Heb 't er hier 'n (paar?) jaar geleden ook al over gehad. De LEEFTIJDSRATING van films in Nederlandse bioscopen. Tot een jaar ofzo terug was dat relaxed. En kon onze dochter van 14/15(nu 16) gewoon een film van 16+ in de bios bekijken. Tot 'n jaar terug. Legitimatie verplicht. Ouders erbij telt niet. Dit was Pathé Groningen waar we erg vaak kwamen/komen.
In andere bioscopen zijn ze milder. Pathe heeft geloof ik 'n jaar ofzo geleden een enorme boete gahad vanwege 't toelaten van minderjarigen bij films van 6,9,12,16 etcetera. Kan 'n reden zijn, OK.
MAAR WAT IK NIET SNAP. De huidige tijdgeest met dvd/bluray/youtube, de jongere jeugd ziet die hogere leeftijdrated films thuis ook binnen 'n maand ofzo(wél onze dochter en zelfs onze zoon van 10 idem, als hij 't eng ofzo vindt, doet ie z'n ogen dicht of hand voor z'n ogen, slecht slapen....niet echt)
IS DIT NIET IETS VOORT DE OUDERS icm de kinderen OM ZELF TE BEPALEN!?!?. Ik snap ook dat je een kind van 6/8 niet naar 'n dikke horrorfilm in de bios stuurt, en vaak willen ze zelf al niet. Onze zoon van toen 9 zag bij v The Dark Knight en vond 'm prima, ik vond 'm pittig.
Dus, wat is dit voor onzin in dit 'o zo tolerante land' dat je gewoon niet de bios binnenkomt. Het lijkt wel 100
jaar terug in de tijd, en ik weet dat Nederland de laatste jaren qua betutteling en regelgeving/ambtenarij de weg totaal kwijt is, maar wat is de échte reden. Vertel me dat eens?
Vanmiddag gaan wij naar Robin Hood terwijl junior met z'n maatje van 9 naar Wicky de Viking gaat (leuk voor hun, maar ook ivm leeftijd he) terwijl ze beiden eigenlijk ook naar Robin Hood wilden en al verschillende volwassener films thuis hebben gekeken...ze zien 'm binnen 'n paar maanden wel op dvd/youtube......
What's the fuzz? Ik vind 't waardeloos. En dat in NL. Terwijl er in vele andere landen heel relaxed mee om wordt gegaan.