Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Wereldwijde recessie + bestuurscrisis NL/EU vanaf pagina

Bericht door romo » 11 jun 2012, 19:17

Om dan gelijk maar een brug te maken naar de crisis en OT over te gaan;

Ons huidig economische model is alleen maar gebaseerd op groei->consumeren->>nog meer groei->>>consumeren

Dit liefst gekoppeld aan een afname van de kwaliteit van de producten, want immers hoe eerder economisch versleten c.q. kapot, c.q. technisch achterhaald, des te eerder er weer geconsumeerd kan worden wat uiteraard de groei weer moet bevorderen.

Kortom; een vicieuze cirkel die ergens een keer moet exploderen, een onhoudbaar model; oneindige groei bestaat niet, al helemaal niet op een stijgend consumentisme waarbij schulden worden aangemoedigd om de groei te blijven bevorderen. Tevens is er een eindigheid aan natuurlijke productie middelen. Dit is in een notendop een van de pijlers van de huidige crisis.

Er kan maar 1 conclusie zijn; er moet een heel ander economisch model worden nagestreefd. Als we dat niet zelf bedenken, dan wordt het voor ons bedacht en wel door een volledige collaps van het huidige systeem, das niet een kwestie van of, maar wel van waneer ...................

Rebel

Bericht door Rebel » 11 jun 2012, 19:25

RVV schreef:
Marius schreef:
RVV schreef:Òverigens ga ik vanaf de eerste gewoon uit eten met de kinderen. Zeker 1 keer in de week nu 8 jaar lang. Zou liegen dat ik nooit geen klacht er over heb gehoord. Maar op ongeveer 500 restaurant bezoeken afgelopen 8 jaar zijn die op 1 hand te tellen.
De mcdrive is geen restaurant Rico.

In 8 jaar tijd een keer of 5 in een Mcdrive/Donalds geweest. Zulke rotzooi schuif ik mijn kinderen liever niet voor. Vind het zelf ook totaal niet te vreten. Allemaal hetzelfde Karton met plastic smaak.
Je hebt waarschijnlijk de verpakking ook mee opgegeten?

HansD

Bericht door HansD » 11 jun 2012, 19:27

Exact mijn punt Romo. Oneindige groei bestaat idd niet, zowel op het vlak van bevolking, consumentisme, grondstoffen en schulden :D .

@Luco en PDpower jullie snappen wel wat ik bedoel. Overigens in de huidige tijd met alle voorlichting, voorbehoedsmiddelen en medische mogelijkheden 'neem' je wel steeds vaker een kind. Het is niet voor niets dat de gemiddelde leeftijd waarop ouders kinderen krijgen steeds hoger wordt, dat is over het algemeen een -zeer- bewuste keuze omdat die mogelijkheid er nu eenmaal is.
De uitzondering die zelfs met alle medische mogelijkheden geen kind kan krijgen even buiten beschouwing latend. Maar daarvoor bestaat altijd nog adoptie.

Hielke

Bericht door Hielke » 11 jun 2012, 19:29

Ben ik weer volkomen met je eens Romo.

GTRene

Bericht door GTRene » 11 jun 2012, 19:32

Hielke schreef:Ben ik weer volkomen met je eens Romo.
yep, me too.

beter is een goede balans, geeft ook meer rust en minder problemen bij vele mensen.

daarbij door al die nog 'goede' producten die afgedankt worden, worden bv 2de hands verkocht via sites als ebay en MP e.d. en leven zo verder wat goed is doch niet afgenomen wordt in de wnkels als nieuw zeg maar en dus nog minder verkopen daar, dus dat helpt die economie ook niet echt :)

maar groter en groter en meer meer dat heb ik nooit echt goed gevonden, beter is kwaliteit en een goede balans, maja sommige mensen :ongeveer als:
Laatst gewijzigd door GTRene op 11 jun 2012, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 11 jun 2012, 19:33

HansD schreef:Exact mijn punt Romo. Oneindige groei bestaat idd niet, zowel op het vlak van bevolking, consumentisme, grondstoffen en schulden :D .

@Luco en PDpower jullie snappen wel wat ik bedoel. Overigens in de huidige tijd met alle voorlichting, voorbehoedsmiddelen en medische mogelijkheden 'neem' je wel steeds vaker een kind. Het is niet voor niets dat de gemiddelde leeftijd waarop ouders kinderen krijgen steeds hoger wordt, dat is over het algemeen een -zeer- bewuste keuze omdat die mogelijkheid er nu eenmaal is.
De uitzondering die zelfs met alle medische mogelijkheden geen kind kan krijgen even buiten beschouwing latend. Maar daarvoor bestaat altijd nog adoptie.

Hans, zoals jij het opschrijft "nemen" zo denken ook heel veel aanstaande ouders erover.
Precies de gedachte van een consumptie maatschappij, nemen, nemen, nemen, zonder ook maar na te denken over de verantwoording die het met zich meebrengt.

Rebel

Bericht door Rebel » 11 jun 2012, 19:49

Romo, dat valt wel mee..

http://youtu.be/UAIv15fWfHg

Hielke

Bericht door Hielke » 11 jun 2012, 20:08

Rebel schreef:Romo, dat valt wel mee..

http://youtu.be/UAIv15fWfHg
Het gaat niet om de grootte van de wereldbevolking Rebel, het is de som van de consumptie van die bevolking. Als de Indiërs en de Chinezen net zoveel gaan consumeren als de gemiddelde Europeaan dan spreken we minimaal van een verdubbeling van de totale consumptie. Gaan ze als de gemiddelde Amerikaan consumeren dan ziet het er nog veel slechter uit. Dat de Indiërs die mate van consumptie halen betwijfel ik, maar de 1,4 miljard Chinezen gaat het zeker lukken.

Rebel

Bericht door Rebel » 11 jun 2012, 20:26

Hielke dat begrijp ik, maar de snelheid waarmee het gaat wordt vaker overtrokken.
Uiteindelijk zal een oorlog c/q epidimie tzt wel weer voor "balans" zorgen, of denk je dat de mensheid na 21 eeuwen iets heeft geleerd? Kijk, naar Luco, die kan niet eens " vergeven en handen schudden"
Hey Luco, vriendjes? Of ben je nog boos op me? :D

Hielke, we doen toch al met zijn allen "ons uiterste best" om de "wereld te redden".
Wat moeten we nog meer? De aziaten verbieden om zich zo snel te vermeerderen? De mensen uit india verbieden om zich te verbeteren en datgene te verkrijgen wat wij al jaren hebben?

Alsof het jullie iets kan bommen of de grondstoffen opraken? Romo zijn coupe loopt zeker op suikerwater?
En op die trackday's rijden jullie allemaal met trapppers in de auto? Yeah right ;-)

Luco

Bericht door Luco » 11 jun 2012, 21:00

Rebel schreef:Hielke dat begrijp ik, maar de snelheid waarmee het gaat wordt vaker overtrokken.
Uiteindelijk zal een oorlog c/q epidimie tzt wel weer voor "balans" zorgen, of denk je dat de mensheid na 21 eeuwen iets heeft geleerd? Kijk, naar Luco, die kan niet eens " vergeven en handen schudden"
Hey Luco, vriendjes? Of ben je nog boos op me? :D )
Ik ken je niet eens, en jij kent mij niet, en toch heb je al een (voor) oordeel klaar.
Waarom zou ik je dan de hand schudden?

PD power

Bericht door PD power » 11 jun 2012, 21:09

GTRene schreef:
Hielke schreef:Ben ik weer volkomen met je eens Romo.
yep, me too.

beter is een goede balans, geeft ook meer rust en minder problemen bij vele mensen.

daarbij door al die nog 'goede' producten die afgedankt worden, worden bv 2de hands verkocht via sites als ebay en MP e.d. en leven zo verder wat goed is doch niet afgenomen wordt in de wnkels als nieuw zeg maar en dus nog minder verkopen daar, dus dat helpt die economie ook niet echt :)

maar groter en groter en meer meer dat heb ik nooit echt goed gevonden, beter is kwaliteit en een goede balans, maja sommige mensen :ongeveer als:
Had jij geen grondstof verslindende 8 cylinder........tja sommige :mrgreen:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 11 jun 2012, 21:39

Het is wel grappig hoe Sjors van de Rebellenclub een algeheel analytisch verhaal steeds meent te moeten projecteren op persoonlijke DF members..............das op zijn minst zwak en gaat ook volledig voorbij aan de boodschap die van dit verhaal uitgaat.

We zijn allemaal onderdeel van het systeem, individueel is het welhaast onmogelijk je daaraan te onttrekken.........

Rebel

Bericht door Rebel » 11 jun 2012, 22:54

Romo, nu moet je niet roomser dan de paus zijn en de discussie afbuigen. Ook ik krijg met regelmaat op feestjes een preek van een verre ,vage, kennis die bij "de provincie" op een of andere milieu-afdeling werkt. We (mijn vrouw en ik) leven totaal niet milieubewust en hij schroomt zich niet om dit met voorbeelden duidelijk te maken.

Ik ben me er terdege van bewust dat ik niet milieubewust leef. En ik ben me er ook van bewust dat de grondstoffen ooit opraken. Maar net als iedereen balanceer ik tussen beide. Ik doe zoveel mogelijk om mijn steentje bij te dragen, maar wil daar niet alles voor inleveren. Mits het wettelijk verplicht is uiteraard.

Het zou wel heel erg schijnheilig zijn als ik nu dagelijks loop te prediken dat de wereld vergaat, omdat de grondstoffen opraken en omdat we met teveel mensen zijn.
Dit is nu eenmaal een gegeven, en zoals ik hierboven al aangeef, vind ik niet dat wij het recht hebben om andere landen en volkeren de wetten voor te schrijven op het gebied, van milieu, geboortebeperking of consumeren. Ik vind dat die mensen net zo goed het recht hebben om zich te ontwikkelen en als ze zich hierbij meer "luxe" kunnen veroorloven, en dit ten koste gaat van "onze" grondstoffen. So be it. Dan doen we maar een stapje terug. Ik zal er misschien minder problemen mee hebben als anderen. Omdat ik me steeds vaker realiseer hoe goed we het hier hebben, in tegenstelling tot sommigen die alleen maar bezig zijn met angst te zaaien en als de dood zijn voor de "crisis".

Relax Romo, neem een wijntje en vergeet dat surfen naar negatieve berichten nu eens. ;-) Zelfs jij kunt onze toekomst toch niet veranderen..

RVV

Bericht door RVV » 11 jun 2012, 23:05

Goed advies, de laatste paar weken volg ik geen nieuws meer betreffende de euro/europa/crisis/banken/huizenmarkt etc etc.. Ik krijg wel wat mee. Maar ik ben er niet meer bewust mee bezig. Je hebt er toch geen invloed op. Alleen maar ergenis. En het geeft een stukje innerlijke rust. Laat de ellende maar van je afvallen. Morgen is er weer een dag. Carpe diem! :goodnight:

GTRene

Bericht door GTRene » 11 jun 2012, 23:07

verandering begint bij bewustwording (Albert Einstein)

just kidding, terplekke verzonnen :tooth:

dvh

Bericht door dvh » 12 jun 2012, 00:02

RVV schreef:Goed advies, de laatste paar weken volg ik geen nieuws meer betreffende de euro/europa/crisis/banken/huizenmarkt etc etc.. Ik krijg wel wat mee. Maar ik ben er niet meer bewust mee bezig. Je hebt er toch geen invloed op. Alleen maar ergenis. En het geeft een stukje innerlijke rust. Laat de ellende maar van je afvallen. Morgen is er weer een dag. Carpe diem! :goodnight:

+1
Doe het zelf ook al weken niet meer..
Ben 'crisismoe'

GTRene

Bericht door GTRene » 12 jun 2012, 00:19

we beginnen net :ongeveer als:

net weer 100 miljard naar Spanje gebracht :wave:
en sommige analisten denken dat dat met een paar maand al gebruikt is :hungry:

zag wel dat de huizen nu heel goedkoop zijn...hm, lijkt wel de helft van hier dacht ik voorbij te zien komen :hmmm:

hier huis verkopen (als dat lukt) dan daar 1 terug kopen voor helft doch splinternieuw en van het geld wat je overhoud een beetje de economie daar :drieling: wat versterken op een crea bea manier?

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 12 jun 2012, 09:43

dvh schreef:
RVV schreef:Goed advies, de laatste paar weken volg ik geen nieuws meer betreffende de euro/europa/crisis/banken/huizenmarkt etc etc.. Ik krijg wel wat mee. Maar ik ben er niet meer bewust mee bezig. Je hebt er toch geen invloed op. Alleen maar ergenis. En het geeft een stukje innerlijke rust. Laat de ellende maar van je afvallen. Morgen is er weer een dag. Carpe diem! :goodnight:

+1
Doe het zelf ook al weken niet meer..
Ben 'crisismoe'
nog een +1 ben er ook een beetje klaar mee...

merkte dat ik me steeds meer zorgen ging maken om het feit dat ik 6 jaar geleden als starter (achteraf) veel te duur een huis heb gekocht en dus nu een hypotheek heb die ruim de waarde van mijn huis overstijgt :?

heb besloten me eigen plan te trekken, zorg er voor dat ik in 30jr (nu nog 24 dus) 50% af los dan zal het vast goedkomen zeker icm de inflatie zal mijn huis over 30jr niet minder waard zijn dan 50% van de aankoopprijs+k.k.

op me werk zijn ze uiterst tevreden over me en de resultaten van het bedrijf zijn nog steeds erg goed dus ben redelijk verzekerd van werk en verder zien we het wel wat de toekomst brengt...

veranderen kan ik het toch niet dus ga me er ook niet meer druk om maken :D

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 jun 2012, 09:52

Luco schreef:Kinderen NEEM je niet, je mag de natuur dankbaar zijn als het lukt.

Ook zo'n oneliner die niet meer helemaal opgaat tegenwoordig, maar als een oude LP blijft hangen op feestjes en partijen. Uiteraard ben je de natuur, de God van je buurman en je zelfgekweekte superzaad dankbaar als 't lukt, maar dat is tegenwoordig wel NADAT je gestopt bent met de natuur dissen middels anticonceptie. En dat is naast een emotionele, ook gewoon keihard een rationele beslissing in onze moderne maatschappij! Imho is daar niets mis mee.

Shakes

Bericht door Shakes » 12 jun 2012, 10:00

oneens. Ken helaas wel een aantal mensen die willen maar niet kunnen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 jun 2012, 10:10

Ik snap trouwens heel goed dat mensen crisismoe worden en vooral als 't gaat om de berichtgeving daarover. Je moet het óf helemaal volgen, óf helemaal niet. Het volgen van 't nieuws en het interpreteren wat die berichtgevingen voor je eigen hachje betekenen kost simpelweg tijd en energie. Je moet 't dan wel verdomd leuk vinden om te blijven volgen.

Zelf vind ik het boeiende materie. Ik leef in 't hier en nu en vind wat er NU gebeurt aan geschiedschrijving leuker dan geschiedenis zelf. Ik wil zelf niet de fout maken die men in de jaren '30 heeft gemaakt, door klakkeloos te geloven wat beloofd werd. En al helemaal niet door met vingers naar anderen te wijzen en achteraf te zeggen dat je 't niet door had. Ik hoop dat anderen zich daarvan bewust zijn. Ook als ze 't nieuws niet volgen en crisismoe zijn.

Het is onzin om te stellen dat je niets kunt veranderen als individu. Je bent in dit land vrij om kamerleden te bellen/mailen. Je mag stukjes plaatsen in de krant om je mening te uiten en anderen te overtuigen. In no time heb je een eigen website of weblog met miljoenen volgers. Je mag stemmen. Je mag actief worden in de politiek. Je kunt je aansluiten bij een politieke partij als lid en meepraten, of zelfs je eigen partij oprichten. Je invloed is van klein tot groot wel degelijk van invloed op de dag van morgen. Dat wordt denk ik erg onderschat.

Probeer van elkaar te leren, ook als je het niet met elkaar eens bent. Dat kan alleen maar door elkaar te horen, naar elkaar te luisteren en te begrijpen. Soms kom je daardoor op één van die bijzondere momenten aan in je leven, waarop je je mening wil bijstellen. Dat is pas rijkdom.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 jun 2012, 10:12

Shakes schreef:oneens. Ken helaas wel een aantal mensen die willen maar niet kunnen.
Of je leest niet goed, of je begrijpt het niet.

Volgens mij is iedereen het erover eens dat de mensen die wel willen, maar om wat voor reden niet kunnen, helemaal niets hebben aan de boodschap dat kinderen krijgen een keuze en luxe is. Maar voor al die anderen is het wel een keuze om wel of niet aan kinderen te beginnen. In ons land that is. Daar kun je het volgens mij niet mee oneens zijn. Maar misschien zie ik iets over 't hoofd.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 12 jun 2012, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 12 jun 2012, 10:12

goede post Dennis, past zo in een blad ergens :D

doel op
Ik snap trouwens heel goed
etc, post.

Shakes

Bericht door Shakes » 12 jun 2012, 10:17

Volgens mij lees ik prima ondanks de korte nacht. Je kent ze wel ;)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 jun 2012, 10:35

Nee, daar heb ik geen last van, want gelukkig gaan de nachten bij ons al vanaf de 1e week fantastisch en slaapt ze bijna altijd door. En sinds we andere voeding hebben, gaat 't overdag ook prima (nu al 2 maanden). De 1e twee maanden was 't erg intensief en dat is een understatement.

We hebben geen spijt van onze keuze in ieder geval en ik ben de natuur&co erg dankbaar dat 't vervolgens allemaal heel snel is gelukt! Ik ben mij er erg van bewust dat dat niet vanzelfsprekend is. Nu goed onze best doen om haar gezond te houden, veilig groot te brengen en goed op te voeden. Iedere dag opnieuw.

Plaats reactie