Verteld zijn mening en duikt snel weg
[img:32:43]
http://www.m-forum.de/forum/images/smilies/psb47.gif[/img]
Nouja ik zal maar even mijn verhaal en vooral MIJN MENING opschrijven, even voor de duidelijkheid mijn mening is natuurlijk niet de waarheid hé, die bepaald iedereen maar voor zichzelf
--------
Gisteren kreeg ik een telefoontje van Andre dat hij had proefgereden met Hielke in de 335i coupe, aan het eind van de middag kon ik even een half uurtje rijden met de 335i coupe. Ik was zoals velen heel erg benieuwd naar de auto en hoe ik hem zou ervaren. Toen het nieuws uitkwam was ik druk bezig met het oriënteren op een M3 en ik vroeg me af of het niet verstandig was om te wachten op de 335i coupe ? De M3 van Andre diende zich aan en ik kon gelukkig weer een dillema afschrijven.
Aangekomen bij de dealer zag ik de auto staan, dezelfde als op de foto's van Hielke. Eerst maar eens even om auto heegelopen, goed bekeken van alle kanten en ik moet zeggen dat het uiterlijk niet slecht is, het is geen natural beauty voor mij zoals een M3 CS/CSL maar aan alle kanten vind ik de auto van buiten goed ogen. Naast de E46 M3 oogt ie wel een stuk groter en vooral hoger. Er zit veel meer volume in het model, schurkt qua bodyvolume tegen een e60 5 serie aan. Heeft de neus trouwens ook veel van weg. De koplamp units vind ik mooi, en ook de achterpartij is niet zo'n drama (lees Japans) als op de foto's. Het interieur, dit was een lichte vind ik gewoon niet mooi. te overstyled, te veel lijntjes en bogen in de zijpanelen van de portieren, en het dashboard met de kamelenbult vind ik gewoon niet mooi. Hele interieur vind ik gewoon rommelig overkomen. een 1 serie vind ik echt veel strakker van binnen.
Platen werden er op gezet en ik ging een stukje rijden, ik was gewaarschuwd dat er active steering opzat, maar dat vind ik dus echt niet prettig, zal wel wennen zijn, maar in het half uurtje dat ik reed had ik konstant het gevoel dat het stuur zo los kon schieten. Alsof er grote elastieken tussen het stuur en de wielen zitten. Duidelijk een systeem dat comfortverhogend moet werken, ook al legt BMW het anders uit. Ik het sterk het idee dat het systeem het gewicht van de auto moet verbloemen. Op het klaverblad (paar keer genomen) had ik het gevoel dat 1 konstante stuuruitslag niet voldoende was en dat ik steeds moest bij corrigeren.
Het onderstel van de auto, zit toch standaard sportonderstel op ? Vond ik week aanvoelen, een 130i vind ik veel strakker op de weg liggen, absolute bochtsnelheden zijn best hoog, maar je voelt de auto echt werken in de veren. het vermogen past niet goed bij het onderstel naar mijn mening. Echt sportief rijden is geen prettige bezigheid vind ik. Gas een beetje terug, al toerend over 's heerends wegen neemt de auto wel goed de oneffendheden van de weg op, beter dan een 130i. De doelgroepen zijn ook verschillend natuurlijk. Bij het gasgeven voel je de auto, meer dan je lief is in de achterveren hangen, soms kreeg ik gewoon een ready voor take off gevoel
De automaat vond ik niet echt slecht, maar staat toch nog erg ver van SMG af. Het systeem bemoeit zich er net iets teveel mee. Maar bij het type auto past een automaat wel goed. Dus veel file rijden, dan gewoon automaat nemen.
Dan de motor en de prestaties, het belangrijkste, ik wilde deze motor wel eens goed vergelijken met de de 3 liter atmo (130i) en natuurlijk mijn huidige M3 motor.
De motor is en blijft een turbo motor, de loop is mooi, zijdezacht, maar heeft ondanks zijn 2 kleine turbo's een duidelijk herkenbaar turbogat. Ook merk je dat het vlotte oppakken van het gas belemmerd word door het opgang moeten komen van de turbo's. Het gasrespons van een 3 liter Atmo vind ik veel beter, om over de M3 nog maar te zwijgen natuurlijk. BMW heeft alles uit de kast getrokken om de auto zo min mogelijk als een turbo aan te laten voelen en daar zijn ze redelijk in geslaagd. Maar waag het niet om de turbodruk op te voeren dmv chippen, want op papier krijg je veel extra vermogen, maar ik weet nu al dat je het motorkarakter om zeep gaat helpen.
De kracht onderin is goed, maar minder indrukwekkend dan bij een hele snelle turbodiesel. Of dat komt omdat het een benzine is weet ik niet. Hij is vanaf 2000 toeren bij de les, een 3 liter atmo nog niet en een M3 ook niet, maar de vraag die ik me stelde wil je dat ook ? Als ik sportief rij wil ik toeren rijden, dan hik ik altijd boven de 4000 touren. Als ik rustig rij boeit me kracht onderin niet zo, ja leuk voor sprintjes tegen diesels op de snelweg maar daar koop ik geen sportieve auto voor. Ik ben gewoon niet zo'n drehzahlkeller fan. Het geluid is minder mooi dan van de 3 liter in de 130i, de turbo's zuigen het mooie mooie motorgeluid letterlijk weg.
Maar het is absoluut een goeie turbo motor. Een betere benzine turbo zie ik niet zo snel op de markt, maar ik ben gewoon geen turbo man.
De absolute prestaties zijn erg goed, ik durf te stellen dat hij aardig in de buurt komt van een M3, maar ik mis een stuk snelheidssensatie en beleving. De auto en het onderstel filteren veel weg, een 130i geeft je het gevoel dat het allemaal veel sneller en sportiever gaat, een M3 wil ik het niet eens over hebben.
Is dit een M3 alternatief, absoluut niet, even buiten de hele M marketing om, mist deze auto teveel dingen om hem als een sportieve auto te beschouwen. Ik vind persoonlijk de 3 liter Atmo een fijnere motor dan de turbo, dan maar iets minder power en snelheid, beter gasrespons en geen turbogat en een koppelverloop dat niet instort.
De doelgroep mensen die een hele snelle coupe zoeken word uitstekend bediend, doorgroeien vanuit een 3 liter naar de 3 liter turbo kan ik me heel goed voorstellen, en dan krijg je ook best daar de nodige prestaties voor terug, maar vanuit een M3 naar een 335i coupe is een absolute stap terug, het is gewoon geen M alternatief.
Looks en uitstraling zijn echt goed van deze auto, zo op 19 inch staat er wel iets diks hoor.