Geen oude auto's in Amsterdam

Dit is ons algemene autoforum.
Jeroen Bosman

Bericht door Jeroen Bosman » 13 feb 2008, 08:01

Storm in een glas water, geloof er niets van.

Ik vermoed dat 35% van de auto's binnen de ring Amsterdam ouder zijn.

Ze gaan echt niet tegen al die mensen zeggen, nee sorry, maar gaat niet meer lukken met die bak. Bovendien oncontroleerbaar (op korte termijn), ze gaan gewoon voor de simpele aanpak wat resulteert in het enige waar het hen om gaat, geld genereren, dus het ophogen van het parkeer tarief naar €5 per uur. Minder bewoner/bedrijf vergunningen uitgeven, waardoor ook zij voor de hoofdprijs moeten parkeren, of net als de rest van de inwoners buiten de ring (gratis)parkeren.
Enne, je mag met elke auto komen, als je maar lapt :lol:

raymondw

Bericht door raymondw » 13 feb 2008, 08:55

Rico v Velzen schreef:maar laten we het er over eens zijn dat het niet klopt dat je als nieuwkoper financieel moet bloeden met allerlei millieubelastingen op een auto die relatief weinig vervuild, terwijl aan de andere zijde oude brikken rondrijden die netzo veel vervuilen als 50 nieuwe auto's en geen stuiver hoeven bij te dragen aan de absolute vervuiling die ze veroorzaken.
Het kopen van een nieuwe auto is een keuze die je maakt. M.i financieel weinig zinvol indien je een auto uitsluitend prive gebruikt voor om en nabij de 15k km per jaar. Het gelijkheids beginsel gaat alleen maar op indien je geen keus hebt. Maar dat heb je als (nieuw)koper wel degelijk.

Buiten dat; de accijnzen op brandstoffen en de houderschaps belasting zijn voor een ieder gelijk, oude auto of niet. De houderschaps belasting kost voor mijn 1670kg zware E34S hetzelfde als voor een E60 met gelijkwaardig gewicht. De zakelijke rijder heeft dan nog het voordeel dat deze de BTW op aanschaf/gebruik en onderhoud kan verrekenen, iets wat een particulier niet heeft. Dat je daarvoor weer bijtelling moet betale is een ander punt, maar prive kun je een auto van 50k Euro niet rijden voor puur sec de bijtelling, dus daar hebben die mensen met een auto van de zaak al een enorm voordeel. Gebruik belasten; ben ik helemaal voor, maar dan wel gelijk de houderschaps belasting en de BPM eraf en dan per gereden kilometer betalen. Dan geldt daadwerkelijk dat de gebruiker betaald en dan kun je de totale 'vervuiling' ook meten. Pas dan krijgen we een eerlijke en objectieve discussie.
Rico v Velzen schreef:En ergens moet men toch een grens trekken.. 1992 hebben ze gekozen vanwege de verplichte kat vanaf die datum.. Wat moeten ze anders hanteren ?
Die keuze is eerder op controleerbaarheid gemaakt dan op een juridisch steekhoudend verhaal. Uit het kenteken register is prima te lezen of een auto al dan niet is voorzien van een Kat of een roetfilter. Maar blijkbaar wil A'dam die toetsing niet omdat dit deze een koppeling aan de database van het RDW vergt.
Rico v Velzen schreef:Technische staat, lijkt me dan het beste, maar dan moet je veel strenger gaan keuren dan bij de huidige APK gebeurt. Dan krijg je ook snel de situatie van met hagel schieten op een mug.
Scheiding van APK en 'milieu', prima. Dan heb je als eigenaar de keuze om de noodzakelijke 'milieu reparaties' te verrichten. Maar dat vereist weer een aanpassing van de APK wetgeving en dat krijgt A'dam weer niet voor elkaar.

Joop

Bericht door Joop » 13 feb 2008, 15:33

Min of meer dezelfde regeling als in Duitsland zo lijkt.

Alle NL steden in 2010(?) aan de Milieusticker.... :evil:

Ronnie

Bericht door Ronnie » 20 feb 2008, 19:38

nou het is er doorheen, geen oude auto's meer in amsterdam.....
het moet toch niet gekker worden hier.

Bas

Bericht door Bas » 20 feb 2008, 20:02

Dit is echt zo belachelijk. Voor mijn auto van een paar jaar oud is dus geen roetfilter beschikbaar... Kortom, ik mag dus in een deel van Nederland niet meer rijden. Kan ik dan ook korting krijgen op de wegenbelasting?

frankv

Bericht door frankv » 20 feb 2008, 20:30

Rico v Velzen schreef:En ergens moet men toch een grens trekken.. 1992 hebben ze gekozen vanwege de verplichte kat vanaf die datum.. Wat moeten ze anders hanteren ?
nou, bijvoorbeeld of een auto een kat heeft? ik snap het jaar 1992 niet, nu zou je iets niet mogen met je auto, die aan alle eisen van destijds en van nu voldoet, ik geloof nooit dat dat juridisch standhoudt

en wat te denken van alle amsterdammers binnen de ring met een auto ouder dan 1992? er zullen toch vast zo'n 400.000 mensen binnen de ring wonen? het schijnt om 20.000 auto's te gaan, moeten die allemaal een nieuwe[re] kopen?

verder schijnt er sprake te zijn van een oldtimer regeling, dat gaat ook voor een grote rechtsongelijkheid zorgen

zijn oldtimers alleen auto's van 25 jaar en ouder? dan mag ik 2014 weer met mijn M3 amsterdam in, maar waarom dan pas 3 jaar later dan iemand die een identieke M3 op 1986 kenteken heeft? het is toch dezelfde auto?

is een rotte porsche 911 van 1980 wel een oldtimer en een mooi onderhouden BMW E21 niet?

nee hoor, ik denk dat het eerste het beste proefproces er toe zal leiden dat iedereen de stad weer in mag met elke auto die ooit goedgekeurd is geweest

mijn E30 M3 uit 1989 heeft net 100.000 gereden en heeft een KAT en is in prima staat van onderhoud

mijn E30 325i uit 1991 heeft net 310.000 gereden en heeft een KAT en is in prima staat van onderhoud

gelukkig heb ik nog een 97-er waarmee ik amsterdam wel in mag...

frank

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 20 feb 2008, 20:43

Ha, die Drivers;

Er is wel over nagedacht, hoor: alle honderdvijfentachtig Amsterdammers met een auto van vóór '92 die niet de moeite van het buiten de ring stallen waard is kopen gewoon een gebakje van kort ná '92 zodat ze weer een paar jaar met een 'schoon' geweten door kunnen gaan met iets minder vervuilen. Hun oude orgels gaan lineaal rectum naar het oostblok waar ze gerust nog een jaar of zes, zeven rond kunnen pruttelen. Maar dáár hebben wij alleen bij oostenwind maar last van natuurlijk....

HansD

Bericht door HansD » 20 feb 2008, 21:02

Je kunt een slooppremie van € 500 voor een benzine of € 1000 voor een diesel krijgen :?

Ik wacht met smart op het proefproces. Achterlijke gladiolen die dit dorp besturen.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 20 feb 2008, 21:23

Tsja sorry jongens maar ik het met Ilja's verhaal eens, ook al stoot ik 192gr co2 uit *(en in Diepenveen woon en gelukkig niet in de Ranstad! :-)

Hier gaat het gewoon naar toe en terrecht trouwens in heel veel steden in EU heb je dit al! In Londen betaal je bijvoorbeeld voor je Prius geen tax om in de stad te rijden ivm. Co2 uitstoot.

Hou er gewoon rekening mee dat dit gaat gebeuren.

ps. met groene HF-platen rijden kan altijd 8) dat doe ik nu ook nu 2300uur met de M3 GT

HJ

Bericht door HJ » 20 feb 2008, 22:15

Tegenwoordig staat bij je voertuiggegevens op de site van het RDW ook je uitstoot, ook bij oudere auto's. Dat hebben ze natuurlijk ook niet voor niets gedaan. :shock:
Binnen een paar jaar krijgen we Duitse toestanden in de steden en gaat je belasting over je uitstoot. De slurptax is maar het begin. :?
Verder sta ik positief in het leven. :wink:

Tom

Bericht door Tom » 20 feb 2008, 22:16

HJ schreef:Tegenwoordig staat bij je voertuiggegevens op de site van het RDW ook je uitstoot, ook bij oudere auto's. Dat hebben ze natuurlijk ook niet voor niets gedaan. :shock:
Binnen een paar jaar krijgen we Duitse toestanden in de steden en gaat je belasting over je uitstoot. De slurptax is maar het begin. :?
Verder sta ik positief in het leven. :wink:
Jij hebt braaf een klein 4 cilindertje, niets om je druk over te maken toch? ;)

raymondw

Bericht door raymondw » 20 feb 2008, 23:38

duifjes.com schreef:Hier gaat het gewoon naar toe en terrecht trouwens in heel veel steden in EU heb je dit al! In Londen betaal je bijvoorbeeld voor je Prius geen tax om in de stad te rijden ivm. Co2 uitstoot.
De city van Londen heeft een uitstekende ondergrondse wat een prima alternatief is voor de auto, maar in Amsterdam is een goed OV-systeem ver te zoeken. Ovrigens, 'red Ken' is niet bepaald populair onder een niet onbelangrijk deel van de Londense bevolking. De bewoners van Chelsea gaan de verhoging naar GBP 25 wel betalen, en sommigen zullen dat nog wel leuk vinden om te laten zien dat ze dit kunnen, maar kort gezegd blijft het een ordinaire belastingmaatregel (zie ook: http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/london/7240309.stm )

Maar buiten dat CO2 uitstoot is geen vervuiling, alleen wordt het door de oliedomme politici als zodanig verkocht om het nog dommere deel van de mensheid in een rolmodel te drukken ! Ik weiger gewoon daaraan mee te werken. Ze zoeken het maar uit.

GTRene

Bericht door GTRene » 21 feb 2008, 00:37

Ik zag het ook op het nieuws, verklaart die hoge pief dame dat het nodig is te redeseren..en toen schoot de aap uit de mouw...anders mochten ze niet meer bouwen in het hart als ze niet met 20% omlaag gingen oid, dus is het gewoon handel, gewoon om nieuwbouw dus hun dingen en dus wordt dat andere voor hun vaak niet belangrijk weg geschoven...tis van de zotte, maarja.

GTRene

Bericht door GTRene » 21 feb 2008, 01:54

'Wij hebben ook leden in Amsterdam', aldus Van Diepen. 'Die zijn straks verplicht op zondagochtend hun auto tot aan de ringweg te duwen voordat ze hem mogen starten. 's Avonds kunnen ze hem weer helemaal terugduwen. Dat is toch een bezopen situatie.' Ook is de HAV-voorzitter bang dat straks geen oldtimerevenementen meer in de stad kunnen plaatsvinden.

Voorrang voor een Gezonde Stad
Herrema presenteert volgende week zijn nota Voorrang voor een Gezonde Stad. Daarin staan maatregelen om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren, waaronder het voorstel om oude auto's uit de stad te weren.

Op zijn vorig jaar verschenen voorlopige plannen kwam veel kritiek. Vooral zijn voorstel om de parkeertarieven in vrijwel het gehele gebied binnen de A10 te verhogen tot het hoogste tarief kon op weinig steun rekenen. De wethouder heeft die plannen aangepast, maar in de binnenstad zullen de prijzen toch nog flink omhooggaan, namelijk tot vijf euro per uur.

Ontevreden
Volgens Robert Flos van de VVD-fractie in de Amsterdamse gemeenteraad betekent dit dat de gemeente per jaar 31 miljoen euro extra aan parkeergeld binnenhaalt. 'Dat is echt een enorme lastenverhoging.' Hij is er ook ontevreden over dat Herrema geen voorstellen doet voor meer groen in de stad, wat volgens de VVD'er ook zou bijdragen aan een betere luchtkwaliteit.

Meta Meijer van de Amsterdamse SP wijst erop dat de wethouder wel oude auto's wil weren, maar geen maatregelen neemt tegen nieuwe voertuigen die toch zeer milieuvervuilend zijn.
maar de dame versprak zich dus, het gaat erom als ze een bepaalde norm niet halen dan mogen ze niet meer bouwen in het hart, dus ook de bouwput niet meer...

lees de hele coverup hier...schandalig ze misbruiken mensen om zelf weer verder te kunnen bouwen in het hart van amsterdam, en daar schijnt heel veel te gaan gebeuren, en daarvoor moet er een lager gehalte komen anders krijgen ze geen goedkeuring, auto's moeten dus geweert worden, en wat verkoopt dan het best? millieu...dus rook roet oude auto's bussen enz...hm.

http://www.zeeburgnieuws.nl/subfr01.html

raymondw

Bericht door raymondw » 21 feb 2008, 07:09

GTRene schreef:maar de dame versprak zich dus, het gaat erom als ze een bepaalde norm niet halen dan mogen ze niet meer bouwen in het hart, dus ook de bouwput niet meer...

lees de hele coverup hier...schandalig ze misbruiken mensen om zelf weer verder te kunnen bouwen in het hart van amsterdam, en daar schijnt heel veel te gaan gebeuren, en daarvoor moet er een lager gehalte komen anders krijgen ze geen goedkeuring, auto's moeten dus geweert worden, en wat verkoopt dan het best? millieu...dus rook roet oude auto's bussen enz...hm.

Wanneer houden we eens op om het beste jongetje van de klas te willlen zijn. De EU kan schreeuwen wat ze willen, maar ze vergeten dat zij er voor ons zijn en niet andersom.

(En dan heb ik het al helemaal niet over dat achterlijke heen-en weer gependel tussen Straatsburg en Brussel van het gehele EP.)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 21 feb 2008, 07:29

Benzine vanaf vandaag €1,55.............................pompidom pompidom..................nog even en rijden helemaal geen auto`s meer, ook geen nieuwe :wink:

RVV

Bericht door RVV » 21 feb 2008, 08:49

Ik laat Amsterdam gewoon links liggen. 4 uur parkeren en daar 25 euro voor betalen. Ja dag, bekijk het maar.

Daniel

Bericht door Daniel » 21 feb 2008, 08:57

Tot nu toe ga ik vaak nog wel met de auto: ik hoef er toch niet zo vaak te zijn en als je in het Muziektheater bij het Waterlooplein gaat staan ben je snel de stad in en uit, en voor die 10-12 euro is het OV geen alternatief. Maar op deze manier gaat de lol er nogal snel af. Voortaan toch maar dat gekke transferium gebruiken of de auto in Diemen dumpen en tram 9 pakken.

Uiteindelijk is dat natuurlijk wel wat men wil bereiken, maar het is een volslagen bizarre maatregel om auto's die ouder zijn dan een betrekkelijk willekeurig gekozen leeftijd compleet te weren, ongeacht omvang, verbruik, motor of uitstoot.
Met je Fiat 500 uit 1975 mag je de stad niet meer, maar met je Cayenne superdubbelturbozuiper of 2,5 ton wegende Range Rover wel.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 21 feb 2008, 09:04

Rico v Velzen schreef:Ik laat Amsterdam gewoon links liggen. 4 uur parkeren en daar 25 euro voor betalen. Ja dag, bekijk het maar.
En dan nog maar hopen dat je auto er net zo bij staat als dat je hem neer hebt gezet...

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 21 feb 2008, 09:39

Het "auto" pesten neemt alleen maar toe, middel is erger dan de kwaal IMHO.

Kijk, Amsterdam kan je mischien nog links laten liggen, maar hoelang nog voordat het algemeen beleid is?
Dan ben je in Tjitjerkstradeel ( spel ik dat goed?) ook de klos...............

Marc R

Bericht door Marc R » 21 feb 2008, 09:51

CO2 is gewoon de nieuwe manier om de hersenloze burger opnieuw geld uit de zak te kloppen.

En het lukt ook gewoon iedere keer weer.

Ik zeg: (weer)ZEITGEIST

Het feit is gewoon dat "MILEU" een grote opzich staande industrie is geworden waar miljoenen mensen hun brood dagelijks in verdienen.

Als jij in de milieu sector werkt wil je niet horen dat het goed gaat met het milieu....dat kost je je baan.

Maatregelen worden alsmaar aangescherpt om die tak maar draaiende te houden want dat is geld/banen.

Voorbeeldje: Het water (ongelofelijk maar waar) in het ijsselmeer is nog NOOIT zo schoon geweest,het is nu zo schoon dat de vissen die er oorspronkelijk zwommen en om te kunnen jagen een beetje (van nature!) troebel water nodig hadden gewoon verdwijnen.
Wat zegt de mileu beweging: de vis is uitgestorven daar!!! KIJK dat gaat niet goed....

Wat denken de comateuze schapen hier in nederland meteen: die mileurakkers hebben gelijk dus ze kunnen doen en laten wat ze willen.

Willem alexander heeft zich ook wel een een beetje versproken op een milieu conferentie vroeger: toen zei ie dat het de doelstelling was om n de toekomst het ijsselmeer te waarborgen als een groot drinkwaterbassin zonder vervuiling....hij is goed op weg...

Maar van de oorspronkelijke natuur is er niet veel meer over.
Laatst gewijzigd door Marc R op 21 feb 2008, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Ronnie

Bericht door Ronnie » 21 feb 2008, 09:52

ik woon dus in amsterdam, dus de e12 kan ik zo inleveren voor 500 euri.... denk het niet.
gelukkig ga ik over 2 maandjes verhuizen.

de mooiste zin van de mevrouw op tv vond ik :

Als alternatief gaan we parkeerplaatsen maken buiten de ring, waar mensen gratis goedkoop kunnen parkeren.

gratis en goedkoop zijn imho 2 hele verschillende dingen.....

JeroenT

Bericht door JeroenT » 21 feb 2008, 10:12

Mooi die parkeer plaatsen buiten de ring.

Gaan ze het gelijk ook volhangen met beveiligings camera's of mogen inbrekers daar ook goedkoop hun slag slaan?

raymondw

Bericht door raymondw » 21 feb 2008, 10:18

JeroenT schreef:Gaan ze het gelijk ook volhangen met beveiligings camera's of mogen inbrekers daar ook goedkoop hun slag slaan?
Gaat gewoon van het budget van de slooppremie af. Is wat ze noemen 'mutualy exclusive'

Dutch

Bericht door Dutch » 21 feb 2008, 10:21

GTRene schreef:
'Wij hebben ook leden in Amsterdam', aldus Van Diepen. 'Die zijn straks verplicht op zondagochtend hun auto tot aan de ringweg te duwen voordat ze hem mogen starten. 's Avonds kunnen ze hem weer helemaal terugduwen. Dat is toch een bezopen situatie.' Ook is de HAV-voorzitter bang dat straks geen oldtimerevenementen meer in de stad kunnen plaatsvinden.

Voorrang voor een Gezonde Stad
Herrema presenteert volgende week zijn nota Voorrang voor een Gezonde Stad. Daarin staan maatregelen om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren, waaronder het voorstel om oude auto's uit de stad te weren.

Op zijn vorig jaar verschenen voorlopige plannen kwam veel kritiek. Vooral zijn voorstel om de parkeertarieven in vrijwel het gehele gebied binnen de A10 te verhogen tot het hoogste tarief kon op weinig steun rekenen. De wethouder heeft die plannen aangepast, maar in de binnenstad zullen de prijzen toch nog flink omhooggaan, namelijk tot vijf euro per uur.

Ontevreden
Volgens Robert Flos van de VVD-fractie in de Amsterdamse gemeenteraad betekent dit dat de gemeente per jaar 31 miljoen euro extra aan parkeergeld binnenhaalt. 'Dat is echt een enorme lastenverhoging.' Hij is er ook ontevreden over dat Herrema geen voorstellen doet voor meer groen in de stad, wat volgens de VVD'er ook zou bijdragen aan een betere luchtkwaliteit.

Meta Meijer van de Amsterdamse SP wijst erop dat de wethouder wel oude auto's wil weren, maar geen maatregelen neemt tegen nieuwe voertuigen die toch zeer milieuvervuilend zijn.
maar de dame versprak zich dus, het gaat erom als ze een bepaalde norm niet halen dan mogen ze niet meer bouwen in het hart, dus ook de bouwput niet meer...

Precies. Het gaat niet om het klimaat, maar om het investeringsklimaat. Dus links laat zich voor het karretje spannen van rechts.

Wonderlijk ook dat er in het hele actieplan voor schone lucht (http://www.gezondelucht.amsterdam.nl/ma ... =800330614) niets wordt gezegd over Schiphol of de haven, waarvoor allebei naar een verkeersverdubbeling wordt gestreefd. Maar ja, Amsterdam is grootaandeelhouder van Schiphol en wil de haven het liefst uitbreiden tot aan IJmuiden. De plannen voor dat laatste zijn al getekend, de gemeente 'annexeert' daarvoor alvast maar even het (groene) grondgebied van naburige gemeenten.

Eén grote hypocriete bende.

Plaats reactie