cupra V/D velden

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Marc R

Bericht door Marc R » 10 mar 2008, 12:56

oke had ik niet goed gezien.

Edwin van der Velden

Bericht door Edwin van der Velden » 10 mar 2008, 20:47

Stéphane schreef:Off topic: Even tussendoor: hoe is het met Edwin zelf eigenlijk?!
Goed! Kan bijna normaal lopen.
Bedankt voor je interesse!

Edwin van der Velden

Bericht door Edwin van der Velden » 10 mar 2008, 20:53

De eeuwige strijd zal altijd wel blijven. Terecht overigens, want het is leuke stof :)

Waar het ons (JD en VDV) om gaat is dat er een auto neergezet wordt die vooral goed rijdt! Dat is het belangrijkste. Piekvermogens en dat soort gelul heeft niemand iets aan.

Dat zo'n Leon met 250+ pk's zelfs nog zeer goed presteert op een mickey mouse baantje als Lelystad in de regen en diverse keren op zandvoort, dat zegt m.i. genoeg.

330-3346-359pk, prima allemaal. Iedere auto heeft zijn plussen en minnen. En voor iedereen is dit weer anders.

Ik weet 1 ding zeker. De klanten van ons die laten tunen, zijn ALLEMAAL zeer tevreden met de setup en met het resultaat. Daar gaat het om. Dat je blij bent met de auto zoals je hem hebt.
Laatst gewijzigd door Edwin van der Velden op 10 mar 2008, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Marc R

Bericht door Marc R » 10 mar 2008, 21:10

Eerst had ik mijn twijfels maar moet toch zeggen dat ik het gewoon een dik bakkie vind.

vooral als je prijs/kwaliteit verhouding in ogenschouw neemt.

rudie ter hogt

Bericht door rudie ter hogt » 10 mar 2008, 22:38

Edwin van der Velden schreef:De eeuwige strijd zal altijd wel blijven. Terecht overigens, want het is leuke stof :)

Waar het ons (JD en VDV) om gaat is dat er een auto neergezet wordt die vooral goed rijdt! Dat is het belangrijkste. Piekvermogens en dat soort gelul heeft niemand iets aan.

Dat zo'n Leon met 250+ pk's zelfs nog zeer goed presteert op een mickey mouse baantje als Lelystad in de regen en diverse keren op zandvoort, dat zegt m.i. genoeg.

330-3346-359pk, prima allemaal. Iedere auto heeft zijn plussen en minnen. En voor iedereen is dit weer anders.

Ik weet 1 ding zeker. De klanten van ons die laten tunen, zijn ALLEMAAL zeer tevreden met de setup en met het resultaat. Daar gaat het om. Dat je blij bent met de auto zoals je hem hebt.
juist niet meer en niet minder, daar gaat het om.
gewoon blij zijn met je eigen auto en een beetje respect voor de andere auto's.
ik ben ook meer autogek dan seatgek, en kan andere auto's en projecten van mensen dan ook erg waarderen.
en zulke discusie zijn gewoon mooi en horen er bij.
zaterdagavond bij andre in het kartcentrum was het erg gezellig en hebben we erg veel lol gehad.

Hielke

Bericht door Hielke » 10 mar 2008, 23:33

Maar het ging in het begin helemaal niet over een BMW versus Seat discussie. Ik snap niet hoe mensen dat er zo snel van hebben kunnen/willen maken. Hemmes stelde het BMW-tje pesten als een overduidelijke grap voor. Daar werd nadien op het Seat forum ineens heel serieus op ingesprongen.

Het ging om een paardenkrachtenstrijd. Dat er iets aan de hand moest zijn op het moment dat een 150 kilo lichtere auto met 359 pk een andere auto met 306 pk niet los kon rijden. Welke auto dan de BMW is en welke auto de Seat doet er helemaal niets toe.

Tristan

Bericht door Tristan » 11 mar 2008, 01:00

De x35i heeft geen 306pk. :wink: Dat is langzamerhand toch wel duidelijk. :wink: '

Ik wil heel snel in een 135i rijden. Heb nu genoeg verhalen gelezen, ik wil nu proeven. 8)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 11 mar 2008, 02:39

Wat ik altijd mooi vind is dat men het over pk's heeft bij sprintjes trekken :lol: Koppel en toerenbereik moet je hebben :wink:

Maik

Bericht door Maik » 11 mar 2008, 08:53

Och och... Niels toch, wat ben je diep gezonken als je zo'n uitspraak durft te doen......................... :oops: :lol:

rudie ter hogt

Bericht door rudie ter hogt » 11 mar 2008, 11:30

ik hou er over op we komen er niet uit zie ik wel, binnenkort maar eens weer een dagje plannen in heerenveen.

Hielke

Bericht door Hielke » 11 mar 2008, 12:21

Jawel, we kunnen er wel uitkomen. Het helpt dan wel als je goed leest wanneer Jeroen Dik iets uitlegt. Hij zegt een aantal zaken niet direct maar als je tussen de regels doorleest dan wordt het wel duidelijk. Jij staat nog wel open voor een faire en op feiten gebaseerde discussie Rudy, dat vind ik mooi. Je zat ook eerste rang natuurlijk toen dat ene verhaal zich afspeelde :wink:

Turbomotoren leveren zolang het aanzuigtraject nog koud is hogere piekvermogens dan wat de fabrikanten als maximaal vermogen aangeven. De 2 liter turbo uit de FR zal in standaard uitvoering misschien wel kortstondig 230 pk leveren. De .35i motor van BMW zal kortstondig misschien wel 350 pk kunnen leveren. Maar met kortstondig wordt ook echt kortstondig bedoeld. Één of twee keer vol op het gas uit willekeurig welke versnelling. En dan is die pret op.

Fabrikanten waken er ontzettend goed voor om die toverwaarden van hoge vermogens niet in de specifatielijst als max. vermogen te vermelden. Zoiets slaat na verloop van tijd altijd negatief op het merk terug. Wat ze vermelden is het vermogen dat altijd nog geleverd kan worden. Dus ook wanneer de auto al een rondje vol op het circuit heeft gebrand, een acceleratietest in rechte lijn achter de rug heeft, of al 30 seconden vol op de rollenbank heeft staan loeien. Dus de 2 liter uit de Cupra kan altijd 240 pk leveren en de 3 liter van BMW kan altijd 306 pk leveren. Dat zogenaamde Amerikaanse 'autojournalisten' dat niet doorhebben en de tita tovenaar piekvermogens van de .35i gaan vermelden ligt aan hun gebrekkige kennis.

Tuners nemen het met dat max. vermogen, dat ook onder de meest intense momenten nog geleverd kan worden niet zo nauw. En dat is het hele verhaal, niet meer en niet minder. We moeten nog maar zien of de 360 pk Schnitzer 135i ook na 2 keer accelereren nog steeds het verschil kan maken. Meten is weten en zien is geloven.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 11 mar 2008, 12:24

Alpina beweert ook 360 paarden te kunnen leveren.....................ook maar afwachten dan FWIW

RVV

Bericht door RVV » 11 mar 2008, 12:36

Hielke schreef:Jawel, we kunnen er wel uitkomen. Heel verhaal....... .
Hielke verhelderende post.

Hoe heeft dit zijn weerslag op een atmo ? Hetzelfde verhaal ?

Hielke

Bericht door Hielke » 11 mar 2008, 12:44

Rico v Velzen schreef:
Hielke schreef:Jawel, we kunnen er wel uitkomen. Heel verhaal....... .
Hielke verhelderende post.

Hoe heeft dit zijn weerslag op een atmo ? Hetzelfde verhaal ?
Ja, ook op een atmosferische motor. Maar ik denk slechts zeer marginaal. Maximaal 10 pk of zo. Dat merk je niet.

rudie ter hogt

Bericht door rudie ter hogt » 11 mar 2008, 13:21

Hielke schreef:Jawel, we kunnen er wel uitkomen. Het helpt dan wel als je goed leest wanneer Jeroen Dik iets uitlegt. Hij zegt een aantal zaken niet direct maar als je tussen de regels doorleest dan wordt het wel duidelijk. Jij staat nog wel open voor een faire en op feiten gebaseerde discussie Rudy, dat vind ik mooi. Je zat ook eerste rang natuurlijk toen dat ene verhaal zich afspeelde :wink:

Turbomotoren leveren zolang het aanzuigtraject nog koud is hogere piekvermogens dan wat de fabrikanten als maximaal vermogen aangeven. De 2 liter turbo uit de FR zal in standaard uitvoering misschien wel kortstondig 230 pk leveren. De .35i motor van BMW zal kortstondig misschien wel 350 pk kunnen leveren. Maar met kortstondig wordt ook echt kortstondig bedoeld. Één of twee keer vol op het gas uit willekeurig welke versnelling. En dan is die pret op.

Fabrikanten waken er ontzettend goed voor om die toverwaarden van hoge vermogens niet in de specifatielijst als max. vermogen te vermelden. Zoiets slaat na verloop van tijd altijd negatief op het merk terug. Wat ze vermelden is het vermogen dat altijd nog geleverd kan worden. Dus ook wanneer de auto al een rondje vol op het circuit heeft gebrand, een acceleratietest in rechte lijn achter de rug heeft, of al 30 seconden vol op de rollenbank heeft staan loeien. Dus de 2 liter uit de Cupra kan altijd 240 pk leveren en de 3 liter van BMW kan altijd 306 pk leveren. Dat zogenaamde Amerikaanse 'autojournalisten' dat niet doorhebben en de tita tovenaar piekvermogens van de .35i gaan vermelden ligt aan hun gebrekkige kennis.

Tuners nemen het met dat max. vermogen, dat ook onder de meest intense momenten nog geleverd kan worden niet zo nauw. En dat is het hele verhaal, niet meer en niet minder. We moeten nog maar zien of de 360 pk Schnitzer 135i ook na 2 keer accelereren nog steeds het verschil kan maken. Meten is weten en zien is geloven.
ik staat aaltijd open voor een faire en op feiten gebaseerde discussie hielke, dat mag ik graag doen. en wat je zegt klopt ik zat ook eerste rang toen dat ene verhaal zich afspeelde, en respect voor de rijstyle van andre.

oke nu komen we tot elkaar hielke en dat vermeld jd ook nu op s-o.
in de 3 was de cupra sneller en dan in 4 liep de bmw weer in maar dat was niet spetacular veel sneller en de bmw zat achter de leon en dat scheeld ook nog.

dus als we het effe samenvatten

de cupra
nu citeer ik jd even
In 1 heeft hij 280pk en 300Nm, in 2 heeft hij 307pk en 380Nm ( om wheelspin te verminderen). In 4 heeft hij hetzelde als in 3. In 5 en 6 bouwt het vermogen iets af. Ga je echter een run vanaf 0 beginnen, dus 1 dan 2 en 3 vol door dan zakt het vermogen in 4 al zeker 20pk, in 5 dan nog meer... ook erg afhankelijk van temp en koeling..
de bmw

.
BMW .135i heeft tijdens een koele moment opname ook zeker meer als opgave, zal ook minder last hebben van vermogensafname vanwege de grotere motor en lagere turbodrukken.
Heb een klant die een 335i had met tuning, die voelde sneller aan als z'n huidige RS4 V8..
dus strak een vergelijk tusen een gechipte 135i en die van andre en dan zien we het verschil na een paar keer sprinten

Niels

Bericht door Niels » 11 mar 2008, 17:14

Maik schreef:Och och... Niels toch, wat ben je diep gezonken als je zo'n uitspraak durft te doen......................... :oops: :lol:
Ach daar wordt toch overheen gelezen Maik dus erg veel lef heb je er niet voor nodig hoor :lol:

Andre

Bericht door Andre » 11 mar 2008, 17:42

Ok kijk hier even naar.

We got the 135 to the dyno shop yesterday. It put out 279.4 hp at the wheels and 295 lb-ft of torque. Still awaiting the dyno graph printouts (printer problems at the shop) but I have the video up on YouTube.

http://youtube.com/watch?v=yTy06py7inY&fmt=6

jeust
Auto: Peugeot 205 1.9 CTI

Bericht door jeust » 12 mar 2008, 17:58

Wat ik altijd mooi vind is dat men het over pk's heeft bij sprintjes trekken
"Horsepower sells cars, but torque wins races"

En zo is het maar net.

Maik

Bericht door Maik » 12 mar 2008, 18:25

Die leus is verzonnen door marketingjongens (nee, niet de //Marketing jongens) :wink:
Torque = vermogen en andersom, het is eigenlijk een hele lege leus dus ook nog eens :)

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 12 mar 2008, 18:31

Welnee, je moet maximaal vermogen hebben tussen het toerental waarop je opschakelt en het toerental waarnaar je motor terugvalt na het opschakelen.
Daarom zegt piekvermogen ook helemaal niks. Je kunt beter van 4000 - 7000 rpm 300pk hebben dan van 4000 - 6800 rpm 200pk en van 6800 - 7000 rpm opbouwend naar 400pk. De eerste auto zal veel sneller zijn, terwijl hij maar 300pk heeft, de tweede heeft 400pk maar wordt door de eerste om zijn oren gereden.

De rest is misschien interessant als je met een caravan achter je auto vanuit stilstand Eau Rouge omhoog wil gaan racen, maar verder heb je er niks aan. ;)

Maik

Bericht door Maik » 12 mar 2008, 18:34

Zoiets Peter, maar had geen zin om het allemaal weer te typen :lol:

Niels

Bericht door Niels » 12 mar 2008, 19:01

Maik schreef:Die leus is verzonnen door marketingjongens (nee, niet de //Marketing jongens) :wink:
Torque = vermogen en andersom, het is eigenlijk een hele lege leus dus ook nog eens :)
Torque is helemaal geen vermogen Maik hoe kom je daar nou bij :wink: Torque is vermogen gedifferentieerd (naar omwenteling per) tijdseenheid. Dat moet jij toch zeker weten :P

Maik

Bericht door Maik » 12 mar 2008, 20:18

Ik wordt te oud voor deze onzin.... :lol:
Ik probeer te zeggen dat "goed koppel" en "goed vermogen" opzich niets zegt. Bij welk toerental is dan altijd belangrijk. En dan kan je van het 1 het ander berekenen en andersom... :wink:

RVV

Bericht door RVV » 12 mar 2008, 23:46

Peter Tunissen schreef:Welnee, je moet maximaal vermogen hebben tussen het toerental waarop je opschakelt en het toerental waarnaar je motor terugvalt na het opschakelen.
Daarom zegt piekvermogen ook helemaal niks. Je kunt beter van 4000 - 7000 rpm 300pk hebben dan van 4000 - 6800 rpm 200pk en van 6800 - 7000 rpm opbouwend naar 400pk. De eerste auto zal veel sneller zijn, terwijl hij maar 300pk heeft, de tweede heeft 400pk maar wordt door de eerste om zijn oren gereden.

De rest is misschien interessant als je met een caravan achter je auto vanuit stilstand Eau Rouge omhoog wil gaan racen, maar verder heb je er niks aan. ;)

Peter waarom zoveel woorden als een plaatje voldoende is ? :wink: :lol:

Al dat turbo geneuzel ook :lol:

[img:448:294]http://img78.imageshack.us/img78/1164/3 ... 024cd7.jpg[/img]

Niels

Bericht door Niels » 13 mar 2008, 01:37

Ik wist wel dat we het over hetzelfde hadden Maik :lol:

Lol @ stoker Rico :wink:

Plaats reactie