Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
HansD

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door HansD » 05 nov 2011, 13:19

Omgekeerd maak ik 'klanten' mee die horloges op 't internet kopen en wij moeten ze op maat maken/repareren/van baterijen voorzien. Glashard. Daar zit ik nou niet echt op te wachten he.
Tegen een vergoeding neem ik aan. Als ze dat gratis willen is het belachelijk maar als ze ervoor betalen is het toch gewoon omzet?
Dat je achter in de rij komt? 2/3/4weken geduld. En als het bij die zaak/filiaal gekocht is kun je er bij wijze van spreken 'n half uur op wachten. En ze hebben daarin 100% gelijk.
Tsja, dat is dan een nadeel van goedkoper op internet kopen. Je lokale horlogeboer (in dit geval) helpt je wellicht sneller als je hem ook daar gekocht hebt maar daar betaal je dan ook voor :wink: (even ervan uitgaande dat het horloge goedkoper dan de lokale prijs op internet gekocht is).
Om over nepklokken gekocht op 't internet maar helemaal niet te spreken
Dat is geen vergelijk. Nep is nep en ik neem niet aan dat jij service/garantie verleend op nepprodukten.
Omdat als ik weet als er wat mee is ik 't ZELF NIET KAN REPAREN/GARANTIEGEVALLEN en ik niet met 'n bord voor m'n kop/schaamrood op de kaken dit soort producten naar 'n zaak/filiaal breng waar ik 'm niet heb gekocht.
De winkel kan die dingen ook niet repareren :wink: . Die sturen hem ook door naar de leverancier net zoals de webshop hem doorstuurt bij een garantiegeval. Het enige verschil is dat je het apparaat zelf naar de webshop moet sturen bij garantie. Vandaar ook dat bricks en clicks zo populair is, je koopt op internet maar kunt in bijv garantiegevallen het apparaat naar een fysieke lokatie brengen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 nov 2011, 13:20

Robin schreef:Heel veel lui moeten om uiteenlopende redenen(Rene jij ook toch) (Een del van) hun huis opeten om rond te komen. Dit lijkt er wel wat op.
http://www.nu.nl/economie/2660050/waard ... ieren.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Beetje link om daar op te rekenen aangezien huizen ook in waarde kunnen dalen.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 05 nov 2011, 13:26

@HansD, ik haal die witgoed/electronica bij 'n EXPERT vestiging met eigen reparatie atelier. UItleg van de producten/service en klantvriendelijkheid is top.

Over die neppers. Je hebt geen idee. Je hebt echt geen idee hoe klanten met 'n nepper reageren als ik 'm niet WIL repareren. Je wil dit niet weten. OOk de gangbare merken gekocht op internet. Band op maat? 10 minuten klaar. Staan ze raar te kijken dat 't geld kost. Want garantie etc etc.

Je hebt echt geen idee. De consument is mondig anno nu, maar zeg maar gerust als 't gaat om bovenstaand, strontvervelend en egoistisch, gierig.
Nu zit ik in 'n bijzonder vakgebied, I know. Maar als ik NU een bijv. 100.000,- euro zou moeten betalen om voor altijd van die garantie/reparatie/sores/stress af te moeten zijn zou ik dat gisteren nog dokken.

En dat was 10/15 jaar geleden wel even anders...

Vertel me dan maar waar dat aan ligt. IK weet 't wel. Die topservice van die super webshops bijvoorbeeld. Inderdaad. :kikker:

HansD

Bericht door HansD » 05 nov 2011, 13:37

Robin, ook die Expert stuurt het leeuwedeel van de produkten op naar de fabrikant onder garantie. Er zijn nog wel wat winkels die zelf repareren maar dat zijn vaak oudere produkten die nog goed te repareren zijn.
Het verhaal over uitleg en klantenservice is prima. Dat is hun meerwaarde als winkel en daar betaal je dan ook voor. Maakt niet uit want je hebt het ervoor over. Maar een consument die die uitleg niet hoeft en ervoor kiest om zelf de service te regelen kan ook naar andere kanalen. Beide kanalen zullen ook blijven bestaan omdat er verschillende consumenten zijn.

Dat consumenten veeleisend zijn en verwachten dat je neppers repareert of garantie verleend op produkten die niet bij jou gekocht zal wel maar dat ligt aan die consumenten. Dat zijn zaken die je niet kunt verwachten. Net zoals ze bij die Expert niet kunnen verwachten dat die gratis produkten die niet bij hun gekocht zijn repareren. Ze kunnen het wel willen maar dit soort zaken is een gevolg van de keus die je maakt als je voor internet kiest. Dan moet je wellicht zelf iets meer moeite doen als consument voor de after-sales.

Robin

Bericht door Robin » 05 nov 2011, 13:45

Hele verhaal hierboven:Inderdaad.

DISCLAIMER: Internet brengt meer goeds dan fouts imo.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 nov 2011, 13:50

Vind die internet discussie op zich wel interressant.

Als ik naar mezelf kijk, kleding enz bestel ik ook vaak over internet. Idem computerspullen etc. Waar dat aan ligt is dat de keus in principe oneindig is. In plaats van ergens een halve dag door een stad slenteren om vervolgens toch niks tegen te komen is het nu in een paar muisklikken klaar. Gaat niet eens over de prijs want ik weet zo het prijsverschil niet tussen een zaak in de stad en een webshop.

Met een iets aparter product zoals een horloge etc die zou ik dan weer niet over internet bestellen, gewoon puur omdat ik zo'n ding in het echt wil zien. Idem een 50 inch plasma TV, wil zo'n ding wel altijd even in de winkel zien kijken hoe het beeld is.

Garantie heb ik met internet aankopen nooit echt problemen mee gehad, de meeste zaken hebben gewoon een normaal retour beleid. Maar zoals Hans al zegt de meeste zaken sturen spullen gewoon op naar de fabrikant, er word sowieso weinig meer gerepareerd.

Snipe

Bericht door Snipe » 05 nov 2011, 13:58

Wat ik nooit zo goed begrijp van die middenstanders (en daar bedoel ik niet Robin in het bijzonder mee) is waarom ze altijd aan het klagen zijn. "Ja, maar grote winkels kunnen op zondag open en dan kunnen wij niet achterblijven maar we hebben geen personeel." Maar als die grote winkels op maandag open zijn kunnen ze ineens wel achterblijven, want dan is de helft van de winkels dicht.
"Ja maar we hebben zoveel concurrentie van webshops." Wat staat je dan in de weg om zelf een webshop te beginnen?

Of zie ik iets over het hoofd?

Robin

Bericht door Robin » 05 nov 2011, 14:00

Snipe schreef:Wat ik nooit zo goed begrijp van die middenstanders (en daar bedoel ik niet Robin in het bijzonder mee) is waarom ze altijd aan het klagen zijn. "Ja, maar grote winkels kunnen op zondag open en dan kunnen wij niet achterblijven maar we hebben geen personeel." Maar als die grote winkels op maandag open zijn kunnen ze ineens wel achterblijven, want dan is de helft van de winkels dicht.
"Ja maar we hebben zoveel concurrentie van webshops." Wat staat je dan in de weg om zelf een webshop te beginnen?

Of zie ik iets over het hoofd?
Tijdgebrek/financien.

Next.

HansD

Bericht door HansD » 05 nov 2011, 14:10

Dat is gemakkelijk zeggen robin maar dat geldt natuurlijk voor alles. Jij hebt (waarschijnlijk :wink: ) niet de financiële armslag die S&C maar daar concurreer je ook mee.

Als je echt wilt kun je natuurlijk binnen no-time een webshop beginnen. Je hebt de leveranciers, het assortiment en de inkoopcondities -die waarschijnlijk beter zijn dan webbased only shops-, je moet alleen een webshop laten bouwen en een distributiesysteem opzetten. Een webshop kost de wereld niet en als je met TNT express belt heb je ook een distributiesyteem.

Als je er handel in ziet maak je er tijd voor als eigen ondernemer :wink: .

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 05 nov 2011, 14:16

http://www.nrc.nl/nieuws/2011/11/05/hul ... tenlandse/" onclick="window.open(this.href);return false;

Snipe

Bericht door Snipe » 05 nov 2011, 14:17

Een webshop kost ook de wereld niet. En als je er echt geen geld voor hebt, kun je je spul altijd nog op eBay zetten. Dan ben je ook direct verzekerd van voldoende traffic.

Robin

Bericht door Robin » 05 nov 2011, 14:21

LOL @ de beste stuurlui aangaande mijn branche. :D

Webshops in mijn vakgebied zijn 8/10 gedoemd te verdwijnen verlies te draaien. Veel collega's van me hebben/hadden dat. Drama. Kosten/baten.

Weet je wat personeel kost? (Retorische vraag)

Buiten dat weet ik wel zeker dat wij er procentueel gezien beter voor staan dan S&C. :cool:

Snipe

Bericht door Snipe » 05 nov 2011, 14:28

Ik had het niet specifiek over jouw branche, want daar zul jij wel meer verstand van hebben dan ik ;-)

Maar als je klaagt dat er van alles bij webshops wordt verkocht (vorige pagina) en je hebt kennelijk zelf een berekening gemaakt waaruit blijkt dat dat verliesgevend is, waar klaag je dan eigenlijk over?
Open op zondag, dat kan wel of niet uit. Als je er niks aan verdient heeft het weinig zin en dan heb je geen reden tot klagen als een ander het wel doet, toch? Wat kan jou het schelen als een concurrent kennelijk wél een zak geld wil verbranden? Het zal ook wel per branche verschillen, maar ik denk dat er genoeg winkels te verzinnen zijn die meer kunnen verdienen als ze wat vaker open zijn op momenten dat mensen tijd hebben om er wat te gaan kopen. Waarom is een boekhandel op dinsdagmorgen open en op zondag dicht? Ken jij mensen die een vrije dag nemen om een boek te gaan kopen? Nou dan.

Luco

Bericht door Luco » 05 nov 2011, 14:33

bol.com Snipe :kikker:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 nov 2011, 14:35

Op zondag open zijn heeft natuurlijk niet alleen te maken met winst of verlies op dezelfde dag.

Stel je bent tegendraads op zondag gesloten. Je loopt 5 klanten mis. Op de dag zelf had het niet uit gekund maar die klanten die voor een dichte deur staan gaan de volgende keer ergens anders heen en dat loop je ook mis. Vervolgens vertellen ze op een feestje wel dat ze product x bij een ander gekocht hebben en niet bij jou.

Bijvoorbeeld een cafe wat op zondagavond dicht is. Die 4 man aan de bar daar verdient een barman niks aan, moet geld bij als je operating cost etc gaat rekenen. Maar misschien zijn dat dezelfden die er op vrijdag en zaterdag ook zitten, gaan die in het vervolg ergens anders heen en ze trekken nog wat volk mee dan gaat het wel geld kosten.

HansD

Bericht door HansD » 05 nov 2011, 14:43

Wat Snipe al zegt. Dan lost het probleem dat je op de vorige pagina beschreef zich vanzelf op :wink: .

Ik heb geen verstand van de horlogebusiness maar zie hetzelfde in de elektronica. Een gedeelte redt het wel en een ander gedeelte niet vanwege de kosten. Eigenlijk net zoals een retailwinkel :wink: .

Als jij je redenen hebt om geen webshop te willen beginnen prima maar klaag dan idd niet als anderen dat wel doen.

Het lijkt er misschien op dat we (ik) lopen te zieken maar zo is het absoluut niet bedoeld. Zoals ik al zei zijn mijn klanten zowel retailers als etailers en ik vind het interessant om te zien wat de ontwikkelingen hierin zijn en wat voor keuzes er gemaakt worden door ondernemers/bedrijven.
Ik moet nu weg maar wat zijn dan die kosten die erin gaan zitten? Het bouwen en onderhouden van een website, data, en een distributiesyteem kan ik zo bedenken maar wat nog meer? Personeel snap ik maar je begint natuurlijk niet met personeel aannemen zolang de omzet -en dus drukte- dat niet toelaat.

KoenM

Bericht door KoenM » 05 nov 2011, 14:53

Denk dat het toch wat lastiger is om een webshop winstgevend te maken..

Mensen bestellen toch liever bij een webshop die al veel goede recensies heeft, omdat ze bang zijn opgelicht te worden.

Ik heb vorig jaar heel veel producten via marktplaats verkocht, via mijn eigen account. Dit liep goed, en iedereen vertrouwde het gewoon.
Toen ik een account op naam van de 'webshop' aan maakte, vertrouwde ineens niemand het meer omdat het zo goedkoop was, en het account pas net bestond..

Kan ik me ook best voorstellen, ik bestel ook altijd liever iets bij een account dat al jaren bestaat..

Voor je eenmaal als betrouwbaar wordt gezien ben je denk ik een hele tijd verder..

dvh

Bericht door dvh » 05 nov 2011, 15:14

Op koopzondag zijn de opticiens in Den Bosch standaard dicht.
Daarom ga ik standaard open op koopzondag :)......

Je bereikt zo toch een groep mensen die je anders simpelweg misloopt.

Betreft webwinkels, daar heb ik direct niet zo'n last van.
Er bestaan wat grote spelers online op het gebied van contactlenzen.
Maar de contactlensmarkt is zo uitgemolken en staat wat marges betreft zo onder druk dat het de financiering niet waard is om proberen mee te doen in deze e-business.

Met brillen wil het online verkopen niet van de grond komen. Dat ligt simpelweg aan het feit dat een bril kopen niet simpel is.

Los daarvan, begrijp ik de frustratie wel van detailisten.
Vaak zijn het grote bedrijven met een enorm budget die beginnen met een bepaald concept , zoals een webshop, in een markt waar zijn van oorsprong niet in thuis horen. Ze kopen grootschalig op en verkopen het massaal met weinig marge en zo volume te creeën.

Daar kun je als mkb niet tegenop. En dat wil je ook niet.
Want goedkoop wil vaak ook zeggen weinig advies en of service.

Uiteindelijk komt zo'n klant wel bij je terug, maar de toon is dan gezet.
Mensen verwachten een internet prijs, maar retail service.
Ze worden wijs gemaakt met het idee dat je teveel betaald in de winkel.

Uiteindelijk zal degene met de langste adem winnen.
Service zal doorslaggevend zijn.. Want hoe meer handel er via internet gaat. Hoe minder advies er gegevn wordt. Hoe vaker er miskopen gedaan zullen worden, en hoe meer de vraag zal ontstaan naar vakmanschap, goed advies en vooral goede service.

Hier zal het mkb zich op moeten focussen betreft het gevecht tegen de webshops.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 05 nov 2011, 15:22

GTRene schreef:
Robin schreef:Maurice, die 'veranderde behoeftes van de consument' worden (mede) door het internet geschapen.

Een beetje zoals in de 50s/60s de Supermarkten uit de USA over kwamen waaien en als je als kruidenier daar niet aan meedeed, was je doomed.

Ander voorbeeld: Tot pakweg 15 jaar terug(?) kon je bij een supermarkt terecht van 8.00h tot 18.00h van ma tot za. Je weet nu hoe die openingstijden zijn.

Ik wil hier verre van 'n klaagzang tegen 't internet van maken, maar jij brengt het hier iets te makkelijk imo als je in 'n bepaalde branche zit.

Let wel:IK heb ook profijt van het internet an sich hoor. Dat zie ik ook.

Laatste voorbeeld:Mobiele telefonie. Ik heb nu 16 jaar zo'n ding. Maar 20 jaar geleden redde ik en mijn vriendenkring/familie/maatschappij zich ook zonder GSM, internet /facebook etc.

De behoefte van...wordt geschapen door..zeer zeker NIET de consument an sich/in the first place....
+ me, goed verhaal Robin.
Waarom heb je een auto dan? paard en wagen ging ook prima........bovenstaande txt komt nogal star over alsof verandering niet goed zijn......wellicht bij de Amish aansluiten *(knipoog) en idd de behoefte word geschapen door de mooie marketing machine!

Als je als dealer bent *(van welk merk en branche dan ook) behoor je *(wettelijk) gewoon service te verlenen....hoe rot het soms ook is....maar idd ja....je komt dan achteraan in de rij....
Ben je het er niet mee eens.....moet je geen dealer worden want dit is nu eenmaal onderdeel van dealer zijn!
Je kan het ook zo zien....als ik deze persoon die niet bij mij gekocht heeft nu goede service verleen is de kans wellicht aanwezig dat hij/zijn klant wordt!

Robin

Bericht door Robin » 05 nov 2011, 15:23

Qua handel van webwinkels heb ik geen last. eigenlijk. Het is niet zozeer een financieel geklaag dan wel 'n geklaag over webwinkelklanten die zeuren/zeiken of korting willen omdat ze 't in een webwinkel voor dit en dat bedrag zagen. Dan zeg ik soms:Koop 'm daar dan, maar verwacht dit dat wel/niet.

Het verkoopverhaal wordt er de laatste jaren niet eenvoudiger/makkelijker op.

Ik hoef dus niet zozeer 'n webwinkel, want dat kan veelal niet uit zoals ik (en KoenM) al zei in onze branche. Het is meer de koppige houding van consument, die denkt van de hoed en de rand te weten, maar dat valt vaak tegen. Dan wordt 't al gauw welles nietes discussie. EN 'dreigen' met op 't net kopen OF korting etc etc.Heb ik geen zin in. Noem het dan maar klagen van mijn kant. Ik constateer gewoon hoe 't nu gaat in verhouding tot 10 jaar ofzo geleden.

@Duifjes, dat zijn ANDERE voorbeelden. Voertuigen/schepen/vliegtuigen.
EDIT: Buiten dat zetten leveranciers/importeurs je mer en meer 't mres op je keel tov 'vroegah'...

Kijk ook bijv naar draadjes hier van Vodafone is !#@$%$%$^en Chello is !#%$%& en T Mobile is !@#$%%

Dat is de realiteit en de keerzijde van de medaille van zogenaamde 'service'.
Laatst gewijzigd door Robin op 05 nov 2011, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 05 nov 2011, 15:32

Volgens als een een Rolex koopt in laten we zeggen frankrijk.....Europees garantie! en wellicht ook wereldwijd!

Robin

Bericht door Robin » 05 nov 2011, 15:34

duifjes.com schreef:Volgens als een een Rolex koopt in laten we zeggen frankrijk.....Europees garantie! en wellicht ook wereldwijd!
Doh. WERELDWIJD. Lees even een van m'n eerdere posts daarover Jacco.

Robin

Bericht door Robin » 05 nov 2011, 15:38

duifjes.com schreef:Je kan het ook zo zien....als ik deze persoon die niet bij mij gekocht heeft nu goede service verleen is de kans wellicht aanwezig dat hij/zijn klant wordt!
Zo dacht ik 15 jaar geleden. Maar van idealist ben ik realist geworden eigenlijk..

De gunfactor/loyaliteit van de klant is zo diep als de portemonnee vaak....

Luco

Bericht door Luco » 05 nov 2011, 15:39

duifjes.com schreef:Volgens als een een Rolex koopt in laten we zeggen frankrijk.....Europees garantie! en wellicht ook wereldwijd!
Jacco, dat is ook gedeeltelijk het probleem.
vb:
Ik zoek een toyota en woon vlak bij jouw, alleen ergens 400km verder zit een hele grote die stunt met nieuwprijzen, scheelt 2 k in aankoop, dus ga hem daar halen en met garantiegezeik kom ik lekker bij jouw.
Nou dan zal jij lekker verdienen (not)

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 05 nov 2011, 15:39

Robin schreef:
Doh. WERELDWIJD. Lees even een van m'n eerdere posts daarover Jacco.
je snapt mn punt niet Rolex was een voorbeeld.....punt is als je ergens dealer van bent en iemand komt met het product bij je en heeft niet bij je gekocht moet je gewoon service / garantie verlenen.....simpel...

Next ->

Plaats reactie