F1 2015

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Luco

Re: F1 2015

Bericht door Luco » 22 sep 2015, 20:18

Ach er wordt wel eens vergeten dat Renault de meest succesvolste motorenleverancier van de afgelopen 20 jaar is.

Luco

Bericht door Luco » 22 sep 2015, 20:30

15 september 2015 – Renault gaat stoppen met het leveren van power units aan Formule 1-teams, zo heeft topman Carlos Ghosn van de Franse firma dinsdag laten weten tijdens de autobeurs van Frankfurt. "We hebben heel duidelijk gezegd: het is klaar", aldus Ghosn.

Renault voorziet Red Bull en Toro Rosso dit seizoen van power units. Het contract met beide teams loopt door tot en met 2016 en Renault is bereid de verbintenis uit te dienen. De kans is echter groot dat de samenwerking met de formaties van de Oostenrijkse energiedrankjesfabrikant al aan het einde van dit jaar wordt stopgezet. Red Bull zou naar verluidt willen overstappen naar de Ferrari-krachtbron.

De gesprekken tussen Renault en Red Bull over de huidige verbintenis lopen nog. "Het is dus nog te vroeg om te zeggen wanneer het contract beëindigd wordt", aldus Ghosn. Tussen 2010 en 2013 wonnen Red Bull en Renault gezamenlijk vier rijders- en constructeurstitels. In het V6-tijdperk, vanaf 2014, is het huwelijk tussen beide partijen echter in een diepe crisis beland. Renault legt het zowel op het gebied van de betrouwbaarheid als prestaties af tegen Mercedes en Ferrari. Dit leidde al meermaals tot publiekelijke kritiek vanuit het Red Bull-kamp. Ghosn is daar klaar mee. "Als je titels wint, dan wordt de naam van Renault helaas nooit genoemd. Toen was het de renstal die won. Daarom begonnen wij het gevoel te krijgen dat het resultaat van onze investering maar magertjes was."

Op de vraag of de kritiek van de teams oneerlijk is, antwoordt Ghosn: "Volgens mij is het geen kwestie van wel of niet eerlijk. Ik denk dat het een kwestie van sportiviteit is. Wij verwachten dat, wanneer we in een sport samenwerken met andere partijen, we samen winnen en verliezen. Je kan niet zeggen 'Ik heb verloren, maar mijn partner was echt… ', snap je?"

Wat betreft zijn toekomst in de Formule 1 heeft Renault twee opties: of het vertrekt volledig uit de hoogste klasse van de autosport of het gaat verder als constructeur. Dat laatste ligt het meest in de lijn der verwachting; geruchten dat Renault het team van Lotus gaat overnemen doen al geruime tijd de ronde. Ghosn houdt zich vooralsnog op de vlakte: "We hebben geen haast, we nemer er de tijd voor."

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 22 sep 2015, 21:40

Oud nieuws ;)

Luco

Bericht door Luco » 22 sep 2015, 21:40

wel de waarheid

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 23 sep 2015, 00:56

Blijft een feit dat ze na de slechte start in 2014 gewoon een stuk verder hadden kunnen zijn, zeker als je het aantal ongebruikte tokens ziet. Het enige wat ze goed voor elkaar gekregen hebben is de betrouwbaarheid verslechteren van een matig presterend blok. Oké de betrouwbaarheid gaat inmiddels enigszins de goede kant op. En Renault zei vorig jaar nog heel stoer dat ze de Mercedes-configuratie(turbo/compressor gescheiden met de as door het blok) niet nodig hadden... Ze hebben in elk geval de kans gehad het concept te jatten.

Maar toch, ik zou er ook klaar mee zijn. En op deze manier opblazen is de enige manier om een Ferrari of Mercedes motor te krijgen, anders zouden die nooit aan een concurrent leveren. En over die 4 kampioenschappen; de Red Bulls werden altijd al op de rechte stukken voorbij gereden(en gedwongen lagere downforce configs te rijden) dus is het niet Renault die ook 4 kampioenschappen aan Red Bull te danken heeft?

GTRene

Bericht door GTRene » 23 sep 2015, 03:51

misschien tijd voor een bmw motor?

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 23 sep 2015, 08:37

BMW zie ik voorlopig niet terugkomen. Die hebben het eerder al geprobeerd en dat werd geen groot succes. Renault is een grote naam in de sport en het zou enorm zonde zijn om hen te verliezen. Niet alle kritiek in het verleden was ook even terecht, ze zijn per slot van rekening wel 4x op rij wereldkampioen geworden met Red Bull en Vettel. Echter was hun V8 toen ook al niet bepaald de beste motor. Wel betrouwbaar maar niet snel. Vooral het chassis met de 'geblazen diffusor' was op maat gesneden voor Vettel die daarmee ook onverslaanbaar was. Wat ik vanuit Renault wel begrijp is de opmerking: als we winnen ligt het aan de auto, als we verliezen ligt het aan de motor. Daar zit natuurlijk wel een kern van waarheid in al is dat ook niets nieuws. Dat is altijd zo geweest in de geschiedenis van F1. Als je dat niet wilt, dan moet je zoals Mercedes een eigen team beginnen. Dan kun je, als je het goed doet, alle credits naar jezelf halen.

Maar feit is wel dat Renault de afgelopen 2 jaar heeft zitten slapen. Vorig jaar kon de motor qua vermogen zeker niet mee maar was hij in ieder geval betrouwbaar. In de afgelopen winter heeft Mercedes maar met name ook Ferrari megasprongen gemaakt, in tegenstelling tot Honda (die hebben het project echt te licht opgepakt) en Renault. De beloftes van Renault eind vorig jaar waren goed, de uitvoering echter slecht. Er is amper tot geen extra vermogen gekomen en tot slot van rekening is de betrouwbaarheid (altijd een sterk punt) een enorme zwakte geworden. Het is volkomen absurd wat daar dit jaar is gebeurd. We zitten op 2/3e van alle races en Max heeft al 8 verbrandingsmotoren versleten (waar er volgens de regels eigenlijk maximaal 4 het hele jaar mogen worden gebruikt). Dat is echt niet best.

Natuurlijk is een Renault ook niet blij geworden van de (kei)harde kritiek van Red Bull in de media. Er worden dit jaar echter (door beide partijen) politieke spelletjes gespeeld. Boze tongen beweren dat Renault met opzet slechte motoren levert dit jaar en de langverwachte update (die al meerdere keren is uitgesteld) met opzet zo laat levert zodat (met name) Toro Rosso slecht scoort in het kampioenschap en Lotus niet voorbij gaat. Als Renault Lotus koopt, dan krijgen ze volgend jaar weer meer televisiegelden (dit wordt op basis van de ranglijst van het voorgaande jaar bepaald). Het is dus in hun belang dat Toro Rosso niet goed scoort. Red Bull heeft op zijn beurt gezegd dat ze die update (als deze al komt) liever helemaal niet meer in hun auto hangen. Los van het feit dat het ze wederom een gridstraf kost zouden ze daarmee Renault/Lotus helpen aan waardevolle testinfo voor komend jaar. Daar heeft Red Bull ook geen belang bij.

Feit is wel dat Renault dit jaar gewoon een slechte prestatie heeft geleverd. Zoals hierboven ook gemeld hebben ze nog niet één token ingezet en zijn zowel de prestaties als de betrouwbaarheid bar slecht. Dat heeft ook iemand als Max erg geraakt. Die had een stuk meer punten gehad met een betrouwbare motor (Australië, China, al die races waar hij een straf kreeg door weer een nieuwe motor). Nou ja, uithuilen en overnieuw beginnen bij Renault. Ik hoop dat ze Lotus overnemen en verdergaan als constructeur. Dat zou goed zijn voor de sport. Ik gun ze het beste voor volgend jaar, zolang ze maar achter Max finishen. :D

Roy RS

Bericht door Roy RS » 23 sep 2015, 09:33

ik ben benieuwd wat dieselgate voor invloed heeft op VAG's voornemen in de F1 te gaan...denk als de us of a's klaar zijn met VW dat het geld wel een beetje op is...

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 23 sep 2015, 10:03

Wouter81 schreef:Natuurlijk is een Renault ook niet blij geworden van de (kei)harde kritiek van Red Bull in de media. Er worden dit jaar echter (door beide partijen) politieke spelletjes gespeeld. Boze tongen beweren dat Renault met opzet slechte motoren levert dit jaar en de langverwachte update (die al meerdere keren is uitgesteld) met opzet zo laat levert zodat (met name) Toro Rosso slecht scoort in het kampioenschap en Lotus niet voorbij gaat. Als Renault Lotus koopt, dan krijgen ze volgend jaar weer meer televisiegelden (dit wordt op basis van de ranglijst van het voorgaande jaar bepaald). Het is dus in hun belang dat Toro Rosso niet goed scoort. Red Bull heeft op zijn beurt gezegd dat ze die update (als deze al komt) liever helemaal niet meer in hun auto hangen. Los van het feit dat het ze wederom een gridstraf kost zouden ze daarmee Renault/Lotus helpen aan waardevolle testinfo voor komend jaar. Daar heeft Red Bull ook geen belang bij.

Feit is wel dat Renault dit jaar gewoon een slechte prestatie heeft geleverd. Zoals hierboven ook gemeld hebben ze nog niet één token ingezet en zijn zowel de prestaties als de betrouwbaarheid bar slecht. Dat heeft ook iemand als Max erg geraakt. Die had een stuk meer punten gehad met een betrouwbare motor (Australië, China, al die races waar hij een straf kreeg door weer een nieuwe motor). Nou ja, uithuilen en overnieuw beginnen bij Renault. Ik hoop dat ze Lotus overnemen en verdergaan als constructeur. Dat zou goed zijn voor de sport. Ik gun ze het beste voor volgend jaar, zolang ze maar achter Max finishen. :D
Ik zou inderdaad als Mateschitz zijnde Renault ook niet het plezier willen geven in de laatste 2 tot 5(het staat nog steeds niet vast wanneer hij komt) races de nieuwe motor in de praktijk te testen zodat alle gremlins eruit zijn vóór volgend jaar. Het gaat tenslotte om 4 auto's dus in die races vergaart Renault genoeg data of hij nou ploft of niet. Als ze (Renault) pas begin volgend jaar de motor in een auto kunnen zetten dan scheelt dat behoorlijk. Het nut(maar ook risico) van extra punten door de nieuwe motor weegt nu niet meer op tegen het feit dat je je concurrent(waar je toch al in vechtscheiding ligt) te helpen. Het seizoen is toch al 'verloren'. Bovendien hebben ze nog genoeg old-spec motoren om waarschijnlijk geen straf te hoeven pakken die ze met de nieuwe wél krijgen.

En ik vraag me af of Renault die tokens wel mag gebruiken voor een motor die nooit in dit seizoen in een race is ingezet. Als dat niet zo is Renault slachtoffer van zijn eigen smerige spelletje(uitstel van gebruik van de 7 tokens wordt dan afstel :hungry: ).

Luco

Bericht door Luco » 23 sep 2015, 12:26

Denk je niet dat Renault dan niet zo slim is om die tokens wel te gebruiken en die in geknepen vorm in de red bull te hangen voor de laatste race.
Ik vermoed dat als ze lotus kopen ze deze motor allang klaar hebben

Overigens zijn er de laatste twee wedstrijden meer mercedessen kapot gegaan dan renaults, alles is relatief :lol:

Hielke

Bericht door Hielke » 23 sep 2015, 13:12

Ik geloof niks van die theorieën waarin Renault aan het opsparen is voor volgend jaar met Lotus. Zo werkt het niet.

Net als Honda trekken ze het simpelweg niet meer met de futuristische hybride technieken. Mercedes en Ferrari hebben de kans gekregen om te laten zien tot wat ze in staat zijn en die kans met beide handen aangegrepen.

De reden dat ik ook met Ferrari/Fiat rij :lol:

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 23 sep 2015, 14:05

Luco schreef:Denk je niet dat Renault dan niet zo slim is om die tokens wel te gebruiken en die in geknepen vorm in de red bull te hangen voor de laatste race.
Ik vermoed dat als ze lotus kopen ze deze motor allang klaar hebben
Maar ze kunnen Red Bull(en Toro Rosso) niet verplichten nieuwe motoren te gebruiken i.p.v. degenen die ze nog op de plank hebben liggen waar nog wél mileage in zit. Anders hadden ze niet eens kunnen opteren om de nieuwe niet in te zetten.

Luco

Bericht door Luco » 23 sep 2015, 15:39

Ze kunnen red bull niks verplichten, maar als ze de tokens gewoon gebruiken en de motor aanbieden dan hebben ze voldoende gedaan om aan de regels te voldoen, dat red bull hem dan niet gebruikt is niet het probleem van Renault.
Ik geloof nooit dat ze zo dom zijn om ze niet te gebruiken (tokens)

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 23 sep 2015, 16:32

Luco schreef:Ze kunnen red bull niks verplichten, maar als ze de tokens gewoon gebruiken en de motor aanbieden dan hebben ze voldoende gedaan om aan de regels te voldoen
Dat is dus maar de vraag. De regels kunnen namelijk eisen dat de aanpassingen in een F1 sessie in 2015 gebruikt zijn. Én Red Bull haalt er Williams waarschijnlijk niet meer mee in in enkele races.

En los daarvan is het nog steeds een redelijk nadeel voor Renault(voordeel voor de rest) dat dat ding februari/maart 2016 voor het eerst in een auto zit. Begin 2014 en begin 2015 dachten ze als het goed is namelijk ook dat de motor redelijk probleemloos rondjes zou gaan draaien in de RB en TR(the rest is history).

Luco

Bericht door Luco » 23 sep 2015, 19:30

Zou kunnen ik ken de regels niet precies, maar die de lotus is in basis nog een renault, alleen nu met mercedes motor, dus ik denk dat het wel meevalt, plus dat het dan een fabrieksteam is waar ze meer in zullen pompen dan nu, geef ze een jaartje.

VAG heeft nu ook wel andere problemen, die zie ik nu niet zo snel instappen.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 23 sep 2015, 20:09

Luco schreef: VAG heeft nu ook wel andere problemen, die zie ik nu niet zo snel instappen.
Nee, ik ook niet :tong: Zit er ook niet echt op te wachten eigenlijk.
Luco schreef:Zou kunnen ik ken de regels niet precies, maar die de lotus is in basis nog een renault, alleen nu met mercedes motor, dus ik denk dat het wel meevalt, plus dat het dan een fabrieksteam is waar ze meer in zullen pompen dan nu, geef ze een jaartje.
Ja of een Benetton ;) Het is idd wel dezelfde fabriek en voor een chassis wat een heel jaar niet ontwikkeld is doet hij het best goed. En ach we zullen wel zien, dat ze hem zomaar voor de Mercedes, Ferrari of zelfs Williams gooien moet ik nog zien en dan we weten ook nog niet wat Red Bull gaat doen. En ik denk dat Honda zijn zaakjes ook wel een keer voor elkaar gaat krijgen. Het is van zoveel factoren afhankelijk...

Luco

Bericht door Luco » 23 sep 2015, 20:21

Wordt wel weer een leuk seizoen denk ik :thumbup:

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 24 sep 2015, 10:47

Het wordt zeker leuk in 2016. De rijdersmarkt is enorm saai, weinig verschuivingen maar op motorenvlak is het een opwindend silly season.

Voor Renault/Lotus zal 2016 een overgangsjaar worden. Ik twijfel er niet meer aan dat ze inderdaad het team overnemen maar door het verlengen van het contract van Pastor Maldonado en zijn PVDSA miljoenen weet je ook dat ze 2016 nog niet willen knallen. PVDSA matcht als concurrent ook niet met het Franse Total dus het is best opvallend dat Maldonado blijft. De kans bestaat zelfs (hoe bizar dat ook klinkt) dat Renault volgend jaar nog met Mercedes motoren gaat rijden bij Lotus/Renault. Er loopt daar ook nog een contract en ik schat de kans nog steeds niet erg hoog in dat Renault volgend jaar wel ineens een competatieve powerunit heeft. Ik schat dus zo in dat 2016 dus een overgangsjaar wordt daar, de boel draaiende houden waarna het in 2017 moet gaan gebeuren voor Renault.

Het meest interessante is wat er bij Red Bull gaat gebeuren. Ik denk nog steeds dat beide teams binnenkort een deal met Ferrari bekendmaken, hoewel er ook verhalen op gaan dat Ferrari maar 1 nieuw team kan supporten en dat Toro Rosso zou uitwijken naar Honda. Honda zal vast een betere PU hebben in 2016 (slechter kan ook niet...) maar daar wordt ik nog niet gelijk wild-enthousiast van. Het zou enorm zonde zijn als Max met zijn talent weer een jaar verprutst bij een team met een niet-competitieve motor. Wat ook nog zou kunnen is dat Red Bull dat ook niet wil, mocht STR wel met Honda moeten gaan rijden en ze voor 2016 alsnog Kvyat gaan vervangen door Max, om hun supertalent in ieder geval een competitieve auto te geven voor volgend jaar. Kvyat doet het goed dit jaar maar het is geen Max, dat weten ze bij RB ook. Wat ik eerder schreef op een vorige pagina, daar sta ik ook nog steeds achter. Als ze Max volgend jaar niet een snellere auto geven, dan is hij in 2017 gevlogen richting een topteam. Dat zal dan Ferrari of Mercedes zijn. Daar ben ik van overtuigd. Er zit bij Red Bull dus ook wel wat druk op de ketel om Max volgend jaar niet in een auto te zetten waarmee hij weer maximaal (in normale omstandigheden) rond P8/P9 kan finishen. De Verstappens hebben niet zoveel geduld, ook al is Max ook volgend jaar nog maar 18 jaar oud. Ze willen vol gas door richting de kop van het veld.

De langere termijn is echter veel interessanter. Ik ben bang dat het VW/Audi masterplan met 1 klap van de baan is voor de komende jaren door dat dieselschandaal. Winterkorn is nu ook al weg dus dat kon wel eens een streep door de rekening zijn voor Red Bull.

We zullen zien wat het gaat worden.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 24 sep 2015, 11:43

Wouter81 schreef: De kans bestaat zelfs (hoe bizar dat ook klinkt) dat Renault volgend jaar nog met Mercedes motoren gaat rijden bij Lotus/Renault. Er loopt daar ook nog een contract en ik schat de kans nog steeds niet erg hoog in dat Renault volgend jaar wel ineens een competatieve powerunit heeft
Idd dat gerucht gaat al een tijdje. En de hamvraag is dan wat Renault in dat tussenliggende jaar aan hun motor mag wijzigen... Hebben ze hun standaard token allowance of mogen ze from scratch beginnen? Hoe dan ook hebben ze dan alle tijd om de tokens in te zetten zoals zij willen. Ze kunnen bij wijze van spreken 100 engine configuraties op de testbank zetten(meer dan een jaar de tijd) en de tokens inwisselen voor hun perfecte samenstelling. En bovendien hebben ze een heel jaar data over het Mercedes blok.

Ik denk dat de andere fabrikanten en in elk geval Mercedes niet blij zullen zijn met dat overgangsjaar.

GTRene

Bericht door GTRene » 24 sep 2015, 11:52

Je zit er zo te lezen goed in (F1 gebeuren) Wouter :D

Luco

Bericht door Luco » 24 sep 2015, 12:35

Als de geruchten kloppen zou ferrari alleen motoren willen leveren als daar een deal met verstappen aan vast zit.
Als dat zo is wordt het voor red bull erg lastig :tooth:

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 24 sep 2015, 12:40

Luco schreef:Als de geruchten kloppen zou ferrari alleen motoren willen leveren als daar een deal met verstappen aan vast zit.
Als dat zo is wordt het voor red bull erg lastig :tooth:
Recentste motoren of uitstappen... Niet heel lastig ;)

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 24 sep 2015, 12:44

GTRene schreef:Je zit er zo te lezen goed in (F1 gebeuren) Wouter :D
Begint een beetje een (doorgeslagen) hobby te worden zo langzamerhand. ;) Maar Mari Oh Oh! hierboven heeft er ook wel kijk op!

Eric-328

Bericht door Eric-328 » 24 sep 2015, 12:46

Ga er maar van uit dat Max voor 2017 al vast ligt, ondanks een driejarig contract bij RB

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 24 sep 2015, 12:50

Eric-328 schreef:Ga er maar van uit dat Max voor 2017 al vast ligt, ondanks een driejarig contract bij RB
Dat denk ik niet. Het is nu nog totaal niet te zeggen welk team tegen die tijd dominant is. Het is in de F1 zeer gemakkelijk om op de verkeerde tijd op de verkeerde plek te zitten. Alonso is daar een uitstekend voorbeeld van. Een geweldige rijder (misschien wel de beste van het veld) maar het is alweer een jaar of 9 geleden dat hij het laatst kampioen was. Hij zat daarna steeds net op de verkeerde momenten bij de verkeerde teams. Het huidige seizoen is daar helemaal een schoolvoorbeeld van.

Misschien is Ferrari het team waar je in 2017 moet zitten om te winnen, misschien is dat Mercedes, misschien gewoon Red Bull waar hij nu al zit of misschien wel een ander team. Verstappen en cs. hebben de luxe van een meerjarige overeenkomst bij RB dus er is nu geen druk om keuzes te maken. Afwachten waar er mogelijkheden komen (misschien als vervanger van Rosberg bij Mercedes of het 2017 zitje van Raikkonen bij Ferrari) en waar je qua prestaties op dat moment het beste kunt zitten.

Plaats reactie