Geld vragen voor foto's

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Hunter

Bericht door Hunter » 19 feb 2008, 12:52

frank de jonge schreef:Kan dit draadje niet op slot???

Eindeloze discussies waar je niets mee kan.

Ieder zn ding, wie die foto's wil hebben besteld ze gewoon en wie niet doen het niet... klaar...
+ 1...
Hier zal toch niemand van mening veranderen...

Marc R

Bericht door Marc R » 19 feb 2008, 12:53

Nou als ik op foto's sta dan vraag ik meteen om verwijdering..het gaat erom als ik gekiekt ben en de fotograaf wil mijn foto niet verwijderen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 19 feb 2008, 12:55

Zullen we met elkaar afspreken dat we het alleen nog over fotograFen (goed) hebben ipv fotograVen (fout)?

De discussie is op zich wel nuttig. Maar veel mensen hebben wel lange tenen zeg!! Al jaren vragen fotografen geld voor hun foto's, ook tijdens evenementen voor amateurs. Ze publiceren kleine foto's die gratis reproduceerbaar zijn, of ze markeren hun foto's met een watermerk of url/naam. En vaak vragen ze een bedrag als je een foto door ze wilt laten afdrukken en/of de originele grootte digitaal toegemaild wilt krijgen.

Daar is in mijn ogen niets mis mee. Wil je zo'n foto? Prima, dan bestel je die. Wil je hem gratis, dan kun je er hooguit lief om vragen. Alle fotografen die alles gratis aanbieden, dat is alleen maar mooi meegenomen voor ons zunige 'ollanders. :)
Uit 't verleden weet ik dat vanuit de organisatie weleens (semi-)professionele fotografen werden ingehuurd tijdens trackdays of andere meetings. Of mensen die video's / DVD's maken, zoals Jordy. Dan werd er van tevoren een afspraak gemaakt met de deelnemers, of die er behoefte aan hadden om tegen betaling foto's te laten maken, of om een DVD te kopen achteraf. Dan zat dit bij het inschrijfbedrag inbegrepen, of werden er achteraf tegen vaste prijzen exemplaren geleverd.

Ik hoef van mijn foto's niet te leven en laat ook niets afdrukken. Daarnaast vind ik mijn eigen kwaliteit niet voldoende. En ik waardeer 't altijd enorm als diverse fotografen hun foto's gewoon beschikbaar stellen, maar ik weet ook dondersgoed dat het dan vaak om een vriendendienst gaat.

Succes met discussieren.

GTRene

Bericht door GTRene » 19 feb 2008, 13:07

Het had inderdaad anders "moeten" lopen, een vooraf aankondiging, maar dat zal in het vervolg ook wel zo gebeuren of we weten het al...klaar.

de foto's kun je overigens zo copy paste op je eigen pc dan wel met zijn merk maar das ook redelijk normaal...wil je 1 of meerdere foto's in een goede kwaliteit dan bestel je die 5,-euro...klaar :idea:

tip aan de fotograaf...je kan beter niet zeggen van, ow als je 100,-euro aan brandstof kan betalen en 175,-euro aan circuit kosten is 5,-euro peanuts...das natuurlijk dom gelul, stel dat je net alles kan betalen dan is elke 5,-euro die je niet hebt veel, ik snap wel wat je bedoelt maar dat soort voorbeelden vallen niet echt in goede aarde bij sommige, en begrijpelijk.

gewoon zeggen, je kan de foto's bekijken, eventueel copy paste op je eigen PC zetten en als je daar blij mee bent oke, wil je echter een kwaliteitsfoto dan kost het 5,- euro per foto, das duidelijk en klinkt wat meer vrij :wink:

mooie foto's trouwens, ga zo door.

Luco

Bericht door Luco » 19 feb 2008, 13:09

Mark Nauta schreef:
Marc RS4 schreef:
luco hornsveld schreef: Ohja? dat wil ik nog wel eens zien als jij mij op de foto neemt en ik wil dat niet.....
Zo lang er op dat moment geen belastende zaken zijn die jou schade kunnen berokkenen Marc, mag jou foto gebruikt worden. Op een auto heerst geen portretrecht.
Die auto is wel "mijn" eigendom, en volgens mij mogen "eigendommen" best op de gevoelige plaat gezet worden, maar mogen zonder toestemming niet geplubliceerd worden met het oogmerk om "winst" te maken.
En dat is hier wel het geval volgens mij.

Aad

Bericht door Aad » 19 feb 2008, 13:09

Boelsphotography schreef:De meningen zullen daaromtrent uiteraard verdeeld zijn. Sommigen zullen er over blijven zeuren terwijl anderen het er met de glimlach voor over hebben. Ik wil hier geen ellenlange discussie voeren over het al dan niet "duur" zijn van mijn foto's. Voor niets gaat de zon nog op.
Wie had jou toesteming gegeven :?

Roderic E34T

Bericht door Roderic E34T » 19 feb 2008, 13:12

Dennis Cavallino schreef:Zullen we met elkaar afspreken dat we het alleen nog over fotograFen (goed) hebben ipv fotograVen (fout)?

De discussie is op zich wel nuttig. Maar veel mensen hebben wel lange tenen zeg!! Al jaren vragen fotografen geld voor hun foto's, ook tijdens evenementen voor amateurs. Ze publiceren kleine foto's die gratis reproduceerbaar zijn, of ze markeren hun foto's met een watermerk of url/naam. En vaak vragen ze een bedrag als je een foto door ze wilt laten afdrukken en/of de originele grootte digitaal toegemaild wilt krijgen.

Daar is in mijn ogen niets mis mee. Wil je zo'n foto? Prima, dan bestel je die. Wil je hem gratis, dan kun je er hooguit lief om vragen. Alle fotografen die alles gratis aanbieden, dat is alleen maar mooi meegenomen voor ons zunige 'ollanders. :)
Uit 't verleden weet ik dat vanuit de organisatie weleens (semi-)professionele fotografen werden ingehuurd tijdens trackdays of andere meetings. Of mensen die video's / DVD's maken, zoals Jordy. Dan werd er van tevoren een afspraak gemaakt met de deelnemers, of die er behoefte aan hadden om tegen betaling foto's te laten maken, of om een DVD te kopen achteraf. Dan zat dit bij het inschrijfbedrag inbegrepen, of werden er achteraf tegen vaste prijzen exemplaren geleverd.

Ik hoef van mijn foto's niet te leven en laat ook niets afdrukken. Daarnaast vind ik mijn eigen kwaliteit niet voldoende. En ik waardeer 't altijd enorm als diverse fotografen hun foto's gewoon beschikbaar stellen, maar ik weet ook dondersgoed dat het dan vaak om een vriendendienst gaat.

Succes met discussieren.
Er is ook niks mis met het vragen van geld voor foto's.

Wat er wel mis is, en dat probeer ik al de hele tijd duidelijk te maken, is het NADERHAND vragen om geld voor de foto's.

Als Kristof van te voren had aangegeven dat zijn foto's geld zouden gaan kosten, dan was deze hele discussie er niet geweest.

Dat zou hetzelfde zijn als er een BBQ georganiseerd word en er word niet gesproken over kosten, dat je voordat je naar huis gaat nog even te horen krijgt dat diegene die de BBQ georganiseerd heeft nog even 25 euro van je krijgt.

Je houd er geen rekening mee, dus ben je uiterst verbaasd als achteraf blijkt dat je moet betalen.

Je word eerst lekker gemaakt, maar om dat lekkere ook daadwerkelijk te mogen hebben, moet je achteraf ineens betalen.

Dat is de reden waarom deze discussie gestart is.

Boelsphotography

Bericht door Boelsphotography » 19 feb 2008, 13:12

Sjoerd S. schreef:Stelling; We zijn gewoon verwend met Mark Nauta :D ?
Gek, een PB met die woorden heb ik daarstraks nog al aangekregen. ;)

Of de foto's al dan niet van een goede kwaliteit zijn (zoals Roderic te kennen gaf) is irrelevant aan deze discussie. Ik heb van de 1008 genomen foto's er iets meer dan 500 overgehouden. Ik heb dus 50% weggesmeten waarvan de eigenaar van desbetreffende wagen ze misschien wél mooi vond. Fotografie is héél objectief.

Maar daar ging het hier uiteraard niet over.

Ik kan begrijpen dat mensen van mening zijn dat ik dit op voorhand had moeten aangeven. Ik heb me daar ook voor geëxcuseert dus kunnen we dat punt nu misschien links laten liggen?
Ik neem daar een ander standpunt in. Of anders zou ik op de Nordschleife beter een hele dag aan de slagboom gaan staan om te zeggen dat ik foto's ga nemen die 5€ gaan kosten.

Dit is werkelijk een oneindige discussie waar ik me desgevolg ga uit terugtrekken. Ik vind trouwens dat ik me niet hoef te verantwoorden.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 19 feb 2008, 13:13

Iemand die voor 175 euro een trackday doet rijdt echt op windenergie volgens mij. Ik ben altijd minimaal zo'n 4 a 500 euro kwijt geweest. Ook in mijn studententijd, vandaar dat ik regelmatig een auto heb gedeeld met iemand anders om de kosten enigszins te drukken. Als je zo'n foto digitaal krijgt op groot formaat kun je hem net zo vaak laten afdrukken bij de hema als je wilt. :)

Ik heb trouwens ook wat foto's die ik in klein formaat gekregen heb afgedrukt op 10x15 formaat bij de Hema en dat zijn best mooie foto's. Leuk voor later. Als fotograaf zou je dat kunnen overwegen om voor een klein bedrag foto's beschikbaar te stellen zonder watermerk, maar dan op klein formaat. Maar goed, dat moet iedere fotograaf zelf maar bepalen of dat handig is.

RobS

Bericht door RobS » 19 feb 2008, 13:18

GTRene schreef:tip aan de fotograaf...je kan beter niet zeggen van, ow als je 100,-euro aan brandstof kan betalen en 175,-euro aan circuit kosten is 5,-euro peanuts...das natuurlijk dom gelul, stel dat je net alles kan betalen dan is elke 5,-euro die je niet hebt veel, ik snap wel wat je bedoelt maar dat soort voorbeelden vallen niet echt in goede aarde bij sommige, en begrijpelijk.
Rene, dat is bullshit. Als je met deze hobby bezig bent dan kijk je niet op 5€, kun je mij niet wijs maken.

Roderic E34T

Bericht door Roderic E34T » 19 feb 2008, 13:19

GTRene schreef:Het had inderdaad anders "moeten" lopen, een vooraf aankondiging, maar dat zal in het vervolg ook wel zo gebeuren of we weten het al...klaar.

de foto's kun je overigens zo copy paste op je eigen pc dan wel met zijn merk maar das ook redelijk normaal...wil je 1 of meerdere foto's in een goede kwaliteit dan bestel je die 5,-euro...klaar :idea:

tip aan de fotograaf...je kan beter niet zeggen van, ow als je 100,-euro aan brandstof kan betalen en 175,-euro aan circuit kosten is 5,-euro peanuts...das natuurlijk dom gelul, stel dat je net alles kan betalen dan is elke 5,-euro die je niet hebt veel, ik snap wel wat je bedoelt maar dat soort voorbeelden vallen niet echt in goede aarde bij sommige, en begrijpelijk.

gewoon zeggen, je kan de foto's bekijken, eventueel copy paste op je eigen PC zetten en als je daar blij mee bent oke, wil je echter een kwaliteitsfoto dan kost het 5,- euro per foto, das duidelijk en klinkt wat meer vrij :wink:

mooie foto's trouwens, ga zo door.
+1!

De stelling die je gebruikte van als je di en dat kunt betalen is 5 euro peanuts, daar heb ik wel moeite mee.

Waarom? Ik zit in een zeer kloterige financiele situatie. Als ik al het geld had om dat voor een trackday uit te geven is dat omdat ik er dan voor gespaard heb en het in zeer goed overleg thuis had overlegd of ik dat wel zou mogen doen. Immers kunnen wij die munten zeer goed gebruiken.

Als dan achteraf ook nog blijkt dat ik onwijs mooie foto's van mij op dat moment ook nog eens voor 5 euro per stuk moet kopen... Tjah... Dan zou je aan mij geen klant hebben. Was het nou 1 euro, dan is die drempel alweer lager. Zeker gezien er hier nog genoeg fotografen zijn die net zulke mooie foto's kunnen maken en waar ik dan niks voor hoef te betalen...

Een tip mijnerzijds voor de volgende keer:

Meld hier duidelijk dat je een x bedrag per foto wil ontvangen VOORDAT je naar een evenement toe gaat.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 19 feb 2008, 13:19

Boelsphotography schreef:Ik heb dus 50% weggesmeten waarvan de eigenaar van desbetreffende wagen ze misschien wél mooi vond. Fotografie is héél objectief.
Gelukkig heb je meer verstand van zwendelen.

Subjectief!

Maus335i

Bericht door Maus335i » 19 feb 2008, 13:19

Maar wat vinden we er van als nu elke fotograaf die op CPZ is geweest geld gaat vragen? Waarom zou Boels geld voor zijn foto's krijgen en Mark niet?

En het enige wat mij juist tegen het zere been stoot is dat op een volledig vrijwillig evenement geld gevraagd wordt voor iets als dit, en dan nog vrij fors ook (waaruit toch duidelijk blijkt dat er een winstoogmerk is). Er zijn veel mensen die zich "gratis" ingezet hebben om een dag als dit mogelijk te maken, ik vind het dan wrang als deze fotograaf probeert er goed op te verdienen. 5 euro per foto is VEEL meer dan een onkostenvergoeding, wat kost dat stukje afschrijving per foto? De voorrijkosten etc. moet je voor eigen rekening nemen, niemand heeft je namelijk uitgenodigd zover ik weet toch?

Straks ga ik voor mijn filmpjes 10 euro per stuk vragen, kunnen jullie mooi mn nieuwe velgen betalen :D

Luco

Bericht door Luco » 19 feb 2008, 13:20

Boelsphotography schreef:
Bij de Nordschleife beter een hele dag aan de slagboom gaan staan om te zeggen dat ik foto's ga nemen die 5€ gaan kosten.

Dit is werkelijk een oneindige discussie waar ik me desgevolg ga uit terugtrekken. Ik vind trouwens dat ik me niet hoef te verantwoorden.
Bij de ring staat aangegeven dat dit tot de mogelijkheden behoort als je een rondje wilt rijden.
Hier heb je dat dus niet, omdat het circuit "prive" afgehuurd was.

Je laatste zin vind ik persoonlijk trouwens overlopen van arrogantie :?
Bij deze dus het verzoek om de foto's van mijn auto van je site te verwijderen (blauwe 5 gtturbo)

Roderic E34T

Bericht door Roderic E34T » 19 feb 2008, 13:22

Rob Schouten schreef:
GTRene schreef:tip aan de fotograaf...je kan beter niet zeggen van, ow als je 100,-euro aan brandstof kan betalen en 175,-euro aan circuit kosten is 5,-euro peanuts...das natuurlijk dom gelul, stel dat je net alles kan betalen dan is elke 5,-euro die je niet hebt veel, ik snap wel wat je bedoelt maar dat soort voorbeelden vallen niet echt in goede aarde bij sommige, en begrijpelijk.
Rene, dat is bullshit. Als je met deze hobby bezig bent dan kijk je niet op 5€, kun je mij niet wijs maken.
Lees mijn reactie maar eens... :wink:

En ja, ik kijk wel op 5 euro... Ook als ik met mijn hobby bezig ben. :wink:

Bn op ebay al meerdere dingen misgelopen, enkel omdat ik nog niet 1 euro meer wou uitgeven dan mijn maximale bod... :cry:

RVV

Bericht door RVV » 19 feb 2008, 13:22

Boelsphotography schreef:Of de foto's al dan niet van een goede kwaliteit zijn (zoals Roderic te kennen gaf) is irrelevant aan deze discussie. Ik heb van de 1008 genomen foto's er iets meer dan 500 overgehouden. Ik heb dus 50% weggesmeten waarvan de eigenaar van desbetreffende wagen ze misschien wél mooi vond. Fotografie is héél objectief.
Zonde joh (weggooien is zonde), had je ze niet in één keer aan een opkoper kunnen verkopen :lol:

Roderic E34T

Bericht door Roderic E34T » 19 feb 2008, 13:28

Boelsphotography schreef:
Gek, een PB met die woorden heb ik daarstraks nog al aangekregen. ;)

Of de foto's al dan niet van een goede kwaliteit zijn (zoals Roderic te kennen gaf) is irrelevant aan deze discussie. Ik heb van de 1008 genomen foto's er iets meer dan 500 overgehouden. Ik heb dus 50% weggesmeten waarvan de eigenaar van desbetreffende wagen ze misschien wél mooi vond. Fotografie is héél objectief.

Maar daar ging het hier uiteraard niet over.

Ik kan begrijpen dat mensen van mening zijn dat ik dit op voorhand had moeten aangeven. Ik heb me daar ook voor geëxcuseert dus kunnen we dat punt nu misschien links laten liggen?
Ik neem daar een ander standpunt in. Of anders zou ik op de Nordschleife beter een hele dag aan de slagboom gaan staan om te zeggen dat ik foto's ga nemen die 5€ gaan kosten.

Verder, Ik heb dik 400 foto's gemaakt en nog niet eens de helft zal hier verschijnen... Big Deal!!

Lees nog eens mijn reactie over de BBQ... En stel het je zelf eens voor hoe dat dan voelt... Dan begrijp je ook de reacties al hier.

Tevens is de Ring een hele andere aangelegenheid dan de trackday op CPZ.

En je hoeft niet bij de slagboom te gaan staan. Je kan ook visitekaartjes uitdelen aldaar met je website erop en dat je geld vraagt voor je foto's. Tevens kun je bij de Ring flyers ophangen met je website erop. Maar stel op je website dan ook duidelijk, dat men moet betalen voor de foto's. Moet jij eens opletten hoeveel je er gaat verkopen.

Ik begrijp ook dat je je aangevallen voelt, maar probeer het te zien als opbouwende kritiek en leer je les eruit. :wink:

Daar doe je alleen maar voordeel mee op!!

De KWALITEIT is goed. Het si de VARIATEIT die ik mis. Dat is een heel groot veschil. :wink:

Luco

Bericht door Luco » 19 feb 2008, 13:29

Gewoon vooraf moeten melden.

Dit is ongeveer hetzelfde als dat ik zeg:
Beste DF-ers volgende keer neem ik de camper en aanhanger mee met de tent en gereedschap en koffie
iedereen vind dat leuk
En als ze dan de koffie op hebben 2,50 per bakkie wil hebben :D :D :D
Wel goede handel trouwens :idea: :idea: :idea: :idea:

GTRene

Bericht door GTRene » 19 feb 2008, 13:31

Rob Schouten schreef:
Voor sommige is dat ook zo Rob, maar je kunt niet iedereen over 1 kam scheren dat ze geld genoeg hebben...daarom had ik ook dit erbij geschreven om de fotograaf "goed" te praten en je dus en vrije keus hebt :wink:
de foto's kun je overigens zo copy paste op je eigen pc dan wel met zijn merk maar das ook redelijk normaal...wil je 1 of meerdere foto's in een goede kwaliteit dan bestel je die 5,-euro...klaar

Tom

Bericht door Tom » 19 feb 2008, 13:31

Even voor de goede orde, dit topic is niet om uit te vallen tegen Boels!

Hij heeft mooie foto's gemaakt en deed het met de beste bedoelingen. Daar is geen discussie over mogelijk. Iedereen die een foto wil kan em via zijn website kopen, wil je dat niet dan zul je het moeten doen met de lage resolutie foto's met logo erover.

Het was alleen een stukje onwetendheid van zijn kant dat het tot dusver niet gebruikelijk is om op zo'n DF dag geld te vragen. Die onwetendheid kun je hem niet kwalijk nemen. Hij is immers nieuw op DF. Daarbij heeft ie ook al z'n verontschuldigingen aangeboden via PB aan een crewlid. Dat is dus afgehandeld.

Het gaat er dus om hoe we dat in de toekomst doen... mijn persoonlijke mening (dus niet als moderator) is dat het vragen van geld niet echt bij een DF-dag past.

Boelsphotography

Bericht door Boelsphotography » 19 feb 2008, 13:31

Jongens, ik heb me daar reeds publiekelijk voor geëxcuseerd. Ik zal er, moest er nog een volgende keer komen, rekening mee houden. :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 19 feb 2008, 13:32

luco hornsveld schreef:Gewoon vooraf moeten melden.

Dit is ongeveer hetzelfde als dat ik zeg:
Beste DF-ers volgende keer neem ik de camper en aanhanger mee met de tent en gereedschap en koffie
iedereen vind dat leuk
En als ze dan de koffie op hebben 2,50 per bakkie wil hebben :D :D :D
Wel goede handel trouwens :idea: :idea: :idea: :idea:
hey doe maar :lol: eneuh broodjes kroket gaan der op zo'n dag ook wel in :wink: goed idee 8) :wink:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 feb 2008, 13:33

luco hornsveld schreef:
Mark Nauta schreef:
Marc RS4 schreef:Zo lang er op dat moment geen belastende zaken zijn die jou schade kunnen berokkenen Marc, mag jou foto gebruikt worden. Op een auto heerst geen portretrecht.
Die auto is wel "mijn" eigendom, en volgens mij mogen "eigendommen" best op de gevoelige plaat gezet worden, maar mogen zonder toestemming niet geplubliceerd worden met het oogmerk om "winst" te maken.
En dat is hier wel het geval volgens mij.
Nee :wink: Immers het gepubliceerde beeld is gratis en kan je gewoon zonder kosten downloaden. Alleen wil je zelf een mooiere versie dan vraagt hij daar een kleine vergoeding voor.

Ik snap die hetze niet zo erg. Koop je ze prima en anders niet. Vind je 5 euro te duur dan koop je ze niet.

Over dat vooraf aankondigen ook. Hadden een hoop mensen ze wel voor 5 euro gekocht dan als het van te voren gezegd was? Denk het ook niet. Wat maakt het dan uiteindelijk uit of het van te voren aangegeven is ja of nee en of ze 5 euro kosten ja of nee. Dat komt een beetje op hetzelfde neer als zeuren over de prijs van een Ferrari die je toch zelf nooit zou kopen.

Commentaar over geld verdienen aan: Als je naar de algehele tendens in dit topic kijkt heb je zelf ook wel door dat er maar weinig zijn die er geld voor neertellen dus rijk zal hij er niet van worden denk ik. Plus ik denk als dat wel het doel was dan had hij het van te voren wel gevraagd, immers dan weet je meteen of je je de moeite besparen kan om op en neer te rijden :lol:

Punt van Mark RS4 snap ik, sommige mensen zien hun auto liever niet op trackday sites vanwege verzekeringen en ga zo maar door. Maar dan is even vragen om ze te verwijderen toch zo klaar? Ipv hier in zo'n topic stampij gaan lopen maken.

Heeft al met al een hoog storm in een glas water gehalte.

Luco

Bericht door Luco » 19 feb 2008, 13:33

Boelsphotography schreef:Jongens, ik heb me daar reeds publiekelijk voor geëxcuseerd. Ik zal er, moest er nog een volgende keer komen, rekening mee houden. :wink:
Wat mij betreft excuses aanvaard, zand erover en ik wil een gratis foto :D :D :D

RobS

Bericht door RobS » 19 feb 2008, 13:34

Roderic E34T schreef:
Rob Schouten schreef:
Lees mijn reactie maar eens... :wink:

En ja, ik kijk wel op 5 euro... Ook als ik met mijn hobby bezig ben. :wink:

Bn op ebay al meerdere dingen misgelopen, enkel omdat ik nog niet 1 euro meer wou uitgeven dan mijn maximale bod... :cry:
Ik doelde uiteraard op het circuitrijden. Als je daaraan begint dan moet het niet zo zijn dat het op 5€ aan komt. In dat geval kun je imho beter niet gaan rijden.

Gesloten