Banden

50% van de wielen, 200% driving fun?
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27077
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Banden

Bericht door romo » 06 feb 2010, 13:57

Ik lees dat die K3 Race tec van Metzeler hooguit 2000km meegaan :shock:


Daar heb je toch niets aan?

Zijn daar geen betere (lees; slijtvastere) alternatieven voor?


Dit bericht van een Duits forum;


Moin,
erstmal, ich bin denMetzler K 3 schon gefahren.
Er ähnelt in allem dem Pirelli supersorsa pro. Bekanntlich ein sehr guter Sportreifen.
Wie gemacht fürs Angasen auf der Hausstrecke, NBR ( Strassenzulassung ) oder einen Ausflug auf die Rennstrecke.
Für den schnöden Landstreckeneinsatz zu schade. ( Urlaub, Autobahn, touristische Touren).

Pluspunkte
- sehr breites Temperaturfenster
- gute Kaltgripeigenschaften für einen Sportreifen
- hohe Temperaturfestigkeit beim Zynden auf der Rennstrecke, Temperaturgrenze sehr hoch und kündigt sich an ( nicht wie MPP)
- keine Aufstellneigung
- sehr zielgenaues Einlenken

Minus
- auch für einen Sportreifen sehr geringen Laufleistung, Landstrasse max. 1500-2000km, Rennstrecke 1 Tag = 300-400 km
- keine Nässegrip

Fazit
Ein Reifen höchstens perfekt für kalte aber trockne Rennstreckentage.
Genau in diesem Einsatzfeld hat er mich in Almeria überzeugt ( Asphalttemp. unter 10 Grad und trocken)

Gruß
schorsi
schorsi


Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Banden

Bericht door wjn » 06 feb 2010, 14:42

Zoals helemaal aan het begin al geschreven:

Op straat banden voor de straat, op het circuit banden voor op het circuit (zoals deze Metzelers).

Dat fabriekanten standaard dit soort banden eronder gooien, ligt ook puur aan de klanten cq. is marketing.

Je dealer legt er vast wel, kostenloos, normale straatbanden onder, bijv. de Sportec M3.

Gebruikersavatar
Patrick van Wijngen
Berichten: 1097
Lid geworden op: 31 aug 2009, 11:25

Re: Banden

Bericht door Patrick van Wijngen » 06 feb 2010, 20:27

Naja.. op de limiet rijden moet je op de openbare weg zowieso niet doen.
En een circuitband is heel wat anders dan een straatband. Compound, slijtage, weersafhankelijkheid... dus geen enkele wel nadenkende straatrijder zal 100% uit z'n motor halen.

Maar als je motor uitstapjes wilt gaan maken terwijl je niet eens al te gek bezig bent, dat is wel een teken dat de band niet goed genoeg is.
Dat had ik met de BT014 onder de ZX12 wel in nat. Rij weg bij m'n werk, wielspin. Rij weg bij de brienenoord om eroverheen te gassen. Halverwege rotonde-omhoog wielspin met 70kmh... fijn driftend de snelweg op :S
Koud zijn ze niet zo goed in het nat, hehe.

BT016 echter wel. Het is alleen die voorkant die niet echt veel vertrouwen geeft in de regen bij mij.

Gebruikersavatar
Patrick van Wijngen
Berichten: 1097
Lid geworden op: 31 aug 2009, 11:25

Re: Banden

Bericht door Patrick van Wijngen » 06 feb 2010, 20:29

En die slijtvastheid licht aan je rijstijl :P
Toerbanden zijn wat slijtvaster.. maar die plakken iets minder lekker in de bocht.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Banden

Bericht door wjn » 06 feb 2010, 20:58

Met zo'n ZX12-R is het het één of het ander. Wheelspin of wheelie :lol:

Maar Romo heeft straks toch DTC met alles erop en eraan, die kan dan rustig volgas geven, de electronica regelt de rest ;)

@Romo: Kan trouwens best zijn dat die K3 een speciale BMW-spec zijn, dus niet echt te vergelijken met de standaard K3 Racetec's.

Gebruikersavatar
Patrick van Wijngen
Berichten: 1097
Lid geworden op: 31 aug 2009, 11:25

Re: Banden

Bericht door Patrick van Wijngen » 06 feb 2010, 21:08

wjn schreef:Met zo'n ZX12-R is het het één of het ander. Wheelspin of wheelie :lol:
Haha nee hoor, daar moet je toch echt wel moeite voor doen.
Ding is van zichzelf al 240kg (drooggewicht) en dan nog eens 130kg passagier erop.... dus die heeft niet zomaar wielspin of wheelies :P

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27077
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Banden

Bericht door romo » 07 feb 2010, 09:48

wjn schreef:Met zo'n ZX12-R is het het één of het ander. Wheelspin of wheelie :lol:

Maar Romo heeft straks toch DTC met alles erop en eraan, die kan dan rustig volgas geven, de electronica regelt de rest ;)

@Romo: Kan trouwens best zijn dat die K3 een speciale BMW-spec zijn, dus niet echt te vergelijken met de standaard K3 Racetec's.


Zou kunnen, ik weet het niet............

Zoals ik het nu heb begrepen stoppen ze onder de S1000RR de volgende bandenmerken;

1 Metzeler K3 Racetec
2 Bridgestone BT016
3 Conti

http://www.bmw-motorrad.de/de/de/servic ... R-302.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vraag; Metzeler heeft ook een M5, is nieuw(?), is dat niet wat ?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22516
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Banden

Bericht door Niels » 07 feb 2010, 10:35

Als ik jou was dan zou ik geen extreme sportband nemen. De K3 is echt overkill gezien jouw situatie en dan loop je weer risico's dat je een band op temperatuur moet rijden zoals ik met de Michelins had. Daar zit je niet op te wachten. De BT series van Bridgestone vond ik een fijne band met z'n twee componenten: in het midden wat harder en de zijkanten wat zachter. Zo kon je toch kilometers maken en grip hebben.

Laat je goed informeren en google eens wat al zijn de voorkeuren altijd wel persoonlijk :wink:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27077
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Banden

Bericht door romo » 07 feb 2010, 14:00

Goed idee............

Wat zijn mogelijke alternatieven?

Metzeler M3/M5?
Bridgestone BT 016?
Michelin Pilot Power 2CT ?, Pilot Road2 ?
Dunlop Sportmax Qualifier II;
http://www.motorfreaks.nl/banden/dunlop ... daard.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Test 2006 Motorfreaks

Type band
circuit droog
circuit nat
remmen droog *
remmen nat *
totaal
1 Michelin Pilot Power 2ct 17,85 18,73 25,13 m 41,33 m 56,58
2 Pirelli Diablo 17,65 19,22 31,27 m 42,74 m 53,87
3 Continental Sport Attack 15,05 15,95 30,87 m 48,11 m 47,00
4 Bridgestone Bt-014 14,15 13,89 30,44 m 45,97 m 45,54
5 Dunlop Qualifyer 17,65 10,45 27,88 m 50,53 m 45,10
6 Metzeler Sportec M3 14,45 12,56 28,21 m 47,76 m 44,51

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Banden

Bericht door wjn » 07 feb 2010, 16:49

Zulke "oude" testen moet je eigenlijk vergeten, omdat er nog oude typen banden bij zitten, zoals de BT014.

Hier een nieuwere: http://www.motorradonline.de/de/zubehoe ... r-17/88048, helaas geen resultatentabel online. Ik moet die uitgave wel ergens hebben liggen.

Hun conclusie was/is iig dat de Michelin PP 2CT allround de beste band was. iirc had dat voor een groot deel met de positieve eigenschappen op nat wegdek te maken.

Ik vond het iig ook goede banden voor op de weg. (Wou ze ook op de Hyper hebben, maar communicatiefoutje en de Pirelli's zaten er nog onder. Die zijn me goed genoeg bevallen en blijven er lekker onder totdat ze op zijn.)

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27077
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Banden

Bericht door romo » 28 jan 2011, 16:34

Leuk om dit draadje nog eens te lezen....

Intussen heb ik dus enige ervaring met de Conti Sport Attack opgedaan, deze dus;


Afbeelding







Bevalt prima moet ik zeggen maar echt vergelijken kan ik uiteraard niet, want nog geen andere gereden. In het verleden met Dunlop op de Kawa ook goede ervaring, misschien probeer ik bij vervanging van de CSA een keer de Dunlop SportSmart die ook zeer goede kritieken krijgt..


Afbeelding

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Banden

Bericht door Youp » 16 mei 2011, 21:04

Hmm, ik zit ook met het bandenverhaal in m'n achterhoofd... Ik heb de afgelopen jaren ervaring opgedaan met;

(Let niet op de gekke combinaties, supermoto hè ;) )

-Michelin Pilot Power achter, Supercorsa Pro voor
-Michelin Pilot Power achter, Supercorsa full wet voor
-Dunlop D208GP achter, Supercorsa Pro voor
-Pirelli Diablo achter, Supercorsa Pro voor
-Maxxis Goldspeed SM banden voor & achter (medium compound)
-Maxxis Goldspeed "Pre-Cut" slicks voor & achter (medium)

Van bovenstaande (achter)banden beviel de D208GP mij het beste, wel een aparte band, was toen eigenlijk nergens echt te koop... :hmmm: Binnen 10km zat er geen siliconenlaag meer op. De MPP was voor mij de 2e beste, allround erg goed en veel gevoel. De Diablo beviel me totaal niet. Geen gevoel, geen vertrouwen, datzelfde geldt voor de Maxxis Goldspeed SM banden. De Supercorsa's voorop deden het altijd zeer goed.

De Maxxis Goldspeed Pre-Cuts zijn niet te vergelijken met het bovenstaande, misschien alleen met de Supercorsa's. Echter circuitbanden met straattoelating, goed warmrijden anders is het glijden geblazen, maar ze hebben wel enorm veel gevoel en grip.

Onder de Buell zit standaard Pirelli Corsa 3 rubber... Aangezien ik nooit vertrouwen gehad heb ik de gewone Diablo die ik een tijd gereden heb zit dit nog tussen m'n oren.... Of moet ik me er niet zo veel van aantrekken? :bag: In een review van de Buell las ik dat iemand ook vond dat de DC3's weinig gevoel boden en hij prefereerde een ander setje. Terwijl een andere testrijder juist het tegendeel beweert...

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22516
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Banden

Bericht door Niels » 16 mei 2011, 21:49

Ik heb supercorsa SP onder de Daytona. Grens ligt erg ver weg en ook geen verrassingen bij koude banden zoals ik wel bij vergelijkbare Michelins had. De 208 heb ik ooit eens onder een ZXR400 gehad, kan ook de 207 zijn maar iig een erg zachte band. Grip en gevoel was super.

Onder mijn oude GSXR zitten Conti's road attack en ik kan je wel vertellen dat banden een enorme ontwikkeling hebben doorgemaakt. Die motor gaf me 14 jaar geleden weinig vertrouwen (maar wel een enorme kick) maar tegenwoordig is het niet die moeilijke motor meer (al is een moderne machine veel gemakkelijker natuurlijk) van vroeger.

Ieder z'n voorkeur maar met een moderne band van een respectabel merk kun je niet meer mis gaan lijkt me.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27077
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Banden

Bericht door romo » 16 mei 2011, 21:57

Ieder z'n voorkeur maar met een moderne band van een respectabel merk kun je niet meer mis gaan lijkt me.
Lijkt mij ook.................hoewel ik, ik geef het toe, ook wel naar het profiel kijk......................zo`n ban moet ook "uitstraling" hebben IMHO..........................misschien niet een juist afweeg criterium, maar bij verschillende goede banden kies ik dan toch die band met het profiel dat mij het meest aanspreekt............. :oops:

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Banden

Bericht door Youp » 16 mei 2011, 22:03

romo schreef:
Ieder z'n voorkeur maar met een moderne band van een respectabel merk kun je niet meer mis gaan lijkt me.
Lijkt mij ook.................hoewel ik, ik geef het toe, ook wel naar het profiel kijk......................zo`n ban moet ook "uitstraling" hebben IMHO..........................misschien niet een juist afweeg criterium, maar bij verschillende goede banden kies ik dan toch die band met het profiel dat mij het meest aanspreekt............. :oops:

Hehe, uiterlijk... Maxxis Pre-Cuts... :thumbup:

Afbeelding

Ik vind ze een aardig :fy: gehalte hebben, ideaal voor Supermoto... Misschien ook wat voor onder de Buell..... :lol:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Banden

Bericht door frank de jonge » 16 mei 2011, 22:11

Ik heb nu de Continental Race Attacks onder de SRAD zitten.
Daar ligt de grens ook zoooo ver weg :O

Maar daarmee kan je hem ook erg gecontroleerd laten driften als het moet :D

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22516
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Banden

Bericht door Niels » 16 mei 2011, 22:30

Een collega van me vroeg of ik wel straat legale banden onder de Triumph had :mrgreen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Banden

Bericht door frank de jonge » 16 mei 2011, 22:56

Same here hehe
Bijlagen
Race attack
Race attack
1298948642_5_0Ual.jpeg (71.36 KiB) 3183 keer bekeken

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: Banden

Bericht door Youp » 17 mei 2011, 07:31

Mjah, semi's zijn leuk... Maar het is niet de bedoeling dat het 2 cilinder koppelmonster er binnen 2000km doorheen vreet... En met sommige van deze banden haal je dat waarschijnlijk nieteens... :?

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Banden

Bericht door frank de jonge » 17 mei 2011, 08:55

Zal wel meevallen Youp.

Met mn SRAD deed ik 5500 tot 6000km met de 016's

Deze conti's gaan het langer volhouden denk ik zelfs.

Maar je kan natuurlijk de 016 pro monteren, hoger profiel en harder loopvlak.

Gebruikersavatar
Mr. Blue Eyes
Berichten: 510
Lid geworden op: 24 jun 2008, 22:41
Locatie: Zuid-Holland

Re: Banden

Bericht door Mr. Blue Eyes » 17 mei 2011, 08:58

ik heb afgelopen weekend me nieuwe Bt016 pro's ingereden en ben er tot nu toe erg te spreken over.

ben nu vooral benieuwd naar hoelang ze meegaan ( rijd met een gsx-r )

Ruud
Berichten: 406
Lid geworden op: 06 nov 2006, 01:10

Re: Banden

Bericht door Ruud » 17 mei 2011, 09:37

Wat vind je fijn aan de 016 pro's dan? Ze zullen trouwens +- 6000km meegaan aan de achterkant.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Banden

Bericht door frank de jonge » 17 mei 2011, 09:49

Ruud, ze sturen beter in dan de oude 016's en ze hebben ongelovelijk veel grip. Ze geven precies aan wanneer je op de limiet rijdt. Ideale band eigenlijk..

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22516
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Banden

Bericht door Niels » 17 mei 2011, 10:14

Vanaf de eerste serie BT's heb ik het al prettige banden gevonden. Meestal koop ik de net niet zachtste versie. Onder de GSXR zitten Road Attacks en ook die hebben me nog nooit verrast, zeker niet op Assen. Zachtere banden zijn eigenlijk vaak overkill waarbij je met zaken zit als op temperatuur rijden, juiste bandenspanning etc. Als de Pirelli's onder de Daytona op zijn dan komt er ook een iets harder band onder.

Iemand die ik ken en ook wel Marshal is en die rijdt met Conti Sport Attack in de rondte. Op de limiet is hij met die banden een seconde of 2-3 langzamer per ronde op Assen dan met plak Corsa's van Pirelli (tijden zijn dan zo'n 1:54-1:55). Ze gaan echter wel 3x zo lang mee terwijl ze ook een goede feedback geven.

Fotootje van de Road Attack's onder de GSXR:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mr. Blue Eyes
Berichten: 510
Lid geworden op: 24 jun 2008, 22:41
Locatie: Zuid-Holland

Re: Banden

Bericht door Mr. Blue Eyes » 17 mei 2011, 11:18

ik had voor de pro's de normale

met deze heb ik veel meer gevoel in de bochten, kan wel be-amen wat de andere zeggen dat dat waar is.

heb er nu net 400 km meegereden, maar bevallen tot nu toe goed

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast