De nieuwe Golf VI (GTI)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Macboy

Re: De nieuwe Golf VI (GTI)

Bericht door Macboy » 09 jun 2009, 21:15

Mark 320iS schreef:Ik zet hem maar hier neer. De eerste rij impressie van de GTD: GTD

Conclusie was te verwachten natuurlijk. Desalniettemin, een fijne auto als je diesel móet rijden lijkt me!
Vergeet niet dat dit niet voor Nederland geldt. In alle landen ter wereld zijn de benzine en diesel gelijk geprijsd. Zelfs dan lastig om te kiezen voor de diesel. In Nederland is de diesel ook nog eens 5k duurder :!:

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 09 jun 2009, 21:46

Macboy schreef:
Mark 320iS schreef:Ik zet hem maar hier neer. De eerste rij impressie van de GTD: GTD

Conclusie was te verwachten natuurlijk. Desalniettemin, een fijne auto als je diesel móet rijden lijkt me!
Vergeet niet dat dit niet voor Nederland geldt. In alle landen ter wereld zijn de benzine en diesel gelijk geprijsd. Zelfs dan lastig om te kiezen voor de diesel. In Nederland is de diesel ook nog eens 5k duurder :!:
De diesel kost toch iets van 32k? Das maar 500 euro meer... lijkt me niet onoverkomelijk. Tuurlijk wil je liever een GTI, maar als je omwille van een uiterst vervelende leaseregeling (zoals ik) geen GTI kunt leasen maar wel een GTD vind ik het best een optie.
Veel liever een GTD dan een Leon FR tdi of Focus 2.0 tdci bijvoorbeeld.

Macboy

Bericht door Macboy » 10 jun 2009, 09:41

Oh absoluut Mark. Zo bedoelde ik het ook niet. GTD is geweldig. In het begin verbaasde ik mij erover herinner ik mij nu dat de GTD niet veel duurder was. Dat was zo bijzonder voor Nederland. Maar ik zag gister dat hij 35.500 kostte, maar kennelijk heb ik verkeerd gekeken. Hij kost inderdaad maar EUR 600 meer dan de GTI.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 10 jun 2009, 10:02

Macboy schreef:Ik ook erg benieuwd, maar als ik de verhalen zo lees op Motortalk.de dan zijn de mensen zeer, maar dan ook zéér tevreden. Ook de rijtests zijn allemaal erg duidelijk in het voordeel van de GTI. Kortom ideale auto voor mij. Ik was ook deels bezorgd om het verbruik (toch even wennen na een diesel) maar dat is dus ook al ok.

@Indo: die uitlaat opmerking snap ik dan niet. Er zijn nu ongeveer 32 modellen auto's op de markt die van die nepuitlaten hebben. Nep in de zin van dat je mooie sierpijpen ziet, de ene breder dan de ander, maar als je goed kijkt, dan zie je daarin een iel uitlaatje zitten. De Golf heeft nu 2 relatief dikke pijpjes, maar het zijn ook gewoon echt pijpjes. Er zit geen iel uitlaatje in.

Dat doe de VI GTI dus beter dan alle Bentleys, Masarati, Jaguar, Nissan GT-R etc noem alle dure merken maar op.

Dus vind dat niet terecht. Het is juist gaaf om te zien dat er niets nep aan is en dat ze dus niet zo iel zijn !
Ik snap niet waarom je een opmerking maakt over FAKE-uitlaten. Dat is nooit ter sprake gekomen. Mijn opmerking bekritiseert de te kleine diameter van de uitlaatpijpen. Wanneer er een grotere diameter uitlaatpijp geplaatst wordt, oogt het stukken beter, zie de rode Worthsee GTI.
Het kan ook anders bekeken worden. Wellicht is de uitsparing in de bumper te groot voor de uitlaatpijp. Iig ben ik van mening dat het nu niet lekker oogt. Een Golf IV R32 of V R32 heeft een perfecte diameter uitlaatpijp in verhouding met de bumper. Ook bij een V GTI geen kritiek imho.

Macboy

Bericht door Macboy » 10 jun 2009, 10:46

indobesar schreef:Ik snap niet waarom je een opmerking maakt over FAKE-uitlaten.
Ik snap het toch ook niet :)
Macboy schreef:@Indo: die uitlaat opmerking snap ik dan niet

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 15 jun 2009, 11:09

Ik heb afgelopen zaterdag heel even mogen sturen in de Golf GTI. Een vrij compleet exemplaar met DSG en adaptief onderstel
Mijn eerste indruk was: snel, maar niet spectaculair. Ding gaat vrij snel erg rap, en door die supersoepele DSG gaat dat vrij ongemerkt. Op de snelweg hoor je wel wat zwaar gebrom en je merkt dat het onderstel redelijk stevig is, afhankelijk van de instelling. Sport en standaard zijn vrij stevig gedempt, comfort is een beetje zachter. Prima snelwegcruiser, vrij rap, maar voelt niet spectaculair/explosief aan.
Maar goed, snelwegcruisen kan je in de meeste auto's prima. Het zijn de bochten die het em doen 8)

Dus de snelweg af, naar een parkeerplaats. De afrit is een hele strakke 270 graden bocht. De GTI heeft heel veel grip, gaat loeihard door de bocht. Je voelt het in je buik, ondanks dat de strakke sportstoelen je goed op je plaats houden. Auto gaat pas laat over de voorwielen glijden. Dit is een bocht waar het voornamelijk op grip aankomt: het gaat naar beneden, is heel strak, dus extra gasgeven is er niet bij, hoogstens wat gas lossen als de auto gaat glijden.
Dan zet ik de auto stil. Voet vol op het gas, de voorwielen slippen even, de auto houdt even in, maar de acceleratie is erg lekker. Zeker met DSG gaat de auto in een vloeiende beweging heel hard.
Gelijk bij de volgende afrit eraf, een binnenweggetje op. Even snoeihard een rotonde nemen, auto gaat wijd, gas los komt de kont om, lekker. Vrij smal binnenweggetje met hobbels, auto ligt als een huis en gaat heel hard over het weggetje. Dan keren, weer de snelweg op. Oprit draait met een initiele bocht, daarna recht stuk de snelweg op. DSG is erg fijn hier, want in de meeste auto's zit je halverwege klem omdat je moet schakelen. Acceleratie is erg goed. Niet spectaculair, whoooohoooo-snel, maar gewoon erg rap. Wat echt geweldig is zijn de plofjes als je gas lost.

Dan m'n favoriete halve klaverblad. De auto ligt als een blok op de weg, gripniveau is geweldig. Superstrak gaat de GTI naar boven, harder nog dan de Laguna GT. Sturen gaat precies, de auto gaat daarheen waar je wil op zo'n mooie lange doordraaier. Ik kan niet voelen of de wielen gaan glijen, want die glijen gewoon niet. Dan weer naar beneden, krappere, gladdere bocht, maar wel mooi uitaccelereren. Korte bocht indraaien, auto glijdt iets weg. Dan naar beneden de bocht in. Weer veel grip, maar ook: bij gasgeven gaat de auto wijd. Blijft een voorwielaandrijver. Niet te vroeg uitaccelereren dus. Eindsnelheid onder het viaduct door: 110. Dat is erg snel, sneller dan de meeste auto's die ik tot nog toe gereden heb. Ook het gemak waarmee de auto naar de 2x90 gaat is verbazingwekkend. Hard op de rem, want dát is een stuk harder dan ik wil. Bij hard remmen wordt de GTI wat los en zoekering. Vertraging is wel erg goed, bijterige remmen.

Terug naar de dealert. DSG in D, onderstel op comfort en cruisen. Snelweg cruisen gaat prima, zonder dat de auto je opjaagt. Motor is wat luidruchtig, maar niet echt storend.

Eindconclusie:
Rap, maar niet spectaculair. De auto moet het hebben van veel grip, niet per se van veel stuurgevoel, maar stuurt wél precies. Heb niet echt iets kunnen merken van XDS, behalve dat het gripniveau erg hoog ligt. Uiteindelijk is het wel een voorwielaandrijver, dus je speelmogelijkheid op de limiet is beperkt. Kont komt wel mooi om bij gas lossen, maar gas bijgeven resulteert in onderstuur. Plofjes en rommeltjes zijn erg leuk om te horen, maar de motor klinkt verder niet bijzonder spannend. Onderstel is prima, goede balans tussen comfort en wegligging. Adaptief onderstel voegt weinig toe, het verschil tussen sport en comfort is niet erg groot.

Een geweldige auto met de bijzondere balans tussen comfortabel kilometers afleggen en lekker kunnen spelen op leuke weggetjes.

Zou ik de auto kopen?
Ik twijfel. Auto is zeker een stuk rapper dan de V50 en iets speelser. Maar qua sturen stijgt de GTI niet mijlenver uit boven andere goede voorwielaandrijvers en dus ook niet boven de V50 op z'n nieuwe RE050A's. Grip van de GTI (op droog, zonnig wegdek) is wel verbazenwekkend en de motor is erg soepel.
Ik vind de GTI niet spectaculair veel beter dan mijn huidige V50 (wel veeeel sneller, maar motor klinkt minder), dus in die zin twijfel ik. Het is wel een van de betere auto's waarmee ik de laatste tijd heb proefgereden (Laguna GT, 320i sedan, A4 1.8TSI, Passat CC, 125i Performance, Delta 1.4Tjet, 159 ti JTD). Alleen de 125i Performance was echt leuker dan de Golf GTI, dus dat mag je beschouwen als een compliment aan de GTI.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 15 jun 2009, 11:20

Leuk verslag om te lezen. Een VAG turbo is natuurlijk wel makkelijk sneller te maken. Maar als je idd 5-cilinders en 6 cilinders gereden hebt dan klinkt een standaard 4 cilinder natuurlijk minder. Is ook het 1 en ander aan te doen. Vind ik meestal zonde van m'n geld, op het chippen na dan.

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 15 jun 2009, 11:56

Voor een 4-cilinder klinkt de GTI vrij goed. De rommeltjes en plofjes bij schakelen en gas los zijn erg leuk. Er zit ook een mooie diepe brom in. Maar het basisgeluid blijft minder mooi.
Maar wat dat betreft is er maar 1 4-cil die echt lekker klinkt en dat is die van de S2000 op toeren.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 15 jun 2009, 12:47

Hee leuk Panda, goed verslag. :thumbup:

Binnenkort ook eens proefrijden. Serieuze kandidaat voor mij, de GTI.

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 15 jun 2009, 13:18

Tip: zoek goede binnenweggetjes uit.
Snelwegbranden en klaverbladen kan de GTI goed, maar daar ga je niet de echte fun vinden met deze auto. Misschien doet de GTI het wel té goed en daardoor niet spannend.
Binnenweggetjes of lege industrieterreinen moet je zoeken.

Macboy

Bericht door Macboy » 15 jun 2009, 13:52

Wat een geweldig verslag Panda om te lezen ! Complimenten voor je zeer heldere uitleg. Echt een genot. Ik kan ook niet wachten tot ik de auto heb, heb er nog geen meter in gereden. Die plofjes ken ik van de TT en de vorige Golf en waren een genot om naar te luisteren. Jij zegt verder eerlijk dat de motor niet echt geweldig klinkt, maar ik zal daar minder last mee hebben denk ik omdat ik van een 4-cilinder diesel afkom die helemaal niet klinkt :)

Kortom Panda, de ideale auto voor mij :thumbup:

(helemaal nu ik dat Adaptieve onderstel niet heb genomen, omdat ik het nut daar al meteen niet van inzag)

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 15 jun 2009, 14:03

Ik denk dat je er heel blij mee gaat worden. De GTI heeft die zeldzame combinatie van lange afstandscruiser en binnenwegracer. Rustig als je rustig wil rijden, lekker en speels als je er zin in hebt.
Interieur is mooi, stoelen zijn helemaal goed, al zijn ze wat krap voor mijn postuur. Hehe, misschien toch maar wat afvallen. Zwarte hemelbekleding is top.
Voor het mooie/perfecte had het sturen communiatiever gemogen en onderstuur bij meer gas in de bocht is altijd saai :wink: Maar goed, overstuur door plots gas lossen kan altijd nog :D

Harrie

Bericht door Harrie » 15 jun 2009, 15:16

Goed verslag, leuk om te lezen, maar merk je iets van het electr. diff?

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 15 jun 2009, 15:18

Vind het vreemd dat de GTI nog niet in de carconfigurator op de Volkswagen site staat. :hmmm:

Macboy

Bericht door Macboy » 15 jun 2009, 15:18

Ik lees even niets met bocht uitkomend volgas. Kun je daar nog iets over zeggen? Daar zou je dat XDS moeten merken t.o.v. gewoon ESP dat irritant zou moeten ingrijpen en de motor zal knijpen.

@Wouter: NL folder is ook nog niet gereed

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 15 jun 2009, 15:20

Is er ook bekend of er dealers in het noorden zijn waar 'ie al staat? Laatst wel even heel vluchtig bij Pon in Leusden bewonderd, daar stond een rode. Niet de mooiste kleur IMO maar verder heel dik.

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 15 jun 2009, 17:28

Macboy schreef:Ik lees even niets met bocht uitkomend volgas. Kun je daar nog iets over zeggen? Daar zou je dat XDS moeten merken t.o.v. gewoon ESP dat irritant zou moeten ingrijpen en de motor zal knijpen.
Uitkomende bocht met gasgeven resulteert in onderstuur. Niets van ESP kunnen merken, alleen dat de auto opeens ruimer ging rijden cq. weggleed over de voorwielen. Zegt op zich wel wat over de communicativiteit van sturen: ik kon niet echt voelen dat de auto weggleed, maar merkte wel duidelijk dat hij ruimer ging rijden.
Korte bocht en gasgeven resulteert ook in wegglijden over de voorwielen. Géén ingreep op motorvermogen.

Absoluut gripniveau ligt erg hoog, dus kan heel goed dat een FWD zonder XDS het minder lang vol zou houden. Mijn V50 heeft niet zó veel vermogen, dus is niet echt vergelijkbaar. De V50 houdt wél in op de motor (=kut). Wat dat betreft is de GTI beter te vergelijken met een 1-/3-serie met DTC aan.

Laatst overigens ook met de Delta 1.4T-jet gereden. Die heeft ook een electronisch sperdifferentieel, waar ook an sich niets van te merken viel, behalve dat hij heel veel grip in de bocht heeft. Verder ook uiteindelijk uiteindelijk onderstuur. Delta heeft trouwens veel grip, stuurt behoorlijk direct, maar echt totaal geen stuurgevoel. Je voelt helemaal niet wat de voorwielen doen, hadden net zo goed rupsbanden onder kunnen liggen. Wazig.
Dan is de GTI beter, kan beter voelen wat de voorwielen doen.

Verder heb ik natuurlijk maar een half uurtje kunnen sturen, waarvan helaas een groot deel snelweg. Bovenstaande is gebaseerd op de paar strakke bochten waarin ik de auto heb uitgeprobeerd. Voor het binnenweggetje had de GTI zoveel grip dat ik bij lange na niet de grenzen heb kunnen opzoeken.

Edit: Realiseer me opeens dat de essentie van XDS precies DTC is: wél ingreep op de wielen, niet op de motor.
Vandaar dat het me niet opviel, ik verwachtte eigenlijk ook niks anders.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 15 jun 2009, 18:42

Wouter81 schreef:Is er ook bekend of er dealers in het noorden zijn waar 'ie al staat? Laatst wel even heel vluchtig bij Pon in Leusden bewonderd, daar stond een rode. Niet de mooiste kleur IMO maar verder heel dik.
In Assen (weet niet welke kleur) en in Heerenveen (zwarte 5-drs).

zegmaarboris

Bericht door zegmaarboris » 17 jun 2009, 01:06

Leuk verslag, eindelijk eens een GTI uitgeprobeerd ;-). Van wat ik van de experts mag geloven is de VI niet veel anders om te rijden dan de V. En als ik jouw verslag lees komt dat redelijk overeen met mijn ervaringen.

Conclusie na 3/4 jaar en 26.000km van mij. Na de eerste week merk je ineens dat de auto helemaal niet zo snel is als je zou verwachten, gas response is 'out-of-the-box' daarvoor niet goed. Zeker in combinatie met DSG vond ik het te lui voor dagelijks rijden. S stand biedt geen oplossing, JD gelukkig wel. Auto is snel. Maar dat is ook zijn enige truuk. Als het gaat glijden merk je vooral hoe enorm zwaar de auto is. Achterkant is naar mijn smaak te koers vast. De ex-A3 SportsBack met standaard onderstel en winterbanden van mijn vrouw was meer entertainer, al lag de bochtensnelheid de helft lager. Binnenweggen doet hij ontegenzeggelijk heel erg goed. Maar niet mijn ding. Voorbeeld een recente proefrit met Mini Clubman S gedaan en daarna zelfde route met GTI. Slingerstuk voel je in Mini het LSD werken (onrust in stuur, niet 'goed' maar wel interessant), balans van de auto werken, etc.) Ging max. 100km/h, leuk. Daarna met GTI. Laatste keer dat ik op het traject durfde te kijken stond teller op 140km/h. Merkte voor dat ik het snel vond gaan. Was een 50km/h weg dus voel je je er alleen maar ongemakkelijk bij (ik wel in elk geval). Maar anders dan heel 'rustíg' naar buiten glijden gebeurde er niet veel. Wellicht met wat meer lef/ruimte dat je de auto wat meer kunt gooien en daar nog wat additioneel plezier uit kunt halen.

Als daily driver is de auto op zijn best denk ik. Navigatie,carkit en stoelen maken het een super plek voor die paar uur per dag, zit er liever dan in 1e klas van de trein. En vermogen niet te vergeten, maakt ook belangrijk deel van dagelijkse leef comfort uit. Met 150pk door de Randstad heb je gewoon niet genoeg power om uit die treintjes met filevee te springen.
Maar voor dagelijks verkeer heb je eigenlijk liever een conventionele automaat dan DSG. En wat nadelig is dat de Maxicosi net niet achter mij kan staan zonder stoel te verzetten (in zo'n isofix 'docking station'). Ben 1.82m en zit in vergelijking met meeste dicht op stuur. Ruimte is verder prima, maar had altijd voorzien dat ik voor wintersport andere auto zou lenen/huren.

Maak nooit proefritten dus kan het verder moeilijk met andere auto's vergelijken. Misschien dat het op circuit ander is met zo'n Golf, maar ik vindt het allemaal tamelijk saai. Of deze auto de kerst haalt weet ik nog niet. Zou vooral niet weten wat ik wel wil rijden. Aangezien ik lift-off overstuur altijd wel spannend vindt moet ik misschien maar eens rwd gaan proberen. Maar vrees een beetje dat het dan ook al gauw vooral heel snel gaat.

Rupie

Bericht door Rupie » 17 jun 2009, 06:38

zegmaarboris schreef: Maak nooit proefritten dus kan het verder moeilijk met andere auto's vergelijken. Misschien dat het op circuit ander is met zo'n Golf, maar ik vindt het allemaal tamelijk saai. Of deze auto de kerst haalt weet ik nog niet. Zou vooral niet weten wat ik wel wil rijden. Aangezien ik lift-off overstuur altijd wel spannend vindt moet ik misschien maar eens rwd gaan proberen. Maar vrees een beetje dat het dan ook al gauw vooral heel snel gaat.
Mijn 130 is te koop. Met bilstein onderstel eibach veren en sperdiff en bakken met emotie. Van bijna elke auto waaruit je stapt en in de 130 stapt is er de rijbeleving.

Daar waar een GTI of Megane RS erg goede auto's zijn en je regelmatig niet door hebt hoe hard je gaat, is het in de 130 vanaf moment 0 direct betrokkenheid.

Ik ben alleen aan iets anders toe.

RVV

Bericht door RVV » 17 jun 2009, 11:13

Aangezien ik lift-off overstuur altijd wel spannend vindt moet ik misschien maar eens rwd gaan proberen. Maar vrees een beetje dat het dan ook al gauw vooral heel snel gaat.
Beetje RWD kent eigenlijk geen lift-off overstuur. Gewichtsverhouding is meestal rond de 50:50 terwijl een fwd 60/65:40/35 is. Gas los, word een fwd die meer gewicht op de voorzijde heeft licht in de kont, helemaal bij het insturen.

RWD kun je natuurlijk wel perfect met het gas/de kont sturen. Dat hoeft niet spannend te zijn in de trant van afwachten wat de kont gaat doen, maar veel meer totale controle over de achterzijde.

RWD met genoeg vermogen en sper kun je perfect dwars mee gaan en sturen op het gas.

Panda en zegmaarboris wel leuke verslagen.

RVV

Bericht door RVV » 17 jun 2009, 11:14

Ruben het begint met een M en eindigt met een 5 :whistle:

Michel P

Bericht door Michel P » 17 jun 2009, 11:22

@Ruben,

Waarom de 130i weg?

Michel

Snipe

Bericht door Snipe » 17 jun 2009, 11:26

Rico schreef:Ruben het begint met een M en eindigt met een 5 :whistle:
Hij heeft met die van mij gereden :whistle:

allen

Bericht door allen » 17 jun 2009, 11:28

Ruben schreef:Ik ben alleen aan iets anders toe.
Als je het nog niet kunt lezen krijg je van mij wel een keertje zo'n leesbril uit de eurobak van de Gamma. :mrgreen:

Plaats reactie