Nederland gaat naar de haaien
- GTRene
- Michel P
Re: Nederland gaat naar de haaien
Goeie column Elsevier:
Onze liefde voor Mauro is een omgekeerde Nimby
maandag 7 november 2011 09:38
Onze liefde voor Mauro is een 'Wimby': welcome in my backyard Onze liefde voor Mauro is een 'Wimby': welcome in my backyard
Het is heerlijk om 's ochtends de krant te lezen in de achtertuin, met een cappuccino. Het is ook verrukkelijk om op een warme zomeravond met het hele gezin, met aanhang en al, na het barbecuen in de achtertuin een beetje te bomen over van alles en nog wat.
Het is dus best voorstelbaar dat de meeste mensen geen kerncentrale in hun achtertuin willen. Ik ben een rare vogel, dat hebt u inmiddels wel gemerkt, want ik zou werkelijk geen enkel bezwaar hebben tegen een kleine kerncentrale in mijn achtertuin.
Ik zou zelfs niet protesteren wanneer er op een kilometer afstand een grote kerncentrale zou worden gebouwd. Dat vind ik niet veel lelijker dan een windmolen of dan de meeste Nederlandse moskeeën.
Not in my backyard
De term 'Nimby' wordt gebruikt voor zaken waar we rationeel voor, maar emotioneel tegen zijn. Als gevolg van die clash tussen hart en hersenen zeggen we: 'not in my backyard'. We zijn voor, maar we willen het niet in onze achtertuin.
Oké, we weten dat snelwegen nodig zijn in Nederland. We weten dat stroom uit een stopcontact komt en in een elektriciteitscentrale moet worden opgewekt, we weten dat treinen over een spoorlijn moeten rijden, dat onze sudderlapjes uit een grootschalig veeteeltbedrijf komen en dat onze zieken in een ziekenfabriek moeten liggen. Maar we willen niet dat zo'n ziekenhuis, zo'n bio-industrie, zo'n spoorwegviaduct, zo'n kerncentrale of zo'n autoweg zich in onze achtertuin neervlijen.
Geen Afghanistan
Onze liefde voor Mauro is een omgekeerde Nimby. De meeste mensen weten dat Angola geen Afghanistan is, dat die Limburgse jongen rustig naar Angola terug kan en dat hij daar kan profiteren van groeicijfers van 10 procent per jaar - dus dat het voor hem misschien wel veel beter is in Angola dan in Nederland.
Daarbij komt dat de meeste mensen het zelfs als een investering zien wanneer hun kind een tijdje naar het buitenland gaat. Mijn dochter bijvoorbeeld is een half jaar naar Australië en Nieuw-Zeeland geweest, en heeft daarna een half jaar in Californië gestudeerd. Zij vond het fantastisch en ik heb daaraan graag bijgedragen, omdat ik denk dat het goed is voor een jong mens om een tijdje in een andere cultuur te verkeren.
Moeder
Ik weet niet waarom de moeder van Mauro haar zoon op de boot naar Nederland heeft gezet, maar vermoedelijk was er een overeenkomst: ook zij zal hebben gedacht dat het goed was voor haar zoon om een tijdje in een ander land - met een andere taal en andere gewoonten - te verblijven.
Hoe dan ook, ik denk dat bijna alle Nederlanders, van links tot rechts, het er over eens zijn dat niet alle wereldbewoners naar Nederland zouden moeten komen. Net zoals ons huis boven alles van ons is, is ons land vooral van ons. Andere mensen zijn welkom in ons huis en ons land - maar niet iedereen kan er in. En dus moeten er grenzen worden getrokken.
Boze blanke burgers
Politieke vluchtelingen en asielzoekers uit enge landen zijn welkom, maar gelukszoekers uit landen met een redelijk bestel en een economische groei waarop wij jaloers zijn: dat is andere koek. Die mogen hier een paar jaar studeren en een paar jaar werken, maar dan moeten ze echt terug naar hun eigen land. Tenzij ze hier een bestaan kunnen opbouwen en iets bijzonders aan ons land bijdragen.
In dat laatste geval zijn ze meer dan welkom. Sterker, zijn ze vermoedelijk nuttiger voor Nederland dan al die uitgebluste, boze blanke burgers.
Ik denk dat 99 procent van Nederland het hier mee eens is. En toch staat het halve land op zijn kop wanneer het om Mauro gaat, een Angolees-Limburgse jongeman met - toegegeven - een leuk koppie. Hij staat niet op zichzelf: we hebben ook de Turkse kleermaker Gümüs uit Amsterdam gehad. Dat geval was nog idioter.
Goud
Ik ben een paar keer in Istanbul geweest - een van de spannendste steden ter wereld, Amsterdam is er niets bij - en ik denk dat het voor veel Nederlanders een zegen zou zijn om naar Turkije te worden gedeporteerd. Dat land heeft een waanzinnige economische groei, daar kun je veel beter zitten dan in Nederland, waar de rampspoed – met dank aan Griekenland en Italië - nog zeker tien jaar domineert.
Alles wat je in Istanbul aanraakt, verandert in goud. En deze stad is ook nog eens wereldser en opzwepender dan welke Nederlandse stad ook. En toch vonden wij het zielig dat een Turkssprekende Nederlander terug mocht naar die fantastische stad!
Wimby
Onze liefde voor Mauro is dus een 'Wimby': welcome in my backyard. Geen enkele Nederlander vindt dat alle Angolezen recht hebben om naar Nederland te komen.
Maar die ene Angolees, onze Mauro, is welkom. Hij mag in onze achtertuin kamperen.
Simon Rozendaal
- Snipe
Iets kost geld wanneer je geld uitgeeft. Als je minder binnenkrijgt, wil dat nog niet zeggen dat je iets uitgeeft.KoenM schreef:Snipe schreef:Natuurlijk kost een bijtelling van 0% de overheid wel geld..
Als je een eigen bedrijf hebt, en je internet ligt eruit door een landelijke storing.
Zeg je dan dat het je geld kost, doordat je je klanten niet kunt bereiken, en zij jou ook niet.
Of zeg je dan dat deze dag je niks op heeft geleverd?
Beetje eenvoudig gedacht om te zeggen dat het ze geen geld kost, naar mijn mening..
Dus stel, de overheid heeft een bankrekening waar 1.000 euro op staat.
Iemand krijgt als auto van de zaak een Opel Ampera.
Iemand rijdt een jaar lang met die Ampera, 50.000 kilometer.
Een Ampera rijdt 1 op 10.
Via de verschillende accijnzen en belastingen wordt er geld bijgestort op de bankrekening van de overheid.
Aan het eind van het jaar staat er op die bankrekening geen 1.000 euro, maar 6.000.
Hoeveel geld heeft de overheid dan volgens jou gekost?
- Elise
Tijd kost geld!Snipe schreef:Iets kost geld wanneer je geld uitgeeft.
- Snipe
Ja, dat ook ja 
- GTRene
doch het had bv via jou berekening incl de normale lasten die andere voertuigen wel moeten betalen, wel 7.000,-euro kunnen zijn...dus het verschil zou je dan kunnen zien als...het heeft ze in dit vergelijk als voorbeeld, 1.000,-euro gekost of minder ontvangen hoe je het ook wilt noemenSnipe schreef:Iets kost geld wanneer je geld uitgeeft. Als je minder binnenkrijgt, wil dat nog niet zeggen dat je iets uitgeeft.KoenM schreef:Snipe schreef:Natuurlijk kost een bijtelling van 0% de overheid wel geld..
Als je een eigen bedrijf hebt, en je internet ligt eruit door een landelijke storing.
Zeg je dan dat het je geld kost, doordat je je klanten niet kunt bereiken, en zij jou ook niet.
Of zeg je dan dat deze dag je niks op heeft geleverd?
Beetje eenvoudig gedacht om te zeggen dat het ze geen geld kost, naar mijn mening..
Dus stel, de overheid heeft een bankrekening waar 1.000 euro op staat.
Iemand krijgt als auto van de zaak een Opel Ampera.
Iemand rijdt een jaar lang met die Ampera, 50.000 kilometer.
Een Ampera rijdt 1 op 10.
Via de verschillende accijnzen en belastingen wordt er geld bijgestort op de bankrekening van de overheid.
Aan het eind van het jaar staat er op die bankrekening geen 1.000 euro, maar 6.000.
Hoeveel geld heeft de overheid dan volgens jou gekost?
- Tim N
De overheid kan heel veel gekost hebben, ligt o.a. aan het aantal medewerkers die de papierwinkel van deze Ampera verwerken en de tijd die ze daarvoor gebruiken.
Overheden kennende kan er dan alsnog een negatief saldo ontstaan zijn.
- Downforce Hans
Ook wel aardig dit,
http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/ar ... rken.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/ar ... rken.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
- Martijn_bmw
+1000 zijn stuk voor stuk mislukkelingen van de maaschappij die zelf niks kunnen en willen en steun trekken en dan de hard werken mensen ook nog eens niks extra's gunnen....Luco schreef:+1000000000000Wouter81 schreef:Liep vorige week in Leeuwarden ook een paar van die Occupy hippies tegen het lijf. M'neer, wilt u ook folder? Nee. Ehhh... weet u wel waar wij voor staan? Ja, daarom juist.
Wat een tuig zeg. Stond een volwassen vent op een oranje fluitje te blazen en met pannendeksels te slaan... GTFOH... ga werken loser.
Als al die sukkels nou eens wat gingen doen zou het al een stuk schelen.
Jaloezie en nijd dat ze zelf niks van het leven hebben gemaakt.
als we allemaal zoals hun waren liepen we nogsteeds in een berenvel met pijl en boog te jagen
-
OnlineLuco
Martijn_bmw schreef:+1000 zijn stuk voor stuk mislukkelingen van de maaschappij die zelf niks kunnen en willen en steun trekken en dan de hard werken mensen ook nog eens niks extra's gunnen....Luco schreef:+1000000000000Wouter81 schreef:Liep vorige week in Leeuwarden ook een paar van die Occupy hippies tegen het lijf. M'neer, wilt u ook folder? Nee. Ehhh... weet u wel waar wij voor staan? Ja, daarom juist.
Wat een tuig zeg. Stond een volwassen vent op een oranje fluitje te blazen en met pannendeksels te slaan... GTFOH... ga werken loser.
Als al die sukkels nou eens wat gingen doen zou het al een stuk schelen.
Jaloezie en nijd dat ze zelf niks van het leven hebben gemaakt.
als we allemaal zoals hun waren liepen we nogsteeds in een berenvel met pijl en boog te jagen
Voordeel van die tijd was wel dat je elk vrouwelijk exemplaar aan haar haren mee naar je grot mocht sleuren.
Die goeie ouwe tijd
-
Wouter81
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
Nee nee, dat zie je verkeerd. Dan stonden ze bij de WW grot, wachtend tot de jagers terugkwamen met een lekker hapje. Je denkt toch niet dat ze zelf moeite deden om hun dagelijkse vreten te regelen?Martijn_bmw schreef: als we allemaal zoals hun waren liepen we nogsteeds in een berenvel met pijl en boog te jagen
-
OnlineLuco
Wouter81 schreef:Nee nee, dat zie je verkeerd. Dan stonden ze bij de WW grot, wachtend tot de jagers terugkwamen met een lekker hapje. Je denkt toch niet dat ze zelf moeite deden om hun dagelijkse vreten te regelen?Martijn_bmw schreef: als we allemaal zoals hun waren liepen we nogsteeds in een berenvel met pijl en boog te jagen
Scherp Wouter.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Onderschat het niet..........
De kanslozen c.q. kansarmen zijn het 1e slachtoffer van de crisis.........de kans op werk /inkomen is gelijk 0 natuurlijk (pre-crisis iets meer , maar niet veel)
Als de crisis aanhoudt ( ziet het helaas wel naar uit) dan is de volgende groep de middenklasse die het bokje is......daar wordt meer van verwacht door de belastingdienst ( bukken dus, nog meer dan in het verleden), ook hier kunnen mensen hun baan/inkomen verliezen...........
Kortom; het sneeuwbal effect is niet uit te sluiten............als bovenstaande een feit wordt, dan gaan de krachten samenvloeien tot een onhoudbaar geheel..........revolutie is uw deel..............
Ontneem mensen perspectief op de toekomst.............dan gaat het vanzelf.............
De kanslozen c.q. kansarmen zijn het 1e slachtoffer van de crisis.........de kans op werk /inkomen is gelijk 0 natuurlijk (pre-crisis iets meer , maar niet veel)
Als de crisis aanhoudt ( ziet het helaas wel naar uit) dan is de volgende groep de middenklasse die het bokje is......daar wordt meer van verwacht door de belastingdienst ( bukken dus, nog meer dan in het verleden), ook hier kunnen mensen hun baan/inkomen verliezen...........
Kortom; het sneeuwbal effect is niet uit te sluiten............als bovenstaande een feit wordt, dan gaan de krachten samenvloeien tot een onhoudbaar geheel..........revolutie is uw deel..............
Ontneem mensen perspectief op de toekomst.............dan gaat het vanzelf.............
- Martijn_bmw
Wouter81 schreef:Nee nee, dat zie je verkeerd. Dan stonden ze bij de WW grot, wachtend tot de jagers terugkwamen met een lekker hapje. Je denkt toch niet dat ze zelf moeite deden om hun dagelijkse vreten te regelen?Martijn_bmw schreef: als we allemaal zoals hun waren liepen we nogsteeds in een berenvel met pijl en boog te jagen
OMG
Luco schreef:
Voordeel van die tijd was wel dat je elk vrouwelijk exemplaar aan haar haren mee naar je grot mocht sleuren.
Die goeie ouwe tijd
- Fernando
EDL-leider Tommy Robinson neemt een tv-reporter mee naar zijn oude wijk Luton...
- GTRene
stelletje creaps...al net zo agressief als je ze hier in NL bij een Moskee wil interviewen...en daar heb je hele wijken en vele moskees...ze zijn daar veels te ver gegaan...
-
Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Tommy moet niet zo gaan schelden en restecp tonen voor die toestand.
Mijn moeder zei altijd:Schelden doet niet zeer.
MAAR N VEEG OM JE OREN WEL!

- Maus335i
HAHA so true. Maar wie durft dat tegenwoordig nog... iemand anders corrigeren op zn gedrag. Grote bek kan je terugkrijgen en een mes tussen je ribben (of in mijn geval een klap voor je smoel terwijl dat WIJF verdomme haar kind naast zich heeft staan... remember Arjan? :p).Robin schreef:Tommy moet niet zo gaan schelden en restecp tonen voor die toestand.
![]()
- Elise
Zwarte Piet is Racisme?
-
Wouter81
- Auto: GR86|California|Hilux/CS35+
Nee hoor, ze moeten voor ons werken, die zwarten.Elise schreef:Zwarte Piet is Racisme?
http://slaveryfootprint.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb 93 slaven voor me werken.
Bullshit, dat geouwehoer om zwarte pieten. Elk jaar hetzelfde, mensen die tijd hebben om daar moeilijk over te doen mogen ze zelf in een schoorsteenpijp gooien.
- Peric
De meeste mensen weten ook niet waarom een zwarte piet zwart is. Het gros denkt dat omdat het een slaaf is..
Flikker toch op met je 'Zwarte Piet is racisme'.. Zorg eerst 's dat je weet waar het vandaankomt.
Ik vind trouwens dat de negerzoen ook terug moet komen..
Flikker toch op met je 'Zwarte Piet is racisme'.. Zorg eerst 's dat je weet waar het vandaankomt.
Ik vind trouwens dat de negerzoen ook terug moet komen..
- JP
Veeg je schoorsteen dan ook eens een keertje. Scheelt de Piet in zijn waskosten...
- Elise
Het zal mij niets verbazen als de "zwarte piet" zoals wij hem kennen in de toekomst (jaartje of 20 á 30) helemaal verdwenen is 
- Michel P
Samen met de Sint want dat kruis op die mijter is dan ook nog done.......Elise schreef:Het zal mij niets verbazen als de "zwarte piet" zoals wij hem kennen in de toekomst (jaartje of 20 á 30) helemaal verdwenen is
Michel
- HansD
Maken we er toch gewoon een maansikkel van
.