Verhalen: vroeger, bij je ouders in de auto

Dit is ons algemene autoforum.
Marc R

Bericht door Marc R » 23 jan 2008, 20:33

Haha Leen,zeer herkenbaar dat rijden.

Op een gegeven moment had me pa een 190 E 2.3 en ik was 17 dus...ik de wagen wassen.

Dat ging dus een tijd goed totdat ik me ouders tegenkwam op de fiets en ik in de auto zonder rijbewijs dus.
Nou was dat niet zo erg maar ik reed 5 km buiten het dorp,ze waren een ritje aan het fietsen.... :oops: :oops:

Bas

Bericht door Bas » 23 jan 2008, 20:39

Vroeger toen airconditioning nog niet zo bekend was als nu gingen we met het gezin naar Italie waar het in de zomer vaak zo'n 25+ graden was. Kortom, voor de gemiddelde toerist uit een koud Nederland was dat flink zweten. Zeker in de auto rond het middaguur.

Mijn zusje en ik lagen op de achterbank te slapen totdat mijn moeder ons wakker maakte en de legendarische woorden uitsprak "papa wil iets stoms doen dus jullie moeten nu je jas aandoen..."

Wat hij had gedaan was de airconditioning op een zo'n hoog mogelijke stand gezet met als gevolg dat het steenkoud werd in de auto. Je moet je voorstellen dat het buiten richting de 30 graden ging en binnen misschien maar 15 graden. Dus al die italianen die een auto vol witte nederlandse toeristen zagen voorbijkomen met dikke jassen aan werden behoorlijk gek :)

frankv

Bericht door frankv » 23 jan 2008, 20:46

vroeger met 4 kinderen en 2 volwassenen in een renault 4 naar het autotron in rosmalen [een kind achterin de kofferbak]

[img:444:286]http://www.geocities.com/richardirl/4gtl84.jpg[/img]

nu met die enorme stoeltjes passen er net twee kinderen op de achterbank, en heb je een renault espace 6 zitter nodig wil je met 4 kinderen op weg

maar tis wel veiliger geworden natuurlijk!

Style

Bericht door Style » 23 jan 2008, 20:53

als mijn ouders meerijdne wordt ik GEK.

Altijd zeveren over de snelheid en let daar op en daar en daar en.......

whaaaa gekkenhuis 8)

Davy MR2DRIFT

Bericht door Davy MR2DRIFT » 23 jan 2008, 21:01

Niet echt een herinnering met pa & ma, maar wel een van de mooiste vakanties allertijden:

Jörgen, Joost en ik waren allemaal net 18, dus waar ga je dan naartoe op vakantie? Lloret, Rimini............nee Oostenrijk 8) Ik had immers van mijn tante een oranje vouwcaravan gekregen. Na de complete campinggids versleten te hebben, werd Innsbruck als bestemming gekozen. In die tijd werkte ik al bij een beletteringsbedrijf, dus de vouwcaravan aan 3 zijden voorzien van de tekst: "Wir haben alle ein Grosse Innsbruck!!". Ik kan je vertellen dat je daar meer bekijks mee hebt dan met een Ferrari :)

Als trekauto mochten we de bedrijfsslet van Jörgen z'n baas gebruiken, een Renault 21 Nevada op gas. Naarmate de reis vorderde, ging het stuur steeds schever staan! Het stuurhuis bleek los in de behuizing te zitten. Monteur Jörgen wist dat om de 100 km te verhelpen door de auto met één voorwiel klem langs een stoeprand te zetten en dan aan het stuur te draaien. Zo werd telkens het stuurhuis professioneel gereset :) Even verderop knapte ineens de kabel tussen gasklep en steun. Ook daarvoor had Jörgen een briljante oplossing, namelijk een stalen veer uit de bestuurdersstoel :idea: Nadeel was dat telkens als je gas gaf er een vertraging optrad. Bwoohhhhhhhhhhhhhhhvroem :D

[img:600:450]http://www.demotores.com.ar/user/images/8/89416.jpg[/img]

Eenmaal in de bergen aangekomen, dachten we in een hillclimb beland te zijn. Joost was namelijk achter het stuur gekropen en ik zat op de passagiersstoel. Met de oranje, bestickerde vouwcaravan van hairpin tot hairpin, totdat we Jörgen heel droogjes vanaf de achterbank hoorden zeggen: "Hé, die miense hebbe dezelfde voauwkerruven as ons!!". Ik achterom kijken: "Godver, dat is die van ons" :)

In Oostenrijk aangekomen, wilden we de Renault bij de plaatselijke tankstelle voorzien van een volle tank kookgas. Er werd een pomp van een rood/wit lint ontdaan en wij moesten achter de lijn blijven staan :shock: Binnen in de shop werd ons in plat oostenrijks verteld dat de spaarzegels helaas op waren. Als troost kregen we een broodje geitenkaas, die we de dag erna in tweevoud naar de campingplee hebben gebracht :D

Dat waren nog eens tijden :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 23 jan 2008, 21:08

Een waargebeurd verhaal wat ik vaak moet horen op verjaardagen:

[img:520:349]http://img406.imageshack.us/img406/2750 ... c3fne4.jpg[/img]

Ik was een baby en we waren op vakantie in de buurt van Barcelona. We hadden een babyblauwe Peugeot 504, 2,2 liter. Mijn pa reed er vaak 200km/u mee. Vandaar ook dat we in 1 ruk naar Barcelona waren gereden. Aangezien ik nooit sliep in de auto, maar lekker om mee heen zat te kijken en ook niet zeurde of jankte, schoot dat lekker op.

Toen mijn ouders daar 's avonds een keer gingen eten werd het erg laat. Het zal me niets verbazen als ze ook wat gedronken hadden.

Toen ze midden in de nacht door de achterlanden reden op weg naar ons hotel, werden mijn ouders staan de gehouden op een pikdonkere weg. Volgens mijn ouders stonden er 15 - 20 guardia civil met getrokken mitrailleurs om de auto en met de loop op mijn vaders kop gericht.

....

<slik>

Mijn ouders zijn niet snel bang, maar mijn pa (spreekt alle talen :) ) reageerde zoiets als: que pasa (ik kan geen spaans, maar zo klinkt dat). En de loop kwam dichterbij!

En toen begonnen die lui een heel kannonade Spaans af te vuren, waar ook mijn pa niets van begreep. In ieder geval waren ze niet vriendelijk voor 2 toeristen, dit was niet goed.

Toen 'dacht' ik: Nu mag ik janken!! :cry: :cry: :cry: :cry: WHAAAAAAAAAAA BOEHOEHOE

Dus die guardia civil mannetjes deinsten opeens achteruit.
Iemand keek met een zaklamp naar de achterbank waar ik lag onder een dekentje en toen was het ok. Ze zeiden dat er een bomaanslag was gepleegd met precies zo'n 504 en dat de daders waarschijnlijk op de vlucht waren en vandaar dit road block.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 23 jan 2008, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Marc

Bericht door Marc » 23 jan 2008, 21:10

Ik lig in een deuk om al die oude verhalen :D

Vroeger reed mijn vader nog wel eens door. In een kwaaie bui 's nachts met 140 over een klinkerweggetje waar je 50 mocht. Als je het hem nu zegt ontkent ie het steeds :lol:

In 1 van de 7 peugeots 504 die we hebben gehad belandde ik van tussen de voorstoelen ineens met mijn kop op de middenconsole. Au. Mijn pa had een noodstop moeten maken. Toen kwamen er dus heupgordels achterin en die moesten verplicht om, iedere rit!

Daarna kwam een Alfetta 1.8. Voor het eerst 180 op de snelweg rijden. Spannend! Op vakantie in spanje bergop uit het raampje hangen en genieten van de rochel uit de uitlaat die tegen de rotswand en de bebouwing weerkaatste. Heerlijk!

Daarna kwamen een aantal Granada 2.3 automaat in de garage te staan. Weg D-F... Door al die sedan's heb ik er lang zelf ook iets mee gehad. Da's nu minder geworden. Het geluid van een peugeot 504 en van een alfetta herken ik nog steeds. In die 504 hoorde je de versnellingsbak altijd wat zoemen. Werd ik erg slaperig van, op de achterbank.

Later, toen ik zelf mijn rijbewijs had en mijn ouders van vakantie kwamen bemerkten ze dat er in een week een paar honderd kilometer meer op de teller van mijn moeders wagen stond :oops: Dat mocht nooit meer gebeuren, kreeg ik te horen. En ik gaf braaf gehoor aan hun verzoek :twisted: De vakanties daarop schroefde ik de kilometertellerkabel van de auto van mijn moeder los. En dan maar rondraggen :-)

Joy

Bericht door Joy » 23 jan 2008, 21:16

Haha lol Marc, zo kom je ook aan je km's :D

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 23 jan 2008, 21:19

Mijn pa ging voor mij ook altijd achter bijzondere auto's aan. Ik hield alles in de gaten (herkende ook alle auto's aan koplampen vanaf het moment dat ik kon praten).

De auto's waar ie achteraan moest waren Porsche 911, 924, 944... die zag je bijna nooit rijden die dagen. Nog gaver vond ik de Renault Alpine, die was echt van buiten deze wereld!

Zo reden we dus ooit achter een treintje rode bolides aan: Porsche 911, Renault Alpine én een Porsche 924!

Je zult nu een beetje snappen waarom ik die 924 altijd bijzonder heb gevonden, want die kon die exoten bijhouden! Dat we ze zelf ook bij konden houden vond ik niet bijzonder, want onze auto was natuurlijk de allergaafste auto ter wereld! :)

---

Jaren later reden we in Frankrijk. Deja Vu, want er kwam een rode 944 voorbij. Ik keek via de spiegel mijn vader aan en die twijfelde geen moment. Dit hadden we vaker gedaan.
Mijn pa schakelt terug en we gingen van 100 naar 120, op de bumper van die 944 zaten we. Die porsche ging harder, wij ook. 150 en bijna 160.

Ik tikte mijn pa op zijn schouder:
'stil nou' mopperde hij geirriteerd

Ja maar pap....

'nu even niet!'

Ja maar pap, DE CARAVAN HANGT ER NOG ACHTER!

Joy

Bericht door Joy » 23 jan 2008, 21:22

Hehe prachtig !

Vandaag kwam pa binnen en geeft me een stukje papier met daarop iets wat ie had opgeschreven. Ik lees: FISKER KARMA... hij vraagt zegt je dat wat, tik maar eens in op google. Ik zeg ja dat is een auto. Pa: schitterend ding he. En loopt weer weg.

Huh ? :lol:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 23 jan 2008, 21:23

Mijn moeder is trouwens ook van het doorrijden. Die reed met de caravan altijd 140 als mijn vader lag te slapen. Als hij reed was 't altijd: niet zo hard Albert!! :)

Ooit zat ik naast haar in onze Mitsubishi Spacewagon (gekocht voor mij omdat ik dan 3 surfplanken en een vriend van me mee kon nemen IN de auto, ipv de surfplanken op 't dak). 2 liter, 139 pk ofzo.

Er stond een Golf II GTI sjonnie edition naast ons bij het verkeerslicht en die gast doet voor de gein even vroem vroem.

Mijn moeder pakt 't stuur beet met 2 handen.

Ik zeg: Mam, wat ga je doen?

'Stil, ik ben me aan het consentreren'.

<Groen>

Mijn moeder sprint weg en trekt door in het rood, schakelt precies op tijd. DAAAAG GTI-tje!

Haha, echt gaaf als je je moeder out of the blue zoiets ziet doen. :)

---

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 23 jan 2008, 21:24

Toen ik mijn eerste auto had gekocht (van mijn zus) vroeg mijn pa na een week. En, hoe hard kan die???

Ik: 200 tot nu toe

Pa: ow dat valt me nog mee

Ik: ja, in z'n 4, hij heeft er 5.

Pa: <stil>

Davy MR2DRIFT

Bericht door Davy MR2DRIFT » 23 jan 2008, 21:27

:D Prachtig al die verhalen en vooral ook zo herkenbaar.

Davy MR2DRIFT

Bericht door Davy MR2DRIFT » 23 jan 2008, 21:30

Mijn vader had eens een camper gekocht. Een lichtblauwe Ford Mustafa 8) Trots dat hij was. Met de Hartmann tuinset achterop de camper geknoopt naar Italië gereden. Eenmaal daar aangekomen, haalde mijn pa een stoel van de camper af om eens lekker in het zonnetje te gaan zitten. Helaas bleek de zon wat teveel van het goede voor de tuinstoelen en zat mijn pa op de grond :lol:

Ps. Dennis, heb je mijn pb gekregen?

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 23 jan 2008, 21:31

Ergens in de jaren '80 hadden een Renault 25. Ik woonde vlakbij school, maar mijn pa deed veel zaken in Duitsland en soms kwam 'ie me op woensdag weleens ophalen, omdat ik dan tot 12 uur les had en dan gingen we volgas naar een klant of project in Duitsland.

Eerst kwam dan het hele schoolplein uitlopen omdat die auto net als K.I.T.T. kon praten. "left door open". Allemaal standaard teksten, maar mega stoer in de jaren '80 natuurlijk. Ik was meteen de held van de school. :wink:

Maar goed, dan gingen we richting Keulen ofzo. Ik kan me nog wel herinneren dat we 225 ook de klok hadden staan en dan kwam er een Mercedes voorbij alsof we stilstonden. 225 op de teller was toen al niet hard genoeg in Duitsland. Daarna even een meeting en voor 't eten waren we weer thuis. Dat was altijd echt een mooie besteding van de woensdagmiddag en voor mijn pa reden om tijdens zijn drukke baan toch nog wat quality time te hebben met zijn zoon. :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 23 jan 2008, 21:32

@Davy: ja ik had ook een heel bericht getikt, maar toen knalde de server eruit. Dus ik heb het gesaved en je krijgt 't morgen als ik op kantoor ben (of ik log nu even in vanaf hier... ff checken of mijn pc weer aan staat).

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 23 jan 2008, 21:40

Gelukt, je hebt PB.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 23 jan 2008, 21:52

Over bijzondere auto's gesproken, ik heb nog ergens een foto liggen van mij als jochie van een jaar of 2-3 in wat ik later heb leren herkennen als een Ferrari Mondial :shock: Stond voor de deur van een modelbouwzaak met reclametekst op de deuren voor die mensen toen we volgens mij nog in Leiden woonden, cool dat ik dat vond!
Een tijdje terug moest m'n pa voor zijn werk naar zuid-limburg toe, komt er een rode auto met grote surfplank op de koffer op de parkeerplaats pal voor hun tafeltje staan met 2 gasten er in die even aan het overleggen waren en kort daarna weer weg reden. Ik hem een paar foto's laten zien, blijkt het een Ferrari F40 geweest te zijn.
En de leuke dingen die je in de woonplaats van je tante in Tirol voorbij ziet komen zijn ook niet voor de poes. Jaar of wat geleden waren we weer bij hun op vakantie en daar kwamen zowat alle soorten Porsches voorbij, een Maybach 57, stuk of wat Ferrari's en jawel hoor, toen ik op een ochtend uit het raam naar beneden het dal in keek ook een rode Viper GTS. Had ik toen maar beneden bij dat restaurant gestaan dan had ik er foto's van kunnen maken :cry:

Harm Koks

Bericht door Harm Koks » 23 jan 2008, 21:53

Wij hadden vroeger een Honda Civic 1.6i uit ' 87. Mijn moeder was dus ook van het type hey een Golfje die denkt dat hij snel is en dan ook gewoon vol doortrekken :)

Toen ik mijn eerste MR2 had opgehaald reed mijn moeder terug in haar Renault Clio 1.6. We stonden toevallig naast elkaar bij het stoplicht, gaat zij ineens vroem vroem... Mam? :lol:

Mijn vader had vroegah vroegah ook nog een mooi verhaal. Hij reed in een ur-quattro toender tijd...

Hij had een eigen zaak in IJmuiden ( Hij zat in de vis , Starkovis heette het bedrijf) en hij was op weg naar huis ( Avenhorn ). Het was nogal gezellig op de zaak geweest en hij had een paar borreltjes op. Onderweg, ja hoor, alcohol controle. Hij zag het aankomen, komt aanrijden, stapt uit en loopt naar de agent toe. Ja agent, ik ben zo stom geweest! Agent: Hoezo meneer. Nou ik heb gedronken en ben daarna in de auto gaan zitten. Agent : Nou meneer omdat u het zo brengt brengen mijn collega en ik u wel even naar huis!

Kijk zo ging dat vroegah :)

frankv

Bericht door frankv » 23 jan 2008, 23:17

ik heb nog ergens een foto van het meest bijzondere auto event uit mijn leven [in relatie tot mijn leeftijd dan...]

ik was 16/17, mijn broertje 10/11, we zaten op de achterbank van de gezins volvo amazon, ergens in bretagne en schreeuwden allebeide STOP!

ouders en zusje hadden geen idee wat de reden van de opwinding was, maar daar stond hij op een ADAC auto, in een klein frans dorpje, een heuse zilveren Porsche 959!

trots ermee op de foto! dat moet ergens in 1987 / 1988 geweest zijn, ik hoop de foto ooit nog terug te vinden

frank

Elmar

Bericht door Elmar » 23 jan 2008, 23:24

Ik zit eigenlijk te wachten op verhalen van JanGT3, Cor(vette), HanZ06 en Opa. Dus van de echte ouwe knarren, die het begin tijdperk van de auto's nog hebben mee gemaakt.

volvoc30

Bericht door volvoc30 » 23 jan 2008, 23:39

Leuke verhalen allemaal :D

Ed vd Werken
Auto: Subaru wrx

Bericht door Ed vd Werken » 24 jan 2008, 20:25

Die van opa zit ik ook op te wachten, die zijn uit de pre historie. :lol:
Grtz Edje wrx

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 24 jan 2008, 20:46

Ed vd Werken schreef:Die van opa zit ik ook op te wachten, die zijn uit de pre historie. :lol:
Grtz Edje wrx
Die ken ik al want keek vroeger altijd naar de Flintstones. :D

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 25 jan 2008, 00:17

Jullie kijken niet goed, want op pagina 1 staan al wat anekdotes van mij van een periode net na 't stenen-tijdperk.......van m'n periode daarvoor weet ik niet zo heel veel meer, want das echt lang geleden. :lol: :wink:

Plaats reactie