Nederland gaat naar de haaien
-
Rupie
Re: Nederland gaat naar de haaien
http://www.nu.nl/binnenland/2651713/pol ... darah.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- smiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
En een succesrate van 98% maakt het acceptabel?Fernando schreef:Als ze bewust een file creëren zal dat denk ik van de 100 keer een stuk of 98 goed gaan en dit was 1 van die 2 keer dat het gruwelijk mis ging. Maar dat is dan vooral die nietsontziende psychopaat achter het stuur aan te rekenen want ze hebben daar dus waarschijnlijk met z'n tweeën constant in de spiegel zitten turen zonder die file op te merken (kan me nl. niet voorstellen dat ze hem wel op tijd zagen).
Ik kan er gewoon met mijn pet niet bij dat het inzeten van burgers een afgewogen optie is.
- Snipe
Als je nu je tv aanzet op 1 kun je de uitleg zo zien in de herhaling van Pauw en Witteman.
- Fernando
Alsof deze bestuurder gelijk geen gevaar meer vormt zodra de politie de achtervolging staakt, hij heeft doelbewust het kenteken vervalst, ramt politieauto's dus best grote kans dat hij ook binnen de bebouwde kom als een bezetene probeert te ontkomen aan de politie (die al niet meer volgt).
- Elise
Helaas geen reactie van Ruben.......Elise schreef:Nou Ruben, dan ben ik erg benieuwd hoe de Politie het dan wel had moeten aanpakken.....Ruben schreef:Alles goed Fernando, maar ik denk dat de politie een fout gemaakt heeft. De eerste fout van de bestuurder had niet hoeven te leiden tot de tweede fout. Als politie heb je rekening te houden met het feit dat de dader misschien wel wat minder "toerekeningsvatbaar" is én van de politie mag je verwachten risico situaties goed in te kunnen schatten.
-
Rupie
Bert, er staan hierboven een aantal reacties van andere mensen die een en ander verklaren. Daarbij ga ik niet op vragen antwoord geven waar het antwoord obvious is. Jij weet ook wel heel goed dat er andere keuzes gemaakt kunnen worden. Alleen lijken een aantal mensen (waaronder jij?) meer risico te accepteren in bepaalde situaties. Het sluit mijns inziens ook aan op het verhaal van de autodiefstal wat we hier eerder hebben gehad. Het doel heiligt niet de middelen, in meer of mindere mate en daar zit een heel verhaal tussen van hoe je tegen dingen aankijkt. Alleen zoals blijkt uit de reacties van jou en velen hier op DF verschillen we van opvatting op essentiële onderdelen over zaken in het leven. Discussie lijkt mij dan ook zinloos en verspeelde energie en laat ik dan wel over aan mensen die op dat moment wel wat energie in dit soort zaken wilt steken om wat voor reden dan ook. Ik laat mijn mening alleen maar horen zodat velen hier op DF niet denken dat ze lid zijn van een of andere fuhrer partij.
Tot zover mijn serieuze kijk op zaken deze morgen, alles mag met een knipoog bekeken worden.
Tot zover mijn serieuze kijk op zaken deze morgen, alles mag met een knipoog bekeken worden.
-
OnlineLuco
Nee, lekker niks doen zodat elke mongool zijn gang kan gaan.smiley schreef:En een succesrate van 98% maakt het acceptabel?Fernando schreef:Als ze bewust een file creëren zal dat denk ik van de 100 keer een stuk of 98 goed gaan en dit was 1 van die 2 keer dat het gruwelijk mis ging. Maar dat is dan vooral die nietsontziende psychopaat achter het stuur aan te rekenen want ze hebben daar dus waarschijnlijk met z'n tweeën constant in de spiegel zitten turen zonder die file op te merken (kan me nl. niet voorstellen dat ze hem wel op tijd zagen).
Ik kan er gewoon met mijn pet niet bij dat het inzeten van burgers een afgewogen optie is.
- RVV
Snipe schreef:Als je nu je tv aanzet op 1 kun je de uitleg zo zien in de herhaling van Pauw en Witteman.
Tja precies wat ik al schreef, die blauwe petten dekken elkaar.
Kijk dat die vent en in mindere mate zijn zoon 300% fout zaten dat is wel duidelijk. Dat ze zelf ook volledige verantwoording dragen is ook wel duidelijk. Ook dat ze zonder enige clementie zwaar gestraft mogen worden ook.
Maar nu de feiten.. in eerste instantie was het een benzinediefstal. In tweede instantie werd het een rampartij tegen een aantal politieauto's... maar wat daarop op volgde was een high speed chase over 45 (!) kilometer met snelheden die rond de 200 km/h lagen. Dus moet je voorstellen dat de politie een auto moet stoppen die never nooit van plan is te stoppen. Dan is beraad nodig.. en als dat beraad is, een telefoontje naar rijkswaterstaat met de mededeling zorg (dmv matrixborden)er voor dat er een kunstmatige file onstaat met de wetenschap dat een dikke mongool er met 200 km/h aan komt jakkeren dan is er geen hogere wiskunde nodig om in te schatten dat er wel eens een hele zware klap zal kunnen vallen.
De politie had eigenlijk ALLE tijd.. om een anonieme burgerauto of meerdere anonieme burgerauto's de weg op te sturen.. LOSSEN met zwaailamp auto's en de dader het gevoel geven dat die ontsnapt was.. op gepaste afstand met burgerauto's de achtervolging inzetten en de daders aanhouden zodra ze gestopt waren. Het Nederlandse wegennet, helemaal in de randstad is echt te klein om te ontsnappen.
- Snipe
Volgens mij zijn de feiten: in eerste instantie een vals kenteken, in tweede instantie een benzinediefstal, in derde instantie niet stoppen voor een stopteken en op de vlucht slaan en in vierde instantie poging tot doodslag door het rammen van een of meerdere politieauto's. Het lijkt me niet meer dan logisch dat je dan al het mogelijke doet om zo iemand te stoppen.RVV schreef:Maar nu de feiten.. in eerste instantie was het een benzinediefstal. In tweede instantie werd het een rampartij tegen een aantal politieauto's... maar wat daarop op volgde was een high speed chase over 45 (!) kilometer met snelheden die rond de 200 km/h lagen.
Achter die file hadden eventueel wel wat politieauto's mogen staan of rijden om 'm op te vangen, maar ik weet natuurlijk niet of daar tijd voor is geweest.
-
OnlineLuco
Ben benieuwd hoe men hierover denkt als je zelf overvallen wordt en de politie doet niks?
Want makkelijk lullen, burgerauto hier, burgerauto daar, ja die hebben ze natuurlijk op elke hoek van de straat staan
45 km met 200km/h, dan hebben ze welgeteld ongeveer 13 min gehad, tuurlijk tijd zat om alles op het gemakkie ff te regelen
Want makkelijk lullen, burgerauto hier, burgerauto daar, ja die hebben ze natuurlijk op elke hoek van de straat staan
45 km met 200km/h, dan hebben ze welgeteld ongeveer 13 min gehad, tuurlijk tijd zat om alles op het gemakkie ff te regelen
- GTRene
ik snap je wel Rico, doch er was toch ook nog spraken van valse kenteken platen? dus er kon veel meer aan de hand zijn, mede doordat ie absoluut niet wilde stoppen zou je denken der moet nog veel meer aan de hand zijn.
het is sowieso moeilijk op dat moment welke bslissing te nemen immers actie is reactie en je weet de reactie pas als je hem ziet, ik denk dat ze het goed hebben aangepakt alles bij elkaar, echter het drama wat volgde kon je niet overzien, immers die boeven wilden ook zichzelf niet doodrijden of in schade zodat ze alsnog opgepakt konden worden, dit was heel naar en verschrikkelijk voor de nabestaanden en het slachtoffer, dat zou niemand gewenst hebben.
wie weet als ze in een stad terecht kwamen hadden ze nog meer doden en of gewonden veroorzaakt...
en dat de media spreekt van een menselijk schild vind ik mens onwaardig tegenover de politie, schandalig, dat hadden ze wel anders mogen noemen, gewoon een file veroorzaken wat vaker voorkomt.
het is sowieso moeilijk op dat moment welke bslissing te nemen immers actie is reactie en je weet de reactie pas als je hem ziet, ik denk dat ze het goed hebben aangepakt alles bij elkaar, echter het drama wat volgde kon je niet overzien, immers die boeven wilden ook zichzelf niet doodrijden of in schade zodat ze alsnog opgepakt konden worden, dit was heel naar en verschrikkelijk voor de nabestaanden en het slachtoffer, dat zou niemand gewenst hebben.
wie weet als ze in een stad terecht kwamen hadden ze nog meer doden en of gewonden veroorzaakt...
en dat de media spreekt van een menselijk schild vind ik mens onwaardig tegenover de politie, schandalig, dat hadden ze wel anders mogen noemen, gewoon een file veroorzaken wat vaker voorkomt.
- RVV
Snipe schreef:Volgens mij zijn de feiten: in eerste instantie een vals kenteken, in tweede instantie een benzinediefstal, in derde instantie niet stoppen voor een stopteken en op de vlucht slaan en in vierde instantie poging tot doodslag door het rammen van een of meerdere politieauto's. Het lijkt me niet meer dan logisch dat je dan al het mogelijke doet om zo iemand te stoppen.RVV schreef:Maar nu de feiten.. in eerste instantie was het een benzinediefstal. In tweede instantie werd het een rampartij tegen een aantal politieauto's... maar wat daarop op volgde was een high speed chase over 45 (!) kilometer met snelheden die rond de 200 km/h lagen.
Achter die file hadden eventueel wel wat politieauto's mogen staan of rijden om 'm op te vangen, maar ik weet natuurlijk niet of daar tijd voor is geweest.
Lijkt me toch eerst dat er sprake was van een benzinediefstal. Toen de auto werd nagetrokken kwam het valse kenteken aan het licht (logisch ook want benzinedieven willen niet traceerbaar zijn).
Niet willen stoppen voor een politie auto is voor alle duidelijkheid een overtreding en GEEN misdrijf. Dat die vent niet wilde stoppen is blijkbaar zijn gedrag ook logisch. Dat die vent daarna een paar politie auto's ramt geeft al aan dat het serieus en menes is. JUIST dan moet de politie daar dan op een goede manier mee omgaan. En niet als een stel sheriffs en hulpsheriffs met een 2 daagse politierijcursus achter de kiezen (meerendeel rijdt bewezen als een natte krant gezien de magaveel schades die worden gereden) high speed chassing gaan inzetten. OP dit punt ging het al gewoon fout. Want bedenk even hoe je een auto die tussen de 150 km/h en 200 km/h tot stoppen kunt dwingen? En dan niet op een lege snelweg maar op een drukke snelweg??
Het excuus, ja het moet want anders doen we niets gaat gewoon niet op. Dat tijdens deze chase geen zware ongelukken zijn gebeurd is eerder geluk dan wijsheid.
Als ik zelf wordt overvallen dan verwacht ik niet dat de politie andere levens in gevaar brengt om de dader te pakken.
- Elise
Die reacties spreken allemaal over het wel of niet inzetten van burgers, maar niemand geeft aan wat de politie dan wel had moeten doen of wat de eventuele consequenties zijn als je dit soort heren maar laat lopen.Ruben schreef:Bert, er staan hierboven een aantal reacties van andere mensen die een en ander verklaren. Daarbij ga ik niet op vragen antwoord geven waar het antwoord obvious is. Jij weet ook wel heel goed dat er andere keuzes gemaakt kunnen worden. Alleen lijken een aantal mensen (waaronder jij?) meer risico te accepteren in bepaalde situaties. Het sluit mijns inziens ook aan op het verhaal van de autodiefstal wat we hier eerder hebben gehad. Het doel heiligt niet de middelen, in meer of mindere mate en daar zit een heel verhaal tussen van hoe je tegen dingen aankijkt. Alleen zoals blijkt uit de reacties van jou en velen hier op DF verschillen we van opvatting op essentiële onderdelen over zaken in het leven. Discussie lijkt mij dan ook zinloos en verspeelde energie en laat ik dan wel over aan mensen die op dat moment wel wat energie in dit soort zaken wilt steken om wat voor reden dan ook. Ik laat mijn mening alleen maar horen zodat velen hier op DF niet denken dat ze lid zijn van een of andere fuhrer partij.
Want het lijkt mij niet erg wenselijk dat de politie de indruk geeft dat als je stoptekens kunt negeren of dat de politie een achtervolging wel staakt als je maar goed op hun inbeukt of gevaarlijk rijgedrag vertoond.
Nu was het op de snelweg, de volgende klapt met 100+ door een woonwijk heen om zo de politie van zich af te schudden.
Natuurlijk is het heel erg vervelend dat er helaas iemand bij is omgekomen en ik ben van mening dat dit 100% de schuld is van meneer de benzinedief.
Dus die meneer kan gewoon voor 10 á 15 jaar de cel in.....en als het aan mij ligt mag dat ook best een werkkamp zijn.
Het allermooiste was natuurlijk een roadblock van vrachtwagens geweest. En dat meneer met z'n vol getankte wagentje met vals kenteken onder zo'n vrachtwagen was geklapt......en dan zou het helemaal ideaal zijn geweest als tie met z'n kop achter de bumper was blijven hangen.......
Dit is een reactie zonder knipoog.......
- Snipe
"Goedemiddag agent, die gozer die daar de straat uit rent heeft zojuist geprobeerd me dood te meppen."RVV schreef:Als ik zelf wordt overvallen dan verwacht ik niet dat de politie andere levens in gevaar brengt om de dader te pakken.
- "Oh."
"U gaat er niet achteraan?"
- "Nee, dat zou wel eens gevaarlijk kunnen zijn. Misschien meldt hij zich wel op het bureau, dat is toch net zo makkelijk?"
- Elise
Je realiseert je ook dat dit een conclusie achteraf is?RVV schreef:De politie had eigenlijk ALLE tijd..
En van achter kijk je een koe......
-
OnlineHansD
Hoe hadden ze het dan moeten noemen? Het IS toch gewoon een menselijk schild? En ja het is ook een file zoals ze dagelijks staan maar ik vind er nogal een verschil in zitten tussen een normale file of een bewust gecreëerde file terwijl je weet dat er een mafkees met 200 km/u op afstormt. De politie/KLPD breekt wel vaker een achtervolging af omdat het te gevaarlijk wordt.en dat de media spreekt van een menselijk schild vind ik mens onwaardig tegenover de politie, schandalig, dat hadden ze wel anders mogen noemen
Dit is een voorbeeld hoe het slecht afloopt, het is ook vaak goed gegaan, maar waar het uiteindelijk om gaat is welke middelen met welk gevaar voor onschuldigen mag de politie inzetten. Dit is duidelijk een grensgeval gezien de gemengde reacties en ik ben benieuwd wat de reactie van politiek/rechterlijke macht hierop zal zijn.
Ik neem aan dat de meesten -zelfs hier
- JP
Schieten in een winkelstraat op een verdachte is wel van een veel andere orde dan een file creëren...
- Snipe
Dus als er toevallig een file had gestaan (door wegwerkzaamheden of zo) was het een ongelukkige samenloop van omstandigheden geweest en nu die file er door de politie stond is het ineens de schuld van de politie? Dat lijkt me wat kort door de bocht.HansD schreef:Hoe hadden ze het dan moeten noemen? Het IS toch gewoon een menselijk schild? En ja het is ook een file zoals ze dagelijks staan maar ik vind er nogal een verschil in zitten tussen een normale file of een bewust gecreëerde file terwijl je weet dat er een mafkees met 200 km/u op afstormt.en dat de media spreekt van een menselijk schild vind ik mens onwaardig tegenover de politie, schandalig, dat hadden ze wel anders mogen noemen
...maar hoe gek moet je zijn om volgas achterop een file te rijden? Ik heb geen kinderen, maar het lijkt me geen algemeen gebruik om jezelf en je eigen zoon op zo'n manier in gevaar te brengen vanwege een tankje benzine - nog even los van andere weggebruikers.
-
OnlineHansD
Tuurlijk. Het is een extreem voorbeeld om aan te geven waar de grens ligt. Die zal voor iedereen anders zijn maar ik verwacht dat die discussie nav dit geval toch wel gevoerd gaat/moet worden.
- RVV
Snipe schreef:"Goedemiddag agent, die gozer die daar de straat uit rent heeft zojuist geprobeerd me dood te meppen."RVV schreef:Als ik zelf wordt overvallen dan verwacht ik niet dat de politie andere levens in gevaar brengt om de dader te pakken.
- "Oh."
"U gaat er niet achteraan?"
- "Nee, dat zou wel eens gevaarlijk kunnen zijn. Misschien meldt hij zich wel op het bureau, dat is toch net zo makkelijk?"
Dat schrijf ik niet, de politie moet vanzelfsprekend binnen zijn macht datgene in het werk stellen om de dader te pakken. Het is buiten hun macht als daarbij levens van onschuldige mensen op het spel worden gezet. Jullie kijken echt teveel Amerikaanse politie series/films waar alles kan en mag..
Mooi voorbeeld van Hans, mag de politie dan wel schietend achter een winkeldief aanrennen die net twee politieagenten heeft neergeslagen?
-
OnlineHansD
Niet direct de schuld van de politie. De vluchter is de schuldige maar als de politie een file creëert tijdens zo'n achtervolging nemen ze een risico -dat deze keer verkeerd uitpakte- en dat is niet te vergelijken met een toevallige file. Het is beide keren een ongelukkige samenloop van omstandigheden met het verschil dat als de politie de file niet had gecreëerd de omstandigheid zeer waarschijnlijk niet voorgekomen was.Dus als er toevallig een file had gestaan (door wegwerkzaamheden of zo) was het een ongelukkige samenloop van omstandigheden geweest en nu die file er door de politie stond is het ineens de schuld van de politie?
- RVV
Kijk daar draait het ook om. Die vent was/is zo gek als een deur. Dat was al gebleken uit het voor traject van deze situatie. Toen moesten er een paar lampjes gaan branden bij politieagenten.maar hoe gek moet je zijn om volgas achterop een file te rijden? Ik heb geen kinderen, maar het lijkt me geen algemeen gebruik om jezelf en je eigen zoon op zo'n manier in gevaar te brengen vanwege een tankje benzine - nog even los van andere weggebruikers
Gek in een auto, als een dolleman tussen alles en iedereen door, niet tot stoppen te dwingen..
- JP
Ze waren te druk met achter zich te kijken, aldus de anonieme zielige bijrijdert.Snipe schreef:(...)
...maar hoe gek moet je zijn om volgas achterop een file te rijden? Ik heb geen kinderen, maar het lijkt me geen algemeen gebruik om jezelf en je eigen zoon op zo'n manier in gevaar te brengen vanwege een tankje benzine - nog even los van andere weggebruikers.
Ja, en dat kan ik me voorstellen.....al die politieauto's achter je met toeters en bellen....dat leidt teveel af.
- smiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Alternatieven heb ik eerder genoemd, en zijn ook al door experts onderzocht.Luco schreef:Nee, lekker niks doen zodat elke mongool zijn gang kan gaan.
Dat jij het een acceptabel risico vindt op weg naar zandvoort net voor de afslag een supercopa in je nek gedrukt te krijgen; prima. Voor mij is het dat niet.
- GTRene
Ik begrijp je wel, doch een menselijk schild is zoiets als in bv Afghanistan of sommige oorlogen gebruikt wordt als ze weten (bv de terroristen/criminelen) dat bv de Amerikanen of anderen hun gaan bombarderen en er dan een groep onschuldige angstige burgers voor zet open en bloot in een oorlogsituatie bv.HansD schreef:Hoe hadden ze het dan moeten noemen? Het IS toch gewoon een menselijk schild? En ja het is ook een file zoals ze dagelijks staan maar ik vind er nogal een verschil in zitten tussen een normale file of een bewust gecreëerde file terwijl je weet dat er een mafkees met 200 km/u op afstormt. De politie/KLPD breekt wel vaker een achtervolging af omdat het te gevaarlijk wordt.en dat de media spreekt van een menselijk schild vind ik mens onwaardig tegenover de politie, schandalig, dat hadden ze wel anders mogen noemen
normaal als boeven worden gepakt doormiddel van een gecreëerde file zeggen ze bv, de boeven konden tot stoppen zijn gebracht dankzij een gecreëerde file (zoiets dacht ik) maar menselijk schild? das voorpagina schreeuwen en eigenlijk oorlogstaal zo denk ik.
Laatst gewijzigd door GTRene op 27 okt 2011, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.