partyondude schreef:...
Kunst is dus een turbo zoeken die redelijk is vwb spoolup en veel topvermogen levert. De TD05 op mijn auto voldoet aan die wensen, althans, dat is mijn bescheiden mening

Of een andere oplossing (zoals in de rally sport wordt gebruikt): een turbo die door een electromotor wordt aangedreven op de momenten dat ie niet spoelt; daarmee heb je vrijwel geen turbo gat meer (oa door Subaru toegepaste techniek).
Zelf geef ik de voorkeur aan atmosferisch. Als het dan al een turbo motor moet zijn, dan een motor die een turbo heeft die 'meeloopt' tot aan het maximum toerental, ipv (zoals vaak) al afbouwt ruim voor het max toerental (bijvoorkeur korte slag motor). Dan heb je het voordeel van extra koppel, zonder de levendigheid van een motor op te offeren (minder schakelen bovendien).
Het hangt allemaal ook af van wat je voor rijstijl hebt, ondergrond waar je op rijdt tav wat het snelst is; wat je fijn vindt rijden is persoonlijk, en daarom ook niet echt te vergelijken...
De huidige PK raze zie ik meer als het bekende marketing gebeuren: 'als in onze folder maar een hoger getal staat dan die van de concurent...' zaken als echt rijplezier staan los van het mega PK geweld wat je tegenwoordig allemaal ziet in mijn ogen. Zoals Rico al aangaf, wel minimaal 200PK hebben en bij voorkeur iets meer. Lichtere auto's hebben ook minder PK's nodig, en dat is nu waar de schoen wringt: de huidige auto's zijn VEEL te zwaar, en hebben dus ook al die PK's nodig...
Al die kilo's rijdt echt niet beter ondanks alle PK's