335i coupe

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 21 sep 2006, 01:23

Ik heb 'm dus alleen 'in 't echt gezien' diezelfde auto.

Voorkant is prachtig, die 19" wil ik ook wel onder m'n sedan EN de kont vanaf de achterklep kan ik niet aan wennen, ergo, mijn sedan stond erbij en en profil is die mooier, gedrongener, korter en de achterlichten van de coupe zijn 't gewoon niet voor mij. achterkant te plat Amerikaans/Japans.
Smaken verschillen, maar ik hoor 't meer, ook op E90post en tov de E46(coupe) al helemaal....

Ik heb 45k km gereden zonder een centje pijn betr het onderstel en op de Ring was ie prima voor zo'n 'grote bak'.

Ik kijk uit naar mijn 335i sedan. :D

Andre

Bericht door Andre » 21 sep 2006, 01:33

330i coupe 1545kg
330i sedan 1525kg

sedan is dus lichter dan coupe.

335i coupe 1600kg.

Dus jou 335i sedan gaat ongeveer 1580 wegen das rdw gewicht 1480kg 10kg zwaarder dan een e46m3.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 21 sep 2006, 07:44

Rico v Velzen schreef:Hielke ik heb er enigzins moeite mee om mijn verhaal/mening neer te pennen.

Sinds wanneer ben jij op je mondje gevallen?................................kom op met dat verhaal

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 21 sep 2006, 09:16

Wachten duurt lang he................................. :lol: :lol:

Of was het zo teleurstellend/ opwindend ( wegstrepen wat niet van toepassing is) dat je met stomheid geslagen bent....................... :lol: :lol:

Robin

Bericht door Robin » 21 sep 2006, 10:09

Ik denk dat de auto 'beter' is dan Rico in eerste instantie dacht en dat ie iid erg dicht bij de E46 M3 staat qua handling/prestaties( uit de vooral Sport-Auto tests te lezen) , dan heb ik 't niet over de 8000 toerendraaiende M motor, maar als geheel. [BTW zo'n automaat is 't natuurlijk niet he. Dat zal 'm ook tegengevallen zijn denk ik.]
Het sperdiff wordt door mij misschien wel, maar door 90% van de rijders niet gemist. En dat voor 'die prijs' tov een M3...

Zo zie ik 't :D

RVV

Bericht door RVV » 21 sep 2006, 10:23

*verslikt zich zowat in de koffie*

Andre

Bericht door Andre » 21 sep 2006, 10:35

Nou een 335i is een fijne motor. Maar laten we 1 ding even voorop stellen dat het zeker geen E46 M3 vervanger is.

Het blijft een Non M motor en dat betekend dat het een comfort motor blijft. Hij heeft niet de throttle respons van een M3 motor.

Door de nieuwe ophangtechnieken in het onderstel die bmw nu gebruikt zijn de bocht snelheden omhoog gegaan dat in combinatie met die turbo motor zorgt voor goede tijden op de ring. Maar als je niet racet hoef je natuurlijk niet alles wat sneller op de ring/circuit knalt als beter te beschouwen.

Een 1 en 3 serie hebben allebei die nieuwe ophanging en bochten snelheden zijn gestegen tov van een E46.
Laatst gewijzigd door Andre op 21 sep 2006, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Martijn

Bericht door Martijn » 21 sep 2006, 10:36

En wederom valt het dus erg mee, doet me denken aan dezelfde onzin die er over de E90 werd uitgestort vooraf (760Li e.d.) Man, een CLK is zelfs langer dan de E92, dus waar gaat het in godsnaam over? Word echt een beetje simpel van dat "het is een boot" gelul. Natuurlijk mag je je voorkeur voor een kleiner/compacter model best uitten, maar wees dan niet zo hypocriet na het ding afgefakkeld te hebben (omdat ie zo groot is) te concluderen dat het eigenlijk helemaal niet zo'n slechte auto is.

Komt allemaal niet zo geloofwaardig over en niet iedereen zoekt hetzelfde in een auto wat Hielke/Dre en dergelijke "coureurs" in een auto zoeken. (want dat zal gewoon iets heel anders zijn dan wat ik bijvoorbeeld in een auto zoek, en dat is ook prima)

Of is dit allemaal een "running gag", die ik dan gemist heb omdat ik slechts sporadisch lees/post?

Vind de E90 echter nog steeds een mooier ontwerp, al zie je aan deze non-pers-foto's wel dat de auto een stuk beter uitziet dan op het BMW-persmateriaal.

romo

Bericht door romo » 21 sep 2006, 11:23

Rico v Velzen schreef:*verslikt zich zowat in de koffie*

Nou.......................?? al weer bijgekomen.................................wil nog steeds heel graag je verhaal hierzo lezen............................. :lol: :lol:

Robin

Bericht door Robin » 21 sep 2006, 11:29

Ja Rico! :D

Andre heeft een goed verhaal, Martijn ook.(Tuurlijk verkies ik een 118pk Elise boven een 735Li E90 :twisted: )

Rico doe je best.

RVV

Bericht door RVV » 21 sep 2006, 11:29

zal zo even wat neerpennen

Hielke

Bericht door Hielke » 21 sep 2006, 12:02

Martijn, eerst even dit. Itt Andre heb ik met het coureurschap niets van doen. Ik ben kritisch naar de vermeende sportieve eigenschappen van auto's en schrijf dat wel eens neer.

Dat onze kritiek op zware auto's gechargeerd overkomt kan kloppen. We steken er vaak de draak mee, niet altijd is het ernstig bedoeld, maar vaak wel. We reageren vooral wanneer mensen beginnen te roepen dat een nieuw model behalve mooier, beter en veiliger ook sportiever is. Dat laatste is bijna nooit het geval en al helemaal niet als de auto zwaarder is geworden. Kilo's verloochenen zichzelf nooit. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een 1600 kilo wegende auto als 1400 kilo aanvoelde.

De kritiek op zware auto's is aldus een kritiek in algemene zin. Niet naar een specifiek merk of model.
Laatst gewijzigd door Hielke op 21 sep 2006, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Martijn

Bericht door Martijn » 21 sep 2006, 12:12

Ok, duidelijk.

Ben overigens ook zeker geen aanhanger van de filosofie "zwaarder=beter", maar ik denk dat het gewoon niet te voorkomen is omdat de hedendaagse (gemiddelde!!) autoconsument naast een stuk veiligheid (denk dat geen enkele fabrikant zich een 3 sterren (of minder) score bij Euro/NCAP kan permitteren) ook "comfort" zoekt (comfort door niet noodzakelijke opties, die ook gewicht in de schaal leggen) Daarnaast kan er op motorisch gebied ook steeds minder qua "oude techniek/emotie/agiliteit" omdat de emissieeisen producenten dwingen efficiënte en schone motoren te produceren.

En wat fabrikanten over hun nieuwe automobielen zeggen is per definitie een marketingverhaal, wat een individu ervan vindt is weer een andere kwestie natuurlijk.

RVV

Bericht door RVV » 21 sep 2006, 12:15

Verteld zijn mening en duikt snel weg :wink:

[img:32:43]http://www.m-forum.de/forum/images/smilies/psb47.gif[/img]

Nouja ik zal maar even mijn verhaal en vooral MIJN MENING opschrijven, even voor de duidelijkheid mijn mening is natuurlijk niet de waarheid hé, die bepaald iedereen maar voor zichzelf :wink:

--------

Gisteren kreeg ik een telefoontje van Andre dat hij had proefgereden met Hielke in de 335i coupe, aan het eind van de middag kon ik even een half uurtje rijden met de 335i coupe. Ik was zoals velen heel erg benieuwd naar de auto en hoe ik hem zou ervaren. Toen het nieuws uitkwam was ik druk bezig met het oriënteren op een M3 en ik vroeg me af of het niet verstandig was om te wachten op de 335i coupe ? De M3 van Andre diende zich aan en ik kon gelukkig weer een dillema afschrijven.

Aangekomen bij de dealer zag ik de auto staan, dezelfde als op de foto's van Hielke. Eerst maar eens even om auto heegelopen, goed bekeken van alle kanten en ik moet zeggen dat het uiterlijk niet slecht is, het is geen natural beauty voor mij zoals een M3 CS/CSL maar aan alle kanten vind ik de auto van buiten goed ogen. Naast de E46 M3 oogt ie wel een stuk groter en vooral hoger. Er zit veel meer volume in het model, schurkt qua bodyvolume tegen een e60 5 serie aan. Heeft de neus trouwens ook veel van weg. De koplamp units vind ik mooi, en ook de achterpartij is niet zo'n drama (lees Japans) als op de foto's. Het interieur, dit was een lichte vind ik gewoon niet mooi. te overstyled, te veel lijntjes en bogen in de zijpanelen van de portieren, en het dashboard met de kamelenbult vind ik gewoon niet mooi. Hele interieur vind ik gewoon rommelig overkomen. een 1 serie vind ik echt veel strakker van binnen.

Platen werden er op gezet en ik ging een stukje rijden, ik was gewaarschuwd dat er active steering opzat, maar dat vind ik dus echt niet prettig, zal wel wennen zijn, maar in het half uurtje dat ik reed had ik konstant het gevoel dat het stuur zo los kon schieten. Alsof er grote elastieken tussen het stuur en de wielen zitten. Duidelijk een systeem dat comfortverhogend moet werken, ook al legt BMW het anders uit. Ik het sterk het idee dat het systeem het gewicht van de auto moet verbloemen. Op het klaverblad (paar keer genomen) had ik het gevoel dat 1 konstante stuuruitslag niet voldoende was en dat ik steeds moest bij corrigeren.

Het onderstel van de auto, zit toch standaard sportonderstel op ? Vond ik week aanvoelen, een 130i vind ik veel strakker op de weg liggen, absolute bochtsnelheden zijn best hoog, maar je voelt de auto echt werken in de veren. het vermogen past niet goed bij het onderstel naar mijn mening. Echt sportief rijden is geen prettige bezigheid vind ik. Gas een beetje terug, al toerend over 's heerends wegen neemt de auto wel goed de oneffendheden van de weg op, beter dan een 130i. De doelgroepen zijn ook verschillend natuurlijk. Bij het gasgeven voel je de auto, meer dan je lief is in de achterveren hangen, soms kreeg ik gewoon een ready voor take off gevoel :wink:

De automaat vond ik niet echt slecht, maar staat toch nog erg ver van SMG af. Het systeem bemoeit zich er net iets teveel mee. Maar bij het type auto past een automaat wel goed. Dus veel file rijden, dan gewoon automaat nemen.

Dan de motor en de prestaties, het belangrijkste, ik wilde deze motor wel eens goed vergelijken met de de 3 liter atmo (130i) en natuurlijk mijn huidige M3 motor.

De motor is en blijft een turbo motor, de loop is mooi, zijdezacht, maar heeft ondanks zijn 2 kleine turbo's een duidelijk herkenbaar turbogat. Ook merk je dat het vlotte oppakken van het gas belemmerd word door het opgang moeten komen van de turbo's. Het gasrespons van een 3 liter Atmo vind ik veel beter, om over de M3 nog maar te zwijgen natuurlijk. BMW heeft alles uit de kast getrokken om de auto zo min mogelijk als een turbo aan te laten voelen en daar zijn ze redelijk in geslaagd. Maar waag het niet om de turbodruk op te voeren dmv chippen, want op papier krijg je veel extra vermogen, maar ik weet nu al dat je het motorkarakter om zeep gaat helpen.

De kracht onderin is goed, maar minder indrukwekkend dan bij een hele snelle turbodiesel. Of dat komt omdat het een benzine is weet ik niet. Hij is vanaf 2000 toeren bij de les, een 3 liter atmo nog niet en een M3 ook niet, maar de vraag die ik me stelde wil je dat ook ? Als ik sportief rij wil ik toeren rijden, dan hik ik altijd boven de 4000 touren. Als ik rustig rij boeit me kracht onderin niet zo, ja leuk voor sprintjes tegen diesels op de snelweg maar daar koop ik geen sportieve auto voor. Ik ben gewoon niet zo'n drehzahlkeller fan. Het geluid is minder mooi dan van de 3 liter in de 130i, de turbo's zuigen het mooie mooie motorgeluid letterlijk weg.
Maar het is absoluut een goeie turbo motor. Een betere benzine turbo zie ik niet zo snel op de markt, maar ik ben gewoon geen turbo man.

De absolute prestaties zijn erg goed, ik durf te stellen dat hij aardig in de buurt komt van een M3, maar ik mis een stuk snelheidssensatie en beleving. De auto en het onderstel filteren veel weg, een 130i geeft je het gevoel dat het allemaal veel sneller en sportiever gaat, een M3 wil ik het niet eens over hebben.

Is dit een M3 alternatief, absoluut niet, even buiten de hele M marketing om, mist deze auto teveel dingen om hem als een sportieve auto te beschouwen. Ik vind persoonlijk de 3 liter Atmo een fijnere motor dan de turbo, dan maar iets minder power en snelheid, beter gasrespons en geen turbogat en een koppelverloop dat niet instort.

De doelgroep mensen die een hele snelle coupe zoeken word uitstekend bediend, doorgroeien vanuit een 3 liter naar de 3 liter turbo kan ik me heel goed voorstellen, en dan krijg je ook best daar de nodige prestaties voor terug, maar vanuit een M3 naar een 335i coupe is een absolute stap terug, het is gewoon geen M alternatief.

Looks en uitstraling zijn echt goed van deze auto, zo op 19 inch staat er wel iets diks hoor.

Tristan

Bericht door Tristan » 21 sep 2006, 12:31

Blijf vinden dat je de 335i niet mag vergelijken met een M3. Vind dat het nog steeds teveel gedaan word. Geen hoge toeren, geen sper, te zacht onderstel etc etc. Dit is een Autobahn-knaller, comfortabel en toch met warp-speed km's afleggen. Daar is hij voor bedoelt, denk dat BMW echt niet wil dat deze auto net zo aanvoelt als een 130i of M3, dit is voor een andere doelgroep.

romo

Bericht door romo » 21 sep 2006, 12:33

Mooi stuk Rico..........................man daar heb ik dus weer veel aan...........................en we wachten nog maar weer, op de M3 that is dan. :lol: :lol:

Robin

Bericht door Robin » 21 sep 2006, 12:34

Goed verhaal Rico, ik ben blij dat de Sport Auto cijfers niet liegen :D

Dat jij een turbo gat merkte en het inzakken in hogere toeren. Je bent de enige :shock:

:D

Robin

Bericht door Robin » 21 sep 2006, 12:36

Tristan schreef:Blijf vinden dat je de 335i niet mag vergelijken met een M3. Vind dat het nog steeds teveel gedaan word. Geen hoge toeren, geen sper, te zacht onderstel etc etc. Dit is een Autobahn-knaller, comfortabel en toch met warp-speed km's afleggen. Daar is hij voor bedoelt, denk dat BMW echt niet wil dat deze auto net zo aanvoelt als een 130i of M3, dit is voor een andere doelgroep.
Hij wordt ermee vergeleken omdat de prestaties/handling op eenzelfde lijn zitten. Vreemd he? :D

Tristan

Bericht door Tristan » 21 sep 2006, 12:38

Nou, zoals ik uit het verhaal lees is de handling en de prestaties helemaal niet op M3 niveau.

RVV

Bericht door RVV » 21 sep 2006, 12:47

Sportauto cijfers zijn erg positief, had ze al gelezen, maar er is een groot verschil tussen harde cijfers en hoe je een auto beleeft/ervaart.

Deze auto maar ook de motor zijn absoluut goed. ik wil hem ook niet keer op keer vergelijken met een M3, vooral omdat ikzelk nu een M3 heb. Ik heb hem vooral vergeleken met de standaard 3 liter zoals ik had in de 130i. Maar het M3 "alternatief" zie je keer op keer opduiken, niet alleen op fora maaar zelfs in de tijdschriften.

En een turbomotor blijft een turbomotor ook als is het de beste turbomotor die er is. Geen turbomotor zonder zijn turboeigenschappen, bepaal zelf maar of je die eigenschappen een voor of nadeel vind. Er zijn mensen die zweren bij turbo's omdat ze die het mooiste motorconcept/karakter vinden die er is. Dat is hun mening, mijn hart ligt bij Atmo's. nu straks en altijd.

RVV

Bericht door RVV » 21 sep 2006, 12:50

Robin wat ik er van heb begrepen, hebben de 3 serie sedan en een coupe een ander onderstel.

Ik heb indertijd een stuk gereden in jou 330i sedan en die vond ik een beter (lees strakker) onderstel hebben dan deze coupe. + de active steering die ik niet prettig vind.

Wat ik trouwens ook vreemd vond voelen waren de wielen/banden, er zitten brede jetsers onder, maar soms leken de banden qau wegkontakt/gevoel een stuk smaller aan te voelen, beetje ala de combo op mijn 325i touring (205 voor en 225 achter 18 inch)

Robin

Bericht door Robin » 21 sep 2006, 13:02

Tristan schreef:Nou, zoals ik uit het verhaal lees is de handling en de prestaties helemaal niet op M3 niveau.
Welk verhaal? Omdat het allebei boten zijn :P
Koop/lees Sportauto, de nieuwe. Dwarsversnelling/uitwijk op de slalom allemaal ongeveer zelfde waardes, soms beter, en maar 4 sec langzamer op de Ring incl maar 17" en geen sper en '40'pk minder :D

Hielke

Bericht door Hielke » 21 sep 2006, 13:06

Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is dat verschillende mensen hun mening over een auto/onderwerp/whatever geven.

Maar Rico, uitspraken over het wel of niet aanwezig zijn van een turbogat kun je in de configuratie met een automaat onmogelijk doen. Volgas bij 2000, 3000, 4000 of 5000 toeren resulteert altijd in het terugschakelen van de bak. Die vertraging is al een factor op zich.

Tom

Bericht door Tom » 21 sep 2006, 13:12

Rico, een 335i coupé heeft een vanaf prijs van 57.000 euro. Een M3 een vanaf prijs van 82.000 euro (alleen is die completer lijkt me). Dat scheelt 25.000 euro. Natuurlijk kun je de vergelijking niet echt maken, maar voor DAT geld heeft BMW toch een knappe auto neergezet lijkt me? Een 130i haalde het ook niet bij een M3 maar z'n prestaties waren wel erg goed... daar was je destijds ook erg over te spreken.

Tristan

Bericht door Tristan » 21 sep 2006, 13:13

@Rico: Je zei dat als men gaat chippen, de karakteristiek/loopcultuur minder wordt. Ik denk juist dat het beter wordt. Puur kijkend naar mijn auto, de motor is daardoor veel soepeler geworden, en vermogen is beter uitgespreid over het toerenbereik. Denk dat het alleen maar beter geoptimaliseerd wordt, mits het een goede tuner is natuurlijk (zijn een hoop prutsers op de markt).

Plaats reactie