Op koopzondag zijn de opticiens in Den Bosch standaard dicht.
Daarom ga ik standaard open op koopzondag

......
Je bereikt zo toch een groep mensen die je anders simpelweg misloopt.
Betreft webwinkels, daar heb ik direct niet zo'n last van.
Er bestaan wat grote spelers online op het gebied van contactlenzen.
Maar de contactlensmarkt is zo uitgemolken en staat wat marges betreft zo onder druk dat het de financiering niet waard is om proberen mee te doen in deze e-business.
Met brillen wil het online verkopen niet van de grond komen. Dat ligt simpelweg aan het feit dat een bril kopen niet simpel is.
Los daarvan, begrijp ik de frustratie wel van detailisten.
Vaak zijn het grote bedrijven met een enorm budget die beginnen met een bepaald concept , zoals een webshop, in een markt waar zijn van oorsprong niet in thuis horen. Ze kopen grootschalig op en verkopen het massaal met weinig marge en zo volume te creeën.
Daar kun je als mkb niet tegenop. En dat wil je ook niet.
Want goedkoop wil vaak ook zeggen weinig advies en of service.
Uiteindelijk komt zo'n klant wel bij je terug, maar de toon is dan gezet.
Mensen verwachten een internet prijs, maar retail service.
Ze worden wijs gemaakt met het idee dat je teveel betaald in de winkel.
Uiteindelijk zal degene met de langste adem winnen.
Service zal doorslaggevend zijn.. Want hoe meer handel er via internet gaat. Hoe minder advies er gegevn wordt. Hoe vaker er miskopen gedaan zullen worden, en hoe meer de vraag zal ontstaan naar vakmanschap, goed advies en vooral goede service.
Hier zal het mkb zich op moeten focussen betreft het gevecht tegen de webshops.