Turbo-pk's zijn sjoemel-pk's

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Turbo-pk's zijn sjoemel-pk's

Eens!
19
35%
Oneens!
35
65%

Totaal aantal stemmen: 54

Erik K.

Bericht door Erik K. » 05 jan 2007, 11:38

Ben niet echt een ingenieur op dit gebied, maar ben het niet helemaal eens dat een NA-motor alle energie 'ongebruikt' de uitlaat uit zou laten ontsnappen. Waarom worden er anders van die peperdure uitlaatspruitstukken ontwikkeld? En waarom is een bepaalde hoeveelheid tegendruk voor een NA-motor dan zo belangrijk?
De sjonnie's halen vaak een KAT onder hun Golf vandaan, "want dan gaat ie harder" Nou meestal gaat de motor er niet beter op lopen of oppakken, meestal slechter omdat ze de rest van het motormanagment niet meenemen in de 'tuning'
Ze verliezen dus tegendruk die de motor nodig heeft om b.v. beter op te pakken en verliezen ook vaak koppel.

Het geluid is vaak wel harder, dat dan wel weer :lol:

Jan Speed

Bericht door Jan Speed » 05 jan 2007, 11:45

vraag voor NA-fetishisten:

wat heb je liever?
- geleidelijke vermogensopbouw van vermogen (en koppel) naar 200PK waarbij de max pas bij 7000tpm komt.
of
- een zeer stijl stijgende koppelcurve vanaf 2200tpm die dicht bij maximaal blijft tot aan 5500tpm en dan inkakt. Een maximaal vermogen (ook 200PK) dat ligt bij bij 4700tpm

Welke denk je dat de grotere oppervlakte onder de koppelcurve heeft?

Ik weet het wel hoor, ik weet ook wat sneller is!
Power sells cars, Torque wins races!

Erik K.

Bericht door Erik K. » 05 jan 2007, 11:50

PS zwengel deze discussie eens aan met een scheepsengineer. Of een diesel-electrische of vrachtwagen engineer. Allemaal turbo-motoren. Vaak met register setups.(seriele turbo's, net alsop een 535D, een auto die trouwens deze discussie bijna overbodig maakt)
Ik heb hier ook wel eens over gesproken met een monteur van Heijmans.
Hij had eerst een Toyota Hi-lux 4X4(heet dat zo?) non-turbo bedrijfswagen 2.4d geloof ik, niet voorruit te branden. Toen kreeg hij dezelfde auto, maar dan van VW (blijkbaar werken die op dat vlak ook met elkaar modellen) maar nu met turbo. Aha dacht hij nu kan ik ook lekker blazen en ja in het normale verkeer bij normaal gebruik was hij een stuk vlotter. Maar in ruig terrein was het een drama met die turbo omdat er onderin echt helemaal niemand thuis is. Je staat dus met die auto met turbo motor eerder stil in ruig terrein dan de non-turbo versie.
Nu was deze VW(auto uit ik meen 2004) ook geen superdeluxe hightech turbodiesel, moet ik er wel eerlijk bij zeggen.

Jan Speed

Bericht door Jan Speed » 05 jan 2007, 11:53

Erik, heb je je hand wel eens voor je uitlaat gehouden met draaiende motor? En, hoe lang hield je dat vol? Warm he? Warmte = energie! (Energie die vrij komt bij de verbranding van brandstof)

Waarom denk je dat turbo's zo heet worden? Die hebben van zich zelf nl. ook weer een interne weerstand (anders zouden ze niet werken...) en nemen dus ook energie op, die ze weer uitstralen als warmte. De turbo kan niet alle warmte in de uitlaatgassen omzetten in pompenergie maar toch wel heel wat.

Jan Speed

Bericht door Jan Speed » 05 jan 2007, 12:06

ErikKramer schreef: En waarom is een bepaalde hoeveelheid tegendruk voor een NA-motor dan zo belangrijk?
Ja, leg eens uit? Het is toch geen 2-tact? Het gaat niet om de tegendruk (een groot fabeltje dat nog steeds rondwaart in autoland) maar om de flow-snelheid, die moet hoog zijn en liefst perfect getimed na elkaar in de hoofdpijp uitkomen zodat de ene drukpulse de volgende kan meetrekken (achter iedere drukpulse komt een vacuum) op die manier helpt iedere uitlaatgaspulse om de daaropvolgende cilinder beter leeg te trekken en dus meer ruimte te maken voor inlaatmengsel.
De lege kat verkloot die drukpulse (van nauwe pijp ineens in een lege kamer (lege kat) veroorzaakt een drukval en dus verlaging in gassnelheid.
Vervolgens moeten de gassen weer een nauwe pijp in om verder te kunnen, m.a.w. een lege kat is echt waardeloos! Er is maar een situatie waarin die beter is en dat is een dicht gesmolten kapotte kat...

Maar dit is een beetje een off-topic discussie.

Jan Speed

Bericht door Jan Speed » 05 jan 2007, 12:09

Ik heb hier ook wel eens over gesproken met een monteur van Heijmans.
Hij had eerst een Toyota Hi-lux 4X4(heet dat zo?) non-turbo bedrijfswagen 2.4d geloof ik, niet voorruit te branden. Toen kreeg hij dezelfde auto, maar dan van VW (blijkbaar werken die op dat vlak ook met elkaar modellen) maar nu met turbo. Aha dacht hij nu kan ik ook lekker blazen en ja in het normale verkeer bij normaal gebruik was hij een stuk vlotter. Maar in ruig terrein was het een drama met die turbo omdat er onderin echt helemaal niemand thuis is. Je staat dus met die auto met turbo motor eerder stil in ruig terrein dan de non-turbo versie.
Nu was deze VW(auto uit ik meen 2004) ook geen superdeluxe hightech turbodiesel, moet ik er wel eerlijk bij zeggen.[/quote]

zelfde vermogen? indien groot turbogat dan slechte turbo-installatie.
VAG's met variabele geometry turbo's spoelen supersnel op, moet dus goed kunnen. Heel Parijs-Daker zit vol met TD- terreinwagens.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 05 jan 2007, 12:12

Maar dit is een beetje een off-topic discussie.
off-topic of niet, we leren wel wat bij zo ;)

De turbo motor had zeker een hoger koppel en vemogen dan de non-turbo. Maar zoals ik al zei was de turbo motor niet voorzien variable turbo('s) etc. Vandaar een groot turbogat en onderin dus geen fut. Eenmaal boven de b.v. 2000tpm genoeg power hoor, dat wel.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 05 jan 2007, 12:26

wat heb je liever?
- geleidelijke vermogensopbouw van vermogen (en koppel) naar 200PK waarbij de max pas bij 7000tpm komt.
of
- een zeer stijl stijgende koppelcurve vanaf 2200tpm die dicht bij maximaal blijft tot aan 5500tpm en dan inkakt. Een maximaal vermogen (ook 200PK) dat ligt bij bij 4700tpm

Welke denk je dat de grotere oppervlakte onder de koppelcurve heeft?
Op zich hebben de Turbo motoren van tegenwoordig een heel mooi koppelverloop, begon met de motor van de RS6. Bij 1950tpm max koppel tot ergens dik in de 5000tpm, de W12 van de Continental GT ook zo.
Maar NA motor kunnen ook wel degelijk een mooi breed koppelverloop hebben en toch een hoog vermogen bereiken.

Mijn vorige auto Renault Clio I 2.0 16V
[img:1628:1004]http://img.photobucket.com/albums/v445/ ... enbank.jpg[/img]
De M3 3.2 e36:
[img:422:434]http://img.photobucket.com/albums/v445/ ... E36-29.jpg[/img]
En dit zijn dan nog relatief oude motoren, de clio zelfs zonder variable kleppentiming!

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 05 jan 2007, 12:28

ErikKramer schreef:
Elmar schreef:Ik zou eerder voor een turbo motor kiezen dan een hoogtoerige atmosferische(wil je gelijke specifieke vermogens hebben). Het probleem bij hoogtoerige motoren is dat er bij lage toeren te weinig trek kracht voor handen is.
Nadeel van turbo motoren is vaak dat ze in de hogere toeren weer 'inkakken' qua vermogen t.o.v. hoogtoerige NA motoren. Bij de Porsches valt dat tegenwoordig ook wel mee, die krijgen b.v. de laatste 500tpm een boost van 0.2bar zodat de vermogenscurve netjes blijft stijgen tot zijn max. toerental.
Kunst is dus een turbo zoeken die redelijk is vwb spoolup en veel topvermogen levert. De TD05 op mijn auto voldoet aan die wensen, althans, dat is mijn bescheiden mening :wink:

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 05 jan 2007, 13:05

partyondude schreef:...
Kunst is dus een turbo zoeken die redelijk is vwb spoolup en veel topvermogen levert. De TD05 op mijn auto voldoet aan die wensen, althans, dat is mijn bescheiden mening :wink:
Of een andere oplossing (zoals in de rally sport wordt gebruikt): een turbo die door een electromotor wordt aangedreven op de momenten dat ie niet spoelt; daarmee heb je vrijwel geen turbo gat meer (oa door Subaru toegepaste techniek).

Zelf geef ik de voorkeur aan atmosferisch. Als het dan al een turbo motor moet zijn, dan een motor die een turbo heeft die 'meeloopt' tot aan het maximum toerental, ipv (zoals vaak) al afbouwt ruim voor het max toerental (bijvoorkeur korte slag motor). Dan heb je het voordeel van extra koppel, zonder de levendigheid van een motor op te offeren (minder schakelen bovendien).

Het hangt allemaal ook af van wat je voor rijstijl hebt, ondergrond waar je op rijdt tav wat het snelst is; wat je fijn vindt rijden is persoonlijk, en daarom ook niet echt te vergelijken...

De huidige PK raze zie ik meer als het bekende marketing gebeuren: 'als in onze folder maar een hoger getal staat dan die van de concurent...' zaken als echt rijplezier staan los van het mega PK geweld wat je tegenwoordig allemaal ziet in mijn ogen. Zoals Rico al aangaf, wel minimaal 200PK hebben en bij voorkeur iets meer. Lichtere auto's hebben ook minder PK's nodig, en dat is nu waar de schoen wringt: de huidige auto's zijn VEEL te zwaar, en hebben dus ook al die PK's nodig...
Al die kilo's rijdt echt niet beter ondanks alle PK's ;)

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 05 jan 2007, 13:12

Je bedoelt ALS?

Ik ken mafketels die daar mee rond rijden, maar het is de pest voor je turbo.

Wel standaard vlammen, knallen en dat vette geknetter :D

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 05 jan 2007, 13:13

partyondude schreef:Je bedoelt ALS?

Ik ken mafketels die daar mee rond rijden, maar het is de pest voor je turbo.
...
Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat (als je een turbo motor wilt rijden ;) )

Roman

Bericht door Roman » 05 jan 2007, 13:21

ErikKramer schreef:
en ja in het normale verkeer bij normaal gebruik was hij een stuk vlotter. Maar in ruig terrein was het een drama met die turbo omdat er onderin echt helemaal niemand thuis is. Je staat dus met die auto met turbo motor eerder stil in ruig terrein dan de non-turbo versie.
Dan zat ie zeker in de verkeerde versnelling :lol:

Heb zelf veel ritten in de woestijn meegemaakt in de goeie ouwe Toyota HDJ80, die normaal met turbo's rond rijden. Wij gingen vaak op pad met 1 HDJ80 met turbo en 2 non turbo's. (Tropical Edition).

Zonder turbo was het nog altijd zeer prima om te gebruiken. Die motoren zijn haast niet kapot te krijgen. Die met turbo in de HDJ80 trouwens ook niet, maar zonder turbo is beter geschikt voor lange woestijn ritten.

Maar hier kwam het op neer, waar de 80 met turbo in een hogere versnelling het meestal prima aankon moest de non turbo soms een versnellingkje terug schakelen. Verder eigenlijk weinig vershil in ruig terrein. Op de weg was het een ander verhaal, de non turbo 80 heb natuurlijk maar krap an 120pk dus de turbo versie is vele malen sneller.

Die toyota 2.4 zonder turbo zijn langzaam maar voor nog altijd goed genoeg voor de meeste dingen.

Voor het ECHTE ruige werk wil je geen turbo op je diesel. Er is een hele goeie reden dat Toyota (en Nissan) nog altijd Tropical Editions aanbieden zonder turbo's... :wink:

Hier voelen ze zich helemaal thuis 8)
[img:600:450]http://img213.imageshack.us/img213/2401 ... 304ag0.jpg[/img]

Erik K.

Bericht door Erik K. » 05 jan 2007, 13:52

Dan zat ie zeker in de verkeerde versnelling:lol:

:D
Hij weet er wel mee om te gaan hoor ;)
Toevalligerwijs heeft ook hij ervaring met woestijnen. Hij heeft jarenlang in Dubai gewerkt bij Mammoet, reed op dikke Kenworth's
Sommige hadden wel 72versnellingen :shock: Dus schakelen kan hij inmiddels wel!

Dit werk zeg maar:

[img:640:480]http://www.alexmiedema.com/images/gastf ... buDabi.jpg[/img]

Roman

Bericht door Roman » 05 jan 2007, 13:58

Ah schitterend werk. Heb er een aantal langs zien komen een paar keer. Enorme beesten die dingen.
Maar goed, het is meer dan een 2.4D zonder turbo maar ook die hebben nog pit zat om redelijk wat werk aan te kunnen.
Maar met turbo is het uiteraard, makkelijker, leuker, sneller en ze kunnen ook zo heerlijk klinken :P

Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 06 jan 2007, 20:22

Vraagje:

Welke soort motor is nou betrouwbaarder
- turbomotor (je hebt een sterk blok nodig, en de motor wordt ineens snel belast)
- atmosferisch (veel draaiende en andere bewegende onderdelen, faalt er 1 pietepeuterig dingetje, werkt 'ie al niet meer helemaal naar behoren)

misschien is deze redenatie niet helemaal juist, maar ben wel benieuwd.

Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 06 jan 2007, 20:25

nog iets, wij hebben thuis 2 trekkers staan met turbo en met elk 85 pk en plusminus 350 nm. Ik ben dit voorjaar aan het ploegen geweest (zwaar werk) mij viel wel op dat die trekker vanuit lage toeren wel aardig vlot optrekt. misschien niet superinterressant, maar toch. je hoort dat ding trouwens ook wel.

nog wat anders: deze trekkers hebben elk 4 cilinders, en 4 liter inhoud, diesel power!

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 06 jan 2007, 21:27

Peter,

Als je een gtt op 500 pk wil krijgen moet je dus gewoon een heel ander blok kopen met compleet andere internals.
Voor dat je zo`n geval op 500 pk hebt ben je dus een hoop geld kwijt.
Ik denk net zoveel als bij een atmosferische motor.
Daarom ben ik met mijn auto ook niet verder gegaan dan 320 pk.
Dat is denk ik ook de reden dat er maar een enkele gtt 500 pk heeft.
Op het andere forum hoor ik altijd wilde verhalen,maar veel verder dan 425 komen ze niet(met alle respect hoor,ik wil niemand op de tenen trappen).
Er worden wel pogingen gedaan en de verhalen van die mannen zijn prachtig om te lezen.
Ik heb de duw in je rug van een turbo altijd erg lekker gevonden en als je echt aan het blazen bent kom je meestal niet zo laag in toeren dat je veel last heb van het turbo gat.

Maar dat is mijn bescheiden mening.

Grtz,Hans :wink:

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 08 jan 2007, 12:03

Of een andere oplossing (zoals in de rally sport wordt gebruikt): een turbo die door een electromotor wordt aangedreven op de momenten dat ie niet spoelt; daarmee heb je vrijwel geen turbo gat meer (oa door Subaru toegepaste techniek). Of een andere oplossing (zoals in de rally sport wordt gebruikt): een turbo die door een electromotor wordt aangedreven op de momenten dat ie niet spoelt; daarmee heb je vrijwel geen turbo gat meer (oa door Subaru toegepaste techniek). Of een andere oplossing (zoals in de rally sport wordt gebruikt): een turbo die door een electromotor wordt aangedreven op de momenten dat ie niet spoelt; daarmee heb je vrijwel geen turbo gat meer (oa door Subaru toegepaste techniek).
Heb je hier een linkje van? Als ik er zo naar kijk vanuit een ingenieursperspectief dan lijkt het me hoogst onwaarschijnlijk, zo niet onmogelijk.

ALS ken ik wel, maar dat is een kwestie van directe toevoer van zuurstof (en een pietsie benzine) om de verbranding gaande te houden in het uitlaatspruitstuk. De nieuwste systemen zijn nouwelijks belastend voor de turbo, itt de oude systemen die werkten met een vertraagde ontstekingsinstelling (inc de bijbehorende astromnomische uitlaatgastemperaturen).

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 09 jan 2007, 13:05

Damir Vukovic schreef:
Aernoudt schreef:Of een andere oplossing (zoals in de rally sport wordt gebruikt): een turbo die door een electromotor wordt aangedreven op de momenten dat ie niet spoelt; daarmee heb je vrijwel geen turbo gat meer (oa door Subaru toegepaste techniek). Of een andere oplossing (zoals in de rally sport wordt gebruikt): een turbo die door een electromotor wordt aangedreven op de momenten dat ie niet spoelt; daarmee heb je vrijwel geen turbo gat meer (oa door Subaru toegepaste techniek). Of een andere oplossing (zoals in de rally sport wordt gebruikt): een turbo die door een electromotor wordt aangedreven op de momenten dat ie niet spoelt; daarmee heb je vrijwel geen turbo gat meer (oa door Subaru toegepaste techniek).
Heb je hier een linkje van? Als ik er zo naar kijk vanuit een ingenieursperspectief dan lijkt het me hoogst onwaarschijnlijk, zo niet onmogelijk.

ALS ken ik wel, maar dat is een kwestie van directe toevoer van zuurstof (en een pietsie benzine) om de verbranding gaande te houden in het uitlaatspruitstuk. De nieuwste systemen zijn nouwelijks belastend voor de turbo, itt de oude systemen die werkten met een vertraagde ontstekingsinstelling (inc de bijbehorende astromnomische uitlaatgastemperaturen).
Heb ook nog geen elektromotor gezien die eenzelfde toerenbereik aankan als een turbo. Het systeem zou dan moeten werken met een vrijloopkoppeling vanaf het punt dat de uitlaatgassen weer hun werk doen maar dan nog heb ik vraagtekens betreffende de constructie van het geheel. Een turbootje wordt nogal warm namelijk :wink:

Tomaz

Bericht door Tomaz » 09 jan 2007, 13:09

Zou wel een leuk systeem zijn omdat je er nauwelijks iets van zou horen (en dus rijcomfort) terwijl een goeie ALS je buren uit bed rost als je wat laat thuiskomt.

Church of Noise

Bericht door Church of Noise » 15 jan 2007, 21:01

Aernoudt schreef:Of een andere oplossing (zoals in de rally sport wordt gebruikt): een turbo die door een electromotor wordt aangedreven
Je denkt waarschijnlijk aan't systeem van Prodrive: zij houden een turbo 'op toeren' door een extra ontbranding bij open uitlaatkleppen. Je turbo loopt dan natuurlijk behoorlijk warm, maar dit systeem wordt voor zover ik weet niet of nauwelijks gebruikt bij 'gewone' auto's.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 15 jan 2007, 21:57

HANZ06 schreef:Peter,

Als je een gtt op 500 pk wil krijgen moet je dus gewoon een heel ander blok kopen met compleet andere internals.
Voor dat je zo`n geval op 500 pk hebt ben je dus een hoop geld kwijt.
Ik denk net zoveel als bij een atmosferische motor.
Daarom ben ik met mijn auto ook niet verder gegaan dan 320 pk.
Dat is denk ik ook de reden dat er maar een enkele gtt 500 pk heeft.
Op het andere forum hoor ik altijd wilde verhalen,maar veel verder dan 425 komen ze niet(met alle respect hoor,ik wil niemand op de tenen trappen).
Er worden wel pogingen gedaan en de verhalen van die mannen zijn prachtig om te lezen.
Ik heb de duw in je rug van een turbo altijd erg lekker gevonden en als je echt aan het blazen bent kom je meestal niet zo laag in toeren dat je veel last heb van het turbo gat.

Maar dat is mijn bescheiden mening.

Grtz,Hans :wink:
Ik heb geen GTT meer, maar inderdaad. Ik heb het er ook wel eens met Marnix over gehad en als je toch niet meer doet dan af en toe een sprintje kun je zo'n 2.2 CDB wel tot 650pk of zo krijgen.
Voor circuit/Ring gebruik raadde hij alles boven de 400pk af en dan zou ik het persoonlijk ook bij 350pk laten omdat je dan de standaard bak/aandrijflijn nog kunt gebruiken.

Zo'n 2.2CDB was volledig ingebouwd en afgesteld trouwens iets van €8k geloof ik, daar kom je een atmosferisch blok (neem eens een M3 motor als voorbeeld) toch niet erg ver mee ben ik bang.
Inlaat, uitlaat, carbon airbox, Alpha N en scherpere nokkenassen en je bent het ook al wel kwijt, heb je misschien 30-40pk winst?

Verder helemaal eens met je verhaal trouwens; zo'n turboduw heeft inderdaad ook wel wat!

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 15 jan 2007, 22:08

Church of Noise schreef:
Aernoudt schreef:Of een andere oplossing (zoals in de rally sport wordt gebruikt): een turbo die door een electromotor wordt aangedreven
Je denkt waarschijnlijk aan't systeem van Prodrive: zij houden een turbo 'op toeren' door een extra ontbranding bij open uitlaatkleppen. Je turbo loopt dan natuurlijk behoorlijk warm, maar dit systeem wordt voor zover ik weet niet of nauwelijks gebruikt bij 'gewone' auto's.
Pro-drive schijnt ook een systeem te hebben met electro. Weet niet de specs ervan, toen ik er naar vroeg werd er vrij geheimzinnig gedaan.
Het naverbranding systeem is meer bekend (verschillende versie's gezien/gelezen ook met extra injectoren in het uitlaatspruitstuk... dat zal best wat warmte genereren onder de motorkap :lol: )

@Peter: turbo duw heeft zeker wat; in mijn ogen lekker mits niet een turbo die al (te) vroeg druk gaat afbouwen, waardoor ie minder 'door loopt'.
De mannen van Litchfield maken leuke creatie's met Subaru's (met heel veel PK's ;) ) 8) ( http://www.type-25.com/engine.asp#2 )

350Pk met standaard bak lijkt mij vrij korte levensduur ;)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 20 jan 2007, 04:54

Plaats reactie