[30-08-2010]DF @ CPZ deel XI

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
GTRene

Re: [30-08-2010]DF @ CPZ deel XI

Bericht door GTRene » 03 sep 2010, 20:56

Bert ///M3 schreef:Ben het er wel mee eens, het is maar net wat voor maat schijven je hebt en hoeveel koeling, en met wat voor tempo je over de baan gaat, buitentemperatuur, varieert nogal. Eerste keer rijden met E36 M3 geen probleem, maar naar gestaag het sneller ging had ik SRF zelfs aan de kook, dat is over sinds de stofplaten er af zijn maar ik blijf toch bij SRF. Als je optelt wat het allemaal kost voor een dag dan heb ik voor die paar tientjes graag die veiligheidsmarge :)
wat is eigenlijk het boilingpoint bij SRF? ik gebruik al een tijd de Motul RBF 660 niet dat ik het echt nodig heb, maar ook fijn een marge te hebben :mrgreen: boilingpoint 325 graden :shocking:
MOTUL RBF 660 Factory Line Brake Fluid is 100% Synthetic Racing Fluid – DOT 4 for extreme temperature & racing applications. All types of hydraulic brake and clutch actuators requiring non-silicone synthetic fluid. Widely exceeds the DOT 3, DOT4 and DOT 5.1 standards (except for DOT 5.1 viscosity at – 40°C).

EXTREME THERMAL RESISTANCE AND STABILITY:
Very high boiling point (325°C / 617°F), superior to conventional DOT 5.1 non silicone base, DOT 5 silicone base fluids, and DOT4. MOTUL RBF 660 enables effective braking even under extreme conditions.

EFFICIENT WHEN RAINY: Very high wet boiling point (204°C / 400°F) far exceeds the requirements of DOT 3 & 4 & DOT 5.1 enabling brake efficiency while rainy. Reduces the risk of the “vapor lock” phenomena. Amber in color.

Luco

Bericht door Luco » 03 sep 2010, 21:12

Ti-Tourist (Erik) schreef:Aansluitend op de andere commentaren: Het is niet van belang in welk projectiel je rijdt (straatauto of racer), de aap die bediening doet blijft de sleutel in het geheel. Zit die mentaal gezien een beetje fris in elkaar - kan hij / zij een stukje van z'n ego opofferen voor het algemene belang van iedereen plezier laten hebben / leven & laten leven - dan komt het op een trackday prima voor elkaar.

Heb de indruk dat de meerderheid die op een DF day komt, de insteek & ethos wel snapt en de juiste bijbehorende instelling heeft. Van de racers waar ik naast heb gezeten (Peter, Elmar, Laurens, Luco & Tom H.) ging dat prima. Straatauto's ook trouwens.

Als het een vaste club is, kan er wel een inschatting gemaakt worden van hoe iemand rijdt. Met de enorme aanwas van nieuwe mensen & racers is het moeilijk vooraf in te schatten of er een idioot tussen zit.

Sleutel gaat 'm zitten in de handhaving van de normen bij zo'n grote groep. Denk dat het nu nog te vrijblijvend is & "laat maar gaan". Heb niet gemerkt of gehoord dat er wel eens iemand op de dag gecorrigeerd is of vooraf is geweigerd. Het lijkt me dat als Peter ineens J. van den Ende of SKRD (bij wijze van spreken - niet doelbewust) of iemand die op een eerdere DF dag het bont heeft gemaakt op de inschrijvingslijst heeft staan, dat hij die dan wel beleefd zal vragen om hun kunsten elders te vertonen.

De "donderpreken van Dik" van de BDC zijn voor de kenners redelijk legendarisch. Als je daar iets niet goed doet, wordt je wel zodanig vierkant ondersteboven gescholden dat de boodschap blijft hangen. Zou misschien voor DF ook niet verkeerd zijn. Snap best dat Peter & consorten liever geen politie-agentje spelen, maar graag zelf ook willen rijden & genieten, maar mogelijkerwijs is het toch nuttig, zeker gezien de groei die het geheel doormaakt.

Enkel EUR 0,02 van deze zijde.

Denk dat je Dick wel in kunt huren voor donderpreken :clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:

frankv

Bericht door frankv » 03 sep 2010, 21:24

Tom Westendorp schreef:ik heb op mijn auto ook pas geleden de rem olie nog vervangen voor een iets hogere dot verhouding. Bij mijn auto merk ik vooral dat het de straatbanden zijn die het na een paar rondjes opgeven, voordat de remmen er geen zin meer in hebben. Al denk ik wel dat dat voor het grootste deel komt omdat mijn snelheden zo laag zijn dat de remmen tijd zat hebben om af te koelen :-)
Dit heb ik ook. Ik rijd mijn E30 M3 op Toyo R1R en een schnitzer onderstel, maar verder standaard, dus ook de remmen (geen speciale remolie schijven of blokken, gewoon goed onderhouden met originalteile). Ik ben geen ruige rijder, en ik kan dus in een dagdeel gewoon 50 ronden CPZ rijden (rondetijd 2.23, 180 km/u einde rechte eind) zonder dat mijn remmen het begeven.

Ti-Tourist (Erik)

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 03 sep 2010, 21:31

Misschien een ander voorbeeld ter illustratie:

Jaren geleden reed de EuroBoss een wedstrijd op Zandvoort. Klaas Zwart verhuurde een aantal van zijn omgespoten Benetton-Judd's toen aan een stel NL'ers met een redelijke portemonnee. Een van deze heren was de in het metier bekende P. van Riet. Meneer reed met zijn nieuwe openwieler op de manier van een toerwagen en drukte bij Audi S de vaste Duitse rijder Karl-Heinz Becker in de vangrail door op een banzai-manier in een gat te duiken. Zijn ex. F1 Minardi was direct total-loss. Rijder en team hebben toen de rest van het seizoen niet meer gereden (probeer maar eens bij Minardi nieuwe onderdelen te krijgen). Daarna kwam Becker terug met een Nissan 3.5 V6 (WSR voorganger). Van Riet heeft nooit het fatsoen gehad om z'n excuses aan te bieden, niet direct na de race of anders achteraf.

Ervaring zat, maar niet de juiste insteek voor een serie met zulke historische & dure open auto's. Nu heeft de NL racerij volgens mij sowieso een reputatie voor "ram & beuk festijnen", maar dat terzijde.

Alexsti
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Bericht door Alexsti » 03 sep 2010, 21:33

Sleutel gaat 'm zitten in de handhaving van de normen bij zo'n grote groep. Denk dat het nu nog te vrijblijvend is & "laat maar gaan". Heb niet gemerkt of gehoord dat er wel eens iemand op de dag gecorrigeerd is of vooraf is geweigerd. Het lijkt me dat als Peter ineens J. van den Ende of SKRD (bij wijze van spreken - niet doelbewust) of iemand die op een eerdere DF dag het bont heeft gemaakt op de inschrijvingslijst heeft staan, dat hij die dan wel beleefd zal vragen om hun kunsten elders te vertonen.

Er zijn wel degelijk mensen aangesproken maar dan van CPZ uit , van wat ik weet in de middag mocht een Swift nr. 3 even een uurtje in de pits staan omdat deze 2 maal in had gehaald onder geel
Tevens een zwarte BMW e30 die onder rood in had gehaald was aangesproken , en ook 4 mensen die onder rood niet naar binnen kwamen maar vrolijk doorreden waren aangesproken.

Alex,

Luco

Bericht door Luco » 03 sep 2010, 21:36

Alexsti schreef:

Er zijn wel degelijk mensen aangesproken maar dan van CPZ uit , van wat ik weet in de middag mocht een Swift nr. 3 even een uurtje in de pits staan omdat deze 2 maal in had gehaald onder geel
Tevens een zwarte BMW e30 die onder rood in had gehaald was aangesproken , en ook 4 mensen die onder rood niet naar binnen kwamen maar vrolijk doorreden waren aangesproken.

Alex,

Ik moet zeggen dat ik ook bijna een rode vlag gemist had :oops: :oops:

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 03 sep 2010, 21:37

Alexsti schreef:Er zijn wel degelijk mensen aangesproken maar dan van CPZ uit.
Van DF uit ook hoor. ;)

Aad

Bericht door Aad » 03 sep 2010, 21:50

David R. schreef:Knot is een beetje flauw. Was de eerste keer en volgens mij ook nog in uitloopronde. Je mag het nu gerust nog een keer proberen.
Het is gewoon een feit dat veel mensen een dagje circuit doen met materiaal dat daar niet voor geschikt is. Heeft niets te maken met leeftijd van het materiaal (heb ook wel eens een nieuwe s5 in de grindbak zien belanden omdat zijn remmen niet meer werkten) maar meer met het feit dat banden en remmen het vaak niet aankunnen. Ik zie hier foto's van een geplofte remschijf en van remblokjes die helemaal weg zijn. Bij deze 2 is het goed afgelopen maar dat had net zo goed anders kunnen zijn. Bij raceauto's zie je dat denk ik minder. Goed bij mij breekt er ook een fuseepen af en daar had ik ook geluk dat er niemand voor zat. Ik zeg dus niet dat het bij raceauto's nooit gebeurt maar over het algemeen krijgen de straatauto's eerder problemen met remmen en banden wat vaak resulteert in schade.
En Jeroen ik rijdt inderdaad geen competitie en ben geen racer. Er wordt hier alleen gezegd dat mensen hinder hebben van de racers en daar ben ik het niet mee eens. Ik vond ze wederom netjes rijden en heb geen last van ze gehad.

Een beetje flauw is nog netjes uitgedrukt , David R heeft nu eenmaal altijd matriaal bij hem waar wij allemaal van dromen maar niet hebben , maar ieder nagemaakte schumacher graag comentaar op heeft .

Heb in Duitsland vervelende dingen gezien mbt tot David zijn nieuwe aanwinst , elke E30 wrak wilde hem uitremmen , omdat je dan zo geweldig bent , want wat geweldig een filmpje op Youtube zetten dat je een M3 E92 bij kan houden , wat zal mama trots zijn zeg :'( Zo`n geintje koste hem bijna zijn rechterflank , dat terwijl hij alleen maar rondjes aan het rijden was om deze wagen te proberen .

Ik ken David als een liefhebber die ook erg trots is op zijn auto, en zeker niet loop te zeggen dat hij zo geweldig rijdt , maar gewoon geniet van zo`n dag .

Zo dit wilde ik even kwijt ( en ik ben ook jaloers op David zijn auto)

Mv Gr Aad

ErikS

Bericht door ErikS » 03 sep 2010, 21:53

Indeed, eensch.

Bij David lijkt er een hele mooie curve te zien hoe hij al aan de auto went,
Gelijk nu al onder de 2.00,

Dan kan je zeggen 1.50 moet kunnen met die bak, maar hij is geen prof!
Hij is iemand die ervan geniet met het spul rond te kunnen knallen wat híj kan betalen!

Respect daarvoor!

Onder de 2.00 gaat het hard, erg hard! Of het nou harder kan ofniet,
Het gaat gewoon al erg hard voor een trackdayrijder!

Leuk om te zien! :thumbup:

David R.

Bericht door David R. » 04 sep 2010, 11:06

Je vergeet die rood zwarte E36 met dat irritante ventje achter het stuur (wel een aardige vrouw maar goed). Nee geintje ik doe dit nu voor het 4e jaar en ga ca 8 x per jaar. Vorig jaar met de gele Porsche niet veel gereden.
Uiteraard is het een kwestie van talent maar ook van veel ervaring. De meeste van die snelle jongens die een 1.50 kunnen rijden zitten van 16 jaar af al in zo'n auto en rijden misschien wel 25 x per jaar op een circuit.
Die jongens ga je natuurlijk nooit bijhouden. Tevens denkt de ene wat makkelijker over schade dan een ander en durft daardoor meer risico te nemen. Als ik naar die onboard filmpjes van Andre kijk en ik zie ze deur aan deur over het circuit glijden weet ik dat dat niet mijn ding is omdat ik dat zonde zou vinden. Als je dat al denkt wordt je natuurlijk nooit de snelste. Dat hoeft van mij ook niet zolang ik mijzelf maar kan blijven verbeteren. Af en toe een cursus doet wonderen en vooral veel rijden en genieten. Bovendien als je rond de 2.00 min rijdt op zo'n dag wordt je al niet heel vaak meer ingehaald.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 04 sep 2010, 18:33

David R. schreef:Je vergeet die rood zwarte E36 met dat irritante ventje achter het stuur (wel een aardige vrouw maar goed). Nee geintje ik doe dit nu voor het 4e jaar en ga ca 8 x per jaar. Vorig jaar met de gele Porsche niet veel gereden.
Uiteraard is het een kwestie van talent maar ook van veel ervaring. De meeste van die snelle jongens die een 1.50 kunnen rijden zitten van 16 jaar af al in zo'n auto en rijden misschien wel 25 x per jaar op een circuit.
Die jongens ga je natuurlijk nooit bijhouden. Tevens denkt de ene wat makkelijker over schade dan een ander en durft daardoor meer risico te nemen. Als ik naar die onboard filmpjes van Andre kijk en ik zie ze deur aan deur over het circuit glijden weet ik dat dat niet mijn ding is omdat ik dat zonde zou vinden. Als je dat al denkt wordt je natuurlijk nooit de snelste. Dat hoeft van mij ook niet zolang ik mijzelf maar kan blijven verbeteren. Af en toe een cursus doet wonderen en vooral veel rijden en genieten. Bovendien als je rond de 2.00 min rijdt op zo'n dag wordt je al niet heel vaak meer ingehaald.
Zolang je met een beemer blijft emmeren wordt het nooit wat, BUY CORVETTE :roflol: :mrgreen: (geintje he David, maar dat begrijp je wel :thumbup: )

steve smith

Bericht door steve smith » 04 sep 2010, 19:38

David R. schreef:Je vergeet die rood zwarte E36 met dat irritante ventje achter het stuur (wel een aardige vrouw maar goed).
:roflol: 'T is wat David, zijn we het zo maar twee keer in 1 draadje eens! Bel de krant! Aad ken't wel hebben!

Knot

Bericht door Knot » 04 sep 2010, 21:23

Aad, kijk je uit dat je zelf niet zoveel decibellen maakt als je auto doet ;) ;)

Aad

Bericht door Aad » 04 sep 2010, 23:40

Knot schreef:Aad, kijk je uit dat je zelf niet zoveel decibellen maakt als je auto doet ;) ;)
Uitdraai van de toren bleek mijn auto eindelijk een keer niet teveel herrie heeft gemaakt :D
En ook niet het decibel gemiddelde omhoog hielp , maar toen nog steeds wel 3 wagens op de baan waren die het wel deden , dus inplaats van zelf te meten daar konden ze beter naar de toren gaan , wat ook gebeurt is en de juiste mensen van de baan gehaald , en ik kon weer gewoon rijden :df:

Sta ik niet per ongeluk een keer op jouw filmpjes , zou ik wel een keer leuk vinden om te zien namelijk ? :thumbup:

Aad

Bericht door Aad » 04 sep 2010, 23:42

steve smith schreef:
David R. schreef:Je vergeet die rood zwarte E36 met dat irritante ventje achter het stuur (wel een aardige vrouw maar goed).
:roflol: 'T is wat David, zijn we het zo maar twee keer in 1 draadje eens! Bel de krant! Aad ken't wel hebben!
Jullie komen nog wel :wtf: :wtf:

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 04 sep 2010, 23:50

Aad schreef:Sta ik niet per ongeluk een keer op jouw filmpjes , zou ik wel een keer leuk vinden om te zien namelijk ? :thumbup:
Ik kreeg een Zilhouette filmpje doorgemaild waar je ergens op staat; even zoeken. :df:
Ah gevonden!
http://www.youtube.com/watch?v=T6BC1PljJBY" onclick="window.open(this.href);return false;
Ergens bij 6 of 7 minuten, maar misschien ook nog wel vaker. :thumbup:

Knot

Bericht door Knot » 05 sep 2010, 00:17

Aad schreef: Sta ik niet per ongeluk een keer op jouw filmpjes , zou ik wel een keer leuk vinden om te zien namelijk ? :thumbup:
Zal maandag eens kijken, handel ligt op kantoor met kladje wie wat waar in welk rondje etc.

Vind jou auto altijd wel een indrukwekkend geluid maken, brute kracht maar toch niet te overdreven. Gelukkig dat je weer kon rijden in ieder geval dan!

GTRene

Bericht door GTRene » 16 sep 2010, 19:35

vond er nog 1

Arie Tussengas

Bericht door Arie Tussengas » 20 sep 2010, 09:57

GTRene schreef:vond er nog 1

Dat is versie 2 van mijn filmpje. Ik kreeg eindelijk die twee beelden in sync

richardk

Bericht door richardk » 15 nov 2010, 20:49

Nutkees schreef:Denk dat ik ook even kom kijken. Rijden gaat denk ik nog lukken, tenzij we de RX7 op tijd afkrijgen....
alla mad mike? quadrotor
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-sGN7VPQ ... re=related[/youtube]

Plaats reactie