cupra V/D velden
- Edwin van der Velden
- Berichten: 436
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:07
- Locatie: Zoetermeer
- Edwin van der Velden
- Berichten: 436
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:07
- Locatie: Zoetermeer
De eeuwige strijd zal altijd wel blijven. Terecht overigens, want het is leuke stof 
Waar het ons (JD en VDV) om gaat is dat er een auto neergezet wordt die vooral goed rijdt! Dat is het belangrijkste. Piekvermogens en dat soort gelul heeft niemand iets aan.
Dat zo'n Leon met 250+ pk's zelfs nog zeer goed presteert op een mickey mouse baantje als Lelystad in de regen en diverse keren op zandvoort, dat zegt m.i. genoeg.
330-3346-359pk, prima allemaal. Iedere auto heeft zijn plussen en minnen. En voor iedereen is dit weer anders.
Ik weet 1 ding zeker. De klanten van ons die laten tunen, zijn ALLEMAAL zeer tevreden met de setup en met het resultaat. Daar gaat het om. Dat je blij bent met de auto zoals je hem hebt.

Waar het ons (JD en VDV) om gaat is dat er een auto neergezet wordt die vooral goed rijdt! Dat is het belangrijkste. Piekvermogens en dat soort gelul heeft niemand iets aan.
Dat zo'n Leon met 250+ pk's zelfs nog zeer goed presteert op een mickey mouse baantje als Lelystad in de regen en diverse keren op zandvoort, dat zegt m.i. genoeg.
330-3346-359pk, prima allemaal. Iedere auto heeft zijn plussen en minnen. En voor iedereen is dit weer anders.
Ik weet 1 ding zeker. De klanten van ons die laten tunen, zijn ALLEMAAL zeer tevreden met de setup en met het resultaat. Daar gaat het om. Dat je blij bent met de auto zoals je hem hebt.
Laatst gewijzigd door Edwin van der Velden op 10 mar 2008, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- rudie ter hogt
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 20 okt 2007, 21:51
- Locatie: haaksbergen
juist niet meer en niet minder, daar gaat het om.Edwin van der Velden schreef:De eeuwige strijd zal altijd wel blijven. Terecht overigens, want het is leuke stof
Waar het ons (JD en VDV) om gaat is dat er een auto neergezet wordt die vooral goed rijdt! Dat is het belangrijkste. Piekvermogens en dat soort gelul heeft niemand iets aan.
Dat zo'n Leon met 250+ pk's zelfs nog zeer goed presteert op een mickey mouse baantje als Lelystad in de regen en diverse keren op zandvoort, dat zegt m.i. genoeg.
330-3346-359pk, prima allemaal. Iedere auto heeft zijn plussen en minnen. En voor iedereen is dit weer anders.
Ik weet 1 ding zeker. De klanten van ons die laten tunen, zijn ALLEMAAL zeer tevreden met de setup en met het resultaat. Daar gaat het om. Dat je blij bent met de auto zoals je hem hebt.
gewoon blij zijn met je eigen auto en een beetje respect voor de andere auto's.
ik ben ook meer autogek dan seatgek, en kan andere auto's en projecten van mensen dan ook erg waarderen.
en zulke discusie zijn gewoon mooi en horen er bij.
zaterdagavond bij andre in het kartcentrum was het erg gezellig en hebben we erg veel lol gehad.
- Hielke
- Berichten: 11635
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Maar het ging in het begin helemaal niet over een BMW versus Seat discussie. Ik snap niet hoe mensen dat er zo snel van hebben kunnen/willen maken. Hemmes stelde het BMW-tje pesten als een overduidelijke grap voor. Daar werd nadien op het Seat forum ineens heel serieus op ingesprongen.
Het ging om een paardenkrachtenstrijd. Dat er iets aan de hand moest zijn op het moment dat een 150 kilo lichtere auto met 359 pk een andere auto met 306 pk niet los kon rijden. Welke auto dan de BMW is en welke auto de Seat doet er helemaal niets toe.
Het ging om een paardenkrachtenstrijd. Dat er iets aan de hand moest zijn op het moment dat een 150 kilo lichtere auto met 359 pk een andere auto met 306 pk niet los kon rijden. Welke auto dan de BMW is en welke auto de Seat doet er helemaal niets toe.
- rudie ter hogt
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 20 okt 2007, 21:51
- Locatie: haaksbergen
- Hielke
- Berichten: 11635
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Jawel, we kunnen er wel uitkomen. Het helpt dan wel als je goed leest wanneer Jeroen Dik iets uitlegt. Hij zegt een aantal zaken niet direct maar als je tussen de regels doorleest dan wordt het wel duidelijk. Jij staat nog wel open voor een faire en op feiten gebaseerde discussie Rudy, dat vind ik mooi. Je zat ook eerste rang natuurlijk toen dat ene verhaal zich afspeelde
Turbomotoren leveren zolang het aanzuigtraject nog koud is hogere piekvermogens dan wat de fabrikanten als maximaal vermogen aangeven. De 2 liter turbo uit de FR zal in standaard uitvoering misschien wel kortstondig 230 pk leveren. De .35i motor van BMW zal kortstondig misschien wel 350 pk kunnen leveren. Maar met kortstondig wordt ook echt kortstondig bedoeld. Één of twee keer vol op het gas uit willekeurig welke versnelling. En dan is die pret op.
Fabrikanten waken er ontzettend goed voor om die toverwaarden van hoge vermogens niet in de specifatielijst als max. vermogen te vermelden. Zoiets slaat na verloop van tijd altijd negatief op het merk terug. Wat ze vermelden is het vermogen dat altijd nog geleverd kan worden. Dus ook wanneer de auto al een rondje vol op het circuit heeft gebrand, een acceleratietest in rechte lijn achter de rug heeft, of al 30 seconden vol op de rollenbank heeft staan loeien. Dus de 2 liter uit de Cupra kan altijd 240 pk leveren en de 3 liter van BMW kan altijd 306 pk leveren. Dat zogenaamde Amerikaanse 'autojournalisten' dat niet doorhebben en de tita tovenaar piekvermogens van de .35i gaan vermelden ligt aan hun gebrekkige kennis.
Tuners nemen het met dat max. vermogen, dat ook onder de meest intense momenten nog geleverd kan worden niet zo nauw. En dat is het hele verhaal, niet meer en niet minder. We moeten nog maar zien of de 360 pk Schnitzer 135i ook na 2 keer accelereren nog steeds het verschil kan maken. Meten is weten en zien is geloven.

Turbomotoren leveren zolang het aanzuigtraject nog koud is hogere piekvermogens dan wat de fabrikanten als maximaal vermogen aangeven. De 2 liter turbo uit de FR zal in standaard uitvoering misschien wel kortstondig 230 pk leveren. De .35i motor van BMW zal kortstondig misschien wel 350 pk kunnen leveren. Maar met kortstondig wordt ook echt kortstondig bedoeld. Één of twee keer vol op het gas uit willekeurig welke versnelling. En dan is die pret op.
Fabrikanten waken er ontzettend goed voor om die toverwaarden van hoge vermogens niet in de specifatielijst als max. vermogen te vermelden. Zoiets slaat na verloop van tijd altijd negatief op het merk terug. Wat ze vermelden is het vermogen dat altijd nog geleverd kan worden. Dus ook wanneer de auto al een rondje vol op het circuit heeft gebrand, een acceleratietest in rechte lijn achter de rug heeft, of al 30 seconden vol op de rollenbank heeft staan loeien. Dus de 2 liter uit de Cupra kan altijd 240 pk leveren en de 3 liter van BMW kan altijd 306 pk leveren. Dat zogenaamde Amerikaanse 'autojournalisten' dat niet doorhebben en de tita tovenaar piekvermogens van de .35i gaan vermelden ligt aan hun gebrekkige kennis.
Tuners nemen het met dat max. vermogen, dat ook onder de meest intense momenten nog geleverd kan worden niet zo nauw. En dat is het hele verhaal, niet meer en niet minder. We moeten nog maar zien of de 360 pk Schnitzer 135i ook na 2 keer accelereren nog steeds het verschil kan maken. Meten is weten en zien is geloven.
- Hielke
- Berichten: 11635
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
- rudie ter hogt
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 20 okt 2007, 21:51
- Locatie: haaksbergen
ik staat aaltijd open voor een faire en op feiten gebaseerde discussie hielke, dat mag ik graag doen. en wat je zegt klopt ik zat ook eerste rang toen dat ene verhaal zich afspeelde, en respect voor de rijstyle van andre.Hielke schreef:Jawel, we kunnen er wel uitkomen. Het helpt dan wel als je goed leest wanneer Jeroen Dik iets uitlegt. Hij zegt een aantal zaken niet direct maar als je tussen de regels doorleest dan wordt het wel duidelijk. Jij staat nog wel open voor een faire en op feiten gebaseerde discussie Rudy, dat vind ik mooi. Je zat ook eerste rang natuurlijk toen dat ene verhaal zich afspeelde![]()
Turbomotoren leveren zolang het aanzuigtraject nog koud is hogere piekvermogens dan wat de fabrikanten als maximaal vermogen aangeven. De 2 liter turbo uit de FR zal in standaard uitvoering misschien wel kortstondig 230 pk leveren. De .35i motor van BMW zal kortstondig misschien wel 350 pk kunnen leveren. Maar met kortstondig wordt ook echt kortstondig bedoeld. Één of twee keer vol op het gas uit willekeurig welke versnelling. En dan is die pret op.
Fabrikanten waken er ontzettend goed voor om die toverwaarden van hoge vermogens niet in de specifatielijst als max. vermogen te vermelden. Zoiets slaat na verloop van tijd altijd negatief op het merk terug. Wat ze vermelden is het vermogen dat altijd nog geleverd kan worden. Dus ook wanneer de auto al een rondje vol op het circuit heeft gebrand, een acceleratietest in rechte lijn achter de rug heeft, of al 30 seconden vol op de rollenbank heeft staan loeien. Dus de 2 liter uit de Cupra kan altijd 240 pk leveren en de 3 liter van BMW kan altijd 306 pk leveren. Dat zogenaamde Amerikaanse 'autojournalisten' dat niet doorhebben en de tita tovenaar piekvermogens van de .35i gaan vermelden ligt aan hun gebrekkige kennis.
Tuners nemen het met dat max. vermogen, dat ook onder de meest intense momenten nog geleverd kan worden niet zo nauw. En dat is het hele verhaal, niet meer en niet minder. We moeten nog maar zien of de 360 pk Schnitzer 135i ook na 2 keer accelereren nog steeds het verschil kan maken. Meten is weten en zien is geloven.
oke nu komen we tot elkaar hielke en dat vermeld jd ook nu op s-o.
in de 3 was de cupra sneller en dan in 4 liep de bmw weer in maar dat was niet spetacular veel sneller en de bmw zat achter de leon en dat scheeld ook nog.
dus als we het effe samenvatten
de cupra
nu citeer ik jd even
de bmwIn 1 heeft hij 280pk en 300Nm, in 2 heeft hij 307pk en 380Nm ( om wheelspin te verminderen). In 4 heeft hij hetzelde als in 3. In 5 en 6 bouwt het vermogen iets af. Ga je echter een run vanaf 0 beginnen, dus 1 dan 2 en 3 vol door dan zakt het vermogen in 4 al zeker 20pk, in 5 dan nog meer... ook erg afhankelijk van temp en koeling..
.
dus strak een vergelijk tusen een gechipte 135i en die van andre en dan zien we het verschil na een paar keer sprintenBMW .135i heeft tijdens een koele moment opname ook zeker meer als opgave, zal ook minder last hebben van vermogensafname vanwege de grotere motor en lagere turbodrukken.
Heb een klant die een 335i had met tuning, die voelde sneller aan als z'n huidige RS4 V8..
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
-
- Berichten: 11405
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Ok kijk hier even naar.
We got the 135 to the dyno shop yesterday. It put out 279.4 hp at the wheels and 295 lb-ft of torque. Still awaiting the dyno graph printouts (printer problems at the shop) but I have the video up on YouTube.
http://youtube.com/watch?v=yTy06py7inY&fmt=6
We got the 135 to the dyno shop yesterday. It put out 279.4 hp at the wheels and 295 lb-ft of torque. Still awaiting the dyno graph printouts (printer problems at the shop) but I have the video up on YouTube.
http://youtube.com/watch?v=yTy06py7inY&fmt=6
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Welnee, je moet maximaal vermogen hebben tussen het toerental waarop je opschakelt en het toerental waarnaar je motor terugvalt na het opschakelen.
Daarom zegt piekvermogen ook helemaal niks. Je kunt beter van 4000 - 7000 rpm 300pk hebben dan van 4000 - 6800 rpm 200pk en van 6800 - 7000 rpm opbouwend naar 400pk. De eerste auto zal veel sneller zijn, terwijl hij maar 300pk heeft, de tweede heeft 400pk maar wordt door de eerste om zijn oren gereden.
De rest is misschien interessant als je met een caravan achter je auto vanuit stilstand Eau Rouge omhoog wil gaan racen, maar verder heb je er niks aan.
Daarom zegt piekvermogen ook helemaal niks. Je kunt beter van 4000 - 7000 rpm 300pk hebben dan van 4000 - 6800 rpm 200pk en van 6800 - 7000 rpm opbouwend naar 400pk. De eerste auto zal veel sneller zijn, terwijl hij maar 300pk heeft, de tweede heeft 400pk maar wordt door de eerste om zijn oren gereden.
De rest is misschien interessant als je met een caravan achter je auto vanuit stilstand Eau Rouge omhoog wil gaan racen, maar verder heb je er niks aan.

- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Torque is helemaal geen vermogen Maik hoe kom je daar nou bijMaik schreef:Die leus is verzonnen door marketingjongens (nee, niet de //Marketing jongens)![]()
Torque = vermogen en andersom, het is eigenlijk een hele lege leus dus ook nog eens


- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Peter Tunissen schreef:Welnee, je moet maximaal vermogen hebben tussen het toerental waarop je opschakelt en het toerental waarnaar je motor terugvalt na het opschakelen.
Daarom zegt piekvermogen ook helemaal niks. Je kunt beter van 4000 - 7000 rpm 300pk hebben dan van 4000 - 6800 rpm 200pk en van 6800 - 7000 rpm opbouwend naar 400pk. De eerste auto zal veel sneller zijn, terwijl hij maar 300pk heeft, de tweede heeft 400pk maar wordt door de eerste om zijn oren gereden.
De rest is misschien interessant als je met een caravan achter je auto vanuit stilstand Eau Rouge omhoog wil gaan racen, maar verder heb je er niks aan.
Peter waarom zoveel woorden als een plaatje voldoende is ?


Al dat turbo geneuzel ook

[img:448:294]http://img78.imageshack.us/img78/1164/3 ... 024cd7.jpg[/img]
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: CRZ en 15 gasten