. Punt is wat moeten die stumpers dan?

RVV

Bericht door RVV » 14 jun 2012, 11:12

Robin schreef:
Maus335i schreef: Onzin Robin. De vorige keer wilden we 1000 euro aan een uitlaat besteden (als ik me niet vergis), maar kreeg ik een boekje in de handen gedrukt waarin de prijzen wel zouden staan. 3x gezegd dat dat niet zo is "nee is echt zo". Vervolgens terug naar kantoor gereden, geen prijzen in het boekje natuurlijk. Kan ik er weer achteraan bellen. Wil je zwarte nieren voor een 335i "bestaan ze niet". Bel ik De Maassche, zitten ze gewoon in het Power Performance programma van BMW. Dat vertelde ik ook aan de werkplaats bij De Beier, maar ik had ongelijk. Een rondje op de werkplaats maken in de auto om een piep in het linkerachterwiel kost 75 euro ("we hebben niks gehoord") en een proefrit in een M5 kan alleen onder begeleiding. Nouja, die laatste 2 dingen kan ik dan nog begrip voor hebben. Maar vindt je het dan gek dat ik mn eigen 335i ergens anders heb besteld? Hoeveel moet een dealer in jouw ogen verkeerd doen voor ik daar een negatief oordeel over mag hebben?

Ik typ het niet zwaar, maar de feiten liggen er gewoon. Waarom kan die extra meter voor een klant niet worden gelopen? Misschien is het zo dat jij in tegenstelling tot bijv. DVH je klanten om 10 voor 9 wél voor de deur laat wachten en om die klant die om 5 over 5 aan komt de deur wijst. Iedereen doet zijn zaken op zijn eigen manier, maar daar mag ik toch het mijne van denken?
Dikgedrukt. Dus ik zei het al, er steekt veel en veel meer achter dan dat litertje olie. Dat wist ik al 'n beetje.'En nu snappen 'we' het ook beter. Je somt nu hun fouten op en die liter olie was de druppel LOL.

Duidelijk verhaal. Nu wel. Zonet nog niet.

Verder doe je nu aannames over dvh vs mij. Je doet maar.
Dan begrijp ik ook wat voor 'klant'van de Beier jij zou kunnen zijn met je opsommingen.(aaanname weetjewel:))
Wees blij dat jij daar geen klant bent en voor hun dat zij blij zijn dat jij daar geen klant bent. :D

Eigenlijk wel een goed punt. Maurice heeft een aantal vervelende ervaringen met de Beier achter de rug. Geloof best dat het allemaal terecht is in zijn beleving. Maurice kent ik als een oprecht persoon dus zal het wel kloppen. Eigenlijk is dat ook niet de discussie. De Beier had het voor hem al compleet verkloot in het verleden. Dan is het toch ook EXIT de Beier ?!

Waarom daar dan nog überhaupt klant willen zijn? Je staat in het systeem zei je ivm het opsturen van facturen (doen ze alleen naar vaste klanten weet ik) 335i in onderhoud daaro?!. Ik ben ook wel eens ergens geschoffeerd door een bedrijf/medewerker whatever.. maak het toch echt regelmatig mee (soms tot op het onbenullige aan toe). Dan is dat bedrijf voor mij dus definitief EXIT.

Ik kan op genoeg alternatieven mijn geld achterlaten denk ik dan., Maar nooit uit ik mijn onvrede over die personen/bedrijven met naam en toenaam op het internet. IRL eigenlijk ook niet.. blijft meestal binnen het directe gezin en dan is voor mij de kous af.

Overigens heb ik met olie bij een andere BMW dealer precies hetzelfde meegemaakt herinnering ik mij. Kwam er op een zaterdagochtend aan, voor litertje olie.. afdeling verkoop kon/wilde mij geen litertje olie meegeven.. kon niet anders dan op maandag. Terwijl ik de stelling waar de olieflessen stonden op nog geen 5 meter van me zag staan. Verkoper maakte zich nog wel druk of ik de motor niet in de soep zou draaien. Ik zei veranderd dat iets dan? Met een rood hoofd zei hij nee.. ik zei ik rij wel even naar de Shell toe hier tegenover. En het klopt.. daar ga ik dus ook niet heen voor onderhoud. Een auto kopen acht ik zeer maar dan ook zeer klein daaro.. zo zie je maar weer het is overal ellende. Maargoed welke BMW dealer het nou was hou ik wel voor me :wink:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 14 jun 2012, 11:27

Ben het met je eens Rico, maar die keuze is niet aan mij. Mijn 335i hield ik in onderhoud in Venlo, Erik wil het toch nog even proberen met De Beier. Zijn goed recht natuurlijk :)

Mijn 335i heb ik al anderhalf jaar niet meer, ook tijd om mn naam te changen ;) Overigens ben ik niet zo van het "zand in de ogen wrijven" om het zo maar te zeggen. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik een auto bij een andere dealer bestel uit onvrede. Maar ik ga niet terug om ze te laten zien "dat ik het maar even ergens anders heb besteld". Persoonlijk vind ik dat een beetje puberaal, die tijd heb ik wel gehad.

Onvrede uiten op internet hoort bij zaken doen in 2012. Je hebt als eigenaar/medewerker ook de kans om te reageren natuurlijk. Daarin kan je natuurlijk blaffen of bijvoorbeeld excuses aanbieden. Er zijn amper nog bedrijven zonder een Facebook of Twitter account en ook op dit forum kan gereageerd worden. Negatieve ervaringen in de doofpot stoppen is er niet meer bij en dat hoeft ook helemaal niet. Het is geen schande om een keer iets verkeerd te doen. Maar je er dan gewoon niks van aantrekken is m.i. wel weer verkeerd.

Daarom zeg ik ook, ik zoek niet voor niks wekelijks in Google op onze eigen bedrijfsnaam. Als er onvrede is, probeer ik daar iets aan te doen. Als iets me niet lekker zit zijn het klanten die niet blij zijn.

Hielke

Bericht door Hielke » 14 jun 2012, 11:33

Vervuilen we dit topic nu nog steeds met die retedure 1 liter Castrol olie die beslist een half uur na sluitingstijd bij de dealer gekocht moet worden?

Iedere pomp heeft alle soorten en maten olie in overvloed op voorraad. Werkplaatsen sluiten om 5 uur. Alle merkdealer werkplaatsen. Niet alleen die van BMW.

Graag terug on topic graag. Ook de zoveelste persoonlijke aanvallen van Luco kan ik hier en in ieder ander topic heel goed missen.

KoenM

Bericht door KoenM » 14 jun 2012, 12:06

Dennis Cavallino schreef:

+1 !!

Citaat is van Angela Merkel. Die afgelopen weken luid en duidelijk laat weten voor een Europese natie te zijn in de toekomst.
Afgelopen maandag een gastcollege van Jan Kees de Jager gehad.
Daarin werd ook een vraag gesteld hoe hij dacht over een politieke integratie van Europa, waar Merkel het ook over heeft.

Hij gaf daarin aan, dat wanneer de Duitsers het daar over hebben ze iets heel anders bedoelen dan wij vaak.
Zij zien een verdere politieke integratie in de zin van richtlijnen voor banken m.b.t. hoeveel geld ze aan moeten houden, en hoe de overheid in mag grijpen.
Het verdere beleid van de overheid (onderwijs,politie etc) willen zij niet zozeer gelijk hebben.

Luco

Bericht door Luco » 14 jun 2012, 12:14

Hielke schreef:
Graag terug on topic graag. Ook de zoveelste persoonlijke aanvallen van Luco kan ik hier en in ieder ander topic heel goed missen.
De pot verwijt de ketel :lollerdelol:

Hielke

Bericht door Hielke » 14 jun 2012, 12:27

Luco schreef:
Hielke schreef:
Niet waar, van mij zul je geen aanvallen op de man zien.

Luco

Bericht door Luco » 14 jun 2012, 12:30

Hielke schreef:
Luco schreef:
Hielke schreef:
Niet waar, van mij zul je geen aanvallen op de man zien.
Ach man hou toch op je hebt drie jaar lang zitten etteren en klieren in mijn seat topic, niet op de man nee elke drie posts hetzelfde verhaal over olympische gedachte is niet op de man spelen, tssssssssssssssssssss

Maar blijkbaar mogen sommige dat hier wel en anderen weer niet, ik zal me wel van verder commentaar onthouden :thumbup:
Laatst gewijzigd door Luco op 14 jun 2012, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 jun 2012, 12:31

KoenM schreef:
Dennis Cavallino schreef:

+1 !!

Afgelopen maandag een gastcollege van Jan Kees de Jager gehad.
Daarin werd ook een vraag gesteld hoe hij dacht over een politieke integratie van Europa, waar Merkel het ook over heeft.

Hij gaf daarin aan, dat wanneer de Duitsers het daar over hebben ze iets heel anders bedoelen dan wij vaak.
Zij zien een verdere politieke integratie in de zin van richtlijnen voor banken m.b.t. hoeveel geld ze aan moeten houden, en hoe de overheid in mag grijpen.
Het verdere beleid van de overheid (onderwijs,politie etc) willen zij niet zozeer gelijk hebben.
Dat verschil is er ook tussen Nederlandse politici. Als die uberhaupt al over de integratie van Europa praten.

Maar goed, dat hoort bij politiek, dat je ieder woord op een weegschaal moet leggen....

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 14 jun 2012, 12:37

Een agent die een kraker in De Meern 'mongool' toeriep bij een ontruiming, was onprofessioneel en onnodig beledigend bezig. Meerdere omstanders hoorden de agent luid en duidelijk 'linkse parasieten' en 'mongool' roepen. Kraker Kees wil aangifte doen

Kees stond op het dak van het pand aan 't Zand in De Meern. Daar was een spandoek geklemd onder twee emmers latex. Een agent van de hondenbrigade probeerde het spandoek weg te halen.

Provocerend was daar 'mierenneukers' geschreven. Onlangs stelde de Hoge Raad vast dat het niet strafbaar is een agent uit te maken voor mierenneuker.

'Bek houden mongool' Kees: 'Eén van die agenten ken ik al langer en hij staat echt bekend om zijn agressieve houding. Hij is behoorlijk opgefokt. Op een gegeven moment riep hij 'vuile linkse parasiet' naar me. Ik moest naar beneden komen en hij zei 'bek houden mongool'. Hij zei nog dat hij me wel op kwam zoeken in de cel na mijn arrestatie, om te zien of ik dan nog zo'n grote jongen was. Gelukkig laat ik me niet zo snel imponeren,' vertelt hij verontwaardigd aan het AD/Utrechts Nieuwsblad.

Aaangifte Woordvoerder Ellen de Heer van de politie schrok zelf ook van de woorden die gezegd zouden zijn. ,,Als het zo is, is het onprofessioneel en onnodig.'

De Heer nodigt Kees alsnog uit om aangifte te komen doen. ,,Want wat taalgebruik betreft, zitten we op één lijn. Dat kan niet. We zullen die aangifte net als alle andere aangiftes behandelen.'' Kraker Kees overweegt de aangifte nog.
Agent heeft groot gelijk.. fucking kraakhippies....

Robin

Bericht door Robin » 14 jun 2012, 12:41

Ik lees net dat kraker Kees op 26-7 1987 in Ulan Baator is geboren en hij met links schrijft en ook voetbalt.

Hij wast zich één keer per week vanwege de hoge shampoo en zeepkosten.

PD power

Bericht door PD power » 14 jun 2012, 14:33

http://www.nu.nl/politiek/2834989/europ ... anden.html

De machtsstriijd gaat zelfs zo ver.... ik zeg opheffen, het geldverslindende euro parlement, wat van vriendjes politiek en corruptie doordrengt is.

Als je als parlement nog niet in staat bent om voor 1 vergader lokatie te kiezen, in ruim 50 jaar tijd, zul je bij echte vraagstukken zeker geen oplossingen kunnen aandragen, die goed zijn voor de burgers.

Zal wel geen goede post zijn, in ogen van sommigen, net als toen ik indertijd tegen de komst van de euro was......

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 jun 2012, 14:56

Valt wel mee hoor. Ik was ook tegen de Euro en ben nog steeds tegen de manier waarop de Euro is ingevoerd. Daar kan ik oprecht kwaad om worden.

Aan de andere kant leven we nu met die Euro en dan zet ik mijn oude ideeën en opvattingen overboord en kijk naar morgen.

Hoe wil ik morgen leven?

In een landje van een paar kilometer breed en lang? Met 17,7 miljoen mensen op elkaar gekluisterd?

Of wil ik leven in een wereld zonder grenzen, waar je met iedereen kunt handelen, praten, of waar je zonder paspoort en visum rond kunt reizen. Een wereld waar je kunt gaan en staan waar je wilt? Waar je overal mag wonen en en werken?

Als we dan met Europa beginnen, dan vind ik dat een mooi begin. Dan hoef ik niet meer terug naar de Gulden, grenzen. Maar dan wil ik wel een leider in Europa kunnen kiezen en minder overheid, vooral 't aantal dubbele kostenposten mag van mij per direct stoppen. Dat hoeft niet stap voor stap.

Eén Europa heeft meer voor- dan nadelen. Zowel economisch, maar ook sociaal en qua 'gebruiksgemak'. Het lijkt mij een rijkdom als we er 1 land van maken:
- Dag Bea!
- Dag gele kentekenplaten
- Dag BPM
- Hallo gekozen president
- Hallo Euromuntjes die ik toch al had, Guldens ben ik al jaren kwijt, net als 't Kwartje van Kok :)
- Hallo één taal (English please!)
- Hallo overal dezelfde wet- en regelgeving

Het leven wordt dan een stuk makkelijker.

Nederland is een dorpje in de wereld. We besturen het als een wereldmacht. Die onzin mag echt hier ter plekke stoppen.

Het Europarlement moet dus op schop imho, maar Den Haag ook.

GTRene

Bericht door GTRene » 14 jun 2012, 15:10

met veel wel mee eens van die punten post ala Dennis,
doch dat kan niet zomaar pats boem geregeld worden daarvoor is het veels te complex en heeft dus veel meer tijd nodig.
er zal denk een complete herstructie? moeten komen van indeling en werken aan plannen totdat landen op meer punten bij elkaar komen en gelijkende zijn en dan zou het EU wereldje wat beter kunnen werken.
Langzaam beginnen en uitkijken waar ze al die onbenullige bedragen zo maar inpompen, laat die landen eerst meer buitenboord en werken aan een meer united Europa, das nu nog lang niet zo, voor de rest kun je gewoon blijven werken als vroeger zoals we al jaren deden.
Tot die tijd niet van die onbenullige zaken meer en ongelofelijke bedragen storten her en der wat de kosten voor velen omhoog laat gaan en er alleen meer een zooi van komt zo lijkt het.

Robin

Bericht door Robin » 14 jun 2012, 15:22

Mooi idee Dennis, maar de uitvoerbaarheid/praktijk....

Europa staat bij mij in de geschiedenis al eeuwen voor:Ieder voor zich en God voor ons allen.
Die cultuurverschillen(Kijk al naar 'n Groninger en 'n Limburger) krijg je er niet uit.

Bea cs eruit weet niet of dat helpt, maar 't lijkt me wel 'n stap in de goeie richting. Ik denk dat ik 't nog meemaak dat 't koningshuis op de schop gaat, maar of we daar dan tevreden mee moeten zijn? Volgens mij is 't meer de kif van delen van het volk op het koningshuis en hun rijkdom wat wij dan bijmekaar sprokkelen? Als die club verdwenen is zeiken we wel weer over die gekozen president etc.

Die gele platen mochten van mij 10 jaar terug al weg. Een auto wordt zoveel 'mooier' van D/F/I/ES platen vind ik. Maar zet geen zoden aan de dijk voor de EU.

Goede samenwerking, maar de cultuursverschillen respecteren. Merkel zegt 't goed dus. Lange weg te gaan,

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 jun 2012, 15:29

Pats boem is ook niet 't doel René.

Maar ze mogen nu wel als doel stellen dat er over 5, 10, 15 of 30 jaar een Europese Unie is, waarbij we onze soevereiniteit per land opgeven. Onze kinderen weten straks niet beter dan dat Europa 1 land is als we dit goed aanpakken. Dat zijn echte wereldburgers die nu al amper het besef hebben waarom er überhaupt oorlogen zijn geweest in Europa, laat staan dat ze moeten snappen waarom een oorlog binnen Europa op de loer zou liggen.

Ik neem als voorbeeld een groep op Facebook die ik volg. Dat is de jeugd van 't Midden Oosten, die geen oorlog meer willen. Ze willen een vredig Midden Oosten, waar ze ruzies uit het verleden niet meer begrijpen omdat ze goede vrienden zijn met Palestijnen, Israeli's, Joden, Moslims, Christenen, Westerlingen, Arabieren, of hoe iedereen zich ook noemt. Ze hebben geen boodschap aan allerlei kwesties rond geloof, landjepik en oorlog. Ze zien in dat de wereld daarvoor te groot is en de tijd hier op aarde te kort. Een mooi voorbeeld van hoe mensen met elkaar om kunnen gaan.

Zo zie ik Europa ook voor mij. Ik hou net zoveel van Grieken als van Noren. Ik heb net zo min een hekel aan Spanjaarden als aan Denen. Iedereen heeft zijn eigen karakter, maar in de basis verschillen we geen mallemoer. Net als dat ik prima door één deur kan met Amsterdammers én Rotterdammers. Wij hebben ooit vreselijk ruzie gehad met de Duitsers, maar de oorlog is al tig jaar voorbij. De jongere generaties zien geen haat en nijd meer. Dat voegt ook niets toe.

Begrijp mij niet verkeerd hoor, ik zat gisteren ook met mijn oranje shawl voor de TV. Ik vind Nederland een mooi land en ben op veel dingen in/uit Nederland erg trots. Tegelijkertijd bagatelliseerde ook ik veel Nederlandse streken uit ons verleden, want ook wij waren geen lieverdje. Toch durf ik wel een stap te wagen om dat patriottisme achter mij te laten voor een groter goed.

Plaats reactie